bronquote:Lijken uit de kast plaatsen minister Bos voor vuurproef
Achtergrond Van onze verslaggever Douwe Douwes
DEN HAAG - De eerste keer dat Wouter Bos met zijn collega’s in de slag gaat over de begroting, loopt voor de nieuwe minister van Financiën meteen al uit op een vuurproef. Binnen anderhalve maand kreeg hij te maken met een nalatenschap van minimaal 800 miljoen euro negatief, stijgende kosten in de gezondheidszorg, een aanvaring met Defensie, en als klap op de vuurpijl lagere inkomsten uit de aardgasvelden.
Nu de lijken in rap tempo uit de kast vallen, rekent Bos voor dit jaar al op een financieringstekort van 1 procent van de Nederlandse economie – zeg 5 miljard euro. Dat is een smak geld. En het plaatst de PvdA-leider in een lastig parket.
Bos opereert in het brandpunt van een paar vuren, waardoor de remedie niet eenvoudig te kiezen is. Coalitiepartner CDA houdt nauwlettend in de gaten dat het tekort niet te ver oploopt. Premier Balkenende wil in 2011 koste wat het kost uitkomen op een overschot van 1,1 procent. ‘Dat is nodig om de vergrijzing op te vangen’, zegt Kamerlid Frans de Nerée. Hoe meer Bos de teugels nu laat vieren, hoe moeilijker het wordt dat later bij te passen.
Het geld dat is gereserveerd voor nieuw beleid lijkt onaantastbaar. Ernst Cramer van de ChristenUnie: ‘Als je aan de zes pijlers komt, dan bestaat het hele coalitieakkoord alleen maar uit loze woorden.’ Bos onderstreept dat ook voor hem het extra geld voor de wijken, het milieu en het onderwijs heilig is.
Een derde mogelijkheid is de lasten verzwaren. Dat is impopulair, en politiek extra lastig omdat Bos’ PvdA zich in de verkiezingen juist sterk heeft afgezet tegen de lastenverhogingen onder Balkenende II.
Rest bezuinigen binnen de begrotingen van de ministeries. Ook niet eenvoudig: het kabinet heeft al forse bezuinigingen op het ambtenarenapparaat opgelegd. Voor Volksgezondheid, dat de grootste tegenvaller in de boeken heeft, is de opgave nog zwaarder. Daar heeft het kabinet een meevaller van 500 miljoen euro per jaar voor efficiënter werken ingecalculeerd.
Er is ook goed nieuws. De tegenvallers van de Voorjaarsnota zitten aan de uitgavenkant – met uitzondering van het aardgas. Pas rond de zomer komt er een beter beeld over de ontwikkeling van de belastinginkomsten. Maar dat kan in deze hoogconjunctuur eigenlijk alleen maar meevallers opleveren.
Wat een smerige truuk van het CDA idd. =X Balkenende III had Iran moeten aanvallen zodat de olieprijs en gekoppelde gasprijs lekker hoog bleef.quote:en als klap op de vuurpijl lagere inkomsten uit de aardgasvelden
Wiegel zat er echt niet ver naast met z'n Sinterklaas-beschuldiging aan het adres van Joop den Uyl. Socialsten zijn ecperts in het verspillen van belastinggeld. En van het woord sparen hebben ze nog nooit gehoord. Het CDA beschuldigt de PvdA daar al jaren van, maar die partij ontkent dat altijd ten stelligste. En toch wordt het bewijs elke keer weer geleverd door die PvdA zelf. Paars II, Balkenende IV...quote:Op donderdag 19 april 2007 15:01 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ze zijn gewoon uitgegaan van een veel te hoge economische groei, en hebben niet voldoende buffer ingebouwd voor tegenvallers. Dat is nou typisch een PvdA-truc.
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/148638/index.htmlquote:os' geldprobleem vooral zijn eigen schuld
Wouter Bos moet op zijn eigen blaren zitten. Zijn geldproblemen zijn vooral het gevolg van PvdA-wensen in het regeerakkoord
Syp Wynia
Het was natuurlijk wachten op het moment dat Wouter Bos naar buiten kwam met zijn problemen om de begroting voor dit jaar te dichten.
