Gisteren maar even een leuk dagje Euregio Maas-Rijn gedaan met Arthur. Het is een heel erg relaxt dagje geworden, ondanks dat we uiteindelijk anderhalf uur later hadden kunnen vertrekken
6:36 Ik krijg een SMS van Arthur dat hij om 7:15 op Utrecht Centraal zal staan. Hmmm nou ja, dan kom ik ook maar eens mijn bed uit. Bak koffie en met Lentetoer en al de IC naar Heerlen van 7:38 in, die gereden werd met foto-onwaardig materieel, dus daar zijn we gauw klaar mee verder. In Heerlen waren de Oranje tompoezen in de aanbieding, ook lekker natuurlijk
![]()
Beetje onduidelijk of het nou ter gelegenheid van het nieuwe prinsesje of voor Koninginnedag was, maar okee
![]()
10:14 We gaan maar eens in de trein naar Aachen zitten, de inmiddels vertrouwde EuregioBahn.
![]()
In Aachen bleek dat de offline reisplanner van Hafas voor het schamele bedrag van VIJF euro aangeschaft kon worden
![]()
Dat dus maar gedaan, daar wordt de moderne mens blij van namelijk
![]()
Daarna hebben we even heerlijk een uurtje in de lentezon bordjes en treinen staan spotten op Aachen Hbf, onder het genot van Bitburger en broodjes schnitzel en warme worst, alvorens de
EuregioAIXpress naar Welkenraedt te nemen.
![]()
![]()
![]()
De
EuregioAIXpress....
![]()
Na een hoop geknetter en gepuf kwamen we tegen 1 uur 's middags aan in Welkenraedt, waar we een lekker lange overstap hadden naar Eupen. De trein naar Eupen bleek een grote 12 baks IC te zijn die uit Oostende kwam, en waarvan Welkenraedt-Eupen het allerlaatste stukje was. Het was dan ook erg rustig in de trein. In Eupen was weinig te doen, behalve uiteraard het stationsnaambordje, en het feit dat het het enige Belgische station in Duitstalig gebied is. Dus we zijn maar weer teruggegaan naar Welkenraedt voor opnieuw een overstap van bijna een uur richting Spa-Geronstere. Aangezien we het station op de heenweg ook al uitgebreid bekeken hadden, en er sowieso niet zo veel te zien is, zijn we maar de stad in gegaan voor een biertje op een terrasje. Ideaal gewoon
![]()
Daarna begon het harde werken pas echt, alle bordjes op de lijn naar Spa moesten nog
![]()
Gelukkig is dat allemaal goedgekomen, nog voordat de trein tot stilstand kwam in een of ander schraal achtertuintje, station Spa-Geronstere...
![]()
Daar bedroeg de keertijd ook bijna een uur, zodat we opnieuw een terrasje uitgezocht hebben
![]()
Terrasjes zijn altijd okee. Overigens hebben we daar in Spa ook nog iets ANDERS dan bier gezien
![]()
Namelijk het bekende bronwater:
![]()
Op de terugweg vanuit Spa hadden we in Pepinster eindelijk eens een vlotte overstap, 5 hele minuten. Rennen dus
![]()
Vanaf Pepinster met opnieuw zo'n oud gammel Belgisch stelletje (vermoedelijk AM62) rustig naar het nog altijd in verbouwing zijnde Liege-Guillemins. Dat moet iets heel moois gaan worden, maar ja, nu nog even niet. Vanuit Luik hadden we even de hoop op de Maastricht-Brussel-Express, maar nee, opnieuw zo'n oud ding, ditmaal zelfs een gemoderniseerde
![]()
![]()
Daarmee langzaam naar Maastricht kachelende, kwamen we voor Zug-Chef nog een goederentrein tegen op het station van Bressoux. Nou, vooruit dan maar
![]()
![]()
Vanuit Maastricht hebben we nog even het Euregio-rondje vol gemaakt met behulp van de Heuvellandlijn. En kennelijk heeft Veolia het beste voor met de nummertjesfappers langs de baan, want waarom zou je de rest van de trein poetsen, niewaar?
![]()
![]()
En tot slot nog even de bordjes: