quote:
Op vrijdag 13 april 2007 20:43 schreef PhysicsRules het volgende:Trouwens, alleen een ringstructuur is geen benzeen, maar bijvoorbeeld cyclohexaan, C6H12. Het bijzondere aan benzeen is de electronenstructuur, zoals beschreven hierboven.
Alleen een ringstructuur is geen benzeen maar benzeen is wel een ringstructuur.
De vraag is bijzonder open voor interpretatie. Het is niet duidelijk of het om de vorm gaat of om de formule of om een bijzonderheid(te weten de eletronenverdeling alhoewel dat een bijzonderheid is en geen "vorm")
Van Wiki:
quote:
De grondstof Benzeen is een chemische verbinding met de molecuulformule C6H6. Het is bij kamertemperatuur een heldere vloeistof. Benzeen is bijzonder stabiel doordat 6 elektronen gedelocaliseerd zijn in de structuur. Waar in veel verbindingen de elektronen in één chemische binding vast zitten, is het in de ring van koolstofatomen in benzeen mogelijk dat de elektronen van binding naar binding rondlopen. Deze vrijheid wordt in de structuurformule aangegeven door de cirkel in de zeshoek. Zie ook benzeenring en fenylgroep.
Mijn antwoord was trouwens een gok nav een herinnering. Jouw eerste antwoord was naar mijn idee wel duidelijker.
Ik ga trouwens geen nieuwe vraag stellen.