Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:14 schreef geenlogica het volgende:
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
En waarom ga je dat nu dan niet even doen ? Pats, computer uit. Dat lullige papiertje (want dat is het) invullen en buiten even een frisse neus halen om dat ding te posten. Heb je vandaag al wat gedaan.quote:[b]Op donderdag 29 maart 2007 05:40
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
Juist precies...ik kan belachelijk GEDREVEN zijn in zeer irrelevante zaken....quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:59 schreef JoeDank het volgende:
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!![]()
Nou werkt het misschien voor iedereen anders maar ik ben gewoon met iets kleins begonnen of dingen waar je niet onderuitkomt (bijvoorbeeld toen dagelijks met wat vrienden in de bibliotheek afspreken om te studeren). Alles in één keer veranderen lukte bij mij in iedergeval niet en ja, dan heb je die teleurstelling. Het moest er bij mij gewoon inslijten zodat het geen opgave is "normale" dingen te doen maar een prettig resultaat geeft zonder dat zwaard boven je hoofd.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:04 schreef geenlogica het volgende:
@JOEDANK
Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...
Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...
Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...
Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:44 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.
Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk
Omdat je dan even lekker kan vluchten terwijl je toch met iets zogenaamd "nuttigs" bezig bent. Als je de hele nacht naar de muur had zitten staren (wat dus ongeveer net zoveel toevoegd als je nu hebt gedaan), heb je geen excuus voor wat je met je tijd hebt gedaan.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:14 schreef geenlogica het volgende:
Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?
Ok, je hebt dus hetzelfde probleem...quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:40 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.
Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.quote:Vimes's approach to paperwork was not to touch it until someone was shouting, and then at least there would be someone to help him sort through the stacks.
Haha...je tot op het bot verdiepen in de levensloop van een mier. Herkenbaar zulke 'aanvallen'. Vannacht dus ook gehad, met vele onderwerpen. En heeft het je meer salaris gegeven? Heb je er studiepunten mee verdiend? Nee...quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:05 schreef Shira het volgende:
Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.
Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic![]()
De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.
Veel suuk6![]()
Dat werkt soms wel/ soms niet. Je moet het toch echt zelf doen. Dus niet het patientje uithangen, eigenlijk moet die mede-bewoner er niets toe doen, hoewel het wel een steun kan zijn naast je eigen wil. En eerlijk is eerlijk, DennisMoore heeft ook wel een beetje een punt. Het hoort er ook een beetje bij, voorzover het je leven niet gaat overheersen. Ik denk als je een enquete gaat houden wie die paar lullige schermpjes van de belastingdienst nog moet invullen, dat dat er echt nog heel veel zijn.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:39 schreef geenlogica het volgende:
Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:35 schreef DennisMoore het volgende:
Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken. Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima. Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares. Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.
Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.
Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.
Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).
Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen..
Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
[..]
En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.
juist! herkenbaar!quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:
Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:51 schreef geenlogica het volgende:
[..]
Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.
Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:
Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten
Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.
Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.
Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
Lijstjes werken alleen voor dingen die je niet moet vergeten (voor boodschappen of het menemen naar andere locaties)quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
vrouwloos,quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:33 schreef DennisMoore het volgende:
Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
Blowen wordt je alleen maar lui van. dan zit je nieteens meer internet af te struinen op jacht naar "kennis"quote:
- TS is vrouwquote:Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:
vrouwloos,
sociale druk,
levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
- manloos?quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
- TS is vrouw
- Sociale druk zit tussen je eigen oren, je kunt ook kiezen om dat met een korreltje zout te nemen.
- Als het niet vol te houden zou zijn, dan verandert het voor je 65e vanzelf wel, geleidelijk.
De meeste verplichtingen zijn helemaal geen verplichtingen, maar voélen alleen maar zo.
Dus waarom jezelf frustreren, tegen jezelf vechten, al die energie erin steken, schuldgevoelens kweken etc, wanneer dat allemaal niet nodig is?.
