Awwwww! Kusje terug.quote:Op maandag 9 april 2007 10:35 schreef Tha_Erik het volgende:
Je krijgt een kusje van Bupatih.
quote:Op maandag 9 april 2007 10:36 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Awwwww! Kusje terug.En kusje voor het kusje.
![]()
Iemand moet haar het goede voorbeeld geven, hè?quote:Op maandag 9 april 2007 10:32 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Sommige, of misschien alle (?), woorden zijn zelfs met uitspraak
Met een fantastische Hilversemse rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Yahtzee. Nostalgie.quote:Op maandag 9 april 2007 10:46 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Met de ballen uit de broek in de vuurlinie.
quote:Op maandag 9 april 2007 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Iemand moet haar het goede voorbeeld geven, hè?
Komt ze nog in Groningen studeren?quote:Op maandag 9 april 2007 11:33 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ik zal haar wel de Brabants G aanleren
Die is niet zo extreem als de Limburgse, maar klinkt stukken beter dan het gerochel en geschraap in de rest van Nederland
Brabantse Gquote:Op maandag 9 april 2007 11:33 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Die is niet zo extreem als de Limburgse, maar klinkt stukken beter dan het gerochel en geschraap in de rest van Nederland
Hoogstwaarschijnlijk blijft ze toch haar eigen unieke accentje behouden.quote:Op maandag 9 april 2007 11:33 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hier helder en in de zon lekker warm.quote:Op maandag 9 april 2007 11:53 schreef Lienekien het volgende:
Het weer is hier overigens maar matig. Koud en bewolkt.
quote:Op maandag 9 april 2007 11:55 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Hier helder en in de zon lekker warm.
quote:Op maandag 9 april 2007 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk blijft ze toch haar eigen unieke accentje behouden.
Gevraagd met een d, YESSSS!!quote:Op maandag 9 april 2007 12:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
Hoe is het met je oog Erik?? Of is daar al naar gevraagd?
Brazilië, dát is pas ver weg.quote:Op maandag 9 april 2007 12:05 schreef Claudia_x het volgende:
Groningen? Maar dat is toch hartstikke ver weg?
Goed!quote:
Amsterdammers vinden alles buiten de stadsmuren ver wegquote:Op maandag 9 april 2007 12:05 schreef Claudia_x het volgende:
Groningen? Maar dat is toch hartstikke ver weg?
Ik had niet gedacht dat jij je daar iets van aan zou trekken.quote:Op zaterdag 7 april 2007 17:42 schreef Claudia_x het volgende:
Het probleem met die chique aangelegenheden van tegenwoordig is dat iedereen zo casual gekleed gaat.
Laat Ollie het niet horenquote:
Ik had het ook niet kwaad opgevat hoorquote:Ik bedoel er verder niks mee.![]()
Ten eerste betwijfel ik of het een officieel erkend woord is, en áls dat al zo zou zijn dan zou ik dat belachelijk vinden. Los daarvan, dus de artistieke vrijheid van de taal an sich erkennende, vind ik het een oerlelijk en onooglijk woord. Gehobby. Gehobbie. Guhobi.quote:Op maandag 9 april 2007 09:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Volgens mij wel. Het is dan afkomstig van het werkwoord 'hobbyen'. Dergelijk woordgebruik komt vaker voor, denk bijvoorbeeld aan woorden als: 'geklus' (klussen), 'gekrakeel' (krakelen).
Het klopt trouwens wel. Ik kom nog zelden de stad uit.quote:Op maandag 9 april 2007 12:08 schreef Automatic_Rock het volgende:
Amsterdammers vinden alles buiten de stadsmuren ver weg![]()
Maar waarom wil ze per se naar Groningen? Staat de opleiding die ze wil volgen daar hoog aangeschreven?quote:M'n nicht heeft een huis in Schoonebeek. Daar mag ze logeren op de dagen dat ze college heeft
Dat is nog niet naast Groningen, maar een stuk dichterbij dan Oss!
Het was de enige plaats waar ze dit hadden geloof ik...quote:Op maandag 9 april 2007 12:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het klopt trouwens wel. Ik kom nog zelden de stad uit.![]()
[..]
Maar waarom wil ze per se naar Groningen? Staat de opleiding die ze wil volgen daar hoog aangeschreven?
Hoe Joods kun je zijn?quote:Zebulon Simentov (auch Zablon Simintov, * 1960 in Herat[1]) ist Teppichhändler und der vermutlich letzte Jude Afghanistans.[2]
Nach der Gründung Israels 1948 und der Aufhebung von Ausreisebeschränkungen 1951 wanderten die meisten der damals rund 5000 afghanischen Juden in den neuen jüdischen Staat aus. Nach der sowjetischen Invasion flüchteten fast alle der 300 verbliebenen Juden. 1996 soll es nur noch rund zehn Personen, meist in der Hauptstadt Kabul, gegeben haben. [3] Während der Schreckensherrschaft der Taliban verblieben nur noch zwei Juden im Land: Simentov und der rund 35 Jahre ältere Isaak Levi.
Die beiden letzten Juden Afghanistans waren einander in herzlicher Feindschaft verbunden. Beide lebten im Gebäude der letzten Kabuler Synagoge und betrachteten sich als rechtmäßigen Verwalter des Gotteshauses und Hüter der dortigen, angeblich 400 Jahre alten, handgeschriebenen [1] Thorarolle. Beide beschuldigten einander des Thora-Diebstahls und zeigten einander bei den Taliban an, mit der Folge, dass sowohl Simentov als auch Levi zeitweise von den Taliban inhaftiert und gefoltert wurden.
Der ältere Levi war lange Jahre allein für die in den 60er Jahren erbaute Synagoge zuständig.[1] 1998 zog Simentov mit ein und wurde zunächst von Levi willkommen geheißen.[4] Der Streit begann, als Simentov Levi vorschlug, seiner Familie nach Israel zu folgen, weil das Klima in Kabul mit seinen kalten Wintern für einen älteren Herrn doch unangenehm sei.[4] Außerdem warf er Levi, der muslimischen Frauen die Zukunft weissagte und Liebestränke verkaufte, vor, dass sein Gewerbe gegen ihre Religion verstöße.[4] Die Begründungen, mit denen sich Simentov und Levi gegenseitig bei den Taliban anzeigten, reichten vom Betrieb eines Bordells bis zu Spionage. Während ihrer ersten (gemeinsamen) Inhaftierung plünderten die Taliban die Synagoge und stahlen wertvolle Einrichtung, darunter vier silberne Glöckchen und einen silbernen Thorazeiger. Als Simintov die Thora nach Israel in Sicherheit bringen wollte, beschuldigte Levi ihn bei den Taliban, er wolle die wertvolle Rolle zum eigenen Nutzen verkaufen. Die Taliban beschlagnahmten daraufhin 1999[4] auch die umstrittene Thora, die seitdem nie wieder gesehen wurde.
Die rund siebenjährige Feindschaft der letzten beiden afghanischen Juden endete, als Levi Mitte Januar 2005 verstarb. Simentov fand ihn tot auf dem Boden der Synagoge liegend und erklärte, er sei nicht traurig darüber, im Gegenteil, nun sei er endlich der Anführer.[4]
Simentov lebt heute in großer Armut allein in der verfallenen Kabuler Synagoge. Seinen Teppichhandel musste er 2001 nach einem Überfall der Taliban, bei dem er seine gesamte Habe verlor, aufgeben. Seine Frau und seine zwei Töchter leben in Israel.
Welke studie?quote:Op maandag 9 april 2007 12:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Het was de enige plaats waar ze dit hadden geloof ik...
Harrie, Harrie. Hmmm...quote:Op maandag 9 april 2007 12:28 schreef LXIV het volgende:
Literatuur uit het leven gegrepen. Dat zie je Harrie of Arnon nog niet bedenken...
IK heb even de brief van de uni erbij gepakt:quote:
Harry, Harry. Hmmm...quote:Op maandag 9 april 2007 12:33 schreef LXIV het volgende:
Of Harry, wtf.
Jij vindt het typisch Joods. Daar is dan het meeste wel mee gezegd.quote:Op maandag 9 april 2007 12:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar laten we het over de inhoud van het bericht hebben...
Klinkt leuk.quote:Op maandag 9 april 2007 12:34 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
IK heb even de brief van de uni erbij gepakt:
Master Program Applied Linguistics/Teaching English as a Foreign Language
En ben je ook gegaan??quote:Op maandag 9 april 2007 12:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Klinkt leuk.Ik wilde indertijd naar Groningen omdat ik daar journalistiek als bijvak kon volgen naast Neerlandistiek.
Het mag altijd, maar 't is niet echt nodig.quote:Op maandag 9 april 2007 12:41 schreef Automatic_Rock het volgende:
Iets totaal anders:
Hoe lang mag je nog vetbollen voor de vogeltjes ophangen??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |