quote:A Sunday in Hell
Woensdag 11 april 2007 - 23:15
Deense documentaire over de wielerklassieker Parijs-Roubaix van 1976.
De wedstrijd werd in stoffige omstandigheden gereden en gewonnen door onze landgenoot Marc Demeyer, voor Francesco Moser en Roger De Vlaeminck. Van de eerste tien waren er zes Belgen (Demeyer, De Vlaeminck, Godefroot, Merckx, Teirlinck en Verbeeck) en twee Nederlanders (Kuiper en Raas).
"A Sunday in hell" ("En forårsdag i helvede") wordt beschouwd als één van de beste docufilms ooit.
Hij werd in 1977 gemaakt door Jörgen Leth, niet alleen de Michel Wuyts van de Deense televisie, maar ook een gerespecteerd filmregisseur en de mentor van Lars von Trier.
Met behulp van twintig camera's en een helikopter brengt Leth de wedstrijd op een magnifieke manier in beeld. De film kan zowel de sportleek als de wielerfanaat boeien en geeft tevens een mooie indruk van het landelijke Frankrijk van de jaren '70.
Maar het is vooral een indrukwekkend verslag van een dag in de hel van het noorden, met zijn stoffige achterafwegeltjes en kasseistroken die "nog alleen worden gebruikt voor het transport van vee en voor wielerwedstrijden" en die moordend zijn voor mens en materiaal (Merckx reed dat jaar 10 keer lek).
Dat staat ook in het stukje in de OPquote:Op maandag 9 april 2007 15:20 schreef -skippybal- het volgende:
Regiseur Jørgen Leth is trouwens ook zo ongeveer degene die Lars von Trier het vak geleerd heeft
Brrquote:de Michel Wuyts van de Deense televisie
Ik zie die twee al naast elkaar :quote:
quote:Op dinsdag 10 april 2007 16:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik zie die twee al naast elkaar :
En wat hebben jullie vanmiddag gegeten jongens ?
"Boonen, Boonen, Boonen !"
"Riis, Riis, Riis !"
Idem hier, al vrees ik dat ik zo wel weer hoe dan ook blijf hangen als het begint ...quote:Op woensdag 11 april 2007 23:01 schreef Ambrosius het volgende:
De video is maar geprogrammeerd, heb ik morgen wat om te kijken.
Dit was de "Amerikaanse versie" ervan. Daarin legt hij inderdaad werkelijk alles uit (teveel voor ons) , ik heb ooit de Deense versie ondertiteld gezien , en daarin viel dat wel meer mee (tenzij men daar in de ondertiteling had geknipt)quote:Op donderdag 12 april 2007 00:38 schreef Falco het volgende:
Mooie beelden zeg, wel jammer dat die Demeyer won. Ik gunde het Roger de Vlaeminck meer namelijk. De commentaarstem vond ik trouwens niet echt heel fijn, ook erg uitleggerig enzo
.
Dat was toen ook niet altijd zo, er zijn toen ook genoeg wedstrijden gereden door "treintjes", Merckx en zijn Molteni-trein zijn niet voor niets bekend geworden.quote:Op donderdag 12 april 2007 11:48 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Toch wel stoer dat de grote mannen daar gewoon al van begin af aan op kop rijden. Dat is tegenwoordig wel anders.
Ernstig ja. Gewoon een stuk of 15 motors die op de stroken zelfs tussen de renners zittenquote:Op donderdag 12 april 2007 12:17 schreef Falco het volgende:
Maarten Ducrot zou wel flink gefoeterd hebben op al die auto's en motors die in de wielen van de coureurs reden. Mên, dat was vroeger zelfs misschien nog erger dan nu.
Ik ga er nog altijd vanuit dat Landis niet meer of minder slikte dan alle anderen, ik vind het nog steeds een schitterende prestatie.quote:Op donderdag 12 april 2007 12:06 schreef Dubnobasswithmyheadman het volgende:
Ja oke, maar zo'n vroege aanval als De Vlaeminck deed, heb ik alleen van Landis gezien afgelopen jaren. Oh wacht.
Wat hebben de Belgen er nu mee te maken dat jij je video niet kan instellen ?quote:Op donderdag 12 april 2007 11:31 schreef -skippybal- het volgende:
Kut Belgen! Ik die recorder ingesteld, kapt 'ie er op de helft mee
Die lui kunnen ook echt niet omgaan met semi-moderne zooi![]()
Instellenquote:Op donderdag 12 april 2007 16:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Wat hebben de Belgen er nu mee te maken dat jij je video niet kan instellen ?![]()
Inderdaadquote:Op donderdag 12 april 2007 00:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maar wat natuurlijk enorm opvalt , hoe weinig is er eigenlijk in 30 jaar Parijs-Roubaix veranderd zeg !![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |