Keyword, maar waarschijnlijk een verschillende interpretatie van de woorden 'heel slim' . Ik kan jouw punt wel zien van 'heel slim = beta', maar het volgt bij mij niet dat 'beta = heel slim'. Niet bepaald wiskundig, maar goed. Wat ik onder 'heel slim' laat vallen, is, hoewel ik niet tot deze groep behoor, misschien 1 % van de populatie. En dan heb ik het dus duidelijk even niet over de rijkeluiskindjes die van papa en mama het allerhoogste moeten scoren op school. (Al zou je kunnen ageren dat die weer Economie gaan doen als sprong naar het zakenleven, al denk ik hier wel in stereotypes.)quote:Op vrijdag 6 april 2007 00:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Neen. Beta's kunnen alfa's zijn omdat je dat bent met beperkte geestelijke capaciteiten. Iemand die heel slim is, heeft toch meestal niet veel moeite met taken die niet intellectueel veeleisend zijn.
En hier ga je de mist in, ik denk dat veel Beta's juist WEL moeite hebben met taken die niet zo intellectueel veeleisend (op hun eigen gebied) zijn! Ze raken verveelt omdat ze hun kennis niet kunnen gebruiken. Als je een alfa studie als psychologie had gedaan had je geweten dat mensen die slim zijn JUIST problemen hebben met taken die ze als weinig intellectueel uitdagend zien.quote:Op vrijdag 6 april 2007 00:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Neen. Beta's kunnen alfa's zijn omdat je dat bent met beperkte geestelijke capaciteiten. Iemand die heel slim is, heeft toch meestal niet veel moeite met taken die niet intellectueel veeleisend zijn.
Ja, dat is wel zo. Ik kon me nooit motiveren om talen te gaan leren. Totdat je ontdekt dat er allerlei interessante duitse electronicatijdschriften zijn, en dan pik je spelenderwijs een redelijke duitse woordenschat op.quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:14 schreef Ixnay het volgende:
Zonder bèta's leefden we nog in de steentijd.
Die stelling dat alle bèta's ook een alfa-studie hadden gekund geldt voor mij niet.
Ik vind alfa "wetenschap" zo oninteressant dan ik me er niet voor zou kunnen motiveren. Maar dat is dan een beperking aan mij.
Voor mij geldt dat ik de meeste Beta onderwerpen ook niet interessant genoeg vind om er boeken over te lezen, ik kan me er ook niet voor motiveren. Mijn nieuwe stelling:quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:14 schreef Ixnay het volgende:
Zonder bèta's leefden we nog in de steentijd.
Die stelling dat alle bèta's ook een alfa-studie hadden gekund geldt voor mij niet.
Ik vind alfa "wetenschap" zo oninteressant dan ik me er niet voor zou kunnen motiveren. Maar dat is dan een beperking aan mij.
Nou, da's gelul hoor. Waarom is statistiek dan zo'n ontzettend struikelblok bij heel veel 'alfa'-studierichtingen?quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:26 schreef ioko het volgende:
Mensen die geen Beta studie doen zijn even slim als beta studenten: ze interesseren zich alleen niet voor de materie. Er zijn evenveel beta's die een alfa studie zouden kunnen doen als andersom.
Maar dat wil dus niet zeggen dat ze het 'talent' niet hebben, alleen dat ze het liever nuttiger aanwenden.quote:Op vrijdag 6 april 2007 08:52 schreef ioko het volgende:
[..]
En hier ga je de mist in, ik denk dat veel Beta's juist WEL moeite hebben met taken die niet zo intellectueel veeleisend (op hun eigen gebied) zijn! Ze raken verveelt omdat ze hun kennis niet kunnen gebruiken. Als je een alfa studie als psychologie had gedaan had je geweten dat mensen die slim zijn JUIST problemen hebben met taken die ze als weinig intellectueel uitdagend zien.
Nee hoor, als je mijn gedachtegang goed gevolgd had, zou je inzien dat er ook beta artsen/advocaten etc bestaan. Overigens zijn de medische en juridische opleidingen natuurlijk geen alfa, maar dat terzijde.quote:En jij wilt dus alle artsen, advocaten, psychologen, universitaire docenten enz. typeren als mensen met een beperkte geestelijk capaciteit?
Het is niet arrogant, het is gewoon logisch redeneren.quote:Waar haal je de arrogantie vandaan gozer.... Ik hoop dat je over een tijdje een keer uit de kelder mag waar je bent opgegroeid: misschien dat je dan weet hoe de echte wereld eruit ziet
![]()
Wat je dus eigenlijk doet is alle slimme mensen beta noemen, en alle belangrijke beroepen beta-beroepen maken: zo is het eenvoudig om een discussie te winnen. En mijn punt dat de meeste artsen end. door jou nog steeds als alfa worden gezien weerleg je nog steeds niet. In elke groep zijn uitzonderingen, ik heb het over het grote beeld.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:06 schreef Diederik_Duck het volgende:
Nee hoor, als je mijn gedachtegang goed gevolgd had, zou je inzien dat er ook beta artsen/advocaten etc bestaan. Overigens zijn de medische en juridische opleidingen natuurlijk geen alfa, maar dat terzijde.
Omdat het deze mensen niet interesseert!, wat zou het motivatieniveau voor beta studenten zijn voor een psychologisch vak waarin de eigen zwakheden open en bloot op tafel worden gegooid bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:29 schreef gronk het volgende:
[..]
Nou, da's gelul hoor. Waarom is statistiek dan zo'n ontzettend struikelblok bij heel veel 'alfa'-studierichtingen?
Nee, omdat ze het niet kunnen.quote:
Tsja, dat ze in de zachte sector rare gewoontes hebben (ik heb van de nodige studentes begrepen dat ze nou niet bepaald het nut inzagen van dat soort sessies, buiten dat het een bijltjesdag was voor de groep) lijkt me niet het probleem van de beta'squote:wat zou het motivatieniveau voor beta studenten zijn voor een psychologisch vak waarin de eigen zwakheden open en bloot op tafel worden gegooid bijvoorbeeld?
Waarom maak je zo'n groot onderscheid in deze twee groepen? Het lijkt wel of je aan rassensegregatie doet man! Bij Beta's is het zo dat ze alles kunnen wat ze maar willen, ze worden alleen beperkt door hun motivatie, en Alfa's kunnen in principe niets, behalve het deel waar de Beta's zichzelf toch niet voor kunnen motiveren. Als dit je standpunt is, dan is een verdere discussie sowieso niet mogelijk, wat een verwrongen wereldbeeld.....quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:36 schreef gronk het volgende:
[..]
Nee, omdat ze het niet kunnen.
[..]
Tsja, dat ze in de zachte sector rare gewoontes hebben (ik heb van de nodige studentes begrepen dat ze nou niet bepaald het nut inzagen van dat soort sessies, buiten dat het een bijltjesdag was voor de groep) lijkt me niet het probleem van de beta's
Erm, nee. Ik zie het nut niet in om me een potje te laten afzeiken door een stel gefrustreerde collega's. Ik zie ook niet in hoe ik patienten met een schizoide of dissociatieve stoornis beter zou kunnen behandelen als me eerder op de ochtend in een twee uur durende sessie uitvoerig fijntjes onder de neus is gewreven dat ik me beter had moeten aanpassen aan het gedrag van 'de langst werkende collega' ofzoiets. En andere psychologische zelfkastijding.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:54 schreef ioko het volgende:
En het gaat niet om rare gewoontes, deze vakken zijn onderdeel van een studie psychologie omdat je deze methodes later moet toepassen om mensen met een geestesziekte te kunnen helpen. En dat jij er het nu niet van inziet verbaast me dan weer niets. Maar zelfs jij zult toch niet zo arrogant zijn dat wanneer jij er het nut niet van inziet het per definitie niet nuttig IS, hoop ik.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:18 schreef ioko het volgende:
[..]
Wat je dus eigenlijk doet is alle slimme mensen beta noemen,
Dit is zeker alfaredeneren? Ik zeg helemaal niet dat alle belangrijke beroepen betaberoepen zijn. Een advocaat is bv absoluut niet een beoefenaar van een betaberoep; dat neemt niet weg dat de advocaat zélf wel als een beta kan denken.quote:en alle belangrijke beroepen beta-beroepen maken:
Ik weet niet hoe je erbij komt dat artsen door mij als alfa gezien worden, dat is aperte onzin.quote:zo is het eenvoudig om een discussie te winnen. En mijn punt dat de meeste artsen end. door jou nog steeds als alfa worden gezien weerleg je nog steeds niet. In elke groep zijn uitzonderingen, ik heb het over het grote beeld.
En wat is dit dan?quote:Op vrijdag 6 april 2007 10:18 schreef ioko het volgende:
[..]
En mijn punt dat de meeste artsen end. door jou nog steeds als alfa worden gezien weerleg je nog steeds niet. In elke groep zijn uitzonderingen, ik heb het over het grote beeld.
quote:Overigens zijn de medische en juridische opleidingen natuurlijk geen alfa, maar dat terzijde.
Gouwe-ouwe alfa-tactiekquote:
Je trekt het totaal uit zijn verband: ik zeg helemaal niet dat JIJ dat zou moeten doen. Ik zeg dat het een onderdeel van de studie klinische psychologie is, omdat je veel kennis over jezelf (op dat vlak) moet hebben voordat je complexe psychologische problemen kunt oplossen voor anderen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 11:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Erm, nee. Ik zie het nut niet in om me een potje te laten afzeiken door een stel gefrustreerde collega's. Ik zie ook niet in hoe ik patienten met een schizoide of dissociatieve stoornis beter zou kunnen behandelen als me eerder op de ochtend in een twee uur durende sessie uitvoerig fijntjes onder de neus is gewreven dat ik me beter had moeten aanpassen aan het gedrag van 'de langst werkende collega' ofzoiets. En andere psychologische zelfkastijding.
Dat jij denkt dat je door dat soort politiek gekonkel een betere behandelaar kunt worden zegt wat mij betreft genoeg over het niveau van de alfa-wetenschappen. Nuke the site from orbit, it's the only way to be sure.
Lijkt mij niet. Het lijkt mij nogal naief om er van uit te gaan dat je 'karakterzwaktes' objectief op tafel kunt leggen, en dat je die door collega's (die verder helemaaaal geen belang hebben bij jouw karakterzwaktersquote:Op vrijdag 6 april 2007 12:04 schreef ioko het volgende:
Het 'gekonkel' waar jij over begint zegt vooral veel over jou frustraties, niet over het nut van dit soort vakken.
Nogmaal, dat deel ben ik met je eens. Maar voor psychologiestudenten is het fijn om deze zwaktes eerder naar boven te krijgen dan wanneer ze met een psychotische patient diep in een sessie zitten.quote:Op vrijdag 6 april 2007 13:30 schreef gronk het volgende:
[..]
Lijkt mij niet. Het lijkt mij nogal naief om er van uit te gaan dat je 'karakterzwaktes' objectief op tafel kunt leggen, en dat je die door collega's (die verder helemaaaal geen belang hebben bij jouw karakterzwakters) neutraal kunt laten beoordelen.
Tussen die wegwerkers/bouwvakkers, loopt altijd een uitvoerder/werkvoorbereider etc. en dat zijn voornamelijk HTS-sers, ingenieurs dus, of MTS-sers met 20 tot 30 jaar ervaring. Die weten hoe het in elkaar zit en hoe ze die bouwvakkers/wegwerkers moeten aanstuderen.quote:Op vrijdag 6 april 2007 09:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Een week of 4 zonder ingenieurs, niemand die het zou merken. Een week of vier zonder schoonmakers, wegwerkers, klusjespolen, of agrariers, en de wereld staat stil.
Kijk, da's nou het voordeel van de betere beta: die zijn zo autistisch dat ze zichzelf als net zo'n 'black box' beschouwen als anderen, en dus redelijk goed in de smiezen hebben wat hun zwakke punten zijn zonder dat ze daarvoor met z'n twintigen op de hei moeten zitten.quote:Op vrijdag 6 april 2007 14:07 schreef ioko het volgende:
Nogmaal, dat deel ben ik met je eens. Maar voor psychologiestudenten is het fijn om deze zwaktes eerder naar boven te krijgen dan wanneer ze met een psychotische patient diep in een sessie zitten.
En er loopt ook een ingenieur tussen de asperge stekers? en op aardappel velden? En er staat er één in een kantoorpand de wc te soppen?quote:Op vrijdag 6 april 2007 14:18 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Tussen die wegwerkers/bouwvakkers, loopt altijd een uitvoerder/werkvoorbereider etc. en dat zijn voornamelijk HTS-sers, ingenieurs dus, of MTS-sers met 20 tot 30 jaar ervaring. Die weten hoe het in elkaar zit en hoe ze die bouwvakkers/wegwerkers moeten aanstuderen.
Zonder die mensen zou de bouw 4 weken stil liggen, en dan praat je vaak wel over miljarden.
Je kunt er wel grappen over maken, maar dit topic wordt toch wel ineens weer heel actueel na het schietincident deze week, waar een alfa het vuur op een sloot beta's opende.quote:Op dinsdag 3 april 2007 14:56 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ik hoor een root-of-all-evil grapje ergens op de achtergrond.
Sorry, ik ga nu mijn pistool pakken en m'n klas neerschieten, nu goed?quote:Op woensdag 18 april 2007 09:10 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt er wel grappen over maken, maar dit topic wordt toch wel ineens weer heel actueel na het schietincident deze week, waar een alfa het vuur op een sloot beta's opende.
Hij had toch juist een hekel aan kakkers.quote:Op woensdag 18 april 2007 09:10 schreef thabit het volgende:
Je kunt er wel grappen over maken, maar dit topic wordt toch wel ineens weer heel actueel na het schietincident deze week, waar een alfa het vuur op een sloot beta's opende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |