Studeren is in elk geval een stuk goedkoper in Nederlandquote:Op woensdag 18 april 2007 17:27 schreef Crappery het volgende:
[..]
Dat wel, maar ik weet het niet, ik wil blijven, het is tof, maar ik wil ook weer naar nl
Ouders blijven 100 % daar, pa heeft er een real estate bedrijf.
Concord, NH. Vrij rustige stad, al zit ik in een buitenwijk en weet ik dus niet hoe het er in het centrum aan toegaat.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:23 schreef Crappery het volgende:
[..]
Waar woon jij?
Ik Philidelphia, veel ghetto, veel geweld, maar hier in dit deel valt het mee
Wat vond je ervan (quote:Op woensdag 18 april 2007 17:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Concord, NH. Vrij rustige stad, al zit ik in een buitenwijk en weet ik dus niet hoe het er in het centrum aan toegaat.
Philly ben ik wel eens geweest, op een tussenstop
Het amerikaans en nl paspoortquote:Op woensdag 18 april 2007 17:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Studeren is in elk geval een stuk goedkoper in Nederland
Ben je nog alleen Nederlander?
Het vliegveld was enorm chaotisch. Meer heb ik er niet van gezienquote:
Weet niet zeker, maar volges mij kan ik hem dan niet behoudenquote:Op woensdag 18 april 2007 17:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Makkelijk
Kan jij je Nederlandse wel houden als je wil naturaliseren tot Amerikaan?
Heb je niks gemistquote:Op woensdag 18 april 2007 17:38 schreef wonderer het volgende:
[..]
Het vliegveld was enorm chaotisch. Meer heb ik er niet van gezien
quote:Op woensdag 18 april 2007 17:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Maar jij hebt wel zowel de Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit?
Als je een paspoort hebt, ben je toch al genaturaliseerd?quote:Op woensdag 18 april 2007 17:38 schreef Crappery het volgende:
[..]
Weet niet zeker, maar volges mij kan ik hem dan niet behouden
De VS wil geen dubbele paspoorten volgens mij maar heeft geen eis dat je oude moet inleveren.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als je een paspoort hebt, ben je toch al genaturaliseerd?
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 18 april 2007 17:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dus het is gewoon ogen dicht van beide kanten
Als je Amerikaan bent, HOEF je helemaal niet te naturaliseren.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:45 schreef DiegoArmandoMarado... het volgende:
[..]
De VS wil geen dubbele paspoorten volgens mij maar heeft geen eis dat je oude moet inleveren.
Als je Amerikaan bent en wil naturaliseren moet je volgens mij officieel een aanvraag indienen bij de State department anders kan je Amerikaanse nationaliteit verliezen
Nee, het is wel veel papierwerk, maar lukt welquote:Op woensdag 18 april 2007 17:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat beide geen acties ondernemen om de nationaliteit af te nemen.
2 haltes verder dan Myyrmäki met de "M Juna" vanaf Helsinki gezien. heb vriendin hier opgedoken en ben hier naartoe gegaan (alweer kleine 3 jaar hier). Werken doe ik. Al is en blijft Krantenlopen niet het beste. Maar ja alles is beter dan helemaal niks doen en geen geld verdienen.quote:Op woensdag 18 april 2007 15:26 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Oke, zo heel goed ben ik niet bekend, ik weet vooral hoe in het centrum te komenMaar gezien je leeftijd ga ik er vanuit dat je hier ergens werkt?
Regelen vaan baan is en blijft een probleem als je de taal niet machtig bent. Verder ben ik schijnbaar niet op de beste manier binnengekomen, waardoor ook problemen had om verzekerd te worden. Zowat een jaar onverzekerd rondgelopen. Ik heb het geluk aan mijn kant gehad wat gezondheid betreft toen.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Wat was voor jullie, Nederlanders in den vreemde, het grootste obstakel toen je aankwam in je 2e gast/vaderland?
Het regelen van een baan? Visa? de taal? het eten? etc etc........
Mijn grootste obstakel was de taal. gelukkig spreek ik het Portugees nu redelijk tot goed.
Geen idee wat het traditionele voedsel is hier. Met sommige feestdagen hebben ze wel wat tradieties qua eten net zoals in NL, maar verder niet.quote:En daarnaast, wat is in je nieuwe land het traditionele voedsel?
In mijn 2e vaderland is het traditionele voedsel de zgn "Feijoada".
Dat is een grote pan (oid) met een mix van zwarte bonen, Calabresa (soort worst), gedroogd vlees, spek, knoflook, uien, sap van sinnasappel etc. Voor de zware eter kan daar dan nog varkensoren of varkensstaart aan worden toegevoegd.
Traditioneel eet men dit op zondagmiddag, met caipirinha en bier.
Baan, visa, taal, eten was eigenlijk allemaal geen probleem.... cultuur en gewoontes was ik ook zo aan gewend eigenlijk. Ik moet zelfs hard nadenken of ik obstakels ben tegen gekomen, en volgens mij geen enkele. De taal was een groter obstakel voor mijn vrouw in Nederland. Ze spreekt nu nog steeds vrij redelijk Nederlands (af en toe grappige grammatica foutjes door Nederlandse woorden in Engelse volgorde te zetten), maar het heeft haar wel 4 jaar gekost om in ieder geval te verstaan wat er om haar heen gebeurde.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Wat was voor jullie, Nederlanders in den vreemde, het grootste obstakel toen je aankwam in je 2e gast/vaderland?
Tja, dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is voor de VS. In het "fast food" circuit kent iedereen de hamburger en de hotdog, maar de VS is een land dat is opgebouwd uit zoveel verschillende culturen dat ook de voedsel culturen per staat ontzettend uiteenlopen. Er zijn verschillen tussen een "New York" pizza en een "Chicago" pizza, en natuurlijk zijn deze anders dan de Italiaanse variant. In New Orleans eten ze Gumbo, en New England kun je niet bezoeken zonder een kom van haar beroemde "Clam Chowder" te eten. In Florida is de Cubaanse keuken flink vertegenwoordigd door de immigranten, en in California tot Texas is de Mexicaanse keuken overal te vinden, meestal met een samenstelling die ook nog eens verschilt van staat tot staat. "TexMex" in Texas bijvoorbeeld is zo goed als een eigen kookstijl geworden.quote:En daarnaast, wat is in je nieuwe land het traditionele voedsel?
Jawel hoor, dat gaat PRIMAquote:Op woensdag 18 april 2007 21:10 schreef maartena het volgende:
New England kun je niet bezoeken zonder een kom van haar beroemde "Clam Chowder" te eten.
Nee, het is net andersom. De Verenigde Staten eist van je dat je zweert met je rechterhand omhoog dat je alle andere staatsburgerschappen opgeeft en alleen aan de Verenigde Staten trouw bent, maar heeft in de praktijk geen enkel probleem met het dubbele staatsburgerschap. Ook op mijn interview / examen voor mijn naturalisatie deed ik navraag, en kreeg als antwoord dat als Nederland er geen problemen mee had, dat het voor de Amerikaanse overheid geen enkel probleem was dat ik de Nederlandse nationaliteit bleef dragen.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De VS wil geen dubbele paspoorten volgens mij maar heeft geen eis dat je oude moet inleveren.
Nee. Het Department of State waarschuwt wel dat als je als Amerikaan van plan bent een ander staatsburgerschap aan te nemen, dat de mogelijkheid bestaat dat je het Amerikaanse staatsburgerschap kwijt raakt. Overigens kun je daar als Amerikaan ook vrij makkelijk omheen, het is namelijk voor een persoon met een Amerikaans geboortecertificaat enorm makkelijk om je Amerikaanse nationaliteit ten alle tijden weer terug te krijgen.quote:Als je Amerikaan bent en wil naturaliseren moet je volgens mij officieel een aanvraag indienen bij de State department anders kan je Amerikaanse nationaliteit verliezen
Ik heb mijn paspoort gewoon hier verlengd bij het Nederlands consulaat. Als je niet meer bij een gemeente in Nederland staat ingeschreven kun je ook niet meer bij de gemeente terecht trouwens, en moet je het bij een consulaat doen.quote:Op woensdag 18 april 2007 17:41 schreef Crappery het volgende:![]()
Als ik in de zomer in nl ben, word hij verlengd
was wel een hele papier rondslomp
Een baan vinden als je geen Fins spreekt is vrijwel onmogelijk ja. Hier in Finland zijn zoveel hoop opgeleide mensen, dat de bedrijven ze voor het uitzoeken hebben.quote:Op woensdag 18 april 2007 18:39 schreef Positive_Thinking het volgende:
[..]
2 haltes verder dan Myyrmäki met de "M Juna" vanaf Helsinki gezien. heb vriendin hier opgedoken en ben hier naartoe gegaan (alweer kleine 3 jaar hier). Werken doe ik. Al is en blijft Krantenlopen niet het beste. Maar ja alles is beter dan helemaal niks doen en geen geld verdienen.
Ik geloof dat het wel verplicht is ja, maar ik weet niet exact hoe de regels zijn, ik kon gewoon in Nederland verzekerd blijven, omdat ik hier maar tijdelijk zit.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Is het in Finland dan verplicht om je te verzekeren tegen ziektenkosten?
Hier bestaat geen verplichting daarvoor (Brazilië), maar dan ben je aangewezen op de slechte voorzieningen van publieke ziekenhuizen en klinieken. Geen pretje.
Nu ben ik wel verzekerd en heb een vele betere dekking dan de meeste Brazilianen dat hebben. Die hebben er namelijk geen.
Mijn grootste obstakel was de taal. gelukkig spreek ik het Portugees nu redelijk tot goed.[/quote]quote:Op woensdag 18 april 2007 17:14 schreef ErwinRommel het volgende:
In Japan heeft serieus bijna elk dorp een traditioneel gerecht. Japanners houden echt van eten. Hier een klein kaartje van de lokale producten in mijn prefectuur (vergelijkbaar met provincie), zoals je kunt zien bestaat de meerderheid uit eten.quote:En daarnaast, wat is in je nieuwe land het traditionele voedsel?
In mijn 2e vaderland is het traditionele voedsel de zgn "Feijoada".
Dat is een grote pan (oid) met een mix van zwarte bonen, Calabresa (soort worst), gedroogd vlees, spek, knoflook, uien, sap van sinnasappel etc. Voor de zware eter kan daar dan nog varkensoren of varkensstaart aan worden toegevoegd.
Traditioneel eet men dit op zondagmiddag, met caipirinha en bier.
Of in Den Haag, bij de speciale buitenlandbalies.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:38 schreef maartena het volgende:
Als je niet meer bij een gemeente in Nederland staat ingeschreven kun je ook niet meer bij de gemeente terecht trouwens, en moet je het bij een consulaat doen.
Ik heb het volgens mij weleens gevraagd, maar nog even voor de zekerheid. Als je nog wel staat ingeschreven in Nederland, kun je dan in het buitenland wel een nieuw paspoort krijgen/verlengen via de ambassade waar je op dat moment verblijft ? Weet jij dat toevallig ?quote:Op woensdag 18 april 2007 21:38 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik heb mijn paspoort gewoon hier verlengd bij het Nederlands consulaat. Als je niet meer bij een gemeente in Nederland staat ingeschreven kun je ook niet meer bij de gemeente terecht trouwens, en moet je het bij een consulaat doen.
De VS heeft voor vrijwel elke staat wel een Honoraire Consul trouwens die paspoortaanvragen kan behandelen. Het duurt zo'n 3 tot 4 weken om een nieuw paspoort te krijgen.
Weet het niet zeker, maar volgens mij kan je bij elke ambassade terecht of je er nu staat ingeschreven of niet. Waar zou een toerist bv heenmoeten om een paspoort te krijgen als die verloren of gestolen is?quote:Op donderdag 19 april 2007 09:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik heb het volgens mij weleens gevraagd, maar nog even voor de zekerheid. Als je nog wel staat ingeschreven in Nederland, kun je dan in het buitenland wel een nieuw paspoort krijgen/verlengen via de ambassade waar je op dat moment verblijft ? Weet jij dat toevallig ?
Jij bent getrouwd met een Amerikaanse. Crappery niet. Dat is nogal een verschilquote:Op woensdag 18 april 2007 21:35 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, het is net andersom. De Verenigde Staten eist van je dat je zweert met je rechterhand omhoog dat je alle andere staatsburgerschappen opgeeft en alleen aan de Verenigde Staten trouw bent, maar heeft in de praktijk geen enkel probleem met het dubbele staatsburgerschap. Ook op mijn interview / examen voor mijn naturalisatie deed ik navraag, en kreeg als antwoord dat als Nederland er geen problemen mee had, dat het voor de Amerikaanse overheid geen enkel probleem was dat ik de Nederlandse nationaliteit bleef dragen.
Sterker nog, Mexico ondersteund het dubbele staatsburgerschap, en er lopen hier zo'n 25 miljoen mensen rond met twee paspoorten, waaronder een groot deel Mexicanen. Zelfs in de senaat, het huis van afgevaardigden, en op ministerposten zitten mensen / hebben mensen gezeten met een dubbel paspoort, waaronder zelfs op de post van minister van defensie (Cohen, dubbel met Israel) en het department of state (Allbright, dubbel met Tsjechie). Ook enkele senatoren hebben twee paspoorten (of hebben gehad) en in het House met 400+ leden zitten meerdere latino's met twee paspoorten.
De dubbele nationaliteit is in de VS ook geen "hot issue" zoals in Nederland. Er is geen reden om het aan te pakken, er is geen reden waarom het niet zou mogen bestaan, en er zijn nooit problemen mee geweest in de VS, dus het zit wel goed zo.
Hierbovenop komt ook nog eens dat het Amerikaanse staatsburgerschap slechts in ZEER zeldzame gevallen kan worden afgepakt. Zelfs de twee Amerikanen die zich hadden aangesloten bij de Taliban en vast kwamen te zitten in Guantanamo Bay zijn wellicht gemarteld door de CIA of zoiets vreselijks, maar aan het Amerikaanse staatsburgerschap komt men niet. Als je dus eenmaal Amerikaan bent geworden, kom je er erg moeilijk vanaf, en als je door naturalisatie naar een andere nationaliteit vanaf raakt is het niet moeilijk om er weer aan te komen.
[..]
Nee. Het Department of State waarschuwt wel dat als je als Amerikaan van plan bent een ander staatsburgerschap aan te nemen, dat de mogelijkheid bestaat dat je het Amerikaanse staatsburgerschap kwijt raakt. Overigens kun je daar als Amerikaan ook vrij makkelijk omheen, het is namelijk voor een persoon met een Amerikaans geboortecertificaat enorm makkelijk om je Amerikaanse nationaliteit ten alle tijden weer terug te krijgen.
Je hoeft geen officieel request in te dienen. Toen mijn vrouw Nederlandse werd mocht ze van de Nederlandse staat het Amerikaanse staatsburgerschap behouden, en hoefde er verder niets gedaan te worden.
Dit is het officiële standpunt met betrekking tot de dubbele nationaliteit van het Department of State:
"While recognizing the existence of dual nationality and permitting Americans to have other nationalities, the U.S. government does not endorse dual nationality as a matter of policy because of the problems it may cause. Claims of other countries upon dual-national U.S. citizens often place them in situations where obligations to one country are in conflict with the laws of the other. In addition, their dual nationality may hamper efforts to provide diplomatic and consular protection to them when they are abroad."
Met andere woorden, ze moedigen het niet aan, maar ze laten het wel toe dat Amerikanen twee (of meer) nationaliteiten kunnen dragen, en sluiten het niet per definitie uit. Ze geven wel aan dat het gecompliceerde situaties kan opleveren, met name met betrekking tot de dienstplicht en het feit dat de VS nog wel eens in staat van oorlog is met 1 of meerdere landen.
Ook Intressant:
"Most U.S. citizens, including dual nationals, must use a U.S. passport to enter and leave the United States. Dual nationals may also be required by the foreign country to use its passport to enter and leave that country. Use of the foreign passport does not endanger U.S. citizenship."
In de praktijk wordt dubbel staatsburgerschap in zowel Canada, de VS en Mexico ondersteund, dus er lopen nogal wat burgers met een geboortepaspoort en genaturaliseerd paspoort rond in Noord Amerika.
Finnen zijn standaard verzekerd door de overheid, ze kunnen zich daarnaast altijd bij verzekeren. Maar je verzekeren zonder dus dat van de staat gaat dan weer niet op. Klinkt vaag is het ook. Voorzieningen zijn hier te vergelijken met Nederland dus ok. Maar zonder verzekering en er gebeurd wat dan betaal je je dus scheel.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Is het in Finland dan verplicht om je te verzekeren tegen ziektenkosten?
Hier bestaat geen verplichting daarvoor (Brazilië), maar dan ben je aangewezen op de slechte voorzieningen van publieke ziekenhuizen en klinieken. Geen pretje.
Nu ben ik wel verzekerd en heb een vele betere dekking dan de meeste Brazilianen dat hebben. Die hebben er namelijk geen.
Euhms genoeg hoger opgeleiden ja, maar toch is er nog een overvloed aan banen voor de wat lagere sectoren. Daarnaast is de economie ook nog eens gunstig op dit moment.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:27 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Een baan vinden als je geen Fins spreekt is vrijwel onmogelijk ja. Hier in Finland zijn zoveel hoop opgeleide mensen, dat de bedrijven ze voor het uitzoeken hebben.
Daarom kijken een klasgenoot en ik, of we niet een klein bedrijfje kunnen beginnen hier, we zijn nu een beetje aan het netwerken en polsen of er een markt is.
Wat voor een opleiding heb je eigenlijk gedaan?
We gaan het vooral voor de ervaring doen, voor het geld hoeft het namelijk niet, de Nederlandse en Finse regering sponsoren samen vrij leuk. Vreemd genoeg wordt er namelijk niet gekeken of je al studiefinanciering ergens anders ontvangt, dus krijgen we zoveel hier als in NL geldquote:Op donderdag 19 april 2007 11:14 schreef Positive_Thinking het volgende:
[..]
Finnen zijn standaard verzekerd door de overheid, ze kunnen zich daarnaast altijd bij verzekeren. Maar je verzekeren zonder dus dat van de staat gaat dan weer niet op. Klinkt vaag is het ook. Voorzieningen zijn hier te vergelijken met Nederland dus ok. Maar zonder verzekering en er gebeurd wat dan betaal je je dus scheel.
Goed advies ga op een normale manier naar een land emigreren en informeer gelijk naar alles wat er bij komt.
Turku ken ik en ben daar 1x geweest.
[..]
Euhms genoeg hoger opgeleiden ja, maar toch is er nog een overvloed aan banen voor de wat lagere sectoren. Daarnaast is de economie ook nog eens gunstig op dit moment.
Een bedrijfje beginnen schijnt niet overdreven moeilijk te zijn in Finland qua papieren. Denk dat het grootste probleem het van de grond af krijgen is.
Mijn opleiding is MTS Electronica gedaan. Maar heb eigenlijk altijd op kantor gezeten en ben geen soldeer mannetje
Crappery heeft door een uitzondering in de Nederlandse wet het dubbel staatsburgerschap:quote:Op donderdag 19 april 2007 11:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Jij bent getrouwd met een Amerikaanse. Crappery niet. Dat is nogal een verschil
Lees dit maar eens door en dan zie je dat mijn verhaal redelijk klopt
http://www.expatsinitaly.com/citizenship/jure.html
Een toerist krijgt geen echt paspoort. Men kan op geen enkel consulaat meer paspoorten maken (vroeger wel - tot de nieuwe paspoorten in 2003) omdat hiervoor een speciale machine is benodigd. Alle paspoorten worden dus in Nederland gemaakt, en in het geval van Noord Amerika duurt dit ongeveer 3 weken.quote:Op donderdag 19 april 2007 11:04 schreef Individual het volgende:
Weet het niet zeker, maar volgens mij kan je bij elke ambassade terecht of je er nu staat ingeschreven of niet. Waar zou een toerist bv heenmoeten om een paspoort te krijgen als die verloren of gestolen is?
In 2001 hoefde dat in ieder geval niet, wij hebben het allemaal uit zitten pluizen en na zitten vragen..... Het antwoord wat wij kregen van het dept. of State was iets in de trand van: "Als de Nederlandse wet het toelaat om je Amerikaanse staatsburgerschap te houden dan is voor ons het verhaaltje klaar".quote:Op donderdag 19 april 2007 15:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je Amerikaan bent en bijvoorbeeld Nederlander wil worden dan moet je het wel via de State department laten lopen, want anders loop je dus wel kans dat je je Amerikaanse nationaliteit verliest.
Ooooh! Dat herinner ik me nog!quote:Op donderdag 19 april 2007 15:14 schreef compier het volgende:ik heb vandaag "de bruine envelop" gehad
In de UK is het helemaal makkelijk om een BV te beginnen. Ik heb er ooit eens een opgezet voor een vorige werkgever.quote:Op donderdag 19 april 2007 14:44 schreef PeuRac het volgende:
Voor het starten van een BV heb je 2.500 euro nodig, als je dat hebt kan je er een beginnen (note: in NL heb je daar 16.000 euro voor nodig
quote:
Bedanktquote:Op woensdag 18 april 2007 17:23 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
dat gaat zo dan:
RONALDINHO,......RONALDIHNO?....................RONALDINHO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLLLL
EHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
BRASILLLLLLLLLLLLLLLLLL
RONALDINHO..........RONALDINHO...............GOOOOOOOOOOOOOOOOLLLLL
ETC ETC
http://youtube.com/watch?v=ykxp-EDF-Cc
Lachen, echt waar!!!!!!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |