2850 to be exactquote:Op donderdag 19 april 2007 01:13 schreef oerkapoet het volgende:
welke van de 9000 goden bedoel je
Als je gelovigheid stemmingafhankelijk is dan is het al per definitie niet meer oprecht. eigenlijk. toch?quote:Op donderdag 19 april 2007 01:19 schreef Gabry het volgende:
Ik ben katholiek opgevoed, dus ik neig naar het Christenlijke geloof.
De reden voor mij om te geloven is omdat mijn naasten in een god geloven en ik geen zin heb om de consequenties te ondervinden als ik het mis zou hebben.
Of het oprecht geloof is is stemmingsafhankelijk
Als ik vrolijk ben ben ik geloviger. Als het tegenzit verdwijnt mijn geloof net zo hard.
Ook een beetje mijn punt altijd. Hoe kan je nou weten of er een juiste god bestaat als alle religies beweren de juiste god aan te hangen.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:13 schreef oerkapoet het volgende:
welke van de 9000 goden bedoel je
Dat snap ik nooit zo goed. Geloven is iets wat je doet, niet wat je beslist te doen in mijn ogen.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:19 schreef Gabry het volgende:
De reden voor mij om te geloven is omdat mijn naasten in een god geloven en ik geen zin heb om de consequenties te ondervinden als ik het mis zou hebben.
Op sommige momenten is mijn geloof consistenter dan andere momenten. Soms zie ik weinig reden tot twijfel. Dus op sommige momenten is het wel degelijk oprecht, maar niet altijd.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als je gelovigheid stemmingafhankelijk is dan is het al per definitie niet meer oprecht. eigenlijk. toch?
Dit onderschrijft wel een beetje hoe ik erover denk: http://www.youtube.com/watch?v=6mmskXXetcgquote:Op donderdag 19 april 2007 01:21 schreef Isabeau het volgende:
Ook een beetje mijn punt altijd. Hoe kan je nou weten of er een juiste god bestaat als alle religies beweren de juiste god aan te hangen.
Misschien valt de juistheid van de keuze in een god af te meten in de welvaart van een volk.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ook een beetje mijn punt altijd. Hoe kan je nou weten of er een juiste god bestaat als alle religies beweren de juiste god aan te hangen.
Dat lijkt me niet. En wat is welvaart ? Geestelijk / materieel ?quote:Op donderdag 19 april 2007 01:34 schreef Gabry het volgende:
[..]
Misschien valt de juistheid van de keuze in een god af te meten in de welvaart van een volk.
Zeg je hiermee nu dat ze in jouw ogen, in Afrika zo arm zijn omdat ze niet in de christelijke God geloven?quote:Op donderdag 19 april 2007 01:34 schreef Gabry het volgende:
[..]
Misschien valt de juistheid van de keuze in een god af te meten in de welvaart van een volk.
De oerknal lost ook niks op. Want daarbij is net zo goed alles uit niets ontstaan.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:37 schreef SuperHarregarre het volgende:
Maar dan nog vind ik het aannemelijker dat alles ontstaan is door een 'oerknal' dan dat er een mannetje met een baard even ging aan lopen klooien.
Maar het is aannemelijker dan een mannetje met een baard. Althans, ik zou een mannetje met een baard vreemder vinden.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:39 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De oerknal lost ook niks op. Want daarbij is net zo goed alles uit niets ontstaan.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je geloof "nodig hebt". Waarom is dat besef nou "nodig" ? In vorm / verhalen / historie. Waarom zou een God daar nou om geven ? Ik zou het niet weten.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:25 schreef Gabry het volgende:
[..]
Op sommige momenten is mijn geloof consistenter dan andere momenten. Soms zie ik weinig reden tot twijfel. Dus op sommige momenten is het wel degelijk oprecht, maar niet altijd.
een god dan ook niet, want hoe kan een god dan uit het niets ontstaanquote:Op donderdag 19 april 2007 01:39 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De oerknal lost ook niks op. Want daarbij is net zo goed alles uit niets ontstaan.
Materieel, beloning, middelen tot handhaving. Maar ik wil niet te ver van het topic dwalen.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:36 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet. En wat is welvaart ? Geestelijk / materieel ?
Zijn ? Dit zijn echt alleen maar menselijke, droge, maatstaven. Practisch het zelfde om te zeggen dat een rijkpersoon daar meer "recht" op heeft dan een arme. Zelfs in onze samenleving. In Nederland, mind you.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:42 schreef Gabry het volgende:
[..]
Materieel, beloning, middelen tot handhaving.
gelijk al op de eerste pagina:quote:
het kunnen er dus best 9000 zijnquote:We have more Gods than you can shake a stick at. Godchecker's Mythology Encyclopedia currently features over 2,850 deities.
Om je gedrag aan te passen aan de religie. Het doel van zulk gedrag is mij onbekend.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:42 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je geloof "nodig hebt". Waarom is dat besef nou "nodig" ? In vorm / verhalen / historie. Waarom zou een God daar nou om geven ? Ik zou het niet weten.
Nou, dat gedrag wordt door een kerk voorgedragen met een doel. Niet uit een god.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:48 schreef Gabry het volgende:
[..]
Om je gedrag aan te passen aan de religie. Het doel van zulk gedrag is mij onbekend.
quote:
quote:Op donderdag 19 april 2007 02:07 schreef JoeDank het volgende:
[..]
Ach gut....Niet dat je ongelijk hebt. Misschien kookt JAM morgen wel een eitje voor je![]()
Vraag het de TSquote:Op donderdag 19 april 2007 02:11 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
![]()
als we ooit in de toekomst een andere civilisatie op een andere planeet vinden,hoe zal de katholieke kerk reageren?
of is het weer de duivel die neppe dingen neerplant om ons te misleiden![]()
Dat zal best. Maar dat is nog geen reden om willens en wetens in een topic waarvan je weet dat er gelovigen zitten te gaan vloeken. Dat jij er geen waarde aan hecht moet je zelf weten maar een beetje meer respect voor de opvattingen van een ander zou je sieren.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:51 schreef JAM het volgende:
Het mooie is, ik weet toch wel dat ik gelijk heb. Can't be bothered to motivate. Krijg de tering maar..
Dezelfde verhaal alleen beginnend met de islam en eindigend met hardcore atheisme.quote:Op donderdag 19 april 2007 02:15 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben ook christelijk opgevoed.
We gingen iedere zondag naar de kerk, iedere avond werd er voor het eten gebeden, na het eten een stukje uit de kinderbijbel en voor het slapen gaan ook. Dat laatste is wel iets waar ik mooie herinneringen aan heb.
Met mijn vader of moeder in bed de dag nog even doornemen, vertellen over wat je dwars zit, waar je je zorgen over maakt en wat je blij maakte en daar God voor bedanken en hem vragen of hij wil helpen bij de moeilijke momenten.
Het gaf een heel geborgen gevoel dat er naast mijn ouders, die uiteraard alles konden, iemand was die op je paste op de momenten dat je bang was en je kon troosten als je verdriet had.
Toch herinner ik me uit die tijd ook heel goed dat ik momenten had dat ik bang voor God was. Iemand die in je hoofd en in je hart kan kijken en boos kan worden om wat hij daar ziet. Iemand met enorme macht die je kan straffen voor wat je fout doet.
Ik kan me een van die zondagen nog duidelijk voor de geest halen. Ik was een jaar of 7 en had ruzie met mijn moeder gehad over iets onbenulligs en zoals het een dwars kind betaamt geroepen dat ik haar haatte en nooit meer met haar zou praten. Op de zondagsschool werd bij toeval het verhaal verteld van de verloren zoon. De conclusie van de leidster was je verloren was als je God niet in je hart toeliet, vergeving vroeg voor je fouten en dat je ontzag voor je ouders moest hebben en ik wist zeker dat ik naar de hel zou gaan.Ik heb daar toch een potje hard zitten bidden!
![]()
Ik heb beloofd nooit meer tussen mijn handen door te spieken tijdens het bidden, nooit meer een snoepje te pakken zonder toestemming, nooit meer ruzie te maken met mijn zussen en mijn ouders, en altijd netjes mijn tanden te poetsen.
Maar ondanks dat ik zo jong was, was dat ook de eerste keer dat ik mijn vraagtekens zette bij het geloof. Als God zo goed is stuurt hij toch geen mensen naar de hel? En waarom gebeuren er dan slechte dingen? God kan dat toch tegenhouden? Gaat hij nu ook naar de hel omdat hij dat niet doet![]()
En is het eigenlijk wel goed als je maar zo hard mogelijk gelooft omdat je bang bent voor wat er gebeurd als je het niet doet? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
In de loop der jaren is er nogal wat voorgevallen in de familie en in mijn leven en hierdoor heb ik ook een hele andere kijk gekregen op het geloof en gelovigen. Gij zult niet oordelen. En toch zijn het de gelovigen die om het hardst anderen veroordelen op hun fouten. De arrogantie die veel gelovigen ten toon spreiden is voor mij voldoende om dáár in ieder geval niet bij te willen horen.
Of er een God bestaat weet ik niet. Als hij er is dan is het in mijn ogen niet iemand die je de toegang tot de hemel zou weigeren op basis van het al dan niet geven van een geloofsbeleidenis maar iemand die kijkt naar de intentie waarmee je dingen doet.
Op de vraag of ik geloof ben ik geneigd 'nee' te zeggen. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er inderdaad een God is, net zo goed lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat wij uit niets bij bij toeval bestaan.
Ik weet het niet en daar heb ik vrede mee. Ik leef mijn leven zoals ik denk dat het goed is al spelen die christelijke normen en waarden ongetwijfeld een grote rol omdat die me met de paplepel zijn ingegoten.
En als ik dood ga dan zie ik wel of en wat er gebeurd.
quote:Op donderdag 19 april 2007 02:26 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Dezelfde verhaal alleen beginnend met de islam en eindigend met hardcore atheisme.
Mooie post (wederom)quote:Op donderdag 19 april 2007 02:15 schreef MinderMutsig het volgende:
Een heeeeeel verhaal!
Geloof kan ook juist heel veel kracht geven en het gevoel geven er niet alleen voor te staan. Ik kan best begrijpen waarom mensen geloven. Het lukt mij alleen niet, ik zou mezelf uitlachen en voor de gek houden. Geloof kan wel degelijk nuttig zijn, dat niet zien maakt je net zo arrogant als mensen die beweren dat zij het enige ware geloof aanhangen en precies weten hoe hun god alles bedoeld heeft.quote:Op donderdag 19 april 2007 02:33 schreef WiXX het volgende:
Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die denken dat een of andere opa op ons neerkijkt.
Wat voor nut heeft die kerel dan? Is ie gewoon de lul omdat hij moet opletten? Speelt ie "the sims" met ons?
Geloof is gewoon verzonnen omdat mensen alles moeten kunnen verklaren en mensen in toom te houden. Geloof laat overduidelijk de zwakte zien van de mens, we willen alles proberen te begrijpen, we willen dat er een doel voor alles is, we willen een rangen systeem, etc, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |