abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48534814
Gisterenavond was er weer eens een documentaire op TV over Jack the Ripper. De zoveelste documentaire die over een seriemoordenaar gaat. Ik snap het niet, waar komt die fascinatie voor seriemoordenaars vandaan? Iedere dag komen er bv in Irak tientallen mensen om bij aanslagen en vaak komen die niet eens meer in het nieuws. En iedere dag komen er veel mensen om in het verkeer, enz. Maar dat is blijkbaar niet interessant genoeg. Maar over een seriemoordenaar zoals Jack the Ripper, worden een eeuw na dato nog ieder jaar 12 boeken geschreven en films en documentaires gemaakt. En wat ik dan nog meer bizar vind, is dat veel seriemoordenaars een soort van "fanclub" hebben, van voornamelijk vrouwen, die met ze corresponderen en ook nog wel met ze willen trouwen!? Ik zou toch wel eens willen weten hoe dit zit...
  vrijdag 20 april 2007 @ 12:24:05 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_48535728
Ik heb ook een ietwat morbide fascinatie voor serial killers, of beter gezegd: voor de psyche achter hun daden. Boeken en films over Chikatilo, Dennis Nilsen, David Berkowitz, The Hillside Stranglers, Jeffrey Dahmer et all; ik verslind ze.
Maar om er nu met eentje te willen trouwen, nee.

Ben vooral geïnteresseerd in het verhaal erachter. Hoe het zover kon komen. Vaak is dat verhaal redelijk identiek aan alle voorgaande verhalen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_48536235
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:24 schreef Copycat het volgende:
Ik heb ook een ietwat morbide fascinatie voor serial killers, of beter gezegd: voor de psyche achter hun daden. Boeken en films over Chikatilo, Dennis Nilsen, David Berkowitz, The Hillside Stranglers, Jeffrey Dahmer et all; ik verslind ze.
Maar om er nu met eentje te willen trouwen, nee.

Ben vooral geïnteresseerd in het verhaal erachter. Hoe het zover kon komen. Vaak is dat verhaal redelijk identiek aan alle voorgaande verhalen.
Maar waar komt jouw interesse dan vandaan?

En het verhaal erachter lijkt idd vaak hetzelfde, maar voor zover ik het begrepen heb, kun je alle seriemoordenaars toch niet echt in een hokje plaatsen. Ieder geval schijnt toch z'n eigen unieke kenmerken te hebben.
pi_48536662
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 11:55 schreef Mardoek50 het volgende:
Gisterenavond was er weer eens een documentaire op TV over Jack the Ripper. De zoveelste documentaire die over een seriemoordenaar gaat. Ik snap het niet, waar komt die fascinatie voor seriemoordenaars vandaan? Iedere dag komen er bv in Irak tientallen mensen om bij aanslagen en vaak komen die niet eens meer in het nieuws. En iedere dag komen er veel mensen om in het verkeer, enz. Maar dat is blijkbaar niet interessant genoeg. Maar over een seriemoordenaar zoals Jack the Ripper, worden een eeuw na dato nog ieder jaar 12 boeken geschreven en films en documentaires gemaakt. En wat ik dan nog meer bizar vind, is dat veel seriemoordenaars een soort van "fanclub" hebben, van voornamelijk vrouwen, die met ze corresponderen en ook nog wel met ze willen trouwen!? Ik zou toch wel eens willen weten hoe dit zit...
Dat had te maken met opwinding dat het gevaarlijk is....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_48536828
http://www.crimelibrary.com/serial_killers/index.html

ook wat achtergronden van de dader him/herself.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_48536973
Tja, sommige mensen zijn ook heel gefascineerd door WOII.
pi_48537060
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:53 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat had te maken met opwinding dat het gevaarlijk is....
Ok, het zal ongetwijfeld spannend zijn, maar als je gevaar zoekt ga dan bungeejumpen of parachutespringen ofzo. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat een vrouw geinteresseerd is in een man die andere vrouwen op de meest gruwelijke manieren heeft vermoord. En ik zag laatst zo'n stukje op TV waar een seriemoordenaar naar de rechtbank werd gebracht en daar aangekomen stond er een hele club mensen die hem aan het "toejuichen" was. Dat is toch bizar?!
pi_48537082
Wie was die seriemoordenaar?
pi_48537111
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:58 schreef Apotheose het volgende:

Thnx
pi_48537178
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:02 schreef Dodecahedron het volgende:
Tja, sommige mensen zijn ook heel gefascineerd door WOII.
Ja, maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde. Misschien heeft het meer iets te maken met zoiets als "ramp toerisme", zoals wanneer mensen bij een ongeluk gaan staan kijken?
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:08:47 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_48537219
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:39 schreef Mardoek50 het volgende:
Maar waar komt jouw interesse dan vandaan?
Ik denk vanuit mijn interesse in de zelfkant van de maatschappij. Waar die dan weer vandaan komt? Geen idee. Verhalen over losers als Andrei Chikatilo vind ik in ieder geval veel boeiender dan succesverhalen zoals dat van een Rockefeller. Er zal in mij ook wel iets verknipt zitten. Gelukkig kan ik die morbide honger met boeken en films stillen .
quote:
En het verhaal erachter lijkt idd vaak hetzelfde, maar voor zover ik het begrepen heb, kun je alle seriemoordenaars toch niet echt in een hokje plaatsen. Ieder geval schijnt toch z'n eigen unieke kenmerken te hebben.
Klopt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal natuurlijk, zijn eigen ding wat hem/haar over het randje duwt.
Maar er zijn wel vaak overeenkomsten.
Waarvan de grootste uiteraard is dat ze totaal fucked up in het leven staan. Iets wat vaak al in hun vroege jeugd is ontstaan.
pi_48537226
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:05 schreef Dodecahedron het volgende:
Wie was die seriemoordenaar?
Ik ben z'n naam vergeten, maar het was een van de recentere gevallen in America.
pi_48537239
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 12:58 schreef Apotheose het volgende:

Zit daar zelf ook regelmatig te kijken. Echt een goeie site.
pi_48537551
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk vanuit mijn interesse in de zelfkant van de maatschappij. Waar die dan weer vandaan komt? Geen idee. Verhalen over losers als Andrei Chikatilo vind ik in ieder geval veel boeiender dan succesverhalen zoals dat van een Rockefeller. Er zal in mij ook wel iets verknipt zitten. Gelukkig kan ik die morbide honger met boeken en films stillen .
Gelukkig maar!

En of er iets in je verknipt is, weet ik niet, maar volgens mij valt dat wel mee. Veel mensen hebben moorddadige gedachten, maar het verschil met moordenaars is dat zij die fantasieen niet in praktijk brengen.
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Copycat het volgende:

[..]

Klopt. Iedereen heeft zijn eigen verhaal natuurlijk, zijn eigen ding wat hem/haar over het randje duwt.
Maar er zijn wel vaak overeenkomsten.
Waarvan de grootste uiteraard is dat ze totaal fucked up in het leven staan. Iets wat vaak al in hun vroege jeugd is ontstaan.
Er werden laatst in zo'n documentarie drie redenen opgegeven.

- Verwaarlozing/mishandeling in de jeugd
- Een psychische stoornis
- Een hersenbeschadiging

En dan zou vooral een combinatie van die drie dingen een seriemoordenaar creeren.
pi_48538127
Wat ook wel een interessante vraag is, is of het fenomeen "seriemoordenaar" iets is wat alleen of voornamelijk voorkomt in de westerse cultuur of dat het iets is wat in alle culturen voorkomt.
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:36:50 #16
136780 Nosh
hurpdurp
pi_48538279
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 11:55 schreef Mardoek50 het volgende:
Ik snap het niet, waar komt die fascinatie voor seriemoordenaars vandaan?
Het 'ongewone' berekende karakter. In tegenstelling tot moorden die gebeuren uit noodweer of in een daad van woede, gaat het hierbij om een systematische manier van slachtoffers uitzoeken en die afslachten.
Waar bij veel moorden er nog een klein flintertje van begrip voor de dader kan bestaan (denk aan ouders die pedofielen opzoeken, andere daden van wanhoop), is dit zo onmenselijk, dat er slechts morbide interesse overblijft.

En dan heb je natuurlijk ook nog de onderlinge verschillen in motieven, methodes, de copycats ( ), etc., wat zorgt dat het ook nog eens een onderwerp is wat niet al te snel uitgedroogd is.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_48538316
seriemoordenaars hebben een hogere k:d ratio
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:38:36 #18
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_48538345
k:d ratio?

Enne Nosh:
pi_48539490
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:08 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Ik ben z'n naam vergeten, maar het was een van de recentere gevallen in America.
BTK waarschijnlijk. Of je moet Canada bedoelen, mr. Pickton. Dat zijn de enige rechtzaken tegen 'bekende' seriemoordenaars die momenteel lopen.

ot: Waar komt de facinatie voor seriemoordenaars vandaan? Tjsah, waarom is iemand geintreseerd in het knippen van haar en de ander in motors? Interesse heeft meestal geen aanleiding.

Ik ben (zoals hierboven al genoemd) voornamelijk geintereseerd in de psyche van zo iemand. En mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de echte sicko's, zoals Dahmer, Ramirez, Gein, enz. De hele weg naar de eerste moord en de drang om het te blijven doen, it's just fascinating
pi_48540634
Het is juist gezond dat het fascineert, dat geeft aan dat het uniek en bijzonder is. En seriemoorden horen bijzonder te zijn, het zou pas wat zijn als het ons helemaal niets meer deed.

Dat we niet gefascineerd zijn wat er bijv. in Darfur gebeurd geeft aan dat we daar aan gewend zijn geraakt, aan Afrikanen die elkaar de kop afhakken.
  Moderator vrijdag 20 april 2007 @ 15:20:39 #21
5428 crew  miss_sly
pi_48542408
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:17 schreef Mardoek50 het volgende:

[..]

Gelukkig maar!

En of er iets in je verknipt is, weet ik niet, maar volgens mij valt dat wel mee. Veel mensen hebben moorddadige gedachten, maar het verschil met moordenaars is dat zij die fantasieen niet in praktijk brengen.
Ik ben er ook door gefascineerd, maar dat heeft niets te maken met moorddadige gedaachten mijnerzijds, want dat is iets dat ik niet ken
Zoals al eerder gezegd, de psyche, het geslepen, het zo lang door kunnen gaan zonder gepakt te worden, het masker dat ze dragen tov hun naasten, enz.

Wat betreft die vrouwen die met ze willen trouwen: vind ik ook vreemd.
Eventueel zou het te maken kunnen hebben met de charme waarvan vaak wordt gezegd dat ze die bezitten. Een Ted Bundy schijnt vreselijk charmant geweest te zijn en de vrouwen vielen bij bosjes voor hem, ook toen eenmaal bekend was wat hij had gedaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 20 april 2007 @ 16:55:40 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48545667
De interesse heeft denk ik een beetje te maken met het onvoorstelbare er van. Iemand is knettergek, maar wel heel erg berekenend en vaak functioneert een seriemoordenaar prima tot uitstekend in de maatschappij. De psyche die daar achter zit vind ik dan wel interessant.
pi_48545800
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 13:36 schreef Nosh het volgende:

[..]

Het 'ongewone' berekende karakter. In tegenstelling tot moorden die gebeuren uit noodweer of in een daad van woede, gaat het hierbij om een systematische manier van slachtoffers uitzoeken en die afslachten.
Waar bij veel moorden er nog een klein flintertje van begrip voor de dader kan bestaan (denk aan ouders die pedofielen opzoeken, andere daden van wanhoop), is dit zo onmenselijk, dat er slechts morbide interesse overblijft.

En dan heb je natuurlijk ook nog de onderlinge verschillen in motieven, methodes, de copycats ( ), etc., wat zorgt dat het ook nog eens een onderwerp is wat niet al te snel uitgedroogd is.
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat mensen weinig of geen begrip voor dit soort daders op kunnen brengen. Maar zou dat dan er niet toe moeten leiden dat mensen juist niet gefascineerd zijn door seriemoordenaars, maar alleen maar afschuw voelen en er zo weinig mogelijk mee te maken willen hebben?

En je hebt het hier over een categorie seriemoordenaars, de kille, berekenende soort, die zijn misdaden tot in de puntjes voorbereidt en uitvoert, maar er is ook nog een andere categorie, die van de chaotische/psychotisch seriemoordenaars, die nergens rekening mee houden en die hun sporen niet proberen uit te wissen e.d.
quote:
...onmenselijk...
Of juist menselijk?
  vrijdag 20 april 2007 @ 17:07:12 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_48546012
Ik houd van een meer met ceremonie omgeven manier van iemand doden. Op een stylistische wijze omgeven met regels. Waarom je als gewoon mens iemand zou willen ombrengen zonder aanleiding en alleen voor het plezier. Wil ik niet weten. Want ik geloof in respect voor het leven. En wat een gek werkelijk beweegt. Daar zal de psychologie nooit achter komen. Vandaar dat ze ook zo veel moordenaars weer vrij laten op proef verlof om weer hetzelfde te doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_48546149
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 14:05 schreef BubblegumBarbie het volgende:

[..]

ot: Waar komt de facinatie voor seriemoordenaars vandaan? Tjsah, waarom is iemand geintreseerd in het knippen van haar en de ander in motors? Interesse heeft meestal geen aanleiding.

Ik ben (zoals hierboven al genoemd) voornamelijk geintereseerd in de psyche van zo iemand. En mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de echte sicko's, zoals Dahmer, Ramirez, Gein, enz. De hele weg naar de eerste moord en de drang om het te blijven doen, it's just fascinating
Maar het verbaasd mij juist zo dat de interesse in seriemoordenaars zo "bovengemiddeld" is. Jack the Ripper bv is al onderdeel geworden van de pop cultuur, net zoiets als Dracula of Frankenstein. En ik vind het ook eigenaardig dat die interesse juist bij "gewone" mensen aanwezig is. Kijk, als je uit hoofde van je beroep oid in seriemoordenaars bent geinteresseerd, lijkt me dat niet zo vreemd. Maar waarom juist de massa zo gefascineerd is in dit onderwerp is mij een raadsel. Er zijn ook genoeg andere gruwelijke zaken, maar die bereiken meestal niet de cult status, zoals dat het geval is bij seriemoordenaars.
quote:
BTK waarschijnlijk. Of je moet Canada bedoelen, mr. Pickton. Dat zijn de enige rechtzaken tegen 'bekende' seriemoordenaars die momenteel lopen.
Ik weet niet of het een nog lopende rechtzaak was, het stukje zat iig in een documentaire van Discovery Channel of National Geographic...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')