abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:30:23 #151
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_58515258
Vraagje met betrekking tot het schrijven van een literatuurstudie

Ik heb mijn literatuurstudie geschreven, maar moet hem indienen in "APA-style"...
Iemand enig idee waar ik daarover wat fatsoenlijks kan vinden of hoe zo'n indeling eruit moet zien??

Alvast dank.
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:36:05 #152
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58515349
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 17:30 schreef Sant het volgende:
Vraagje met betrekking tot het schrijven van een literatuurstudie

Ik heb mijn literatuurstudie geschreven, maar moet hem indienen in "APA-style"...
Iemand enig idee waar ik daarover wat fatsoenlijks kan vinden of hoe zo'n indeling eruit moet zien??

Alvast dank.
Niet echt een alfa-vraag, meer een gamma-vraag. APA is de American Psychological Association en die heeft standaardrichtlijnen voor literatuurverwijzingen. Klik.

We zouden eigenlijk een standaard scriptietopic moeten hebben
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:38:44 #153
168840 Sant
pi_58515391
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 17:36 schreef Floripas het volgende:

Niet echt een alfa-vraag, meer een gamma-vraag. APA is de American Psychological Association en die heeft standaardrichtlijnen voor literatuurverwijzingen. Klik.

Oh, mijn fout, ik ga met de vraag wel even naa Gamma :p
Thanks!
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:48:08 #154
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58515551
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 17:38 schreef Sant het volgende:

[..]

Oh, mijn fout, ik ga met de vraag wel even naa Gamma :p
Thanks!
Eh, je vraag is toch beantwoord?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 17:59:24 #155
168840 Sant
pi_58515755
ghehe ik zie nu je link.. thanks.. ik ga t even doornemen!
  dinsdag 6 mei 2008 @ 18:38:21 #156
168840 Sant
pi_58516485
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 17:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Gevonden en gefixed! Klaar om in te leveren!
Thanks moddie!
pi_58603016
heeft iemand informatie/samenvatting over het boek (van graham swift) the sweet shop owner?
  zondag 11 mei 2008 @ 00:02:44 #158
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_58603247
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:49 schreef JaapLiekefan het volgende:
heeft iemand informatie/samenvatting over het boek (van graham swift) the sweet shop owner?
Informatie genoeg te vinden op het internet.

Geen zin om het boek te lezen en om een beetje Googlewerk te verrichten?
pi_58612338
ik heb het al gelezen, maar snap het bij lange na niet helemaal.... en op Google staan er geen samenvattingen over.
  maandag 12 mei 2008 @ 00:46:56 #160
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_58620243
quote:
Op zondag 11 mei 2008 17:40 schreef JaapLiekefan het volgende:
ik heb het al gelezen, maar snap het bij lange na niet helemaal.... en op Google staan er geen samenvattingen over.
Hier vind je ALLES over dit boek.
pi_58629205
Zou er iemand voor mij even een motivation letter kunnen veranderen en een heel klein beetje Nederlands kunnen vertalen naar het Engels?

Het moet namelijk wel perfect Engels zijn en daar twijfel ik aan!
Zou er dus iemand even de kleine moeite kunnen nemen om dit even netjes te vertalen cq aan te passen?
Had het al aan een kennis gevraagd maar die laat dit mooi even af weten met dit mooie weer.

Het moet namelijk voor 17 mei binnen zijn bij de toelatingscommissie en de tijd begint nou wel te dringen.

Stuur even een PM'etje als je Engels net zo vlot schrijft als Nederlands, dan is het binnen 10 minuten gepiept en ben ik heel erg blij!
  maandag 12 mei 2008 @ 17:21:12 #162
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58629223
quote:
Op maandag 12 mei 2008 17:19 schreef Leyswood het volgende:
Zou er iemand voor mij even een motivation letter kunnen veranderen en een heel klein beetje Nederlands kunnen vertalen naar het Engels?

Het moet namelijk wel perfect Engels zijn en daar twijfel ik aan!
Zou er dus iemand even de kleine moeite kunnen nemen om dit even netjes te vertalen cq aan te passen?
Had het al aan een kennis gevraagd maar die laat dit mooi even af weten met dit mooie weer.

Het moet namelijk voor 17 mei binnen zijn bij de toelatingscommissie en de tijd begint nou wel te dringen.

Stuur even een PM'etje als je Engels net zo vlot schrijft als Nederlands, dan is het binnen 10 minuten gepiept en ben ik heel erg blij!
Waar is het precies voor?
pi_58629921
Erasmus IBA
  maandag 12 mei 2008 @ 18:06:39 #164
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58629950
quote:
Op maandag 12 mei 2008 18:04 schreef Leyswood het volgende:
Erasmus IBA
Daarvoor word je toch geacht voldoende Engels te kennen?

Plaats 'm maar hier, dan haal ik de spelfoutjes er wel uit, maar iemand moet dat niet voor jou gaan vertalen.
pi_58653737
Ik ben op zoek naar een Engelse variant op het Nederlandse 'hij moest even slikken'. Misschien zijn het de overgebleven puberale gedachten, maar met het Engelse 'swallow' klinkt het toch net iets te dubieus. De VanDale Nederlands-Engels biedt helaas geen uitkomst.
pi_58659307
To gulp misschien?
http://www.thefreedictionary.com/gulped

He gulped for help after choking on a big piece of meat
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_58777223
Ik heb een vraag over gewoon het schrijven van een samenvatting in het nederlands:
Als je een samenvatting schrijft en je maakt gebruik van tussenkopjes, moet de titel van het tussenkopje dan beginnen met een hoofdletter?

dus

TITEL
voorbeeld
voorbeeld
voorbeeld

tussenkopje / Tussenkopje
vooorbeeld
voorbeeld

[ Bericht 16% gewijzigd door JOO op 20-05-2008 11:14:09 ]
pi_58778830
Een samenvatting met tussenkopjes?
pi_58785740
Ik bedoelde artikel maar laat maar ik heb het antwoord al
pi_59008883
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 09:16 schreef crossover het volgende:
To gulp misschien?
http://www.thefreedictionary.com/gulped
Excuses voor de late reactie, to gulp is inderdaad een van de varianten die wellicht kan. Via de link kwam ik op choke: he choked on his words. Dat is in de context een betere keuze. Bedankt!
  maandag 16 juni 2008 @ 19:03:56 #171
191712 Kingside
Draak van een wedstrijd
pi_59439234
Kan iemand even kijken of ik hier een goede opbouw voor mijn beschouwing heb?
quote:
Beschouwing
Onderwerp: Mensenrechten China
Centrale vraag: Wat kunnen we vanuit het westen doen om de mensenrechten in China te herstellen?
Alinea 1: Inleiding
- Aandacht onderwerp
- Inleiding
- Centrale vraag
- Aankondigende zin
Alinea 2: Boycot
+ Olympische Spelen
+ Chinese producten
+ Handel
-
- Sterk groeiende economie, geen hulp westen nodig
Alinea 3: Economische hulp
+ Financiële hulp voor betreffende personen
+
- Sterk groeiende economie, geen hulp westen nodig
-
Alinea 4: Diplomatiek
+ Overleg politiek niveau
+
-
-
Alinea 5:
+
+
-
-
Alinea 6:
- Samenvatting, opsomming mogelijkheden
- Afsluiting

Bronnen:
http://www.nrc.nl/buitenl(...)ina_om_mensenrechten

http://www.nrc.nl/buitenl(...)espreken_voor_Spelen

http://www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhvois3bb1jc?ctx=vghpm7u9vdea&s0e=vhdubxdwqrzw

http://www.volkskrant.nl/(...)verbeterd?source=rss
pi_59549620
Sorry, verkeerde topic.
* hetzusjevan moet OP beter leren lezen
  maandag 4 augustus 2008 @ 18:55:25 #173
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_60555691
Weet iemand hier de latijnse vertaling voor succes
To infinity…and beyond!
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:21:24 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60556386
proventus misschien? Hoe bedoel je het eigenlijk? Als zelfstandig naamwoord of als aansporing: ‘Nou, succes!’
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:31:51 #175
11458 ivetje
pi_60556645
Het moet als in aansporing zeg maar. Het is voor een collega die weggaat en we willen hem succes wensen. Zo dus
To infinity…and beyond!
  maandag 4 augustus 2008 @ 19:43:18 #176
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60556988
Een traditionele afsluiting is ‘vale’ in het Latijn (vaarwel), of ‘cura, ut valea’, maar dat is meer ‘doe voorzichtig’ of ‘bonis avibus’: dat je hoopt dat het onder goede voortekenen (vogels waren een omen voor de Romeinen, denk b.v. aan de legende over Romulus en Remus). Dit is niet echt een aansporing echter.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 4 augustus 2008 @ 20:48:01 #177
11458 ivetje
pi_60558966
Maar vaarwel of doe voorzichtig klinkt in deze weer erg vreemd. Is er niet gewoon zoiets als hoe wij succes zeggen in die context?
To infinity…and beyond!
pi_61397280
Volgens het Muller / Renkema woordenboek werd hier 'feliciter' voor gebruikt, het bijwoord van 'felix' (gelukkig, voorspoedig).
quote:
als toeroep: veel geluk! f. succlamans
Ook in het woordenboek van Pinkster wordt het gebruik van feliciter op die manier genoemd:
quote:
als aanmoediging: feliciter succes!
Vale!
You know, I'm really easy to get along with once you all learn to worship me
pi_61502048
Weet iemand wanneer je het Franse woordje ŕ of en gebruikt voor de vertaling van in? Mijn hele dikke Van Dale heeft er geen antwoord op.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_61506490
Ik moet voor Nederlands een betoog houden over bijbaantjes. Ik moet een lofrede en een hekeldicht voorbereiden. De lofrede heb ik al, maar bij de hekeldicht mis ik nog één argument. Ik heb al:
-minder tijd voor school/vrienden/sport
-zwaar/inhoudloos werk voor minimumloon
-..

Iemand enig idee?
pi_61507971
Waarom splits je de laatste niet uit? Dat het zowel kutwerk is als slecht betaald. Anders: werken kan je je hele leven nog
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_61508707
Iemand die ik ken is voor het eerst in z'n leven Engels aan het leren, en nu zoek ik eigenlijk een website om tot 10 te leren tellen. Omdat het vooral gaat om het Engels te leren verstaan, zou het wel mooi zijn dat hij ergens online kan luisteren hoe de getallen klinken
Weet iemand toevallig zo'n site?
  dinsdag 9 september 2008 @ 21:38:51 #183
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_61510313
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 20:40 schreef Piles het volgende:
Iemand die ik ken is voor het eerst in z'n leven Engels aan het leren, en nu zoek ik eigenlijk een website om tot 10 te leren tellen. Omdat het vooral gaat om het Engels te leren verstaan, zou het wel mooi zijn dat hij ergens online kan luisteren hoe de getallen klinken
Weet iemand toevallig zo'n site?
De eerste link in Google ('English numbers')
pi_61515373
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 16:31 schreef Ewelina het volgende:
Weet iemand wanneer je het Franse woordje ŕ of en gebruikt voor de vertaling van in? Mijn hele dikke Van Dale heeft er geen antwoord op.
Ik ken eerlijk gezegd de officiële regel niet, maar ik denk dat je doelt op het gebruik in combinatie met een land?

Het is bijv "en France", (Frankrijk = vrouwelijk)
maar:
ŕ Cuba, (maar wel "en Corse" voor het vrouwelijke Corsica...; Cuba is dus vast mannelijk)
au Mexique, (Mexico is mannelijk: "le Mexique")
aux Maldives, aux Canaries.... (meervoud, want het gaat om eilanden)

Het hangt vooral van het geslacht van de plek af, meen ik;
en verder gebruik je bij steden gewoon "ŕ", als ik me niet vergis:

ŕ Paris, ŕ Amsterdam, ŕ Bruxelles....
 FR
pi_61554410
I have had a good return trip. We have driven along Antwerpen. My father races rather. I have come home at 13 o'clock. My sister, who had not gone with us, stood waiting for us, when we arrived. I bought that afternoon what things for school.

I’m happy that you made some photos when we left. I have putted my photos on the

I think frequently back to kite-surf. You can really good kite surf!

Unfortunately tomorrow I have to go to school, because I have to look for my schoolbooks. I love better to listen to my CD’s. Here in The Netherlands it’s raining again!

-----------------------------------------------------------------------

Klopt deze brief zo een beetje qua tijden etc?

Alvast bedankt!
pi_61554523
It knocks for no meter.
  zaterdag 13 september 2008 @ 09:03:45 #187
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61595325
I've had a good return trip. We've driven to? Antwerpen. My father raced instead of driving. I came home at 1 o'clock in the afternoon. My sister, who had not gone with us, stood waiting for us, when we arrived. That afternoon, I bought some things for school.

I’m happy you made some photographs when we left. I put my photos on the ....

I frequently think back to kite-surfing. You are really good at kite-surfing!

Unfortunately I have to go to school tomorrow, because I have to look for my school books. I rather listen to my CDs. In the Netherlands it’s raining again!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat-ie zo wat beter klopt. Let vooral op woordvolgorde, plaats vóór tijd in een Engelse zin!
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
pi_61655829
Iemand nog tips bij het lezen van franse teksten? Heb vrijdag herkansing herkansing laaste toets frans 1. En ik moet minstens een 4.8 of 4.9 halen, anders sluit ik het met een onvoldoende af!
  maandag 15 september 2008 @ 21:37:46 #189
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61658208
Heel, heel, heel veel teksten lezen van tevoren. Als daar geen tijd meer voor is: zorg voor een goed woordenboek. Probeer ook voor je de tekst gaat lezen al te kijken waar je denkt dat het over zal gaan dmv titel, plaatjes, eventuele tussenkopjes. Dat maakt het meestal een stuk makkelijker.

En als het écht niet lukt en het is een multiple choice toets, dan kies altijd het langste antwoord als je het niet weet.
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
pi_61885453
iemand tips om franse grammatica (tijden) goed te onderscheiden?
Moet nu alle tijden door elkaar leren en haal ze door elkaar.
Er zijn wel 3 verleden tijden en 3 toekomstige tijden en dan heb je nog de onregelmatige werkwoorden ertussen door.
pi_61980232
Hoe bepaal je het geslacht bij naamvallen in de Nichts gruppe?

Als het bijvoorbeeld ''Guten... Tag...! Wie geht es dir?'' is, hoe bepaal je dat dan? Wat er op de puntjes moet dus.
  zondag 28 september 2008 @ 21:25:07 #192
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61981313
quote:
Op zondag 28 september 2008 20:55 schreef RacerDKB het volgende:
Hoe bepaal je het geslacht bij naamvallen in de Nichts gruppe?

Als het bijvoorbeeld ''Guten... Tag...! Wie geht es dir?'' is, hoe bepaal je dat dan? Wat er op de puntjes moet dus.
De term nichts-gruppe is mij onbekend, maar uit Google begrijp ik dat het hier om een combinatie van een bijvoegelijk naamwoord en een zelfstandignaamwoord gaat. Duitsers noemen dit de sterke verbuiging van het adjectief, en deze is bijna gelijk aan de ‘der (of dies–) groep’ qua uitgangen, behalve in de genitief mannelijk en onzijdig (die staan dan ook onderstreept).

Mannelijk (voorbeelden uit Duden, die Grammatik), allemaal volgorde Nom/Gen/Dat/Acc.

kalter Rauch
kalten Rauchs
kaltem Rauch
kalten Rauch

Vrouwelijk:
kalte Milch
kalter Milch
kalter Milch
kalte Milch

Onzijdig
kaltes Wasser
kalten Wassers
kaltem Wasser
kaltes Wasser

Meervoud:
kalte Sachen
kalter Sachen
kalten Sachen
kalte Sachen

Dit pas je dus toe door te kijken in wat voor naamval het te verbuigen woord en bijvoegelijk naamwoord staat. In jouw geval is het wat lastig, want je zou kunnen stellen dat ‘Guten Tag’ min of meer een vaste uitdrukking is, en dan gaan regeltjes niet altijd op; maar ‘guten tag’ zelf is al een verbogen vorm! Gut is namelijk het bijvoegelijk naamwoord, en Tag is mannelijk. Uit het schema kun je zien dat we dan met de accusativus te maken hebben. Als opgave zou het eigenlijk moeten zijn ‘Gut .. Tag..’. Dan moet je naar de context kijken: ‘Gut.. Tag.. sind schön’. Het moet meervoud zijn, Tage is dan onderwerp, dus wordt het Gute Tage (in het schemas is het natuurlijk Sachen omdat Sache als meervoud Sachen heeft, maar die –n daar is niet automatisch).

Nog meer voorbeelden: ‘Met een opgewekt gezicht’: ‘Mit heiter.. Miene’. Mit regeert de dativus, en Miene is vrouwelijk, dus als je dan kijkt in het rijtje zie je dat het ‘Mit heiterer Miene’ moet zijn. Vanwege mooi weer: ‘Wegen schön.. Wetter’. Het is ‘das Wetter’, wegen gaat met de genitivus, dus we moeten zowel adjectief áls substantief verbuigen, en krijgen daarom: ‘wegen schönen Wetters’.

Zo is het dus de hele tijd nagaan wat de naamval is, en het geslacht moet je opzoeken. Maar nogmaals, in ‘Guten Tag’ heb je al een verbogen vorm te pakken, omdat ‘Gut’ het onverbogen woord is. Ik hoop dat het duidelijk is, schroom anders niet nogmaals te vragen. Of geef nog een opgave.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 20:29:42 #193
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_62059806
Is er hier iemand goed in Nederlands, en kan me met wat redekundig ontleden van zinnen helpen (via MSN bijv.)? Het zijn redelijk simpele zinnen, maar ik vind het toch wat moeilijk . Ik doe trouwens 4VWO, mocht dat wat uitmaken.

Edit: Nevermind, 50% gehaald en dus een 5,5 .

[ Bericht 15% gewijzigd door MacorgaZ op 01-10-2008 22:25:22 ]
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:37:37 #194
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_62153425
tvp
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_62408076
Meh! Ik heb morgen een debat Nederlands voor een SE cijfer. Het bedenken van argumenten vlot alleen niet zo.. De stelling luidt: Er moet meer geld en tijd worden geďnvesteerd in leesonderwijs. En ik ben 'Pro'.

Tot nu toe heb ik het volgende:

Geachte Jury, Opponent en Aanwezigen.

Vandaag gaan wij debatteren over de stelling: ‘Er moet meer geld en tijd worden geďnvesteerd in leesonderwijs.’ Ik ben voor deze stelling en dat zal ik nu als volgt met het volgende beargumenteren:

- Laag Niveau argument: Allereerst is het misschien zinvol om over de resultaten van het leesonderwijs te zeggen dat die volgens de onderwijsinspectie (2005) zorgelijk laag is. Het gaat daarbij om 10% van de basisschoolleerlingen. In Nederland zijn 1,5 miljoen mensen die problemen hebben met lezen en schrijven.

In haar in april 2006 gepubliceerde verslag 'De staat van het Onderwijs' meldt de Onderwijsinspectie dat een kwart van de leerlingen aan het einde van de basisschool een achterstand van twee jaar in technisch lezen hebben.

25% van de basisschoolleerlingen die de school verlaat heeft dus een achterstand met het lezen. Lezen is, zou je kunnen zeggen, de spil van de maatschappij. Zonder deze vaardigheden sta je kansloos. In elke volgende opleiding die je zal volgen zal je erg veel en soms ook erg moeilijke dingen moeten lezen. Denk bijvoorbeeld aan de Universiteit waar je hele boekwerken uit je hoofd leren. Je zal dus niet erg ver komen, als je niet goed kan lezen.

Op de Middelbare School zie je de gevolgen al, volgens de Onderwijsinspectie is een kwart van de leerlingen op het vmbo is niet in staat zelfstandig de lesboeken te lezen. Voor havo en vwo geldt dat voor één op de vijf leerlingen. Als je niet in staat bent de lesboeken te lezen, zal het waarschijnlijk ook erg moeilijk zijn om uit die boeken te leren.

- Geld goed besteed argument:

Ik vind dus dat er meer tijd en geld moet worden besteed aan leesonderwijs. Het zal misschien veel kosten, maar zal wel erg goed besteed worden. Als we het probleem vroeg aanpakken, dus bij de basisschoolleerlingen, zullen zij misschien naar hogere middelbare scholen gaan. Het opleidingsniveau van de Nederlands bevolking zal stijgen met als gevolg betere banen, en dus hogere inkomens. Hogere inkomens -> Meer belastinginkomsten voor de overheid. Het geld zal op de lange termijn dus ook nog is worden terugverdiend!

Daar komt bij dat met sinds februari dit jaar ook op een nieuwe wijze het extra geld verdeeld. Het geld komt beter terecht op de plekken die het geld, het hardst nodig hebben. Het gaat om de grote steden en de provincies Groningen, Drenthe, Friesland en Limburg. Het extra geld gaat vooral naar het onderwijs voor jonge kinderen. Bij de verdeling van het budget wordt gekeken naar gebieden waar veel lage inkomens en uitkeringen voorkomen. Voorheen kregen gebieden extra geld als het gemiddelde opleidingsniveau van ouders in een streek relatief laag was. Met het extra geld moet de leesachterstand in Nederland in 2011 met veertig procent worden teruggebracht. De Inspectie van het Onderwijs gaat vaker controleren of scholen het geld goed besteden. Geen verspilling van geld dus, maar juist zeer vernuftig besteed!

Dat 'beter leesonderwijs -> meer belastinginkomsten om kosten te vergoeden' is misschien een beetje vergezocht?

Ik heb nu nog één argument nodig voor de eerste ronde, moet nog tegenargumenten verzinnen, en een mooie slotrede bedenken.. Halp!?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2008 16:25:45 ]
pi_62593518
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk en ik moet een heel stuk vertalen uit het engels. Nou is engels zo'n beetje een van mijn slechtste vakken.
Kan iemand van deze zin een in deze context passende nederlandse zin van maken? Het gaat hier om de woorden 'After controlling for'.

After controlling for confounding variables, the overall wrinkle score was greater for the smokers than [etc.]

en

while controlling for age, sex, sun exposure, and skin pigmentation (nu gaat het om 'while controlling'. Beide vertalingen zullen ongeveer dezelfde strekking hebben).
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:15:48 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62594649
Controlling for is hier een statische term, die betekent 'corrigeren voor'. Na correctie voor confounders, was de algehele rimpel score groter voor rokers […]’. Bij die tweede is het niet helemaal duidelijk of die ‘while’ contrasterend is, maar je zou het kunnen vertalen ‘terwijl er gecorrigeerd is voor leeftijd, geslacht, blootstelling an de zon en pigmentatie van de huid’.

Maar, ik weet niet of je dát veel verder helpt. Confounders (ik weet er geen betere Nederlandse term voor) die je statistische onderzoek in de war schoppen. B.v. iemand besluit af te gaan vallen en daarom minder vet te gaan eten en meer te gaan sporten. Het sporten en het minder eten zijn nu confounders, omdat ze beide het gewicht beďnvloeden en je niet aan de gewichtsafname alleen kunt zien wat nu de bijdrage is van het eten en wat van het sporten. Overigens kan het ook nog zijn dat noch het eten, noch het sporten hielp maar dat die persoon ontzettend ziek werd en daardoor veel gewicht verloor. Ook een confounder. Om een betrouwbaar beeld te krijgen van een onderzoek probeer je voor deze zaken op een of andere manier te corrigeren zodat je toch een uitslag kunt geven.
pi_62595208
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:15 schreef Iblis het volgende:
Controlling for is hier een statische term, die betekent 'corrigeren voor'. Na correctie voor confounders, was de algehele rimpel score groter voor rokers […]’. Bij die tweede is het niet helemaal duidelijk of die ‘while’ contrasterend is, maar je zou het kunnen vertalen ‘terwijl er gecorrigeerd is voor leeftijd, geslacht, blootstelling an de zon en pigmentatie van de huid’.

Maar, ik weet niet of je dát veel verder helpt. Confounders (ik weet er geen betere Nederlandse term voor) die je statistische onderzoek in de war schoppen. B.v. iemand besluit af te gaan vallen en daarom minder vet te gaan eten en meer te gaan sporten. Het sporten en het minder eten zijn nu confounders, omdat ze beide het gewicht beďnvloeden en je niet aan de gewichtsafname alleen kunt zien wat nu de bijdrage is van het eten en wat van het sporten. Overigens kan het ook nog zijn dat noch het eten, noch het sporten hielp maar dat die persoon ontzettend ziek werd en daardoor veel gewicht verloor. Ook een confounder. Om een betrouwbaar beeld te krijgen van een onderzoek probeer je voor deze zaken op een of andere manier te corrigeren zodat je toch een uitslag kunt geven.
Ik heb confounding variables vertaald als verwaarloosbare variabelen. Dit is een gepubliceerde medische tekst dus ik weet niet of dit ook daadwerkelijk een goede vertaling is. N.a.v. jouw uitleg denk ik dat 'verwaarloosbaar' niet het juiste woord is hiervoor.
Dat 'na correctie' of 'corrigeren' klopt wel, maar ik vind het eigenlijk niet zo mooi klinken.

Dit is de gehele zin waar de woorden while controlling in voorkomen:

Kadunce et al6 were the first to evaluate a possible relationship between cigarette smoking and wrinkling while controlling for age, sex, sun exposure, and skin pigmentation.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:52:36 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62596128
Ik zou het vertalen als:
quote:
Kadunce et al waren de eersten die een mogelijk verband tussen het roken van sigaretten en rimpels hebben onderzocht waarbij ze corrigeerden voor leeftijd, geslacht, blootstelling aan de zon en huidskleur.
Wat ‘correctie’of ‘corrigeren’ betreft, dat is simpelweg de gangbare (technische) term in Nederlandse literatuur. Dat zou ik dus zeker zo vertalen. Voor confounder geldt hetzelfde. Dat is de uitdrukking. Je zou eventueel voor verstorende variabele of verstoorder kunnen kiezen, misschien zelfs stoorfactor, maar dat is toch minder gebruikelijk. Het is echt een zuiver technische term.
pi_62762315
- 1x is genoeg -

[ Bericht 97% gewijzigd door GlowMouse op 28-10-2008 20:33:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')