Het mooie aan de ontdekking vind ik het verweven van 4 totaal verschillende verhaallijnen, die ieder weer hun eigen subplots hebben, maar uiteindelijk samenkomenquote:Op donderdag 19 april 2007 00:37 schreef Blivox het volgende:
Harry is een ware elitist!
En eerlijk is eerlijk, juist het opbouwen van de relatie tussen Onno en Max vind ik het mooiste gedeelte van het boek in Dovdh.
Remind me.quote:Op donderdag 19 april 2007 00:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
Het mooie aan de ontdekking vind ik het verweven van 4 totaal verschillende verhaallijnen, die ieder weer hun eigen subplots hebben, maar uiteindelijk samenkomen
(en met het eerste deel bedoelde ik de dialoog tussen de engelen, voor de overschakeling naar Onno en Max)
Mijn favoriete hagenees zal eens niet iets te kankeren hebben op Harryquote:Op donderdag 19 april 2007 01:41 schreef JAM het volgende:
Die halve tamme kankerneus kan me de bout hachelen, dat kan'ie,.
quote:Op donderdag 19 april 2007 00:46 schreef Blivox het volgende:
[..]
Remind me.
1. De engelen (die trouwens nog vaker voorkomen) is het mainplot.
2. Max en Onno komen samen en leren Ada kennen om de 'vonk' te maken
3. Max gaat zijn joodse roots ontdekken, en cruised rond naar Auschwitz (waarom is dat belangrijk)
4. Onno word half gek, en gaat eindelijk naar Rome voor het latere verhaal (erg belangrijk, lijkt me duidelijk)
ik vond vooral het einde van max wat matigjes, zeker in vergelijking met de rest van het verhaal. Beetje "oh shit, die moet ook nog dood"-gevoelquote:Op donderdag 19 april 2007 10:13 schreef CrackerJack het volgende:
Dan vond ik "deel 2", waar Max Ada leert kennen het mooist. Briljante passages komen daarin voor. De hele discussie over politiek, waar heel wat dure woorden in voor komen had van mij niet gehoeven. (ok het is natuurlijk van toepassing op Onno, maar het gaat me over het taalgebruik). Ook het einde vond ik wat minder; die engel had alles telkens tot in de puntjes geregeld, dan had hij beter met de vingers geknipt en de 10 geboden opgestraald a la Star Trek.
quote:Op donderdag 19 april 2007 10:22 schreef CrackerJack het volgende:
Ook weer waar, maar al bij al een briljant boek
Ja, dat klopt, dat klopt. De ontdekking van de hemel is een heel mooi werk. Bij geen ander werk van Mulisch krijg je zo'n goed beeld wat voor een meelijwekkend strebertje 't is. Geen werk van hem toont zo goed wat voor een halve tamme hersenverkrampingen er bij hem allemaal achter die feestneus opspelen. Eentje voor 't nageslacht hoor!quote:Op donderdag 19 april 2007 10:25 schreef Etcetera het volgende:
De ontdekking van de hemel is geniaal in mijn ogenmoet ik hoognodig weer eens lezen
ow.. je snapt m nietquote:Op donderdag 19 april 2007 10:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, dat klopt. De ontdekking van de hemel is een heel mooi werk. Bij geen ander werk van Mulisch krijg je zo'n goed beeld wat voor een meelijwekkend strebertje 't is. Geen werk van hem toont zo goed wat voor een halve tamme hersenverkrampingen er bij hem allemaal achter die feestneus opspelen. Eentje voor 't nageslacht hoor!.
Dat bedoelde ik ook, ik haalde alleen de twee titels door elkaar.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:49 schreef the_mind het volgende:
[..]
Bijna goed! Het was De Procedure.
En JAM is een azijnpisser![]()
Bedankt.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:49 schreef the_mind het volgende:
[..]
Bijna goed! Het was De Procedure.
Ik denk dat JAM Mulisch beter begrijpt dan jij.quote:
quote:Op donderdag 19 april 2007 10:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, dat klopt. De ontdekking van de hemel is een heel mooi werk. Bij geen ander werk van Mulisch krijg je zo'n goed beeld wat voor een meelijwekkend strebertje 't is. Geen werk van hem toont zo goed wat voor een halve tamme hersenverkrampingen er bij hem allemaal achter die feestneus opspelen. Eentje voor 't nageslacht hoor!.
Wees blij dat Harry geen veredelde kinderboekenweekgeschenken schrijft, maar échte boeken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:52 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik denk dat JAM Mulisch beter begrijpt dan jij.
De ontdekking van de Hemel is bij uitstek het boek waaruit blijkt dat Mulisch een pseudo-intellectueel is, die ervan baalt dat hij het nooit voor elkaar heeft gekregen om te gaan studeren. Het is een onzettend leuk boek, ware het niet dat hij genadeloos door de mand valt na het strooien van allerlei 'moeilijke woorden' en vooral veel 'weetjes en feitjes'. Als hij deze flauwekul eens achterwege liet, dan zouden zijn boeken veel beter verteerbaar zijn.
Het is ook mogelijk een goed boek voor grote mensen te schrijven zonder pseudo-intellectueel geleuter.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:38 schreef Blivox het volgende:
Wees blij dat Harry geen veredelde kinderboekenweekgeschenken schrijft, maar échte boeken.!
Nou, 'De ontdekking van de hemel' vond ik toch wel een aardig grotemensenboek hoor! En zoveel wordt er nu ook weer niet pseudo-intelectueel in geleuterd, dat is in sommige van zijn boeken veel erger.quote:Op vrijdag 20 april 2007 16:46 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Het is ook mogelijk een goed boek voor grote mensen te schrijven zonder pseudo-intellectueel geleuter.
Nou, citeer me dan eens een stukje wat volgens jou overbodig is. Naar mijn mening staat er weinig in dat niet gerelateerd is aan het verhaal of een zeker doel dient.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:38 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Overbodig uitvoerig vooral.
Had Harry maar een idee! Ha!quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, citeer me dan eens een stukje wat volgens jou overbodig is. Naar mijn mening staat er weinig in dat niet gerelateerd is aan het verhaal of een zeker doel dient.
Harry had natuurlijk ook met een pagina kunnen volstaan, om zijn idee uit te leggen, maar zo werkt het nu ook weer niet.
Zoals ik al toegegeven heb, zijn schrijfstijl kan mij ook niet bekoren. Maar daar hebben we het nu niet over. Het is koud en zakelijk geschreven. Zelf lees ik liever Reve of Brusselmans, die zonder enig idee te hebben gewoon goed schrijven, en daar gaat het mij op de eerste plaats om.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:54 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Verder aan LXIV
Wat een onzin, waarom ga ik hier ook op in. Het is gewoon langweilig om te lezen. Natuurlijk kan ik geen zin aanwijzen: "die moet hier niet"! Hij is niet gek, hji heeft er heus wel over nagedacht. Het is gewoon langdradig, in de zin dat het je niet elk moment vast pint. Tevens wordt er gewoon weinig in verteld. Kan je het wel naar een uiterste trekken door te zeggen dat hij het dan ook op één pagina had kunnen doen, maar dat laat meer zien over wat je uitgangspunt is.
Ja, jij laat 'schrijfstijl' lekker oningevuld, daar heb je wat aan. Ik vul het in en je zit het af te zweiken zonder zelf te zeggen wat t wel is!quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoals ik al toegegeven heb, zijn schrijfstijl kan mij ook niet bekoren. Maar daar hebben we het nu niet over. Het is koud en zakelijk geschreven. Zelf lees ik liever Reve of Brusselmans, die zonder enig idee te hebben gewoon goed schrijven, en daar gaat het mij op de eerste plaats om.
Een idee en kunnen schrijven, dat is de hemel, dat is Kafka. Helaas gebeurt zoiets maar een keer in de honderd jaar.
tsja.. reve vind ik dan weer om niet doorheen te komenquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoals ik al toegegeven heb, zijn schrijfstijl kan mij ook niet bekoren. Maar daar hebben we het nu niet over. Het is koud en zakelijk geschreven. Zelf lees ik liever Reve of Brusselmans, die zonder enig idee te hebben gewoon goed schrijven, en daar gaat het mij op de eerste plaats om.
Een idee en kunnen schrijven, dat is de hemel, dat is Kafka. Helaas gebeurt zoiets maar een keer in de honderd jaar.
Ja, nogmaals bedankt voor je invulling, zeg ik dan maar.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:22 schreef LXIV het volgende:
Ieder het zijne, zeg ik dan maar.
Yessir. Precies waarom ik de Donald Duck lees.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:25 schreef Isegrim het volgende:
Ik lees Mulisch graag. Het zal me verder aan mijn anus oxideren hoe intellectueel of pseudo-intellectueel hij is. Hij schrijft gewoon mooie verhalen.
helemaal mee eensquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:25 schreef Isegrim het volgende:
Ik lees Mulisch graag. Het zal me verder aan mijn anus oxideren hoe intellectueel of pseudo-intellectueel hij is. Hij schrijft gewoon mooie verhalen.
Ja iddquote:Op vrijdag 20 april 2007 20:47 schreef Etcetera het volgende:
[..]
helemaal mee eens
daarom boeit het me ook niet dat mensen me raar aankijken omdat ik graag Harry Potter lees, of (idd) Donald Duck. als het me mij boeit, en ik vind het leuk, waarom zou ik er dan niet van mogen genieten
Schrijvers dienen iets bij te dragen aan de maatschappij?quote:Op vrijdag 20 april 2007 21:08 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Ja idd
Als ik niets bijdraag aan de maatschappij, dan moet ik dat zelf toch weten? All things go, n'est pas?
Neejoh, waarom zouden ze. Ze zouden eens een goed boek maken...!quote:Op zaterdag 21 april 2007 10:48 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Schrijvers dienen iets bij te dragen aan de maatschappij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |