Maar waar komt jouw interesse dan vandaan?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:24 schreef Copycat het volgende:
Ik heb ook een ietwat morbide fascinatie voor serial killers, of beter gezegd: voor de psyche achter hun daden. Boeken en films over Chikatilo, Dennis Nilsen, David Berkowitz, The Hillside Stranglers, Jeffrey Dahmer et all; ik verslind ze.
Maar om er nu met eentje te willen trouwen, nee.
Ben vooral geïnteresseerd in het verhaal erachter. Hoe het zover kon komen. Vaak is dat verhaal redelijk identiek aan alle voorgaande verhalen.
Dat had te maken met opwinding dat het gevaarlijk is....quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:55 schreef Mardoek50 het volgende:
Gisterenavond was er weer eens een documentaire op TV over Jack the Ripper. De zoveelste documentaire die over een seriemoordenaar gaat. Ik snap het niet, waar komt die fascinatie voor seriemoordenaars vandaan? Iedere dag komen er bv in Irak tientallen mensen om bij aanslagen en vaak komen die niet eens meer in het nieuws. En iedere dag komen er veel mensen om in het verkeer, enz. Maar dat is blijkbaar niet interessant genoeg. Maar over een seriemoordenaar zoals Jack the Ripper, worden een eeuw na dato nog ieder jaar 12 boeken geschreven en films en documentaires gemaakt. En wat ik dan nog meer bizar vind, is dat veel seriemoordenaars een soort van "fanclub" hebben, van voornamelijk vrouwen, die met ze corresponderen en ook nog wel met ze willen trouwen!? Ik zou toch wel eens willen weten hoe dit zit...
Ok, het zal ongetwijfeld spannend zijn, maar als je gevaar zoekt ga dan bungeejumpen of parachutespringen ofzo. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat een vrouw geinteresseerd is in een man die andere vrouwen op de meest gruwelijke manieren heeft vermoord. En ik zag laatst zo'n stukje op TV waar een seriemoordenaar naar de rechtbank werd gebracht en daar aangekomen stond er een hele club mensen die hem aan het "toejuichen" was. Dat is toch bizar?!quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:53 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat had te maken met opwinding dat het gevaarlijk is....
Thnxquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:58 schreef Apotheose het volgende:
http://www.crimelibrary.com/serial_killers/index.html
ook wat achtergronden van de dader him/herself.
Ja, maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde. Misschien heeft het meer iets te maken met zoiets als "ramp toerisme", zoals wanneer mensen bij een ongeluk gaan staan kijken?quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:02 schreef Dodecahedron het volgende:
Tja, sommige mensen zijn ook heel gefascineerd door WOII.
Ik denk vanuit mijn interesse in de zelfkant van de maatschappij. Waar die dan weer vandaan komt? Geen idee. Verhalen over losers als Andrei Chikatilo vind ik in ieder geval veel boeiender dan succesverhalen zoals dat van een Rockefeller. Er zal in mij ook wel iets verknipt zitten. Gelukkig kan ik die morbide honger met boeken en films stillenquote:Op vrijdag 20 april 2007 12:39 schreef Mardoek50 het volgende:
Maar waar komt jouw interesse dan vandaan?
Klopt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal natuurlijk, zijn eigen ding wat hem/haar over het randje duwt.quote:En het verhaal erachter lijkt idd vaak hetzelfde, maar voor zover ik het begrepen heb, kun je alle seriemoordenaars toch niet echt in een hokje plaatsen. Ieder geval schijnt toch z'n eigen unieke kenmerken te hebben.
Ik ben z'n naam vergeten, maar het was een van de recentere gevallen in America.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:05 schreef Dodecahedron het volgende:
Wie was die seriemoordenaar?
Zit daar zelf ook regelmatig te kijken. Echt een goeie site.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:58 schreef Apotheose het volgende:
http://www.crimelibrary.com/serial_killers/index.html
ook wat achtergronden van de dader him/herself.
Gelukkig maar!quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk vanuit mijn interesse in de zelfkant van de maatschappij. Waar die dan weer vandaan komt? Geen idee. Verhalen over losers als Andrei Chikatilo vind ik in ieder geval veel boeiender dan succesverhalen zoals dat van een Rockefeller. Er zal in mij ook wel iets verknipt zitten. Gelukkig kan ik die morbide honger met boeken en films stillen.
Er werden laatst in zo'n documentarie drie redenen opgegeven.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
Klopt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal natuurlijk, zijn eigen ding wat hem/haar over het randje duwt.
Maar er zijn wel vaak overeenkomsten.
Waarvan de grootste uiteraard is dat ze totaal fucked up in het leven staan. Iets wat vaak al in hun vroege jeugd is ontstaan.
Het 'ongewone' berekende karakter. In tegenstelling tot moorden die gebeuren uit noodweer of in een daad van woede, gaat het hierbij om een systematische manier van slachtoffers uitzoeken en die afslachten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:55 schreef Mardoek50 het volgende:
Ik snap het niet, waar komt die fascinatie voor seriemoordenaars vandaan?
BTK waarschijnlijk. Of je moet Canada bedoelen, mr. Pickton. Dat zijn de enige rechtzaken tegen 'bekende' seriemoordenaars die momenteel lopen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ik ben z'n naam vergeten, maar het was een van de recentere gevallen in America.
Ik ben er ook door gefascineerd, maar dat heeft niets te maken met moorddadige gedaachten mijnerzijds, want dat is iets dat ik niet kenquote:Op vrijdag 20 april 2007 13:17 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Gelukkig maar!![]()
En of er iets in je verknipt is, weet ik niet, maar volgens mij valt dat wel mee. Veel mensen hebben moorddadige gedachten, maar het verschil met moordenaars is dat zij die fantasieen niet in praktijk brengen.
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat mensen weinig of geen begrip voor dit soort daders op kunnen brengen. Maar zou dat dan er niet toe moeten leiden dat mensen juist niet gefascineerd zijn door seriemoordenaars, maar alleen maar afschuw voelen en er zo weinig mogelijk mee te maken willen hebben?quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:36 schreef Nosh het volgende:
[..]
Het 'ongewone' berekende karakter. In tegenstelling tot moorden die gebeuren uit noodweer of in een daad van woede, gaat het hierbij om een systematische manier van slachtoffers uitzoeken en die afslachten.
Waar bij veel moorden er nog een klein flintertje van begrip voor de dader kan bestaan (denk aan ouders die pedofielen opzoeken, andere daden van wanhoop), is dit zo onmenselijk, dat er slechts morbide interesse overblijft.
En dan heb je natuurlijk ook nog de onderlinge verschillen in motieven, methodes, de copycats (), etc., wat zorgt dat het ook nog eens een onderwerp is wat niet al te snel uitgedroogd is.
Of juist menselijk?quote:...onmenselijk...
Maar het verbaasd mij juist zo dat de interesse in seriemoordenaars zo "bovengemiddeld" is. Jack the Ripper bv is al onderdeel geworden van de pop cultuur, net zoiets als Dracula of Frankenstein. En ik vind het ook eigenaardig dat die interesse juist bij "gewone" mensen aanwezig is. Kijk, als je uit hoofde van je beroep oid in seriemoordenaars bent geinteresseerd, lijkt me dat niet zo vreemd. Maar waarom juist de massa zo gefascineerd is in dit onderwerp is mij een raadsel. Er zijn ook genoeg andere gruwelijke zaken, maar die bereiken meestal niet de cult status, zoals dat het geval is bij seriemoordenaars.quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:05 schreef BubblegumBarbie het volgende:
[..]
ot: Waar komt de facinatie voor seriemoordenaars vandaan? Tjsah, waarom is iemand geintreseerd in het knippen van haar en de ander in motors? Interesse heeft meestal geen aanleiding.
Ik ben (zoals hierboven al genoemd) voornamelijk geintereseerd in de psyche van zo iemand. En mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de echte sicko's, zoals Dahmer, Ramirez, Gein, enz. De hele weg naar de eerste moord en de drang om het te blijven doen, it's just fascinating![]()
Ik weet niet of het een nog lopende rechtzaak was, het stukje zat iig in een documentaire van Discovery Channel of National Geographic...quote:BTK waarschijnlijk. Of je moet Canada bedoelen, mr. Pickton. Dat zijn de enige rechtzaken tegen 'bekende' seriemoordenaars die momenteel lopen.
Naja, seriemoordenaars vermoorden mensen ook vaak op een rituele manier, dus wat dat betreft zijn er wel overeenkomsten met het op een ceremoniele manier van het doden van mensen. En in het geval van seriemoordenaars is "ignorance is bliss" idd wel van toepassing. Ik weet niet of ze er nooit achter zullen komen wat dit soort figuren beweegt, op dit moment is het nog een raadsel, maar misschien wordt in de toekomst de oorzaak nog eens ontdekt.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:07 schreef Megumi het volgende:
Ik houd van een meer met ceremonie omgeven manier van iemand doden. Op een stylistische wijze omgeven met regels. Waarom je als gewoon mens iemand zou willen ombrengen zonder aanleiding en alleen voor het plezier. Wil ik niet weten. Want ik geloof in respect voor het leven. En wat een gek werkelijk beweegt. Daar zal de psychologie nooit achter komen. Vandaar dat ze ook zo veel moordenaars weer vrij laten op proef verlof om weer hetzelfde te doen.
Ja, precies, dat bedoel ik, ze krijgen een haast mythische status, terwijl het eigenlijk gewoon monsters zijn.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:21 schreef Reya het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer de psyche van seriemoordenaars is dat hen zo 'populair' maakt, maar eerder de sensatie die er omheen hangt; moord is nou eenmaal - hoe gruwelijk het ook is - voor veel mensen sensationeel, en zeker seriemoord is iets heel zeldzaams, waarbij mensen het gevoel krijgen dat je dan dus wel bijzonder moet zijn om het te begaan. Je ziet de status van dergelijke lieden dan ook wel eens tot mythische proporties uitgroeien.
Die psyche is idd interessant, want als je wat over de mens wilt leren, kun je volgens mij ook het beste kijken naar afwijkend gedrag van wat als de "norm" wordt beschouwd. Maar dat verklaart niet waarom zoveel mensen zo gefascineerd zijn door seriemoordenaars en niet zozeer door andere gruwelijke zaken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:55 schreef Alicey het volgende:
De interesse heeft denk ik een beetje te maken met het onvoorstelbare er van. Iemand is knettergek, maar wel heel erg berekenend en vaak functioneert een seriemoordenaar prima tot uitstekend in de maatschappij. De psyche die daar achter zit vind ik dan wel interessant.
Wat bedoel je precies met 'andere gruwelijke zaken'?quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:29 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Die psyche is idd interessant, want als je wat over de mens wilt leren, kun je volgens mij ook het beste kijken naar afwijkend gedrag van wat als de "norm" wordt beschouwd. Maar dat verklaart niet waarom zoveel mensen zo gefascineerd zijn door seriemoordenaars en niet zozeer door andere gruwelijke zaken.
Met dat van die moorddadige gedachten bedoelde ik eigenlijk dat je niet verknipt hoeft te zijn om gefascineerd te zijn door seriemoordenaars. Dat zijn namelijk heel veel mensen. En met dat charmante zou je wel eens gelijk kunnen hebben, sommige van die gasten kunnen andere mensen heel goed inpakken met mooie verhaaltjes e.d. Ze slagen er vaak ook nog in om hun psychiaters voor de gek te houden.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben er ook door gefascineerd, maar dat heeft niets te maken met moorddadige gedaachten mijnerzijds, want dat is iets dat ik niet ken
Zoals al eerder gezegd, de psyche, het geslepen, het zo lang door kunnen gaan zonder gepakt te worden, het masker dat ze dragen tov hun naasten, enz.
Wat betreft die vrouwen die met ze willen trouwen: vind ik ook vreemd.
Eventueel zou het te maken kunnen hebben met de charme waarvan vaak wordt gezegd dat ze die bezitten. Een Ted Bundy schijnt vreselijk charmant geweest te zijn en de vrouwen vielen bij bosjes voor hem, ook toen eenmaal bekend was wat hij had gedaan.
Nou, bv terrorisme, aanslagen zoals in Irak, figuren als Mengele, mensen die hun gezin vermoorden, afrekeningen in het criminele circuit, enz.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:30 schreef Reya het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met 'andere gruwelijke zaken'?
Ja, misschien is het wel zoiets als waarom mensen naar horrorfilms kijken, lekker griezelen in de wetenschap dat het jou toch niet zal overkomen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:41 schreef debuurvrouw het volgende:
misschien heeft het willen doorgronden van het "waarom" er mee te maken? Het lijkt me hetzelfde als kijken naar opsporing verzocht. En dan eenigzins gerust vast kunnen stellen dat het niet waarschijnlijk is dat je vermoord wordt.
En het is natuurlijk spannend te denken dat iemand (min of meer) gewoon in de maatschappij meedoet en dan stiekem allemaal moorden begaan heeft. The horror als dat je buurman blijkt. Gelukkig zijn er lijstjes met kenmerken: slaap je weer rustig![]()
Toevallig moest ik daar net zelf ook aan denkenquote:En dan die vrouwen die dan trouwen met zo een "beest" trouwen......
Ik heb daar wel al eens over nagedacht. Het lijkt me dat ze denken dat ze hem met liefde en verse kippensoep ofzo wel op het rechte pad houden. Dat ze hem bemoederen. Al die andere mensen die niet lief voor hem waren... maar zij wel. hen gaat het lukken.
tja, ze hebben in ieder geval zelfvertrouwen..![]()
Nazi's als Mengele worden juist helemaal uitgeplozen. Het criminele circuit wordt ook geromantiseerd. Niet voor niets noemt de pers Holleeder een topcrimineel.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:40 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Nou, bv terrorisme, aanslagen zoals in Irak, figuren als Mengele, mensen die hun gezin vermoorden, afrekeningen in het criminele circuit, enz.
'Gezinsdrama's' en afrekeningen in het criminele circuit kunnen vaak ook wel op veel interesse rekenen, maar bij seriemoordenaars komt daarbij dat hun moorden (en hun proces, mits ze gearresteerd worden) zich uitstrekken over een hele lange periode; daarnaast kan een nog vrij rondlopende seriemoordenaar voor de nodige maatschappelijke angst zorgen. Terrorisme en aanslagen in Irak lijken inderdaad wat minder tot de verbeelding te spreken, maar voor beiden geldt dat het iets is wat vooral in het buitenland speelt, en dus in Nederland niet zo'n urgent issue lijkt te zijn.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:40 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Nou, bv terrorisme, aanslagen zoals in Irak, figuren als Mengele, mensen die hun gezin vermoorden, afrekeningen in het criminele circuit, enz.
Dat boek zou ik zeker lezen, ook al ben ik zelf niet zo geinteresseerd in seriemoordenaars.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:46 schreef Isabeau het volgende:
De fascinatie begrijp ik wel. Mensen hebben meestal toch een ingebouwde weerstand tegen het doden van een ander mens. Seriemoordenaars handelen doelbewust en meer dan eens en dat maakt ze fascinerend; waarom doet iemand dat, hoe denkt zo iemand? Interessante vragen.
Maar hoe fascinerend het concept seriemoordenaar ook is, de vrouwen die ermee dwepen en ermee willen trouwen die begrijp ik ook helemaal niet. Misschien kan daar eens een boek over worden geschreven.
Ok, je hebt ook wel gelijk, maar toch is dat niet helemaal hetzelfde en ik vind het ook moeilijk om precies aan te geven wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:46 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Nazi's als Mengele worden juist helemaal uitgeplozen. Het criminele circuit wordt ook geromantiseerd. Niet voor niets noemt de pers Holleeder een topcrimineel.
Maar goed, ik begrijp wat je er mee wil zeggen.
Ja, er is altijd wel veel te doen om gezinsdrama's e.d. Het schokt iedereen en de samenleving als zoiets gebeurt, maar die daders krijgen over het algemeen geen cult status. En terrorisme is niet iets van de laatste tijd, maar toch is volgens mij ook daar geen sprake van een soort cult status. Terwijl terrorisme ook juist bedoelt is om angst te zaaien in de maatschappij. En de aanslagen van de laatste tijd hebben ook in Nederland flink wat sporen nagelaten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:53 schreef Reya het volgende:
[..]
'Gezinsdrama's' en afrekeningen in het criminele circuit kunnen vaak ook wel op veel interesse rekenen, maar bij seriemoordenaars komt daarbij dat hun moorden (en hun proces, mits ze gearresteerd worden) zich uitstrekken over een hele lange periode; daarnaast kan een nog vrij rondlopende seriemoordenaar voor de nodige maatschappelijke angst zorgen. Terrorisme en aanslagen in Irak lijken inderdaad wat minder tot de verbeelding te spreken, maar voor beiden geldt dat het iets is wat vooral in het buitenland speelt, en dus in Nederland niet zo'n urgent issue lijkt te zijn.
Ooit vind ik een vrouw als jou in de kroeg. Het gaat gewoon een keer lukken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:24 schreef Copycat het volgende:
Ik heb ook een ietwat morbide fascinatie voor serial killers, of beter gezegd: voor de psyche achter hun daden. Boeken en films over Chikatilo, Dennis Nilsen, David Berkowitz, The Hillside Stranglers, Jeffrey Dahmer et all; ik verslind ze.
en dan snij je haar keel door in een steegje?quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:42 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ooit vind ik een vrouw als jou in de kroeg. Het gaat gewoon een keer lukken.
Heb er hier eentje thuiszitten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:42 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ooit vind ik een vrouw als jou in de kroeg. Het gaat gewoon een keer lukken.
Als je wil weten wat de oorzaak van hun gedrag is gaat dat, denk ik, niet lukken. De manier waarop ze hun slachtoffers vermoorden, heeft vaak te maken met hun "motivatie" en achtergrond.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:05 schreef skippy22 het volgende:
Vind vooral intresant wat de oorzaak van hun gedrag isWat ze met hun slachtoffers hebben gedaan wil ik niet weten
![]()
quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:08 schreef nixxx het volgende:
[..]
en dan snij je haar keel door in een steegje?
....
Ah, een kenner.quote:Op zaterdag 21 april 2007 11:33 schreef Anubis1984 het volgende:
Waar gaan we het over hebben? Ed Gein? Edmund Kemper? Jeffrey Dahmer? Henry Lee Lucas? Son of Sam? Green River Killer? The Zodiac Killer? Roept u maar!!
Om het even kort te houden: Zo'n beetje alle boeken gelezen, en alle (slechte) films gezien.
Vooral de boeken over daderprofilering vind ik erg fascinerend, en het hele boek over Henry Lee Lucas en Otis Tool. Maar ik hoef niet met ze te trouwen![]()
Ja, enge sekteleiders kunnen dat ook heel goed.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:08 schreef nixxx het volgende:
[..]
en dan snij je haar keel door in een steegje?
Het is inderdaad wel apart hoe seriemoordenaars vaak uitermate charmant en innemend kunnen zijn, zich extern zo anders voordoen dan intern
Ja, en dat draait ook regelmatig uit op massamoord, er was toen toch zoiets in Zuid-America met zo'n sekte, met ene Jones of zoiets? Of die japanse sekte met die Sarin gifgas aanslagen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 13:02 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ja, enge sekteleiders kunnen dat ook heel goed.
Idd. Of die Heaven's Gate lui die "hun container verlieten om naar het moederschip te gaan".quote:Op zaterdag 21 april 2007 13:11 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ja, en dat draait ook regelmatig uit op massamoord, er was toen toch zoiets in Zuid-America met zo'n sekte, met ene Jones of zoiets? Of die japanse sekte met die Sarin gifgas aanslagen.![]()
Beter nog.quote:Op zaterdag 21 april 2007 13:02 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ja, enge sekteleiders kunnen dat ook heel goed.
Hahaha, dat denk ik niet. Wat ik nog het meest briljante vind uit de geschiedenis: Jack the Ripper. Ze weten nog steeds niet 100% zeker wie die man is geweest, maar ze vermoeden dat zijn vrouw hem heeft vermoord. Zij kwam schijnbaar achter zijn daden en heeft hem vergiftigd. Zij is daarvoor wel opgepaktquote:Op zaterdag 21 april 2007 12:53 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ah, een kenner.Misschien kun je nog wat interessante dingen aan het onderwerp toevoegen?
![]()
Gevleidquote:Op zaterdag 21 april 2007 14:11 schreef Copycat het volgende:
Reverend Jim Jones van The People's Temple liet zijn volgelingen Flavor Aid drinken, op smaak gemaakt met cyaankali.
Een opgedrongen groepszelfmoord die inderdaad eerder tot massamoord dan tot seriemoord behoort.
Enne Disorder: ik weet niet of ik nu gevleid of verontrust moet zijn.
wat bedoel je met zelfkant?quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik denk vanuit mijn interesse in de zelfkant van de maatschappij.
De rand van de maatschappij. Waar de misfits en dropouts zich bevinden. Interessanter dan de succesverhalen imho.quote:Op zondag 22 april 2007 02:04 schreef Lauder-Frost het volgende:
wat bedoel je met zelfkant?
Ik denk daat dat mijn favoriete serial killer is geweest: Ted Bundy.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:04 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ok, het zal ongetwijfeld spannend zijn, maar als je gevaar zoekt ga dan bungeejumpen of parachutespringen ofzo. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat een vrouw geinteresseerd is in een man die andere vrouwen op de meest gruwelijke manieren heeft vermoord. En ik zag laatst zo'n stukje op TV waar een seriemoordenaar naar de rechtbank werd gebracht en daar aangekomen stond er een hele club mensen die hem aan het "toejuichen" was. Dat is toch bizar?!
quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:34 schreef Scandalous het volgende:
Volgens mij vindt iedereen seriemoordenaars interessant.
Dat is em. Thnx!quote:Op zaterdag 21 april 2007 14:11 schreef Copycat het volgende:
Reverend Jim Jones van The People's Temple liet zijn volgelingen Flavor Aid drinken, op smaak gemaakt met cyaankali.
Een opgedrongen groepszelfmoord die inderdaad eerder tot massamoord dan tot seriemoord behoort.
...
Daar staat me vaag iets van bij. Gebeurde dat niet op meerdere locaties tegelijk ofzo?quote:Op zaterdag 21 april 2007 14:18 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Idd. Of die Heaven's Gate lui die "hun container verlieten om naar het moederschip te gaan".
Ja, bij Jack the Ripper speelt het mystery van wie hij nu eigenlijk was een grote rol, denk ik. Hij is wel het archetype van de seriemoordenaar.quote:Op zaterdag 21 april 2007 18:17 schreef Anubis1984 het volgende:
[..]
Hahaha, dat denk ik niet. Wat ik nog het meest briljante vind uit de geschiedenis: Jack the Ripper. Ze weten nog steeds niet 100% zeker wie die man is geweest, maar ze vermoeden dat zijn vrouw hem heeft vermoord. Zij kwam schijnbaar achter zijn daden en heeft hem vergiftigd. Zij is daarvoor wel opgepakt![]()
Niet echt, nee.quote:Wat ik ook altijd verbazingwekkend blijf vinden zijn idd die mensen die schrijven om sensatie redenen, of willen trouwen met moordenaars. Leuk voorbeeld: Henry Lee Lucas ontmoette op zijn killing spree Otis Tool, waarna ze samen verder gingen moorden. Het nichtje van Otis vond het allemaal wel erg stoer ofzo, en wilde hen vergezellen. Uiteindelijk is ze vermoord door Henry en Otis. Niet handig dus, om erbij te willen horen![]()
Beetje naief, lijkt me.quote:Op zondag 22 april 2007 13:02 schreef Arachide het volgende:
Ik heb ook weleens gehoord dat de adoratie van vrouwen die Ted Bundy een huwelijksaanzoek doen en fanmail sturen voortkomt uit een gevoel van 'veiligheid' die ze bij hem krijgen. Ze denken dat een man die er toe in staat is om andere mensen te vermoorden hun een soort van bescherming kan bieden.
Dat klopt denk ik wel, maar bij seriemoordenaars gaat het volgens mij meer om het vermoorden van de personen zelf, dan om een eventuele getuige uit de weg te ruimen.quote:Op maandag 23 april 2007 20:56 schreef Bink902 het volgende:
Ik denk dat veel moordenaars iemand vermoorden om te proberen geen getuige meer tegen zich te hebben, bijv bij verkrachting.
Dat wordt idd wel gedacht van de klassieke psychopaat.quote:Maar de reden waarom ze iemand kunnen vermoorden is denk ik omdat ze geen gevoel hebben.
Nope, die was het volgens mij niet.quote:Op zondag 22 april 2007 13:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk daat dat mijn favoriete serial killer is geweest: Ted Bundy.
[afbeelding]
Geen idee. In elk geval was het bij Bundy wel heel erg met de fans:quote:Op maandag 23 april 2007 23:12 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Nope, die was het volgens mij niet.
Richard Ramirez?quote:Op maandag 23 april 2007 23:12 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Nope, die was het volgens mij niet.
Ik vind dat zelf niet zo schokkend. Soort zoekt soort is iets dat in een sociale context toch wel vaak geldt.quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:52 schreef Ripley het volgende:
Wat me trouwens schokte was dat die gasten kennelijk onderling contact hebben. De jongen die ik geinterviewd heb schreef met een meisje die elders in de gevangenis zat en met de moordenaar van de Nederlandse studente Rene Harteveld, de Japanner, Issei Sagawa bijvoorbeeld.
Ja, "lotgenoten"quote:Op dinsdag 24 april 2007 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vind dat zelf niet zo schokkend. Soort zoekt soort is iets dat in een sociale context toch wel vaak geldt.
quote:Op maandag 23 april 2007 23:54 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Geen idee. In elk geval was het bij Bundy wel heel erg met de fans:
In Florida, a tight guard was kept on him to prevent another escape. While there, Bundy received a great deal of media attention, and with it, plenty of fan mail from adoring women. In The Stranger Beside Me, Ann Rule noted that some of these women were frightened of Bundy even as they viewed him in the most romantic light. A few, unable to match the person Bundy was to the kinds of crimes of which he was accused, firmly believed that he was innocent of the charges, and during his trial they crowded the front rows of the courtroom to show their support. Many of them even looked like his victim type ? girls with long brown hair, parted in the middle. Among these women, Carol Ann Boone became a rather steady girlfriend. She moved from Washington to Florida to be near Bundy, and was soon a media darling.
Boone believed in Bundy's innocence and took every opportunity to describe how he was being unfairly railroaded. Then after he was convicted, she maintained her stance and during the penalty phase of his 1980 trial, she testified on his behalf.
Then came a surprise.
Bundy took advantage of an old state law that allowed a declaration in court to constitute a legal marriage. He stood up and proposed. Boone gleefully accepted, and Bundy pronounced them married.
Somehow Boone got impregnated and had his child. Some sources say it was a daughter, others a son. Some say she managed to have conjugal relations with him, others that she smuggled his semen out of the prison and was artificially inseminated. However it happened, she was clearly a woman in denial of the facts. She even managed to ignore compelling evidence that Bundy's teeth marks had been left in one of the victims. This confessed killer of more than 30 women had completely blinded her with his charm.
Yet despite their marriage, many other women still wrote to him or came to see him during the years between his conviction and 1989 execution. One of them, apparently, later married another serial killer in prison.
Ik heb er overigens ook een boek over gelezen, uit de True Crime serie (te koop bij De Slegte, waar ze meer seriemoordenaarsboeken hebben dan bij de andere winkels btw). Er was zelfs een vrouw die in opdracht van een moordenaar een andere vrouw probeerde te vermoorden met het plan in een condoom gesmokkeld sperma van de achter de tralies zitten de moordenaar bij de vrouw achter te laten, zodat het zou lijken alsof er toch nog iemand anders met zijn DNA in de rondte liep en er dus twijfels gezaaid konden worden over zijn schuld aan de eerdere moorden.quote:
Heb je ook nog contact gehad met andere (serie)moordenaars? Heeft dat contact je meer inzicht opgeleverd in hun beweegredenen? En heb je contact gehad uit belangstelling of omdat je onderzoek doet o.i.d.?quote:Op dinsdag 24 april 2007 11:52 schreef Ripley het volgende:
...
Ik heb zelf die fascinatie ook - lees alles wat los en vast zit erover, heb een moordenaar ook gemaild over zijn beweegredenen ed en antwoord teruggekregen. Mijn fascinatie gaat vooral over de psychologie van hoe iemand tot zoiets in staat is. En je hebt heel veel verschillende soorten mensen die een seriemoordenaar zijn geworden en ook heel veel verschillende soort seriemoordenaars (georganiseerd/gedesorganiseerd, succesvolle mannen met gezinnen tov de typische enge man etc. etc.)
Ik zou nooit met zo'n man willen trouwen, ben er ook niet verliefd op. Wat dat is bij die vrouwen snap ik ook niet.
Wat me trouwens schokte was dat die gasten kennelijk onderling contact hebben. De jongen die ik geinterviewd heb schreef met een meisje die elders in de gevangenis zat en met de moordenaar van de Nederlandse studente Rene Harteveld, de Japanner, Issei Sagawa bijvoorbeeld.
Heel fijnquote:Op dinsdag 24 april 2007 12:51 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik heb er overigens ook een boek over gelezen, uit de True Crime serie (te koop bij De Slegte, waar ze meer seriemoordenaarsboeken hebben dan bij de andere winkels btw). Er was zelfs een vrouw die in opdracht van een moordenaar een andere vrouw probeerde te vermoorden met het plan in een condoom gesmokkeld sperma van de achter de tralies zitten de moordenaar bij de vrouw achter te laten, zodat het zou lijken alsof er toch nog iemand anders met zijn DNA in de rondte liep en er dus twijfels gezaaid konden worden over zijn schuld aan de eerdere moorden.
Gelukkig was de vrouw die ze had uitgekozen als slachtoffer toevallig een karatekampioene en wist ze dankzij een paar rake klappen te ontkomen
Beide, belangstelling en nieuwsgierigheid naar zijn beweegredenen en ik kon het combineren met mijn werk. Verder geen contact gehad.quote:Op dinsdag 24 april 2007 12:56 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Heb je ook nog contact gehad met andere (serie)moordenaars? Heeft dat contact je meer inzicht opgeleverd in hun beweegredenen? En heb je contact gehad uit belangstelling of omdat je onderzoek doet o.i.d.?
Ik denk bij het woord seriemoordenaar ook altijd aan Ripley. Maar dat klinkt zo onaardigquote:Op dinsdag 24 april 2007 12:11 schreef Copycat het volgende:
Ik vroeg me al af waar je bleef, Ripley!
Ah, ok. Wat doe je voor werk? (als ik dat vragen mag)quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:15 schreef Ripley het volgende:
[..]
Beide, belangstelling en nieuwsgierigheid naar zijn beweegredenen en ik kon het combineren met mijn werk. Verder geen contact gehad.
Op dat moment schreef ik voor een tijdschriftquote:Op dinsdag 24 april 2007 13:24 schreef Mardoek50 het volgende:
[..]
Ah, ok. Wat doe je voor werk? (als ik dat vragen mag)
Zoveel vrouwelijke seriemoordenaars zijn er nog niet. Je zou in ieder geval in de geschiedenisboekjes terecht komenquote:Op dinsdag 24 april 2007 13:58 schreef Ripley het volgende:
Ik vind het wel geinig dat je aan mij denkt bij het woord seriemoordenaar hoor, IsaZolang je maar weet dat ik er zelf geen ben
Ze zijn er wel hoor, maar dan zijn het vaak andersoortige seriemoordenaars dan de bloedige Ted Bundy types. Vaak moorden ze met gif bijvoorbeeld. Verpleegsters die kinderen of bejaarden vermoorden, Goede mie die haar familie arsenicum voerde etc.quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zoveel vrouwelijke seriemoordenaars zijn er nog niet. Je zou in ieder geval in de geschiedenisboekjes terecht komen![]()
Waarom zijn seriemoordenaars vooral mannen?
Hoe kan zo iemand op vrije voeten komen!quote:De grootst nog in levende zijnde seriemoordenaar is Pedro Alonso Lopez. Hij verkrachtte en vermoordde naar schatting 370 vrouwen. Hij zat in de gevangenis in Ecuador, maar is naar verluid terug op vrije voeten. Zijn bijnaam luidt "Het monster van het Andesgebergte".
Pyromanie en dierenmishandeling, ok, maar bedplassen?quote:Op dinsdag 24 april 2007 15:03 schreef Liewec het volgende:
- De 'triad' bij jonge kinderen die KUNNEN wijzen op serieuze problemen op latere leeftijd (maar in elk geval met enige regelmaat voorkomen in de jeugd van seriemoordenaars): Bedplassen, dierenmishandeling en pyromanie.
Daar is serieus onderzoek naar gedaan en veel seriemoordenaars bleken op latere leeftijd nog steeds in bed te plassen. Maar ik geloof dat ze alweer van die trias zijn afgestapt.quote:Op maandag 30 april 2007 10:57 schreef Dodecahedron het volgende:
Pyromanie en dierenmishandeling, ok, maar bedplassen?
Hier ben ik het in ieder geval mee eens. Het is inderdaad de mystiek en onbegrijpelijkheid die erachter schuilt wat het zo interessant maakt. Een figuur zoals Hannibal Lecter uit de Hannibal-trilogie (die nieuwe kutfilm reken ik niet mee) spreekt tot ieders verbeelding.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:21 schreef Reya het volgende:
Ik denk dat het niet zozeer de psyche van seriemoordenaars is dat hen zo 'populair' maakt, maar eerder de sensatie die er omheen hangt; moord is nou eenmaal - hoe gruwelijk het ook is - voor veel mensen sensationeel, en zeker seriemoord is iets heel zeldzaams, waarbij mensen het gevoel krijgen dat je dan dus wel bijzonder moet zijn om het te begaan. Je ziet de status van dergelijke lieden dan ook wel eens tot mythische proporties uitgroeien.
Vanwege het feit dat ze niet zo sociaal gericht zijn als vrouwen. Vrouwen zijn tig malen gevoeliger voor veroordelingen van de medemens en blijven zo netjes in de sociale dwangbuis. Hierdoor doen ook maar weinig vrouwen wat ze werkelijk willen, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 24 april 2007 13:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Waarom zijn seriemoordenaars vooral mannen?
Even laat hierop terugkomend: Dit is pertinent niet waar, in die zin dat dit zeker niet de reden is waarom vooral mannen seriemoordenaars zijn en weinig vrouwen. Je insinueert dat vrouwen geen gekke dingen doen omdat ze gevoeliger zijn voor wat hun omgeving wat hun vindt, en als mannen dat ook zouden hebben, dat seriemoordernaars-in-de-dop zich wel zouden bedenken. Dat is echt onzin.quote:Op maandag 30 april 2007 14:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vanwege het feit dat ze niet zo sociaal gericht zijn als vrouwen. Vrouwen zijn tig malen gevoeliger voor veroordelingen van de medemens en blijven zo netjes in de sociale dwangbuis. Hierdoor doen ook maar weinig vrouwen wat ze werkelijk willen, maar dat terzijde.
zag laatst een documantaire over ted Bundy. en kan er nog steeds niet bij dat er zoveel vrouwen echt fan van hem waren. Zelfs zover gingen dat ze zich gingen kleden en kappen zoals de slachtoffers van Ted ook deden. (haar in middenscheiding) werkelijk niet te bevatten.quote:Op maandag 30 april 2007 15:25 schreef Jane het volgende:
* Nog een seriemoordernaar-addict meldt zich!
Alhoewel ik ook geinteresseerd ben in meerdere soorten true crime. Ik heb hier inmiddels een mini-bibliotheek bijelkaar verzameld over allerlei waargebeurde misdaad gevallen, maar er zijn er twee die me bijzonder facineren en dat zijn Charles Manson (maar die valt strikt genomen niet onder de seriemoordenaars) en Ted Bundy.
Wat Bundy voor mij met name zo fascinerend maakt is dat hij inderdaad overkwam als zo'n succesvolle, aangepaste, good looking, all American boy. Niemand in zijn omgeving had ooit kunnen vermoeden wat er achter die facade school. Terwijl hij achteraf één van de meest gruwelijke seriemoordenaars ooit bleek te zijn. Hij weigerde er zelf later veel over te vertellen (men weet zelfs niet hoeveel moorden hij nu echt gepleegd heeft), maar zijn daden waren iig wel veel gruwelijker dan in veel boeken naar voren komt, met name v.w.b. de necrofiele details.
Daarbij vind ik het fascinerend dat hij zo lang uit handen van de politie wist te blijven en zelfs tot 2x toe ontsnapt is en beide keren eigenlijk maar per toeval weer gepakt werd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |