Dank jequote:Op dinsdag 3 april 2007 21:12 schreef Tja... het volgende:
Het is niet erg hoor; een studieschuld is vooral een investering in je toekomst. Natuurlijk, het kost rente, maar wat die paar duizend euro (op een gemiddelde studieschuld van 30-40K), over 15 jaar genomen? Juist, zo weinig dat je het beter niet kunt missen.
Voor de duidelijkheid: Ik ben afgestudeerd mét een studieschuld, het een prima baan en ben 1,5 jaar geleden begonnen met terugbetalen. Oftewel: de "mindere" kant van een studieschuld heb ik inmiddels ook meegemaakt.
Pfoe, en dan drink ik niet eens, dus kun je nagaan hoeveel ik over zal houden.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:18 schreef mgerben het volgende:
Het is helemaal niet erg.
Staar je niet blind op die 15 jaar, want dat kwijtschelden geldt alleen als je 15 jaar zo arm bent als een kerkrat.
Je moet het dus gewoon terugbetalen.
Is dat erg?
Nee, dat valt dus enorm mee.
Want als je studeert ben je gewoon een armeluis die van 500 in de maand moet rondkomen, waar eerst nog 499 huur vanaf moet, en collegegeld, en boeken, en bier, en dan heb je nog niet eens gegeten.
Als je van school afkomt vind je dus een baan, en dan verdien je zoveel dat je het eerste half jaar niet eens weet wat je met al dat geld moet doen.
Je kunt dus makkelijk die lening afbetalen, je houdt nog geld over, en na een paar jaar, als je hem hebt afbetaalt, krijg je dus een extra bonus omdat je die aflossing per maand vanaf dan zelf kunt houden.
Geen probleem dus. Staar je niet blind op dat terugbetalen; als je bent afgestudeerd is je (financiële) situatie totaal anders en die moet je niet vergelijken met nu.
Hangt van de hoogte van de rente af. Je zult buiten een huis als onderpand niet zulke goede voorwaarden hebben als bij een studielening, ontzettend lage rente en maandbedrag naar draagkracht. Als je het tot nut kunt brengen waarom niet? Het is wat anders als je leent en je niet weet wat je met het extra geld moet doen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:35 schreef Lucille het volgende:
Je moet zoveel lenen als je nodig hebt. Vergeet niet dat als je rente betaald dat je beter zo weinig mogelijk kunt lenen.
Gewoon lenen. Je studie is de beste investering die je in je leven zult doen. De rente is zo laag dat als je het geld zou wegzetten op een spaarrekening (bv voor je wasmachine) draai je bijna quitte. Doe ik ookquote:Op dinsdag 3 april 2007 20:57 schreef cocopop het volgende:
Is het af te raden om een lening te nemen bij de IB-Groep, of valt het allemaal wel mee? Ik hoor doorgaans dat het niet zo'n probleem is (een studieschuld hebben lijkt meer regel dan uitzondering), maar ik kan het me voorstellen dat het verstandig is om het niet te doen.
Lenen moet ik toch wel, maar kan ik dan net zo goed maar een tijd het maximale lenen en dan wat op de bank zetten voor het geval dat de wasmachine eens ontploft?
Zonder stufi red je het ook met een bijbaan nietquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:48 schreef ColdFeet het volgende:
Kuch....
Je kunt ook gewoon een bijbaantje nemen hoor. Overweeg die optie eerst eens.
Als je er echt geen tijd voor hebt omdat je te druk bent met je studie, dan ga je lenen. Maar als je maar 30 uur in de week aan je studie besteedt...
Als het niet anders kan is een IB-Groeplening zeker het voordeligst, zeker. Maar je carriere beginnen zonder enige schuld is ook wel heel prettig. En, als je een beetje kritisch bent over de bijbaantjes die je aanneemt, staat het ook nog eens goed op je CV.
Dat laatste staat uiteraard volkomen los van het feit of je al dan niet leent.quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:48 schreef ColdFeet het volgende:
En, als je een beetje kritisch bent over de bijbaantjes die je aanneemt, staat het ook nog eens goed op je CV.
Afgezien van dat het praktisch onmogelijk is om van stufi en bijbaantje te leven wanneer je alles zelf moet betalen, ook nog eens kritisch over bijbaantjes zijn? Het zou een mooie wereld zijn als dat voor iedereen mogelijk was. Maar het is nog lang geen mooie wereld.quote:Op dinsdag 3 april 2007 22:48 schreef ColdFeet het volgende:
Kuch....
Als je er echt geen tijd voor hebt omdat je te druk bent met je studie, dan ga je lenen. Maar als je maar 30 uur in de week aan je studie besteedt...
Als het niet anders kan is een IB-Groeplening zeker het voordeligst, zeker. Maar je carriere beginnen zonder enige schuld is ook wel heel prettig. En, als je een beetje kritisch bent over de bijbaantjes die je aanneemt, staat het ook nog eens goed op je CV.
Ik ben ook helemaal niet tegen lenen. Mijn stufi is op en ik heb nu idd een bescheiden lening, prima. Het was een reactie op mensen die makkelijk te praten over 30, 40K studieschuld. Zeker, een investering in je toekomst. Maar ook jarenlang een blok aan je been! Daarom heeft werken bij mij de voorkeur boven lenen.quote:Op woensdag 4 april 2007 09:26 schreef zure_apple het volgende:
[..]
Zonder stufi red je het ook met een bijbaan niet
Aan de andere kant, als je moet lenen, dan kun je dat beter van de IBG doen dan van de bank. De rentepercentages van de IBG zijn erg tof in vergelijking tot commerciele banken, en vind maar eens een bank die voorstelt om 'een draagkrachtmeting' te doen als je vindt dat je te weinig inkomen hebt om je lening terug te betalen.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:35 schreef Lucille het volgende:
Je moet zoveel lenen als je nodig hebt. Vergeet niet dat als je rente betaald dat je beter zo weinig mogelijk kunt lenen.
Precies. Zelf heb ik nu gekozen voor een baan die weliswaar iets minder betaald, maar wel een hoger niveau is. Ikzelf vind overigens een bijbaan beter dan af en toe een bak koffie drinken met het ballencorps. Ik snap werkelijk niet dat bedrijven dat soort mensen willen...quote:Op woensdag 4 april 2007 11:40 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
En misschien heb ik geluk gehad met m'n baantjes, ze waren allemaal reuze CV-waardig. Maar je zoekt toch sowieso altijd het beste uit? Je gaat toch niet achter de kassa zitten als je ook, voor anderhalf keer zoveel geld, studentassistent kunt worden? (om eens een goed bijbaantje te noemen)
Even nazoeken op de website van de IBG?quote:Op woensdag 4 april 2007 16:13 schreef Gia het volgende:
Misschien wel wat vroeg, maar hoe zit het als een kind thuis blijft wonen, omdat hij in de eigen stad studeert? Hoeveel stufi krijgt hij dan? En dekt dat de kosten? (Gezinsinkomen netto 2500)
Hoe snel je klaar bent met je studie heeft weinig invloed op je kans op een baan (wel in de branche waar ik straks in ga werken iig). Behalve als je er meer dan tien jaar over doet misschienquote:Op woensdag 4 april 2007 12:06 schreef Flashwin het volgende:
gewoon lenen, hoef je ook niet te werken en ben je eerder klaar met je studie, waardoor je een degelijke baan kunt krijgen
Basisbeurs hoger onderwijs is op dit moment ¤ 90,77 voor thuiswonenden. Adhv het bruto inkomen kun je op ib-groep.nl de aanvullende beurs uitrekenen. Kosten collegegeld e.d. kun je daar ook terugvinden. Kortom: www.ib-groep.nlquote:Op woensdag 4 april 2007 16:13 schreef Gia het volgende:
Misschien wel wat vroeg, maar hoe zit het als een kind thuis blijft wonen, omdat hij in de eigen stad studeert? Hoeveel stufi krijgt hij dan? En dekt dat de kosten? (Gezinsinkomen netto 2500)
Ik bedoel inderdaad de studiekosten. Die aardappel extra betalen we nog wel zelf, hoor.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:41 schreef ColdFeet het volgende:
Maar wat noem je 'dekt het de kosten'? Of je je studie ervan kunt betalen? Dat wellicht. Maar het zal nooit genoeg zijn voor levensonderhoud.
Als je kind thuis blijft wonen krijg je de eerder genoemde 90 euro per maand. Dat is zo'n 1000 euro per jaar. Een opleiding aan het HBO (of universiteit) kost 1500 per jaar. Als je kind zijn of haar best doet doet hij/zij er 4 jaar over. Dat betekend dat je een tekort hebt van 2000 euro m.b.t. de opleiding zelf.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik bedoel inderdaad de studiekosten. Die aardappel extra betalen we nog wel zelf, hoor.
Daarnaast kan hij voor zichzelf wat gaan bijverdienen met een weekendbaantje of zo. Dat mag hij dan ook gewoon houden. Tenzij we echt heel krap zouden komen te zitten, natuurlijk.
Het duurt ook nog wel 3 jaar voor het zover is. Ik vraag het nu om een inschatting te maken hoeveel ik de komende jaren nog voor zijn studiekosten opzij moet zetten.
Mja, daar vind ik wel bedragen voor thuiswonende basisbeurs en aanvullende beurs. Maar ik vind niets over inkomen ouders e.d. Krijgt iedereen de basisbeurs en de aanvullende beurs? Dan zou mijn zoon zo'n 300 euro per maand krijgen. Dat lijkt me wel voldoende voor de studie.quote:
Bedankt voor deze info, maar zie mijn posting na deze: Wanneer krijg je die aanvullende beurs, en valt die ook onder de prestatiebeurs?quote:Op woensdag 4 april 2007 18:40 schreef zure_apple het volgende:
[..]
Als je kind thuis blijft wonen krijg je de eerder genoemde 90 euro per maand. Dat is zo'n 1000 euro per jaar. Een opleiding aan het HBO (of universiteit) kost 1500 per jaar. Als je kind zijn of haar best doet doet hij/zij er 4 jaar over. Dat betekend dat je een tekort hebt van 2000 euro m.b.t. de opleiding zelf.
Boeken e.d. kun je op besparen als je ze 2e hands koopt (scheelt ongeveer 40%). Ook kopieren kan helpenIkzelf heb zo'n 700 euro uitgegeven aan boeken en nog iets van 150 euro aan dictaten. Verder heb je nog andere kosten zoals schrijfmateriaal, printen e.d.. Reken op zo'n 50 euro per jaar.
Dan heb je nog extra uitgaven zoals een schooltripje o.i.d. en onvoorziene uitgaven. Reken op 200 per jaar.
Dit betekend dat je minimaal (2000+700+150+200+800) 3850,- euro tekort komt.
Ik zou geen zuurverdiene centen direct afnemen. Beter kun je zeggen dat jij zijn opleiding betaald en de boeken voor het 1e jaar (i.v.m. wenning aan nieuwe school etc.), en dat hij de rest zelf betaald.
Dat leren mijn kinderen nu ook al. Ze krijgen hun kinderbijslag, vanaf 12,5 jaar, maandelijks op hun eigen rekening (met pincode), kan niet in het rood, en daar moeten ze zelf al hun kosten van betalen. Kleding, bioscoopje, een keer zwemmen, cadeautjes enz... Zaken als abonnementen en contributies betalen wij voor ze.quote:Leert hij ook meteen omgaan met geld!
Je kunt berekenen op hoeveel studiefinanciering je (kind) recht hebt (heeft). Aanvullende beurs is afhankelijk van inkomen. Beiden vallen onder de prestatiebeurs inderdaad.quote:Op woensdag 4 april 2007 18:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Mja, daar vind ik wel bedragen voor thuiswonende basisbeurs en aanvullende beurs. Maar ik vind niets over inkomen ouders e.d. Krijgt iedereen de basisbeurs en de aanvullende beurs? Dan zou mijn zoon zo'n 300 euro per maand krijgen. Dat lijkt me wel voldoende voor de studie.
En valt dit in zijn geheel onder de prestatiebeurs? Dus kwijtschelding indien binnen de tijd klaar?
Ben op dat gebied echt een noob. In mijn tijd bestond zoiets nog niet. Ik kreeg op mijn 18de driedubbele kinderbijslag.![]()
Hm, schiet niet op. Neem aan dat met toetsingsinkomen het inkomen volgens belastingopgave is?quote:Op woensdag 4 april 2007 19:23 schreef Serinde het volgende:
[..]
Je kunt berekenen op hoeveel studiefinanciering je (kind) recht hebt (heeft). Aanvullende beurs is afhankelijk van inkomen. Beiden vallen onder de prestatiebeurs inderdaad.
Dan heeft-ie 35-40K geleend in twee jaar. Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar?quote:Op woensdag 4 april 2007 14:07 schreef Yoni het volgende:
15 jaar lang zo'n 225 euro per maand moeten afbetalen is niet leukZou daar toch wel goed over nadenken. (dit heeft mijn vriend, die heeft max. geleend voor de 2 jaar dat ie geen recht meer op stufi had, maar nog wel bezig was met zijn (tweede) studie). Hij heeft er op zich geen spijt van, want die twee studies doen was wel wat hij wilde, maar het is best een hele hoop geld en 15 jaar is lang!
Burgerlijk Wetboek 1:395a lid 1;quote:Op woensdag 4 april 2007 21:48 schreef Lips het volgende:
@sampoo, hoe kom je er bij dat ouders verplicht zouden zijn bij te dragen aan studiekosten???? Zou nogal mooi zijn!
Volgens mij geldt dat alleen voor middelbaar onderwijs hoor. Daarbij, hoe kunnen ze ouders die het zelf hard te halen hebben verplichten een peperdure opleiding te betalen. Ik geloof niet dat het in de praktijk zo werkt. Bijstandsmoeder en fabriekspapa (even kort door de bocht voorbeeld) gaan echt geen universiteit betalen.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:54 schreef sampoo het volgende:
[..]
Burgerlijk Wetboek 1:395a lid 1;
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Ik ken er genoeg met zo'n schuld. Ik weet niet of het in twee jaar lukt en of dat dan van de ib-groep is maar over de gehele studie kan dat best.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:50 schreef mgerben het volgende:
[..]
Dan heeft-ie 35-40K geleend in twee jaar. Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar?
35000???
Ik vind het prima dat je leent voor je studie, maar 35000 euro????
Daarom krijgt een student waarvan de ouders weinig verdienen ook tot ruim 200 EUR meer per maand aan aanvullende beurs dan studenten met rijke ouders.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:57 schreef Lips het volgende:
[..]
Volgens mij geldt dat alleen voor middelbaar onderwijs hoor. Daarbij, hoe kunnen ze ouders die het zelf hard te halen hebben verplichten een peperdure opleiding te betalen. Ik geloof niet dat het in de praktijk zo werkt. Bijstandsmoeder en fabriekspapa (even kort door de bocht voorbeeld) gaan echt geen universiteit betalen.
Idd, wat je leent moet je ook terugbetalen. Als het echt zo'n 'investering in je toekomst' (=goede baan) is, hoef je er sowieso niet op te rekenen dat een deel wordt kwijtgescholden.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:46 schreef Lips het volgende:
Ik vind 'lenen omdat het kan en niet zo duur is' echt de meest waardeloze motivatie die er is. Je leent toch pas als je het geld echt nodig hebt? Toch niet om op een spaarrekening te zetten :x
Ach het is goed voor de economie. Als elke student eindigt met een schuld van 30.000 EUR en dat geld ook is gaan rollen (boeken of bier het maakt niet uit) dan heeft de economie een paar jaar flink geteerd en hebben diezelfde studenten wellicht een schuld maar ook betere kans op een baan door de betere economie.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:46 schreef Lips het volgende:
Ik vind 'lenen omdat het kan en niet zo duur is' echt de meest waardeloze motivatie die er is. Je leent toch pas als je het geld echt nodig hebt? Toch niet om op een spaarrekening te zetten :x
Ik moest mijn volledige studie (particulier) zelf betalen. Ik had wel een bijbaan en woonde thuis maar zonder maximale lening kon ik het niet betalen. Zit nu met een studieschuld van dik 6.000 euro. Tuurlijk is het een investering in je toekomst! Daarom heb ik het ook gedaan. Maar ik heb 't niet gedaan 'omdat het kan'.
besluit preek over schulden bij jongeren etc. maar achterwege te laten
Helaas hebben die studenten (ja ik generaliseer) vaak geen benul van de waarde van geld en hebben ze ook niet geleerd ermee om te gaan. En dan mij op de bank raar aankijken als ze niet nog een lening kunnen krijgen...quote:Op woensdag 4 april 2007 22:07 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ach het is goed voor de economie. Als elke student eindigt met een schuld van 30.000 EUR en dat geld ook is gaan rollen (boeken of bier het maakt niet uit) dan heeft de economie een paar jaar flink geteerd en hebben diezelfde studenten wellicht een schuld maar ook betere kans op een baan door de betere economie.
Ik heb ook een bijbaantje en ik leen en red het zo allemaal maar het houdt niet over en ik kan zo iets sparen (omdat ik ook door de studie en verhuizing enzo niks meer op mn spaarrekening had en geloof me dat voelt ook kut als je niks als reserve hebt) en op deze manier kan ik af en toe ook iets leuks doen (daar werk ik voor dusquote:Op dinsdag 3 april 2007 22:48 schreef ColdFeet het volgende:
Kuch....
Dat is waar. En benul van geld krijg je juist door een bijbaantje te nemen. Dan weet je dat hoeveel je moet doen voor een nieuwe laptop of een verre reis.quote:Op woensdag 4 april 2007 22:08 schreef Lips het volgende:
[..]
Helaas hebben die studenten (ja ik generaliseer) vaak geen benul van de waarde van geld en hebben ze ook niet geleerd ermee om te gaan. En dan mij op de bank raar aankijken als ze niet nog een lening kunnen krijgen...
Zoals ik al zei, ik stelde deze vraag om alvast helder te krijgen hoe hij ervoor staat, indien ons inkomen ongeveer blijft zoals het nu is. Wij zijn dan ook van plan om te gaan sparen. We hebben al wel wat spaargeld, maar dat is nog niet toereikend. 2 jaar later komt er namelijk nog één achteraan die een vervolgopleiding gaat doen.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:42 schreef sampoo het volgende:
Dat wordt dus of er wat bij lenen of een paar uurtjes extra werken of zoals ouders tot hun 21ste verplicht zijn om te doen, bijdragen aan de studiekosten (vandaar ook het in oog nemen van het inkomen van de ouders).
Wat voor een studie gaan ze doen dan HBO of WO? Ik denk dat je kinderen sowieso nog wel een bijbaantje erbij kunnen hebben als ze thuis wonen. Dan hoeven ze namelijk niet voor zichzelf te verzorgen wat veel tijd scheelt...quote:Op donderdag 5 april 2007 11:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, ik stelde deze vraag om alvast helder te krijgen hoe hij ervoor staat, indien ons inkomen ongeveer blijft zoals het nu is. Wij zijn dan ook van plan om te gaan sparen. We hebben al wel wat spaargeld, maar dat is nog niet toereikend. 2 jaar later komt er namelijk nog één achteraan die een vervolgopleiding gaat doen.
Ik vind ook niet dat ze het van hun zelf verdiende geld moeten betalen. Wat ze bijverdienen mogen ze houden. De stufi is voor de studie en de rest betalen wij. Verder krijgen ze gratis kost en inwoning. Lijkt me heel fair, toch?
Oudste wil naar de pabo of eerst SPH. Hij wil graag gaan werken in het speciaal onderwijs of medisch kinderdagverblijf of zoiets. Eventueel eerst een paar jaartjes gewoon voor de klas. Is HBO dus.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:51 schreef Twisted_Logic het volgende:
[..]
Wat voor een studie gaan ze doen dan HBO of WO? Ik denk dat je kinderen sowieso nog wel een bijbaantje erbij kunnen hebben als ze thuis wonen. Dan hoeven ze namelijk niet voor zichzelf te verzorgen wat veel tijd scheelt...
Goeie instelling. Ik hoop dat mijn kids ook alles zullen doen om niet te hoeven lenen.quote:Op donderdag 5 april 2007 15:37 schreef ColdFeet het volgende:
Gia, Ik vind je absoluut niet krenterig. Mijn ouders hebben een hoger maandinkomen betaalden ook mijn opleiding, maar verder niets, ik was vanaf het begin uitwonend trouwens. Mijn rijbewijs betaalden ze niet. En ik vind mijn ouders ook echt niet krenterig.
Het dwong mij om te gaan werken (lenen had ook gekund, maar ik ben er niet dol op). Ik kreeg steeds betere baantjes en ben echt heel blij dat het zo gelopen is.
Als je het zo bekijkt, heeft iedere student die een prestatiebeurs krijgt een studieschuld. In theorie is dat natuurlijk ook zo, maar in dit topic wordt gedoeld op bijlenen via de IBG waardoor een studieschuld ontstaat...quote:Op donderdag 5 april 2007 16:39 schreef Stansfield het volgende:
Op dit moment heb ik ook een studieschuld. Wanneer ik mijn studie afmaak wordt die kwijtgescholden. Maar zit er zwaar over te denken om er mee te stoppen. Maar ja heb al dat geld ook gekregen via studiebeurs of goedkoop veel met de trein gereist. Dus dat ik dat terug moet betalen is ook weer niet zo'n ramp. Heb er lekker lang rente van kunnen krijgen.
Da's natuurlijk wel een hele aardige. Moet de rente natuurlijk wel hoger zijn dan de IBG-rente. Of begint die pas te lopen vanaf het moment dat je afstudeert?quote:Op donderdag 5 april 2007 22:45 schreef cocopop het volgende:
Oh, wat een hoop reacties..voorstander van. Maar wat als je een bedrag spaart van het leengeld,
Als je ouders weinig bijdragen krijg je toch recht op die aanvullende stufi?quote:Op woensdag 4 april 2007 09:37 schreef releaze het volgende:
[..]
Afgezien van dat het praktisch onmogelijk is om van stufi en bijbaantje te leven wanneer je alles zelf moet betalen, ook nog eens kritisch over bijbaantjes zijn? Het zou een mooie wereld zijn als dat voor iedereen mogelijk was. Maar het is nog lang geen mooie wereld.
ot,
ikzelf leen volledig en heb een bijbaantje om alle maandelijkse kosten te dekken. toen ik nog in een studentenhuis woonde met 350¤ huur en het betalen van m'n eigen college geld was het eigenlijk amper te trekken, stufi+lening, had ik daarnaast nog een bijbaantje gehad dan was het wel te doen geweest, maar karig bestaan en absoluut geen geld voor 3, 2 of 1x per week uitgaan. het ligt er echt aan hoeveel je ouders bijdragen aan de kosten. Stufi alleen is zo'n 250¤, de meeste huren liggen ook rond dat bedrag of vele malen hoger, dan heb je nog je verzekeringen, het collegegeld, gewoon het dagelijkse bestaan.. Als je op jezelf woont is het heel moeilijk te doen
Als je ouders minder dan een bepaald inkomen verdienen krijg je een aanvullende beurs. Meer verdienen betekent niet automatisch dat ze ook bijdragen.quote:Op donderdag 5 april 2007 23:08 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Als je ouders weinig bijdragen krijg je toch recht op die aanvullende stufi?
Inderdaad, het kan wel zo zijn dat het officieel verplicht is; dat betekent niet dat het ook altijd in de praktijk gebeurt. Er zijn zat studenten die het zonder hulp van de ouders moeten doen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:00 schreef Serinde het volgende:
[..]
Als je ouders minder dan een bepaald inkomen verdienen krijg je een aanvullende beurs. Meer verdienen betekent niet automatisch dat ze ook bijdragen.
Als ik mij niet vergis, begint die rente pas te lopen vanaf het moment dat je klaar bent met je studie... Maar ik kan mij vergissen. Hmm, toch maar eens uitzoeken.quote:Op donderdag 5 april 2007 22:58 schreef gronk het volgende:
[..]
Da's natuurlijk wel een hele aardige. Moet de rente natuurlijk wel hoger zijn dan de IBG-rente. Of begint die pas te lopen vanaf het moment dat je afstudeert?
Hrm, je zou natuurlijk ook maximaal kunnen lenen en met dat geld kunnen gaan speculeren op de beurs...beetje middelen...
Tja, als de student liever op kamers gaat, terwijl thuis blijven wonen heel goed mogelijk is, kan ik me voorstellen dat ouders niet bij willen dragen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:14 schreef cocopop het volgende:
[..]
Inderdaad, het kan wel zo zijn dat het officieel verplicht is; dat betekent niet dat het ook altijd in de praktijk gebeurt. Er zijn zat studenten die het zonder hulp van de ouders moeten doen.
De rente begint direct nadat je het geld hebt ontvangen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:19 schreef cocopop het volgende:
[..]
Als ik mij niet vergis, begint die rente pas te lopen vanaf het moment dat je klaar bent met je studie... Maar ik kan mij vergissen. Hmm, toch maar eens uitzoeken.
Ook goed. Dat maakt niet zoveel uit, ik ben niet van plan om 10.000 euro opzij te zetten..quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:26 schreef zzzzzzz het volgende:
[..]
De rente begint direct nadat je het geld hebt ontvangen.
het hebben van een studieschuld is ongeveer net zo erg als het hebben van een hypotheek. de afbetalingsvoorwaarden zijn zelfs veel beter.quote:Op dinsdag 3 april 2007 20:57 schreef cocopop het volgende:
Is het af te raden om een lening te nemen bij de IB-Groep, of valt het allemaal wel mee? Ik hoor doorgaans dat het niet zo'n probleem is (een studieschuld hebben lijkt meer regel dan uitzondering), maar ik kan het me voorstellen dat het verstandig is om het niet te doen.
Lenen moet ik toch wel, maar kan ik dan net zo goed maar een tijd het maximale lenen en dan wat op de bank zetten voor het geval dat de wasmachine eens ontploft?
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, als de student liever op kamers gaat, terwijl thuis blijven wonen heel goed mogelijk is, kan ik me voorstellen dat ouders niet bij willen dragen.
Allebei mijn kinderen kunnen in Helmond of Eindhoven verder gaan studeren. Ze kunnen dan gewoon thuis blijven wonen, gratis en voor niks. En denk maar niet dat ik dan voor hun een kamer ga huren, omdat ze graag willen party-en of zo.
Ach, dat kan thuis ook en anders als ze klaar zijn met studeren. Ik betaal er in elk geval niet voor als ze op kamers willen, terwijl dat door een korte afstand niet nodig is. Dan doen ze maar net alsof ze hier op kamers zitten. Hoeven ze niks voor te betalen en dan mogen ze gerust zelf koken of wassen. Graag zelfs.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:05 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.
*Eensch isquote:Op vrijdag 6 april 2007 12:05 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Ik vind op kamers gaan en studeren wel min of meer hand in hand gaan. Studeren is niet alleen jezelf intellectueel ontwikkelen maar ook dat stukje zelfstandigheid: zelf je spullen wassen, zelf leren koken, boodschappen doen etc.
vloeit van rechtswege voort uit de wet op studiefinanciering.quote:Op woensdag 4 april 2007 21:48 schreef Lips het volgende:
@sampoo, hoe kom je er bij dat ouders verplicht zouden zijn bij te dragen aan studiekosten???? Zou nogal mooi zijn!
och, tegen de tijd dat ik kinderen heb zie ik het uit huis gaan als deel vd opvoeding. werken ze betalen ze het zelf, studeren ze dan zal ik ze echt wel financieel ondersteunen. ze moeten alleen niet verwachten dat ik alles betaal. een bijbaantje in het weekend hoort ook bij die zelfstandigheid.quote:Op vrijdag 6 april 2007 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, dat kan thuis ook en anders als ze klaar zijn met studeren. Ik betaal er in elk geval niet voor als ze op kamers willen, terwijl dat door een korte afstand niet nodig is. Dan doen ze maar net alsof ze hier op kamers zitten. Hoeven ze niks voor te betalen en dan mogen ze gerust zelf koken of wassen. Graag zelfs.
Trouwens, mijn jongste gaat leren voor kok. Die hoeft niet op kamers om te leren koken.
dan hoop ik toch dat je meer rente vangt op die spaarrekening dan je betaalt aan het IBG. anders is het niet zo handig. ik heb wel eens gehoord dat mensen hun IBG lening in staatsobligaties steken en zo zelfs winst maken.quote:Op vrijdag 6 april 2007 13:29 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook. Ik leen maximaal, maar een groot gedeelte gaat naar m'n spaarrekening. Sorrt buffer, die ik, op 't moment dat ik 'm niet meer nodig heb, in één keer kan terugstorten naar 't IBG.
Als je het geld niet gebruikt maak je altijd winst. Je rente loopt pas op het moment van afbetalen. Als je het na je studie in een keer terugstort heb je altijd winst.quote:Op vrijdag 6 april 2007 13:33 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dan hoop ik toch dat je meer rente vangt op die spaarrekening dan je betaalt aan het IBG. anders is het niet zo handig. ik heb wel eens gehoord dat mensen hun IBG lening in staatsobligaties steken en zo zelfs winst maken.
Dat is niet waar, dat geldt alleen voor leningen voor 1992: http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.aspquote:Op vrijdag 6 april 2007 16:42 schreef Kwelit het volgende:
[..]
Als je het geld niet gebruikt maak je altijd winst. Je rente loopt pas op het moment van afbetalen. Als je het na je studie in een keer terugstort heb je altijd winst.
Wat een naaistreek! Toen ik met ib belde vertelde ze me nl. heel iets andersquote:Op vrijdag 6 april 2007 16:58 schreef zzzzzzz het volgende:
[..]
Dat is niet waar, dat geldt alleen voor leningen voor 1992: http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.asp
Waar voor de rente ook nog 'es 1.65 procentpunt lager is.quote:Op vrijdag 6 april 2007 16:58 schreef zzzzzzz het volgende:
Dat is niet waar, dat geldt alleen voor leningen voor 1992: http://www.ib-groep.nl/pa(...)oop_en_aflosfase.asp
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |