Zo'n ding is een stuk meer hufter-proof.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:16 schreef Opa_vertelt het volgende:
Niet om je topic af te kraken ofzo (integendeel), maar ik heb dat hele 'kratradio'-principe nooit begrepen.
Wat is nou het nut ervan? M.A.W.; Wat kan zo'n kratradio nou meer een gemiddelde ghettoblaster?
Bedoel je minder diefstal-gevoelig of dattie niet zo snel kapot gaat?quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:28 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Zo'n ding is een stuk meer hufter-proof.
Dat je er met je dronken hoofd overheen kan struikelen en dat ie het dan nog doet.quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:36 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Bedoel je minder diefstal-gevoelig of dattie niet zo snel kapot gaat?
Ah, Opa-proof!quote:Op vrijdag 6 april 2007 20:38 schreef gfree het volgende:
[..]
Dat je er met je dronken hoofd overheen kan struikelen en dat ie het dan nog doet.
Meestal wordt het als volgt gedaan in bouwradio's:quote:Op zaterdag 7 april 2007 10:39 schreef RD4 het volgende:
Dus als ik het juist begrijp, dan zijn de benodigdheden:
-Krat
-Versterker
-Accu (12v)
-Audiobron (Radio/MP3 speler)
-Speakers
Of komt er meer bij kijken? Ik wil namelijk zoiets fabriceren zodat ik ook Audio heb op de Pinkpopcamping
Moet er niks van weerstanden/zekeringen tussen? Electro was nooit mijn sterkste vak....quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:09 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Meestal wordt het als volgt gedaan in bouwradio's:
- krat
- Autoradio
- Auto accu
- (auto) Speakers
Ennuh, 2x100 watt versterker, ik weet niet waar jij in hemelsnaam 2x 100 W in wilt verstoken maar dat lijkt me een beetje overkill. 2x10W lijkt me een stuk reeler, vooral omdat je vanaf een accu moet draaien.
Je zou een zekering tussen de autoradio en de accu kunnen doen. Speakers sluit je direct aan op de autoradio (Waar dus al een versterker in zit) Heb je voor relatief weinig $$ een erg hufter bestendige radio.quote:Op zaterdag 7 april 2007 12:12 schreef RD4 het volgende:
[..]
Moet er niks van weerstanden/zekeringen tussen? Electro was nooit mijn sterkste vak....
Hmm, versterker is dus nog niet eens een must? Dan zal ik eens ff kijken, heb nog wel wat kratten hierquote:Op zaterdag 7 april 2007 12:14 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Je zou een zekering tussen de autoradio en de accu kunnen doen. Speakers sluit je direct aan op de autoradio (Waar dus al een versterker in zit) Heb je voor relatief weinig $$ een erg hufter bestendige radio.
Nee zo werkt dat niet. Geen enkele audioversterker heeft een rendement van 100%.quote:Op zaterdag 7 april 2007 18:52 schreef PiRANiA het volgende:
Die accu is 7 A(mpere), ik heb speakers van (2x) 150w en versterkertje van 2x 100w
Stel dat je gemiddeld op 30watt vermogen luistert.
30 / 12 volt = 2.5A nodig.
Accu is 7A / 2.5A (verbruik) = 2.8 uur muziek op 30watt
Een Ampere meter moet in de stroomkring, dus als je de hoeveelheid Ampere's wilt meten wat de radio op het moment verbruikt moet het zo:quote:Op zaterdag 7 april 2007 18:54 schreef PiRANiA het volgende:
Op zich lijkt het me retro om er zo'n dingetje tussen te hangen:
[img=http://www.okaphone.nl/product/images/aim.jpg][/img]
Ik zou niet weten waar tussen die dan moet?
tussen versterker en accu speakers?
1 |
miss 12 volt adapter aan vastmakenquote:Op maandag 9 april 2007 00:57 schreef Boschkabouter het volgende:
Heb je daar überhaubt (net)stroom om dat ding weer op te laden? Of gebruik je dat 3 uur en laat je dat de rest van het weekend in de weg staan?
leg uit?quote:Op zaterdag 7 april 2007 23:10 schreef Bigs het volgende:
Die accu heeft echt geen zin met zo'n versterker.. maar onderschat het kabaal dat een standaard autoradio maakt niet hoor. Daar kun je best wat herrie mee maken en dan gaat je accu zoiezo een stuk langer mee. Zoiezo levert zo'n accu nooit genoeg vermogen voor zo'n versterker.
da's een mooie zaak!quote:Op dinsdag 10 april 2007 17:51 schreef Riparius het volgende:
Kan nog veel en veel goedkoper hoor, kijk maar.
Ja hoor, is prima (als je precies weet wat je moet hebben).quote:Op dinsdag 10 april 2007 19:00 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
da's een mooie zaak!
[snip]
ben je bekend met deze winkel? is het betrouwbaar?
Je bedoelt 13.4V acculaderquote:
waarom gaat jou avatar per refresh 2 omhoog? :Squote:Op dinsdag 17 april 2007 09:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je bedoelt 13.4V acculader
Denk trouwens dat de tijd die je er mee kan luisteren aardig tegen gaat vallen met zo'n kleine accu. Neem een grotere accu en een autoradio met line-in en je hebt met hetzelfde gewicht én beter geluid én langer geluid.
Denk het niet, als je met die adapter een acculader bedoelt. Een lader levert namelijk geen goed afgevlakte gelijkspanning, en het resultaat is dan een enorme brom als je de versterker gaat gebruiken terwijl de lader aanstaat.quote:Op dinsdag 17 april 2007 09:11 schreef PiRANiA het volgende:
ik heb nu een nieuw plan:
stroom > adapter* > accu > schakelaar > versterker > speakers
klaar!
*adapter gaat druppelen als hij klaar is
moet lukken denk
inderdaad, acculader == adapter...quote:Op dinsdag 17 april 2007 13:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Denk het niet, als je met die adapter een acculader bedoelt. Een lader levert namelijk geen goed afgevlakte gelijkspanning, en het resultaat is dan een enorme brom als je de versterker gaat gebruiken terwijl de lader aanstaat.
Dingetjes? Wees eens wat duidelijker. Wat zou je tussen je speakers en je versterker willen zetten en waarom?quote:Op dinsdag 17 april 2007 13:28 schreef PiRANiA het volgende:
maar daar zijn toch dingetjes voor die je tussen je speaker en versterker zet?
om ruis te verminderen...quote:Op dinsdag 17 april 2007 14:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dingetjes? Wees eens wat duidelijker. Wat zou je tussen je speakers en je versterker willen zetten en waarom?
Nee dat gaat niet. Ruis en brom zijn trouwens twee verschillende dingen. Een eventueel filter tussen versterker en speakers om de (gigantische) 50 Hz brom (en hogere harmonischen) eruit te filteren zou om te beginnen een enorm vermogen dissiperen (en dat vermogen is dan niet meer beschikbaar voor de speakers) en verder zal de versterker gewoon niet goed functioneren met een enorme rimpel op de voedingsspanning. Zet dit plan maar uit je hoofd, gaat niet werken.quote:
Een zekeringhouder+zekering lijkt me ook niet onverstandig. Als je die dingen hebt ben je er volgens mij wel.quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:23 schreef Flaccid het volgende:
Dus dit heb je nodig?
Krat
Autoradio
Accu
Speakers
is dat alles?
autoradio vs versterker...quote:Op dinsdag 17 april 2007 16:23 schreef Flaccid het volgende:
Dus dit heb je nodig?
Krat
Autoradio
Accu
Speakers
is dat alles?
hoeveel kost dat bij elkaar?quote:Op dinsdag 17 april 2007 17:07 schreef Remco87 het volgende:
[..]
Een zekeringhouder+zekering lijkt me ook niet onverstandig. Als je die dingen hebt ben je er volgens mij wel.![]()
Ja maar dat kan ik weer niet zo goed...Ik weet niet wat al die dingetjes betekenen meestal dan. Wat is het eig?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:16 schreef Don_Antoin het volgende:
[afbeelding]
Dit is pas een ideaal ding! Kost maar een paar euro, 10 watt rms geluidsopbrengst.
Kleine moeite om hem ff stereo te bouwen. Draait perfect op een 12V loodaccu.
Is gewoon een schema van een eindtrapje met één enkele OpAmp. Kun je ook te kust en te keur als bouwpakketje kopen, en dan meteen stereo. Maar met alleen een eindtrap ben je er nog niet. Je hebt toch ook een signaalbron nodig (radio, CD) en bijv. volumeregeling zou ook wel prettig zijn (en wellicht toonregeling).quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:19 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Ja maar dat kan ik weer niet zo goed...Ik weet niet wat al die dingetjes betekenen meestal dan. Wat is het eig?
accu is bij 7,2Ah(12 volt)17 euro, of 28 euro als je panasonic neemtquote:Op dinsdag 17 april 2007 17:53 schreef Flaccid het volgende:
[..]
hoeveel kost dat bij elkaar?
euro of 30? of meer? En als je al speakers hebt, en een autoradio:P? Hoe duur is zo'n accu? En die zekering dingen?
Kan dat ding een leuk volume aannemen?
Heb je dat ook al nodig? En als je nou iets wil hebben waar je je mp3 speler op kan aansluiten. Hoe moeilijk moet dat zijn?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:35 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
accu is bij 7,2Ah(12 volt)17 euro, of 28 euro als je panasonic neemt
Ooh, wil je zo'n luxe. Ik dacht dat je voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk herrie wilde.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:25 schreef Riparius het volgende:
[..]
Is gewoon een schema van een eindtrapje met één enkele OpAmp. Kun je ook te kust en te keur als bouwpakketje kopen, en dan meteen stereo. Maar met alleen een eindtrap ben je er nog niet. Je hebt toch ook een signaalbron nodig (radio, CD) en bijv. volumeregeling zou ook wel prettig zijn (en wellicht toonregeling).
Nee ik niet, TS wil zo'n herriebak maken, alleen zijn probleem is dat hij duidelijk geen kaas heeft gegeten van elektronica, laat staan van audiotechniek.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:52 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Ooh, wil je zo'n luxe. Ik dacht dat je voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk herrie wilde.![]()
Ik hoop voor jou dat je mp3 speler/whatever dan ook ook een volumeregeling heeft?quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:04 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee ik niet, TS wil zo'n herriebak maken, alleen zijn probleem is dat hij duidelijk geen kaas heeft gegeten van elektronica, laat staan van audiotechniek.
En een volumeregelaar lijkt me toch geen overbodige luxe. Moet jij eens opletten wat er gebeurt als zo'n bak op vol vermogen staat te bleren (inclusief een hoop vervorming door oversturing) en er komt iemand naar je toe met de vraag of het ook wat zachter kan en jij zegt: Nee, dat kan niet, want ik was te belazerd om een euro extra uit te geven voor een volumeregelaar ...
Is hier een eenvoudige oplossing voor?quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:49 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Heb je dat ook al nodig? En als je nou iets wil hebben waar je je mp3 speler op kan aansluiten. Hoe moeilijk moet dat zijn?
Waar wil je je mp3 speler op aan sluiten?quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:14 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Is hier een eenvoudige oplossing voor?
Lijkt me onpraktisch als je zo'n pietepeuterig MP3 spelertje (met volumeregelaar ja) ergens onderin je aso krat hebt liggen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:08 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Ik hoop voor jou dat je mp3 speler/whatever dan ook ook een volumeregeling heeft?
Ik gebruik hem zelf ook zonder volumeregeling en je moet natuurlijk niet je mp3 speler voluit zetten (zelfs niet als je wel volumeregeling hebt)
Op speakers...Versterker is dan ook nodig. Schema moet niet al te moeilijk zijn toch?quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:17 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Waar wil je je mp3 speler op aan sluiten?
Ik durf te wedden dat je met dit schakelingetje meer herrie krijgt dan uit computerspeakers, sowieso heeft dit weinig met krat te maken. Bij computerspeakers heb je ook zo'n "pietepeuterig MP3 spelertje nodig" en ik zie het directe voordeel van de in de speakers vaak ingebouwde volumeregeling al helemaal niet.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Lijkt me onpraktisch als je zo'n pietepeuterig MP3 spelertje (met volumeregelaar ja) ergens onderin je aso krat hebt liggen.
Als het er om gaat om ergens op locatie (dus buiten, niet in de buurt van een stopcontact) een hoop herrie te maken met een MP3 speler als bron, dan kun je het best een set serieuze computerspeakers kopen die zijn voorzien van een externe DC voedingsadapter, en een (kleine) accu. Computerspeakers die worden gevoed met 12 tot 15 volt DC kun je nl. ook prima voeden vanuit een accu.
Zo'n schema heb ik dus een paar posts geleden al geplaatst, gebaseerd op de TDA2003.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:20 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Op speakers...Versterker is dan ook nodig. Schema moet niet al te moeilijk zijn toch?
Waar moet ik wat op aansluiten dan?quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:27 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Zo'n schema heb ik dus een paar posts geleden al geplaatst, gebaseerd op de TDA2003.
Bij de S het signaal, bij V1 een voedingsspanning van 18V (zo uit mijn hoofd, kan je ff opzoeken in de datasheet van de TDA2003) en rechts bij RL de speaker.quote:
Als het zaakje bij normaal volume 1 A trekt, dan is het opgenomen vermogen dus 12 W, en bij een rendement van 50% (meer zal dat niet zijn bij een balansuitgangstrap) krijg je dan 2 x 3 Watt uitgangsvermogen. Niet echt veel dus. De hoeveelheid herrie die dat geeft is trouwens sterk afhankelijk van het rendement van de gebruikte speakers.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:44 schreef -chefke- het volgende:
dat supperpecht versterketje levert net zoveel als een auto radio 2 x 12 watt ongeveer kijk maar effe goed in de handleiding.
dus dat ding kun je gerust op die accu aansluiten.
bij normaal volume trekt dat ding zo`n 1 A maximaal. Die gesloten lood accu`s laden met maximaal 2 A en een maximale spanning van 13.86 volt anders gaan de cellen stuk.
Heb je geen oud setje pcspeakers meer liggen? Zit het versterkertje al in. Alleen even aan accu knopen (die boxjes zijn vaak ook nog eens 12 voltquote:
Ja die heb ik nog wel. Niet al te dure accu is zo'n 15 euro? Hoelang kan ie dan spelen?quote:Op dinsdag 17 april 2007 21:18 schreef Remco87 het volgende:
[..]
Heb je geen oud setje pcspeakers meer liggen? Zit het versterkertje al in. Alleen even aan accu knopen (die boxjes zijn vaak ook nog eens 12 volt) Als je een simpele oplossing voor een mp3speler wilt zou ik dat doen. Simpeler worden ze niet
![]()
Dat zullen we dan maar als compliment zienquote:
Zijn er in dat schematje onderdelen die op een koelribje geschroeft moeten worden? Anders is het idd een ideaal dingetje. (Zit ook beetje te kijken naar een hele compacte oplossing voor strand en dergelijke). Zijn hele betaalbare onderdelen. Ik begon over die pc-speakers omdat Flaccid vroeg waar hij wat op aan moest sluiten.quote:Mocht je zelfbouw willen kan ik je de TDA1013 aanraden. Zelf al vele malen gebouwd en voldoet zeker aan jou eisen. Bouw hem goed en zorg voor een logisch geplaatste stermassa en goed ontkoppelen. Dit beestje houdt van oscilleren.
Draait makkelijk een middagje op een kleine loodaccu. Ideaal voor aan het strand.
Check de datasheet voor het schema.
Ik weet het nog niet. Ik heb al 2 speakers, nu een versterker en accu. Maar heb geen flauw idee hoe ik dat aan elkaar moet doen. En waar ik een versterker vandaan krijg. Zo'n accu kan je die nie uit een auto halen op de autosloop?quote:Op donderdag 19 april 2007 18:07 schreef Stinosss het volgende:
Hoe is ut met de portable versterkers? Al wat van de grond af?
quote:Op maandag 30 april 2007 21:33 schreef Stinosss het volgende:
Uhm, een standaard accutje. Bijvoorbeeld zo'n scooteraccu, ken je vast wel.
Hoe bedoel je ''aan het stopcontact''? Gewoon de juiste lader ertussen...
En schema's..kijk eens in de datasheet van de TDA1013.
Is dat geen VU-meterquote:Op maandag 30 april 2007 22:13 schreef Flaccid het volgende:
[slowchatmode] Wat moet ik dan hebben als ik stereo wil hebben, op die site van velleman?
[afbeelding]
Is dit niet iets eig?
Ik dacht een versterkerquote:
Kijk, het is heel simpel. Óf je snapt iets van electronica en je bouwt zelf een knappe versterker met alle toeters en bellen óf je doet gewoon als elke lompe bouwvakker die zo'n ding meesleept en hangt er een autoradio, een accu en wat speakers in. Of denk je echt dat je hier op FOK! even gaat leren hoe je een eindtrap in elkaar knutselt?quote:Op maandag 30 april 2007 22:19 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Ik dacht een versterkerHeb geen electronica gestudeerd...Weet niet wat ik moet hebben eig allemaal xD
Nee dat nietquote:Op maandag 30 april 2007 22:21 schreef Jarno het volgende:
[..]
Of denk je echt dat je hier op FOK! even gaat leren hoe je een eindtrap in elkaar knutselt?
Ik dacht misschien als je paar componenten hebt dat je dan al wat kan. Dus ik moet de bouwvakkermanier doen. Suggesties ? Maar ik hoef geen autoradio ik wil mijn mp3 er op aansluiten...!quote:Op maandag 30 april 2007 22:21 schreef Jarno het volgende:
[..]
Kijk, het is heel simpel. Óf je snapt iets van electronica en je bouwt zelf een knappe versterker met alle toeters en bellen óf je doet gewoon als elke lompe bouwvakker die zo'n ding meesleept en hangt er een autoradio, een accu en wat speakers in. Of denk je echt dat je hier op FOK! even gaat leren hoe je een eindtrap in elkaar knutselt?
Die is er nu nie meer te krijgen?quote:Op maandag 30 april 2007 22:57 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Of koop gewoon een Supertech 2 x 300 Watt versterker bij Kijkshop.
Jaren geleden de eindtorren van zo'n ding voor iemand vervangen, was 2 x 15 Watt volgens de specs...
eind torren ?? je bedoelt zo`n lullig TDA ictje wat in iedere standaard auto radio zit 4 x 45 watt noemen ze datquote:Op maandag 30 april 2007 22:57 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Of koop gewoon een Supertech 2 x 300 Watt versterker bij Kijkshop.
Jaren geleden de eindtorren van zo'n ding voor iemand vervangen, was 2 x 15 Watt volgens de specs...
Geen idee, maar bij dat Supertech spul of vergelijkbare merken, wordt het vermogen vaak in PMPO vermeldt.quote:
Inderdaad Velleman of Conrad.quote:Op maandag 30 april 2007 22:35 schreef Flaccid het volgende:
Waar kan je zo'n kitje kopen dan? Bij conrad ofzo? Staat er dan letterlijk stereo kit of waarop moet ik zoeken?
quote:Op maandag 30 april 2007 22:37 schreef Stinosss het volgende:
Zoektermen, stereo kit amp velleman
Leuk, maar niet regelbaar? (Ik mis een potmeter ofzo in de terugkoppeling van de opamp)quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:16 schreef Don_Antoin het volgende:
[afbeelding]
Dit is pas een ideaal ding! Kost maar een paar euro, 10 watt rms geluidsopbrengst.
Kleine moeite om hem ff stereo te bouwen. Draait perfect op een 12V loodaccu.
Het is dan ook een eindversterker.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 14:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Leuk, maar niet regelbaar? (Ik mis een potmeter ofzo in de terugkoppeling van de opamp)
jajaja... maar als je even leest wat TS wil bereiken, dan is deze schakelijk niet zo bruikbaar.quote:
Dan frot je er toch gewoon even een regelschakelingetje tussen.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 16:34 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
jajaja... maar als je even leest wat TS wil bereiken, dan is deze schakelijk niet zo bruikbaar.
quote:Op dinsdag 1 mei 2007 18:27 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Dan frot je er toch gewoon even een regelschakelingetje tussen.
Als je die dan hebt hoe moet je die accu en speakers er op aansluiten?quote:Op dinsdag 1 mei 2007 19:06 schreef Stinosss het volgende:
Mijn indruk is dat zelfbouw bij jou niet echt ''leuk'' gaat worden. Tenminste als je het ene beetje fatsoenlijk wilt doen.
Dus..een kitje/bouwpakket?
http://www.conrad.nl/goto/?product=115592
2 x 10W stereo bij 6 t/m 18V
quote:Op woensdag 2 mei 2007 13:43 schreef Flaccid het volgende:
Hoe moet je die aansluiten op dit ding dan?
Is dit handig daarovor?
Lijkt me niet geheel handig voor de TS.quote:# Omvang levering:
Bouwpakket.
TS heeft al tijden niet gereageerd! Ik wil eigenlijk goedkoop (euro of 10 ~20) een ding waar ik mn mp3 op kan aansluiten...quote:Op woensdag 2 mei 2007 14:37 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me niet geheel handig voor de TS.![]()
Leer lezenquote:Op woensdag 2 mei 2007 13:43 schreef Flaccid het volgende:
Hoe moet je die aansluiten op dit ding dan?
Is dit handig daarovor?
Waar datasheet:? Moet ik dan die duitse pakke?quote:Op woensdag 2 mei 2007 14:50 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Leer lezen. Er staat een datasheet bij. Beetje eigen inbreng is ook wel fijn hoor...
Das opzich wel een goed idee! EN idd geen trust! Maar het gaat me vooral omdat ik me mp3 er aan kan hangen...Maar als je er een cdrom speler aan hangt, zit daar dan genoeg ''firmware'' op dat hij wat kan afspelen?quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:00 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Wat je kan doen:
Een Logitech, Creative of Philips 2.1 speakersetje kopen. (vermijd Sweex, Trust, US Blaster en andere rommel)
Een kistje in elkaar schroeven.
Het 2.1 setje compleet slopen en de speakers en printplaten in het gemaakte kistje monteren.
De losse volume/toonregelaar (vaak ook aan/uitschakelaar) aan de buitenkant van het kistje hangen.
Een cdromspeler in het kistje bouwen en deze parallel aan de ingang van de versterker koppelen.
Een audiokabeltje met een jackplugje aan de zelfde ingang hangen.
Maak eventueel een (verzonken) bakje bovenop de kist met een afsluitbare klep/deksel om je mp3 speler in te leggen.
Voordeel is dat bijna alle 2.1 speakersetjes met een 12 Volt adapter worden geleverd. Je kan ze dan ook voeden met een 12 Volt accu.
Vergeet ook de zekering niet. Is eigenlijk niet nodig, maar geeft toch extra zekerheid.
Let op dat op de cdrom speler een "playknop" zit. Ik had vroeger een Philips cdrom speler in mijn scooter () ingebouwd met zo'n knopje.
-edit-
En hang de electronica/speakers zo hoog mogelijk in het kistje. Er is een keer een radio (en BBQ) verzopen toen ik met maten aan de rivier aan het chillen was, en de vloed opkwam... Een langsvarende tanker is dan voldoende voor een mini tsunami.
Verschilt per cdrom speler. Mijn Philips destijds had twee knopjes op de voorkant, play (die ook als skip werkte) en eject (die ook als stop werkte).quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:30 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Das opzich wel een goed idee! EN idd geen trust! Maar het gaat me vooral omdat ik me mp3 er aan kan hangen...Maar als je er een cdrom speler aan hangt, zit daar dan genoeg ''firmware'' op dat hij wat kan afspelen?
30 euro voor de lader neem ik aan? 2ehands accu is goed?quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:50 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Acculader bij doe-het-zelf zaak, automaterialenzaak of Halford. Je hebt ze al vanaf zo'n 30 euro.
Vanaf de buitenkant kan je niet zien of een accu goed is natuurlijk.quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:56 schreef Flaccid het volgende:
[..]
30 euro voor de lader neem ik aan? 2ehands accu is goed?
Ja, een kratradio en vragen of je daar mag blijven zitten tot de accu leeg is.quote:Op woensdag 2 mei 2007 16:09 schreef Flaccid het volgende:
Ow das minder...
Kan je niet iets meenemen om hem te testen?
En een scooteraccu? Hoe kom ik aan een accu uit een accu uit golfcar? Zijn die licht of zwaar?quote:Op woensdag 2 mei 2007 17:28 schreef theiz het volgende:
Let op wat voor accu je neemt. Een accu uit een auto kan er meestal niet goed tegen om leeg te raken. Dan heb je er een keer of 10 plezier van en laad dat ding niet meer op.
Je moet een accu hebben voor een golfcar, electrische rolstoel, etc. Die zijn ervoor gemaakt om te laden > gebruiken > laden > etc.
Ik heb een budget he!quote:Op woensdag 2 mei 2007 17:51 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Als je het helemaal luxe wilt maken, bouw je er een onderhoudsvrije accu voor een solarinstallatie in en een zonnepaneel bovenop de kist. Dan laadt de accu tussentijds bij als je languit ligt te chillen op een strand of veld.
meten is weten.. internet is niet alwetend hoor :wquote:Op woensdag 2 mei 2007 18:25 schreef Flaccid het volgende:
Dus ik moet weten hoeveel de spanning is? Dat kan ik toch gewoon opzoeken op internet?
Ik ga binnenkort maar es meten danquote:Op woensdag 2 mei 2007 18:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
meten is weten.. internet is niet alwetend hoor :w
Het gaat er niet om dat de accu lang of kort meegaat. Het gaat erom dat sommige accu's oxideren als ze 'leeg' zijn. Dan kan je ze daarna niet meer opladen en dan heb je er niets meer aan.quote:Op woensdag 2 mei 2007 17:44 schreef Flaccid het volgende:
Hij hoeft het voor mij niet kei lang te doen, 10 uur ofzo is prima, als ik hem daarna kan laden. Hij moet niet te zwaar zijn...
Hoe duur zijn die? Da ding wa stinosss noemt lijkt me wel wat. Hoe zwaar is die?quote:Op woensdag 2 mei 2007 22:45 schreef Geqxon het volgende:
Wat dacht je anders van een (gel) scooteraccu?
Loodaccu klinkt zwaar (want lood), maar loodaccu's hebben de grootste energie-gewichtsverhouding. Dus met een kilo loodaccu kan je langer doen als met een kilo gelaccu.quote:Op woensdag 2 mei 2007 21:45 schreef Flaccid het volgende:
Ja maar ik wil het toch wat portable hebben. dus geen accu van 25kg... Ik ga binnenkort eens langs de sloop...
En zo'n navulbare krijg je niet bij de sloot?? Edit: Sloopquote:Op donderdag 3 mei 2007 11:45 schreef theiz het volgende:
[..]
Loodaccu klinkt zwaar (want lood), maar loodaccu's hebben de grootste energie-gewichtsverhouding. Dus met een kilo loodaccu kan je langer doen als met een kilo gelaccu.![]()
Zo'n 'natte' (navulbare) loodaccu lijkt me de beste oplossing: Kan lang meegaan en zijn niet al te duur. Kijk eens op marktplaats, staan meestal wel leuke aanbiedingen. Als het niveau te laag wordt kan je de accu bijvullen met demi water (kan je kopen bij de bouwmarkt, kost bijna niets). Wel opletten: In de accu kunnen gevaarlijke gassen opbouwen. Combinatie van zuurstof en waterstof, dat kan ontploffen! Voorzichtig de dopjes losdraaien dus!
ja maar geen enkele lood accu mag je gebruiken in een afgesloten omgeving.. :pquote:Op donderdag 3 mei 2007 11:45 schreef theiz het volgende:
[..]
Loodaccu klinkt zwaar (want lood), maar loodaccu's hebben de grootste energie-gewichtsverhouding. Dus met een kilo loodaccu kan je langer doen als met een kilo gelaccu.![]()
Zo'n 'natte' (navulbare) loodaccu lijkt me de beste oplossing: Kan lang meegaan en zijn niet al te duur. Kijk eens op marktplaats, staan meestal wel leuke aanbiedingen. Als het niveau te laag wordt kan je de accu bijvullen met demi water (kan je kopen bij de bouwmarkt, kost bijna niets). Wel opletten: In de accu kunnen gevaarlijke gassen opbouwen. Combinatie van zuurstof en waterstof, dat kan ontploffen! Voorzichtig de dopjes losdraaien dus!
Zelf bij de doorsnee supermarkt kun je demi-water kopen. 1 liter voor 50cent.quote:Op donderdag 3 mei 2007 11:45 schreef theiz het volgende:
[..]
Uhm, op mijn accu staat ''Sealed lead-battery''. Dat ding is dus helemaal dicht. Zie het nut niet waarom je dat ding niet in een ''gesloten'' omgeving mag plaatsen... Maakt niet veel uit, ding staat toch altijd buiten maartochquote:Op donderdag 3 mei 2007 13:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja maar geen enkele lood accu mag je gebruiken in een afgesloten omgeving.. :p
ja dat staat ook op mijn accus..quote:Op donderdag 3 mei 2007 17:20 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Uhm, op mijn accu staat ''Sealed lead-battery''. Dat ding is dus helemaal dicht. Zie het nut niet waarom je dat ding niet in een ''gesloten'' omgeving mag plaatsen... Maakt niet veel uit, ding staat toch altijd buiten maartoch.
Deze beestjes gebruik ik veel:
[[url=http://aycu36.webshots.com/image/15235/2003283220637548251_th.jpg]afbeelding][/URL]
Verwachte ook niet anders. Moet ik persee zo'n hervulbare. 12 volt 1kg accu voor 10 euro is zeker niet te doen?quote:Op donderdag 3 mei 2007 18:27 schreef Stinosss het volgende:
Ben maar niet bang, zo snel ontploffen ze niet.
Gewoon een kleine 12V lood-accu. Eentje van redelijk formaat. Ga kijken of ze ze op de sloop hebben (scooter?) of ga ergens een nieuwe halen voor 10/15 euro. Klaarquote:Op donderdag 3 mei 2007 18:38 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Verwachte ook niet anders. Moet ik persee zo'n hervulbare. 12 volt 1kg accu voor 10 euro is zeker niet te doen?
Voor dat bedrag haal je net een setje oplaadbare AA batterijen van een B merk...quote:Op donderdag 3 mei 2007 20:11 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Gewoon een kleine 12V lood-accu. Eentje van redelijk formaat. Ga kijken of ze ze op de sloop hebben (scooter?) of ga ergens een nieuwe halen voor 10/15 euro. Klaar.
Heb je er geen voor mijquote:Op donderdag 3 mei 2007 22:05 schreef Stinosss het volgende:
Zij die dingen zo duur, pfoe. Ik heb vorig jaar een hele reeks van die accu's gekregen. Nog nooit eentje gekocht.
Haha. In die speakers die ik heb zit een versterkertje. Dus ik heb alleen een accu nodigquote:Op vrijdag 4 mei 2007 17:18 schreef Stinosss het volgende:
Haha, grapjas. Maarnee, helaasch. Ik gebruik ze zelf ook best wel intensief. Zorg jij nou eerst maar dat je je versterker hebt.
Maar over een week fsow zie ik jou met je dikke portable versterker voor het frietkot in Waalre zitten?
Ja maar die zijn zo duur meestal.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:33 schreef Stinosss het volgende:
Scooteraccu's, nee. Kijk op marktplaats ofzo. Die dingen kom je overal tegen.
Maar maakt het geen zak uit wat voor scooteraccu? Want iemand zegt lood en dan weer dit en dat?quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:53 schreef Stinosss het volgende:
Als jij dat denkt! Prima toch![]()
. Zorg gewoon voor een accu. Klaar.
Denk dat toch niet dat t speakersetje een voltje of 12.5~13.5 volt wil hebben hoor..quote:Op zaterdag 5 mei 2007 20:13 schreef Flaccid het volgende:
Damnit: Heb een speakersetje waaropstaat 9 volt, moet zo'n accu in met zo'n default plugje (zon rondje met gaatje zegmaar) [afbeelding] Dat uiteinde dan he, niet de car adapter...
Maar ik heb zo'n adapter voor 18 volt, wat dus te veel is. Maar als ik dalijk een accu heb, kan ik die daar dan gewoon op aansluiten of wat moet ik dan doen? er zit een versterkertje in, dat is duidelijk. Ik heb dus nu zeg maar alle onderdelen, behalve accu. Dus versterker, en 2 speakers. Niet top qualiteit, maar het kan er mee door. Dus nu op zoek naar een accu...
Hoeveel euro kost dat? Heb een budget wat rond de 10 euro ligt, moet daarvan een accu en dus nu nog volgens jouw die zonneceldiinges hebben. Succesquote:Op zaterdag 5 mei 2007 22:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Denk dat toch niet dat t speakersetje een voltje of 12.5~13.5 volt wil hebben hoor..
denk dat je toch een regelaar moet knutselen..
en als je dan toch bezig bent.. zorg dat je een doch simpel doch efficient genoeg zonnecollectorje er los op aan kan sluitendie t liefst iets meer stroom opwerk dan je krat verbruikt
self containing unit is veel toffer!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 23:11 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Hoeveel euro kost dat? Heb een budget wat rond de 10 euro ligt, moet daarvan een accu en dus nu nog volgens jouw die zonneceldiinges hebben. Succes
Ja maar hoe duur zijn die zonnepanelen? Wat bedoel je met selfcontaining? ik heb op school geleerd hoe ze te maken maar dat was kei moeilijk en er mocht geen vuiltje opkomen!quote:Op zondag 6 mei 2007 00:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
self containing unit is veel toffer!
laad die ook nog eens opdat zou toch helemaal GRAtis zijn verder he!
anders moe je um ook nog gaan opladen thuis :w
nou, zon laad accu...quote:Op zondag 6 mei 2007 00:45 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Ja maar hoe duur zijn die zonnepanelen? Wat bedoel je met selfcontaining? ik heb op school geleerd hoe ze te maken maar dat was kei moeilijk en er mocht geen vuiltje opkomen!
licht..quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:10 schreef Stinosss het volgende:
En wat doet dat neon buisje in jou lijstje?
wat is self-containing?quote:Op zondag 6 mei 2007 00:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
self containing unit is veel toffer!
laad die ook nog eens opdat zou toch helemaal GRAtis zijn verder he!
anders moe je um ook nog gaan opladen thuis :w
Dat zal niet iets zijn waar je je zorgen over moet maken denkik...quote:Op zondag 6 mei 2007 16:50 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
licht..
maar ik weet eigenlijk het verbruik niet van zo'n ding.
het is er een van 20 cm lang, en 8cm geeft (groen) licht
quote:Op zaterdag 5 mei 2007 00:05 schreef Monstarr het volgende:
ik heb 2 maanden terug ook een kratradio gemaakt...ofja een radiokist..
met een sony radio
4 speakers...6x9"infinity en 10cmsony
en een 230/12 volt omvormer
klinkt ergggg goed
schakelaartje achterop voor te kiezen tussen netstroom en 12v accu
een aansluiting voor externe versterker...wrom? geen idee
en een antenne
ik moet alleen nog een gel accu kopen.
zal ff een fotootje maken binnenkort...dus tevens tvp
edit: een auto accu is trouwens geen slim plan aangezien die dingen kunnen lekker...en das rotzooi.
wat heeft deze je gekost?quote:Op zondag 6 mei 2007 17:39 schreef Monstarr het volgende:
[..]
[afbeelding] meegenomen tijdens een weekje Wenen vorige maand.
ik heb mijn zooi uiteindelijk hier besteld. mooie zaakquote:Op dinsdag 10 april 2007 17:51 schreef Riparius het volgende:
Kan nog veel en veel goedkoper hoor, kijk maar.
toch wel teveel...een kleine 200 euro op zn minst. maarja dan heb je wel watquote:
zeker mooi complimentje jaquote:Op maandag 7 mei 2007 00:59 schreef Monstarr het volgende:
[..]
toch wel teveel...een kleine 200 euro op zn minst. maarja dan heb je wel wat![]()
pokkewerk om dat mdf goed op maat te krijgen vervolgens te grondverven, duizend x schuren, aflakken...pfff
nja k vond t iig heel leuk te doen en ik gebruik m nu ook best vaak.
binnenkort accutje aanschaffen en dan word t helemaal een feest![]()
p.s. op een feestje laatst...geluidsoverlast door dit beestje![]()
en de buren vroegen afgelopen week ook of t wat minder kon
stille complimentjes![]()
ik ben té trots
![]()
heliumballonnetjesquote:Op dinsdag 8 mei 2007 16:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
maak een 2de kist waar je extra accus in gooit!( en zet er goede wielen onder
)
ja ga jij de accu kist maar ophangen aan helium ballonnetjesquote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
heliumballonnetjes
MAAR NU IS DIE KLOTEVERSTERKET NIET LEVERBAAR BIJ KIJKSHOP
gezeik..
"Ja meneer, wanneer die terug in het assortiment komt weten we niet
Daarom, zelfbouwquote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:13 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
heliumballonnetjes
MAAR NU IS DIE KLOTEVERSTERKET NIET LEVERBAAR BIJ KIJKSHOP
gezeik..
"Ja meneer, wanneer die terug in het assortiment komt weten we niet
ik heb nog geen shop gevonden waar ze dequote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja ga jij de accu kist maar ophangen aan helium ballonnetjes!
en dan bestel je um toch ergens anders?
XDquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:28 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Je kan niet zomaar een accu opladen met een usb-oplader.
voor mijn mp3-speler ja, die heeft een accuquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
dat usbding is voor je eh eh eh Ipod?
Geen loodaccu mag ik toch hopenquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:56 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
voor mijn mp3-speler ja, die heeft een accu
correctquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:01 schreef Flaccid het volgende:
Volgensmij bedoelt hij dat hij zijn usb-mp3speler er aan kan hangen zonder dat die opgaat?
geniaal idee toch?quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:01 schreef Flaccid het volgende:
Volgensmij bedoelt hij dat hij zijn usb-mp3speler er aan kan hangen zonder dat die opgaat?
Ahaa..en wat heb je nu voor versterker? Toch wel zelfbouw hequote:Op zondag 17 juni 2007 19:23 schreef PiRANiA het volgende:
inmiddels, een maand later issie klaar!
komt enorm veel lawaai uit. Neon doet het goed...
probleem is alleen dat mijn mp3 stuk is...
nope, de marquant van 2x 100watt..quote:Op zondag 17 juni 2007 19:35 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Ahaa..en wat heb je nu voor versterker? Toch wel zelfbouw he?
Klankkast?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 19:44 schreef Stinosss het volgende:
Waarom zo ordinair groot?
Yeah right, met autospeakers. Daar heb je niet zo'n klankast voor nodig heur.. En echt rekening met de ''klankkast'' is dan zo te zien ook niet echt rekening gehouden.quote:
Hij is ook eigenlijk te grootquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:51 schreef Monstarr het volgende:
holy f*ck wat een joekel
ik dacht dat mijne al groot was
kan wel geloven dat er een lekker geluidje in zit ja.
maak eens een filmpje als je wilt.
Toevallig bij Vianen onder de brug? Zit ik vaak iedere zomer. (is 2 minuten fietsen vanaf m'n huis)quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:41 schreef Darkomen het volgende:
Ding gaat altijd mee als we een kampvuur feestje hier bij de Lek houden.
autoradio?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:42 schreef Hijacking het volgende:
Hey ik wil mij ook nog snel een krat radio maken voor de zwarte cross
benodigheden
- hout en dergelijke voor de kist ( word niet moeder mooisteis maar tijdelijk )
- 2 boxen
- 12 volt accu ( hoe veel betaal je voor een nieuw exemplaar en hoelang gaat het ongeveer mee want minder dan 10 uur dan lijkt het mij niet echt nuttig )
- radio zelf ( hoe doen jullie dat met de antenne ? )
versterker lijkt mij niet nodig ? en gewoon cheape boxjes van de media markt moeten wel voldoen denk ik zo ?
jah een auto radio en ik bedoel idd speakers ipv boxenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:54 schreef Stinosss het volgende:
[..]
autoradio?
Er is btw een verschil tussen boxen en speakers.![]()
Accu's 2e hands? Vaak geen slim idee. Denk ook aan een degelijke accu-lader.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 13:54 schreef Hijacking het volgende:
[..]
jah een auto radio en ik bedoel idd speakers ipv boxen
overigens probeer ik een 2de hands 12v accu 40 a
en een audio kabel 1,5 kwadraat te fixen
( denk niet van hij weet in 1x er iets van af dat is me aangeraden door een maat )
met 2de hands bedoelde ik via een maat van mijquote:Op zaterdag 14 juli 2007 17:44 schreef Stinosss het volgende:
[..]
Accu's 2e hands? Vaak geen slim idee. Denk ook aan een degelijke accu-lader.
Kabel kun je overal halen. Bouwmarkt, mediamarkt, elektronicaboer om de hoek..
je zou voor het snoer eigenlijk een stofzuiger rol automaat moeten gebruikenquote:Op zondag 15 juli 2007 20:39 schreef webbyplus het volgende:
Hier op tweakers nog een topic over krat radio's
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1050697/0
[afbeelding]
erg nice , zit er een accu in ?quote:Op zondag 15 juli 2007 20:39 schreef webbyplus het volgende:
Hier op tweakers nog een topic over krat radio's
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1050697/0
[afbeelding]
VIER-EN-FOKKIN-DERTIG kilo :|quote:Op zondag 15 juli 2007 22:47 schreef Hijacking het volgende:
[..]
erg nice , zit er een accu in ?
of zit het rechtstreeks op het stopcontact met omvormer naar 12 volt ( ben niet zo into electronica )
mijn kast is bijna af
34 kilo ongeveer![]()
2 boxen 1 grote en 1 kleintje helaas heeft een maat de oude radio gemolt door hem niet goed op de accu aan te sluitending begon te roken en er zat geen zekering op
![]()
autaccu he 12 v 80 ampere als het niet meer isquote:
Ik heb dus hetzelfde, alleen het werkt niet.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 12:50 schreef MaatjeTho het volgende:
- Autoaccu -> Via B+ en Rem op de + en de GRD op de - aangesloten op de Marquant versterker, die ook in de OP te zien is, werkt, lampje brandt
Nice!quote:Op zondag 26 juli 2009 15:20 schreef BBeun het volgende:
Op die 7Ah accu zeker 20 uur @ maximaal vermogen
Mooi kistje.quote:Op zondag 26 juli 2009 16:26 schreef gateway het volgende:
Verder zit er natuurlijk ngo een gelijkrichter in, want de voeding levert een wisselspanning
Ideale radio, gat hard zat op de bouw
En nee, er zit geen accu in, maar zeg nou zelf, op welke bouw kan men tegenwoordig werken zonder spanning???
en toch had ik er al 1 gekocht, die nu intussen wel kapot is van het jarenlang staan... Heb zelfs een druppellader gekocht die de accu zou opladen en onderhouden........maargoed.... misschien in een volgende radio?quote:Op zondag 26 juli 2009 16:29 schreef BBeun het volgende:
[..]
Mooi kistje.
In jouw geval is een accu inderdaad overbodig
COOOOLquote:Op zondag 31 januari 2010 22:32 schreef luciferist het volgende:
Even een kickje,
Ik wil voor de lente weer een nieuwe kratradio maken. Vind ze erg tof namelijk en erg leuk om te maken.
Ik heb al wat ervaring:
De speakerkoffer:
http://less-than-three.hy(...)eo/530835445/0/tWlN/
En mijn lieveling, de Watson RR 5650:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alle originele knopjes en schakelaars werken nog, het gehele touwtjes systeem van de radio is vervangen, de transformator is eruit gehaald ivm het zware gewicht van de accu, de accu paste precies achter het cassettedeck. printplaten heb ik aangepast, en de accu word opgeladen via de aanwezige netstroomstekker.
Echter ga ik de ghettoblaster niet overal mee heen nemen, omdat er altijd gasten zijn die eraan moeten zitten en daarbij iets kunnen mollen.
Mijn nieuwe plan is gebaseerd op de GB, namelijk 3 bavariakratjes van 12 flesjes, in 1 een versterker en accu bouwen en 2 detachable speakers. Gelijk een systeempje maken dat die makkelijk op de fiets mee te nemen is.
En proberen deze zoveel waterproof te maken als mogelijk is. Vorige kratje was namelijk verzopen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |