* toeslagen kan je per maand aanvragen (dan hoef je dus niet eerst het hele bedrag zelf voor te schieten).
* qua KDV of gastouder: ik vind zelf dat een KDV constantere kwaliteit biedt, en je krijgt van een bezoekje ook een duidelijker beeld van hoe hoog die kwaliteit ongeveer is
![]()
. Daarnaast heb je bij een KDV niet automatisch een (wen)probleem bij ziekte of vakantie van je vaste gastouder.
* het hangt een beetje van je kind af of het beter aardt bij een KDV of een gastouder. Bij de nonsignificante steekproef van mijn twee zoons is er een hemelsbreed verschil tussen de oudste (scoort 11 op een extravertschaal van 10, als een vis in het water in een groep) en jongste (meer teruggetrokken). De oudste ging altijd met veel plezier naar het KDV, bij de jongste ging het goed toen hij op een zeer kleinschalige creche zat (vijf babies, twee leidsters) maar die was diepongelukkig toen we daarna verhuisden en hij naar een KDV met grotere, verticale groepen moest. Hij zit nu bij een gastouder en aanbidt haar (wij trouwens ook, ze is absoluut geweldig).
Maar de invalgastouders waar hij soms in de vakanties komt matchen niet altijd even goed. Eentje vind ik eng netjes (met als grote kanttekening dat het bij ons thuis altijd een nog maar net gecontroleerde chaos is), bij de andere zit hij steevast 'net' voor de televisie als ik hem kom halen en die heeft ook alleen van die mierzoete lichtgevende ranja (waar je allemaal niet over kan vallen
![]()
).
Maar ik zou de gastouder-optie zeker niet vantevoren uitsluiten. Bij ons deden ze een lange intake met een gedetailleerde vragenlijst (over je opvoedstijl en gewoonten) op grond waarvan ze gast- en vraagouders matchen, en bij ons pakte dat dus zeer goed uit.
Het doorlezen van de GGD-rapporten zou ik ook zeker niet overslaan, er staan dingen in die ik zelf niet zo heel belangrijk vind maar ik vind het bijvoorbeeld prettig om te lezen dat er niet te veel kinderen per vloeroppervlak zitten en dat ze niet met hun vingertjes in de deurscharnieren kunnen e.d.