De gastouders zelf hoeven geen diploma's te hebben volgens mij. Bij ons doen ze wel verplicht een EHBO-cursus en kunnen ze Gordon-cursussen e.d. volgen, en ze krijgen 1x per jaar een onverwachte controle.quote:Op zondag 1 april 2007 19:27 schreef heaven7 het volgende:
Gastouderbureaus hebben gediplomeerde mensen![]()
Hier worden de kinderen bij de gastouder thuis opgevangen, ze hebben ook vaak kinderen van meerdere gezinnen.quote:En ze komen overigens vaker aan huis dan dat ze je kind meenemen naar hun eigen huis (dacht ik).
dat laatste is dus ook een reden voor ons om in eerste instantie liever voor een KDV te kiezen. Mijn studie is een voltijdstudie in deeltijd gepropt, met maar twee contactavonden per week. Een keer missen door ziekte van Ronja is natuurlijk geen probleem, maar als er ook nog eens de kans is dat de gastouder een keer op vakantie gaat of zelf ziek is dan is het al snel te onzeker.quote:Op zondag 1 april 2007 19:40 schreef anneja het volgende:
* qua KDV of gastouder: ik vind zelf dat een KDV constantere kwaliteit biedt, en je krijgt van een bezoekje ook een duidelijker beeld van hoe hoog die kwaliteit ongeveer is. Daarnaast heb je bij een KDV niet automatisch een (wen)probleem bij ziekte of vakantie van je vaste gastouder.
Nee, in principe kan bijna iedereen gastouder worden.quote:Op zondag 1 april 2007 20:33 schreef heaven7 het volgende:
Ik dacht dat de mensen die bij een gastouderbureau werken een diploma SPW moesten hebben! Ik ben daar nu namelijk mee bezig, en bijna klaar, en wilde dan bij een gastouderbureau gaan werken. Ik zou het wel vrij onverantwoord vinden eerlijk gezegd.
* owlet noteert voedsel op het lijstje.quote:Op zondag 1 april 2007 21:16 schreef Jelief het volgende:
Vergis je niet Owlet, ook in de (gediplomeerde) kinderopvang kun je nog zeer vreemde dingen tegenkomen weet ik uit ervaring. In jouw geval zou ik extra vragen naar het voedselbeleid en ook of de leidsters zich daar aan houden.
Voor Emma hebben we ook een gastouder overwogen maar het constante van een kdv heeft ook de doorslag gegeven.
met als onderbouwing:quote:De regels voor de verklaring omtrent het gedrag worden onvoldoende uitgevoerd.
(Aan één van de voorwaarden wordt voldaan.)
En:quote:De verklaringen omtrent het gedrag van een aantal beroepskrachten zijn aangevraagd, maar kunnen tijdens het moment van inspectie niet overlegd worden.
quote:De houder waarborgt de veiligheid van de kinderen onvoldoende.
(Aan vijf tot en met negen voorwaarden wordt voldaan.)
En:quote:De risico-inventarisatie veiligheid is voor het hele kindercentrum uitgevoerd volgens het model van Consument en Veiligheid. In de risico-inventarisatie zijn veel punten uitgesloten, terwijl dezelfde risico's in het actieplan als klein risico worden omschreven. Veel risico's zijn inderdaad niet uit te sluiten, maar kunnen door beleid, gemaakte afspraken of andere verbeteringen gereduceerd worden tot aanvaarbare risico's. Hierdoor kan de kans op ernstig letsel voorkomen worden.
Er is een koppeling gemaakt tussen de risico's en bestaand beleid (protocol wiegendood of ongevallen) of gemaakte afspraken. In dit actieplan zijn echter alleen de acties m.b.t. de risico's van de slaapkamers en entree omschreven en ontbreken de acties m.b.t. de risico's van de groepsruimtes, buitenruimte, sanitair kinderen, keuken, bergruimte, kantoor, sanitair volwassenen, de omgeving en de brandveiligheid. Zo is er geen ontruimingsplattegrond, geen registratie van ongevallen en zijn er niet voldoende leidsters met een BHV diploma. De veiligheid van de kinderen kan de houder niet waarborgen.
onderbouwing:quote:Er is een pedagogisch beleidsplan, maar niet compleet of het wordt niet zo uitgevoerd.
(Aan drie tot en met vijf voorwaarden wordt voldaan.)
Eindconclusiequote:Er is een pedagogisch beleidsplan in ontwikkeling, waarbij leidsters nog weinig betrokken zijn geweest bij het opstellen van dit pedagogisch beleid. Het pedagogisch beleidsplan beschrijft niet alle punten volgens de beleidsregel kwaliteit kinderopvang. Tijdens de observatie blijkt dat de beroepskrachten voldoende sociaal-emotionele veiligheid bieden. Er worden voldoende mogelijkheden geboden voor het verwerven van persoonlijke competentie en sociale competentie. Afspraken, regels en omgangsvormen zijn voldoende aanwezig, voldoende duidelijk en worden aan de kinderen uitgelegd.
quote:*** voldoet nog niet op alle punten aan de voorwaarden die de Wet Kinderopvang en de Beleidsregels Kwaliteit stellen. Er ontbreken nog verklaringen omtrent het gedrag van beroepskrachten. Deze zijn wel aangevraagd, maar konden tijdens de inspectie niet overlegd worden. Ten aanzien van de risico-inventarisatie veiligheid wordt opgemerkt dat hiermee weliswaar een start is gemaakt, maar dat deze nog onvolledig is uitgewerkt. De actielijst is niet volledig, omdat niet alle ruimtes zijn meegenomen. Het is van belang dat het kindercentrum een helder plan maakt voor het nemen van maatregelen op de geconstateerde risico’s.
De houders zijn verplicht om een openbaar jaarverslag klachten van het voorgaande jaar vóór 1 juni in te leveren bij de GGD. Het termijn voor dit jaar hebben we tot 1 september verlengd.
1x in de 1 of 2 jaar komt er bij ons wel een inspecteur langs. We hebben namelijk laatste in interne audit gehad en dat word ook extern gedaan. Dan word alles bekeken van veiligheid tot hygiene enz enz.quote:Op woensdag 4 april 2007 12:51 schreef E.T. het volgende:
Popples, tegenwoordig komt er geen inspecteur meer langs, maar moet het kdv zelf een heel uitgebreide lijst aan vragen invullen![]()
Ook de oudercommissie vult een lijst in t.b.v. dit onderzoek
quote:Op woensdag 4 april 2007 19:58 schreef pinquit het volgende:
ik moest als stagiaire zelfs zo'n verklaring omtrent gedrag (voor 25 euro)
Ik moest dat ook voor mijn stage op het kinderdagverblijfquote:Op woensdag 4 april 2007 19:58 schreef pinquit het volgende:
ik moest als stagiaire zelfs zo'n verklaring omtrent gedrag (voor 25 euro)
Mijn man wil nu ook écht stoppen met werken om zo meer tijd aan zijn studie te kunnen besteden. Dat kan (net) maar dan moeten we nog wel kinderopvangtoeslag krijgen. Owlet, van wie krijg je nu een bijdrage, van de gemeente of het UWV? En dat is een recht, toch? Ik ben aan het rondbellen, maar kastje - muur en iedereen die er wat vanaf lijkt te weten, schijnt op vakantie te zijn...quote:Op zondag 1 april 2007 22:32 schreef owlet het volgende:
het ging mij om de opvangtoeslag van de belastingdientst omdat het leek alsof je als student (en dus werkeloze) geen opvangtoeslag kon krijgen. Maar dat is wel zo, want als je studeert aan een erkende opleiding wordt het werkgeversgedeelte betaald door het UWV of de gemeente.
Randa, bedankt voor het ideequote:Op zaterdag 7 juli 2007 17:19 schreef Randa_v het volgende:
Pixels vanuit de jeugdzorg/consultatiebureau is er hier in het dorp wekelijks een inloopochtend voor ouders en kinderen. Ouders aan de koffie/thee en de kinderen lekker spelen. Misschien even na vragen of er bij jullie ook zoiets is.
www.ollekebollekebudel.nl
Als ik zo rondkijk bij mij in de buurt (en op de website van de gemeente) dan is dat er niet echt zo'n inloopochtend (wat ik zo vind, misschien wordt het wel vermeld in de lokale krant).quote:Op zaterdag 7 juli 2007 17:29 schreef Randa_v het volgende:
Ja, je moet dan wel mee maar onder genot van een kopje thee of koffie lekker kwekken. Dat is dan toch niet helemaal wat je zoekt als je echt rust wil. Zelf ga ik ook al langer niet meer terwijl ik het wel altijd supergezellig vond, maar ik werk zelf op die dag. Baal ik wel van want mijn zoontje had het er altijd prima naar zijn zin.
Ja dank je. Het gaat lastig worden denk ik. De minimale afname van het kinderdagverblijf is hier voornamelijk 2 dagen, dat vind ik echt teveel.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 19:58 schreef Nijna het volgende:
Pixels, bij ons is de peuterspeelzaal inderdaad vanaf 2 jaar en dan in principe 2 dagdelen per week. Het kinderdagverblijf waar ik onze aankomende kleine heb ingeschreven heeft een minimale afname van 2 dagdelen. Maar dat verschilt denk ik ook per dagverblijf.
Succes met zoeken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |