en verder:quote:Wat je over het hoofd ziet is dat er een markt is voor juridische commentaren over wetgeving en jurisprudentie op het internet waarin heel veel geld omgaat en waarin heel veel verwijzingen voorkomen.
quote:dat de overheid zelf tientallen miljoenen uitgeeft aan het inkopen en ontsluiten van informatie over haar eigen rechtssysteem is vreemd.
Dat is inderdaad iets interessants, die markttaak. Want op het gebied van wetgeving is er sprake van een vrijwel sluitend monopolie van het bedrijf SDU, de voormalige staatsdrukkerij. SDU is in 1988 geprivatiseerd en toevallig vorige maand heeft de overheid haar laatste aandelen SDU verkocht. Geheel privaat dus. SDU zit niet alleen achter Parlando, maar is tevens de uitgever van de Staatscourant en wetteksten. Ter vergelijking: zelfs ons lichtende neoliberale voorbeeld de VS heeft haar staatsdrukkerij nog gewoon in eigen beheer (hoewel er wel dingen uitbesteed worden).quote:Maar we leven in een land waarin de overheid dit als een markttaak wenst te zien, en dus moeten goedbedoelende ambtenaren binnen de randvoorwaarden die dat schept oplossingen vinden.
Je kunt linken.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:22 schreef Boze_Appel het volgende:
Misschien mis ik iets, maar ik zie het verschil niet in het zoeken via parlando en geencommentaar.
Dan maak je mirrors, maar officieel schend je dan auteursrechtenwetten.quote:Overigens kan elke nerd met teveel vrije tijd hier met gemak mirrors van maken met 10x betere zoekfuncties. Ik zie dus niet echt wat hier zo speciaal aan is.
Zo kan dat ook ?quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:24 schreef Floripas het volgende:
Je kunt linken.
Sinds wanneer zitten er auteursrechten op publieke stukken van onze volksvertegenwoordigers?quote:Dan maak je mirrors, maar officieel schend je dan auteursrechtenwetten.
Eh...die kan ik niet openen vanaf hier.quote:
Die zitten er dus. Lees de OP.quote:Sinds wanneer zitten er auteursrechten op publieke stukken van onze volksvertegenwoordigers?![]()
Je mag niet zomaar zelf besluiten wetteksten uit te geven. Dan krijg je een enorme boete.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:32 schreef One_of_the_few het volgende:
Volgens mij zit op alles wat je schrijft automatisch auteursrechten.
Ah, dan ligt het aan de sessies en die omzeilt geencommentaar dusquote:Op zaterdag 14 april 2007 22:29 schreef Floripas het volgende:
Eh...die kan ik niet openen vanaf hier.
Je zegt nergens iets over auteursrecht. Dat een bedrijf de stukken "beheert" is heel wat anders dan auteursrecht.quote:Die zitten er dus. Lees de OP.
Je mag ze wel ter informatie aanbieden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:35 schreef Floripas het volgende:
Je mag niet zomaar zelf besluiten wetteksten uit te geven. Dan krijg je een enorme boete.
Aan het eind van elke wettenbundel zit een auteursrechtendisclaimer.
Ik zou zeggen: kopieer ze eens van de SDU-uitgave en zet ze op internet. Een studentenvakbond die het probeerde is stevig aangepakt door de advocaten van de SDU.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah, dan ligt het aan de sessies en die omzeilt geencommentaar dus
[..]
Je zegt nergens iets over auteursrecht. Dat een bedrijf de stukken "beheert" is heel wat anders dan auteursrecht.
Maar zelfs al zou er auteursrecht op zitten, wat hoogst onwaarschijnlijk is, dan nog mag ik, als ik daar zin in zou hebben een volledige copy maken van al hun pdf bestanden, mits ik er bronvermelding bij zet. Stoere advocaat die mij tegen zou kunnen houden om openbare stukken door volksvertegenwoordigers verteld en door stenomutsen opgetikte pdf bestandjes niet ter informatie aan het volk aan te bieden.
