abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 april 2007 @ 22:18:11 #1
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_48556167
Beetje rare vraag misschien, maar ik vraag het me al jaren af. Als je buiten de dampkring van de Aarde bent, wordt de 'buitentemperatuur' al snel behoorlijk koud. Als ik het goed heb, al snel in de buurt van het absolute nulpunt. Maar als je richting de Zon gaat, wordt het dan niet op een gegeven moment erg warm? Bijvoorbeeld op, zet 100.000 kilometer afstand? Ik weet dat het op het oppervlakt van Mercurius al behoorlijk warm is, maar in de kraters, waar geen zonlicht binnenkomt is het al weer snel extreem koud, heb ik wel eens gelezen. Is er ergens een punt in de buurt van de zon, waar het vacuum, of hoe je dat ook moet noemen, warmer wordt, of zijn alleen de 'vlammen' van de Zon zelf heel warm en is het direct daarbuiten al direct extreem koud?

Wie weet hier meer over??
Non possumus non loqui
pi_48556279
Warmte is het trillen van de atomen, aangezien de ruimte redelijk leeg is zal het dus niet warm zijn daar. Echter jou ruimteschip zelf krijgt nogal wat straling en vooral licht te verwerken en als dat niet goed wordt gereflecteerd of afgevoerd dan krijg je het wel heet ja.
-
  vrijdag 20 april 2007 @ 22:21:46 #3
89848 Quacker
Don't call me gringo!
pi_48556293
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:18 schreef Knip het volgende:
Wie weet hier meer over??
GOOGLE
"Camarón que se duerme, se lo lleva a la chingada" - Willem-Alexander (2009)
pi_48556307
Warmte is het bewegen van moleculen. In vacuum zijn er geen moleculen en dus wordt het niet warm. Warmte net buiten de atmosfeer is dichtbij het absolute nulpunt, omdat er vrijwel geen moleculen meer aanwezig zijn. De moluculen die er zijn hebben een hele hoge snelheid, de warmte die hierbij hoort ligt (uit m'n hoofd) tussen de 800K en de 1600K. Er zijn als het ware twee maatstaven hiervoor.

Klinkt een beetje vaag, maar kan het ff niet beter uitleggen.
  vrijdag 20 april 2007 @ 22:29:41 #5
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_48556550
^^
is het een meter van de zon af vacuum?
zou je er gewoon voor kunnen zweven in je blote bast
pi_48556629
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:29 schreef klabbakus het volgende:
^^
is het een meter van de zon af vacuum?
zou je er gewoon voor kunnen zweven in je blote bast
Nee dus, want je lichaam warmt dus wel op door de straling van de zon.

Helaasch
  vrijdag 20 april 2007 @ 22:32:42 #7
82464 mvingerhoets
Think about it!
pi_48556653
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:21 schreef Quacker het volgende:

[..]

GOOGLE
Inderdaad, luie flikker dat je me er bent!!
pi_48556680
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:22 schreef Schuifpui het volgende:
Warmte is het bewegen van moleculen. In vacuum zijn er geen moleculen en dus wordt het niet warm. Warmte net buiten de atmosfeer is dichtbij het absolute nulpunt, omdat er vrijwel geen moleculen meer aanwezig zijn. De moluculen die er zijn hebben een hele hoge snelheid, de warmte die hierbij hoort ligt (uit m'n hoofd) tussen de 800K en de 1600K. Er zijn als het ware twee maatstaven hiervoor.

De ruimte zelf is inderdaad redelijk koud. Plaats je echter een voorwerp in deze ruimte dan zal deze toch opwarmen vanwege de hoeveelheid straling die op het voorwerp valt. Komt je dichter bij de Zon, dan zal het voorwerp dus ook warmer worden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 20 april 2007 @ 22:40:42 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48556918
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 22:22 schreef Schuifpui het volgende:

maar als je met de spaceshutle zou gaan, zijn er dus wel moleculen...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_48556932
De temperatuur die een lichaam krijgt onder invloed van de zonnestraling is afhankelijk van een aantal factoren:
-de stralingsdichtheid, deze hangt af van de temperatuur van de zon en de afstand tot de zon.
-de hoeveelheid ingevangen straling en de hoeveelheid door het lichaam uitgezonden straling.
Het laatste hangt af van de kleur van het lichaam.
Er is altijd sprake van evenwicht, bij een constante temperatuur wordt er net zo veel verloren als opgevangen.
In principe is het overal waar zonnestraling op valt warm.
Een kunstmaan laat men roteren om een gelijkmatige warmteverdeling te krijgen.
De eerste sputnik was voornamelijk bedoeld om hier gegevens over te krijgen.
pi_48594494
Hey leuk een vraag die ik ook goed kan beantwoorden.

Ik zal mijn best doen om het netjes uit te leggen. Ik hoop dat je het dan ook kan volgen. Ik wil nog wel even zeggen dat ondanks dat er (bijna) geen moleculen of atomen in de ruimte zijn, je de warmte nog wel kan voelen. Een object met een temperatuur straalt namelijk ook altijd (infrarode) straling uit en die kan je voelen.

Ok komt ie dan:
Intensiteit is de energie per seconde per vierkante meter. Om de intensiteit te berekenen is er een goede formule, die van Stefan Boltzman. De intensiteit van de zon is,

Is = ep * sigma * T^4

De intensiteit is gelijk aan een factor ep keer sigma keer de temperatuur tot de vierde macht. Ep is een schalingsfactor. De zon is bijna een zwarte straler, daarvoor is ep = 1. Sigma is de constante van Boltzman ( = 5,67 * 10^-8). De temperatuur van de zon op de rand is 5800 K.
Is = 6.4 * 10^7 J/sm^2

Nu wordt de intensiteit verdeeld over de oppervlakte van een bol. De intensiteit op een plaats r vanaf het midden van de zon is deze

I(r) = (Rs^2 * Is )/ r^2 = sigma * T(r)^4

Met Rs de straal van de zon.
Als we alles omgooien krijgen we de temperatuur als functie van de straal, de afstand van het middelpunt van de zon.
Alles berekend (hopelijk geen foutjes gemaakt), komt uit op:

T(r) = (1.53 * 10^8) / sqrt(r)

sqrt(r) is de wortel van r. En dat is dat. Dat is de temperatuur van een voorwerp van 1 vierkante meter dat alle zonnestralen opneemt.

Wat je misschien nog wilt weten voordat je afstanden gaat invullen:
*Temperatuur in Kelvin is 273 meer dan die van Celcius, als je het wilt omrekenen naar Celcius.
e straal, de afstand van midden van zon tot oppervlakte is al 6.96 * 10^8 meter
e afstand aarde - zon is 150 * 10^9 meter, heeel veel dus.

Ik heb zelf berekend dat op aarde dan zo'n voorwerp 122 graden Celcius zou zijn. Best warm. Deze waarde klopt wel ongeveer. De reden waarom de aarde minder warm is, is omdat deze van een kant wordt verwarmd maar wel naar alle kanten zelf zijn warmte ook weer uitstraalt. Plus dat de aarde sowieso niet alle straling opneemt, maar een gedeelte meteen terug kaatst.

Pff. toch nog een groot verhaal. Maar dit is een beetje antwoord.
Sat
Chit
Ananda
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')