Ik ga het boeltje gewoon vastmaken met lange vijzen, een gleuf maken in zo'n grote balk mag uiteraard niet omdat je dan een gleuf maakt in de zijde die het meeste wordt gerokken, dan kunnen scheuren enzo ontstaan. Dus blokjes op maat maken, blokje tussen de balk en het frame steken, en dan een lang dikke vijs erdoor.
Redelijk of topic, maar desalniettemin een major mijlpaal in m'n leven:
Ik heb een goede reden om op te schieten met de zolder, want na de examens begin ik aan een ontwerpproject dat een beetje uit de hand is gelopen. Het was de bedoeling dat wij (mensen in mijn richting) in het 2de semester een vereenvoudigd machineconcept ontwerpen dat een toepassing heeft in de industrie (bv een machine die peren per 6 verpakt, maar dan alleen de arm met zuignappen die dat zou kunnen doen ontwerpen en de aansturing in theorie opstellen).
Via via heb ik evenwel een mooie opdracht kunnen bekomen voor staalgigant Sidmar (~Arcelor Mittal) , alleen is het bij deze opdracht wel degelijk de bedoeling dat de machine er ook in het echt komt
Het staalproductieproces is niet echt een geheim, dus ik kan gerust deze foto's plaatsen.
Staal komt toe in deze afdeling in grote 300 ton torpedo's, het heeft dan een temperatuur van rond de 1350 graden.
![]()
Het bevat wel wat onzuiverheden en bepaalde processen als Carbide inspuiten in de smelt nemen een paar onzuiverheden weg.
De smelt komt dan terecht in deze convertors (ijzeren schaal met gemetselde (!) hittebestendige bekleding):
![]()
Daarin wordt ook een 25% tal schroot toegevoegd om de smelt te koelen (de reacties om de onzuiverheden uit de smelt te halen zijn exotherm), dan krijg je een convertor die iets van een 410 ton weegt met een smelt van rond de 1600 graden:
![]()
Bovenaan drijft een slak met onzuiverheden en die moeten er uiteraard uit. Daarom wordt het een en ander overgegoten in een smeltpan.
De smeltpan lijkt op de convertor maar heeft onderaan een mechanisme dat de gloeiend hete smelt kan laten wegstromen. Omdat de smeltpan koud is ten opzichte van de warme smelt, zal als je het ene er gewoon ingiet, het mechanisme volstromen met smelt welke dan direct stolt en uw mechanisme blokkeert.
Om dat te voorkomen gieten ze eerst een hoop 'zand' op dat mechanisme zodanig dat het staal niet kan binnendringen in het mechanisme.
Dat mechanisme is aan slijtage onderhevig, dus de hoeveelheid zand is telkens verschillend. Weinig voor ene nieuwe pan, meer voor een pan van helve levensduur en weer minder op het einde. Op dit moment gebeurt deze zandtoeslag manueel via deze buis:
![]()
met op het einde een klep. Een camera controleert wel of het zand goed terecht komt, maar de hoeveelheid (tussen de 20 en 100kg zand) is volledig de keuze van de operator (en hun ervaring natuurlijk), sommigen tellen tot 5, anderen kijken gewoon, etc. Er is dus een aanzienlijke kans op menselijke fouten, en ongeveer in 1.4% ontstaat er zo een fout. Maw in die gevallen stolt de smelt in het mechanisme.
Die stolling verwijderen is een tijdrovend en gevaarlijk werk wat manueel wordt gedaan. Naast het feit dat er kostbare vertraging optreedt, komt ook de kwaliteit van het staal in het gedrang. Het staal wordt kortstondig blootgesteld aan de buitenlucht en dus stikstof en Co2 en deregelijke doordat er beschermbuizen moeten verwijderd worden om aan de mechaniek te komen.
Mijn opdracht is dus om het manuele gedeelte te vervangen door een geautomatiseerde machine. Die zelf het zand aanvoert, weegt en in de vorm loslaat. Vervolgens moet ze op een computerscherm laten zien hoeveel aan elke smeltpan is toegevoegd, en dat moet hier ergens tussen komen:
![]()
Er gaan dus geen mensen ontslaan worden of zo omdat nu een machine hun werk doet, hun werk wordt alleen eenvoudiger.
Als alles goed gaat moeten er dus midden volgend jaar 2 machines staan (ze hebben 2 gietlijnen) die ik heb ontworpen
[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 12-10-2007 17:40:46 ]