abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47824533
Ik zou heel graag september dit jaar mijn studie weer op willen pakken. Omdat ik rust, regelmaat en zekerheid wil denk ik dat een kinderdagverblijf misschien de beste oplossing gaat worden tegen die tijd.
Alleen zie ik echt even niet het beginnetje in de wirwar van kinderdagverblijven, toeslagen, etc.
Waar begin ik met uitzoeken, hoe werkt het met de toeslag van de belastingdienst?
Ons inkomen is namelijk niet zo royaal dat we honderden euro's in de maand bij kunnen leggen of enorme bedragen voor kunnen schieten. Zeker omdat het een vrij dure studie is waarbij er naast werken qua uren studiebelasting eigenlijk niet goed mogelijk is.
Misschien is het een wat domme vraag, want er zijn vast heel makkelijke manieren om er achter te komen, maar ik krijg het op dit moment niet voor elkaar om overzicht te krijgen

er is vast wel een apart topic hier voor, maar ik kon het even niet vinden. Als het zo is, excuses!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 11:51:25 #2
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_47824761
Voor toeslag kun je hier kijken: www.toeslagen.nl. Daar kun je een proefberekening maken.
En als je het op tijd aanvraagt, krijg je het meteen al per maand terug, dus hoef je niks voor te schieten. (nou ja, strikt genomen wel, maar dan krijg je meteen dezelfde maand al je tegemoetkoming)
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  vrijdag 30 maart 2007 @ 11:58:17 #3
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_47825005
over de dagverblijven.

Kijk eens in het rond wat er bij jullie zit en bel voor een afspraak voor een rondleiding. En als je er verschillende bekijkt kan je meteen vergelijken wat je leuk vind, hoe het klikt wat je eerste indruk is. Alle papieren als beleidsplan en info enz kan je dan op je gemak thuis door lezen.

succes
pi_47825829
dank! Grappig, hoe het vanzelf begint te rollen als je maar ergens aan een draadje trekt Ik ben er inmiddels ook achter dat ik waarschijnlijk wel in aanmerking kom voor een extra bijdrage, door studie. Of dat ook zo is als je partner wel inkomen heeft weet ik niet, dat is de volgende stap in het uitzoeken. Erg handig alleen als elke instantie weer naar een andere instantie wijst

bestaan er geen kinderopvangmannetjes, net zoals er belastingmannetjes en verzekeringsmannetjes bestaan

[ Bericht 18% gewijzigd door owlet op 30-03-2007 12:58:35 ]
  vrijdag 30 maart 2007 @ 14:22:52 #5
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_47830109
Alle kinderopvang-instanties hebben ook een pedagogisch werkplan. Meestal wordt dat op verzoek gewoon thuisgestuurd (of even langslopen en er om vragen, proef je meteen de sfeer). Zo krijg je een idee wat er op een dag gebeurt en gedaan wordt met de kinderen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_47830474
Je kunt ook het ggd rapport vragen. Dat van ons kdv staat zelfs op internet. En een keertje langslopen als de kinderen buitenspelen zegt ook veel.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 30 maart 2007 @ 14:41:11 #7
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_47830799
Het GGD-rapport kan wel een gekleurd (negatief) beeld geven. Daar moet nl. antwoord gegeven worden op vragen als "zou het mogelijk kunnen zijn dat een kind struikelt over speelgoed op de grond?"
En ja, zulke dingen zijn altijd mogelijk; echt niet elk speelgoedje blijft op tafel en dus kan een ander kind er over struikelen.
En door zulke dingen kun je op onderdelen een negatieve beoordeling krijgen. Als je de complete vragenlijst met antwoorden kunt inzien heb je natuurlijk wel een goed beeld
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_47831210
Het staat er dan ook bij op basis waarvan ze negatief zijn. Ik vond het zelf wel goed de rapporten van de kdv's uit de omgeving te lezen. Hier zijn ze overigens over praktisch alles positief. Alleen niet over het aantal leidsters, omdat ze aan het begin en het einde van de dag de groepen samenvoegen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_47831318
Ik vind het wel spannend allemaal zeg maar het lijkt in ieder geval geod mogelijk om weer te gaan studeren, mits er tegen die tijd plek is op een KDV.

Ik zal het rapport eens bekijken maar ik moet eerlijk zijn dat ik altijd wat huiverig ben voor wat ET al schrijft.
Als ik het binnen mijn eigen straatje bekijk, vrijeschoolonderwijs, dan zie je daar ook hoe resultaten beinvloed kunnen worden door een verkeerde manier van vragen stellen of door appelen met peren te vergelijken.
Maar het zal zeker geen kwaad kunnen dus ik zal een kritisch kijken

Een KDV hier in de regio valt sowieso af. Zij hebben een halen-brengen service en ik ben al geregeld door zo'n doos met een auto vol met autostoeltjes en kinderen bijna van mijn sokken gereden. Die gaat echt met een noodgang de stad door en dat geeft nou niet echt een positief beeld van de medewerksters!
  † In Memoriam † vrijdag 30 maart 2007 @ 15:46:54 #10
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_47833310
Op vrijeschool.startpagina.nl staan links naar antroposofische kinderopvang. Wij denken (als niet echt -sofen) wel eens aan een Heemhuys voor Lucie.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_47833866
Daar zou onze voorkeur ook naar uit gaan
Helaas zit er niets in de regio. Als mijn collegeuren overdag zouden vallen dan zou Zeist een optie zijn, daar zit een erg mooi antroposofisch KDV. Maar aangezien de lestijd van 17:00 tot 21:00 uurs is is dat niet echt mogelijk
pi_47895204
Nou, de eerste informatiepapieren zijn al binnen Maandag maar eens bellen om wat vragen te stellen en eventuele afspraken te maken over snuffelbezoekjes.

Puur uit interesse (want ik kom er morgen toch wel achter hoop ik), wat zijn de gemiddelde wachttijden *ongeveer* op dit moment?
Ik besef dat het heel erg verschil per regio, maar ik heb echt geen flauw idee of ik moet denken aan een jaar of een paar maanden
  zondag 1 april 2007 @ 16:24:14 #13
108648 cattie
lieve moeder
pi_47895515
Hier in Haarlem verschilt het per kdv, maar de wachttijden zijn ongeveer tussen de 6 en 12 maanden voor gewilde kdv's. In wat mindere buurten zijn er soms per direct plekjes voor de minder gewilde dagen (woensdag en vrijdag). Met andere woorden: geen peil op te trekken. Er was ergens op internet een site met wachttijden, ik zal eens even kijken of ik die kan vinden.

edit: ik kan de site niet meer vinden, sorry.

[ Bericht 3% gewijzigd door cattie op 01-04-2007 16:50:50 ]
pi_47896068
geen probleem, toch bedankt!
Ik zal het morgen wel allemaal horen.
  zondag 1 april 2007 @ 19:10:49 #15
62233 Jelief
ikke lief!
pi_47900123
En een gastmoeder Owlet, is dat een idee? Iemand die in lijn zit met jouw levenswijze?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_47900575
Toevallig ben ik nu online adressen aan het verzamelen van gastouderbureau's zodat ik maandag wat af kan bellen.
Maar het gekke is dat ik haar liever op een kinderdagverblijf achterlaat, waar het misschien niet helemaal is zoals ik het zelf zou doen maar waar wel enige vorm van professionaliteit, kwaliteit en controle te verwachten is dan bij een gastouder thuis, in een druk gezinsleven.
Dat is vast niet terecht, maar zo voelt het nu wel.
Toch ga ik wel informatie inwinnen, want het is gewoon belangrijk dat we 1 september een plekje hebben, anders kan ik mijn studie waarschijnlijk een jaar uitstellen.
pi_47900657
Gastouderbureaus hebben gediplomeerde mensen En ze komen overigens vaker aan huis dan dat ze je kind meenemen naar hun eigen huis (dacht ik).
pi_47901044
Owlet, volgens mij is er via een gastouderbureau wel controle op de veiligheid en dergelijken... Maar ergens kan ik me ook wel wat voorstellen bij je "voorkeur" voor het kinderdagverblijf.
Wij zijn er nog niet uit of we gaan voor een gastouder of het kinderdagverblijf. Hoe lang van tevoren moet je dat eigenlijk gaan regelen? (k ben pas 13wkn zwanger ). Zie net een paar reacties hierboven dat cattie iets schreef over wachtlijsten. Ik denk dat ik gewoon maar eens moet gaan informeren hier...

Heaven, ik "ken" hier een paar gastouders, maar die doen allemaal de opvang in hun eigen huis (kindjes worden daarheen gebracht).
Fake it till you make it...
pi_47901102
* toeslagen kan je per maand aanvragen (dan hoef je dus niet eerst het hele bedrag zelf voor te schieten).

* qua KDV of gastouder: ik vind zelf dat een KDV constantere kwaliteit biedt, en je krijgt van een bezoekje ook een duidelijker beeld van hoe hoog die kwaliteit ongeveer is . Daarnaast heb je bij een KDV niet automatisch een (wen)probleem bij ziekte of vakantie van je vaste gastouder.

* het hangt een beetje van je kind af of het beter aardt bij een KDV of een gastouder. Bij de nonsignificante steekproef van mijn twee zoons is er een hemelsbreed verschil tussen de oudste (scoort 11 op een extravertschaal van 10, als een vis in het water in een groep) en jongste (meer teruggetrokken). De oudste ging altijd met veel plezier naar het KDV, bij de jongste ging het goed toen hij op een zeer kleinschalige creche zat (vijf babies, twee leidsters) maar die was diepongelukkig toen we daarna verhuisden en hij naar een KDV met grotere, verticale groepen moest. Hij zit nu bij een gastouder en aanbidt haar (wij trouwens ook, ze is absoluut geweldig).

Maar de invalgastouders waar hij soms in de vakanties komt matchen niet altijd even goed. Eentje vind ik eng netjes (met als grote kanttekening dat het bij ons thuis altijd een nog maar net gecontroleerde chaos is), bij de andere zit hij steevast 'net' voor de televisie als ik hem kom halen en die heeft ook alleen van die mierzoete lichtgevende ranja (waar je allemaal niet over kan vallen ).

Maar ik zou de gastouder-optie zeker niet vantevoren uitsluiten. Bij ons deden ze een lange intake met een gedetailleerde vragenlijst (over je opvoedstijl en gewoonten) op grond waarvan ze gast- en vraagouders matchen, en bij ons pakte dat dus zeer goed uit.

Het doorlezen van de GGD-rapporten zou ik ook zeker niet overslaan, er staan dingen in die ik zelf niet zo heel belangrijk vind maar ik vind het bijvoorbeeld prettig om te lezen dat er niet te veel kinderen per vloeroppervlak zitten en dat ze niet met hun vingertjes in de deurscharnieren kunnen e.d.
pi_47901306
quote:
Op zondag 1 april 2007 19:27 schreef heaven7 het volgende:
Gastouderbureaus hebben gediplomeerde mensen
De gastouders zelf hoeven geen diploma's te hebben volgens mij. Bij ons doen ze wel verplicht een EHBO-cursus en kunnen ze Gordon-cursussen e.d. volgen, en ze krijgen 1x per jaar een onverwachte controle.
quote:
En ze komen overigens vaker aan huis dan dat ze je kind meenemen naar hun eigen huis (dacht ik).
Hier worden de kinderen bij de gastouder thuis opgevangen, ze hebben ook vaak kinderen van meerdere gezinnen.

Jongste gaat sinds ie twee is trouwens wel naar de peuterspeelzaal, om aan grotere groepen te wennen. Bij een kind wat al naar het KDV gaat vonden we dat niet nodig.
pi_47902943
Ik dacht dat de mensen die bij een gastouderbureau werken een diploma SPW moesten hebben! Ik ben daar nu namelijk mee bezig, en bijna klaar, en wilde dan bij een gastouderbureau gaan werken. Ik zou het wel vrij onverantwoord vinden eerlijk gezegd.
pi_47903544
quote:
Op zondag 1 april 2007 19:40 schreef anneja het volgende:
* qua KDV of gastouder: ik vind zelf dat een KDV constantere kwaliteit biedt, en je krijgt van een bezoekje ook een duidelijker beeld van hoe hoog die kwaliteit ongeveer is . Daarnaast heb je bij een KDV niet automatisch een (wen)probleem bij ziekte of vakantie van je vaste gastouder.
dat laatste is dus ook een reden voor ons om in eerste instantie liever voor een KDV te kiezen. Mijn studie is een voltijdstudie in deeltijd gepropt, met maar twee contactavonden per week. Een keer missen door ziekte van Ronja is natuurlijk geen probleem, maar als er ook nog eens de kans is dat de gastouder een keer op vakantie gaat of zelf ziek is dan is het al snel te onzeker.
pi_47904064
quote:
Op zondag 1 april 2007 20:33 schreef heaven7 het volgende:
Ik dacht dat de mensen die bij een gastouderbureau werken een diploma SPW moesten hebben! Ik ben daar nu namelijk mee bezig, en bijna klaar, en wilde dan bij een gastouderbureau gaan werken. Ik zou het wel vrij onverantwoord vinden eerlijk gezegd.
Nee, in principe kan bijna iedereen gastouder worden.
Dat is ook de constructie die nu zo populair is: als ouders en grootouders zich beide inschrijven bij een gastouderbureau hebben de ouders recht op de kinderopvangtoeslag. Die kan dan aan de grootouders betaald worden of bijvoorbeeld op de spaarrekening van het kind gestort worden.

Ik denk wel dat een gastouder op zich heel goed kan werken maar je moet echt wel kritisch zijn en een goede treffen denk ik. Een mederwerker op een KDV kan en moet zich houden aan de richtlijnen en regels van het KDV. Een gastouder heeft wel enige regels vanuit het bureau, maar zal toch meer haar eigen weg volgen.
  zondag 1 april 2007 @ 21:08:20 #24
24188 Belana
kloon van belana
pi_47904202
Ik heb een gastouder via het gastouderbureau, iemand die bij ons thuis oppast. wij hebben het zeer getroffen, kan niet anders zeggen. Bovendien regelt het gastouderbureau hier de belastingteruggave, dus we hoeven niks voor te schieten ofzo, ideaal. Ook dat de kinderen niet van hot naar her gesleept hoeven iedere ochtend en avond vind ik erg prettig, als ze nog slapen kunnen ze lekker blijven liggen. het enige nadeel is inderdaad dat ze ook wel eens ziek is en dan moet je toch vrij snel kunnen schakelen naar iemand anders.
stormy waters...
sailin'
  zondag 1 april 2007 @ 21:16:49 #25
62233 Jelief
ikke lief!
pi_47904534
Vergis je niet Owlet, ook in de (gediplomeerde) kinderopvang kun je nog zeer vreemde dingen tegenkomen weet ik uit ervaring. In jouw geval zou ik extra vragen naar het voedselbeleid en ook of de leidsters zich daar aan houden.

Voor Emma hebben we ook een gastouder overwogen maar het constante van een kdv heeft ook de doorslag gegeven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')