Gewoon wat meer schouderklopjes nodig, En dan welgemeende schouderklopjes.. geven die je dan arbeits freude?quote:Op donderdag 29 maart 2007 13:06 schreef octopussy het volgende:
Kless, ik ben het helemaal met je eens. Zit zelf ook in een dergelijke situatie. Loop afstudeerstage en krijg het voor elkaar om week in week uit hele dagen niets nuttigs te doen voor mijn opdracht. Ik ben inmiddels wel door de meeste interessante topics op Fok heen en andere fora. Morgen komt mijn examinator langs dus ik moet vandaag nog een paar rapportjes typen (zinloos, alleen school kijkt er naar, het bedrijf heeft geen interesse in documentatie). Harde deadlines zijn het enige wat me aan het werk krijgt en dan nog vaak de nacht ervoor moeten doorhalen.
Tja het valt onder de categorie SOG (studie ontwijkend gedrag). De afwas blijft hier ook een week staan, tot de borden op zijn. Die 2 opdrachten voor school die al maanden overdue zijn, maar het lukt me niet om ermee te beginnen.
Het vervelende is dat ik weet dat het moet gebeuren, ik weet dat ik mijn tijd verpruts en ik kan er wakker van liggen 's nachts. Al met al kost dat uitstelgedrag dus best wel psychische energie want ik maak me er constant druk om.
Deels is het ook wel een beetje faalangst trouwens (geldt niet voor de afwas). Het idee is dat ik liever iets NIET doe dan dat ik het SLECHT doe. Ben ontzettend bang dat mensen negatief zijn over mijn werk. Eigenlijk best een onrealistische gedachte, maar heel moeilijk uit het hoofd te halen.
Dat meen je niet?! Ik dacht dat ik ook ooit nog gelukkig zou worden, neem jij nu even al mijn hoop weg.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:
Zolang dat nie in zicht is. lijkt alles zo zinloos.
en Moelan0e dat moment krijg je ook nog wel, "midlifecrisis halverwege de 20"
Ik heb precies hetzelfde, alleen somige dingen doe ik nu anders, keerpunt was een meisje waar ik gewoon alles voor overhad, die heeft me min of meer gemotiveerdquote:Wat concrete voorbeelden van de gevolgen van het niet hebben van discipline :
-rekeningen te laat betalen
-afwas van een week ligt er nog
-niet gereageerd hebben na een paar weken op e-mails van mensen...
-studievertraging
-deadlines niet halen
-slaapgebrek
-etc
quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:23 schreef moelan0e het volgende:
Ik vroeg me al af wanneer de eerste idioot ADHD of ADD zou noemen.
![]()
hij dus.quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:12 schreef Oproerkraaier het volgende:
Klink mij als ADD in de oren...
oh, sorry.quote:Op donderdag 29 maart 2007 18:58 schreef moelan0e het volgende:
Gebrek aan discipline, motivatie en een dipje maken geen ADHD/ADD. Kom nu zeg.
*SCHOP*quote:Op donderdag 29 maart 2007 23:19 schreef geenlogica het volgende:
@Octopussy
Hmm... jij bent online nog. Kan je mij misschien een virtuele schop onder mijn kont geven zodat ik nu echt wegga van het foum? Zou het fijn vinden...En alvast succes met je rapport...
Misschien toch wel kinderachtig van je dat je verantwoordelijkheden voor je uit schuift.quote:Op donderdag 29 maart 2007 23:46 schreef releaze het volgende:
Ik heb altijd al last gehad van gebrek aan discipline, volgens velen. Maar ik heb vooral altijd veel last gehad van mensen die vanalles van me eisten en daar dan een straf of beloning tegenover zetten. Doe je de vaat niet, dan word ik boos. Ik heb het als een soort van chantage ervaren en dan kan iedereen wat mij betreft de boom in. Dit zeg ik wel zo leuk en aardig, maar ik ben al jarenlang bezig met de vraag te beantwoorden waarom ik me niet tot bepaalde dingen kan zetten of waarom ik bepaalde dingen gewoonweg niet volhou, en dit is de uiteindelijke conclusie. Ik heb er gewoon een grafhekel aan om onvrijwillig iets voor een ander te moeten doen 'want anders'. Wat nou want anders? ik zal je eens een want anders laten zien
Vast heel erg egocentrisch, maar op het moment dat ik gedisciplineerd moet bezig zijn of denk gedisciplineerd bezig te moeten zijn voor iemand anders 'want anders' komt er een enorme weerstand in me naar boven. Daar tegen vechten is heel erg moeilijk en hou ik gewoonweg niet vol, tot het punt dat ik er volledig van overtuig raak dat het ook goed voor mezelf is, maw, dat ik het niet meer onvrijwillig doe, maar vrijwillig. De meeste argumenten kunnen me echter niet raken, ik vind ze totaal niet rationeel, dus de weerstand blijft. In uiterst zeldzame gevallen raak ik er wel van overtuigd en vind de verandering langzaam maar gestaag plaats. Tegenwoordig kook ik bijvoorbeeld veel meer, uit mezelf. Allemaal onderdeel van het 'huishoudelijke taken dilemma'.
Mja, en het grootste dilemma is mezelf accepteren daarin. Want schuldgevoel dat ik niet kan voldoen aan de eisen die bepaalde maatschappelijke situaties aan me stellen. Ik blijf constant schipperen tussen mensen pleasen of leren mezelf te accepteren. Moeilijk hoor, schijt hebben aan het systeem.
Mwoa, de meeste mensen die 'boos' worden zijn geen haar beter en gedisciplineerder. Ze kunnen alleen beter delegeren.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:12 schreef moelan0e het volgende:
[..]
Misschien toch wel kinderachtig van je dat je verantwoordelijkheden voor je uit schuift.
ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten? als iemand dan boos op je wordt dan is dat geheel terrecht denk ik dan.
ja, dat is ook waar het allemaal om draait bij mij bv.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:12 schreef moelan0e het volgende:
[..]
Misschien toch wel kinderachtig van je dat je verantwoordelijkheden voor je uit schuift.
ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten?
Wie zegt dat die dingen niet zullen gebeuren? Ik doe de vaat bijvoorbeeld liever niet gelijk na het eten, maar laat het nog een poosje staan. Ik kan me ook totaal niet storen wanneer mijn kamer rommelig is, dus waarom zou ik het in godsnaam eerder opruimen? omdat het sociaal maatschappelijk 'geaccepteerd' is dat zoiets gebeurt? Dat is voor mij geen argument, het zijn de muren van mijn eigen huis notabene. Dat het fijner is om in een opgeruimde kamer te wonen? Is geen universele wet en ik ben er geen aanhanger van. De manier waarop ik mijn individuele leven wens in te richten, mijn prioriteiten stel en de manier waarop ik dingen aanpak daar heeft niemand anders zonder mijn persoonlijke toestemming invloed op. Je moet met goede argumenten aankomen waarom ik dingen anders zou moeten doen en er zijn weinig argumenten die mij kunnen overtuigen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:12 schreef moelan0e het volgende:
[..]
ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten? als iemand dan boos op je wordt dan is dat geheel terrecht denk ik dan.
Ik doe ook altijd alles op het laatste moment en ben net zo laks als jullie.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:04 schreef Lipton-Anubis het volgende:
[..]
Ik denk trouwens dat jij een van diegenen bent, die ook wel lui aangelegd is.
Maar ondanks dat toch wel dingen gewoon doet/afmaakt omdat je niet met de gevolgen wilt zitten.
En dat je dat ook gewoon lukt, dat je dat kan. Dan heb je ws. nog een streepje voor op mensen als
TS en mij.
Want ik bv. doe echt alles op het laatst terwijl jij wellicht de taken verspreid over een wat
langere periiode dan 1 dag.
Echt zo bizar van mij.
ja blabla lees ik. Zoveel woorden, je zou gewoon je verantwoording moeten nemen. Dan ruim je toch niet je kamer op, dat kan niemand ene ruk schelen.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 13:26 schreef releaze het volgende:
[..]
Wie zegt dat die dingen niet zullen gebeuren? Ik doe de vaat bijvoorbeeld liever niet gelijk na het eten, maar laat het nog een poosje staan. Ik kan me ook totaal niet storen wanneer mijn kamer rommelig is, dus waarom zou ik het in godsnaam eerder opruimen? omdat het sociaal maatschappelijk 'geaccepteerd' is dat zoiets gebeurt? Dat is voor mij geen argument, het zijn de muren van mijn eigen huis notabene. Dat het fijner is om in een opgeruimde kamer te wonen? Is geen universele wet en ik ben er geen aanhanger van. De manier waarop ik mijn individuele leven wens in te richten, mijn prioriteiten stel en de manier waarop ik dingen aanpak daar heeft niemand anders zonder mijn persoonlijke toestemming invloed op. Je moet met goede argumenten aankomen waarom ik dingen anders zou moeten doen en er zijn weinig argumenten die mij kunnen overtuigen.
kijk, in een samenwerkingsverband of schoolsituatie is het natuurlijk anders. Maar in die situaties heb ik ook toestemming gegeven (door aan een opleiding te beginnen en het vak te volgen) om me te conformeren aan de voorop vastgestelde regels en eisen. maar wat ik voor de rest met m'n leven doe, gaat niemand wat aan. en degenen die vinden dat het hen wel wat aangaat op bepaalde vlakken die krijgen natuurlijk alle ruimte tot discussie en het verdere vervolg.
Ach, als ik het kan, kan iedereen het.quote:
En toch is dat het enige dat je eraan kunt doen. Ik spreek uit ervaring.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 18:07 schreef octopussy het volgende:
En nu niet komen met 'gewoon doen' want dat is wel de meest hersenloze uitspraak die er bestaat.
Die hebben bij mij nooit gewerkt.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 18:21 schreef DennisMoore het volgende:
Natuurlijk zijn er wel tips & trucs om gedrag te veranderen.
Als het allemaal zo makkelijk was zou iedereen het zo wel doen he? Het is niet alleen maar laksheid en luiheid. Er kan gewoon iets aan de hand zijn, waardoor het even niet zo makkelijk gaat. Een klein beetje begrip voor een dergelijk probleem mag wel...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 18:38 schreef moelan0e het volgende:
Om zes uur opstaan is niet tof, maar gewoon doen. Geen zin in je huiswerk? Gewoon doen. En als je vergeetachtig bent in dit soort dingen, gewoon een agenda kopen en dagelijks erin kijken en gewoon doen wat je moet doen.
dis·ci·pli·ne (de ~ (v.), ~s)
1 gehoorzaamheid aan voorschriften en bevelen => tucht
2 tak van wetenschap of sport
gehoorzamen, niet tegenstribbelen en gewoon doen.
Staat dat je arme oortjes tegen? Och, dan mag je ook niet zeuren dat je soms nachten moet doorhalen en alle andere nadelige gevolgen van je lakse houding.
Ja, dat ga ik proberen. Een tijd maken om bewust te mogen ontspannen met 'nutteloos geklooi'. Het stomme is dat als ik dat inplan ik eigenlijk realiseer dat ik daar geeneens tijd voor heb! Dus dan neig ik er naar om het toch niet in te plannen, omdat het per definitie onverantwoord is. Misschien een uurtje per dag dan?quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:41 schreef simmu het volgende:
probeer het eens met een vaste dagindeling, waarbij je dan ook tijd inruimt voor "nutteloos geklooi waar je wel blij van wordt"
quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:
Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
Ja dat merk ik ook, dat ik eerst de pijn moet voelen voor de verandering echt komt...Maar nu dus, met mijn topic, probeer ik wat meer preventief te werk te gaan!quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:49 schreef Maisnon het volgende:
ik heb hetzelfde, zak hier ook vaak in af, vooral met zaken waar ik niet direct door onder m'n kont geschopt wordt als ik iets verkeerd doeen als dat een paar keer gebeurt dan zit ik weer op een goed ritme
Hmm... om je eerlijk te zeggen geloof ik niet zo in die diagnoses...Ik vermijd altijd bewust allerlei therapeuten, die je een stempel op kunnen plakken. Ik geloof dat de diagnoses gewoon een naam zijn voor een verzameling van kenmerken van een persoon. Ik wil die weg niet gaan. Ik zou best in het plaatje kunnen passen...Maar dan nog? Wat heb ik er dan aan? Niets. Ik zal toch mijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik wil niet het risico lopen om me te verschuilen achter een één of ander 'kwaaltje'.quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:12 schreef Oproerkraaier het volgende:
Klink mij als ADD in de oren...
MEER DOEN IN PLAATS VAN EROVER DENKENquote:Op donderdag 29 maart 2007 09:24 schreef wdn het volgende:
Waar het eigenlijk om gaat is dat je moet beseffen dat het DOEN minder werk is dan het denken erover. Plus het uitstellen zorgt ervoor dat je jezelf slechter gaat voelen en het dus weer uitstelt. Het kost allemaal zoveel minder tijd dan je denkt dat het is.
Die opluchting komt niet vanwege het feit dat ik het dan als excuus wil gebruiken om maar zo door te gaan met mijn gedrag...Maar deze kijk, dat niet alles perse een PROBLEEM IS, vind ik erg bij bepaalde dingen echt wel nuttig! Mijn verwachtingen zijn ook doorgaans hoger dan die van andere mensen om mij heen. Dus in zulke situaties kan ik deze tip zeker gebruiken...quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:40 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...
Volgens mij is het vooral een patroon (of juist het gebrek daaraan) waar het bij jou aan schort. Je hebt teveel kans om met je verplichtingen te jongleren, en daar maak je lekker misbruik van. Misschien moet je juist iets zien te krijgen, een baan of zo, wat je verplicht om afspraken op tijd na te komen.
Ga een baan aan bij defensie! daar weten ze wat discipline is... schijnt het.![]()
Weinig verheffend wat ik hier zeg geloof ik, dit weet je allemaal al en anderen hebben het ook al gezegd, maar goed...!![]()
Waren je ouders in jouw ogen ook zo, vraag ik me af? Mijn ouders hebben in mijn ogen weinig structuur ook...Ik ben me echt los aan het vechten van deze aangeleerde chaos en wanorde...quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:44 schreef kless het volgende:
Vroeger deed ik dingen gewoon, vanaf 3de jaar middelbare school niet meer. Om dat ik niet meer het idee had iets "goeds" te doen bij een deel van de dingen?
Luiheid, creatief problemen ontwijken, voor de lol? Het ontbreek aan aardigheid hebben aan de (kut)klusjes dus blijven ze liggen ofzo.
Wat is tvp? Sorry ik ben dus geen oerfokker...quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:42 schreef Norro-tje het volgende:
tvp
Nou als ik geen werk heb , heb ik hetzelfde, ook in tijden dat ik leukere banen heb...Het is dus niet persé gerelateerd aan het werk.quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:45 schreef most_wanted het volgende:
Het kan ook zijn dat je zo weinig te bieden krijgt op je werk dat je je gaat vervelen en dus op internet zoekt naar interessantere dingen?
Heb mijn vriend al gevraagd , dat als we samen in huis wonen, of hij mij af en toe wilt 'controleren' en naar bed wilt 'commanderen' als ik weer eens gefixeerd bezig ben met zinloos bezig zijn...(Hopelijk komen daar geen al te grote ruzies uit voortquote:Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:
Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten
Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.
Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.
Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
Kwaad zijn moet zo nu en dan. Net zoals janken onder de douche ofzo.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Kwaad is geen positief motiverend gevoel..
Oja, TS is vrouw.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:59 schreef kless het volgende:
Kwaad zijn moet zo nu en dan. Net zoals janken onder de douche ofzo.
Altijd lachen is namelijk niet mogenlijk.
Zelf denk ik dat elke verslaving synoniem is aan 'een uitweg uit het echte leven'...Dus helaas kan dit nog wel een s waar zijn wat VOn Manstein beweert...Ik wil mijn echte leven dus weer de moeite waard gaan maken, zodat een uitvlucht niet noodzakelijk is...ofzo...quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:50 schreef most_wanted het volgende:
[..]
Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?
Het monster met fluweelen handschoentjes aanpakken en verleiden mee naar bed te gaan slapenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 19:57 schreef geenlogica het volgende:
[..]
Heb mijn vriend al gevraagd , dat als we samen in huis wonen, of hij mij af en toe wilt 'controleren' en naar bed wilt 'commanderen' als ik weer eens gefixeerd bezig ben met zinloos bezig zijn...(Hopelijk komen daar geen al te grote ruzies uit voort)
Ja dus?quote:
Mannen huilen niet zomaar onder de douche.quote:
Mag ik vragen of je een doel hebt qua beroep? Want je zegt dat je de afgelopen 26 jaar alleen hebt toegewerkt naar 'kennis'...Zelf heb ik namelijk geen die hard doel voor ogen wat ik precies wil doen na de studie.quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:53 schreef kless het volgende:
ja euh mn leven zelf ik geen zak opgeschoten in die afgelopen 26 jaar, op een berg kennis na. Niet dat er een doel is ofzo van "dan is het af" 'T ontbreekt aan een vrouw in mn leven denk ik, ofzo.
Dankje voor de boekentip! 'Dromen, durven doen' heb ik eigenlijk al gelezen...dus de theorie zit al eeuwen in mijn kop. Het gaat nu gewoon om de moed en de praktijk.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:01 schreef Morpheuzzz het volgende:
Hoi
Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien voor de 20ste keer
Maar je verhaal is heel herkenbaar, voor een deel heeft iedereen er last van. Een 100% oplossing is er niet, maar het heeft wel veel te maken met regelmaat. Dus niet je hele leven willen plannen, maar wel iedere avond om 12.00 naar bed.
Probeer verder te denken in wat je wel wilt doen en niet in negatieve termen wat je niet moet / mag doen.
Ik kan je het boek "Doen!" van Ben Tiggelaar aanraden, dat gaat helemaal over dit onderwerp.
Succes
Jij komt me over als een lekker ondernemend type. Ik moet zeggen dat ik daar altijd wel een beetje tegenop kijk op een bepaalde manier. Maar ik onthou van jou vooral de tip: METEEN OP REPLY klikken bij e-mails. Ik ben echt erg daarin. Daarom verwateren ook veel contacten, omdat ik gewoon niet snel genoeg reageer op e-mails. Ik vind namelijk altijd dat ik eerst uren moet nadenken over de e-mail, alvorens er op in te gaan...mee stoppen dus.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:05 schreef Ms.Poes het volgende:
Emails hetzelfde, meteen op die reply-knop rammen.
...en sinds mijn huis zo opgeruimd is, is het een veel stimulerender omgeving waar ik veel liever dingen in ga ondernemen.
er is in [LIF] ook een topic, Fok! FlyLadies of zo, misschien heb je daar wat aan?
Haha...ja ik voel mij verplicht om iedereen eerst even netjes te antwoorden...(Anders schuldgevoel, ik weet het ziek...zeker bij mensen die total strangers zijn...)quote:
quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:17 schreef geenlogica het volgende:
Ik ga dat topic wel even doorspitten.
Dat onderscheid tussen 'todo'en 'opbergen'heb ik niet. Alles ligt op een grote stapel bij mij. Goed idee. Voor de rest wel alles netjes in mappen, zelfs op volgorde! (Valt mee dusquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:14 schreef kless het volgende:
voor de post? reclame dumpen, j/n stikker plakken
direct opeen en plaaten "todo" en "opbergen"
Ja ik woon alleen, niet lang meer trouwens.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
En daar gaat het mis.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:23 schreef geenlogica het volgende:
Ik ben juist ERG HARD voor mezelf. Vandaar ook de frustratie.
Mag hoor, Nee geen idee. Tis een opleiding tot onderzoeker. beetje beta stuff. maar dan met/naar zoiets onlogisch als leven.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 20:07 schreef geenlogica het volgende:
[..]
Mag ik vragen of je een doel hebt qua beroep? Want je zegt dat je de afgelopen 26 jaar alleen hebt toegewerkt naar 'kennis'...Zelf heb ik namelijk geen die hard doel voor ogen wat ik precies wil doen na de studie.
Verder...zelf heb ik wel een vriend...dus een partner is niet persé DE oplossing...en zijn aanwezigheid in mijn leven heeft het probleem van geen discipline hebben zelfs een periode versterkt!!
Het blijft een strijd tegen jezelf, merk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |