abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48425389
In de media zijn er tal van campagnes die pesten tegen willen gaan. Altijd krijgt degene die gepest wordt automatisch een slachtofferrol toegewezen.

Ik heb me hier zelf eerlijk gezegd altijd een beetje aan geërgerd. In de praktijk worden kinderen (en ouderen eigenlijk ook) niet gepest, ze laten zich pesten. Dit is één van mijn denkbeelden die vaak nogal wat weerstand oproept als ik dit (voorzichtig) in een discussie gooi. Ik heb het in dit topic trouwens alleen over geestelijk "geweld". Zodra een gepestte standaard in elkaar wordt geslagen vind ik het een ander verhaal.

Maar iedereen kan zich uit zijn/haar schoolperiode wel iemand herinneren die gepest werd. Als je jezelf afvraagt waarom deze gepest werd, kan je dan echt zeggen dat het onterecht was? Vaak zijn het de van zichzelf al irritante kinderen die gepest worden. Of de geestelijk "zwakkere" kinderen.
Woedeuitbarstingen en huilbuien zijn reacties die het pesten alleen maar stimuleren. Het kind wordt dan min of meer gedwongen om geestelijk sterker te worden.

Ik heb geregeld mensen gehoord die zeiden: "Die periode heeft me sterker gemaakt". Of iets in die trant. Veel mensen die vroeger gepest zijn, zijn nu tevreden met zichzelf. Wat ik me dan afvraag is: Hoe kan je pesten afkeuren, als je vroeger gepest bent, maar nu tevreden bent met jezelf?

Uiteraard zijn er ook mensen wiens leven na tig jaar nog steeds problemen ondervinden van hun verleden. Waarschijnlijk waren de pesterijen dan te erg, of misschien dat je ook kunt zeggen dat deze mensen zichzelf niet op tijd sterker hebben kunnen maken?

Anyway, het nut van pesten is iets waar in mijn ogen aan voorbij wordt gegaan. Wat is jullie mening hierover?

edit: Het lijkt me wel leuk om hier ook een poll van te maken.

Poll: Kan pesten nuttig zijn voor de ontwikkeling van een kind?
  • Ja
  • Nee
  • Weet niet
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 16% gewijzigd door P8 op 17-04-2007 22:22:03 ]
  • Extremistisch gematigd.
    pi_48425499
    Mochten pesten het effect hebben wat jij hier schetst, dan denk ik dat hetzelfde effect ook door vriendelijker maatregelen gehaald kan worden. Bijv. een vriendelijk gesprek of evt. scholing of disciplinering.
      dinsdag 17 april 2007 @ 16:59:16 #3
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_48425516
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_48425629
    Het nut van pesten? De ander onderuit halen zodat je jezelf beter voelt.

Maar of kinderen die gepest worden het echt aan henzelf te danken hebben, misschien hebben ze helemaal niet door dat hun gedrag zo afwijkt? Er kunnen tal van mogelijkheden zijn. Ik heb het zelf heel vaak zien gebeuren...
    pi_48425798
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:01 schreef woutabest het volgende:
    Het nut van pesten? De ander onderuit halen zodat je jezelf beter voelt.
    Ik had het over de nut voor de gepestte
    quote:
    Maar of kinderen die gepest worden het echt aan henzelf te danken hebben, misschien hebben ze helemaal niet door dat hun gedrag zo afwijkt? Er kunnen tal van mogelijkheden zijn. Ik heb het zelf heel vaak zien gebeuren...
    Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag? Pesten is een harde manier misschien, maar in veel gevallen wel effectief.

En gepest worden vanwege uiterlijke kenmerken gaat nergens over. Iedereen weet dat. Pesten op grond van flaporen, lengte, gewicht, whatever, slaat nergens op, omdat iedereen wel iets heeft. Als iemand zich laat pesten op grond van zijn grote neus, dan moet hij leren beter te reageren op opmerking die over zijn uiterlijk gaan.
    Extremistisch gematigd.
      Boks-Chick dinsdag 17 april 2007 @ 17:06:24 #6
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_48425819
    tvp
    lolwut
      dinsdag 17 april 2007 @ 17:06:46 #7
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_48425830
    quote:
    zoiets zal het wel zijn idd

Overigens ben ik het niet met TS eens dat de gepesten het over zichzelf afroepen. Natuurlijk heeft iedereen wel eens zo'n kind in de klas gehad die vanaf de eerste dag dat hij of zij binnenkwam unaniem werd aangewezen als pispaal. De vraag is alleen of de pispaal in kwestie daar iets aan kan doen of dat het bij de pesters gewoon nog niet duidelijk is hoe ze met mensen die buiten de standaard van het normale vallen zouden moeten omgaan
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_48425878
    Hmm ik besef mij dat ik met mijn eerste post niet echt in ga op jouw vraag: heeft pesten nut? Of te wel: heeft pesten een positieve invloed op iemands karakter? Ik denk dat er te veel variabelen zijn om hier een simpel antwoord op te geven. Zo hangt het antwoord erg af van de leeftijd van de personen, van de mate waarin gepest wordt, van de situatie van de personen en van de persoonlijkheid van de slachtoffers.

Leeftijd:
    Zo lijkt pesten op jonge leeftijd mij niet bevordelijk voor de ontplooiing van een kind, omdat het op die leeftijd m.i. nog niet gereed is om op een goede manier om te gaan met hevige (en vaak ongegronde) commentaar.

Mate:
    Veel en systematisch pesten is wat anders dan wat plagerijen, ook al kan dat laatste ver gaan.

Situatie:
    Hoe is bv. de thuissituatie van het slachtoffer? Kan het ergens steun vinden om hem/haar te helpen?

Persoonlijkheid:
    Iedereen gaat anders om met kritiek. Daarom heeft pesten op iedereen een ander effect. Je zei het al: de een leert er van, de ander sluit zich de rest van zijn leven op.
    pi_48425882
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 16:58 schreef VonHinten het volgende:
    Mochten pesten het effect hebben wat jij hier schetst, dan denk ik dat hetzelfde effect ook door vriendelijker maatregelen gehaald kan worden. Bijv. een vriendelijk gesprek of evt. scholing of disciplinering.
    ik denk dat fundamentele veranderingen in het handelen van mensen, het beste en op de meest effectieve manier, bereikt kan worden door middel van ervaring als leermeester.
    Extremistisch gematigd.
      dinsdag 17 april 2007 @ 17:09:30 #10
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_48425926
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:05 schreef P8 het volgende:

[..]

Ik had het over de nut voor de gepestte
    [..]

Maar worden die kinderen dan niet door het pesten gewezen op hun afwijkende gedrag? Pesten is een harde manier misschien, maar in veel gevallen wel effectief.

En gepest worden vanwege uiterlijke kenmerken gaat nergens over. Iedereen weet dat. Pesten op grond van flaporen, lengte, gewicht, whatever, slaat nergens op, omdat iedereen wel iets heeft. Als iemand zich laat pesten op grond van zijn grote neus, dan moet hij leren beter te reageren op opmerking die over zijn uiterlijk gaan.
    het pesten gaat vaak over de uiterlijke kenmerken, maar wordt daar niet door veroorzaakt imho. Zie bijvoorbeeld de reacties hier op fok bij programma's als de gouden kooi. Een van de bewoners is Jaap. Jaap is dik. En dan bedoel ik niet "een beetje flink", maar gruwelijk dik.
    Als Jaap een aardig persoon zou zijn, zou daar waarschijnlijk niemand over beginnen. Maar Jaap is een eikel eerste klas.. en dus wordt er gescholden op die "vetkwabbel", "Jabba the hut" etc.
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
      dinsdag 17 april 2007 @ 17:11:07 #11
    86972 ScienceFriction
    Kobe Bryant # 24
    pi_48425984
    Pesten is natuurlijk het systematisch neerhalen van één persoon en kan in vele varianten en situaties voorkomen. Het lijkt me niet dat het persten nut heeft voor de gepeste persoon. Dat zo iemand er sterker van kan worden kan inderdaad... dat iemand helemaal ineenklapt of iemand afmaakt kan ook.

In het eerste geval is het positief... in het derde geval... hmmm... lijkt me nou niet echt een positief effect.
    pi_48426002
    Pesters zijn juist zelf de meest bange
    pi_48426054
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 16:56 schreef P8 het volgende:
    In de media zijn er tal van campagnes die pesten tegen willen gaan. Altijd krijgt degene die gepest wordt automatisch een slachtofferrol toegewezen.

Ik heb me hier zelf eerlijk gezegd altijd een beetje aan geërgerd. In de praktijk worden kinderen (en ouderen eigenlijk ook) niet gepest, ze laten zich pesten.
    Mensen laten zich toch ook verkrachten?
    pi_48426061
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:08 schreef P8 het volgende:

[..]

ik denk dat fundamentele veranderingen in het handelen van mensen, het beste en op de meest effectieve manier, bereikt kan worden door middel van ervaring als leermeester.
    Oké, ik ga even mee in jouw pesten-is-de-meest-effectieve-methode. Dan nog keur ik het af omdat ik niet geloof dat het uiteindelijke doel de middelen heiligt.
      dinsdag 17 april 2007 @ 17:17:32 #15
    86972 ScienceFriction
    Kobe Bryant # 24
    pi_48426204
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:11 schreef k3vil het volgende:
    Dat wordt altijd gezegd, maar ik vraag me dat af. Het meestal een positie misbruiken voor hun eigen gewin. Niet per sé angst. Waar moeten ze bang voor zijn?
    pi_48426369
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:11 schreef k3vil het volgende:
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:12 schreef k3vil het volgende:

[..]

