Thx!quote:Op donderdag 19 april 2007 21:28 schreef piglet het volgende:
Tezz er heeft hier ooit een topic over gelopen, misschien heb je daar ook nog iets aan?
Enigskind zielig?
Dank voor je openhartigheid. Ik deel je mening ook wel, maar als ik af en toe een kriebel voel als ik een baby vasthoud, dan denk ik meteen: zie je wel: ik wil het toch! Mijn man is zelf een enigskind, hij heeft er nooit nadelen van ondervonden zegt ie. Pff, moeilijk is dit hoor! Ik worstel er echt mee! Ik heb ook zoiets van: zolang ik het nog niet zeker weet worden er ook geen knopen doorgehakt!quote:Op donderdag 19 april 2007 21:33 schreef _Magnolia_ het volgende:
Onze dochter wordt zondag 2 jaar en ons wordt af en toe wel eens gevraagd wanneer er een tweede kind komt. Dat zet je tot nadenken en eigenlijk komen wij tot dezelfde conclusie als jij: We vinden het prima zo, vinden het goed zoals het nu is. Mijn man zou het eventueel nog wel willen maar alleen als ik het ook echt zou willen en ik heb er zelf eens goed over nagedacht en ik denk dat ik niet meer wil. Ik heb geen last van gierende hormonen, heb ook helemaal niet de behoefte om nog eens zwanger te zijn en ben compleet gelukkig met hoe het nu is. Wij hebben vrij lang gewacht met kinderen, mijn man was er eerder aan toe dan ik maar ik hakte heel lang de knoop niet door. Uiteindelijk wilde ik toch wel graag kinderen en toen ik 34 was werd onze dochter geboren. Ik heb best aan het moeder zijn moeten wennen maar nu gaat het prima en ik vind het goed zo, ben ook geen type voor een hele roedel kinderen. Ik heb er ook over nagedacht of het wellicht zielig zou zijn voor onze dochter om geen broers of zussen te hebben. Natuurlijk is het leuker voor haar om ze wel te hebben maar ik vind dat geen doorslaggevende reden om 'het dan maar toch te doen omdat het anders zielig is.' Een kind moet 100% gewenst zijn en niet uit een soort schuldgevoel geboren worden. Vind ik.
Ik weet zelfs niet of het 'leuker' is om broers of zussen te hebben. Je weet maar nooit of ze met elkaar op kunnen schieten. Ik ben zelf enig kind en heb er nooit problemen mee gehad.quote:Op donderdag 19 april 2007 21:33 schreef _Magnolia_ het volgende:
Natuurlijk is het leuker voor haar om ze wel te hebben maar ik vind dat geen doorslaggevende reden om 'het dan maar toch te doen omdat het anders zielig is.' Een kind moet 100% gewenst zijn en niet uit een soort schuldgevoel geboren worden. Vind ik.
Dat lijkt me heel verstandig. Zo lang je het nog niet zeker weet kan het nog beide kanten opgaan.quote:Op donderdag 19 april 2007 21:43 schreef Tezz het volgende:
[..]
Dank voor je openhartigheid. Ik deel je mening ook wel, maar als ik af en toe een kriebel voel als ik een baby vasthoud, dan denk ik meteen: zie je wel: ik wil het toch! Mijn man is zelf een enigskind, hij heeft er nooit nadelen van ondervonden zegt ie. Pff, moeilijk is dit hoor! Ik worstel er echt mee! Ik heb ook zoiets van: zolang ik het nog niet zeker weet worden er ook geen knopen doorgehakt!
ik had gewoon ff wat behoefte aan wat meningen en ervaringen! Ik ben nu het andere topic aan het doorlezen, daar heb ik ook wel wat aan. Gek eigenlijk dat dit zo aan me vreet, het zou toch eigenlijk een natuurlijk proces moeten zijn (je wilt het of je wilt het niet) !quote:Op donderdag 19 april 2007 21:48 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Dat lijkt me heel verstandig. Zo lang je het nog niet zeker weet kan het nog beide kanten opgaan.
voor mij is dit een hele belangrijke reden. Mijn man denkt dat ook zo en hij heeft de ervaring van het enigste kind zijn.. ( 2 half broers maar wonen in amerika)quote:Op donderdag 19 april 2007 22:42 schreef Leah het volgende:
Dat is wat mijn moeder dus ook zei, als je enig kind bent is er eigenlijk niemand waarmee je de zorgen/kwalen/ouderdom (vul maar in) van je ouders kunt delen. En er idd niemand meer is waar je een jeugd mee deelt als je ouders er niet meer zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat dat bij mij zeker heeft meegespeeld in de beslissing. En toen mijn moeder erg ziek werd kon ik dat toch het beste met mijn broer delen, ondanks dat man en vrienden ook heus erg voor me klaar stonden.
dat is de allerbelangrijkste reden, uiteindelijk. Denk ik.quote:Op vrijdag 20 april 2007 00:01 schreef _evenstar_ het volgende:
Daarbij heb ik zoiets het is gewoon nog niet compleet zo.
quote:Op donderdag 19 april 2007 22:42 schreef Leah het volgende:
Dat is wat mijn moeder dus ook zei, als je enig kind bent is er eigenlijk niemand waarmee je de zorgen/kwalen/ouderdom (vul maar in) van je ouders kunt delen. En er idd niemand meer is waar je een jeugd mee deelt als je ouders er niet meer zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat dat bij mij zeker heeft meegespeeld in de beslissing. En toen mijn moeder erg ziek werd kon ik dat toch het beste met mijn broer delen, ondanks dat man en vrienden ook heus erg voor me klaar stonden.
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Het is maar net hoe je je kinderen zelf opvoedt; ik ben altijd dolblij geweest dat ik in mijn eentje was. Ik heb daardoor al heel snel geleerd om zelf vriendjes en vriendinnetjes te maken maar ik kan me ook úúren in mijn eentje vermaken. Ik pak een boek en ik ga lezen, ik ga een spelletje spelen, ik ga een verhaal schrijven, héérlijk. Mijn vriend heeft echter een broer en die kan dat dus ook niet. Die kan niet gewoon in zijn eentje zitten en zichzelf vermaken en dat vind ik juist een erg zwaar gebrek. Het opgroeien met een broer of zus tast je zelfstandigheid aan. Als je je verveelt zorg je dat je je met iemand anders vermaakt, en zo leer je nooit om je in je uppie te redden.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:31 schreef Mammietje het volgende:
Ik ben zelf enigskind. Ben ik zielig? Nee. Maar ik heb wel broer(s) en zus(sen) gemist en mis dat nog steeds. Tuurlijk, je krijgt de onverdeelde aandacht (wat overigens net zo veel negatief als een positief punt is) en financieel zijn er meer mogelijkheden. Ik heb het echter wel gemist dat ik dingen met anderen kon delen wat er binnen het gezin gebeurde (zeker toen het huwelijk van mijn ouders slecht ging). Ook jeugdervaringen en/of belevenissen (weet je nog dat....) kan ik met niemand delen. En ik heb het altijd een nare gedachte gevonden dat als mijn ouders er niet meer zijn, dat ik dan 'alleen op de wereld' ben. Je hebt geen vaste mensen (bij wie je aan kan kloppen) die er al je hele leven zijn geweest en die er je hele leven zullen blijven, ongeacht, hoe dan ook. Nu heb ik er vanaf mijn 16e er een stiefbroertje bij gekregen en daar ben ik erg blij mee, maar het is niet hetzelfde.
quote:Op dinsdag 12 juni 2007 07:38 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Het is maar net hoe je je kinderen zelf opvoedt; ik ben altijd dolblij geweest dat ik in mijn eentje was. Ik heb daardoor al heel snel geleerd om zelf vriendjes en vriendinnetjes te maken maar ik kan me ook úúren in mijn eentje vermaken. Ik pak een boek en ik ga lezen, ik ga een spelletje spelen, ik ga een verhaal schrijven, héérlijk. Mijn vriend heeft echter een broer en die kan dat dus ook niet. Die kan niet gewoon in zijn eentje zitten en zichzelf vermaken en dat vind ik juist een erg zwaar gebrek. Het opgroeien met een broer of zus tast je zelfstandigheid aan. Als je je verveelt zorg je dat je je met iemand anders vermaakt, en zo leer je nooit om je in je uppie te redden.
En alleen op de wereld? Nee, je hebt sowieso nog een hele familie als je het daar mee kunt vinden (is bij mij niet zo, maar dat terzijde) en vaak kun je je verdriet toch niet delen omdat iedereen dat op zijn eigen manier verwerkt. Kun je net zo goed bij je vriend of gewone vrienden terecht....
1 kind is alles behalve egoïstisch, integendeel zelfs. Stel nou dat je een tweede kindje krijgt dat een afwijking heeft? Als je zo een som je heen kijkt zijn er zoveel kinderen die 'iets' mankeren waardoor ze alle aandacht van het gezin opslurpen, dat kun je je eerste kind toch ook niet aandoen? Als het nu goed is zoals het is, waarom niet? Echt niet doen vanuit 'sociale druk' hoor, als jij je kind laat merken dat 1 kind niet zielig is en ze/hij er trots op kan zijn, dan mist dat kind helemaal niks.
En dat ligt dus echt aan de opvoeding.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik vind de enige kinderen die ik om me heen meemaak, vaak veel egoistischer en verwender dan kinderen die hebben leren delen met broers/zussen.
Natuurlijk is het een deel opvoeding, maar mijn vriend kan zich in sociaal opzicht niet zelfstandig gedragen. Hij verveelt zich dood in zijn eentje en als ik dan in de buurt ben ben ik het slachtoffer om tegenaan te lullen en te doen. gewoon op de bank een boek zitten lezen komt niet in hem op, hij is van kinds af aan gewend geweest om zich dan maar met zijn broertje te gaan vermaken. En hij is echt niet de eerste met wie ik dat meemaak.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:31 schreef BettyR het volgende:
[..]
Wat een belachelijke opmerking. Net alsof al die mensen met een broer of zus niet zelfstandig genoeg zouden zijn. Alsof al die mensen zichzelf niet weten te entertainen. Ik heb een zusje en geloof me, ook als kind zijnde gingen wij gewoon onze eigen gang en speelden we afzonderlijk van elkaar, met vriendjes, vriendinnetjes of gewoon alleen. Maar we speelden ook met elkaar en daarom heb ik al van jongs af aan geleerd dat ik het speelgoed moest delen (geen haar op mijn moeders hoofd die alles maar dubbel kocht) en dat ik niet alle aandacht kreeg. Dat is de andere kant van de medaille, maar die moet je wel willen zien.
quote:Het opgroeien met een broer of zus tast je zelfstandigheid aan. Als je je verveelt zorg je dat je je met iemand anders vermaakt, en zo leer je nooit om je in je uppie te redden.
Volgens mij kan je toch echt niet zeggen dat alle kinderen met broertjes/zusjes zichzelf niet kunnen vermaken. Net zo min kun je zeggen dat alle enig kinderen verwend zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 08:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik vind de enige kinderen die ik om me heen meemaak, vaak veel egoistischer en verwender dan kinderen die hebben leren delen met broers/zussen.
Heeft dat niet gewoon met opvoeding te maken? Ik heb drie zusjes maar ik heb het juist nodig om me gewoon even terug te trekken. Zelfs als ik bijvoorbeeld op studiereis ben met een hele groep vind ik 't heerlijk om even een half uurtje op mijn bed, alleen, te gaan zitten en even te lezen. Altijd al gehad. Ik las graag, tekende veel en kon uren alleen in mijn fantasiewereld leven als kind. Geen zusjes bij nodig. Op andere momenten echter konden we uren dollen of praten. Ik woon alleen, ging alleen (ja, ALLEEN!) op reis op mijn 18e... Gut, aangetaste zelfstandigheid zeg! Daar heeft het wel of niet hebben van broertjes en zusjes weinig mee te maken. Ik ken namelijk ook voorbeelden van enig-kinderen die zo ongelofelijk veel aandacht kregen van paps en mams dat ze totaal niet in staat waren om alleen te functioneren...quote:Op dinsdag 12 juni 2007 07:38 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Het is maar net hoe je je kinderen zelf opvoedt; ik ben altijd dolblij geweest dat ik in mijn eentje was. Ik heb daardoor al heel snel geleerd om zelf vriendjes en vriendinnetjes te maken maar ik kan me ook úúren in mijn eentje vermaken. Ik pak een boek en ik ga lezen, ik ga een spelletje spelen, ik ga een verhaal schrijven, héérlijk. Mijn vriend heeft echter een broer en die kan dat dus ook niet. Die kan niet gewoon in zijn eentje zitten en zichzelf vermaken en dat vind ik juist een erg zwaar gebrek. Het opgroeien met een broer of zus tast je zelfstandigheid aan. Als je je verveelt zorg je dat je je met iemand anders vermaakt, en zo leer je nooit om je in je uppie te redden.
Ah, dus iedereen die voor een tweede, laat staan een derde gaat is egoistisch en geeft in de basis niet om het geluk van de eerste, want je neemt 't risico die eerste op te zadelen met een aandacht-slurpend monster?quote:1 kind is alles behalve egoïstisch, integendeel zelfs. Stel nou dat je een tweede kindje krijgt dat een afwijking heeft? Als je zo een som je heen kijkt zijn er zoveel kinderen die 'iets' mankeren waardoor ze alle aandacht van het gezin opslurpen, dat kun je je eerste kind toch ook niet aandoen? Als het nu goed is zoals het is, waarom niet? Echt niet doen vanuit 'sociale druk' hoor, als jij je kind laat merken dat 1 kind niet zielig is en ze/hij er trots op kan zijn, dan mist dat kind helemaal niks.
Ja. Eigenlijk wel ja. Als ik alles wat ik om me heen heb gezien objectief bekijk merk ik gewoon heel erg dat enig kinderen stukken beter af zijn qua ontwikkeling en opvoeding dan degenen met broers en/of zussen.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:14 schreef innovative het volgende:
Ah, dus iedereen die voor een tweede, laat staan een derde gaat is egoistisch en geeft in de basis niet om het geluk van de eerste, want je neemt 't risico die eerste op te zadelen met een aandacht-slurpend monster?
Grappig, ik heb nooit het idee gehad iets in aandacht dan wel materiele zin etc tekort te komen, sterker nog, ik heb nog drie mensen die onvoorwaardelijk van mij houden náást mijn ouders. Ik wil niet zeggen dat ik beter af ben, het is anders. Ik ken mensen uit gezinnen met 8 kinderen en mensen uit éénkindergezinnen en ik kan niet zeggen dat de ene "soort" makkelijker door het leven gaat dan de ander. Je krijgt gewoon andere dingen mee, levenslessen die naast elkaar even waardevol zijn voor het leven.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 11:18 schreef zoeperzazke het volgende:
Ja. Eigenlijk wel ja. Als ik alles wat ik om me heen heb gezien objectief bekijk merk ik gewoon heel erg dat enig kinderen stukken beter af zijn qua ontwikkeling en opvoeding dan degenen met broers en/of zussen.
Zo is het maar net. Bij ons is dat het geval en ik zou niet weten wat daar egoïstisch aan zou kunnen zijn.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 12:16 schreef marlieske het volgende:
Bewust maar 1 kindje willen vind ik niet egoistisch, als daarmee de kinderwens is vervuld en je gezin compleet is.
dat lit maar net aan het gezin, volgens mij.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 09:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ja, maar kinderen voeden elkaar ook op, en dat mist een enig kind in mijn ogen.
Aandacht is niet iets dat alleen gedeeld hoeft te worden met andere kinderen binnen het gezin. Je kunt een kind ook leren dat papa en mama aandacht voor elkaar hebben, of dat mama nu aandacht heeft voor het boek dat ze aan het lezen is, enz. Dus ik denk dat je ook een enig kind kunt leren dat aandacht niet altijd onbeperkt voor dat kind aanwezig is.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 09:06 schreef BettyR het volgende:
Nou Jelief, de aandacht hoeft een kind in ieder geval niet te delen. Dat kan nu eenmaal niet. Je kunt als ouder van 1 kind heel goed besluiten om het kind een beperkte/normale hoeveelheid speelgoed te geven. Maar dan praat je over zaken in de materiele zin. Op immaterieel gebied zal het toch vooral om dat ene kind draaien.
Ja dat speelt inderdaad ook nog wel mee. Ik ben ook best wel 'bang' voor die periode (die bij onze dochter dus vier jaar geduurd heeft) voorafgaande aan de zwangerschap. Buiten dat heb ik ook nog een keer een miskraam gehad dus het was een zeer bewogen periode in mijn leven. Ook speelt nog mee dat ik een prenatale depressie heb gehad tijdens mijn zwangerschap en dus niet zo'n fijne tijd heb gehad toen (die depressie verdween overigens als sneeuw voor de zon toen ik bevallen was....).quote:Op dinsdag 12 juni 2007 10:38 schreef Tinkepink het volgende:
Misschien zeg ik nu wel iets heel geks en schop ik mensen tegen het verkeerde been, maar ik las ook dat het best een tijdje geduurd heeft voordat je zwanger raakte. Waarom laten jullie de natuur niet gewoon beslissen? Als je zwanger word, dan word je zwanger, en zo niet, dan is het ook goed.
Helaas herken en erken ik bovenstaande helemaal.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:53 schreef zoeperzazke het volgende:
Als ik dit lees vraag ik me af waarom je twijfelt. Ik heb het idee dat je diep van binnen hartstikke gelukkig bent met de situatie, maar dat je echt uit sociale druk een tweede kind overweegt... dat je het enkel zou doen omdat het zo leuk is voor Bente, omdat het zo hoort, of omdat je er anders later spijt van krijgt.... Dat zijn geen redenen om aan een tweede kind te beginnen, vind ik persoonlijk. Je zwangerschap heeft veel moeilijke periodes met zich meegebracht, maar je hebt een kind en je bent nu gelukkig met je leven. Waarom zou je het dan niet gewoon zo laten?
Ik denk misschien dat je er later meer spijt van zult hebben als je tóch je gevoel niet gevolgd hebt, en gewoon gelukkig te zijn met wat je nu hebt....quote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:03 schreef Tezz het volgende:
[..]
Helaas herken en erken ik bovenstaande helemaal.![]()
Toch wil ik het nog wel even een paar maanden overwegen, totdat ik een definitieve keuze maak. Vooral het stukje 'als ik er later maar geen spijt van krijg', weegt erg zwaar op het moment.
Ha Tesje,quote:Op donderdag 19 april 2007 21:43 schreef Tezz het volgende:
[..]
maar als ik af en toe een kriebel voel als ik een baby vasthoud, dan denk ik meteen: zie je wel: ik wil het toch! Mijn man is zelf een enigskind, hij heeft er nooit nadelen van ondervonden zegt ie. Pff, moeilijk is dit hoor! Ik worstel er echt mee! Ik heb ook zoiets van: zolang ik het nog niet zeker weet worden er ook geen knopen doorgehakt!
HELLUP waarom bestaat er geen 'alles-weten-wat-je-wilt-bijbel"..................................quote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:20 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ha Tesje,
Ik heb ook nog steeds kriebels hoor, zeker in de buurt van babietjes![]()
Maar mijn leven is nu gewoon meer dan perfect. Ik kan Milou alles bieden wat ze nodig heeft, zelf kan ik ook doen en laten wat ik wil. Daarnaast heeft ze bergen vriendjes en familie, zodat ze nooit alleen zal zijn ook.
Bij mij speelt natuurlijk ook wel mee dat Milou downsyndroom heeft, en ik geen zin in de rompslomp van nog een zwangerschap heb, wel testen/niet-testen e.d.
Je moet echt puur op je eigen gevoel af gaan en soms zal dat wel eens een beetje tegenstrijdige gevoelens opleveren, zoals bijv. dat je kriebels krijgt als je weer zo'n schattig mopje in je armen hebt.
![]()
Dat vraag ik me ook regelmatig afquote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:26 schreef Tezz het volgende:
[..]
HELLUP waarom bestaat er geen 'alles-weten-wat-je-wilt-bijbel"..................................![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |