Je kunt wel vinden dat mensen geen misbruik moeten maken van een systeem als dat ten koste gaat van anderen maar hoe los je dat op. Immers de controle wordt niet gedaan door degenen van wie het geld is. Als de overheid de instantie is die verantwoordelijk wordt geacht voor controle, inning en uitgave van de uitkeringen neemt de eigen verantwoordelijkheid af en tevens de maatschappelijke betrokkenheid.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:39 schreef Maeghan het volgende:
Ik gun een ander wel z'n eigen keuze hoor. Ik vind alleen niet dat mensen misbruik moeten maken van een systeem, als dat ten koste gaat van anderen. Dat is namelijk geen eigen keuze meer. Het is heel simpel, mijn moeder wordt mogelijk uit de WAO geflikkerd met een ernstige ziekte en nul kans op werk, omdat andere mensen misbruik van het systeem hebben gemaakt. Dat zou niet moeten mogen, maar m.i. zou ook niemand dat moeten willen.
Daarnaast vind ik het een vreemde redenatie om te zeggen dat je je ogen maar moet sluiten voor alles waar je niet persoonlijk last van hebt. Wat een maatschappelijke betrokkenheid ook weer.
Op het ogenblik worden de teugels aardig aangehaald. En wie anders dan de overheid moet controleren? Particuliere bedrijven horen niet te waken over gemeenschapsgeld: ik heb de indruk dat er veel aan uitkeringsgerechtigden wordt verdiend, maar niet door hen! En individuele burgers wil ik al helemaal niet laten doen (zie dit onderwerp!).quote:Op woensdag 18 april 2007 20:53 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Je kunt wel vinden dat mensen geen misbruik moeten maken van een systeem als dat ten koste gaat van anderen maar hoe los je dat op. Immers de controle wordt niet gedaan door degenen van wie het geld is. Als de overheid de instantie is die verantwoordelijk wordt geacht voor controle, inning en uitgave van de uitkeringen neemt de eigen verantwoordelijkheid af en tevens de maatschappelijke betrokkenheid.
De gelddonors zelf of door hen aangwezen auditors.quote:Op woensdag 18 april 2007 21:04 schreef Kees22 het volgende:
En wie anders dan de overheid moet controleren?
Eens, de overheid ook niet.quote:Particuliere bedrijven horen niet te waken over gemeenschapsgeld:
Hoezo ?quote:ik heb de indruk dat er veel aan uitkeringsgerechtigden wordt verdiend
Nu nog 1 stap verder, de geldgevers zelf zijn het meest gemotiveerd hun geld aan diegenen te besteden die het niet misbruiken.quote:Het was een slimme zet om de verantwoordelijkheid voor de meeste uitkeringen bij de gemeenten te leggen, zeker nu ze het uitgespaarde geld zelf mogen houden. Dat heeft de motivatie sterk vergroot, denk ik.
Ik zei ook, mensen die misbruik hebben gemaakt van het systeem, niet dat dat alleen mensen zonder werk zijn, ook werkgevers en ambtenaren zijn mensen.quote:Op woensdag 18 april 2007 20:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat ben ik volmondig met je eens. En je moeder wordt, als ik je zo hoor, volkomen ten onrechte uit de WAO gelazerd. Maar ik denk toch, dat je de oorzaak te simpel neerlegt bij de luie donders uit de OP. De WAO is ook handig misbruikt door werkgevers en de overheid. En ik denk dat die luie donder nou net het type kan zijn, dat boodschappen voor je moeder zou willen doen.
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar constateren dat iets niet helemaal gaat zoals volgens jou goed is, is niet hetzelfde als kosten en walgen en willen straffen en zo. En dat gebeurde hier wel. En die felheid kan ik niet goed verklaren.
Als ik het goed begrijp, wil je de belastingbetaler zelf laten toezien op de besteding van zijn geld.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:43 schreef digitaLL het volgende:
[..]
De gelddonors zelf of door hen aangwezen auditors.
[..]
Eens, de overheid ook niet.
[..]
Hoezo ?
[..]
Nu nog 1 stap verder, de geldgevers zelf zijn het meest gemotiveerd hun geld aan diegenen te besteden die het niet misbruiken.
Hangt er van af. Ik ken de impuls om hulp/advies te gevem als ik denk, dat er iets fout gaat. Die impuls is sterk!quote:Op donderdag 19 april 2007 01:10 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik begrijp dan weer niet waarom iemand wel kan zien dat iets fout is, maar er totaal niets bij voelt. Als iets fout is, wil je er toch iets mee doen? Ik wel tenminste.
Alsof jij minder belasting betaalt.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, wil je de belastingbetaler zelf laten toezien op de besteding van zijn geld.
Nou, daar heb ik toch helemaal geen zin in!
Noch als betaler van belasting, noch als ontvanger van subsidies/uitkeringen/vergoedingen/regelingen/....
Nee, ik ben helemaal tegen belasting.quote:Op donderdag 19 april 2007 01:35 schreef Kees22 het volgende:
Als ik het goed begrijp, wil je de belastingbetaler zelf laten toezien op de besteding van zijn geld.
Nou, daar heb ik toch helemaal geen zin in!
Noch als betaler van belasting, noch als ontvanger van subsidies/uitkeringen/vergoedingen/regelingen/....
Dan lijken we dus wel op elkaar: ik help mensen niet financieel, maar wel met arbeid en advies, En met je motto ben ik het vaak wel eens.quote:Op donderdag 19 april 2007 08:09 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Nee, ik ben helemaal tegen belasting.
Ik geef op dit moment zelf hulp aan mensen direct, zowel financieel als advies. Zo heb ik zelf controle over mijn geld, tijd en inzet. En een goed gevoel als dat tot succesjes leidt. Ik heb veel met de overheid van doen en mijn motto is." De overheid maakt meer kapot dan je lief is".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |