Zo, afgelopen zaterdag was het dus weer zover; voor de 2e keer naar De Librije!! Een jaar of 5 geleden al eens geweest en dat beviel errug goed dus had me toen dan ook voorgenomen dit, tevens om budgedtaire redenen, eens in de 5 jaar te doen.
Ik woon vlak bij De Librije dus om 18.55 u. van huis weg en om 19.00 u. kwamen we aanlopen. Aangezien het erg mooi weer was hadden ze een terras met allemaal relaxte loungebanken. We werden verwelkomd, ik met een glas champagne en mijn vriendin een alcoholvrij brouwseltje (ze drinkt geen alcohol). Het voltallige front- office personeel stond buiten, evenals Jonnie en Therese. We kregen de menu- en wijnkaart aangereikt en we konden aan de studie. De mondvermaakjes werden ondertussen ook buiten genuttigd Uiteindelijk een keuze kunnen maken; we kozen beide voor de "Librije's acht keer mini". Ik nam daar een wijnarrangement bij want ik kon niet kiezen uit al die wijnen.
Lange leve copy- paste, hiet het menu:
"Librije’s Acht keer mini"
Nieuwe “vindingen” en een enkele klassieker, in het mini uitgevoerd
Oester, ganzenlever, oloroso room en venkel
Jonge makreel met paprika en koffie
Langoustine, lavendel mayonaise met sinaasappel
Rug, wang, kin en tong van kabeljauw met droge worstbouillon en knolselder
Kalfszwezerik, “kalfsamerican”en kalfstong
Wiede lam met spinazie en mierikswortel
Munster, dadel, uitlekvocht van aardappel en steranijs
Gebrande ananas, chocolade en roze peper ijs
Bloedsinaasappel met mascarpone en dennentoppen
Dit werd vooraf gegaan door de mondvermaakjes:
“Cruditeiten”en kruiderij
Kroepoek van“boleten”
Jonge paksoi met mango en sesamyoghurt
Piccalilly met witte bonen
Krokante kaas met Zwolse mosterd
Pinda, pittige augurk
Zwarte olijf en gebrande paprika
Compôte aubergine met tongkuit
Nu ben ik echt heel slecht in gedetailleerde beschrijvingen dus jullie zullen maar van me aan moeten nemen dat het echt heel bijzonder en lekker was......duh. Elk gerecht was weer een feest en de combinatie van sommige producten erg bijzonder, je vraagt je echt af hoe ze dat verzinnen. De combinatie pinda, pittige augurk was echt een uitschieter........die mogen ze mij per kilo gaan leveren.
Het retaurant zelf kende ik niet meer terug.....ze hebben daar flink zitten verbouwen en het is echt prachtig geworden. Wij zaten op een soort van love-seat in de hoek van het restaurant zodat je mooi overzicht had en alles en iedereen kon bekijken. En naast mekaar zitten en eten is ook wel weer erg gezellig! Tevens is de bediening een stuk professioneler geworden en ze hebben alles goed onder controle.......toen ik naar de wc liep hoorde ik iemand fluisteren in een microfoontje: "tafel 1 naar het toilet". Toen ik terug kwam werd de volgende gang opgediend.......planning & control! Na het eten kregen we een uitgebreide rondleiding in de keuken en hebben we nog even met Therese staan babbelen.
Al met al dus weer een geweldige ervaring met lekker eten in een relaxte sfeer. Over 5 jaar weer!!
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.