Omdat hier in Noorwegen de vaste rente veelste hoog is en voor maximaal 5 jaar vastgezet kan worden. Annuiteiten omdat serielening voor mij ongunstig is qua maandlasten.quote:Op vrijdag 13 april 2007 07:24 schreef sjetterboks het volgende:
[..]
Waarom annuiteiten? En met een flexibele rente?
Dan doen ze hier gelukkig ook, maar dan nog houden ze een regel aan van maximaal 3 tot 5 keer je jaarsalaris afhankelijk van je financiele positie en relatie tot de bank. Er zijn maar heel weinig banken waar je meer dan 90% van de waarde van het huis mag lenen (meestal moet je 20% eigen geld meenemen, is ook bij mijn bank het geval). Gelukkig maar, scheelt een aantal persoonlijke fallissementen per jaar.quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:18 schreef wendytje het volgende:
eigenlijk moet je naar een bank gaan, met het bedrag dat je per maand kunt besteden aan woonlasten en daarop kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen en niet omgekeerd
bij ons was max 125% van de waarde van het huis en geen eigen geld nodigquote:Op vrijdag 13 april 2007 23:26 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dan doen ze hier gelukkig ook, maar dan nog houden ze een regel aan van maximaal 3 tot 5 keer je jaarsalaris afhankelijk van je financiele positie en relatie tot de bank. Er zijn maar heel weinig banken waar je meer dan 90% van de waarde van het huis mag lenen (meestal moet je 20% eigen geld meenemen, is ook bij mijn bank het geval). Gelukkig maar, scheelt een aantal persoonlijke fallissementen per jaar.
Het bedrag dat je per maand kan besteden aan woonlasten moet toch zo rond de 30% van je maandsalaris zijn?quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:18 schreef wendytje het volgende:
eigenlijk moet je naar een bank gaan, met het bedrag dat je per maand kunt besteden aan woonlasten en daarop kijken hoeveel hypotheek je kunt krijgen en niet omgekeerd
En juist daardoor hebben/krijgen zo veel mensen financiele problemen...quote:Op zaterdag 14 april 2007 09:11 schreef wendytje het volgende:
[..]
bij ons was max 125% van de waarde van het huis en geen eigen geld nodig
Aaah, Noorwegen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 18:35 schreef Fogel het volgende:
[..]
Omdat hier in Noorwegen de vaste rente veelste hoog is en voor maximaal 5 jaar vastgezet kan worden. Annuiteiten omdat serielening voor mij ongunstig is qua maandlasten.
Kreeg net de brief van de bank: de rente is 4.65% momenteel en ik ben per maand ca 1150¤ kwijt,quote:
125% van de executiewaarde, het geschatte bedrag dat banken minimaal verwachten te vangen als het huis per direct verkocht zou moeten worden, is heel gebruikelijk. Dat is niet hetzelfde als 125% van de getaxeerde waarde of 125% van de uiteindelijk overeengekomen prijs. Dat laatste kan zomaar veel hoger liggen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 09:11 schreef wendytje het volgende:
bij ons was max 125% van de waarde van het huis en geen eigen geld nodig
De rente is vergelijkbaar met die in Nederland.quote:Op zaterdag 14 april 2007 15:38 schreef Fogel het volgende:
Kreeg net de brief van de bank: de rente is 4.65% momenteel en ik ben per maand ca 1150¤ kwijt,
dat zal dan zeker kloppen.... dat woord doet wel bellen rinkelenquote:Op zaterdag 14 april 2007 17:11 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
125% van de executiewaarde, het geschatte bedrag dat banken minimaal verwachten te vangen als het huis per direct verkocht zou moeten worden, is heel gebruikelijk. Dat is niet hetzelfde als 125% van de getaxeerde waarde of 125% van de uiteindelijk overeengekomen prijs. Dat laatste kan zomaar veel hoger liggen.
* Cynix ® kocht zijn eerste flatje voor 160.000 gulden, maar had geen cent op zak toen. Lening was 125% x 140.000 gulden executiewaarde = 175.000 gulden, precies genoeg dus voor het flatje + circa 10% extra kosten aan belasting, notaris etc.
Dat is in Duitsland ook zo hoorde ik van iemand, daar moet je geloof ik 30% zelf meenemen. Dat is natuurlijk dan vaak het geld van de ouders, maar goed. Het feit dat niet jan en alleman zich gek kan lenen zal er vast toe bijdragen dat de huizenprijzen een beetje normaal blijven daar.quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:26 schreef Fogel het volgende:
Er zijn maar heel weinig banken waar je meer dan 90% van de waarde van het huis mag lenen (meestal moet je 20% eigen geld meenemen, is ook bij mijn bank het geval).
Dat, en een iets soepeler bouwbeleid. Er is op zich genoeg plek in Nederland, maar als je er niet mag bouwen heb je er natuurlijk niks aan en worden de prijzen opgedreven.quote:Op zaterdag 14 april 2007 19:10 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat is in Duitsland ook zo hoorde ik van iemand, daar moet je geloof ik 30% zelf meenemen. Dat is natuurlijk dan vaak het geld van de ouders, maar goed. Het feit dat niet jan en alleman zich gek kan lenen zal er vast toe bijdragen dat de huizenprijzen een beetje normaal blijven daar.
Hier in België kijken ze hoeveel je netto-maandinkomen is en de regel is dat je 1/3e van jouw inkomen per maand kan aflossen.quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:26 schreef Fogel het volgende:
[..]
Dan doen ze hier gelukkig ook, maar dan nog houden ze een regel aan van maximaal 3 tot 5 keer je jaarsalaris afhankelijk van je financiele positie en relatie tot de bank. Er zijn maar heel weinig banken waar je meer dan 90% van de waarde van het huis mag lenen (meestal moet je 20% eigen geld meenemen, is ook bij mijn bank het geval). Gelukkig maar, scheelt een aantal persoonlijke fallissementen per jaar.
Dan is het toch heel moeilijk om als starter een eigen huis te kopen?quote:Op zaterdag 14 april 2007 20:36 schreef Fogel het volgende:
Geen idee waar ze normaal naar kijken, er is me verteld dat de 'natte vinger methode' is 3 tot 5 keer jaarsalaris, en dat het specifieke bedrag voornamelijk aan de kredietwaardigheid van degene die de hypotheek wil ligt. Ik hoorde toevallig een reclame van een bank die 100% van de aankoopsom wil uitlenen, zover ik weet de eerste hier. Sommige banken lenen 90% van de aankoopsom uit, maar de meeste toch nog steeds 80%. Eigen geld is dus een noodzaak.
Dat is dan weer wel leuk. Hier in België moet je als je een eigen huis koopt, rekenen op een kostenpercentage van 15% van de aankoopwaarde van het huis (notariskosten, belastingen, ...)quote:Hier is het zo dat de verkopende partij de makelaarskosten moet betalen, en er komt geen notaris aan te pas. Wel betaal je 2.5% van de waarde van het huis aan de staat om het op naam gezet te krijgen, dat bedrag word als deel van de koopsom gezien. Maar, er zijn ook koopvormen waar je niet die 2.5% moet betalen, maar slecht een vastgesteld bedrag (ik zal de details hier niet uitleggen, maar het is een volledig normale, legale manier).
Dus toch iets anders dan hierquote:De rentevoet is inderdaad weer een ander verhaal, hoe meer eigen geld, hoe minder rente, en hoe meer je leent, hoe lager de rente. De meeste banken hebben slechts twee standaard rentevoeten; voor 60% lening en 80% lening.
Tja, het dwingt je om eerst goedkoop in te stappen, of lang door te sparen. Is wat mij betreft niks mis mee want degenen die niet met geld om kunnen gaan worden gedwongen dat eerst te leren ipv dat de bank ze maar meteen 125% meegeeft zodat ze eerst nog flink van dat extra geld op vakantie kunnen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 20:40 schreef leonieke het volgende:
Dan is het toch heel moeilijk om als starter een eigen huis te kopen?
Ik werk zelf al 5 jaar en mijn man 3 jaar en we kunnen ook nu pas een huis bouwen. Dus wat mij betreft idd geen probleem dat er wat moet gewacht worden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 20:51 schreef Fogel het volgende:
[..]
Tja, het dwingt je om eerst goedkoop in te stappen, of lang door te sparen. Is wat mij betreft niks mis mee want degenen die niet met geld om kunnen gaan worden gedwongen dat eerst te leren ipv dat de bank ze maar meteen 125% meegeeft zodat ze eerst nog flink van dat extra geld op vakantie kunnen.
Dat zijn toch geen vreemde jaartallen? Ik las in het andere topic dat je 175.000 euro leent. Maar dat valt toch wel mee? iig voor nederlandse begrippen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 20:53 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ik werk zelf al 5 jaar en mijn man 3 jaar en we kunnen ook nu pas een huis bouwen. Dus wat mij betreft idd geen probleem dat er wat moet gewacht worden.
Wij steken onze spaarcenten ook in het huis (100.000 euro)quote:Op zaterdag 14 april 2007 21:35 schreef Slasher het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen vreemde jaartallen? Ik las in het andere topic dat je 175.000 euro leent. Maar dat valt toch wel mee? iig voor nederlandse begrippen.
Dat is aardig wat spaarcenten icm met jullie leeftijd moet ik zeggenquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:36 schreef leonieke het volgende:
[..]
Wij steken onze spaarcenten ook in het huis (100.000 euro)![]()
Ik vind ook niet dat we te oud zijn ofzo, hoor. Ik bedoelde gewoon maar dat ik het raar vind dat jullie niet zomaar meer dan 100% kunnen lenen en dat het daardoor m.i. wel moeilijk wordt voor veel starters.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |