Stilte voor de storm.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:00 schreef happyme28 het volgende:
De standaard vrijdag dip. Vaag dat er eigenlijk altijd een stuk minder mensen kijken op vrijdag.
De herhaling van "de wereld draait door" scoorde "veel" beter.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:26 schreef pfaf het volgende:
Vlak voor de dodenherdenking naar een groep ruziende idioten kijken is natuurlijk ook niet alles.
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 11:26 schreef pfaf het volgende:
Vlak voor de dodenherdenking naar een groep ruziende idioten kijken is natuurlijk ook niet alles.
Da's best wel een interessante vraag eigenlijk. Die kijkcijferkastjes staan bij een uitgekiende afspiegeling van de samenleving. Ik vraag me af of die paar pauper-tokkies die daar bijhoren wel het fatsoen hebben om hun kijkgedrag iedere keer nauwkeurig in te toetsenquote:Op zaterdag 5 mei 2007 19:48 schreef DeVinger het volgende:
Ook bekend wat voor volk kijkt?
Daar geldt hetzelfde voorquote:Op zaterdag 5 mei 2007 20:02 schreef DeVinger het volgende:
Volgens mij zijn het namelijk best veel studenten of ander soortig slimme mensen
quote:
quote:
Ik ben volgende week lekker een stuk smarter dan jou.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:29 schreef Gert het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik jou het interpreteren van cijfers niet hoefde uit te leggen.![]()
quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:32 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Ik ben volgende week lekker een stuk smarter dan jou jij.![]()
Ik ben nog bezig te achterhalen hoe het komt dat het marktaandeel met 1.8 gedaald is, maar ik vermoed dat ook hier het onweer de oorzaak is:quote:
Goed , ik ga er ook lekker voor zitten.quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:02 schreef Peter6000 het volgende:
Dinsdag 08 mei
1034 - 026.000 - 4.0
1927 - 343.000 - 7.2
0025 - 025.000 - 3.2
Ik ga nu lekker de uitzendingen van maandag en dinsdag via programma gemist bekijken,
geen reclame en 23 minuten per aflevering.![]()
![]()
Ik kijk zelf echt nooit meer live, altijd zo`n 3 afleveringen per week via programma gemist.quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:12 schreef tuinfluiter het volgende:
[..]
Goed , ik ga er ook lekker voor zitten.![]()
Telt kijken via programma gemist ook mee voor de kijkcijfers?quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:02 schreef Peter6000 het volgende:
Ik ga nu lekker de uitzendingen van maandag en dinsdag via programma gemist bekijken, geen reclame en 23 minuten per aflevering.![]()
![]()
Nee, maar kijken via de televisie telt ook niet mee.quote:Op woensdag 9 mei 2007 11:54 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Telt kijken via programma gemist ook mee voor de kijkcijfers?![]()
Gecorrigeerd met telefonische metingen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:29 schreef Peter6000 het volgende:
[..]
Nee, maar kijken via de televisie telt ook niet mee.
Het enige dat telt, is het kijkgedrag van mensen met een kastje van de stichting kijkonderzoek.
Een live check of ze niet in slaap gevallen zijn achter hun kastje?quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:11 schreef Gert het volgende:
Gecorrigeerd met telefonische metingen.
De mensen met zo`n kastje worden geselecteerd zodat ze tesamen een goede afspiegeling van de maatschappij zijn. Uiteraard zal je altijd een fout-marge hebben, net als de peilingen van de verkiezingen, maar het geeft wel trents aan dus ze zijn zeker niet overbodig. Bovendien hechten alle programma makers veel belang aan die kijkcijfers, dus als ze echt onzin zouden zijn was het system allang aangepast natuurlijk. Het enige wat ik me altijd al afgevraagd hebt, is hoe mensen met een video-recorder in de lijst verwerkt worden want volgens mij kan je dat niet met zo`n kastje meten...quote:Op woensdag 9 mei 2007 23:21 schreef Armani XL het volgende:
Dat hele kijkcijfergedoe met die kastjes is volgens mij zo onbetrouwbaar als de pest. Onbegrijpelijk dat daar zoveel miljoenen reclamegeld van afhangt![]()
Dat er trends uit af te leiden zijn, wil ik nog wel aannemen maar of er ook absolute aantallen kijkers voldoende betrouwbaar mee uitgerekend kan worden vraag ik me af. Er schijnt een foutmarge van maximaal 3% te zijn, maar hoe zijn ze daar zo zeker van? De betrouwbaarheid van verkiezingspolls valt 100% te controleren aan de hand van de definitieve verkiezingsuitslag. En dan blijken de diverse peilingen tóch niet altijd even betrouwbaar te zijn. De betrouwbaarheid van de kijkcijfers is echter nog nooit getoetst aan de praktijk. Natuurlijk kun je een en ander via statistiek (enigszins) afleiden, maar keiharde bewezen praktijkresultaten zijn er niet.quote:Op zaterdag 11 november 2006 19:47 schreef Joohanna het volgende:
Goed gebruiken is een punt. Een realistische samenstelling van de bewvolking van nederland is een tweede. En geloof me, dat lukt ze nog steeds niet!
Als dat echt waar is vraag ik mij af of ze dan überhaupt wel voldoende gegadigden hebben voor een representatieve steekproef.quote:Op zaterdag 11 november 2006 19:41 schreef Joohanna het volgende:
Ik doe nu sinds een jaar mee met het kijkcijferonderzoek. Echt een vreselijk gedoe: kastjes in TV's, Videorecorder en DVD's, elke keer via de AB aangeven wie er kijkt, regelmatig mensen over de vloer die je nog ff lekker doorzagen over je kijkgedrag etc. Daarom zijn er maar erg weinig mensen die in de kijkcijferclub zitten, geen hond heeft er zin in. Maar ik ben er trots op:
Door Maurice de Hond zekerquote:Op donderdag 10 mei 2007 10:34 schreef Gert het volgende:
Armani: de cijfers die de kastjes genereren, worden regelmatig middels telefonische enquetes getoetst.
Daarom weet men dat die kastjes een redelijk betrouwbaar beeld geven.
Ik vind dat op zich ook best vreemdquote:Op woensdag 9 mei 2007 23:21 schreef Armani XL het volgende:
Dat hele kijkcijfergedoe met die kastjes is volgens mij zo onbetrouwbaar als de pest. Onbegrijpelijk dat daar zoveel miljoenen reclamegeld van afhangt![]()
Die 60 euro vergoeding per kastje kan-ie makkelijk overheen gaan lijkt me. Hij moet ze gewoon een videocamera belovenquote:Op donderdag 10 mei 2007 16:15 schreef PC eend het volgende:
[..]
Ik vind dat op zich ook best vreemd
Als JdM nou eens waar voor zijn geld wil hebben, koopt hij die hele stichting op![]()
Ik doe zelf mee aan het Nipo TV onderzoek. Dan vul je dus dagelijks in waar je naar gekeken hebt. hoe lang. wat je er van vond.quote:Op donderdag 10 mei 2007 10:34 schreef Gert het volgende:
Armani: de cijfers die de kastjes genereren, worden regelmatig middels telefonische enquetes getoetst.
Daarom weet men dat die kastjes een redelijk betrouwbaar beeld geven.
Het is voor mij ook even geleden maar dat kun je berekenen; het hangt af van je steekproefgrootte. Ze publiceren alleen de ruwe meetwaarde; de werkelijke waarde ligt dan bijvoorbeeld met 95% zekerheid in een gebiedje ten grootte van 3% rond die waarde.quote:Op donderdag 10 mei 2007 07:10 schreef Armani XL het volgende:
Er schijnt een foutmarge van maximaal 3% te zijn, maar hoe zijn ze daar zo zeker van?
Steekproeven van rond de 1000-1500 worden regelmatig gebruikt om voor Nederland iets te voorspellen. Je kunt meer kastjes neerzetten, dan wordt het onzekerheidsgebied kleiner, maar het is ook duurder; dit getal is voor de meeste toepassingen een aanvaardbaar compromis. Het is zoals je zegt wel belangrijk om een selectie te maken die niet biased is. Dat is lastig, maar ook hiervoor hebben statistici al tientallen jaren protocollen liggen. Een vriendin van me deed eraan mee; zij werd geselecteerd. Je kon niet jezelf aanmelden. Dit was met het oogmerk om geen bias te krijgen. Volgens mij wordt er dus wel goed over nagedacht.quote:En ondanks dat ik een 9 voor statistiek had (meer dan 20 jaar geleden, dat dan weer wel), blijf ik me toch afvragen of die pakweg 1200 kastjes echt voldoende representatief zijn voor 16 miljoen Nederlanders.
Het aanbieden van een grote vergoeding kan ook weer een bias introduceren: bepaalde groepen zullen dan sneller 'ja' zeggen. En tja, het kost al genoegquote:En dan die vergoeding voor al dat gedoe: Er gaan misschien wel honderden miljoenen om in het wereldje, maar de gezinnen die allesbepalend zijn voor die miljoeneninvesteringen, die de spil zijn waarop het allemaal is gebaseerd, worden afgescheept met een luttele 60 euro. Wat een ongelooflijke krenten!![]()
... mijn god nee,... ik krijg tegenwoordig toch een soort van berlusconi gevoel... het zou mij niet verbazen wanneer hij hier en daar enkele kamerleden sponsort bij verkiezingen...quote:Op donderdag 10 mei 2007 16:15 schreef PC eend het volgende:
[..]
Ik vind dat op zich ook best vreemd
Als JdM nou eens waar voor zijn geld wil hebben, koopt hij die hele stichting op![]()
Vergeet ook de media-aandacht niet voor Brian's zelfmoordactie.. Samen met Sylvia's vertrek drie DGK-artikelen in de Telegraaf rond het vorige weekend... Dat trekt toch wel weer wat mensen denk ik...quote:Op zaterdag 12 mei 2007 18:46 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
Het marktaandeel is deze week enkele malen best wel hoog geweest. Zou dat nou een verdienste zijn van DGK of speelt gebrek aan andere programma's hierbij een rol.
Volgens mij is er geen enkele logica meer. De ene keer scoren ze onder de 300.000 en dan weer boven de 400.000.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 18:46 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
Het marktaandeel is deze week enkele malen best wel hoog geweest. Zou dat nou een verdienste zijn van DGK of speelt gebrek aan andere programma's hierbij een rol.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |