Naar de dokter gaan?!quote:Op zondag 15 april 2007 20:41 schreef hisdudeness het volgende:
ik heb er ook veel last van in mijn linker schouder. Ben er altijd een beetje onzeker over, wat moet ik er mee?
quote:Op zondag 15 april 2007 15:12 schreef MinderMutsig het volgende:
In een gewricht zit vrijwel geen lucht, eerder een vacuum.
Bij het maken van ongewone bewegingen zal het gewrichtskapsel een stukje naar binnen schieten het gewricht in. Dat geeft een knappend geluid.
Meniscus letsel?quote:Op zondag 15 april 2007 22:19 schreef Edwinuss het volgende:
Ik heb hetzelde met mijn rechterknie, als ik een trap op loop bijvoorbeeld, ookal herhaal ik dezelfde beweging een paar keer blijft het ontzettend hard kraken..
Nopequote:Symptomen
De symptomen die optreden bij een meniscusletsel kunnen per persoon sterk verschillen, maar over het algemeen zullen we de volgende verschijnselen, al of niet in combinatie met elkaar, kunnen waarnemen.
* pijn.
* (een gevoel van) instabiliteit, het "er doorheen zakken".
* het voelen "klikken" of "ploppen" in de knie.
* het "op slot zitten" van de knie.
*
* het volledig buigen en/of strekken van de knie is niet, of alleen met pijn, mogelijk.
* zwelling.
Kan geen kwaad.quote:Op zondag 15 april 2007 22:59 schreef dynamiet het volgende:
Ik heb het zelf ook bij mijn linkerschouder. voorral als ik opdruk of met gewichten train. Ik vraag me nog steeds af of het wel goed is dat ik dan gewoon door ga met opdrukken..
Dat is juist het rare, als ik mezelf optrek oid hoor je helemaal niks. Zo soepelquote:Op maandag 16 april 2007 11:02 schreef Tobz het volgende:
Als je je vingers of nek 'knakt' dan trek je de gewrichten iets uit elkaar waardoor er een vacuum ontstaan binnen het kapsel en het synoviale vloeistof in het gewricht met een knak geluid verdampt. Hier is niets schadelijks aan, en vaak zit er een paar uur tussen voordat je het nogmaals met effect kunt doen omdat het synoviale vocht eerst weer moet condenseren (juiste term?). Het enige wat er schadelijk aan kan zijn is dat als je het echt vaak en hard doet je banden, pezen en kapsels kunt oprekken en dat kan indirect weer klachten veroorzaken. Het hele reuma verhaaltje is in ieder geval onzin.
'Crepitaties' : Een herhalend knakkend geluid bij een bepaalde beweging zoals het draaien van de pols of schouder is echter meestal een pees die over een botrand verspringt, of een verschuivende gewrichtschijf. Dit is gelukkig tamelijk onschadelijk omdat dit soort onderdelen doorgaans ongevoelig zijn voor slijtage.
Crepitaties kunnen echter ook voorkomen als er iets niet goed zit of een gewricht beschadigd is (kapotte meniscus in de knie is een goed voorbeeld hiervan), maar dan kan je er vrij zeker van zijn dan je wel meer klachten hebt zoals gewrichtspijn, slotklachten etc.
Als je crepitaties hebt met opdrukken en soortgelijke bewegingen is dat meestal doordat je AC-gewricht (waar je sleutelbeen vast zit aan je schouderblad) wat verminderd mobiel is waardoor er meer mobiliteit verwacht wordt van het SC-gewricht (waar je sleutelbeen vast zit aan je borstbeen). En die laatste heeft bij veel mensen een gewrichtsschijf die dus crepitaties kan veroorzaken.
Niets ernstigs, want het is niet schadelijk. Maar wel een aanrader om op te letten dat je ook oefeningen doet om de antagonisten te trainen van de spieren die je gebruikt voor opdrukken (dus pull-ups en bent-over rows erbij gaan doen), omdat het een mogelijke indicatie is dat je schoudergordel niet in de optimale positie staat.
moet je is je ellebogen iets meer naar binnebuigenquote:Op maandag 16 april 2007 15:55 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is juist het rare, als ik mezelf optrek oid hoor je helemaal niks. Zo soepel
oo ja mijn kaken die knakken ook.quote:Op maandag 16 april 2007 13:46 schreef Martijn85 het volgende:
Ik heb het af en toe met m'n kaken, eigenlijk altijd als ik hard moet bijten ofzo
Hé maar ik vroeg me eigenlijk iets af. Jij bent toch student geneeskunde?quote:
Wij houden ons bezig met belangrijker dingen dan knakkende gewrichtenquote:Op maandag 16 april 2007 23:41 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hé maar ik vroeg me eigenlijk iets af. Jij bent toch student geneeskunde?
Zou je dit zelf niet moeten weten dan?![]()
Je hoeft niet eens intensief te trainen .. gewoon een aantal simpele oefeningen tbv de stabiliteit in het gewricht en het knakken zal een stuk minder worden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:33 schreef colourAgga het volgende:
Is hartstikke normaal en als je intensief traint en veel beweegt trekt het knakken vanzelf weg
quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:28 schreef DDM het volgende:
Repeat, hoe ironisch wil je het maken. Onze orthopeed in spe die een vraag heeft over het bewegingsapparaat. Stap gewoon het LUMC in trek een arts aan zijn jas en vraag het gewoon. Een betere luxe heb je niet als geneeskundestudent. Of durf je het LUMC niet meer in vanwege jullie criminele patient.
Nou, ik vind het juist klasse van een orthpeed in spe dat hij een vraagt heeft over het bewegingsapparaat !quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:28 schreef DDM het volgende:
Repeat, hoe ironisch wil je het maken. Onze orthopeed in spe die een vraag heeft over het bewegingsapparaat. Stap gewoon het LUMC in trek een arts aan zijn jas en vraag het gewoon. Een betere luxe heb je niet als geneeskundestudent. Of durf je het LUMC niet meer in vanwege jullie criminele patient.
Maar even ontopic. Zolang je geen painfull arc hebt en geen bewegingbeperkingen is er niets aan de hand. Gewoon vacuum.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:45 schreef Speedski het volgende:
[..]
Nou, ik vind het juist klasse van een orthpeed in spe dat hij een vraagt heeft over het bewegingsapparaat !
Het hoeft namelijk niet te betekenen dat je alles weet over het bewegingsapparaat als je een orthopeed bent.
Was sarcasmequote:Op dinsdag 17 april 2007 18:45 schreef Speedski het volgende:
[..]
Nou, ik vind het juist klasse van een orthpeed in spe dat hij een vraagt heeft over het bewegingsapparaat !
Het hoeft namelijk niet te betekenen dat je alles weet over het bewegingsapparaat als je een orthopeed bent.
Lijkt me ook een nobel sterven streven. Minimale inspanning, maximaal resultaatquote:Op dinsdag 17 april 2007 19:00 schreef DDM het volgende:
[..]
Meer vanwege het ontberen van kennis danwel desinteresse hebben in andere pathologie.
ik heb het juist als ik optrek, niet als ik opdruk:pquote:Op maandag 16 april 2007 15:55 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat is juist het rare, als ik mezelf optrek oid hoor je helemaal niks. Zo soepel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |