abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juni 2007 @ 13:59:17 #51
148059 Pritt
Atheïst
pi_50819255
Ik heb Castel di Sangro ook bijna uit, leest aardig weg als het lekker weer is en ik in de tuin lig te luieren.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_50819574
Ik heb DYNAMO, sterven voor de eer van het vaderland inmiddels ook gelezen. De titel belooft meer dan waargemaakt wordt, al is het wel een ijzingwekkende beschrijving van het Kiev in de Tweede Wereldoorlog. Niet echt als voetbalboek lezen, eerder als geschiedkundig en oorlogsportret.

* MaxPower zegt: laat deze lekker voor een donkere winteravond, en neem iets luchtigers mee naar de camping, zie bijvoorbeeld mijn vorige post
  maandag 25 juni 2007 @ 14:51:17 #53
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_50821341
quote:
Op zondag 10 juni 2007 22:35 schreef denthemen het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek dat een goeie impressie geeft van de harde kernen van verschillende clubs, waar de auteur ook meegaat naar wedstrijden en dergelijke, welke raden jullie me aan?
A season with Verona is ook een goeie. De auteur reist een seizoen lang mee met de supporters van Hellas Verona. Absolute aanrader!!
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  maandag 25 juni 2007 @ 17:57:06 #54
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_50827826
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:51 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

A season with Verona is ook een goeie. De auteur reist een seizoen lang mee met de supporters van Hellas Verona. Absolute aanrader!!
Left Foot In The Grave (Garry Nelson) is ook wel aardig. Nelson was dat seizoen assistent-manager van Torquay en heeft in een dagboek een seizoenlang de gebeurtenissen bijgehouden.
pi_50829506
Dat klinkt goed Eilanden, die ga ik eens opzoeken.
  maandag 25 juni 2007 @ 19:03:20 #56
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_50830015
Die ga ik ook eens opzoeken
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  maandag 25 juni 2007 @ 21:04:31 #57
26251 Eilanden
pi_50834629
Dan is "Left Foot Forward" ook misschien waard om op te zoeken. Nelson beschrijft hier zijn verblijf als speler bij Charlton in seizoen 94-95
pi_50836158
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:06 schreef MaxPower het volgende:
Ik heb DYNAMO, sterven voor de eer van het vaderland inmiddels ook gelezen. De titel belooft meer dan waargemaakt wordt, al is het wel een ijzingwekkende beschrijving van het Kiev in de Tweede Wereldoorlog. Niet echt als voetbalboek lezen, eerder als geschiedkundig en oorlogsportret.

* MaxPower zegt: laat deze lekker voor een donkere winteravond, en neem iets luchtigers mee naar de camping, zie bijvoorbeeld mijn vorige post
Lijkt me wel wat dat boek. Ga eens kijken of ik er in de bieb aan kan komen.
pi_50848524
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:04 schreef Eilanden het volgende:
Dan is "Left Foot Forward" ook misschien waard om op te zoeken. Nelson beschrijft hier zijn verblijf als speler bij Charlton in seizoen 94-95
Deze heb ik inmiddels besteld, Left Foot in the Grave kan ik helaas nergens nieuw vinden online.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:29:27 #60
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_50851628
Binnenkort weer een nieuwe Hard Gras
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_50851681
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:29 schreef 9christensen het volgende:
Hopelijk is die beter dan de vorige, die vond ik toch wat matig.
pi_50851694
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 11:29 schreef 9christensen het volgende:
Al iets bekend over de inhoud?

edit:
quote:
Hard gras 54

Bijna drie miljoen mensen hebben de prachtige, verademende overwinning van Jong Oranje op Jong Servië gezien. Alles tijdens dit toernooi was een verademing: het voetbal zelf, de teamgeest, de spelvreugde en de coaching. Hoe heerlijk was het niet om Foppe de Haan tijdens de halve finale tegen Engeland hartstochtelijk ‘vrijlopen, vrijlopen’ te horen schreeuwen aan de zijlijn. Graag hadden we ook nog het klassieke ‘naar voren’ gehoord. Foppe de Haan is wat je ziet, wars van grillen en nukken. De man is zichzelf. Natuurlijk heeft hij een perschef, maar zij is allesbehalve de spindokter zonder wie het Grote Oranje verloren zou zijn.

Foppe de Haan geloofde genoeg in zichzelf, in zijn aanpak en in zijn eigen vakmanschap om Hard gras toegang te geven tot zijn Jong Oranje. Mariëlle van Bussel mocht een aantal teambesprekingen bijwonen, een keer mee met de bus naar de wedstrijd en net zo vaak met spelers en coaches praten als ze nodig vond. Het heeft geleid tot dit nauwgezette verslag van de weg naar de finale en het grote succes van een tweede titel op rij. We zijn Foppe de Haan bijzonder erkentelijk, zowel voor de toegang die hij ons heeft geboden als voor het spel, vooral het hartverwarmende, sprankelende liefhebbersvoetbal in de finale.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 11:36:18 #63
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_50851880
Lijkt me wel een mooie om te lezen.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_50851903
TE GEK!
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 juni 2007 @ 17:24:49 #65
7889 tong80
Spleenheup
pi_50864616
Ziet er interessant uit

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50870403
Mariëlle van Bussel (1971) werkt als freelance sportjournalist onder meer voor de Volkskrant en Hard Gras. Eerder publiceerde ze in Johan, Sport International en Nieuwe Revu.
Quotes:
'Ik geef nooit meer een interview, ze kunnen de dikke vinger krijgen.'
Ron Vlaar

'Ik kán die kar bij Ajax niet trekken, ik heb zelf nog zoveel te leren.'
Hedwiges Maduro

'Hier droomt elke voetballer van. Dat het stadion jou laat weten dat ze van je houden.'
Salomon Kalou

'Als je mij niet wilt hebben omdat ik een moeilijke jongen ben, selecteer me dan niet.'
Quincy Owusu Abeyie

'Ik heb besloten een vriendin te nemen, dan heb ik geen last meer van al die vrouwen.'
Urby Emanuelson

Conclusie: die Hard Gras ga ik kopen
pi_50873125
Haha wat een quote van Urby
pi_50974793
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:55 schreef MaxPower het volgende:
Volgens mij heb ik een onontdekt briljantje in de voetballiteratuur 'ontdekt':

De wereld draait om de bal, Franklin Foer

Ben nu een paar hoofdstukken onderweg en het leest heerlijk weg. De schrijver, een journalist van onder meer de New York Times, probeert het fenomeen globalisering te verklaren door middel van het voetbal. Dit klinkt saaier dan het is. Tot nu toe is het vooral een reis rond de wereld met veel anekdotes en historische beschrijvingen van rivaliteit tussen verschillende clubs, en de betekenis daarvan in de geschiedenis van het betreffende land. Bijvoorbeeld Celtic - Rangers en de geloofsstrijd, de oorlog op de Balkan met de rol van Dinamo Zagreb en Rode Ster Belgrado, en de historie van het joodse voetbal en voetballers tot aan de tweede wereldoorlog. Ben slechts 4 hoofdstukken onderweg, maar ik verwacht hem komend weekend uit te hebben, dan volgt de eindconclusie. Fascinerend tot nu toe!

* MaxPower beveelt deze aan voor op de camping!
Heb het boek inmiddels uit. Prachtig. 10 hoofdstukken met verhalen over 10 compleet verschillende culturen en hoe zij met voetbal omgaan. Het boek doet optisch aan als een wetenschappelijke verhandeling, met termen als globalisering en de vele noten met verklaringen over filosofen en wetenschappers. Het grappige is echter dat het een heel anekdotisch boek is. Het leest ontzettend makkelijk weg. Gaandeweg lees je over de Balkan-oorlog, de Schotse en Ierse geloofsstrijd, de Joden (Ajax, Tottenham), Iran, Amerika, Italië, Brazilië en hun geschiedenis.

Het enige nadeel vind ik dat er niet echt een pointe is. Op de laatste pagina wordt er nog iets over globalisering aan de haren bijgesleept. Beetje overbodig. Verder zou je dit boek kunnen zien als een samenvatting van diverse voetbalboeken die dieper op de verschillende onderwerpen ingaan. Er wordt bijvoorbeeld aan de Hard Gras van Simon Kuper gerefereerd (Ajax, de Joden, Nederland), die nog veel dieper op die materie ingaat. Als je Futebol van Alex Bellos hebt gelezen is het hoofdstuk over Brazilie overbodig. Undsoweiter.

Concluderend: toch een aanrader! Al is het alleen al vanwege de uitgebreide literatuurlijst achterin, waarin je naar hartelust verder kan speuren naar boeken die uitgebreider ingaan op de diverse onderwerpen.
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 juni 2007 @ 16:48:30 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_50975226
Schrijf jezelf ook MaxPower ? Je schrijfstijl is namelijk zeer aangenaam.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50975545
Ik heb vandaag het boek Tussen het tuig binnen gekregen, lekker leesvoer voor in de vakantie!
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_50976185
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 19:56 schreef Beschouw het volgende:
Mariëlle van Bussel (1971) werkt als freelance sportjournalist onder meer voor de Volkskrant en Hard Gras. Eerder publiceerde ze in Johan, Sport International en Nieuwe Revu.
Quotes:
'Ik geef nooit meer een interview, ze kunnen de dikke vinger krijgen.'
Ron Vlaar

'Ik kán die kar bij Ajax niet trekken, ik heb zelf nog zoveel te leren.'
Hedwiges Maduro

'Hier droomt elke voetballer van. Dat het stadion jou laat weten dat ze van je houden.'
Salomon Kalou

'Als je mij niet wilt hebben omdat ik een moeilijke jongen ben, selecteer me dan niet.'
Quincy Owusu Abeyie

'Ik heb besloten een vriendin te nemen, dan heb ik geen last meer van al die vrouwen.'
Urby Emanuelson

Conclusie: die Hard Gras ga ik kopen
Klinkt goed

tvp
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_50977466
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:55 schreef MaxPower het volgende:
Volgens mij heb ik een onontdekt briljantje in de voetballiteratuur 'ontdekt':

De wereld draait om de bal, Franklin Foer

* MaxPower beveelt deze aan voor op de camping!
Deze ziet er interessant uit. Misschien dat ik die ook maar eens ga bestellen.

Zelf heb ik nu naast een aantal boeken over FCG en het Oosterparkstadion de boeken Tussen het tuig, Hand in hand, Soul Crew en Een seizoen met Hellas Verona in de kast staan. Vooral die laatste kan ik iedereen aanraden! Leest ook erg makkelijk weg.
  vrijdag 29 juni 2007 @ 18:04:20 #73
26251 Eilanden
pi_50977553
ik kwam toevallig op http://www.footballbooks.org/ .. wel een aardige site als je wilt weten wat er uitkomt
pi_50978781
Heeft iemand toevallig dat boek over Willem van Hanegem al gelezen/ingebladerd?

Zag het boek in de VI (luxe versie ¤ 100,-), lijkt me wel een heel compleet/mooi boek.
"..and in my brain it's going wrong.."
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 juni 2007 @ 18:56:56 #75
7889 tong80
Spleenheup
pi_50978989
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 18:50 schreef Staanplaats het volgende:
Heeft iemand toevallig dat boek over Willem van Hanegem al gelezen/ingebladerd?

Zag het boek in de VI (luxe versie ¤ 100,-), lijkt me wel een heel compleet/mooi boek.
Heb wel een bioografie over hem uit de jaren 80

pi_50979278
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 16:48 schreef tong80 het volgende:
Schrijf jezelf ook MaxPower ? Je schrijfstijl is namelijk zeer aangenaam.

Bedankt. Maar nee, ik schrijf zelf niet. Zodra ik financieel onafhankelijk ben ga ik echter de wereld over, op zoek naar dat ene unieke voetbalverhaal.. wellicht komt er dan een boek.
  Trouwste user 2022 vrijdag 29 juni 2007 @ 19:07:09 #77
7889 tong80
Spleenheup
pi_50979308
Ok maar ik vind het steeds aangenaam je uitgebreide posts te lezen

pi_50995410
De nieuwe Hard Gras lag vanmorgen op de mat

Hoop hem vandaag/morgen uit te hebben, dan ook een recensie.
pi_50998078
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 11:30 schreef MaxPower het volgende:
De nieuwe Hard Gras lag vanmorgen op de mat

Hoop hem vandaag/morgen uit te hebben, dan ook een recensie.
Ik moet ook maar eens zorgen dat ze hier op de mat vallen, in plaats van in de winkel te halen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 30 juni 2007 @ 16:32:05 #80
7889 tong80
Spleenheup
pi_51003407
Ik ben ook te laat lid geworden. Gelukkig alle nummers kunnen nabestellen.

pi_51007042
hoeveel betaal je per jaar?
  Trouwste user 2022 zaterdag 30 juni 2007 @ 18:49:25 #82
7889 tong80
Spleenheup
pi_51007234
geen idee

pi_51007653
42,50 voor 6 nummers, volgens de website van Hard Gras.

Losse nummers zijn volgens mij 7,75 of 7,95.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zaterdag 30 juni 2007 @ 19:25:51 #84
7889 tong80
Spleenheup
pi_51008361
Koste mij 1 euro bij de Slechte

pi_51031676
Goed, ik heb inmiddels de nieuwste Hard Gras uit.

Hij wel. Deze editie begint met een snoeiharde uithaal van Hugo Borst naar Johan Cruijff. In de lijn van Sportweek en de Volkskrant het derde blad dat niet langer naar de pijpen van Cruijff wenst te dansen. Cruijff is 'uit', Foppe is 'in'. Goede column, gaat wel over the top als Hugo Foppe de meest succesvolle bondscoach ooit durft te noemen.

Dan naar het belangrijkste verhaal. Een jaar lang jong oranje door Mariëlle van Bussel. De verwachtingen zijn hoog gespannen na pareltjes over sc Heerenveen en Vitesse, maar helaas kan dit verhaal daar niet aan tippen. Het is een droge, bijna klinische observatie van Jong Oranje, de spelers en Foppe. De auteur probeert in de psyche van de spelers te kruipen maar ontmaskert nergens de diepere karaktertrekken van de spelers. Het blijft te oppervlakkig.

Het verhaal is in journaalvorm opgeschreven, een dagelijks verslag met daarin verwerkte uitstapjes naar de achtergronden van alle spelers. Slechts Otman Bakkal weigert over zijn persoonlijk leven te praten, wat eigenlijk nog de meest komische scene in het verhaal oplevert. Helaas blijft het verhaal naar mijn mening teveel steken in een journalistieke observatie. Je mist de verbondenheid die Kees 't Hart met de spelers en staf van Heerenveen had, en je mist de tragikomische quotes en anekdotes van Marcel van Roosmalen bij Vitesse. Wellicht gebeurde er gewoon te weinig bij Jong Oranje...

* MaxPower zegt: leuk als je het toernooi gevolgd hebt, en alles nog eens wilt nalezen. Verwacht geen diepe inkijk in het reilen en zeilen van een nationaal jeugdteam, daarvoor blijft de afstand tussen auteur en team te groot.

PS: het 'bonusverhaal' over Lilian Thuram is overigens wel briljant. Ik wist vaag dat hij wel politiek ge-engageerd was, maar dit interview geeft een prachtig inkijkje in zijn betrokkenheid bij de Parijse banlieues. Mooi opgeschreven ook.
pi_51031747
quote:
Op zondag 1 juli 2007 17:13 schreef MaxPower het volgende:

Hij wel. Deze editie begint met een snoeiharde uithaal van Hugo Borst naar Johan Cruijff. In de lijn van Sportweek en de Volkskrant het derde blad dat niet langer naar de pijpen van Cruijff wenst te dansen. Cruijff is 'uit', Foppe is 'in'. Goede column, gaat wel over the top als Hugo Foppe de meest succesvolle bondscoach ooit durft te noemen.

Dan naar het belangrijkste verhaal. Een jaar lang jong oranje door Mariëlle van Bussel. De verwachtingen zijn hoog gespannen na pareltjes over sc Heerenveen en Vitesse, maar helaas kan dit verhaal daar niet aan tippen. Het is een droge, bijna klinische observatie van Jong Oranje, de spelers en Foppe. De auteur probeert in de psyche van de spelers te kruipen maar ontmaskert nergens de diepere karaktertrekken van de spelers. Het blijft te oppervlakkig.

Het verhaal is in dagboekvorm opgeschreven, met daarin verwerkte uitstapjes naar de achtergronden van alle spelers. Slechts Otman Bakkal weigert over zijn persoonlijk leven te praten, wat eigenlijk nog de meest komische scene in het verhaal oplevert. Helaas blijft het verhaal naar mijn mening teveel steken in een journalistieke observatie. Je mist de verbondenheid die Kees 't Hart met de spelers en staf van Heerenveen had, en je mist de tragikomische quotes en anekdotes van Marcel van Roosmalen bij Vitesse. Wellicht gebeurde er gewoon te weinig bij Jong Oranje...

* MaxPower zegt: leuk als je het toernooi gevolgd hebt, en alles nog eens wilt nalezen. Verwacht geen diepe inkijk in het reilen en zeilen van een nationaal jeugdteam, daarvoor blijft de afstand tussen auteur en team te groot.
Vanwege Hugo Borst wil ik het lezen, zal het stuk over Jong Oranje dan ook wel lezen, al is het jammer dat we niet zo'n verhaal krijgen als bij Vitesse. heb de Hard Gras over Heerenveen nooit kunnen bemachtigen
pi_51031788
Die Hard Gras over Heerenveen is nu ook in boekvorm te koop: 'Het mooiste leven... Kees 't Hart. Echt een aanrader, ook als je geen Heerenveensupporter bent.
pi_51031871
Dan zou ik toch het boek kopen, daar zitten 2 extra hoofdstukken bij. (ik heb ze allebei uiteraard )
pi_51031944
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_51031991
Via hardgras.nl was ie ooit uitverkocht, maar nu dus helemaal niet meer, zelfs een boek. Bedankt
  zondag 1 juli 2007 @ 18:17:40 #92
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_51033354
Ik ben nu het boek "De trots van de wereld. Michels, Cruijff en het Gouden Ajax van 1964-1974" van Menno de Galan aan het lezen. Tot nu toe vind ik het best een aardig boek, dat een mooie inkijk in het Ajax van die jaren geeft.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_51034622
quote:
Op zondag 1 juli 2007 17:24 schreef methodmich het volgende:
Kan ook natuurlijk, maar dan heeft hij sowieso één mogelijkheid.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004002726462&Section=BOOK is de tweede.
Is besteld MaxPower en methodmich bedankt, nu maar wachten en hopen dat ie voordat ik op vakantie ga binnen is. Vast wel, bol.com is best snel dacht ik.
  zondag 1 juli 2007 @ 20:44:36 #94
121310 venomsnake
El Saltador
pi_51037521
Interessant topic.. Goede OP.
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 13:57 schreef FrankyMcG het volgende:
Effe een ordinaire terugvindpost tevens kickje!
poging 2
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_51038007
quote:
Op zondag 1 juli 2007 17:13 schreef MaxPower het volgende:

Het verhaal is in journaalvorm opgeschreven, een dagelijks verslag met daarin verwerkte uitstapjes naar de achtergronden van alle spelers. Slechts Otman Bakkal weigert over zijn persoonlijk leven te praten, wat eigenlijk nog de meest komische scene in het verhaal oplevert. Helaas blijft het verhaal naar mijn mening teveel steken in een journalistieke observatie. Je mist de verbondenheid die Kees 't Hart met de spelers en staf van Heerenveen had, en je mist de tragikomische quotes en anekdotes van Marcel van Roosmalen bij Vitesse. Wellicht gebeurde er gewoon te weinig bij Jong Oranje...

PS: het 'bonusverhaal' over Lilian Thuram is overigens wel briljant. Ik wist vaag dat hij wel politiek ge-engageerd was, maar dit interview geeft een prachtig inkijkje in zijn betrokkenheid bij de Parijse banlieues. Mooi opgeschreven ook.
Klinkt niet echt als een must-have. Die van Heerenveen was inderdaad best aardig en die van Vitesse ga ik nu maar eens bestellen.

Ik heb zelf nu 3 boeken liggen over verdwenen Engelse clubs. Mooie literatuur voor de zomeravonden.
  Trouwste user 2022 maandag 2 juli 2007 @ 05:49:26 #96
7889 tong80
Spleenheup
pi_51048671
Klinkt interessant Maxpower

pi_51091085
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:10 schreef Gordon_Shumway het volgende:

[..]

Is besteld MaxPower en methodmich bedankt, nu maar wachten en hopen dat ie voordat ik op vakantie ga binnen is. Vast wel, bol.com is best snel dacht ik.
En binnen, morgen alleen nog even Hard Gras.
pi_51092431
Die Hard Gras over Vitesse was briljant. Diezelfde auteur heeft op diezelfde wijze ook een boek over de LPF geschreven, ook echt een hilarisch boek
pi_51099587
Ik heb vandaag Hard Gras 2 en 17 (van Basten) binnengekregen. Via marktplaats gekocht. Nu is mijn collectie compleet, van 1 t/m 54
pi_51101374
Wat is je top 10 Maxpower? (eventueel in willekeurige volgorde)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')