Ja goede vraag eigenlijk, tvp'tje.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:04 schreef Wolter het volgende:
Zit er een ritueel, oud gebruik ofzo achter?
OMFG xDquote:
Waarom dan een schraal plakje cake en een miezerig bakje koffie?quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:09 schreef _The_General_ het volgende:
Vroeger had men geen snel vervoer en was reizen moeilijk en tijdrovend. Toen is de traditie ontstaan om de bezoekers van ver iets te eten en te drinken aan te bieden voordat ze weer aan de lange en soms gevaarlijke reis naar huis begonnen.
Een bakkie troostquote:
Zuinige Hollanders...quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:11 schreef Wolter het volgende:
[..]
Waarom dan een schraal plakje cake en een miezerig bakje koffie?
Dat heeft alles te maken met de "Hollander", in Limburg zul je dat niet snel aantreffen. Mijn post had puur betrekking op het ontstaan van het aanbieden van eten na een begravenis.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:11 schreef Wolter het volgende:
[..]
Waarom dan een schraal plakje cake en een miezerig bakje koffie?
Ok. Maar wat ik vaag vind is: er zijn heel veel verschillende begrafenis, qua prijs en grootte, maar overal koffie en cake. Het lijkt zelfs wel alsof ze overal hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:13 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Dat heeft alles te maken met de "Hollander", in Limburg zul je dat niet snel aantreffen. Mijn post had puur betrekking op het ontstaan van het aanbieden van eten na een begravenis.
Ik zou haast zeggen, kom eens naar een begrafenis in Limburg... No way dat je wordt afgescheept met een plakje cake. Daar zouden we ons voor schamen...quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:15 schreef Wolter het volgende:
[..]
Ok. Maar wat ik vaag vind is: er zijn heel veel verschillende begrafenis, qua prijs en grootte, maar overal koffie en cake. Het lijkt zelfs wel alsof ze overal hetzelfde zijn.
Laat mij dan de koffietafel regelenquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:18 schreef Lucille het volgende:
Ik had het er laatst over met een FOK!ker, hier zitten toch best wel wat mensen die mij kennen en als ik dood ga (wees gerust, heb nog geen plannen) weet niemand meteen dat ik er niet meer ben. En mijn familie weet al helemaal niet wie ik hier ken. De kans is dus groot dat is al lang in de oven lig voordat men het hier weet. Dus zou het misschien toch handig zijn als ik ergens een lijstje heb met namen wie er gewaarschuwd moet worden.
Dat lijkt me ook wel handig voor de koffie en cake bestelling. Dus, wie komt er allemaal? En wie gaat er allemaal een speech geven?
Je moet je gewoon laten begraven in een koffieautomaat of snoepautomaat..quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:18 schreef Lucille het volgende:
Ik had het er laatst over met een FOK!ker, hier zitten toch best wel wat mensen die mij kennen en als ik dood ga (wees gerust, heb nog geen plannen) weet niemand meteen dat ik er niet meer ben. En mijn familie weet al helemaal niet wie ik hier ken. De kans is dus groot dat is al lang in de oven lig voordat men het hier weet. Dus zou het misschien toch handig zijn als ik ergens een lijstje heb met namen wie er gewaarschuwd moet worden.
Dat lijkt me ook wel handig voor de koffie en cake bestelling. Dus, wie komt er allemaal? En wie gaat er allemaal een speech geven?
hoe doen jullie dat dan in Limburg...?quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik zou haast zeggen, kom eens naar een begrafenis in Limburg... No way dat je wordt afgescheept met een plakje cake. Daar zouden we ons voor schamen...
Koffie en cake op begrafenis. Waarom?quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:20 schreef juon_jacket1 het volgende:
[..]
hoe doen jullie dat dan in Limburg...?
Daar heb ik idd nog nooit een begrafenis meegemaakt. Maar ja, beetje lullig om daarvoor met iemand bevriend te raken en een broodje 'pindkaas'voor te smeren..quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik zou haast zeggen, kom eens naar een begrafenis in Limburg... No way dat je wordt afgescheept met een plakje cake. Daar zouden we ons voor schamen...
Dat ziet er goed uit. Jij komt in ieder geval op mijn lijstje.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:19 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Laat mij dan de koffietafel regelen
[afbeelding]
quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:21 schreef Wolter het volgende:
[..]
Daar heb ik idd nog nooit een begrafenis meegemaakt. Maar ja, beetje lullig om daarvoor met iemand bevriend te raken en een broodje 'pindkaas'voor te smeren..
moeten we het niet eerst reperteren voor de zekerheid ?quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:21 schreef Lucille het volgende:
[..]
Dat ziet er goed uit. Jij komt in ieder geval op mijn lijstje.
Moet ik dan mijn dood ook repeteren? En dat ik in de kist ga liggen en deze zo naar beneden gaat, het vuur in.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:23 schreef buzzer het volgende:
[..]
moeten we het niet eerst reperteren voor de zekerheid ?
Dat je zelf nog wat verbeterpunten aan kunt dragen zeg maar ?
quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:08 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het ook altijd wat karig inderdaad... Een goede limburgse koffietafel bestaat uit belegde broodjes, vlaai, koffie, thee en aansluitend een lekker glas wijn of een pilsje
Nee, Katholiek VS Protestantquote:
Je hebt wel gelijk Piet... en triest is het zeker. Ben blij dat ik in het Katholieke Zuiden woonquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, Katholiek VS Protestant
De katholieke kerk en traditie kent veel meer een dodencultus als het protestantisme. Verder is met in het protestantisme veel kariger, men eet niet zo rijkelijk als in het zuiden. Dit komt voort uit het calvinisme. Calvijn had enorme problemen met zijn stoelgang en kon rijkelijk eten niet verdragen, daarom ging hij daarover tekeer. Dit heeft ertoe geleid dat het calvinisme zo karig is.
Triest niet? Een zo een eikel met die niet tegen lekker eten kan en hele volksstammen volgen het op. Life of Brian bevat veel waarheid.
welk vuur? je komt in de hemelquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:25 schreef Lucille het volgende:
[..]
Moet ik dan mijn dood ook repeteren? En dat ik in de kist ga liggen en deze zo naar beneden gaat, het vuur in.
Ik wilde t al niet zeggen, maar inderdaad, misschien zijn wij wel te bourgondischquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:08 schreef Sjeen het volgende:
Ik vind het ook altijd wat karig inderdaad... Een goede limburgse koffietafel bestaat uit belegde broodjes, vlaai, koffie, thee en aansluitend een lekker glas wijn of een pilsje
Het vuur bij de crematie, via dat vuur kom ik dan in de hemel.quote:
nee, dat onderdeel slaan we over, we beginnen gelijk met de after-party zeg maarquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:25 schreef Lucille het volgende:
[..]
Moet ik dan mijn dood ook repeteren? En dat ik in de kist ga liggen en deze zo naar beneden gaat, het vuur in.
Kom jij ook dan?quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:32 schreef buzzer het volgende:
[..]
nee, dat onderdeel slaan we over, we beginnen gelijk met de after-party zeg maar
https://watikjenogwildevertellen.nl/quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:29 schreef Lucille het volgende:
Misschien zou je dan net als op je mobieltje zoiets als ICE moeten hebben (In Case of Emergency). Een tekstbestandje in My Documents, ICE.txt met daarin instructies wat er gedaan moet worden, zodat men weet wie er gewaarschuwd moet worden en wat je wensen zijn na je dood.
uiteraard, ik zeg geen nee tegen een koffietafelquote:
Je bent te laat, had het afgelopen weekend moeten zijnquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:37 schreef Sjeen het volgende:
Kunnen we alvast een datum prikken? Ik heb het nogal druk de komende tijd...
bij mijn kant van de familie altijd een broodmaaltijd, en bij me schoonfamilie altijd koffie en cake, ook al was er laatst een die had als wens om te borrelen, dus port en sherryquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:23 schreef golfer het volgende:
Bijna alle begrafenissen/crematies in mijn familie gingen gepaard met wijn, bier, broodjes en soep.
Geen koffie en cake dus.
*noteert*quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:36 schreef buzzer het volgende:
[..]
uiteraard, ik zeg geen nee tegen een koffietafel
Probleem is altijd dat je nogal wat mensen hebt die op het laatste moment weer afzeggen en zo. Dan zit je mooi met een halve koffietafel.quote:Op dinsdag 10 april 2007 14:37 schreef Sjeen het volgende:
Kunnen we alvast een datum prikken? Ik heb het nogal druk de komende tijd...
Waarom niet? Even hypotetisch....jij hebt je hele leven lang beschuit met muisjes gegeten aangezien je dat zo lekker vindt. Je staat ook bekend als de 'beschuit-met-muisjes-persoon'. Dan is het toch geweldig als ze op je begrafenis/crematie beschuit met muisjes ronddelen? Dat is dan typisch iets wat bij jou hoort, dus perfect voor zo'n gelegenheid.quote:Op woensdag 11 april 2007 03:14 schreef teknomist het volgende:
Beschuit met muisjes lijkt mij ook niet zo gepast.
Ja, op die manier kan dat prima!quote:Op woensdag 11 april 2007 03:24 schreef kvd het volgende:
[..]
Waarom niet? Even hypotetisch....jij hebt je hele leven lang beschuit met muisjes gegeten aangezien je dat zo lekker vindt. Je staat ook bekend als de 'beschuit-met-muisjes-persoon'. Dan is het toch geweldig als ze op je begrafenis/crematie beschuit met muisjes ronddelen? Dat is dan typisch iets wat bij jou hoort, dus perfect voor zo'n gelegenheid.
Tja, het zijn oplichters die misbruik maken van de omstandigheden.quote:Op woensdag 11 april 2007 18:20 schreef amaranta het volgende:
Goedkoop is het in ieder geval niet.
Onlangs afscheid genomen van mijn schoonvader.
Cake 1euro nogwat PER PLAK.
Krentenbol bijna 2 euro.
Koffie ook rond de anderhalve euro per kop.
Goedkoop? Vuile kgeldkloppers zijn het.
En als je geen koffietafel doet ben je zelf een krent dus het is nooit goed.
quote:Op woensdag 11 april 2007 22:54 schreef flybook het volgende:
omdat de dode dood is, ontstaat er een lege plek in de gedachte van de persoon die de dode dierbaar was, dus daarom geven ze cake om ze vet te meste en dan is dat gat gevuld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |