abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48257063
quote:
Op donderdag 12 april 2007 13:56 schreef Gia het volgende:
Tja, als TS de erfenis weigert, dan worden de bezittingen verbeurd, toch, om de begrafeniskosten van te betalen. Als er 'kostbare' bezittingen weg zijn, zou dat voor TS een grotere restschuld betekenen. Lijkt me onaanvaardbaar.
Ik ben het met je eens dat het weggeven door die ex onaanvaardbaar is.

Dat weggeven is alleen waarschijnlijk geen daad van aanvaarding geweest.
BrandX heeft aangegeven dat ze de mogelijkheid heeft om de erfenis te verwerpen, dit geeft aan dat er in elk geval geen testament is waarin ze onterft is.
Zou die ex-man erfgenaam zijn (en dus een daad van aanvaarding kunnen uitvoeren), dan moet er een testament bestaan (een ex echtgenoot is geen standaard erfgenaam), waarin bovendien gemeld moet zijn dat die ex ook erfgenaam blijft na een eventuele scheiding, of waarvan de opmaakdatum voor de huwelijksbelofte tussen ex en de moeder van BrandX ligt (een text in een testament vervalt op het moment van scheiden, tenzij er sprake is van een testament wat ouder is als de trouwbelofte, of wanneer er in het testament anders neergezet is).

Jammergenoeg kan BrandX zich heel waarschijnlijk niet beroepen op een zuivere aanvaarding door die ex, maar zal ze (of de gemeente) moeten proberen om die goederen weer boven water te halen bij de niet rechtmatige eigenaar
  donderdag 12 april 2007 @ 16:19:05 #42
3542 Gia
User under construction
pi_48258712
quote:
Op donderdag 12 april 2007 15:15 schreef frederik het volgende:
Jammergenoeg kan BrandX zich heel waarschijnlijk niet beroepen op een zuivere aanvaarding door die ex, maar zal ze (of de gemeente) moeten proberen om die goederen weer boven water te halen bij de niet rechtmatige eigenaar
Tjonge jonge, wat een ellende en dat wanneer je er eigenlijk liever niks mee te maken wilt hebben. Je zou bijna gewoon maar betalen, om ervan af te zijn.
pi_48262595
quote:
Op donderdag 12 april 2007 16:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Tjonge jonge, wat een ellende en dat wanneer je er eigenlijk liever niks mee te maken wilt hebben. Je zou bijna gewoon maar betalen, om ervan af te zijn.
BrandX moet mijn postings niet gaan opvatten alsof het allemaal dingen zijn die tegen haar spelen.

Voorzover ik het nu zie spelen de volgende dingen:

- De gemeente wenst de kosten vergoed te krijgen

- Gaan ze alleen achter de nalatenschap aan, dan houdt het hierbij op, wat er verder met de nalatenschap gebeurd is geen zaak van BrandX (omdat ze verworpen heeft / gaat verwerpen).

- Indien de gemeente wel doorgaat (verder dan de nalatenschap dus), dan is eerst van belang of BrandX wel onderhoudsplichtig is. Zou die ex onderhoudsplichtig zijn, dan is BrandX dat niet, en kan de gemeente niet bij BrandX vorderen. Wat er met de nalatenschap gebeurd maakt voor BRandX niets uit, ze kan niet aangesproken worden op zorgplicht, en ze heeft verworpen

- Indien de gemeente verder gaat met claimen dan de nalatenschap, en die ex blijkt niet aansprakelijk te zijn dan is brandX pas aansprakelijk, en kan ze voor het verschil tussen de kosten en de opbrengst van de nalatenschap aangesproken worden. Pas dan maakt het voor BrandX dus wat uit wat er met de sieraden gebeurd is.

En volgens mij stopt het hele verhaal voor Brand X na het tweede punt (gemeente gaat niet verder), of het derde punt (die ex was onderhoudsplichtig).

Kortom, BrandX, zie het aub niet te vervelend in, je kunt wachten op de volgende stap van de gemeente, maar je kunt ze ook al voor zijn, en alvast bedenken wat je stappen zijn bij hun mogelijke stappen (en die heb ik je hopenlijk gegven)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 16 april 2007 @ 12:54:07 #44
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_48378300
quote:
Vraag: Betalen voor crematie vader?? (geen contact vader-zoon)
Ik heb absoluut geen contact met mijn vader en wil hem ook absoluut niet meer zien of kennen. Nu schijnt hij zijn begrafenis verzekering te hebben afgekocht en is hij dus niet verzekerd voor de kosten van zijn begrafenis cq crematie.
Als hij komt te overlijden kan ik dan worden verplicht om zijn begrafenis te bekostigen ook al heb ik niks met hem te maken?? Hij is niet meer getrouwd en heeft geen relatie.

Mvg Marcel Bxxxxxxxx

11 juli 2005

Antwoord:
Geachte heer,

Ja, dat risico loopt u. De wetgever meent dat de kosten van overlijden en uitvaart van mensen in principe gedragen moeten worden door hen zelf (nalatenschap), en anders door hun kinderen. In ieder geval zo min mogelijk door de belastingbetaler, die er zo min mogelijk de dupe van moet worden dat mensen niet de verantwoordelijkheid nemen om tijdig en voldoende te sparen of een verzekering te nemen.
Zo zit de wet in elkaar.

Uw situatie en uw vraag is niet uniek. In allerhande varianten is de vraag al tientallen keren gesteld en behandeld in de sub-rubrieken `Kosten uitvaart`, `Uitvaart door gemeente` en hele oude maar nog wel van toepassing zijnde vragen in de subrubriek `Erfenis/erfrecht` van de hoofdrubriek `Overige onderwerpen`.

Wellicht heeft uw vader toch nog wel wat spaargeld of goederen waar de kosten uit voldaan kunnen worden. En misschien heeft hij zijn verzekering niet opgezegd. Dat zou heel erg dom zijn, juist als de jaren naderen dat je hem het hardste nodig hebt. Misschien kloppen de geruchten niet.

En anders valt te overwegen dat u zelf een verzekering afsluit op het leven/overlijden van uw vader. Dat kan voordelig of verstandig zijn.
http://www.uitvaartwinkel.com/index.php?pid=1&s_page_id=68&id=6199
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Boks-Chick zondag 5 mei 2013 @ 10:29:03 #45
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_126083568
Beetje stomme kick, maar ik ben mijn shitzooi aan het opruimen en zie dat ik nooit heb gemeld hoe e.e.a. is afgelopen.

Het is uiteindelijk gelukkig met een sisser afgelopen. Dat wil zeggen:
Ik heb de volmacht getekend en teruggestuurd, daarmee was alles voor de rechtbank mbt verwerping in orde.

Toen de gemeente nog. Dat was nog ff apart, want inmiddels kreeg ik ook allerlei aanslagen vanuit de gemeente binnen: gemeentelijke belastingen en terugvordering van teveel ontvangen uitkering. Dat laatste: blijkbaar is er nog twee maanden uitkering gestort op mijn moeders rekening voordat haar overlijden verwerkt was bij de gemeente. Anyways: ik heb de gemeente een uitgebreide brief gestuurd, compleet met een stuk geschiedenis en de volmacht. In de geschiedenis was dus duidelijk aangegeven waarom ik geen contact meer had met mijn moeder met wat verdere uitleg en feiten. Ik kreeg na een paar weken een brief terug van de gemeente. Ze waren blijkbaar onder de indruk, ze zeiden dat zij verder zouden zorg dragen voor een begravenis, mij niet meer zouden lastig vallen en wensten mij heel veel sterkte, succes en geluk (ja dat stond echt in de brief) met de rest van mijn leven.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en de adviezen.
lolwut
pi_126083984
alles is al gezegd..(editmode)
Generaal?? Pardon??
pi_126088366
Op een mooie manier afgerond, een menselijke reactie ook van de gemeente.
  maandag 6 mei 2013 @ 11:25:07 #48
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_126122168
Bedankt voor de update. Dit is waarom Fok zo nuttig is ^O^
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Boks-Chick maandag 6 mei 2013 @ 12:04:18 #49
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_126123370
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 13:24 schreef frederik het volgende:
Op een mooie manier afgerond, een menselijke reactie ook van de gemeente.
dat was inderdaad heel tof. Deed me toen veel goed in ieder geval.

quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 11:25 schreef Hallmark het volgende:
Bedankt voor de update. Dit is waarom Fok zo nuttig is ^O^
:7
lolwut
  maandag 6 mei 2013 @ 14:25:23 #50
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_126128459
quote:
14s.gif Op zondag 5 mei 2013 10:29 schreef BrandX het volgende:
Anyways: ik heb de gemeente een uitgebreide brief gestuurd, compleet met een stuk geschiedenis en de volmacht. In de geschiedenis was dus duidelijk aangegeven waarom ik geen contact meer had met mijn moeder met wat verdere uitleg en feiten. Ik kreeg na een paar weken een brief terug van de gemeente. Ze waren blijkbaar onder de indruk, ze zeiden dat zij verder zouden zorg dragen voor een begravenis, mij niet meer zouden lastig vallen en wensten mij heel veel sterkte, succes en geluk (ja dat stond echt in de brief) met de rest van mijn leven.
Soms lijkt het er net op dat er nog mensen bij gemeentes werken ipv alleen maar regeltjes-robots. Prima reactie en fijn dat het zo goed is afgelopen! ^O^
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')