Oh, ik dacht dat de koppen er al af waren. In mijn post van 15 april staat een beetje uitgelegd hoe het werkt met tulpen die voor de bol geteeld worden. Daar halen ze ook de koppen af. En je kan de bollen die in je tuin staan rooien en in het najaar opnieuw planten, maar je kan ze ook in de grond laten zitten als ze niet in de weg staan.quote:Op donderdag 26 april 2007 11:18 schreef Automatic_Rock het volgende:
M'n moeder vertelde dat de dode bloemen er uit gehaald moeten worden, zodat het geen zaad gaat vormen. Daardoor zou de energie naar de bol gaan of zoiets
En tulpenbollen moeten toch weer uit de grond?? Ik weet alleen niet wanneer
Ik heb werkelijk geen idee.quote:Op donderdag 26 april 2007 11:19 schreef Marty het volgende:
Is hier iets van waar?
super bedankt voor de tipquote:Op vrijdag 27 april 2007 00:11 schreef Tomfan het volgende:
Tulpen hebben niet zo zeer voeding nodig maar wel kalk ...
Wanneer een tulp in de grond blijft zitten krijgen ze klisters ... (kleine bolletjes) wanneer ze niet gerooit worden dan zullen ze te weinig ruimte hebben om zich heen (vanwege de klisters) en ieder jaar minder worden.
Dit geld niet voor botanische tulpen (wildvormen) deze zullen zich gewoon blijven vermeerderen.
Dus wanneer je tulpen ieder jaar nadat het loof is afgestorven opgraaft en in oktober weer plant zal dat een beter resultaat geven dan wanneer ze in de grond blijven zitten.
Dus als ik de bollen nu in onze koelkast leg (die is stuk; voorin is het 4 graden, tegen de achterkant -2, dus ik leg ze dan in het midden..) dan simuleer ik een weekje winter, voor ik ze opstuur naar het warme en zonnige kreta waar ze -evt eerst in een glaasje water- vocht opnemen tot ze wortels krijgen? Dus schaal 1:1000 doen wat jij in de winter doet?quote:In de koelcel is het 2 graden Celsius. Een tulp bloeit van nature na de winter: tulpen hebben een koudeperiode nodig, voordat ze gaan groeien. Door de tulp al in oktober in de koelcel te zetten, is het mogelijk om voor Kerstmis in de warme kas tulpen in bloei te hebben.
Ik heb ze nog niet gekochtquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 18:17 schreef dwerg het volgende:
Nee, sorry, dat gaat niet werken. De bollen hebben echt een langere koudeperiode nodig dan één week. Waar heb je de bollen gekocht? Zat er niet iets van een gebruiksaanwijzing bij?
Dit project is vooral interessant voor grotere bedrijven die (bijna) jaarrond hetzelfde product telen, en het hele jaar CO2 gebruiken. Bij de teelt van onder andere roos, tomaat, chrysant, komkommer en alstroemeria zorgt toediening van CO2 voor meer productie. Veel kwekers laten de rookgassen (waar CO2 inzit) van de verwarmingsketel dan ook niet meer uit de schoorsteen blazen, maar zorgen ervoor dat deze via een systeem van leidingen in de kas komen. Bij de eerder genoemde alstroemeria loopt er een dikke pvc-buis langs de gevel, en via dunnere plastic leidingen bij de grond komt de CO2 dan tussen de bloemen. Er zit ook CO2 in de buitenlucht, maar daar heb je niet zoveel aan als het dak van de kas gesloten is. Daarom lieten we al in het begin van de jaren 80 's ochtends oliekachels branden om meer CO2 in de rozenkas* te brengen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 16:43 schreef Wolfje het volgende:
Ik heb een tijdje geleden bij een programma op tv gezien dat de CO_2 uitstoot van bedrijven zoals Shell wordt opgevangen en via een buizensysteem naar een aantal tuinbouwbedrijven wordt gestuurd. De planten groeien dan extra goed vanwege de CO_2. Voor zowel de grote industrie als de tuinbouw heeft dit voordelen. Doe jij ook aan mee aan dit project of heb je daar plannen voor?
Maar - heel nieuwsgierig en eigenwijs - het lijkt mij dat die tulpen dan ook recent geoogst zijn?quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 20:09 schreef dwerg het volgende:
Ehm, nee. Nouja, als je een bos gaat brengen.
Yep. Tulpen worden jaarrond geteeld, al is de productie tussen moederdag en november minimaal. Dit zijn meestal tulpen van bollen die in oktober/november vorig jaar zijn geplant en daarna ingevroren bij een temperatuur net onder nul. Je kan ze dan vandaag uit de koelcel halen, en over twee weken heb je dan tulpen in bloei. De vraag is in deze tijd natuurlijk gering, en daarom staat de bloemenproductie ook op een laag pitje. Maar het is mogelijk om in oktober tulpen in bloei te krijgen.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 21:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Maar - heel nieuwsgierig en eigenwijs - het lijkt mij dat die tulpen dan ook recent geoogst zijn?
Schaatsen?quote:Wat voor typisch nederlands moet ik nu opsturen![]()
we hebben al worst, stroopwafels, en drop...
maar maar maar ik kan dus geen tulpen kopen die vorige week door de koelcel-meneer uit de koelcel zijn gehaald, nadat ze daar een jaar hebben gelegen?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 16:40 schreef dwerg het volgende:
[..]
Yep. Tulpen worden jaarrond geteeld, al is de productie tussen moederdag en november minimaal. Dit zijn meestal tulpen van bollen die in oktober/november vorig jaar zijn geplant en daarna ingevroren bij een temperatuur net onder nul. Je kan ze dan vandaag uit de koelcel halen, en over twee weken heb je dan tulpen in bloei. De vraag is in deze tijd natuurlijk gering, en daarom staat de bloemenproductie ook op een laag pitje. Maar het is mogelijk om in oktober tulpen in bloei te krijgen.
[..]
Schaatsen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |