abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47817918
Idiote vraag natuurlijk , weet ook niet of ik het hier moet droppen !

Maar is staal nou aan het krimpen als het warm is? of is het andersom ?

maar het zit me even dwars.....
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_47817935
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 02:27 schreef Deshima het volgende:

Zet uit, als het koud wordt krimpt het (right?)
pi_47818065
Het zet uit. Vrijwel alle stoffen zetten uit als het warm wordt.
Soms wordt het in Nederland zo warm dat de spoorstaven van de NS te lang worden en de treinen er niet of langzamer overheen mogen rijden. Verder hangen de stalen hoogspanningskabels in de zomer 'losser' dan in de winter.

Overigens heeft staal vrijwel dezelfde uitzettingscoëfficient als beton. Daarom wordt staal ook vaak gebruikt als wapening in beton.
pi_47818488
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 02:42 schreef Arjan het volgende:
Soms wordt het in Nederland zo warm dat de spoorstaven van de NS te lang worden en de treinen er niet of langzamer overheen mogen rijden. Verder hangen de stalen hoogspanningskabels in de zomer 'losser' dan in de winter.

Overigens heeft staal vrijwel dezelfde uitzettingscoëfficient als beton. Daarom wordt staal ook vaak gebruikt als wapening in beton.
volledig correct.
The most violent travel agent this side of the Themes
  vrijdag 30 maart 2007 @ 04:12:33 #5
2651 svann
night-hawk
pi_47818504
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 02:27 schreef Deshima het volgende:

Naar aanleiding van wat vraag je je dat af?
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_47818744
quote:

daarom ook in bruggen van die stukken met "tanden" zodat het kan uitzetten en zit er in het spoor ook een stuk waar de rails in als het ware 2 punten bij elkaar komt zodat er ook wat beweging mogelijk is!
pi_47818847
hallo,
Er zit verschil tussen staal en ijzer hoor. Bruggen en spoorwegrails is dus ijzer of tewel FE(ferro)
Beiden zetten wel uit als het warm wordt maar de uitzettingscoefficient is verschillend tussen ijzer en staal aangezien de een martensitisch van struktuur is en de ander austenitisch. Waardoor het dus ook harder(staal) is.
pi_47819057
quote:

In 1 post duidelijk
Trots van het Noorden!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 08:03:51 #9
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47819076
En hoogspanningskabels zijn niet van staal, en ook niet van ijzer.

Als ik het goed onthouden heb zijn die van aluminium..., met een klein deel koper (?)
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47819252
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 07:20 schreef amice het volgende:
hallo,
Er zit verschil tussen staal en ijzer hoor. Bruggen en spoorwegrails is dus ijzer of tewel FE(ferro)
Beiden zetten wel uit als het warm wordt maar de uitzettingscoefficient is verschillend tussen ijzer en staal aangezien de een martensitisch van struktuur is en de ander austenitisch. Waardoor het dus ook harder(staal) is.
Wat een kul! Alleen de eerste stelling van jou klopt! Ga eerst maar even op wikipedia pluizen ofzo voordat je zo een kolder verkoopt!
pi_47819330
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:25 schreef hugo2406 het volgende:

[..]

Wat een kul! Alleen de eerste stelling van jou klopt! Ga eerst maar even op wikipedia pluizen ofzo voordat je zo een kolder verkoopt!
Mijn hoofd duizelde al wat van termen als martensitisch en austenitisch, maar jij schijnt te weten wat het wel is, kun je dat uitleggen?
  vrijdag 30 maart 2007 @ 09:02:48 #12
545 dop
:copyright: dop
pi_47819785
Martensiet (naar de Duitste materiaalkundige Adolf Martens) is een een zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal,

Austeniet is een structuur van staal (ijzer) waarbij de atomen volgens het kubisch vlakgecentreerde atoomrooster zijn gestapeld. Deze structuur komt bij ongelegeerde staalsoorten alleen voor boven een temperatuur van 727°C.

In austeniet kan maximaal 2.11% koolstof oplossen; deze maximale hoeveelheid koolstof kan alleen op een temperatuur van 1148°C worden opgelost.

Bij het afkoelen van austeniet met meer dan 0.02% koolstof tot onder 727°C ontstaat bij snelle afkoeling martensiet (in de orde van ca. 200-400 graden per seconde) en bij trage afkoeling perliet (staal)

kort gezegt alle ijzer is eigenlijk staal, want alle ijzer bevat koolstof

als je laag gelegeerd staal snel afkoeld krijg je een harder maar ook brozer staal , als je het langzaam afkoelt krijg je een zachter staal wat in de volksmond onterecht ijzer word genoemd

ijzer en staal zetten uit als het warm word

[ Bericht 19% gewijzigd door dop op 30-03-2007 09:08:43 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_47820225
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 09:02 schreef dop het volgende:

....
Dank u! Scheelt me een hoop cut en paste werk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')