Mensen laten zich toch ook verkrachten?
    dit zijn opmerkingen die kant nog wal raken. Oneliners zonder inhoud.
    Je eerste argument is een vooroordeel. En een verkrachting gaat over fysiek geweld. Dat heb ik ook in de OP al uitgesloten. Daarnaast is een verkrachting de schuld van de seksuele frustratie van een man, en pesten een sociaal gebeuren (in de sociologische zin van het woord uiteraard )
    Extremistisch gematigd.
    pi_48426374
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:17 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Dat wordt altijd gezegd, maar ik vraag me dat af. Het meestal een positie misbruiken voor hun eigen gewin. Niet per sé angst. Waar moeten ze bang voor zijn?
    Misschien pesten om zichzelf boven degene te stellen die gepest wordt. Dus een manier om je plekje veilig te stellen in de groep. Pesten om te voorkomen dat je lager komt te staan dan degene die gepest wordt. Defensieve redenen. Waarom verdedigen mensen zich? Omdat ze zich aangevallen voelen..

Nu hoef je op zich niet elke keer bang te zijn als je aangevallen wordt, maar het feit dat je je verdedigt lijkt toch aan te geven dat je bang bent voor de gevolgen als je je NIET verdedigt.
    pi_48427052
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Misschien pesten om zichzelf boven degene te stellen die gepest wordt. Dus een manier om je plekje veilig te stellen in de groep. Pesten om te voorkomen dat je lager komt te staan dan degene die gepest wordt. Defensieve redenen. Waarom verdedigen mensen zich? Omdat ze zich aangevallen voelen..

Nu hoef je op zich niet elke keer bang te zijn als je aangevallen wordt, maar het feit dat je je verdedigt lijkt toch aan te geven dat je bang bent voor de gevolgen als je je NIET verdedigt.
    Is het niet veel simpeler? Pesten kinderen (mensen) niet gewoon omdat het leuk is?
    Extremistisch gematigd.
    pi_48427211
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:41 schreef P8 het volgende:

[..]

Is het niet veel simpeler? Pesten kinderen (mensen) niet gewoon omdat het leuk is?
    Het is leuk omdat je zo iemand in je macht hebt. Iemand een waardeloze klootzak noemen is niet leuk omdat je een paar klanken produceert, maar omdat je weet dat die klanken de betreffende persoon beïnvloeden op een manier waar diegene slechter van wordt en jij dus relatief beter.
    pi_48427264
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:21 schreef P8 het volgende:

[..]

[..]

dit zijn opmerkingen die kant nog wal raken. Oneliners zonder inhoud.
    Je eerste argument is een vooroordeel. En een verkrachting gaat over fysiek geweld. Dat heb ik ook in de OP al uitgesloten. Daarnaast is een verkrachting de schuld van de seksuele frustratie van een man, en pesten een sociaal gebeuren (in de sociologische zin van het woord uiteraard )
    Je kan fysiek geweld en geestelijk geweld niet loskoppelen. Het is allebei geforceerd, dat is de definitie van geweld.

Pesten wordt nog altijd door bangerikken gedaan, mensen die zelf een gebrek hebben en die verhullen door de negatieve aandacht op anderen te leggen.
    pi_48427285
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:17 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Dat ligt eraan, maar het is altijd een gebrek waarvan men bang is dat het openbaart wordt.
    pi_48427306
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:13 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Oké, ik ga even mee in jouw pesten-is-de-meest-effectieve-methode. Dan nog keur ik het af omdat ik niet geloof dat het uiteindelijke doel de middelen heiligt.
    Waarom zou het doel de middelen niet heiligen? Een jaar lang aardig wat janken en onzeker voelen om vervolgens de rest van je leven sterker in je schoenen te staan? Zo erg is het in mijn ogen niet.

Maar ik zal het nog een keer herhalen: Ik keur lang niet al het pesten goed. In sommige gevallen gaat het te ver. Met name als er fysiek geweld bij gebruikt wordt dat door de pesters begint.
    Wat ik me alleen afvraag is waarom er nooit over de positieve effecten van pesten wordt gesproken
    Extremistisch gematigd.
    pi_48427386
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat ligt eraan, maar het is altijd een gebrek waarvan men bang is dat het openbaart wordt.
    hoe weet je dat zo zeker?
    Extremistisch gematigd.
    pi_48427723
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:

[..]

Waarom zou het doel de middelen niet heiligen? Een jaar lang aardig wat janken en onzeker voelen om vervolgens de rest van je leven sterker in je schoenen te staan? Zo erg is het in mijn ogen niet.
    Een jaar lang? De meeste gepesten zouden wel willen dat het maar een jaar geduurd heeft...
    pi_48427834
    quote:
    Op dinsdag 17 april 2007 17:48 schreef P8 het volgende:

[..]

Waarom zou het doel de middelen niet heiligen?
    Omdat dan alles geoorloofd is. Waarom dan geen fysiek geweld? Beter een jaar lang onder de blauwe plekken zitten (en misschien wat gebroken botten) dan de rest van je leven onzeker zijn.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')