Een bekende truc van een nieuwe minister van Financiën is die van ‘de lijken in de kast’, kwalijke erfenissen van vorige ministers die ze niet in volle omvang aan hun opvolgers hebben gemeld.
Daar is in dit geval maar voor een deel sprake van.
Bos’ voorganger als minister van Financiën, Gerrit Zalm, heeft een deel van de tegenvallers van nu tevoren keurig gemeld. Wel kon Zalm de laatste jaren teren op hoge aardgasopbrengsten en lage rente-uitgaven en Bos heeft nu met het omgekeerde te maken. En ja, natuurlijk zullen niet alle voorzienbare tegenvallers bij de ministeries in volle omvang bij de nieuwe coalitie bekend zijn geweest.
Maar het grootste probleem voor Bos vloeit direct voort uit het regeerakkoord (pdf) dat hij eerder met Balkenende en Rouvoet sloot. Dat akkoord is in menig opzicht lichtzinnig. Het gaat, nota bene op aandrang van Bos zelf, uit van een te hoge economische groei en het bevat ‘boterzachte’ bezuinigingen, zoals ‘efficiëncy-maatregelen’.
Minstens zo erg: voor een deel van de nieuwe maatregelen waren geen uitgaven ingeboekt, zoals voor het legaliseren van tienduizenden asielzoekers. En dan krijgen de Rijksambtenaren ook nog eens een absurde salarisverhoging.
Een speciale handicap voor Bos is, dat zijn PvdA de extra kosten voor de gezondheidszorg niet wil opvangen door een hogere zorgpremie maar uit de belastingen wil laten betalen, omdat dat wat minder zichtbaar is in de portemonnee.
Bos mag klagen over lijken in de kast, maar het merendeel van zijn geldproblemen waren of te voorzien, of zijn het gevolg van lichtzinnig beleid.
Bos moet gewoon op zijn eigen blaren zitten.
Verbaasd me natuurlijk geenszins, verkiezingsbeloftes heeft het CDA al vaker gebroken. Ownee, dat niet eens: men vertelde in 2003 tijdens de campagne simpelweg niet het slechte nieuws, nee, dat kreeg je pas na de verkiezingen te horenquote:'Balkenende wilde AOW-leeftijd verhogen'
DEN HAAG (ANP) - CDA-leider Jan Peter Balkenende heeft in de kabinetsformatie met PvdA en ChristenUnie voorgesteld om de AOW-leeftijd te verhogen. Dat schrijft Sytze Faber in zijn boek 'De wet van de koestal', dat donderdag is verschenen.
Faber was tijdens de formatie als toehoorder aanwezig bij vergaderingen van het formatieteam en de fractie van de ChristenUnie. Faber, oud-Tweede Kamerlid voor de ARP en oud-burgemeester van Hoogeveen, noteert op 23 januari: ,,Balkenende tamboereerde gisteravond op de noodzaak de AOW-leeftijd te verhogen. Dat ligt buitengewoon gevoelig. In de drie verkiezingsprogramma's staat er geen letter over. Het is uitgesloten dat hij op dit punt zijn zin krijgt.''
Een CDA-bron bevestigt dat Balkenende een hogere AOW-leeftijd heeft geopperd in de formatie, maar hij zou dat alleen hebben gedaan uit onderhandelingstactiek. De PvdA en de ChristenUnie waren voorstander van een vorm van 'fiscalisering' van de AOW.
Rijkere 65-plussers zouden daardoor gaan meebetalen aan de oudedagsvoorziening. Gepensioneerden betalen nu nog geen AOW-premie. Het CDA was mordicus tegen een dergelijke AOW-maatregel. In de verkiezingscampagne vielen de christendemocraten de PvdA er fel op aan (,,Met Bos bent u de klos'').
Och daar valt best wat voor te zeggen maar het gaat om de manier waarop. Vind je het gek dat mensen de politiek wantrouwen als je het slechte nieuws pas ná de verkiezingen krijgt te horen.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:51 schreef Heerlijkheid het volgende:
Jammer dat er geen basis was om dat door te voeren. Lijkt me een stuk beter voor dit land als iedereen die kan, even wat langer doorwerkt.
Ik ben gewoon een christelijk-rechts CDA-lid. Niets meer en niets minder.quote:Op donderdag 19 april 2007 15:31 schreef Klopkoek het volgende:
Ben je soms ingehuurd door het CDA partijbureau? Elke keer als christelijk-rechts wordt bekritiseerd ga je er als een honingbij op af om het te debunken.
Het bewijs maar weer eens dat het CDA veel en veels te machtig is. Doet ook geen recht aan de stemverhoudingen.quote:'CDA dominant bij verdeling burgemeestersposten'
(Novum) - Het CDA is succesvoller in het behouden van burgemeestersposten dan andere partijen. De PvdA heeft het laatste jaar veel posten moeten inleveren. Van de dertig burgemeesters die het afgelopen jaar voor het eerst op die functie zaten, zijn er dertien lid van het CDA en vijf van de PvdA. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag.
Uit onderzoek van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters, dat binnenkort in het Burgemeestersblad verschijnt, zou blijken dat in provincies met een commissaris van de Koningin afkomstig van het CDA relatief veel burgemeesters van die partij worden benoemd.
Volgens PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen, die zich in zijn partij bezighoudt met het benoemingenbeleid, valt er veel te winnen voor de PvdA. Heijnen zegt in de krant dat het CDA professioneler bezig is met partijgenoten op posten in het openbaar bestuur te krijgen. "Wij moeten dat niet laten versloffen." Het Kamerlid bestrijdt dat tussen de grote partijen afspraken worden gemaakt over de verdeling van belangrijke posten.
Eerder deze week werd bekend dat het CDA de vijfde commissaris van de Koningin krijgt. De PvdA heeft er twee en de VVD drie. Onder de kabinetten-Balkenende zijn vier nieuwe commissarissen benoemd. Allen zijn lid van het CDA.
Lijkt me niet. Het CDA is in de meerderheid van de Nederlandse Provinciale Staten en gemeenteraden de grootste partij en zou in een direct gekozen systeem nog meer burgemeesters en CdK's krijgen dan de partij nu heeft. Dat noemt men democratie, Klopkoek!quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het bewijs maar weer eens dat het CDA veel en veels te machtig is. Doet ook geen recht aan de stemverhoudingen.
Nu begrijp ik ook waarom de christenhonden tegen verdergaande democratisering (gekozen burgemeester enz.) zijn: ze hebben er meer bij te verliezen dan te winnen.
Het CDA is dan ook meer een partij voor mensen die op zoek zijn naar mooie baantjes dan voor mensen met politieke idealen. geldt ook voor PvdA en VVD natuurlijk, maar bij het CDA is het gebrek aan idealen een stuk duidelijker.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het bewijs maar weer eens dat het CDA veel en veels te machtig is. Doet ook geen recht aan de stemverhoudingen.
Nu begrijp ik ook waarom de christenhonden tegen verdergaande democratisering (gekozen burgemeester enz.) zijn: ze hebben er meer bij te verliezen dan te winnen.
In dat scenario zal je echter niet posten min of meer lukraak kunnen rondschuiven; lokale bekende politici zouden in dat scenario bijvoorbeeld een veel grotere kans op een burgemeesterspost maken. Daarnaast zal bij een burgemeestersverkiezing de uitslag altijd verschillen van de uitslag bij een gemeenteraadsstelsel; bij de laatste is er tenslotte sprake van proportionele verdeling van de zetels, waar bij een burgemeestersverkiezing er uiteindelijk altijd sprake is van een meerderheidsstelsel.quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:01 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Het CDA is in de meerderheid van de Nederlandse Provinciale Staten en gemeenteraden de grootste partij en zou in een direct gekozen systeem nog meer burgemeesters en CdK's krijgen dan de partij nu heeft. Dat noemt men democratie, Klopkoek!
Het politieke bedrijf is grotendeels ook een sociale werkvoorziening van politici. Het is ene grote carroussel. Als je daar eenmaal op zit, dan zit je wel goed.quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:24 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het CDA is dan ook meer een partij voor mensen die op zoek zijn naar mooie baantjes dan voor mensen met politieke idealen. geldt ook voor PvdA en VVD natuurlijk, maar bij het CDA is het gebrek aan idealen een stuk duidelijker.
Je quote wel érg vaak uit je bijbel; het "objectieve" Elsevier. Net zo objectief als de Telegraaf.quote:Op donderdag 19 april 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:
Hihihi.
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/148638/index.html
zoals wel meer dingen he?quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het politieke bedrijf is grotendeels ook een sociale werkvoorziening van politici. Het is ene grote carroussel. Als je daar eenmaal op zit, dan zit je wel goed.
Die benoemingen mogen wat mij betreft morgen op de schop.
Op zich heb ik daar niet zo'n problemen mee. Personen die afkomstig zijn uit de politiek en ervaring hebben als wethouder, minister of eventueel Kamerlid zijn door die ervaring vaak prima geschikt om burgemeester of CvdK te worden. Een benoeming vind ik beter dan een rechtstreekse verkiezing. Nog beter zou ik echter een systeem vinden waarbij het burgemeesterschap of CvdK-schap afhankelijk is van de coalitieonderhandelingen na gemeenteraads- of statenverkiezingen (dus gelijk aan het premierschap).quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het politieke bedrijf is grotendeels ook een sociale werkvoorziening van politici. Het is ene grote carroussel. Als je daar eenmaal op zit, dan zit je wel goed.
Ik heb het even geteld voor jou: Nederland heeft 443 gemeentes, daarvan (zelf geteld) zijn er 152 burgemeester van het CDA. Ik kan er natuurlijk hier en daar eentje naast zitten maar dat is dus ongeveer 33%.quote:Lijkt me niet. Het CDA is in de meerderheid van de Nederlandse Provinciale Staten en gemeenteraden de grootste partij en zou in een direct gekozen systeem nog meer burgemeesters en CdK's krijgen dan de partij nu heeft. Dat noemt men democratie, Klopkoek!
Nee, die Pravda uit de OP is lekker objectief...quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je quote wel érg vaak uit je bijbel; het "objectieve" Elsevier. Net zo objectief als de Telegraaf.
Het lijkt me onderhand wel duidelijk welke politieke richting dit blad verkondigt.
Overwegend linkse partijen hebben in de ogen van de redactie van Elsevier bijna nooit iets goed kunnen doen, dus waarom zou dat nu anders zijn?
Zou het ook zo kunnen zijn dat een gemiddelde D66-er intelligenter is dan de gemiddelde SP-er, wellicht?quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:31 schreef Klopkoek het volgende:
Het hele systeem van benoemingen moet zeker op de schop. Laatst was ook nog een bericht in de krant van welke politieke gezindte de topambtenaren zijn (op het niveau van SG's en DG's). Wat bleek? Ruim 10% (was zelfs iets meer volgens mij) is lid van D'66 terwijl D'66 in de kamer maar 2% van de Nederlanders vertegenwoordigd.
Zonder naar de cijfers te kijken: zou het zo kunnen zijn dat die kleine gemeentes voorzien zijn van CDA-ers en de (rode) steden met PvdA-ers? M.a.w.: jij telt elke burgemeester als gelijke, terwijl dat onzinnig is. Een PvdA Cohen vertegenwoordigt veel meer kiezers dan de burgemeester van Kampen of Den Dolder.quote:Ik heb het even geteld voor jou: Nederland heeft 443 gemeentes, daarvan (zelf geteld) zijn er 152 burgemeester van het CDA. Ik kan er natuurlijk hier en daar eentje naast zitten maar dat is dus ongeveer 33%.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen kreeg het CDA landelijk gezien 'maar' 16% van de stemmen, nogal een verschil. Het CDA was toen 'maar' in 102 gemeentes de grootste (bron: kiesraad).
Bovendien is dat nog enigzins vertekend omdat het CDA vooral op het platteland erg groot is, en het de bedoeling is dat die gehuchtjes gaan fuseren (dat wilde Remkes althans waarna Bos hem bijviel). Al die kleine -door het CDA gedomineerde- gemeentes vertegenwoordigen relatief weinig kiezers maar hebben natuurlijk wel relatief veel macht (zie het Betuwelijndrama, zo'n klein boerentriendorp kon de boel ernstig traineren).
Dat is natuurlijk geen argument. De SP levert trouwens in geen enkele gemeente de burgemeester, maar ze waren in 7 gemeentes de grootste.quote:Zou het ook zo kunnen zijn dat een gemiddelde D66-er intelligenter is dan de gemiddelde SP-er, wellicht?
Dat raakt nou net mijn punt.quote:Zonder naar de cijfers te kijken: zou het zo kunnen zijn dat die kleine gemeentes voorzien zijn van CDA-ers en de (rode) steden met PvdA-ers? M.a.w.: jij telt elke burgemeester als gelijke, terwijl dat onzinnig is. Een PvdA Cohen vertegenwoordigt veel meer kiezers dan de burgemeester van Kampen of Den Dolder.
Cohen vertegenwoordigt geen enkele kiezer.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:13 schreef en_door_slecht het volgende:
Een PvdA Cohen vertegenwoordigt veel meer kiezers dan de burgemeester van Kampen of Den Dolder.
Wat overigens weer de schuld van het CDA en de VVD samen is.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:23 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Cohen vertegenwoordigt geen enkele kiezer.
Wie schoot de verkozen burgemeester af in de Eerste Kamer?quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:53 schreef MaGNeT het volgende:
Wat overigens weer de schuld van het CDA en de VVD samen is.
Het begint met een P en eindigt op een A zekerquote:Op vrijdag 20 april 2007 18:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wie schoot de verkozen burgemeester af in de Eerste Kamer?
quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:02 schreef MaGNeT het volgende:
Maar CDA en VVD hadden wel wat beter hun best kunnen doen in de wandelgangen, temeer omdat het toch een gunpunt was in de onderhandelingen.
Niet alle overleg gebeurt in de kamer. Er zijn gangen en kantinesquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vreemd argument. Hoe kunnen CDA en VVD er voor zorgen dat een oppositiepartij, die het kabinet wilde destabiliseren, voor zou stemmen?
Als een partij op oorlogspad is, en dat was de PvdA, dan wel ja.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:12 schreef MaGNeT het volgende:
Niet alle overleg gebeurt in de kamer. Er zijn gangen en kantines
Je kan wat geven en nemen en zo wat bereiken.
Of is dat per definitie kansloos?
Mogelijk waren CDA en VVD er inderdaad niet zo rouwig om...quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
Duidelijk is dat geen enkele van de drie grote partijen willen dat de benoemde burgemeester wordt afgeschaft, alledrie zouden dan een flink aantal burgemeesterposten verliezen ten gunste van de SP en de plaatselijke partijen (en in de toekomst ook misschien Wilders).
Om de PvdA nou van alles de schuld te geven is een beetje laf want Wiegel heeft net zo goed boter op z'n hoofd.
De PvdA heeft als enige van de drie "grote"quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
Om de PvdA nou van alles de schuld te geven is een beetje laf want Wiegel heeft net zo goed boter op z'n hoofd.
En er zit volgens mij een grote kern van waarheid in dit verhaalquote:Op donderdag 19 april 2007 16:09 schreef PJORourke het volgende:
Hihihi.
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/148638/index.html
Ik ontken anders niet dat de PvdA de hoofdverdachte is...quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:14 schreef PJORourke het volgende:
Rookgordijn dus.
Dat is wel een argument. Wat ik bedoel is als hoog opgeleiden (veel) vaker D66 stemmen dan SP, dan is het logisch dat er op de plaatsen waar een bovengemiddeld IQ voor nodig is er meer D66-ers zouden zitten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:55 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is natuurlijk geen argument. De SP levert trouwens in geen enkele gemeente de burgemeester, maar ze waren in 7 gemeentes de grootste.
Ja, dat is wel wat erg scheef.quote:GroenLinks levert 1 burgemeester en was in één gemeente de grootste.
D'66 daarentegen levert in 32(!) gemeentes de burgemeester maar was in geen enkele gemeente de grootste.
Is dat niet een beetje raar?
Volgens PJO ben ik een linkse knuffelaar, maar volgens mezelf ben ik progressief liberaal.quote:Waarom zou een gekozen burgemeester niet werken eigenlijk? In de VS werkt het toch ook prima? Jullie (je bent rechts neem ik aan?) zien Gulliani en Bloomberg toch als twee geweldige Mayors? Mayors die beide een bijdrage hebben geleverd aan het ontcriminaliseren en de welvaartsgroei van New York.
Reken maar dat als Bloomberg eerst het fiat zou moeten hebben van het Witte Huis hij dan niet the choosen one zou zijn, hij is daar te eigengereid voor.
Ik kan niet helemaal met je meekomen als het gaat om die macht buiten de gemeentegrenzen. Andersom geredeneerd kun je nl stellen dat een burgemeester van 150.000 meer macht heeft dan 5 burgemeesters die samen 75.000 mensen onder zich hebben. En wat is dan het verschil tussen CDA, PvdA en VVD?quote:Dat raakt nou net mijn punt.
Elke burgemeester heeft gewoon macht, en tien CDA-burgemeesters bij elkaar die samen 100000 inwoners vertegenwoordigen hebben meer macht dan één PVDA-burgemeester die 100000 inwoners onder z'n hoede heeft.
Doe dan die gemeenteraad maar. Dat doen we tenslotte ook steeds met JP.quote:Om het kort te zeggen moeten er wat de gemeentes betreft twee dingen gebeuren:
- Benoemingensysteem op de schop, óf je laat een burgemeester rechtstreeks kiezen (a la het VS-model) óf de gemeenteraad kiest hem (mijn voorkeur).
- Gemeentelijke herindeling: het aantal meepraters verminderen, schaalvoordelen doorvoeren, deelraden afschaffen, zorgen dat de macht van een burgemeester meer aansluit op het aantal inwoners dat hij/zij vertegenwoordigd.
Heb je gelijk in. Helaas is de burgemeester niet een soort ambtenaar, het is een politieke functie. Dat is het probleem.quote:Dat is wel een argument. Wat ik bedoel is als hoog opgeleiden (veel) vaker D66 stemmen dan SP, dan is het logisch dat er op de plaatsen waar een bovengemiddeld IQ voor nodig is er meer D66-ers zouden zitten.
Mja, ik geloof daar niet zo in. Als je bijv. naar Zwitserland of de VS kijkt is dat niet zo vaak gebeurd, als het al eens gebeurd zijn er ook genoeg veiligheidsvoorzieningen in het systeem gebouwd (een recall bijv.).quote:Ik heb niets met een gekozen burgemeester, niet omdat ik er zo tegen ben, maar meer omdat ik er niet echt een meerwaarde van zie. Wellicht dat je dan idd een wat betere verdeling van de posten krijgt, maar bij een direct te kiezen burgervader (m/v) is er denk ik toch een risico dat de slager om de hoek burgemeester wil worden omdat hij geilt op aandacht zonder dat hij werkelijk aan de slag wil voor die gemeente.
Niet als er iets landelijk geregeld moet worden, dat klopt. Wanneer het bijv. gaat om een nieuwe bijstandswet dan hebben de grote gemeentes buitensporig veel in de melk te brokkelen.quote:Ik kan niet helemaal met je meekomen als het gaat om die macht buiten de gemeentegrenzen. Andersom geredeneerd kun je nl stellen dat een burgemeester van 150.000 meer macht heeft dan 5 burgemeesters die samen 75.000 mensen onder zich hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |