Wat voor een studie gaan ze doen dan HBO of WO? Ik denk dat je kinderen sowieso nog wel een bijbaantje erbij kunnen hebben als ze thuis wonen. Dan hoeven ze namelijk niet voor zichzelf te verzorgen wat veel tijd scheelt...quote:Op donderdag 5 april 2007 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik stelde deze vraag om alvast helder te krijgen hoe hij ervoor staat, indien ons inkomen ongeveer blijft zoals het nu is. Wij zijn dan ook van plan om te gaan sparen. We hebben al wel wat spaargeld, maar dat is nog niet toereikend. 2 jaar later komt er namelijk nog één achteraan die een vervolgopleiding gaat doen.
Ik vind ook niet dat ze het van hun zelf verdiende geld moeten betalen. Wat ze bijverdienen mogen ze houden. De stufi is voor de studie en de rest betalen wij. Verder krijgen ze gratis kost en inwoning. Lijkt me heel fair, toch?
Oudste wil naar de pabo of eerst SPH. Hij wil graag gaan werken in het speciaal onderwijs of medisch kinderdagverblijf of zoiets. Eventueel eerst een paar jaartjes gewoon voor de klas. Is HBO dus.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:51 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Wat voor een studie gaan ze doen dan HBO of WO? Ik denk dat je kinderen sowieso nog wel een bijbaantje erbij kunnen hebben als ze thuis wonen. Dan hoeven ze namelijk niet voor zichzelf te verzorgen wat veel tijd scheelt...
Goeie instelling. Ik hoop dat mijn kids ook alles zullen doen om niet te hoeven lenen.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:37 schreef ColdFeet het volgende:
Gia, Ik vind je absoluut niet krenterig. Mijn ouders hebben een hoger maandinkomen betaalden ook mijn opleiding, maar verder niets, ik was vanaf het begin uitwonend trouwens. Mijn rijbewijs betaalden ze niet. En ik vind mijn ouders ook echt niet krenterig.
Het dwong mij om te gaan werken (lenen had ook gekund, maar ik ben er niet dol op). Ik kreeg steeds betere baantjes en ben echt heel blij dat het zo gelopen is.
Als je het zo bekijkt, heeft iedere student die een prestatiebeurs krijgt een studieschuld. In theorie is dat natuurlijk ook zo, maar in dit topic wordt gedoeld op bijlenen via de IBG waardoor een studieschuld ontstaat...quote:Op donderdag 5 april 2007 16:39 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik ook een studieschuld. Wanneer ik mijn studie afmaak wordt die kwijtgescholden. Maar zit er zwaar over te denken om er mee te stoppen. Maar ja heb al dat geld ook gekregen via studiebeurs of goedkoop veel met de trein gereist. Dus dat ik dat terug moet betalen is ook weer niet zo'n ramp. Heb er lekker lang rente van kunnen krijgen.
Da's natuurlijk wel een hele aardige. Moet de rente natuurlijk wel hoger zijn dan de IBG-rente. Of begint die pas te lopen vanaf het moment dat je afstudeert?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:45 schreef cocopop het volgende:
Oh, wat een hoop reacties..voorstander van. Maar wat als je een bedrag spaart van het leengeld,
Als je ouders weinig bijdragen krijg je toch recht op die aanvullende stufi?quote:Op woensdag 4 april 2007 09:37 schreef releaze het volgende:
[..]
Afgezien van dat het praktisch onmogelijk is om van stufi en bijbaantje te leven wanneer je alles zelf moet betalen, ook nog eens kritisch over bijbaantjes zijn? Het zou een mooie wereld zijn als dat voor iedereen mogelijk was. Maar het is nog lang geen mooie wereld.
ot,
ikzelf leen volledig en heb een bijbaantje om alle maandelijkse kosten te dekken. toen ik nog in een studentenhuis woonde met 350¤ huur en het betalen van m'n eigen college geld was het eigenlijk amper te trekken, stufi+lening, had ik daarnaast nog een bijbaantje gehad dan was het wel te doen geweest, maar karig bestaan en absoluut geen geld voor 3, 2 of 1x per week uitgaan. het ligt er echt aan hoeveel je ouders bijdragen aan de kosten. Stufi alleen is zo'n 250¤, de meeste huren liggen ook rond dat bedrag of vele malen hoger, dan heb je nog je verzekeringen, het collegegeld, gewoon het dagelijkse bestaan.. Als je op jezelf woont is het heel moeilijk te doen
Als je ouders minder dan een bepaald inkomen verdienen krijg je een aanvullende beurs. Meer verdienen betekent niet automatisch dat ze ook bijdragen.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:08 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Als je ouders weinig bijdragen krijg je toch recht op die aanvullende stufi?
Inderdaad, het kan wel zo zijn dat het officieel verplicht is; dat betekent niet dat het ook altijd in de praktijk gebeurt. Er zijn zat studenten die het zonder hulp van de ouders moeten doen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:00 schreef Serinde het volgende:
[..]
Als je ouders minder dan een bepaald inkomen verdienen krijg je een aanvullende beurs. Meer verdienen betekent niet automatisch dat ze ook bijdragen.
Als ik mij niet vergis, begint die rente pas te lopen vanaf het moment dat je klaar bent met je studie... Maar ik kan mij vergissen. Hmm, toch maar eens uitzoeken.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Da's natuurlijk wel een hele aardige. Moet de rente natuurlijk wel hoger zijn dan de IBG-rente. Of begint die pas te lopen vanaf het moment dat je afstudeert?
Hrm, je zou natuurlijk ook maximaal kunnen lenen en met dat geld kunnen gaan speculeren op de beurs...beetje middelen...
Tja, als de student liever op kamers gaat, terwijl thuis blijven wonen heel goed mogelijk is, kan ik me voorstellen dat ouders niet bij willen dragen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:14 schreef cocopop het volgende:
[..]
Inderdaad, het kan wel zo zijn dat het officieel verplicht is; dat betekent niet dat het ook altijd in de praktijk gebeurt. Er zijn zat studenten die het zonder hulp van de ouders moeten doen.
De rente begint direct nadat je het geld hebt ontvangen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:19 schreef cocopop het volgende:
[..]
Als ik mij niet vergis, begint die rente pas te lopen vanaf het moment dat je klaar bent met je studie... Maar ik kan mij vergissen. Hmm, toch maar eens uitzoeken.
Ook goed. Dat maakt niet zoveel uit, ik ben niet van plan om 10.000 euro opzij te zetten..quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:26 schreef zzzzzzz het volgende:
[..]
De rente begint direct nadat je het geld hebt ontvangen.
het hebben van een studieschuld is ongeveer net zo erg als het hebben van een hypotheek. de afbetalingsvoorwaarden zijn zelfs veel beter.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:57 schreef cocopop het volgende:
Is het af te raden om een lening te nemen bij de IB-Groep, of valt het allemaal wel mee? Ik hoor doorgaans dat het niet zo'n probleem is (een studieschuld hebben lijkt meer regel dan uitzondering), maar ik kan het me voorstellen dat het verstandig is om het niet te doen.
Lenen moet ik toch wel, maar kan ik dan net zo goed maar een tijd het maximale lenen en dan wat op de bank zetten voor het geval dat de wasmachine eens ontploft?
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, als de student liever op kamers gaat, terwijl thuis blijven wonen heel goed mogelijk is, kan ik me voorstellen dat ouders niet bij willen dragen.
Allebei mijn kinderen kunnen in Helmond of Eindhoven verder gaan studeren. Ze kunnen dan gewoon thuis blijven wonen, gratis en voor niks. En denk maar niet dat ik dan voor hun een kamer ga huren, omdat ze graag willen party-en of zo.
Ach, dat kan thuis ook en anders als ze klaar zijn met studeren. Ik betaal er in elk geval niet voor als ze op kamers willen, terwijl dat door een korte afstand niet nodig is. Dan doen ze maar net alsof ze hier op kamers zitten. Hoeven ze niks voor te betalen en dan mogen ze gerust zelf koken of wassen. Graag zelfs.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:05 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.
*Eensch isquote:Op vrijdag 6 april 2007 12:05 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.
vloeit van rechtswege voort uit de wet op studiefinanciering.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:48 schreef Lips het volgende:
@sampoo, hoe kom je er bij dat ouders verplicht zouden zijn bij te dragen aan studiekosten???? Zou nogal mooi zijn!
och, tegen de tijd dat ik kinderen heb zie ik het uit huis gaan als deel vd opvoeding. werken ze betalen ze het zelf, studeren ze dan zal ik ze echt wel financieel ondersteunen. ze moeten alleen niet verwachten dat ik alles betaal. een bijbaantje in het weekend hoort ook bij die zelfstandigheid.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, dat kan thuis ook en anders als ze klaar zijn met studeren. Ik betaal er in elk geval niet voor als ze op kamers willen, terwijl dat door een korte afstand niet nodig is. Dan doen ze maar net alsof ze hier op kamers zitten. Hoeven ze niks voor te betalen en dan mogen ze gerust zelf koken of wassen. Graag zelfs.
Trouwens, mijn jongste gaat leren voor kok. Die hoeft niet op kamers om te leren koken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |