Ik bedoel het echt serieusquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:06 schreef vosss het volgende:
Drugs are bad, m'kay?
Ik wil mensen die nog niks met W. te maken hebben gehad niet een mening voorschotelen.quote:
kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
Denk jij dan ook dat als een leeuw kon praten wij hem wel konden verstaan?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:17 schreef __Saviour__ het volgende:
In een aflevering van South Park konden leeuwen ook praten en hadden ze erg flauwe humor
dat is een plausibele mening, het verschil in referentiekader tussen de leeuw en de mens is zo fundamenteel anders dat de gebruikte woorden niet overeenkomen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
Zoiets zat ik trouwens ook aan te denken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:15 schreef Petera het volgende:
Misschien net zoals vrouwen en mannen elkaar soms niet verstaan. Maar dan iets erger.
Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:16 schreef slaveloos het volgende:
[..]
kijk daar heb ik wat aan! En hoe komt dat volgens jou?
jij gooit het dus meer op de functionaliteit van woorden, als ik je goed begrijp. Woorden en zinnen kunnen verschillende functies hebben al naar gelang de context anders is. interressante invalshoekquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:33 schreef Petera het volgende:
[..]
Dat komt doordat we woordelijk wel van elkaar begrijpen wat we zeggen, maar niet altijd goed van elkaar inschatten wat we ermee willen bereiken.
Als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn fiets kapot is, zou dat een simpele mededeling kunnen zijn, maar ook een vraag wat ik dan nu moet doen, of een verzoek om mijn fiets te maken, of ik kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan troost, omdat de mijn vader gedreigd had mij het huis uit te schoppen als ik niet voorzichtig zou zijn met mijn nieuwe fiets.
Naarmate twee individuen nou een verschillender kijk op hun leven hebben, wordt daardoor de kans op miscommunicatie groter.
Mooi gezegd! Dit is het intentionaliteits argument. (Wittenstein zal niet wakker hebben gelegen van anatomische tekortkomingenquote:Op vrijdag 20 april 2007 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem bij een leeuw is dat zijn strottehoofd niet geschikt is om te praten, daarom zal het al moeilijk zijn hem te verstaan als hij een taal (Engels, Duits, Chinees?) gaat spreken.
Maar "verstehen" betekent ook begrijpen.
Ik denk dat wij sommige zaken die de leeuw ons vertelt wel zullen begrijpen, zoals bijv. als hij zegt dat ie honger heeft. Met apen is veel ervaring opgedaan in het communiceren via symbolen (is ook taal) omdat hun strottehoofd ook niet geschikt is voor taal (zoals wij die kennen)
Het probleem is dat een leeuw wrs. niet in staat is zich in de positie van een mens te verplaatsen.
Daarom zit hij mensen of als lekker hapje, een gevaar of een collega leeuw.
Door studie is het voor mensen mogelijk om zich te verplaatsen in de "gedachtenwereld" van de leeuw. Door je als een leeuw te gedragen (en dus te denken als een leeuw) is het mogelijk om leeuwen (tot op zekere hoogte) te begrijpen.
Dat lijkt me een goed passend antwoordquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:18 schreef Biancavia het volgende:
Leeuwen kijken op een zodanig andere manier naar de wereld dat wij geen idee zouden hebben van wat ze zouden bedoelen als ze bijvoorbeeld een boom zouden beschrijven.
als de Chinees nederlands leert spreken, kunnen wij hem dan wel verstaan?quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:24 schreef Schonedal het volgende:
Een chinees uit Peking kan heel goed spreken, datzelfde wordt van mij ook wel gezegd.
Toch kunnen we elkaar absoluut niet verstaan, het voorbeeld van de leeuw hebben we niet nodig.
Het gaat hier niet om woorden of om de betekenis van die woorden maar om de klanken die voortgebracht worden.
Een klank wordt pas een woord als dat woord zich in ons geheugen bevindt, daarna komt pas de betekenis van het woord aan bod, de betekenis wordt in ons brein eraan gekoppeld.
Dit proces heet verstaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |