abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48113409
Het loopt nogal storm, dus bijgaand het tweede topic in deze reeks over alle stromingen van accountancy opleidingen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_48113416
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 16:38 schreef JopJuh het volgende:
Respect voor de mensen die in deze tijd nog willen beginnen aan een RA opleiding? Wat is er zoooooo erg aan dan
De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving (ook vanuit de beroepsorganisatie zelf) zijn nu niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien een hijgende AFM in je nek die met de meest aburdistische eisen over de brug komt. De vooroordelen die (onterecht) over de accountancy bestonden (vinken, kopieren, filen) worden op die manier ook steeds meer reeel. Om over de onzinnigheid van een RAC240 (of whatever nummertje dat in de COS gaat krijgen) of RJ271 (pensioenverplichtingen) nog maar niet te spreken.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_48113544
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]

De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving (ook vanuit de beroepsorganisatie zelf) zijn nu niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien een hijgende AFM in je nek die met de meest aburdistische eisen over de brug komt. De vooroordelen die (onterecht) over de accountancy bestonden (vinken, kopieren, filen) worden op die manier ook steeds meer reeel. Om over de onzinnigheid van een RAC240 (of whatever nummertje dat in de COS gaat krijgen) of RJ271 (pensioenverplichtingen) nog maar niet te spreken.
Hmm,dat soort dingen was me al verteld voor ik solliciteerde
pi_48113682
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:27 schreef JopJuh het volgende:
Hmm,dat soort dingen was me al verteld voor ik solliciteerde
Daarom: respect als je er nog voor wil gaan. Het blijft op zich een erg mooi beroep, maar misschien iets minder mooi dan in het verleden.
Best pilot in history
pi_48113906
Nostra jij bent een RA (in opleiding) toch?. Wat vind je ervan? Ik ben wel benieuwd wat mensen die er zelf in zitten van hun beroep vinden. Ik hoor meestal alleen maar verhalen via via.

Verder misschien nog adviezen voor iemand die nu nog op de middelbare school zit en accountancy wil gaan doen?
pi_48114178
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:42 schreef hattricker het volgende:
Nostra jij bent een RA (in opleiding) toch?. Wat vind je ervan? Ik ben wel benieuwd wat mensen die er zelf in zitten van hun beroep vinden. Ik hoor meestal alleen maar verhalen via via.

Verder misschien nog adviezen voor iemand die nu nog op de middelbare school zit en accountancy wil gaan doen?
Doe mee aan meeloopdagen en kennismakingsgesprekken
pi_48114488
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]

Wat is er onzinnig aan een frauderichtlijn (240)?, lijkt me toch vrij belangrijk. En aan RJ 271? Meer inzicht in de feitelijke pensioenverplichting? Ok, voor kleinere bedrijven is het misschien niet heel erg relevant, en is het moeilijk om die informatie te verkrijgen.
De AFM valt ook wel mee hoor, als het accountantskantoor waar je werkt de interne kwaliteitseisen al van een normaal niveau is. Bij Big 4 is dit vaak wel het geval.
Ik vind dat dat soort ontwikkelingen het vak juist wel interessant houden. Steeds weer nieuwe ontwikkelingen.
pi_48114816
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 18:08 schreef ryan_atwood het volgende:
Wat is er onzinnig aan een frauderichtlijn (240)?, lijkt me toch vrij belangrijk.
Dat de richtlijn te breed gedefinieerd is en dat het in het grotere MKB toch neerkomt op het ondervangen van de risico's door de normale AOIB maatregelen. Serious, wat ga jij met de DGA bespreken wat ook maar enig effect sorteert en niet sowieso al in zijn belang is? Met te breed gedefinieerd bedoel ik dat er zaken onder de frauderichtlijn vallen die daar niets mee te maken hebben en die bovendien niet onder de reikwijdte van een efficient uitgevoerde controle vallen.
quote:
En aan RJ 271? Meer inzicht in de feitelijke pensioenverplichting?
Welk inzicht? Leg jij een OR eens uit waar die pensioenverplichting voor staat. Voor het grotere MKB heeft het ook geen enkel nut, omdat de feitelijkheid van die voorziening helemaal niet zo feitelijk is.
quote:
De AFM valt ook wel mee hoor, als het accountantskantoor waar je werkt de interne kwaliteitseisen al van een normaal niveau is.
De kwaliteitseisen zijn bij ons van een normaal, zo niet bovennormaal, niveau en als je dan hoort waar om gezeurd wordt door het AFM is dat, althans vind ik dat, absurd. Uren schrijven niet per werkzaamheid, maar per balans- respectievelijk processectie en voor- en nacalculatie per diezelfde indeling. Cross referencen niet alleen van uit je audit software naar het hardcopy dossier maar ook vice versa voor elk document. Al met al komt het erop neer dat je elke scheet die je laat en elke overweging die extreem basaal is, schriftelijk moet zijn vastgelegd. Dat allemaal met het idee dat dat de kwaliteit ten goede komt, terwijl het in de praktijk de kwaliteit van de werkelijke controle alleen maar benadeelt en de focus verschuift naar het indekken door vastleggingen.
Best pilot in history
  zondag 8 april 2007 @ 22:30:39 #9
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_48128308
Kut wtf, je zegt dus dat het een overheidsbaan word?

tevens tvp
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_48134250
Woef waf

m.a.w. tvp
pi_48233553
vraagje hoe kan iemand in een gesprek uitleggen dat hij goed genoeg is om accountancy te volgen?
I did not ask for the life I was given,
But it was given, nonetheless.
And with it,
I did my best
pi_48233644
quote:
Op woensdag 11 april 2007 21:43 schreef nourguy het volgende:
vraagje hoe kan iemand in een gesprek uitleggen dat hij goed genoeg is om accountancy te volgen?
Je doet als het goed is een capaciteitentest die dat test
pi_48571166
Welk accountancy kantoor heeft de beste secundaire voorwaarden, en bij welke accountancy kantoren krijg je allemaal een lease-auto als je het duaal-traject volgt?

Welke accountancy kantoren verwachten het meest van je en welke wat minder?

Ben ik nu te laat om nog te solliciteren voor een plek in een duaal-traject accountancy?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 23 april 2007 @ 20:49:54 #14
101791 dramslag
Beijing 2008
pi_48646775
Big 4 hebben dezelfde arbeidsvoorwaarden.
Paar kleine verschillen, maar niets noemenswaardigs.

Wie weet trouwens wat het (positieve) onderscheid is tussen KPMG en de andere 3 van de big 4?
Meedoen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 25 april 2007 @ 19:54:31 #15
176763 EkzCluSivv
One Of A Kind..
pi_48715771
Waar hebben jullie Accountancy gestudeerd ?
It takes a minute to learn, but a lifetime to master...
  maandag 7 mei 2007 @ 11:44:25 #16
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_49094359
Zijn er hier mensen die ook bij NIVRA-Nyenrode zitten? Zoja, hoe groot is het gedeelte van de opleiding waar je kennis van de Engelse taal nodig heb? Dus hoeveel van de boeken zijn Engels? En is het belangrijk goed Engels te kunnen?
pi_49098427
quote:
Op maandag 7 mei 2007 11:44 schreef MoneyTalks het volgende:
Zijn er hier mensen die ook bij NIVRA-Nyenrode zitten? Zoja, hoe groot is het gedeelte van de opleiding waar je kennis van de Engelse taal nodig heb? Dus hoeveel van de boeken zijn Engels? En is het belangrijk goed Engels te kunnen?
Ga naar de open dag en je weet het ook > Weinig
pi_49134470
Van de meeste Engelse boeken kun je een Nederlandse vertaling van kopen.
pi_49338863
Nog even wat examens maken.. en dan aan de opleiding beginnen
pi_49476107
Ik heb van de week gelezen dat Berk met schermen voor de BIG4 is gaan staan om hun slogan onder de aandacht te brengen. Wat vinden jullie van zo`n actie of wie heeft er zijn baan al opgezegd?

Persoonlijk heb ik de neiging niet.
Rot signature
pi_49483403
Berk achter spraakmakende actie in accountancybranche

Maandag 7 tot en met donderdag 10 mei 2007 was een opwindende periode in de accountancybranche. Een vrachtwagen met daarop een grote videowall dook telkens opnieuw op voor de deur van Big 4-kantoren verspreid over de Randstad. Op de videowall werden medewerkers van deze kantoren gevraagd naar hun werk/privé balans.

Met sms'jes en berichten die via de website big4.maaktdebalansop.nl verzonden konden worden, kon elke medewerker zijn hart luchten over zijn balans tussen werk en privé, een issue dat steeds belangrijker wordt in de accountancybranche. De berichten verschenen direct op het grote scherm, vaak tot vermaak van de overige collega's. Een greep uit de berichten die op de videowall verschenen:

‘Balans werk privé, niet bij mij… Gr vanaf de 5e’
‘Hebben jullie al tijd genomen om te lunchen?’
‘Balen… Weer overwerken vanavond.. Pieter’
‘Mama... ik zit hier!’
‘Iemand tijd om te tennissen vanavond? - Guido’
‘Geen balansdag vandaag?’
‘Lieve Anne..... wil je met me trouwen. xxx Max...?’
‘Jullie zijn er maar druk mee he? GRRR! EN NOU WEER AAN HET WERK!’

Maandag 7 mei werden de Rotterdamse kantoren van PWC en KPMG met een bezoek van de 'mysterieuze' vrachtwagen vereerd. Dinsdag volgden Deloitte in Voorburg en Ernst & Young in Amsterdam. Op woensdag was het de beurt aan PWC in Amsterdam (2x), op donderdag 10 mei volgden ten slotte kantoren van Deloitte en KPMG in Utrecht. Ondertussen werd druk gespeculeerd over de afzender van de bijzondere boodschap, zowel door de bezochte bedrijven als door redacties van diverse media. Veel namen werden genoemd, er bleek er echter maar één juist te zijn: Berk.

Op vrijdag 11 mei volgde de officiële bekendmaking: iedereen die via sms of de website een bericht had geplaatst, ontving een bedankje én het advies om de eigen balans op te maken via www.maakdebalansop.nl. Op deze website kan iedere accountant, belastingadviseur of andere (financieel) professional op ludieke wijze meer inzicht verkrijgen in de eigen balans tussen werk en privé.

http://www.maakdebalansop.nl/pers/fotos.html
pi_49486691
Ik heb geen problemen met de werkdruk hoor. Goede work/life balance hier
pi_50127608
Binnenkort weer examens..... externe verslaggeving
pi_50601594
wie gaan er allemaal accountancy volgen bij hogeschool van Amsterdam
I did not ask for the life I was given,
But it was given, nonetheless.
And with it,
I did my best
pi_51790158
Ik ga nu zelf naar VWO 6 en heb nog steeds interesse in Nyenrode, dat zelfs versterkt is door de opendag van maart j.l. Nu ik echt ook naar andere opleidingen kijk heb ik toch wat vragen. Eerste vraag is of het niet zwaar is, zo werken en leren en ook nog eens vrije tijd combineren? Ik kan me best voorstellen dat je als je thuis komt, ook nog even wilt relaxen. Of past de universiteit hier het programma op aan, dat ze minder vakken per trimester/blok geven dan een reguliere universiteit?

Daarnaast heb ik begrepen dat je pas na 9 jaar (of in ieder geval aan het eind) van je opleiding je de RA titel krijgt (logisch), maar ook dan pas je Master titel (voorheen Drs.). Waarom gaan jullie of hebben jullie dan toch gekozen voor Nyenrode ipv een reguliere universiteit (waar je na vier jaar al een master titel hebt)?

Laatste vraag: hoe zit het met het buitenland bij Nyenrode of hangt dit van je werkgever af? Dus een tijdje of maandje in het buitenland studeren/werken? Iemand die hier ervaring mee heeft?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:20:49 #26
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_51796933
Tvp.. in september ga ik beginnen met de opleiding Accountancy op Saxion
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:14:27 #27
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_51803967
Nog maar een tvp dan Volgend jaar 1e jaar accountancy

Heb het gevoel dat dit topic pas in september gaat lopen
--------------------------------------------------------------------------------------------
pi_51805912
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 18:18 schreef WolfsNL het volgende:
Ik ga nu zelf naar VWO 6 en heb nog steeds interesse in Nyenrode, dat zelfs versterkt is door de opendag van maart j.l. Nu ik echt ook naar andere opleidingen kijk heb ik toch wat vragen. Eerste vraag is of het niet zwaar is, zo werken en leren en ook nog eens vrije tijd combineren? Ik kan me best voorstellen dat je als je thuis komt, ook nog even wilt relaxen. Of past de universiteit hier het programma op aan, dat ze minder vakken per trimester/blok geven dan een reguliere universiteit?

Daarnaast heb ik begrepen dat je pas na 9 jaar (of in ieder geval aan het eind) van je opleiding je de RA titel krijgt (logisch), maar ook dan pas je Master titel (voorheen Drs.). Waarom gaan jullie of hebben jullie dan toch gekozen voor Nyenrode ipv een reguliere universiteit (waar je na vier jaar al een master titel hebt)?

Laatste vraag: hoe zit het met het buitenland bij Nyenrode of hangt dit van je werkgever af? Dus een tijdje of maandje in het buitenland studeren/werken? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Wat maakt het uit dat je na 9 jaar pas je masters titel krijgt? Je doet die opleiding toch juist omdat je ernaast ook werkt? Je hebt toch al een baan, dus of je je masters titel nou na 9 of na 15 jaar krijgt, je geld krijg je toch wel.

Een masters titel is alleen handig als je een werkgever zoekt, maar als je bij Nyenrode zit, heb je bij voorbaat al een werkgever.
pi_51810024
hier ook een bijna eerstejaars
pi_51812710
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:56 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wat maakt het uit dat je na 9 jaar pas je masters titel krijgt? Je doet die opleiding toch juist omdat je ernaast ook werkt? Je hebt toch al een baan, dus of je je masters titel nou na 9 of na 15 jaar krijgt, je geld krijg je toch wel.

Een masters titel is alleen handig als je een werkgever zoekt, maar als je bij Nyenrode zit, heb je bij voorbaat al een werkgever.
Oke, point taken. Maar feit is wel dat een titel je wel zekerheid geeft, mocht iets niet lukken o.i.d.
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:14 schreef DoimeN het volgende:
Nog maar een tvp dan Volgend jaar 1e jaar accountancy

Heb het gevoel dat dit topic pas in september gaat lopen
Waar ga je het volgen?
pi_51988125
Heb je een grafische rekenmachine nodig bij opleiding van accountancy?
pi_51993634
nee
  dinsdag 31 juli 2007 @ 17:15:39 #33
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_51994007
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:56 schreef xminator het volgende:
Als het wel zo zou zijn had je het niet gekozen?
Je kiest een opleiding voor een rekenmachine

Grapje natuurlijk
pi_51994674
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 17:15 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Als het wel zo zou zijn had je het niet gekozen?
Je kiest een opleiding voor een rekenmachine

Grapje natuurlijk
Nee dan wist ik of ik er eentje moest kopen .
pi_51994901
ik@Hanze, wie nog meer daar?
pi_52411239
Ik ga dit jaar beginnen aan de studie Accountancy & Controlling, heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het zal zijn. Iemand die deze studie ook doet of gaat doen?
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:19:45 #37
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_52448553
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:56 schreef xminator het volgende:
Nodig niet... Handig wel...
pi_52582206
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 00:57 schreef TheRoach het volgende:
Ik ga dit jaar beginnen aan de studie Accountancy & Controlling, heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het zal zijn. Iemand die deze studie ook doet of gaat doen?
Ik ga nu mijn derde jaar in. En ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal erg meevalt. Had verwacht dat het heel erg moeilijk zou zijn, toen ik begon. Het zwaarste is het wennen aan het werken en studeren (als je NIVRA gaat doen). In elke toelichting van vakken staat ook dat voor elk college 6 uur voorbereidingstijd benodigd is... 2 colleges per week, dus na je werk moet je nog 12 uur studeren volgens NIVRA.... Ik weet niet waar zij die 12 uur vandaan toveren... Ik besteedt dat er niet aan, denk ik....

Maar ik denk als je gewoon de colleges volgt en actief meedoet, dat je alle tentamens goed kan halen... En zo niet dan herkans je het een paar keer... De werkgever betaald dat ook (als je geluk hebt)

Succes trouwens!
pi_52728474
Dag allemaal.. hier eerstejaars accountancy student.. op HBO

volgend jaar misschien naar Nyenrode daarom wat vragen voor mensen die er al studeren:

- Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars?
- En wat qua sec. voorwaarden? (gewoon interesse niet dat ik het direct voor het geld doe maar ben gewoon benieuwd).
- Hoe en waar wonen jullie, op de campus of gewoon nog thuis?
- Waar werk je, welke stad bedoel ik dan aangezien je elke vrijdag college weer ergens anders hebt. Ik zit nu nl. al op kamers maar dat is in het Noorden van het land..

Zomaar een paar vraagjes dus.. alvast bedankt voor jullie antwoorden.
pi_52728889
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:36 schreef NickeN. het volgende:
Dag allemaal.. hier eerstejaars accountancy student.. op HBO

volgend jaar misschien naar Nyenrode daarom wat vragen voor mensen die er al studeren:

- Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars?
- En wat qua sec. voorwaarden? (gewoon interesse niet dat ik het direct voor het geld doe maar ben gewoon benieuwd).
- Hoe en waar wonen jullie, op de campus of gewoon nog thuis?
- Waar werk je, welke stad bedoel ik dan aangezien je elke vrijdag college weer ergens anders hebt. Ik zit nu nl. al op kamers maar dat is in het Noorden van het land..

Zomaar een paar vraagjes dus.. alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars? >> Dat ligt er aan waar je gaat werken... Toen ik 2 jaar geleden begon vanaf het VWO was het 1150, inmiddels is dat startsalaris 1300. Bij andere kantoren zal het misschien hoger liggen.

En wat qua sec. voorwaarden? >> Ligt er ook aan waar je gaat werken. maar meestal wel een voorloopauto of al meteen een leaseauto. En meestal een telefoon. Daarnaast krijg je korting met je ziektekosten verzekering, internetaansluiting, ze betalen je studie, je boeken, tentamens, hertentamens enzovoorts.

Hoe en waar wonen jullie? >> Ik woon op mezelf in een appartementje in het centrum van Zwolle.

Waar werk je, welke stad >> Mijn hoofdkantoor is Amsterdam, en mijn klantenkring zit vooral in flevoland / het gooi en gelderland. (studie volg ik aan nyenrode, met cursusplaats Zwolle)
pi_52728916
daarnaast kan je er wel op rekenen dat je binnen 2 a 3 jaar je salaris hebt verdubbeld
pi_52729268
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef Daanno86 het volgende:
daarnaast kan je er wel op rekenen dat je binnen 2 a 3 jaar je salaris hebt verdubbeld
Bedankt voor de informatie.. als het HBO totaal niet bevalt weet ik direct waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de info.
pi_52729549
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:03 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Bedankt voor de informatie.. als het HBO totaal niet bevalt weet ik direct waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de info.
En als je eerst je HBO accountancy afmaakt (inclusief je stages) en dan aan de slag gaat met daarnaast je masteropleiding tot RA dan zit je als startsalaris wel ruim boven de 2000.
pi_52731272
Bij welke kantoren kan je o.a. een duaal traject volgen?
pi_52731524
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:22 schreef xminator het volgende:
Bij welke kantoren kan je o.a. een duaal traject volgen?
Bij alle grote kantoren wel, en volgens mij ook wel heel veel middel/kleinere kantoren.. kijk anders ff op de site van Nyenrode
pi_52731568
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef Daanno86 het volgende:
1300 schoon vanaf het VWO lijkt me wel erg enthousiast en erop rekenen dat je je salaris binnen 2-3 jaar hebt verdubbeld al helemaal. Dat is 2600 netto met 2 jaar werkervaring zonder diploma.
Best pilot in history
pi_52731881
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:35 schreef nostra het volgende:

[..]

1300 schoon vanaf het VWO lijkt me wel erg enthousiast en erop rekenen dat je je salaris binnen 2-3 jaar hebt verdubbeld al helemaal. Dat is 2600 netto met 2 jaar werkervaring zonder diploma.
Dat lijkt me inderdaad achteraf gezien ook best wel veel, kan iemand anders dit misschien corrigeren of bevestigen?
pi_52731977
http://www.belastingdienst.nl/werken/werken-19.html#P134_18784

bij de belastingdienst krijg je ¤17.500,- bruto per jaar.
pi_52733041
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:48 schreef NickeN. het volgende:
Dat lijkt me inderdaad achteraf gezien ook best wel veel, kan iemand anders dit misschien corrigeren of bevestigen?
Ik begon zelf 8 jaar geleden vanaf het VWO op 2.000 gulden bruto, op 1-9. Dat werd per 31-12 2.400 gulden en het jaar daarop 3.500. Maar nogmaals, dat is bruto, ik denk dat de poster dat ook bedoelt. Alhoewel ik ook niet geloof dat de gemiddelde VWO'er na 2 jaar op 2700 bruto zit, het zou wellicht in speciale individuele gevallen *kunnen*, maar zeer zeker niet "ga er maar vanuit".
Best pilot in history
pi_52747217
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:35 schreef nostra het volgende:

[..]

Het klopt wel hoor dat je vanaf het VWO 1300 bruto per maand verdient. (iig waar ik werk). En die verdubbeling klopt in mijn geval wel, alhoewel ging ik dan uit van van toenmalige startsalaris van 1150. (Die 2600 is inderdaad te hoog gegrepen).
pi_52755846
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 00:57 schreef TheRoach het volgende:
RuG? Daar begin ik volgende week aan het tweede jaar van de opleiding. Heb de propedeuse Economie & Management gedaan en redelijk makkelijk gehaald. Als je de stof gewoon op een normaal niveau bijhoudt dan is het zeker goed te doen. Ben benieuwd wat het tweede jaar mij zal brengen met belastingrecht en financiele verslaglegging enzo...
pi_52774935
Ik heb bedrijfskunde (aan de RUG), achteraf was het niet zo heel veel voor mij. Allemaal van die saaie dingen als methodolgie, onderzoeksmethoden enz. wat helemaal niets voor mij is. Daarom heb ik mssn niet eens de 45 punten (edit: heb zojuist gezien dat ik me hertentamen heb gehaald , dus heb de 45 punten), wordt nog spannend. Maar wat ik hoor van A&C is het veel meer met cijfertjes en alles en dat ligt me beter dan methodologie en al dat andere geneuzel.

[ Bericht 18% gewijzigd door TheRoach op 29-08-2007 14:16:09 (cijfer teruggekregen) ]
pi_52785794
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:46 schreef TheRoach het volgende:
Ik heb bedrijfskunde (aan de RUG), achteraf was het niet zo heel veel voor mij. Allemaal van die saaie dingen als methodolgie, onderzoeksmethoden enz. wat helemaal niets voor mij is. Daarom heb ik mssn niet eens de 45 punten (edit: heb zojuist gezien dat ik me hertentamen heb gehaald , dus heb de 45 punten), wordt nog spannend. Maar wat ik hoor van A&C is het veel meer met cijfertjes en alles en dat ligt me beter dan methodologie en al dat andere geneuzel.
dus jij begint nu ook met het 2e jaar A&C?
pi_52786878
Ja klopt, volgende week
  donderdag 30 augustus 2007 @ 20:20:38 #55
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_52820416
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:34 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

Het klopt wel hoor dat je vanaf het VWO 1300 bruto per maand verdient. (iig waar ik werk). En die verdubbeling klopt in mijn geval wel, alhoewel ging ik dan uit van van toenmalige startsalaris van 1150. (Die 2600 is inderdaad te hoog gegrepen).
Bruto inderdaad jah, 1.300 netto ga je niet halen direct van het VWO. Bij ons verdienen beginnend VWO'ers 1.360 volgens mij, toch best veel geld voor iemand zonder enige ervaring of relevante opleiding hoor! En dan heb ik het nog niet eens over de overige arbeidsvoorwaarden.
pi_52820705
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 20:20 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Bruto inderdaad jah, 1.300 netto ga je niet halen direct van het VWO. Bij ons verdienen beginnend VWO'ers 1.360 volgens mij, toch best veel geld voor iemand zonder enige ervaring of relevante opleiding hoor! En dan heb ik het nog niet eens over de overige arbeidsvoorwaarden.
Bruto inderdaad, en zoals je al zegt, vind ik dat nog belachelijk veel geld. Ik weet nog wel dat ik met open mond het salarisvoorstel van 2000 gulden bekeek toen ik de brievenbus opende, like OMG. Als je ziet wat er van het HEAO komt, schotel ze een kolommenbalans voor en ze hebben geen idee waar ze naar aan het kijken zijn.

Maar goed, je kan idd best doorgroeien naar 2600 bruto na 2 jaar ervaring, maar om daar als standaard vanuit te gaan vind ik wel heel enthousiast. Ik vind 2000 voor zo'n jochie al een heule hoop geld, maar als het een topper is, dan kan die dubbel natuurlijk prima. Maar om het nou voor te schotelen hier als "goh schrijf je in en als je normaal je werk doet dan krijg je dat", nou nee.
Best pilot in history
pi_53082487
Bevalt goeddddddd, ik kom vanaf het VWO en een kolommenbalans is geen probleem

1337 bruto
207 voor de deur met tankpas
Prima colleges en klas
Prima mede 1ste jaars collegas
Morgen eerste dag met de andere collegas
pi_53277370
het bevalt mij ook erg goed. Na 2 weken intern cursus en beginselen boekhouden, nu eerste week bij een klant.
Het is wel een grote omschakeling van vwo naar NIVRA, maar je krijgt er ook veel voor terug.
pi_53278709
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:59 schreef deman1 het volgende:
het bevalt mij ook erg goed. Na 2 weken intern cursus en beginselen boekhouden, nu eerste week bij een klant.
Het is wel een grote omschakeling van vwo naar NIVRA, maar je krijgt er ook veel voor terug.
Zeker, volgende week eerste echte klant kijk er erg naar uit.

Trouwens weekindeling voor de geintreseerden

Maandag t/m Woensdag
7 uur op
Half 8 weg
Tussen 8 en half 9 aanwezig
Tussen 5 en 6 weg
Daarna Eten, Tv Kijken en vooral ontspannen

Donderdag:
Half 8 op
8 uur weg
9 uur college
12 uur naar huis
Tussen 3 en 5 Huiswerk voor vrijdag maken wat nog over is.
Daarna Eten, Tv Kijken en vooral ontspannen

Vrijdag:
Half 8 op
8 uur weg
9 uur college
12 uur lunch
1 uur college
4 uur naar huis
STAPPENNNNNNNN

Zaterdag:
Uitslapen en Stappen / Winkelen etc.

Zondag:
Uitslapen en tussen 2 en 5 huiswerk maken voor dond/vr.

[ Bericht 19% gewijzigd door JopJuh op 18-09-2007 19:45:28 ]
pi_53364311
Welke cursusplaats zit je eigeniljk JopJuh?
pi_53366547
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 19:47 schreef deman1 het volgende:
Welke cursusplaats zit je eigeniljk JopJuh?
Rotterdam
pi_53382621
Ik heb al enigzins voorbij zien komen wat de arbeidsvoorwaarden/salaris is van de heren die direct van het vwo afkomen en aan de slag gaan....Weet iemand wat het startsalaris is en de overige arbeidsvoorwaarden zijn voor mensen die een Bachelor en/of Master Accountancy hebben?
pi_53383750
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 16:14 schreef Pulu het volgende:
Ik heb al enigzins voorbij zien komen wat de arbeidsvoorwaarden/salaris is van de heren die direct van het vwo afkomen en aan de slag gaan....Weet iemand wat het startsalaris is en de overige arbeidsvoorwaarden zijn voor mensen die een Bachelor en/of Master Accountancy hebben?
Dus als je wilt instromen @ nivra master bijv. ? Ik geloof 2500 netto + Auto (207/Clio/Ibiza)
pi_53384237
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:09 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Dus als je wilt instromen @ nivra master bijv. ? Ik geloof 2500 netto + Auto (207/Clio/Ibiza)
Na het behalen van mijn bachelor (studeer aan de Eramus Uni) ben ik van plan aan de slag te gaan en in deeltijd mijn master te halen...

Trouwens was dat de keuze die je mocht maken m.b.t. auto's? En hoeveel privékilometers mag je rijden?
pi_53384678
Bij PwC mag je kiezen wat je wil, rekening houdend met een bepaald budget. 20.000 privé km per jaar
pi_53384772
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:09 schreef JopJuh het volgende:

[..]

mooi niet 2500 netto... meer 2250 bruto

die auto klopt wel, mits binnen een bepaald budget
pi_53384984
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

Wat is het budget? En krijg je een tankpas? Ik vermoedde al dat Jobjuh zich had vergist...2250 Bruto is ook niet slecht...kom je volgens mij aan een dikke 1500/1600 netto

Trouwens hoe lang verbind je je contractueel als je werkgever je opleiding voor je betaalt?
pi_53386364
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:58 schreef Pulu het volgende:

[..]

Trouwens hoe lang verbind je je contractueel als je werkgever je opleiding voor je betaalt?
ik wil dat ook weten.
pi_53386466
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:58 schreef Pulu het volgende:
Over het algemeen moet je de studiekosten van de afgelopen drie jaar verhoudingsgewijs terugbetalen (1/3 van de kosten van 2-3 jaar terug, 2/3 van de kosten van 1-2 jaar terug en alles van het afgelopen jaar). Overigens loopt dat wel los als je ontslagen zou worden, en als je naar een andere werkgever binnen de accountancy overstapt is het gebruikelijk dat die de studieschuld overneemt. Er zit, bij mijn werkgever althans, geen minimale arbeidstijd aan vast.
Best pilot in history
pi_53388117
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

Ja bruto excuus, ik kwam van het vwo en mochten kiezen uit 207/Ibiza/Clio/Polo maar dat was voor de mensen die van universiteit afkwamen precies hetzelfde. Daarnaast ook een tankpas ja.
pi_53496089
Welke kantoren geven nou welke salarissen aan mensen die dit traject (na vwo) gaan volgen?
En welke kantoren hebben welke secundaire voorwaarden?
pi_53496372
ik zal iets verder kijken dan je neus lang is wat betreft arbeidsvoorwaarden, maar goed...

-Salaris ligt rond de 1250-1450 euro.
-The big 4 allemaal (instap)auto. Kleinere kantoren niet of OV.
pi_53498188
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:33 schreef deman1 het volgende:
ik zal iets verder kijken dan je neus lang is wat betreft arbeidsvoorwaarden, maar goed...

-Salaris ligt rond de 1250-1450 euro.
-The big 4 allemaal (instap)auto. Kleinere kantoren niet of OV.
Dat is vanaf VWO ja ong.

[ Bericht 2% gewijzigd door JopJuh op 26-09-2007 21:45:04 ]
pi_53519236
Bij de verschillende kantoren komen de arbeidsvoorwaarden aardig overeen.
Er zitten kleine verschillen in bijvoorbeeld gsm-abo, maar deze zijn niet onoverkomelijk
Voor de rest gewoon lekker gaan solliciteren bij de kantoren die je leuk lijkt en dan maar uitkiezen
pi_53520993
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:24 schreef deman1 het volgende:
Bij de verschillende kantoren komen de arbeidsvoorwaarden aardig overeen.
Er zitten kleine verschillen in bijvoorbeeld gsm-abo, maar deze zijn niet onoverkomelijk
Voor de rest gewoon lekker gaan solliciteren bij de kantoren die je leuk lijkt en dan maar uitkiezen
Zolang je bij de big 4 blijft ja
pi_53525739
Ja maar wat zijn dan de verschillen tussen de accountantskantoren?? Waarom hebben jullie gekozen voor degene die jullie gekozen hebben..
pi_53525979
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:18 schreef MoneyTalks het volgende:
Ja maar wat zijn dan de verschillen tussen de accountantskantoren?? Waarom hebben jullie gekozen voor degene die jullie gekozen hebben..
Op gevoel.
Ik heb alleen maar bij de grote kantoren gesolliciteerd. Arbeidsvoorwaarden zijn nagenoeg gelijk, dus heb gekozen waar ik voor mijn gevoel de leukste tijd ga hebben.
Tot nu toe nog geen spijt gehad
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_53529623
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:25 schreef dramslag het volgende:

Op gevoel.
pi_53553709
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:19 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Zolang je bij de big 4 blijft ja
Want?
Best pilot in history
pi_53557686
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:42 schreef nostra het volgende:

[..]

Want?
De kleinere kantoren betalen echt een stuk minder qua startsalarissen, geven je meer AA dan RA werk de eerste jaren en hebben mindere arbeidsvoorwaarden.

Bijv BDO levert je het eerste jaar geen auto, je kunt er wel voor kiezen maar dan ben je 150 euro meer kwijt dan bij de big 4. Om maar even gauw wat te noemen.
pi_53563954
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:17 schreef JopJuh het volgende:
De kleinere kantoren betalen echt een stuk minder qua startsalarissen, geven je meer AA dan RA werk de eerste jaren en hebben mindere arbeidsvoorwaarden.

Bijv BDO levert je het eerste jaar geen auto, je kunt er wel voor kiezen maar dan ben je 150 euro meer kwijt dan bij de big 4. Om maar even gauw wat te noemen.
Dat zal dan voornamelijk voor VWO'ers gelden. Het idee dat de arbeidsvoorwaarden van de Big Four altijd beter zijn dan die van kleinere kantoren (en dan heb ik het nog niet eens over kantoren als een Berk, BDO, Mazars) is niet helemaal reeel. Bovendien denk ik niet dat het verstandig, maar wel enigszins begrijpelijk, is om je blind te staren op startvoorwaarden - helemaal niet als je vanaf het VWO komt, omdat je doorgroeimogelijkheden zo groot zijn. Die 150 euro meer betalen het eerste jaar, of 500 euro meer verdienen over vier jaar. En de scheidslijn tussen AA en RA werk is ook wat diffuus: als je met een RA praat, is een AA een boekhouder; als je met een AA praat is een RA de grote boze jongen die de hele controlepraktijk naar zich toe wil trekken. Genoeg AA's though waarvoor je redelijk omvangrijke audits voor het grotere MKB kan uitvoeren - waarbij wel belangrijk is of je persoonlijke voorkeur daar ligt uiteraard.
Best pilot in history
pi_53564165
Hoe kom je erbij dat je als je het eerste jaar 150 euro meer betaald bij een kantoor, je over 4 jaar 500 euro meer kunt verdienen dan bij een ander kantoor?
pi_53564883
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:48 schreef deman1 het volgende:
Hoe kom je erbij dat je als je het eerste jaar 150 euro meer betaald bij een kantoor, je over 4 jaar 500 euro meer kunt verdienen dan bij een ander kantoor?
Omdat ik weet wat er gemiddeld verdiend wordt door medestudenten met een zelfde opleidingstraject, en wat ik en collega's en andere kennissen binnen de accountancy verdienen. Zowel Big Four als kleiner.
Niet dat je nou gegarandeeerd bent van het een of het ander, ik wil er alleen maar mee aangeven dat de arbeidsvoorwaarden van de Big Four zeker niet het beste van de markt zijn, dat je niet bang hoeft te zijn dat je altijd achterloopt als je bij een kleiner kantoor zit en voornamelijk dat je startvoorwaarden niet de doorslag moeten geven.
Best pilot in history
pi_53570087
daar kan ik het alleen maar eens mee zijn
  maandag 8 oktober 2007 @ 11:24:44 #85
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_53786545
Aankomende woensdag naar de inhousedag van Deloitte, ben benieuwd
pi_53836269
Wat is het verschil tussen de duaal-opleiding bij de Belastingdienst en bij een "big four" kantoor?

En nemen ze trouwens ook mensen aan die na het vwo een jaartje gestudeerd hebben en erachter kwamen dat die studie niks voor hun was? Of maakt dat niks uit (ik zal 20 jaar oud zijn als ik volgend jaar start met zo'n duaal opleiding accountancy )
pi_53844879
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 12:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat is het verschil tussen de duaal-opleiding bij de Belastingdienst en bij een "big four" kantoor?

En nemen ze trouwens ook mensen aan die na het vwo een jaartje gestudeerd hebben en erachter kwamen dat die studie niks voor hun was? Of maakt dat niks uit (ik zal 20 jaar oud zijn als ik volgend jaar start met zo'n duaal opleiding accountancy )
Dat is geen probleem en de belastingmaatschap is wat ik hoor van me collegas, vele jaren hetzelfde niveau
  woensdag 10 oktober 2007 @ 19:19:11 #88
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_53845059
Bij de belastingdienst zal de werkdruk wat minder hoog zijn. Die doorlopen ook op een andere manier het studietraject. Als je bij een ac kantoor werkt heb je op vrijdag studie, bij de belastingdienst werk je een X aantal weken achter elkaar en dan heb je een X aantal weken studie achter elkaar met maar drie dagen studie en dus twee dagen vrij per week. Ook heb je bij de belastingdienst meer vrije dagen. Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.

Qua leeftijd maakt het niets uit hoor, ik ben zelf ook pas op mn 21ste begonnen met het duale bachelor traject bij Nyenrode.
pi_54135339
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:19 schreef bmwdevil het volgende:
Bij de belastingdienst zal de werkdruk wat minder hoog zijn. Die doorlopen ook op een andere manier het studietraject. Als je bij een ac kantoor werkt heb je op vrijdag studie, bij de belastingdienst werk je een X aantal weken achter elkaar en dan heb je een X aantal weken studie achter elkaar met maar drie dagen studie en dus twee dagen vrij per week. Ook heb je bij de belastingdienst meer vrije dagen. Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.

Qua leeftijd maakt het niets uit hoor, ik ben zelf ook pas op mn 21ste begonnen met het duale bachelor traject bij Nyenrode.
Rijdt die 320 van je nog? (forum autoweek )

Ik zit op dit moment (na bachelor International Business Management) serieus te overwegen om de overstap te maken naar Master accountancy op de NIVRA. Zal eerste tijd hard werken worden omdat ik waarschijnlijk ook nog enkele vakken moet inhalen van de bachelor (hoeveel is nog de vraag, trage studieadviseur aldaar).

Hoe is jou werk/studie/vrije tijd balans? Ik wil best veel en hard werken, graag zelfs, maar er zitten grenzen aan.
pi_54289175
Ik heb gesolliciteerd voor beginnend assistent accountant bit Arenthals Grant Thornton,
heeft iemand ervaring met deze bedrijf en weet iemand toevallig hoe de sollicitatie zal verlopen?
alvast bedankt.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  dinsdag 13 november 2007 @ 17:34:47 #91
158162 Majeztic
State Property
pi_54580077
Ik ga vanaf volgend jaar ook A&C doen (ben nu Eerste jaar BDK), wat is het verschil tussen een HBO'er die accountancy studeert en een WO'er die hetzelfde doet?
Fa'ka?
pi_54777096
Zijn er nog mensen die zich aan het voorbereiden zijn op de AOT van januari? Ik wel en ik heb er zin in
pi_54778571
AOT? Wat is het, waar is het, waarom is het?
pi_54778667
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 12:46 schreef MoneyTalks het volgende:

Bij de Belastingdienst hoef je geen reet te doen, heb je 3 dagen per week les en 2 vrij, of vier dagen per week stage, het is echt superrelaxed, salaris is vanaf het begin goed, als je het handig speelt met PZ ("da's veeeel makkelijker voor jullie!") kun je een OV regelen, een echte dus, waar je zowel doordeweeks als in het weekend mee mag...

Feit blijft dat de Belastingdienst niet bepaald inspirerend is, en dat van mijn oude klas voor zover ik weet meer dan de helft gestopt is, danwel is ontslagen, danwel is overgestapt naar een commerciele, zonder ook maar een cent terug te betalen. Whaha. Ha.

Ik heb het anderhalf jaar gedaan, maar kwam toen tot de ontdekking dat ik veel liever iets creatiefs deed. (En dat was dus niet creatief boekhouden.)
pi_54778737
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:05 schreef MoneyTalks het volgende:
AOT? Wat is het, waar is het, waarom is het?
OAT bedoel ik natuurlijk
pi_54778742
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:19 schreef bmwdevil het volgende:
Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.
Wij verdienden meer dan de KPMG'ers die we op tentamens tegenkwamen. In het eerste jaar zaten wij op bijna 1700 bruto, KPMG op 1200 of zo. Ja, ze hadden wel een auto geloof ik, maar wij een OV, en die zijn ook flink wat waard. Als je echt veel om auto's geeft, dan zit je bij de fiscus verkeerd, die demotiveren dat ontzettend. Er is ook amper parkeerplaats, en ze vergoeden geen reet als je met de auto op controle bent geweest. Over controles gesproken, je mag dan ook elke dag voor 12 euro lunch declareren of zo.
pi_54785417
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:15 schreef Geitesollewok het volgende:

[..]

OAT bedoel ik natuurlijk
Zelfde vragen..
pi_54786362
quote:
Op donderdag 22 november 2007 17:59 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Zelfde vragen..

OAT = Overalltoets

Toets met AO, externe verslaggeving en controlebeginselen. Is ter vervanging van de landelijke examens als ik het goed heb.
Is bij iedere HEAO-Accountancy opleiding op 15 januari
  zaterdag 8 december 2007 @ 11:55:14 #99
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55121832
weet iemand hoe hoog het salaris ongeveer ligt als je na een studie economie op de uni verder gaat met RA? (niet dat het echt belangrijk is, ga sowieso toch wel RA doen, maar was toch ff benieuwd )
pi_55139463
Vandaag (gister) was open dag bij NIVRA-Nyenrode, heb me aangemeld voor meeloopdagen bij Arenthals Grant Thornton, BDO en Deloitte. In januari is er nog een open dag, ik denk dat ik dan maar gewoon weer ga en eventueel voor meeloopdagen bij andere bedrijven ga checken (Mazars, KPMG ofzo). Even kijken wat me het meest bevalt
pi_55143724
quote:
Op zondag 9 december 2007 02:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Vandaag (gister) was open dag bij NIVRA-Nyenrode, heb me aangemeld voor meeloopdagen bij Arenthals Grant Thornton, BDO en Deloitte. In januari is er nog een open dag, ik denk dat ik dan maar gewoon weer ga en eventueel voor meeloopdagen bij andere bedrijven ga checken (Mazars, KPMG ofzo). Even kijken wat me het meest bevalt
Ja, ik wou er ook heen maar kon niet..

Gelukkig in Januari nog een keer.. .

Hoe beviel het? Hoe was de sfeer?

Ben je al bezig met HBO of VWO?

Ik ben benieuwd..
pi_55148505
Nee ik ben dit jaar al geslaagd voor VWO, ben begonnen met bestuurskunde aan de Erasmus, maar dat beviel me niet. Dus nu doe ik even niks en wil ik volgend jaar beginnen met accountancy. Sfeer was een beetje onwennig denk ik, maar dat is wel een beetje gewoon, want ja, allemaal VWO'ers (en een paar HBO'ers) die meteen in aanraking komen met het bedrijfsleven, das natuurlijk wel een wereld van verschil. Maar je moet gewoon een praatje maken met de mensen van die bedrijven die daar staan, je kan ze van alles vragen wat je wil.
pi_55148594
aaah julllie beginnen aan de bachelor. Ik ga de master doen in September, open dag voor mij is dus in maart. Ik dacht al, Januari
  maandag 10 december 2007 @ 17:41:31 #104
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55172676
quote:
Op zondag 9 december 2007 02:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Trok AGT jou wel dan? Ik heb er pas geleden gesprekje mee gehad en mij trok het dus echt totaal niet
pi_55179162
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:41 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Trok AGT jou wel dan? Ik heb er pas geleden gesprekje mee gehad en mij trok het dus echt totaal niet
Waar is de hiërarchie nou het grootst? EY, Price, of ook bij KPMG (ken dat bedrijf nog totaal niet), and what about AGT?

Bij Deloitte iig niet!
pi_55192874
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:41 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Wat trok jou niet aan AGT dan? Ik sprak met een aardige gast, maarja ik kan geen oordeel geven over een heel bedrijf over één gesprekje. Ik denk dat Deloitte juist het minst bij mij past, komt een beetje elitair op mij over.
pi_55225927
hey allemaal,

ik doe momenteel de studie economie op de erasmus universiteit(1e jaar) alleen ik zit nu te twijfelen. Ik ben er gewoon helemaal over uit dat ik verder wil in de accountancy. Alleen hoorde ik laatst over de mogelijkheid om het duaal te doen, wat erg aantrekkelijk klinkt. Je doet er uiteindelijk een paar jaar langer over voor de RA titel maar je hebt dan wel inmiddels 7-8 jaar werkervaring. Heeft iemand hier nog tips of ervaringen over dit duale traject?
pi_55251921
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:00 schreef chabo het volgende:
hey allemaal,

ik doe momenteel de studie economie op de erasmus universiteit(1e jaar) alleen ik zit nu te twijfelen. Ik ben er gewoon helemaal over uit dat ik verder wil in de accountancy. Alleen hoorde ik laatst over de mogelijkheid om het duaal te doen, wat erg aantrekkelijk klinkt. Je doet er uiteindelijk een paar jaar langer over voor de RA titel maar je hebt dan wel inmiddels 7-8 jaar werkervaring. Heeft iemand hier nog tips of ervaringen over dit duale traject?
Het is niet een paar jaar langer Ik zou gelijk duaal gaan doen bevalt prima
pi_55252266
Ik zou wel graag willen weten welke vakken duale studenten van de NIVRA krijgen. Ik doe Accountancy & Controlling op de RuG en heb op zich een best brede opleiding met vakken die over economie gaan, management, bedrijfskundig en natuurlijk de accountancy-vakken. Welke vakken krijg je op de NIVRA? Alleen accountancy-gericht of ook wel wat breder?
pi_55254031
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
pi_55254506
quote:
Op donderdag 13 december 2007 20:40 schreef chabo het volgende:
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
E&Y als je in z'n fotoboek kijk
pi_55255437
quote:
Ernst en Young inderdaad, ben begonnen per 1 september en afgelopen 1 december is er nog iemand bijgekomen die aan de master is begonnen dus ik denk dat als je goed overlegt met een recruiter er wel het een en andere mogelijk is.
pi_55255878
quote:
Op donderdag 13 december 2007 21:50 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ernst en Young inderdaad, ben begonnen per 1 september en afgelopen 1 december is er nog iemand bijgekomen die aan de master is begonnen dus ik denk dat als je goed overlegt met een recruiter er wel het een en andere mogelijk is.
waar volg je eigenlijk de studie?
pi_55256923
quote:
Op donderdag 13 december 2007 22:05 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

waar volg je eigenlijk de studie?
Nyenrode, bachelor. Cursuslocatie: Rotterdam
pi_55258664
quote:
Je moet al ingeschreven staan bij NIVRA-Nyenrode wil je nu nog ergens terecht komen. Met jouw huidige studie zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je pas in september kan beginnen. Maarja, vind je de colleges boekhouden met Bouwertje niet leuk dan? (Ik heb stiekem de afgelopen weken een paar colleges gevolgd, ben afgelopen maand gestopt met Bestuurskunde aan de EUR en wil nu accountancy doen)
pi_55258911
quote:
Op donderdag 13 december 2007 23:48 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Je moet al ingeschreven staan bij NIVRA-Nyenrode wil je nu nog ergens terecht komen. Met jouw huidige studie zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je pas in september kan beginnen. Maarja, vind je de colleges boekhouden met Bouwertje niet leuk dan? (Ik heb stiekem de afgelopen weken een paar colleges gevolgd, ben afgelopen maand gestopt met Bestuurskunde aan de EUR en wil nu accountancy doen)
haha juist wel altijd lachen daar maar het lijkt me ideaal om dat ook in de praktijk te brengen die kennis wat ga jij nu dit jaar doen?
pi_55280344
quote:
Op donderdag 13 december 2007 23:59 schreef chabo het volgende:

[..]

haha juist wel altijd lachen daar maar het lijkt me ideaal om dat ook in de praktijk te brengen die kennis wat ga jij nu dit jaar doen?
Ik ga de rest van het jaar actief sporten (is er een beetje bij ingeschoten het laatste half jaar ), wat meer werken, en uitzoeken door middel van meeloopdagen bij welk bedrijf ik wil werken en me dan zo goed mogelijk voorbereiden op sollicitatiegesprekken.

Trouwens, bij zo'n sollicitatieprocedure hoort toch ook onder andere een competentietest enzo, en andere tests? Wat voor tests zijn het, hoe kan je je erop voorbereiden, wat voor uitkomst willen zij eigenlijk zien (welke competenties moet je hebben?)?

Maar nog even terugkomend op dat je nu eigenlijk al bij een accountskantoor wilt werken, misschien moet je gewoon even rondbellen naar recruiters, want misschien kunnen ze best nog iemand voor de koffie en het kopiëren gebruiken (en een klein beetje echt werken), en dan werk je op die manier al vast een beetje in en begin je in september officieel Kweet niet of dat mogelijk is, maar dat zou je moeten navragen.
pi_55280535
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 22:28 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]
Trouwens, bij zo'n sollicitatieprocedure hoort toch ook onder andere een competentietest enzo, en andere tests? Wat voor tests zijn het, hoe kan je je erop voorbereiden, wat voor uitkomst willen zij eigenlijk zien (welke competenties moet je hebben?)?
Persoonlijkheidstest en Competentietest. Oefenen kan op www.intermediar.nl
Stelt niet zoveel voor eigenlijk

Edit
Voorbeelden van de testjes staat hier: http://www.intermediair.nl/iq_test_index.jsp?rubriek=76104
pi_55283516
Ik heb gisteren een cursus gehad bij deloitte via de efr en gelijk even met een recruiter gepraat. Maar die zei dus dat alles idd vanaf september begon omdat begin van het nieuwe jaar het heel druk is. Had eigenlijk niet gevraagd of ik nog snel kon instromen. Volgende week haar even opbellen. Ik heb vorige week ook al online gesolliciteerd voor E&Y en KPMG. Alleen nog niks van gehoord helaas.
pi_55283623
Owja nog een vraagje jopjuh. Als je savonds thuis komt moet je dan altijd nog studeren of doe je dat in het weekend? En hoelang zijn de dagen die je maakt?
  zaterdag 15 december 2007 @ 02:48:50 #121
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55285428
quote:
Op maandag 10 december 2007 22:08 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Waar is de hiërarchie nou het grootst? EY, Price, of ook bij KPMG (ken dat bedrijf nog totaal niet), and what about AGT?

Bij Deloitte iig niet!
Wtf heb jij het nou weer over
  zaterdag 15 december 2007 @ 02:50:12 #122
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55285443
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wat trok jou niet aan AGT dan? Ik sprak met een aardige gast, maarja ik kan geen oordeel geven over een heel bedrijf over één gesprekje. Ik denk dat Deloitte juist het minst bij mij past, komt een beetje elitair op mij over.
Naja ten eerste sprak ik al met een prototype Leidenbal Dus dat was al een minpunt, maar hoe al die reclamefoldertjes en gesprekken en alles op me over komen... Trekt me echt totaal niet. Net zoals de instelling waar zij het over hadden en dat soort dingen...

Deloitte trekt mij juist het meest
pi_55286624
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 00:51 schreef chabo het volgende:
Ik heb vorige week ook al online gesolliciteerd voor E&Y en KPMG. Alleen nog niks van gehoord helaas.
Ik heb gehoord dat online solliciteren zowiezo niet echt een succes is, je kunt beter de recruiter zelf een mailtje sturen. Heb je hiervan geen mailadres dan gewoon even naar het kantoor bellen waar je wilt werken en naar de recruiter vragen.
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 00:56 schreef chabo het volgende:
Owja nog een vraagje jopjuh. Als je savonds thuis komt moet je dan altijd nog studeren of doe je dat in het weekend? En hoelang zijn de dagen die je maakt?
Uhmm, ik werk zelf op de M(ulti) N(ational) C(lients) afdeling, daar is het iets drukker dan op de normale afdelingen, maar meestal werk ik ergens tussen de 8 en 91/2 uur per dag. Dat is zonder het autorijden en tijdens interims . Tijdens eindejaars in Januari/Februari/Maart wordt het wel wat drukker.

Verder doe ik doordeweeks eigenlijk zelden wat, meeste doe ik op me vrije donderdagmiddag en zondags. Maar voorbereiden voor colleges valt de eerste jaren zowiezo wel mee schijnt, het is meer de week voor je tentamens dat je even aan de bak moet.
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:52:03 #124
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55286956
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:25 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat online solliciteren zowiezo niet echt een succes is, je kunt beter de recruiter zelf een mailtje sturen. Heb je hiervan geen mailadres dan gewoon even naar het kantoor bellen waar je wilt werken en naar de recruiter vragen.
[..]
Dat hangt echt van de organisatie af. Van KPMG kreeg ik bijvoorbeeld een e-mail of ik mijn sollicitatiebrief naar hun toe wilt sturen. Deze heb ik dan ook per e-mail gestuurd, vervolgens hoor je er niks meer van . Maar ja, dat moeten ze zelf weten. Er zijn genoeg kantoren die een ervaren accountant wel kunnen waarderen. En dan zeuren dat ze niet genoeg mensen kunnen vinden. Niet als je er zo mee omgaat nee
pi_55288615
Maandag dan maar de recruiters van de Big4 bellen Hoop dat het nog mogelijk is om erin te stappen. Heb wel het tentamen Inleiding Accounting gehaald (Finacial accounting en management accounting). En heb volgende week tentamens boekhouden wat ik wel ga halen denk ik. Misschien dat dat ook meeweegt.
  zaterdag 15 december 2007 @ 16:18:20 #126
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55292491
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:32 schreef chabo het volgende:
Maandag dan maar de recruiters van de Big4 bellen Hoop dat het nog mogelijk is om erin te stappen. Heb wel het tentamen Inleiding Accounting gehaald (Finacial accounting en management accounting). En heb volgende week tentamens boekhouden wat ik wel ga halen denk ik. Misschien dat dat ook meeweegt.
Nee, dat weegt niet mee. Je kan beter zorgen maken, waarom je expliciet Big4 zegt. Wat heeft de Big4 wel wat de Smal4/5 of de regionale kantoren niet heeft? En wat heeft Deloitte wel/niet wat KPMG, EY, PWC en onderling niet/wel heeft? Sollicitanten die meestal niet weten wat ze willen worden vaak niet aangenomen.
pi_55293549
Dat is een goede vraag hehe. Ik wil het liefst bij een groot kantoor werken omdat ze toch vaak de beste arbeidsvoorwaarden hebben. En ik heb het idee dat je daar meer verschillende kanten ziet van de accountancy zoals multinationals e.d. Ook heb ik een beter 'gevoel' bij de grote bedrijven.
pi_55313088
Gevoel is inderdaad het belangrijkst. Je kan het beste bij meerdere bedrijven meelopen en dan solliciteren, dan heb je in ieder geval een beetje een feeling bij een bedrijf. Ik ben vorige week ook aangenomen bij één van de big four kantoren voor september volgend jaar, ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn vwo en ga volgend jaar dus aan de bachelor van het Nivra-Nyenrode beginnen .
  zondag 16 december 2007 @ 15:07:18 #129
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55313385
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 17:15 schreef chabo het volgende:
Dat is een goede vraag hehe. Ik wil het liefst bij een groot kantoor werken omdat ze toch vaak de beste arbeidsvoorwaarden hebben. En ik heb het idee dat je daar meer verschillende kanten ziet van de accountancy zoals multinationals e.d. Ook heb ik een beter 'gevoel' bij de grote bedrijven.
Ik neem aan dat je niet gaat zeggen dat de arbeidsvoorwaarden beter is, dan mag je gelijk de kamer verlaten.

Dus een serieuze antwoord van jou is dat je meer verschillende klanten ziet van de accountancy zoals multinationals.

Ik zal dan de volgende vraag aan jou stellen. Multinationals zijn organisaties van een zeer groot formaat. De organisatie heeft verschillende takken. Om zo'n klant te controleren zit je in een team van 8-10 man. In groepjes controleer je de verschillende takken. Bij een bank moet je denken aan leningen, investeringen, hypotheek etc. Als je een grote organisatie controleer, dan controleer je bijvoorbeeld alleen de hypotheken en zie je verder niks van de andere takken. Met andere woorden je komt wel bij verschillende klanten, maar je ziet eigenlijks maar een heel klein stukje van de klant. Vind je het dan niet erg dat je dan zo weinig van de organisatie ziet?
pi_55314577
quote:
Op zondag 16 december 2007 15:07 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je niet gaat zeggen dat de arbeidsvoorwaarden beter is, dan mag je gelijk de kamer verlaten.

Dus een serieuze antwoord van jou is dat je meer verschillende klanten ziet van de accountancy zoals multinationals.

Ik zal dan de volgende vraag aan jou stellen. Multinationals zijn organisaties van een zeer groot formaat. De organisatie heeft verschillende takken. Om zo'n klant te controleren zit je in een team van 8-10 man. In groepjes controleer je de verschillende takken. Bij een bank moet je denken aan leningen, investeringen, hypotheek etc. Als je een grote organisatie controleer, dan controleer je bijvoorbeeld alleen de hypotheken en zie je verder niks van de andere takken. Met andere woorden je komt wel bij verschillende klanten, maar je ziet eigenlijks maar een heel klein stukje van de klant. Vind je het dan niet erg dat je dan zo weinig van de organisatie ziet?
En dat klopt dus niet, ik doe zelf MNC en ook daar zitten nog kleine klanten tussen verder zie je bij grootte klanten vaak wel meer dan een beperkt stuk (ik heb weliswaar geen bank in mijn klantenpakket). Verder zou je over eventuele doorgroeimogelijkheden en diversiteit qua regelgeving kunnen beginnen ( sox, usgaap etc. )

Daarnaast al zie je steeds een klein stuk, dan krijg in de loop van de jaren de andere stukken ook te zien. Daardoor blijft het ieder jaar een nieuwe uitdaging/verassing
  zondag 16 december 2007 @ 17:04:48 #131
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55315607
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:17 schreef JopJuh het volgende:

[..]

En dat klopt dus niet, ik doe zelf MNC en ook daar zitten nog kleine klanten tussen verder zie je bij grootte klanten vaak wel meer dan een beperkt stuk (ik heb weliswaar geen bank in mijn klantenpakket). Verder zou je over eventuele doorgroeimogelijkheden en diversiteit qua regelgeving kunnen beginnen ( sox, usgaap etc. )

Daarnaast al zie je steeds een klein stuk, dan krijg in de loop van de jaren de andere stukken ook te zien. Daardoor blijft het ieder jaar een nieuwe uitdaging/verassing
Het gaat er niet om hoe het in de praktijk is, maar het gaat mij nu meer om hoe chabo zal gaan reageren. Natuurlijk zitten er ook nog kleine klanten bij, ik heb zelf ook bij de Big4 gezeten en heb ook AEX-beursgenoteerde bedrijven in mijn klantenpakket gehad. Maar als je als leek tijdens een sollicitatiegesprek gaat beginnen met diversiteit en multinationals, dan zal je zeker zo'n vraag gesteld krijgen.

Dat je meer dan een beperkt stuk ziet ben ik het niet geheel mee eens. Toen ik nog bij de Big4 zat, hadden de managers al niet volledig zicht in dergelijke organisaties, laat staan de controleleiders en assistenten. Een dermate grote organisatie is gewoon vaak te ingewikkeld. Ik weet niet wat voor multinationals jij in je klanten pakket heb, maar in mijn tijd zaten er 3-4 managers op 1 klant, om toch voldoende inzicht te krijgen in de activiteiten. De inzicht die jij bij zo'n organisatie krijgt is in verhouding veel minder dan wanneer je een kleine of middelgrote organisatie controleer. Daarbij weet je na enkele controle jaren precies hoe de organisatie loopt. Iets wat je bij de multinationals na 10 jaar nog niet helemaal kent. Je hebt het zelf eigenlijks ook al gezegd. Je zegt dat je wel iets meer zie dan een beperkt stukje. Dat is toch iets anders dan dat je een gehele organisatie ziet. Dit is dan ook 1 van de redenen dat ik ben overgegaan naar een andere organisatie. Je weet precies wat je aan het doen bent, de controle is duidelijk, maar daar houdt het dan ook bij. Na de controle weet je nog steeds niet hoe de dingen binnen zo'n organisatie loopt. Laten we eerlijk zijn, ik neem aan dat jij al enkele controles hebt meegedraaid? Heb je nu al een redelijk gevoel hoe de organisatie loopt? En dan bedoel ik niet de werkzaamheden die je hebt gedaan, maar de gehele organisatie als geheel (heb je genoeg gezien om hier iets over te zeggen)? Denk daar maar eens goed over na. Ik durf in ieder geval met redelijk veel zekerheid te zeggen hoe elk van mijn klanten aan toe is, zowel organisatorisch als financieel.
pi_55316325
interessant uiteengezet schnabbeltje, ik zit ook nog te overwegen voor wat voor afdeling/bedrijf ik ga solliciteren. Zulke posts als dit helpen echt.
pi_55318247
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:04 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]
lap tekst
Ik ga inderdaad niet beweren dat ik weet hoe mijn klanten er financieel dan wel organisatorisch aan toe zijn, zeker niet als eerste jaars junior staff. Echter als ik hetgeen wat ik wat ik tegenkom in de praktijk vergelijk met een willekeurig klasgenoot die in het MKB zit dan vind ik dat mijn werkzaamheden een stuk diverser,uitdagender en intressanter.

Over hoe ik dingen over 5 dan wel 10 jaar zie daar ga ik nu geen uitspraken over doen. Ik denk alleen dat mensen die van het vwo afkomen beter af zijn big een big 4 kantoor zolang ze (zoals ik ) goed begeleid worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door JopJuh op 16-12-2007 19:13:29 ]
  zondag 16 december 2007 @ 19:32:47 #134
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55318863
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:07 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ik ga inderdaad niet beweren dat ik weet hoe mijn klanten er financieel dan wel organisatorisch aan toe zijn, zeker niet als eerste jaars junior staff Echter als ik hetgeen wat ik wat ik tegenkom in de praktijk vergelijk met een willekeurig klasgenoot die in het MKB zit dan vind ik dat mijn werkzaamheden een stuk diverser,uitdagender en intressanter. Over hoe ik dingen over 5 dan wel 10 jaar zie daar ga ik nu geen uitspraken over doen. Ik denk alleen dat mensen die van het vwo afkomen beter af zijn big een big 4 kantoor zolang ze (zoals ik ) goed begeleid worden.
Ik ben benieuwd waar jij deze twee zinnen op baseer. Laat ik de controleteams waar ik mee werk als voorbeeld nemen. Onze teams bestaan hoofdzakelijk uit een partner, manager, controleleider, assistent-accountant. De uitvoerende controle wordt meestal door 1 controleleider en 1-2 assistenten uitgevoerd. Gezien de kleine controleteams verwacht ik en anderen dat de assistenten diverse werkzaamheden moeten oppakken en het maakt ons dan niet uit of je nou net begonnen bent vanuit de WO of VWO (afgezonderd van de benodigde begeleiding). Dit houdt dus in dat de assistenten bijna altijd enkele controles moeten uitvoeren die een wat moeilijkere karakter hebben. De ervaring die je hierbij op doet is naar mijn mening dan ook veel breder. Omdat wij hoofdzakelijk middelgrote en kleine organisaties controleren, krijgen wij regelmatig advieseringsvraagstukken die wij op bepaalde niveau's mogen uitvoeren, zonder inbreuk te doen op de wet/richtlijnen/voorschriften. Oftewel, naast de controle zelf doe je ook nog diverse adviesopdrachten. Onze klanten varieren van verenigingen/stichtingen, tot handel, productie, dienstverlening, kortom vrijwel alle typologieen. Als het gaat om divers, dan ben ik er van overtuigd dat een klein of middelgroot kantoor even divers, zo niet zelfs diversere controles kan bieden dan de Big4. Zoals bekend wordt je bij de Big4 uiteindelijk in een hoekje geduwd, waarbij je gaat specialiseren op een bepaald gebied. Als het gaat om uitdaging, dan denk ik ook dat wanneer je bij een kleine team veel meer lastige vraagstukken krijgt en dus ook meer uitdaging hebt. Als we het hebben over interessant, dan denk ik dat wanneer je begrijpt wat er bij een organisatie gebeurd, dat het werk ook vele malen interessanter wordt. Want stel je nou eens voor dat je een controle uitvoerd waarbij je niet precies weet wat je aan het doen bent, vind je dit soms interessant? Kortom, vind ik je uitspraak tot op dit moment ongegrond.
pi_55322513
Erg interessant deze stukjes. Ik heb er nog met mijn ouders over gepraat over het feit dat ik het duale traject wil volgen alleen zijn ze er flink tegen. Ze willen dat ik gewoon me studie economie doorzet( wat ik ook erg leuk vind) en daarna alsnog kan kiezen de accountancy in te gaan. Het staat erg slecht op me cv zeggen ze dat ik dan 2 studies heb afgebroken. Ze vinden het niks om nu al aan een werkgever te verbinden en een studieschuld bij hun te krijgen. En ik kan ze ook niet overtuigen met mijn argumenten zoals de werkervaring die je op doet en ik graag die richting op ga. Iemand tips?
pi_55322649
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:57 schreef chabo het volgende:
Erg interessant deze stukjes. Ik heb er nog met mijn ouders over gepraat over het feit dat ik het duale traject wil volgen alleen zijn ze er flink tegen. Ze willen dat ik gewoon me studie economie doorzet( wat ik ook erg leuk vind) en daarna alsnog kan kiezen de accountancy in te gaan. Het staat erg slecht op me cv zeggen ze dat ik dan 2 studies heb afgebroken. Ze vinden het niks om nu al aan een werkgever te verbinden en een studieschuld bij hun te krijgen. En ik kan ze ook niet overtuigen met mijn argumenten zoals de werkervaring die je op doet en ik graag die richting op ga. Iemand tips?
Je moet wel redelijk zeker zijn van je keuze richting accountancy inderdaad. Ik kan me je ouders mening wel voorstellen, omdat je - als je na vijf jaar stopt - gewoon nul hebt. Ja, een netwerkje hopelijk, waardoor je - als je goed bent - toch zo een baan hebt. Ik kan me ook wel voorstellen dat veel werkgevers er niet om staan te springen om iemand aan te nemen die anderhalf jaar dit, dan weer anderhalf jaar dat, dan toch maar duaal wil gaan doen.

Om die studieschuld zou ik me sowieso niet al te druk maken, dat valt allemaal reuze mee. Tenzij je zelf na 2 jaar zoiets hebt van "toch niets voor mij".
Best pilot in history
pi_55322682
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:32 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd waar jij deze twee zinnen op baseer. Laat ik de controleteams waar ik mee werk als voorbeeld nemen. Onze teams bestaan hoofdzakelijk uit een partner, manager, controleleider, assistent-accountant. De uitvoerende controle wordt meestal door 1 controleleider en 1-2 assistenten uitgevoerd. Gezien de kleine controleteams verwacht ik en anderen dat de assistenten diverse werkzaamheden moeten oppakken en het maakt ons dan niet uit of je nou net begonnen bent vanuit de WO of VWO (afgezonderd van de benodigde begeleiding). Dit houdt dus in dat de assistenten bijna altijd enkele controles moeten uitvoeren die een wat moeilijkere karakter hebben. De ervaring die je hierbij op doet is naar mijn mening dan ook veel breder. Omdat wij hoofdzakelijk middelgrote en kleine organisaties controleren, krijgen wij regelmatig advieseringsvraagstukken die wij op bepaalde niveau's mogen uitvoeren, zonder inbreuk te doen op de wet/richtlijnen/voorschriften. Oftewel, naast de controle zelf doe je ook nog diverse adviesopdrachten. Onze klanten varieren van verenigingen/stichtingen, tot handel, productie, dienstverlening, kortom vrijwel alle typologieen. Als het gaat om divers, dan ben ik er van overtuigd dat een klein of middelgroot kantoor even divers, zo niet zelfs diversere controles kan bieden dan de Big4. Zoals bekend wordt je bij de Big4 uiteindelijk in een hoekje geduwd, waarbij je gaat specialiseren op een bepaald gebied. Als het gaat om uitdaging, dan denk ik ook dat wanneer je bij een kleine team veel meer lastige vraagstukken krijgt en dus ook meer uitdaging hebt. Als we het hebben over interessant, dan denk ik dat wanneer je begrijpt wat er bij een organisatie gebeurd, dat het werk ook vele malen interessanter wordt. Want stel je nou eens voor dat je een controle uitvoerd waarbij je niet precies weet wat je aan het doen bent, vind je dit soms interessant? Kortom, vind ik je uitspraak tot op dit moment ongegrond.
Lap tekst once again,

Jouw klanten varrieren qua typologieen, de mijne qua regelgeving en qua opbouw ( dochtermaatschappij van buitenlandse moeder, moeder gevestigd in nederland etc. ) dat is een ander soort diversiteit. Bovendien zit er nog een enorme SOX klant in mijn pakket wat ik zeer intressant vond. Daarnaast spreek ik een heleboel mensen die stichtingen,verenigingen,non-profit en gemeentes doen en er echt niks aanvinden omdat het allemaal zo onzettend pietepeuterig is.

Bovendien zie ik de omschrijving die jij geeft van Controleleider + 2 assistenten ook bij een aantal van mijn klanten terugkomen ondanks dat ze een MNC klant zijn. Verder heb ik ook uiteraard een aantal klanten met 2 Controleleiders en 3 Assistenten bijvoorbeeld. Mijn MNC pakket biedt in dat opzich eigenlijk van alles een beetje.

Het stukje advieswerk is inderdaad een stuk wat ik persoonlijk nog niet terug heb zien komen, het is echter ook een stuk wat ik totaal nog niet mis.

Intressant zijn inderdaad de organisaties zelf, maar mij leek het geweldig om een kijkje in de keuken te mogen doen van bedrijven waar een heleboel mensen wereldwijd mee te maken hebben. Ook bij deze klanten heb je globaal vrij snel door hoe het bedrijf helemaal in elkaar steekt.

Specialisatie prima, ik zie het punt niet van klanten doen die bij jou passen, waar jou intresse ligt en waar jouw kennis het meest tot zijn recht komt. Eentonig ? Misschien dat ik daar over 7 jaar in topic 234 Jopjuh haalt zijn RA titel wat over kan vertellen.

P.s
Hier zul je het mee moeten doen, fok is voor mij plezier en korte stukjes tekst geen eindeloze discussies tussen 2 mensen die toch nooit tot elkaar zullen komen. Daar heb ik school en ouders voor

[ Bericht 0% gewijzigd door JopJuh op 16-12-2007 22:18:17 ]
pi_55322893
Ik kan me verder wel vinden in de posts van Schnabbeltje. Ik ben zelf vanaf het VWO begonnen op een klein kantoor (toentertijd 25 man, nu - na samenvoeging enzo - 100+) en kan alleen maar zeggen dat ik er heel veel heel snel heb geleerd. Het bedrijf had toen ook een administratiekantoor als onderdeel en ik ben daar de eerste 3 maanden oid gestald om simpelweg boekhouden te leren (geen Eco II gehad, dus ik had geen idee van debet en credit).

Je leert gewoon meer doordat MKB bedrijven (tot ~ 100M omzet) overzichtelijker zijn en je ook sneller verantwoordelijkheden krijgt. Ik ben en blijf van mening dat het idioot is dat mensen die geen samenstelopdracht zouden kunnen uitvoeren wel in staat worden geacht een jaarrekening te kunnen controleren. En met alle respect, na 6 maanden werkervaring plus VWO kan je waarschijnlijk geen samenstelopdracht van enige respectabele omvang goed uitvoeren.

Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop kleine accountantskantoren zichzelf als zodanig proflieren, maar dat het er uiteindelijk op neerkomt dat ze 2 controleopdrachten hebben - en misschien zelfs overwegen om daar hun vergunning niet eens voor aan te vragen. Er zit wat dat betreft een hoop ruis tussen. Ook hebben grote kantoren een redelijk vast stramien qua opleiding, begeleiding en beoordeling van mensen die vanaf het VWO komen, wat op zich best als guideline kan dienen.

Daarnaast hangt gewoon veel af van je persoonlijke voorkeuren, de sfeer van een multinational controle bij de big 4 is natuurlijk erg anders dan die van een controle van een reguliere MKB klant bij een wat kleiner kantoor. Maar als argumenten als kwaliteit, arbeidsvoorwaarden of uitdaging de doorslag geven, dan is het onzin om om die redenen alleen te kijken naar de big 4.
Best pilot in history
pi_55323079
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:11 schreef nostra het volgende:
Daarnaast hangt gewoon veel af van je persoonlijke voorkeuren, de sfeer van een multinational controle bij de big 4 is natuurlijk erg anders dan die van een controle van een reguliere MKB klant bij een wat kleiner kantoor. Maar als argumenten als kwaliteit, arbeidsvoorwaarden of uitdaging de doorslag geven, dan is het onzin om om die redenen alleen te kijken naar de big 4.
Hier ben ik het mee eens, het moet gewoon een klik of feeling zijn.
pi_55323162
Kijk ik heb 1 jaar weggegooid door rechten te doen en bij een studentenvereniging te gaan. Door het vele feesten geen punten gehaald. Ik zat erg te twijfelen tussen economie en rechten maar ben er nu achter dat cijfers me erg goed liggen. Vooral na een inleiding in de accountancy( externe verslaggeving) is mijn interesse in de accountancy gegroeid en hoorde pas laatst over de mogelijkheid tot duaal studeren.
  zondag 16 december 2007 @ 22:45:04 #141
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55323835
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:03 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Jouw klanten varrieren qua typologieen, de mijne qua regelgeving en qua opbouw ( dochtermaatschappij van buitenlandse moeder, moeder gevestigd in nederland etc. ) dat is een ander soort diversiteit. Bovendien zit er nog een enorme SOX klant in mijn pakket wat ik zeer intressant vond. Daarnaast spreek ik een heleboel mensen die stichtingen,verenigingen,non-profit en gemeentes doen en er echt niks aanvinden omdat het allemaal zo onzettend pietepeuterig is.
...
Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik denk niet dat veel beginnende accountants de mogelijkheid hebben om in de tak van MNC te werken. Tenminstens van de accountants die ik ken is het op 1 hand te tellen hoeveel dat zijn, overigens zijn ze in het algemeen wel tevreden wanneer zij in deze tak werken.

Klanten als non-profit moet je gewoon niet te veel hebben, of je moet het echt leuk vinden. Dit soort bedrijven hebben nou eenmaal een 9 tot 5 mentaliteit (vaak zelfs tot 4 ). Hoewel een paar van deze klanten in je pakket best leuk kan zijn.

Maar het is inderdaad zo dat het een voorkeur blijft. Ik ben niet zo van de regelgeving. Hoe meer regelgeving er sprake is, des te meer checklijsten er zijn. Ik voer liever een controle uit waarbij ik na de controle een goed gevoel krijg ipv checklijsten doorlopen.
pi_55326475
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:45 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Klanten als non-profit moet je gewoon niet te veel hebben, of je moet het echt leuk vinden. Dit soort bedrijven hebben nou eenmaal een 9 tot 5 mentaliteit (vaak zelfs tot 4 ). Hoewel een paar van deze klanten in je pakket best leuk kan zijn.
Uhm.. wat is daar mis mee?

Maar wat serieuzere vragen; wie heeft er welleens een meeloopdag meegemaakt? Ga je dan met meerdere meelopers, of ben je in je uppie? Doe je er verstandig aan als meeloper ook in pak te komen?

Welke bedrijven zitten jullie, en waarom heb je voor die gekozen? Heb je bij meerdere of bij 1 gesolliciteerd? Ben je welleens afgewezen, zo ja, om welke reden? Zijn er nog tips voor sollicitatie bij een accountantskantoor?
  maandag 17 december 2007 @ 10:59:38 #143
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55331548
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:30 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Uhm.. wat is daar mis mee?
Om te beginnen, het is utieraard niet bij alle non-profit klanten zo. Maar wat ik zelf belangrijk vind is dat ik een controle goed en tijdig afrond. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Soms heb je stukken nodig die alleen de administratie voor je kan regelen, maar als die weg zijn, dan helpt dat niet bepaald. Het zijn daarnaast ook niet vaak, laat ik zeggen universitair geschoolde mensen die daar zitten, dus je kunt ze 10x vertellen wat je aan het doen bent en wat je nodig hebt, ze begrijpen het niet. Opgevraagde stukken die ik veelal niet krijg, etc. Het klinkt misschien wel leuk dat je elke dag lekker vroeg weg kan, maar als je er eenmaal een controle doet, en je krijgt je controle bij meerdere klanten niet af, dan voelt dat niet goed.
quote:
Maar wat serieuzere vragen; wie heeft er welleens een meeloopdag meegemaakt? Ga je dan met meerdere meelopers, of ben je in je uppie? Doe je er verstandig aan als meeloper ook in pak te komen?
Het is wel verstandig om in pak te komen. Bij ons nemen we een meeloper mee naar een controle klant en voert diegene eigenlijks dezelfde werk uit als een assistent bij ons. Zo krijgt die een beeld wat wij dagelijks doen. Als er meerdere meelopers zijn, dan neemt elk controle team één meeloper mee. Het heeft weinig zin om er meer mee te nemen.
quote:
Welke bedrijven zitten jullie, en waarom heb je voor die gekozen? Heb je bij meerdere of bij 1 gesolliciteerd? Ben je welleens afgewezen, zo ja, om welke reden? Zijn er nog tips voor sollicitatie bij een accountantskantoor?
Ik heb bij alle big4, aantal middelgrote en een paar kleine kantoren gesolliciteerd. De sollicitatiegesprekken verschillen niet enorm van elkaar. Hier en daar zitten wel een paar kleine verschillen. Zo heb je bij een aantal big4 kantoren een assessment.

De beste tip die ik je kan geven is dat je zelfverzekerd moet zijn. Weten wat je wilt. Zorg dat je meer van het kantoor af weet voordat je daar gaat solliciteren. Weet waarom je voor accountancy heb gekozen en niet voor iets anders. Weet wat het beroep is. Dit soort info daar draait het meestal om als je gaat solliciteren. Maar als je nog wat concretere vragen hebt, dan moet je ze maar stellen.
pi_55332285
Voor al de RA's (in opleiding) hier, kunnen jullie me met de onderstaande case assisteren.

Dient een Bedrijf opgericht onder Panamees recht met de statutaire zetel in Panama, die is ingeschreven bij de Nederlandse KvK/ fiscus om belastingtechnische redenen, met een Nederlandse eigenaar, een jaarrekening te schrijven volgens de Panamese wetgeving en daar te deponeren of mag Dutch GAAP en lokaal deponeren?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_55363714
KPMG heeft me opgebeld voor een afspraak om capaciteitstesten te doen. Als die testen voldoende zijn krijg ik een sollicitatie gesprek. Ook moet ik een OPQ gedragsvragenlijst invullen. Hebben hier mensen al ervaring mee?
pi_55369592
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 16:09 schreef chabo het volgende:
KPMG heeft me opgebeld voor een afspraak om capaciteitstesten te doen. Als die testen voldoende zijn krijg ik een sollicitatie gesprek. Ook moet ik een OPQ gedragsvragenlijst invullen. Hebben hier mensen al ervaring mee?
Dus je hebt via website o.i.d. aangemeld en nu willen ze eerst die tests en dan eventueel sollicitatiegesprek? En begin je dan dit jaar al, of pas september als je word aangenomen?
pi_55370798
Ja ik heb via hun website gesolliciteerd. Waar ik dus redelijk snel bericht op heb gehad . In tegenstelling tot Ernst en Young. Ik heb het nog niet gehad over wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen. Dat vraag ik bij de sollicitatie wel.
pi_55377815
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 20:42 schreef chabo het volgende:
Ja ik heb via hun website gesolliciteerd. Waar ik dus redelijk snel bericht op heb gehad . In tegenstelling tot Ernst en Young. Ik heb het nog niet gehad over wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen. Dat vraag ik bij de sollicitatie wel.
Ok ik ben erg geïnteresseerd in hoe het allemaal verloopt KPMG is ook 1 van de bedrijven die mij wel trekt
pi_55390827
Vandaag tentamen boekhouden gehad. Ging best lekker .
pi_55598710
Schnabbeltje, als ik een vraag aan jou mag stellen? Jij zit wel aardig in het accountantswereldje als ik dit topic zo lees. En ik vraag me af of het accountantswereldje ook echt heel materialistisch in is gesteld. Want het draait uiteindelijk toch allemaal om de cijfers naar mijn mening. Kun je me daar een antwoord op geven?
  vrijdag 28 december 2007 @ 17:04:22 #151
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_55604341
Hoeveel geld hebben jullie gekregen voor een 2de stage of scriptie? Het gaat voornamelijk dat je bijna afgestudeert bent en ze inzagen dat ze je bijna binnen hadden (en daardoor bereid waren flink te belonen)?
BvD.

Mijn situatie is als volgt: Ik studeer International Business and Management, ben bijna klaar met m'n studie maar heb komend semester nog maar 2 vakken helaas (zo'n 7 uur per week les). Er worden mensen aangenomen van deze opleiding door de schaarste in accountancy.

Ik wil in juli 2008 zo'n 6 maanden gaan reizen, waarna ik me volledig wil gaan richten op Accountancy en daar ook in wil werken. Ik wil nu graag tijdens m'n studie ergens 4 dagen gaan werken om geld te verdienen voor m'n reis (naast WOS uiteraard) Het voordeel van de 4 dgen bij een accountancy is dat zij mij leren kennen, ik het bedrijf en het werk en zij na m'n reis "verzekerd" zijn van een nieuwe werknemer.

Hoeveel zal ik hier uit kunnen slaan? Ik hoef geen volwaardig salaris omdat ik nog niet klaar ben met studeren... maar ik wil natuurlijk wel een heel stuk meer dan een 500 wat een normale stagiar misschien krijgt. Anders ga ik wel bij de Appie (oid) werken voor meer knaken.

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')