Nope. Dat is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je mag ze wel ter informatie aanbieden.
http://www.xs4all.nl/~squishy/politiek/quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:39 schreef Floripas het volgende:
Ik zou zeggen: kopieer ze eens van de SDU-uitgave en zet ze op internet. Een studentenvakbond die het probeerde is stevig aangepakt door de advocaten van de SDU.
Die kan ik niet openen. Wat staat daarin?quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.xs4all.nl/~squishy/politiek/
En nu maar wachten dan?
Huh? Dat is open voor heel de wereld, iedereen kan daar bijquote:Op zaterdag 14 april 2007 22:51 schreef Floripas het volgende:
Die kan ik niet openen. Wat staat daarin?
Grappig idee, maar zadel XS4ALL er niet mee op dan.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.xs4all.nl/~squishy/politiek/
En nu maar wachten dan?
xs4all is juist de allerbeste plek om het juist wel te doenquote:Op zaterdag 14 april 2007 22:55 schreef pingu_ het volgende:
Grappig idee, maar zadel XS4ALL er niet mee op dan.
sdu wil hun monopolie bewaren, maar dat is natuurlijk onzin, want het zijn teksten die ons allemaal aangaan.quote:Iig, zeer vreemd dat er op dit soort texten restricties zitten mbt verspreiden.
klopt.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je mag niet zomaar zelf besluiten wetteksten uit te geven. Dan krijg je een enorme boete.
Aan het eind van elke wettenbundel zit een auteursrechtendisclaimer.
Dit zijn geen gedichtjes, prive gemaakt door iemand, dit zijn openbare stukken van onze volksvertegenwoordigers.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:58 schreef One_of_the_few het volgende:
Als ik mijn gedichtje bij uitgever x laat drukken mag uitgever y dat zonder mijn toestemming niet. aangezien ik in een contract de rechten aan x heb gegeven zal uitgever x erachter aan gaan dat uitgever y niks drukt.
maar wat als daar nu dezelfde regels voor zijn?quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:02 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dit zijn geen gedichtjes, prive gemaakt door iemand, dit zijn openbare stukken van onze volksvertegenwoordigers.
Nee. Ik heb artikelen geschreven die ik niet op internet mag zetten.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
klopt.
Ik bedoel: Als ik een gedicht schrijf dan heb ik de rechten over dat stuk, zoalng het maar geen plagiaat is wat ik heb gemaakt.
Dan zijn die regels onzin als ze voor openbare stukken gelden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:04 schreef One_of_the_few het volgende:
maar wat als daar nu dezelfde regels voor zijn?
Deze stukken staan op internet, kan je zonder inlog bekijken en aangezien het een pdf is download je het al naar je pc. Er staat bovendien niets in de pdf's over niet distribueren, dupliceren of hosten van de bestanden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:10 schreef Floripas het volgende:
Nee. Ik heb artikelen geschreven die ik niet op internet mag zetten.
Maar het is niet de overheid die ze op internet heeft gezet. Ik vermoed dat je technisch gezien een illegale handeling pleegt als je die documenten downloadt en opent.quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Deze stukken staan op internet, kan je zonder inlog bekijken en aangezien het een pdf is download je het al naar je pc. Er staat bovendien niets in de pdf's over niet distribueren, dupliceren of hosten van de bestanden.
ja oke, dan heb je het voor een organisatie/bedrijf ofzo geschreven. Dan is dat het rechtspersoon. Maar dan heb je eigenlijk je rechten ook uitbesteed.quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee. Ik heb artikelen geschreven die ik niet op internet mag zetten.
Dan zou je technisch gezien al illegale handelingen verrichten als je een website van een krant bekijkt.quote:Op zaterdag 14 april 2007 23:13 schreef Floripas het volgende:
Maar het is niet de overheid die ze op internet heeft gezet. Ik vermoed dat je technisch gezien een illegale handeling pleegt als je die documenten downloadt en opent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |