abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47778784
Beste Fokkers,

Ik ben hier nieuw. Ik lees zo nu en dan mee, maar vandaag mijn eerste topic, omdat ik denk dat hier mensen zijn die mijn misschien wat kunnen confronteren of hun 'succes verhaal' met mij kunnen delen...

Ik ben een midden twintigster. En heb een vervelend probleem: Ik heb TOTAAL geen structuur of discipline in mijn leven...
Zo zit ik nu bijvoorbeeld al uren op internet te prutsen, terwijl ik morgen gewoon moet werken ! Ik heb mezelf niet in de hand. Het lijkt alsof ik soms in een soort staat van 'verdoving' zit, en alle verantwoordelijkheden in dit leven negeer. (Struisvogel politiek/verslaving/younameit).

Voordat mensen meteen denken dat ik een niet om aan te zien nerdy type ben zonder sociaal leven . Nee dus...Ik denk dat de meeste mensen die mij oppervlakkig kennen nooit zouden denken dat ik nachtenlang achter internet zit om mijn tijd te verdoen.

Wat ik op internet doe? Lezen. Ik ben erg nieuwsgierig en lees veel. Prop alle informatie in mijn hoofd. Dat geeft mij een soort bevrediging. Maar tegelijkertijd een soort deprimerend gevoel. Want mijn 'echte leven' staat gewoon stil !

Wat concrete voorbeelden van de gevolgen van het niet hebben van discipline :

-rekeningen te laat betalen
-afwas van een week ligt er nog
-niet gereageerd hebben na een paar weken op e-mails van mensen...
-studievertraging
-deadlines niet halen
-slaapgebrek
-etc

Zelf omschrijf ik mijn probleem met de volgende kernwoorden (dit zijn géén officiele diagnoses ofzo :

uitstelgedrag, vluchtgedrag, faalangst, wanna-be perfectionisme,ongeduld...

Nu plaats ik dit topic omdat ik er VANAF WIL en niet om zielig te lopen doen, want dat haat ik. Ik zoek dus hulp in feite. Hulp voor gedragsverandering. Dat hoop ik te krijgen in de vorm van ervaringen.

Iemand ?

[ Bericht 8% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 05:23:28 ]
  donderdag 29 maart 2007 @ 04:59:56 #2
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_47778797
Je zoekt hulp, waarom in godsnaam dan uitgerekend hier?
Bel de doktor en weerleg je probleem, die kan je een therapie aanbieden of een psychiater.

Hier lachen ze jouw alleen uit.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_47778807
Ik ken het probleem.
Probeer anders eens een lijst te maken van wat je allemaal moet doen, voor wanneer, en wanneer je dat doet.

Maar jezelf de discipline aanleren om het te doen is denk ik het lastigste,

Ik zou waarschijnlijk zelf de lijst langzaam onder een berg ongeopende brieven zien verdwijnen.
pi_47778811
@Darkmanta , dank je voor je reactie. Nou ja, ik zoek meer ervaringen eigenlijk van mensen die WEL discipline hebben aangeleerd terwijl ze het niet hadden. Dus mensen GRAAG ERVARINGEN .

Waarom ik geen therapeut benader ? Omdat ik eerst zelf wil proberen mijn slechte eigenschappen te overwinnen.

Ren jij voor elk probleem meteen naar een 'prof' ?

Een therapeut kan me misschien tips geven, maar er zijn zat mensen op FOK die genoeg ervaring hebben hiermee, waar ik vast ook wat aan kan hebben.

[ Bericht 18% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 05:20:07 ]
pi_47778817
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
pi_47778825
Ik denk dat het voor heel veel mensen in min of meerdere mate wel herkenbaar is (en niet in de minste mate voor mezelf ), dus je bent in niet alleen.
Nou heb je al een beetje structuur door je werk ook al had je nu natuurlijk moeten slapen. Maar dat wreekt zich aan het einde van de dag wel weer (tenzij je 24/7 zonder slaap kan ).
Heel simpel gezegd, kom je hier niet "even" af en komt het (is mijn ervaring) ook vaak terug. Sowieso als je nog studeert en nog niet in het burger-leven rondloopt. Bij vrienden van mij en mezelf zie je dan toch vaak een ommekeer.
Je kan inderdaad to-do lijstjes maken maar die moeten wel realistisch zijn, in de zin dat je het kan opbrengen. Pak eens bijvoorbeeld alleen zo'n afwas en focus je daar een maand op. Pak er vervolgens weer wat bij of als het goedgaat doe je al wat extra's. Op die manier houd je het prettig voor jezelf ipv dat je direct alles "perfect" wilt hebben en kan het oude gedrag slijten en overgaan in iets nieuws.
Dit is maar een voorbeeldje hoe je het zou kunnen aanpakken, je kan je bijvoorbeeld ook 's-morgens even gaan wandelen / hardlopen om de dag mee te beginnen. Op steeds dezelfde momenten eten, etc.
Maar goed, het is niet iets wat je zo maar even wegdraait.
pi_47778826
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:14 schreef geenlogica het volgende:
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.

Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )

Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 05:44:41 #8
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_47778828
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.

Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_47778830
quote:
[b]Op donderdag 29 maart 2007 05:40
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
En waarom ga je dat nu dan niet even doen ? Pats, computer uit. Dat lullige papiertje (want dat is het) invullen en buiten even een frisse neus halen om dat ding te posten. Heb je vandaag al wat gedaan.
pi_47778836
Voordat ik inga op alle reacties even een vers voorbeeld. Ik zit net op FOK te lezen over een dansstijl genaamd 'jumpen'. Ik ken het niet dus interesse gewekt.

Ik leg nu even uit hoe ik met zoiets onbenulligs uren zoet ben/ tijd verspil/ leven vergooi. Zojuist ging als volgt.

Stappenplan:hoe verspil ik mijn tijd
1. Hey een leuk interessant fenomeen 'jumpen' op het forum
2. Even googlen en filmpje zoeken op youtube
3.15 filmpjes later op idee gebracht om te lezen over de 'geschiedenis'van het dansen in Nederland
4.Googlesessie om antwoorden te krijgen op de vraag waar de dansstijl vandaan komt, hoe het zich heeft ontwikkeld...blabla
5. En daarna nog een paar stappen, die te vermoeiend zijn om op te noemen.

Conclusie: Ik ben weer een uur verder met een 'explorerend onderzoekje' waar ik in mijn persoonlijke leven geen moer aan heb !

Ik ga van het ene onderwerp naar het andere, verdiep me in dingen, associaties worden weer opgewekt. En nu heb ik praktisch niet geslapen!!!

Pff moe van mezelf hoor...mijn nieuwsgierigheid lijkt wel een ziekte!

[ Bericht 3% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 06:10:27 ]
pi_47778839
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!
pi_47778846
@JOEDANK

Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...

Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...

Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...

Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
  donderdag 29 maart 2007 @ 06:05:21 #13
120443 Shira
*Free Spirit*
pi_47778847
Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.

Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic

De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.

Veel suuk6
pi_47778859
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:59 schreef JoeDank het volgende:
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!
Juist precies...ik kan belachelijk GEDREVEN zijn in zeer irrelevante zaken....
En als ik gedreven ben, ga ik er mee door tot ik bij wijze van spreken neerval...

Maar waarom heb ik die gedrevenheid niet in dingen die er werkelijk toe doen in het dagelijks leven?
Studeren, boetes betalen van de bibliotheek, het pak melk weggooien wat al twee weken over datum is...

Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?

Ik heb wel momenten GELUKKIG dat ik wel gedreven/contionu bezig ben met iets wat wél verantwoordelijk is. Maar die momenten zijn in de minderheid. Nog wel...Want ik ben het ZAT...
pi_47778863
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 06:04 schreef geenlogica het volgende:
@JOEDANK

Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...

Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...

Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...

Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
Nou werkt het misschien voor iedereen anders maar ik ben gewoon met iets kleins begonnen of dingen waar je niet onderuitkomt (bijvoorbeeld toen dagelijks met wat vrienden in de bibliotheek afspreken om te studeren). Alles in één keer veranderen lukte bij mij in iedergeval niet en ja, dan heb je die teleurstelling. Het moest er bij mij gewoon inslijten zodat het geen opgave is "normale" dingen te doen maar een prettig resultaat geeft zonder dat zwaard boven je hoofd.
Maar tijdens je studie heb je ook gewoon vaak een heel ongeregelmatig leven dus het is lastig (zeker als je er aanleg voor hebt) discipline en structuur te hebben en houden. Als je echt gaat werken laat je het na een paar keer wel uit je hoofd om met een verlopen kop op je werk te komen. Tijdens mijn studie-jaren is het mij eigenlijk ook niet echt gelukt overigens. Dat helpt niet echt, he, zo'n opmerking. Maar okee.
pi_47778864
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:44 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.

Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk

WOW! Ik ben blij te lezen dat jij deze irritante gewoonte van belangerijke dingen uitstellen hebt om kunnen zetten!!!
Wanneer ging bij jou dan de knop om?
En hou je het vol?

[ Bericht 2% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 06:32:37 ]
pi_47778870
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 06:14 schreef geenlogica het volgende:
Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?
Omdat je dan even lekker kan vluchten terwijl je toch met iets zogenaamd "nuttigs" bezig bent. Als je de hele nacht naar de muur had zitten staren (wat dus ongeveer net zoveel toevoegd als je nu hebt gedaan), heb je geen excuus voor wat je met je tijd hebt gedaan.
pi_47778873
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:40 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.

Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).

Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
Ok, je hebt dus hetzelfde probleem...
Momenteel doe ik ongeveer 7 jaar over de uni... . Dus dat met die opleidingen herken ik. Ik krijg gewoon tranen in mijn ogen als ik denk hoe ik vroeger als kind was. Negens en tienen... . En nu, al moeite om uberhaupt een college te volgen...

Maar goed, nogmaals ik ga niet te veel zeuren.

Mag ik je vragen hoe jij denkt dat het komt dat je zo weinig discipline hebt? Wat is jouw eigen analyse van jezelf?
Of heeft het geen zin om over oorzaken te praten om een oplossing te vinden?

Oh ja, en waarom heb je het formulier nog niet opgestuurd? Twijfel je over de keus? Ben je er te veel mee bezig in je hoofd?
pi_47778880
Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.

• Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken.
  • Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima.
  • Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares.
  • Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.

Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.

Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.

Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).

Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen. .

Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
    quote:
    Vimes's approach to paperwork was not to touch it until someone was shouting, and then at least there would be someone to help him sort through the stacks.
    En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door DennisMoore op 29-03-2007 06:40:56 ]
  • pi_47778887
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:05 schreef Shira het volgende:
    Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.

Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
    De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic

De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
    Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.

Veel suuk6
    Haha...je tot op het bot verdiepen in de levensloop van een mier. Herkenbaar zulke 'aanvallen'. Vannacht dus ook gehad, met vele onderwerpen. En heeft het je meer salaris gegeven? Heb je er studiepunten mee verdiend? Nee...

VASTE TIJDEN
    Iets wat ik nooit heb geleerd van huis uit...ik woon nu nog alleen, dus kan ik mezelf niet zo goed helpen daarmee. Gelukkig ga ik binnenkort met vriend in één huis leven. Dan ga ik vragen of hij me wilt helpen om me aan vaste tijden te laten houden...Daar heb ik wel goede hoop in.

Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
    pi_47778897
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:39 schreef geenlogica het volgende:
    Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
    Dat werkt soms wel/ soms niet. Je moet het toch echt zelf doen. Dus niet het patientje uithangen, eigenlijk moet die mede-bewoner er niets toe doen, hoewel het wel een steun kan zijn naast je eigen wil. En eerlijk is eerlijk, DennisMoore heeft ook wel een beetje een punt. Het hoort er ook een beetje bij, voorzover het je leven niet gaat overheersen. Ik denk als je een enquete gaat houden wie die paar lullige schermpjes van de belastingdienst nog moet invullen, dat dat er echt nog heel veel zijn.

Edit: Die vaste tijden zijn voor jullie beiden wel prettig en dus een plus. Weet een ieder wanneer er bijvoorbeeld wordt gegegeten / afgewassen / boodschappen gedaan.

[ Bericht 9% gewijzigd door JoeDank op 29-03-2007 06:53:14 ]
    pi_47778910
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:35 schreef DennisMoore het volgende:
    Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.

• Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken.
  • Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima.
  • Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares.
  • Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.

Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.

Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.

Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).

Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen. .

Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
    [..]

En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.
  • Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.

Maar op een gegeven moment lopen kosten inderdaad op vanwege uitstel gedrag/ geen discipline toepassen. Denk aan de studieschuld...dat is toch niet niks.

Toch neem ik je kijk even mee in mijn hersenpan. Ik leef denk ik ook gewoon van nature wat meer relaxed. 'Traag maar intens'...Ik raak alleen af en toe gefrustreerd omdat deze maatschappij toch wat anders verwacht. En dan heb ik inderdaad dat schuldgevoel zoals jij het noemt. Maar dat heb ik wel aardig geinternaliseerd inmiddels. Want soms kan ik deze ongedisciplineerde kant van mezelf echt haten...

Vooral ook omdat het in de weg kan zitten in vriendschappen...

Maar jij noemt jezelf gewoon ongeneerd lui ? Voel jij je er dan niet bezwaard bij? Want luiheid heeft een zeer negatieve lading. Krijg je dan geen complexen daarvan of zorgen in je hoofd? Ben je er trots op?

HAHA en die belastingaangifte moet ik ook nog doen !
    pi_47778932
    Maar beste aardbewonders...ik voel een vlaag van verantwoordelijkheidsgevoel in me opkomen. En ik ga nog snel even wat slapen. Opzich hoef ik pas om 12:00 te beginnen met werkzaamheden...Dus ik kan nog wat slapen hoop ik...

Ik zal zo af en toe op het topic kijken. Maar ik wil voorkomen dat ik nu 24 uur per dag gekluistert zit aan dit topic...Dat risico is groot bij mij...dus meteen een praktijk oefening:

IK NEEM MIJ VOOR OM ALLEEN 1 X PER DAG OP HET TOPIC TE KIJKEN IN DE AVOND...

Of is deze forumlering van de regel te vaag zodat ik het gemakkelijk kan overtreden met laffe argumentjes ?

Nou welterusten in ieder geval!
    Ik waardeer jullie reacties tot zover.

(Jullie mogen mij sanctioneren als ik een post doe vóór 20:00 )
    pi_47779613
    probeer het eens met een vaste dagindeling, waarbij je dan ook tijd inruimt voor "nutteloos geklooi waar je wel blij van wordt"
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
      donderdag 29 maart 2007 @ 08:44:37 #25
    62729 type_29
    be cool online! da sjizzle
    pi_47779657
    Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
    Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
    En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
    ╔╗╔═╦╗
    ║╚╣║║╚╗
    ╚═╩═╩═╝
    pi_47779717
    ik heb hetzelfde, zak hier ook vaak in af, vooral met zaken waar ik niet direct door onder m'n kont geschopt wordt als ik iets verkeerd doe en als dat een paar keer gebeurt dan zit ik weer op een goed ritme
    pi_47780075
    Klink mij als ADD in de oren...
    Mensen die thee drinken plassen zittend.
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:21:35 #28
    102533 Gizmo112
    Dat meen je niet
    pi_47780283
    inderdaad, laat je opereren en zet er een ruggegraat bij.
    Tot zover de kwaliteitspost
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:24:09 #29
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47780338
    GeenLogica: er moet gewoon iets gebeuren in je leven waardoor je een knop omzet.
    Ik ken een hoop van de dingen die je hier post. Er zijn tijden geweest dat ik de bieb uitliep met tig boeken over van alles en nog wat. En ja, en dat ging ook over mieren Websites heb ik hetzelfde mee: zie ik in google een keer een link naar iets dan kan ik uren later gaan bedenken waarom ik ook alweer google startte Zeer irritant.

Afwas... Kleren op de grond laten liggen... Reclameblaadjes ongezien 2 weken op de tafel...
    Afval langer laten liggen dan nodig. Vuilnisbak pas legen als die meer dan vol is (of gewoon een 2de zak beginnen en die langs de vuilnisbak leggen).

Indien je dit in je eentje moet oplossen gaat het lastig worden. Maar begin met kleine stapjes. Doe de komende week 1 ding wat je normaal laat liggen. Voorbeeld: doordeweeks verplicht je jezelf om meteen de afwas te doen. Laat de overige problemen even nog maar. Gewoon alleen de afwas doen. Op een moment zul je zien dat je 2 of 3 minuten per dag met de afwas bezig bent en zal het een routine worden. Ik ben nu zover dat als ik een ietsnaar de keuken breng ik meteen de kraan opezet en het schoonmaak. Wat achteraf gezien, voor mij, best een overwinning was

Pak daarna het volgende probleem aan: leg op een avond alle rekeningen op een stapel en haal ze uit enveloppen (kost je 1 of 2 minuten) De volgende dag neem je de stapel even door en beslis je wat meteen weg kan (kost je 1 of 2 minuten met wat ervaring ) De volgende avond betaal je de rekeningen die betaald moeten worden (kost de eerste keer iets meer tijd).

In MIJN situatie heb ik dit alsvolgt opgelost: rekeningen die ik maandelijks moet betalen staan bij internet bankieren vastgezet. De rekening voor de huur kan ik (na openen van de envelop) dus zondermeer al weggooien. Hetzelfde geldt voor ziekenfonds en Essent (internet enzo). Het resultaat voor mij was echt iets dat me de ogen opent: Van de +- 8 rekeningen die ik per maand krijg kan ik er aan het begin van de maand zondermeer 6 of 7 al weggooien omdat ik ze al geregeld heb. En die overige betreffen dan waterschap, naheffingen, afrekeningen ed. En deze komen niet elke maand maar meestal 1x of 2x per jaar. Toen ik dit op de rit had bleek ik nog geen 5 minuten PER MAAND te besteden aan het betalen van rekeningen. Het enige waar ik nog aan moet werken is de jaarlijkse aanpassing van de bedragen.Dat laat ik iedere jaar te lang liggen (begin januari daardoor zelfs de huur 2x betaald).

Waar het eigenlijk om gaat is dat je moet beseffen dat het DOEN minder werk is dan het denken erover. Plus het uitstellen zorgt ervoor dat je jezelf slechter gaat voelen en het dus weer uitstelt. Het kost allemaal zoveel minder tijd dan je denkt dat het is.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:24:28 #30
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_47780343
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:
    En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
    juist! herkenbaar!
    je maakt er in je hoofd een enorm drama van ("hééél die belastingaangifte... ben ik wééér een hele avond aan kwijt natuurlijk...") maar op een bepaald moment moet je gewoon, of heb je toch inspiratie gevonden, en blijkt het in een vloek en een zucht opgelost te zijn. En zowat de hele avond nog over!
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:40:26 #31
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_47780712
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:51 schreef geenlogica het volgende:

[..]

Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.
    hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...

Volgens mij is het vooral een patroon (of juist het gebrek daaraan) waar het bij jou aan schort. Je hebt teveel kans om met je verplichtingen te jongleren, en daar maak je lekker misbruik van. Misschien moet je juist iets zien te krijgen, een baan of zo, wat je verplicht om afspraken op tijd na te komen.
    Ga een baan aan bij defensie! daar weten ze wat discipline is... schijnt het.

Weinig verheffend wat ik hier zeg geloof ik, dit weet je allemaal al en anderen hebben het ook al gezegd, maar goed...!
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
    pi_47780766
    tvp
    (__/)
    (='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
    (")_(") signature to help him gain world domination
    pi_47780830
    Het kan ook zijn dat je zo weinig te bieden krijgt op je werk dat je je gaat vervelen en dus op internet zoekt naar interessantere dingen?
    pi_47780907
    Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten

Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.

Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.

Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
    pi_47780971
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:
    Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten

Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.

Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
    Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:53:15 #36
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_47781047
    hier ook zo een "lui klik zwijn"
    *maar ik vind al het huishoudelijk werk wel leuk om te doen en doe het ook, *mits mp3 speler op de kop met colleges/boeken/radio 1/docu's Alleen stofzuigen heb ik een hekel aan, maakt te veel lawaai.
    *in de tuin is ook prima "werk".

*woon wel thuis, werk niet en studie ook op laag pitje*
    Ja ik heb ook een schop onder mn kont nodig.

*voor mij, Afstreep methode werkt niet, agenda's is ook onzin "schema's zitten in mn kop of bij de roosters zelf. i tried"effectief studeren" dingetjes.
    Mezelf dingen onthouden/ na iets gedaan te hebben als oplossing geven prik ik voor mezelf wel doorheen. En goede cijfers? leuk alsj e zehebt. had ze vroeger schoot er toen ook al geen zak mee op.

*payoff lijkt er niet te zijn, "voor mezelf" doen? ja euh mn leven zelf ik geen zak opgeschoten in die afgelopen 26 jaar, op een berg kennis na. Niet dat er een doel is ofzo van "dan is het af" 'T ontbreekt aan een vrouw in mn leven denk ik, ofzo.
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_47781211
    Jammer genoeg herkenbaar
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:00:49 #38
    41885 kless
    pi_47781253
    *Is het een typisch mannenkwaaltje of "lijden" vrouwen hier ook aan?
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_47781265
    Hoi

Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien voor de 20ste keer

Maar je verhaal is heel herkenbaar, voor een deel heeft iedereen er last van. Een 100% oplossing is er niet, maar het heeft wel veel te maken met regelmaat. Dus niet je hele leven willen plannen, maar wel iedere avond om 12.00 naar bed.

Probeer verder te denken in wat je wel wilt doen en niet in negatieve termen wat je niet moet / mag doen.

Ik kan je het boek "Doen!" van Ben Tiggelaar aanraden, dat gaat helemaal over dit onderwerp.

Succes
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:04:04 #40
    41885 kless
    pi_47781340
    "ik wil van een schoon bord eten" ipv "ik moet de afwas doen"?
    iGEM
    pi_47781368
    Doe dingen gewoon meteen als je ze voor je kiezen krijgt! Klinkt moeilijker dan het is, maar bijvoorbeeld als je post op de mat valt, pak ze meteen en haal ze uit de enveloppe. Enveloppen en reclame kan meteen weg en er blijft al weinig post meer over. De rest van de post leg je op twee stapels: Nog af te handelen, en kennisgevingen die ook meteen opgeborgen kunnen worden. Als je alle kennisgevingen hebt opgeborgen blijven er mss nog 1 of 2 dingen over waar je even aandacht aan moet besteden. Emails hetzelfde, meteen op die reply-knop rammen.

Afwas: Doe een keer je hele keuken, laat je afdruiprekje staan. Telkens als je een kopje of bordje hebt, meteen afwassen, kleine moeite want niks aangekoekt oid. Na het avondeten, eerst afwassen, dan pas pc. Dat moet je gewoon keihard met jezelf afspreken, en het is echt niet zo'n verstikkende afspraak.

Ik ruim verder graag 's ochtends op. Misschien doe jij het liever voor je naar bed gaat, maar als ik wakker word ga ik eerst een klein rondje door het huis, asbakjes, papiertjes, dingen rechtzetten. Als je het bijhoudt is het maar een paar minuten en hoef je jezelf echt geen schop onder je kont te geven om eraan te beginnen.

Doe elke zaterdag (of andere vrije dag) 1 grote klus in huis: De badkamer, of de tuin, of de slaapkamer. Niet te veel tegelijk want dan gaat het je zo tegenstaan...

Ik heb dus wel afspraken met mezelf, en dat werkt echt goed: Pas na het opruimen 's ochtends krijg ik van mezelf koffie, pas na het hondje uitlaten ga ik lekker een boek lezen, als ik na het eten de afwas gedaan heb mag ik een film kijken, alleen als ik al mijn taakjes af heb ga ik internetten, zoiets. Soms maak ik daar aan het begin van de dag een lijstje voor, begin ik met de minst leuke klusjes en eindig ik met iets leukers, zoals het huis versieren voor pasen.

Hou intussen lekker de gordijnen wijd open en zie dat je je in een schoon huis waar alles geregeld is veel beter voelt dan in een dump waar nog zoveel taken op je liggen te wachten... merk dat ik nu ook andere dingen met veel meer goede moed aanpak, omdat ik ook kwa humeur veel opgeruimder ben en meer in mezelf vertrouw, ik kan per slot mijn huishouden in mijn eentje bestieren, is ook niet niks, en sinds mijn huis zo opgeruimd is, is het een veel stimulerender omgeving waar ik veel liever dingen in ga ondernemen.

er is in [LIF] ook een topic, Fok! FlyLadies of zo, misschien heb je daar wat aan?

[ Bericht 8% gewijzigd door Ms.Poes op 29-03-2007 10:11:36 ]
    some things you lose, and some things you just give away
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:14:35 #42
    41885 kless
    pi_47781622
    voor de post? reclame dumpen, j/n stikker plakken
    direct opeen en plaaten "todo" en "opbergen"

Koop eens 4bander mappen en zo een perforator

Voor bankzaken(maar die heb je denk ik alwel)
    voor ibg
    voor belastingdienst
    voor verzekringen/ zorgverzerkingen/tandarst
    voor de huur
    voor waterschap
    voor auto
    internet/telefony/tv-kabel?

Ben ik nog wat vergeten?
    iGEM
    pi_47783684
    Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
    pi_47783848
    stoppen met blowen
    pi_47784102
    Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:40:08 #46
    41885 kless
    pi_47784385
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
    Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
    Lijstjes werken alleen voor dingen die je niet moet vergeten (voor boodschappen of het menemen naar andere locaties)

Waarom moet je harder zijn voor je zelf? Er moet een payoff liggen die berijkbaar is en niet te ver weg.
    (en nee jezelf voor de gek houden met "dat heb ik verdient" kunnen veel mensen niet.)

schoonbord/afwas enzo is makkelijk maar projecten van 4 jaar ala studie enzo (die toch bijna altijd wel uitlopen)
    *als je nog niks hebt kunnen ze je ook niks afpakken.

Lekker met een Eigen (vrijstaand) huisje bezig zijn kan in nederland pas als je bouwvakker bent, of grof geld 2 verdiener bent. waar je je hele leven dan voor aan de bak moet om dat in stand te kunnen houden.

Zolang dat nie in zicht is. lijkt alles zo zinloos.
    en Moelan0e dat moment krijg je ook nog wel, "midlifecrisis halverwege de 20 "
    iGEM
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:40:52 #47
    41885 kless
    pi_47784408
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:33 schreef DennisMoore het volgende:
    Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
    vrouwloos,
    sociale druk,
    levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
    iGEM
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:41:54 #48
    41885 kless
    pi_47784452
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:26 schreef rival het volgende:
    stoppen met blowen
    Blowen wordt je alleen maar lui van. dan zit je nieteens meer internet af te struinen op jacht naar "kennis"
    iGEM
    pi_47785031
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:

vrouwloos,
    sociale druk,
    levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
    - TS is vrouw
    - Sociale druk zit tussen je eigen oren, je kunt ook kiezen om dat met een korreltje zout te nemen.
    - Als het niet vol te houden zou zijn, dan verandert het voor je 65e vanzelf wel, geleidelijk.

De meeste verplichtingen zijn helemaal geen verplichtingen, maar voélen alleen maar zo.
    Dus waarom jezelf frustreren, tegen jezelf vechten, al die energie erin steken, schuldgevoelens kweken etc, wanneer dat allemaal niet nodig is? .
      donderdag 29 maart 2007 @ 12:10:25 #50
    174867 Qunak
    Dwarrel, dwarrel
    pi_47785604
    Lees eens het boekje "Niet morgen, maar nu' van Wayne W. Dyer. (ISBN: 9022953297)

Leuk geschreven en geen taaie kost. Misschien heb je er wat aan.

Edit: Nieuwe editie
    Gravitation cannot be held responsible for people falling in love.
      donderdag 29 maart 2007 @ 12:12:50 #51
    41885 kless
    pi_47785690
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:55 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

- TS is vrouw
    - Sociale druk zit tussen je eigen oren, je kunt ook kiezen om dat met een korreltje zout te nemen.
    - Als het niet vol te houden zou zijn, dan verandert het voor je 65e vanzelf wel, geleidelijk.

De meeste verplichtingen zijn helemaal geen verplichtingen, maar voélen alleen maar zo.
    Dus waarom jezelf frustreren, tegen jezelf vechten, al die energie erin steken, schuldgevoelens kweken etc, wanneer dat allemaal niet nodig is? .
    - manloos?
    - dat kiezen is moelijker dan je denkt. "mensen/ je omgeving" teleurstellen weegt best zwaar / knaagt.
    - geleidelijk. bang om(foute) keuzes te maken omdat die gevolgen hebben voor het vervolg, geen weg meer terug. dus blijft het maar vanalles wat

"Arbeits freude" ontbreekt. plezier van het werken zelf raakt nogal eens zoek als je een iets te langstudieprogramma hebt en eindresultaat een getalletje is en infromatie in je kop.
    En dan krijg je internet/boeken als alternatieve bezigheids therapie?.
    het mooiste "werk" binnen mn studie is pipeteren, rustigaan snel 96 wells dingetje vullen. lekker geest dodend goed netjs verzorgt met oppevervlaktespanning . of de electorforese gel, daarvan de slotjes vullen.
    iGEM
    pi_47787675
    Kless, ik ben het helemaal met je eens. Zit zelf ook in een dergelijke situatie. Loop afstudeerstage en krijg het voor elkaar om week in week uit hele dagen niets nuttigs te doen voor mijn opdracht. Ik ben inmiddels wel door de meeste interessante topics op Fok heen en andere fora. Morgen komt mijn examinator langs dus ik moet vandaag nog een paar rapportjes typen (zinloos, alleen school kijkt er naar, het bedrijf heeft geen interesse in documentatie). Harde deadlines zijn het enige wat me aan het werk krijgt en dan nog vaak de nacht ervoor moeten doorhalen.

Tja het valt onder de categorie SOG (studie ontwijkend gedrag). De afwas blijft hier ook een week staan, tot de borden op zijn. Die 2 opdrachten voor school die al maanden overdue zijn, maar het lukt me niet om ermee te beginnen.

Het vervelende is dat ik weet dat het moet gebeuren, ik weet dat ik mijn tijd verpruts en ik kan er wakker van liggen 's nachts. Al met al kost dat uitstelgedrag dus best wel psychische energie want ik maak me er constant druk om.

Deels is het ook wel een beetje faalangst trouwens (geldt niet voor de afwas ). Het idee is dat ik liever iets NIET doe dan dat ik het SLECHT doe. Ben ontzettend bang dat mensen negatief zijn over mijn werk. Eigenlijk best een onrealistische gedachte, maar heel moeilijk uit het hoofd te halen.
      donderdag 29 maart 2007 @ 13:23:07 #53
    41885 kless
    pi_47788243
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 13:06 schreef octopussy het volgende:
    Kless, ik ben het helemaal met je eens. Zit zelf ook in een dergelijke situatie. Loop afstudeerstage en krijg het voor elkaar om week in week uit hele dagen niets nuttigs te doen voor mijn opdracht. Ik ben inmiddels wel door de meeste interessante topics op Fok heen en andere fora. Morgen komt mijn examinator langs dus ik moet vandaag nog een paar rapportjes typen (zinloos, alleen school kijkt er naar, het bedrijf heeft geen interesse in documentatie). Harde deadlines zijn het enige wat me aan het werk krijgt en dan nog vaak de nacht ervoor moeten doorhalen.

Tja het valt onder de categorie SOG (studie ontwijkend gedrag). De afwas blijft hier ook een week staan, tot de borden op zijn. Die 2 opdrachten voor school die al maanden overdue zijn, maar het lukt me niet om ermee te beginnen.

Het vervelende is dat ik weet dat het moet gebeuren, ik weet dat ik mijn tijd verpruts en ik kan er wakker van liggen 's nachts. Al met al kost dat uitstelgedrag dus best wel psychische energie want ik maak me er constant druk om.

Deels is het ook wel een beetje faalangst trouwens (geldt niet voor de afwas ). Het idee is dat ik liever iets NIET doe dan dat ik het SLECHT doe. Ben ontzettend bang dat mensen negatief zijn over mijn werk. Eigenlijk best een onrealistische gedachte, maar heel moeilijk uit het hoofd te halen.
    Gewoon wat meer schouderklopjes nodig, En dan welgemeende schouderklopjes.. geven die je dan arbeits freude?

Mijn arbeitsfreude zit in kleine dingetjes bezig zijn (huishouden koken e.d. heb ik aardigheid aan *mist iemand om mee te babbelen of radio 1/mp3 speler met colleges/boek.

Ik ga een dezer dagen ook mn studie omzetten naar bachlor master omdat het niet anders meer af kan komen.(het is wel de bedoeling dat ik het in 10 jaar af maak.)

Ik zit nu ook al een jaar lang "sebatical" te houden. "Iedereen" pusht me mbt vrouwen, studie, werk,
    atm ook meer fora's boeken, Colleges luisteren voor mijn lol? (alles wat nieuw(voormij) is vind ik wel leijk , (wel vak volgen geen tentamen maken waar je punten voor krijgt) films kijken huishouden en ohjah. gamen. fps, rts, geen karakterbuilding, elke teamplay, management, strategie, en puzzletjes combies.

*Ben een beetje klaar met alle veranderende regelgeving in het onderwijs, het onderwijs hopenlijk ook.*
    *En ik heb een vrouw nodig die "me achter de kont aan zit." richting geeft. zegmaar dat ik wat trotser op mezelf wordt voor alle dingen die ik wel kan(en dan ook ga doen). ofzo...

Ik hou het er op dat het/dit een fase is en dat dat wel weer over gaat. (hopenlijk "optijd")
    iGEM
    pi_47789378
    Ach misschien is discpline wel een beetje overrated. Eigenlijk is het niets meer dan een ritme opbouwen en dat volhouden. En in een ritme komen is nu eenmaal moeilijk.

Ik hoop nog steeds dat ik in dat ritme kan komen door de dagelijkse werkstructuur. Soms is de zinloosheid van het werken tot je oud bent ook wel een domper. Zou dat die 20ers crisis zijn? Je draai en je ritme nog niet gevonden hebben, en nog maar aan het begin van je carriere staan...
      donderdag 29 maart 2007 @ 14:23:44 #55
    41885 kless
    pi_47790933
    En dan heb je het ritme te pakken... krijg je een ploegendienst job
    iGEM
    pi_47796940
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:

Zolang dat nie in zicht is. lijkt alles zo zinloos.
    en Moelan0e dat moment krijg je ook nog wel, "midlifecrisis halverwege de 20 "
    Dat meen je niet?! Ik dacht dat ik ook ooit nog gelukkig zou worden, neem jij nu even al mijn hoop weg.
    Ik blijf erbij dat als er iemand is die je zo af en toe pushed (schrijf je dat zo? och, berijkbaar is ook een enorme fout;)) je wel eens wat gaat doen. Er is niets mis met hulp.
      donderdag 29 maart 2007 @ 16:56:04 #57
    41885 kless
    pi_47797607
    srry, ben beetje zwartgallig atm.

Geeft niks hoor, je gaat er echt niet dood aan ofzo. Ik was ook liever naief gebleven. Maar 'r komt vast wel weer een leap of faith aan dat ik er mee spring en weer bezig ben.
    Geluk heb je niet nodig om te overleven. En ongeluk wordt je aangepraat.
    iGEM
    pi_47797968
    Verdrink niet in je eigen miserie.
      donderdag 29 maart 2007 @ 17:10:14 #59
    41885 kless
    pi_47798166
    Neuh beetje dr in pootje baaien is soms wel lekker, mag alleen niet te lang duren enzo
    iGEM
    pi_47800231
    klinkt als ADD. kijk eens of je jezelf hier in vind passen, TS.

Diagnosecriteria :

A) ADHD ontstaat niet op volwassen leeftijd, maar is al in de kindertijd opvallend aanwezig. Wanneer de diagnose niet is gesteld in de kinderjaren, moet worden teruggekeken of de tekenen en symptomen toen al aanwezig waren.

B) De situatie is niet te verklaren door een andere medische of psychische aandoening.

C) Ten minste twaalf van de in de volgende volgende criteria moeten een chronisch probleem vormen:

1) Een gevoel van onderprestatie omdat je je doelen niet bereikt (ongeacht hoe veel je al tot stand hebt gebracht)

Dit punt staat bovenaan, omdat het de meest voorkomende reden is waarom volwassenen hulp zoeken. "Ik krijg het niet voor elkaar," is de meest gehoorde uitspraak. Een volwassene met ADHD kan objectief gezien al heel wat bereikt hebben, of doet zijn/haar leven al hulpeloze pogingen iets te bereiken. Hoe dan ook, in beide gevallen kampen de personen met het gevoel gevangen te zijn, niet in staat te zijn hun aangeboren capaciteiten ten volle te benutten.

2) Problemen met het organiseren van je leven

Een belangrijk probleem voor de meeste ADHD-volwassenen. Zonder de structuur die school biedt, zonder ouders die dingen organiseren, wankelt hij/zij door de organisatie-eisen die het dagelijks leven stelt. De zogenaamde 'kleine dingen' stapelen zich op en worden hoge obstakels. Een gemiste afspraak, een verloren cheque en een vergeten deadline, en hun wereld stort in.

3) Chronisch uitstellen, problemen ergens mee te starten

Volwassenen met ADHD durven niet goed aan iets te beginnen, gevoed door hun angst dat ze het toch niet goed zouden doen, hierdoor stellen zij zaken uit en proberen dingen te negeren. Dit gedrag vergroot weer de angst aan de (alsmaar groeiende hoeveelheid) taken te beginnen.

4) Veel projecten lopen gelijktijdig, problemen met voortzetten en afronden

Een gevolg van punt 3. Men stopt met iets en begint aan iets anders, maakt dit niet af en gaat weer iets anders doen. Aan het eind van de dag, de week of het jaar hebben ontelbaar onafgemaakte projecten zich opgestapeld, terwijl er maar een paar zijn afgerond.

5) Geneigd zijn te zeggen wat in het hoofd omgaat, zonder de noodzakelijke timing of gevolgen ervan in acht te nemen

Zoals een kind met ADHD in de klas, wordt de volwassen ADHD'er gedreven door enthousiasme en ongeremdheid. Een gedachte komt op en moet worden uitgesproken. Tact en bedrog moeten wijken voor een kinderlijke uitbundigheid en uitgelatenheid.

6) Een voortdurende hang naar sterke prikkels (kicks)

De volwassen ADHD'er is altijd op zoek naar nieuwe spanning en sensatie: iets in de omgeving dat de concurrentie kan aangaan met de wervelwind die in hem / haarzelf woedt.

7) Een aanleg om snel verveeld te zijn

Een gevolg van punt 6. Verveling omringt de volwassen ADHD'er als een gootsteen, altijd klaar alle energie op te zuigen. De ADHD'er blijft achter met de honger naar meer stimulans. Dit kan gemakkelijk verkeerd worden uitgelegd als een gebrek aan interesse. In feite is het een relatief onvermogen interesse voor een langere tijd vast te houden. Zoveel als hij/zij ergens om geeft, zo snel loopt zijn/haar batterij leeg.

8) Snel afgeleid, concentratieproblemen, neiging af te haken of weg te dromen tijdens een conversatie, vaak gekoppeld aan een vermogen zich van tijd tot tijd te hyperfocussen.

Dit zijn de voornaamste kenmerken van ADHD. Het moment van 'uitgeschakeld worden' is vrij willekeurig en onvrijwillig. Het gebeurt bij wijze van spreken wanneer de ADHD'er even niet kijkt. Het volgende wat je bemerkt, is dat hij/zij er niet meer is. De ongelofelijke gave tot hyperfocussen komt ook veelvuldig voor. De ADHD'er gaat dan zo op in een activiteit dat hij/zij voor niets en niemand anders bereikbaar is. Hallowell en Ratey (de samenstellers van deze lijst) pleiten dan ook voor een andere benaming van het syndroom: AIHD, Attention Inconsistency Hyperactivity Disorder. Er is namelijk geen sprake van een tekort aan aandacht, maar van een inconsequent richten van de aandacht.

9) Vaak creatief, intuïtief en hoogbegaafd

Dit is geen symptoom, maar wel een belangrijk aandachtspunt. Volwassenen met ADHD hebben, doordat zij zoveel prikkels opvangen, meestal een creatieve, associatieve geest. Te midden van hun chaos en afleidbaarheid laten zij flitsen zien van briljante ideeën. Het veroveren van deze bijzondere gave is een belangrijk doel in de therapeutische behandeling van ADHD'ers.

10) Problemen met geijkte routes en het volgen van vastgestelde procedures

In tegenstelling tot wat men vaak denkt, is dit niet het gevolg van onverwerkte problemen met autoriteiten. Het is eerder een uiting van verveling en frustratie: routine betekent het herhalen van handelingen. ADHD'ers ervaren dit als saai en zoeken naar uitdagender manieren. Zij raken gefrustreerd omdat zij niet in staat zijn dingen te doen op de wijze waarop zij verondersteld worden deze te doen.

11) Ongeduldig: lage frustratiedrempel

Frustratie op allerlei gebied herinnert de ADHD-er aan alle mislukkingen in het verleden. "O nee," denkt hij/zij "daar gaan we weer!" Woede of terugtrekken is het gevolg. Ongeduldigheid heeft te maken met de behoefte aan stimulans. Anderen zullen dit snel zien als onvolwassen gedrag.

12) Impulsiviteit, zowel verbaal als in actie, bijvoorbeeld: impulsief geld besteden, plannen wijzigen, nieuwe schema's of carrièreplannen maken enzovoort.

Dit is een van de meer gevaarlijke van de symptomen bij ADHD-volwassenen, of, afhankelijk van de impuls, een van de meest avontuurlijke.

13) Neiging zich nodeloos, eindeloos zorgen te maken, neiging de horizon af te zoeken naar iets waarover getobd kan worden afgewisseld met onoplettendheid of geen acht slaan op mogelijke reële gevaren.

Wanneer de aandacht niet besteed wordt aan een specifieke taak, ontstaat een chaos aan gedachten in het hoofd van de ADHD'er. Gepieker is hier vaak een gevolg van, omdat de persoon onbewust toch behoefte heeft zich ergens op te concentreren. Het resultaat is dan een destructieve gedachtestroom waarin rampscenario's worden uitgespit.

14) Gevoel van dreigend onheil en onveiligheid afgewisseld met het nemen van grote risico's

Dit symptoom relateert enerzijds aan de neiging zich nodeloos zorgen te maken en anderzijds aan de aanleg voor impulsief gedrag.

15) Stemmingswisselingen, depressie (in het bijzonder wanneer een relatie wordt verbroken of project wordt beëindigd)

Volwassenen (meer dan kinderen) met ADHD voelen zich overgeleverd aan een onstabiel humeur. Dit wordt zowel veroorzaakt door hun ervaringen met frustratie en/of falen als met de neurobiologische invloeden van het syndroom.

16) Rusteloosheid

De volwassene met ADHD toont de volgroeide hyperactiviteit van het ADHD-kind meestal niet zien. In plaats daarvan ziet men 'nerveuze energie': snel praten, trommelen met vingers, steeds verzitten, vaak opstaan van tafel en het verlaten van de ruimte, gespannen aderen in de hals en een 'speedy' blik in de ogen. Zelfs in rust voelt de ADHD'er zich zenuwachtig, gespannen en overprikkeld.

17) Neiging tot verslaving

Meer dan anderen hebben volwassen ADHD'ers de kans verslaafd te raken, hetzij aan een stof als nicotine, cocaïne, cafeïne of alcohol, hetzij aan een activiteit als gokken, winkelen, eten of werk. Dit heeft onder andere te maken met hun grote behoefte aan prikkels (die de ADHD'er paradoxaal genoeg kalmeren!), hun impulsiviteit en hun neiging tot hyperfocussen. Eetstoornissen komen vaak voor in depressieve periodes.

18) Chronische problemen met gevoel van eigenwaarde

Deze zijn het directe en ongelukkige resultaat van jaren van conditionering: jaren van verteld worden dat men een kluns, een halve gare, een paniekzaaier, een druktemaker, een chaoot, een stumper, een eenling, getikt en anders is. Jaren van frustratie, falen of het niet-voor-elkaar-krijgen leiden tot een negatief zelfbeeld. Het is indrukwekkend te zien hoe veerkrachtig de meeste ADHD'ers nog zijn, ondanks al de tegenslagen.

19) Onnauwkeurige zelfwaarneming

ADHD'ers hebben vaak een beperkte kijk op zichzelf. Zij hebben nauwelijks een idee van de invloed en uitwerking die zij hebben op andere mensen. Dit leidt vaak tot grote misverstanden en diep gekwetste gevoelens.

20) Familiehistorie van ADHD, manisch-depressiviteit, depressies, drugs- en/of alcoholverslaving, dwanghandelingen of stemmingswisselingen

Sinds bekend is dat ADHD vaak genetisch wordt overgedragen en samenhangt met de andere bovengenoemde stoornissen, is het niet ongewoon (maar ook niet noodzakelijk) dat deze problemen in de familie zijn terug te vinden.

Bron: Driven to Distraction (Suggested diagnostic criteria for ADHD in adults) - Edward M. Hallowell, M.D. and John J. Ratey, MD - ISBN 0-684-80128-0
    Motto: Eens is ook dit voorbij...
    Red een boom - eet een bever!
      donderdag 29 maart 2007 @ 18:15:18 #61
    155158 Pascal86
    Volvo for life
    pi_47800337
    quote:
    Wat concrete voorbeelden van de gevolgen van het niet hebben van discipline :

-rekeningen te laat betalen
    -afwas van een week ligt er nog
    -niet gereageerd hebben na een paar weken op e-mails van mensen...
    -studievertraging
    -deadlines niet halen
    -slaapgebrek
    -etc
    Ik heb precies hetzelfde, alleen somige dingen doe ik nu anders, keerpunt was een meisje waar ik gewoon alles voor overhad, die heeft me min of meer gemotiveerd
    Because they will last that long.
    pi_47800567
    Ik vroeg me al af wanneer de eerste idioot ADHD of ADD zou noemen.

pi_47800911
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 18:23 schreef moelan0e het volgende:
    Ik vroeg me al af wanneer de eerste idioot ADHD of ADD zou noemen.

quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:12 schreef Oproerkraaier het volgende:
    hij dus.

wat is er idioot aan?
    pi_47801709
    Gebrek aan discipline, motivatie en een dipje maken geen ADHD/ADD. Kom nu zeg.
    pi_47804972
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 18:58 schreef moelan0e het volgende:
    Gebrek aan discipline, motivatie en een dipje maken geen ADHD/ADD. Kom nu zeg.
    oh, sorry.
    pi_47805478
    OMG... Ik herken dit probleem zo erg. Alsof een onzichtbare therapeute mij heeft bespied
    en dit nu op een forum plempt in de hoop op oplossingen.
    Ik heb al zoveel geprobeerd en afentoe kan ik mezelf ook wel bij de keel pakken of slaan..

Een vroegere leraar zei welleens, "Slimme mensen kunnen het zich permitteren alles op het
    laatst te doen. Simpelweg omdat ze het kunnen.." Is dit bij TS ook het geval,
    dat ze alles op het laatste moment toch nog voor mekaar weet te krijgen?

Volgens mij heb ik een gebrek aan opvoeding.

Een Dating-guru zei eens, Moed is het tegenovergestelde van Laf. En moed betekent 'toch doen',
    terwijl de rest van je lichaam zegt 'nee'. (ofzoiets)
    Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
    pi_47807365
    Heel herkenbaar inderdaad. Ik zit ongeveer in dezelfde situatie (alleen al 9 jaar uni), met een vergelijkbaar uitstelgedrag. Het gaat nu langzaam iets beter.

Wat voor mij een hulp is geweest: Flylady (www.flylady.net)
    Het heeft ook een Fok-aanhang/fantopic: FokFlyladies #5

Oppervlakkig gezien is het een soort huishoudhulp, maar eigenlijk is het veel meer dan dat. Het leert je omgaan met perfectionisme (voor mij een grote oorzaak van uitstelgedrag), het brengt structuur aan in je dag en leert je bovenal alles aan te pakken in babystapjes. Check het topic eens, dan kun je zien of het wat voor je is.
    Trust me, I know what I'm doing.
    pi_47808491
    ik heb welgeteld 2 keer mijn sink geshined (1e stapje flylady), en toen er al de brui aangegeven.
    Ik weet ook niet echt of ik wel zo iemand ben die dat kan blijven doen of dat ik zo iemand kan worden. Misschien is de drang om te veranderen wel niet groot genoeg omdat ik het op de een of andere manier allemaal wel weer red.

Lui zijn is enorm vermoeiend

btw ik heb nu dit boek besteld. Het leek me wel nuttig leesvoer.

dat is wel weer iets typisch voor mij trouwens: eerst veel informatie verzamelen voordat ik iets ga doen
    pi_47811484
    Hoi mensen, bedankt voor de vele reacties! En ik maar denken dat ik outkast was met mijn probleem...

mijn dag vandaag:
    Niets constructiefs gedaan, behalve werken en praten, vééél praten met mensen. Ook zoiets... ik kan veel tijd kwijt zijn met allerlei gesprekken (urenlang analyseren en theoretiseren...) met mensen, wat uiteindelijk ook weinig toevoegt, maar goed... ... ...daar ga ik nu maar niet verder op in. Maar de point is nu wel duidelijk denk ik: nutteloze tijdsbesteding en belangrijke zaken uitstellen!

Ik zie veel goede tips van mensen! Bedankt!

Ik reageer later uitgebreid op de reacties... maar nu lukt dat me even niet . (---> een gevalletje 'te grote berg om alle reacties adequaat te beantwoorden, dus dan maar helemaal niet vanavond... )

Ok, en ik ben erg moe, van de gemiste nacht van gister natuurlijk...dat ga ik nu inhalen...

Ik ga dus verstandig doen, de pc uitzetten en slapen. Ik heb me voorgenomen morgen mijn wekker om 08:00 te zetten, te beginnen met de afwas. Daarna een tafel leeg maken (papieren uitzoeken) zodat ik zonder afleiding in mijn hoofd de belastingzaakjes kan bijeenzoeken...) Twee doeltjes dus...als ik dat heb gedaan, ben ik al gelukkig.

Kan je nagaan, wat een zwak karakter ik eigenlijk heb...als dit al heel wat is als ik dit bereik .

Graag laat ik jullie nog met een vraag achter voor de mensen die dit probleem van uitstelgedrag/geen discipline herkennen:

Hebben jullie dat altijd al gehad , dus de aard van het beestje? Of kwam het na bepaalde gebeurtenissen in het leven?

Morgen geef ik mezelf maximaal een half uurtje om te Forummen en jullie adequaat (pff... naar woord zeg ) te antwoorden.

Welterusten! (Ik ben trots op mezelf, eindelijk een nacht verantwoord bezig )

[ Bericht 6% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 23:15:10 ]
    pi_47811789
    Welterusten!

ik moet nog even een rapport gaan tikken. Mijn examinator komt morgen langs en ze wil de voortgang bespreken met mij en mijn bedrijfsmentors.

mijn voortgang
    pi_47812008
    @Octopussy

Hmm... jij bent online nog. Kan je mij misschien een virtuele schop onder mijn kont geven zodat ik nu echt wegga van het forum ? Zou het fijn vinden...En alvast succes met je rapport...
    pi_47812062
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 23:19 schreef geenlogica het volgende:
    @Octopussy

Hmm... jij bent online nog. Kan je mij misschien een virtuele schop onder mijn kont geven zodat ik nu echt wegga van het foum? Zou het fijn vinden...En alvast succes met je rapport...
    *SCHOP*

disable anders je verbinding. ga ik ook doen denk ik.

schop me even terug wil je?
    pi_47812133
    @Octopussy

Alsjeblieft:

En nu ben ik ECHT weg!
    pi_47812243
    Bij mij is het echt begonnen toen ik uit huis ging. Toen kon ik mijn eigen tijd indelen en verdween het ritme. In de eerste paar jaar van mijn studie lukte het nog wel, omdat ik toen met jaargenoten enzo colleges volgde en opdrachten maakte. Het is echt misgegaan in de fase daarna, met zelfstandig vakken doen, stage lopen en afstuderen.

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd huiswerk al uitstelde. Alles op het laatste moment doen enzo, maar het werkte. Zolang de deadline hard is (proefwerk/tentamen) en er een referentiekader is (klas/jaargenoten) lukt dat last-minute werk wel. Met uitstellen van afstudeerwerk benadeel ik alleen mezelf, dus dat gaat dan echt slepen.
      donderdag 29 maart 2007 @ 23:46:42 #75
    81237 releaze
    best of both worlds
    pi_47813102
    Ik heb altijd al last gehad van gebrek aan discipline, volgens velen. Maar ik heb vooral altijd veel last gehad van mensen die vanalles van me eisten en daar dan een straf of beloning tegenover zetten. Doe je de vaat niet, dan word ik boos. Ik heb het als een soort van chantage ervaren en dan kan iedereen wat mij betreft de boom in. Dit zeg ik wel zo leuk en aardig, maar ik ben al jarenlang bezig met de vraag te beantwoorden waarom ik me niet tot bepaalde dingen kan zetten of waarom ik bepaalde dingen gewoonweg niet volhou, en dit is de uiteindelijke conclusie. Ik heb er gewoon een grafhekel aan om onvrijwillig iets voor een ander te moeten doen 'want anders'. Wat nou want anders? ik zal je eens een want anders laten zien

Vast heel erg egocentrisch, maar op het moment dat ik gedisciplineerd moet bezig zijn of denk gedisciplineerd bezig te moeten zijn voor iemand anders 'want anders' komt er een enorme weerstand in me naar boven. Daar tegen vechten is heel erg moeilijk en hou ik gewoonweg niet vol, tot het punt dat ik er volledig van overtuig raak dat het ook goed voor mezelf is, maw, dat ik het niet meer onvrijwillig doe, maar vrijwillig. De meeste argumenten kunnen me echter niet raken, ik vind ze totaal niet rationeel, dus de weerstand blijft. In uiterst zeldzame gevallen raak ik er wel van overtuigd en vind de verandering langzaam maar gestaag plaats. Tegenwoordig kook ik bijvoorbeeld veel meer, uit mezelf. Allemaal onderdeel van het 'huishoudelijke taken dilemma'.

Mja, en het grootste dilemma is mezelf accepteren daarin. Want schuldgevoel dat ik niet kan voldoen aan de eisen die bepaalde maatschappelijke situaties aan me stellen. Ik blijf constant schipperen tussen mensen pleasen of leren mezelf te accepteren. Moeilijk hoor, schijt hebben aan het systeem.
    pi_47813589
    Heb er zelf ook last van, wat gigantisch helpt: Zoek voor een coach. Dat kan gewoon familie/vrienden/vriendin.collega's/etc zijn. Kan zowel algemeen zijn als voor specifieke gebieden.

Voorbeeld bij mij:
    Studie: Ik leer vrij makkelijk en ben daardoor veel te lui, nooit college's volgen, (te) laat beginnen met leren, etc. Oplossing: Sinds ik een goede vriend (tevens huisgenoot, dus nog extra sociale controle ) heb die dezelfde studie doet en af en toe zegt 'he kom mee naar de UB/college gaan we leren' doe ik dat ook. Is én gezelliger én ik voer tenminste wat uit.

Werk: Ik maak websites voor bedrijven, zelfstandig dus -> potentieel dodelijk voor types als ik, want ik reageer te laat of niet op mails, te laat met updates maken, etc. Oplossing: Samen met een wel hardwerkende vriend (hoewel die geen websites kan maken) een v.o.f. opgericht. Hij praat met de klanten/reageert op de mails, maakt een samenvatting wat ik moet doen en spoort me aan om het te doen. Uiteraard wel af en toe een biertje samen drinken, zodat het een vriend blijft en je zijn kritiek makkelijk kan opvangen.

Wat ook altijd helpt is als je iets voor een ander moet doen, van te voren zeggen, bel als ik iets vergeten ben, stalk me voor mijn part. Als mensen weten dat ik lui ben en hierop anticiperen (door me achter mn reet aan te zitten), dan werkt dat voor beide beter. (ik zeg zelf altijd dat ik het druk heb ipv dat ik lui ben, klinkt beter (voor onbekende metname belangrijk), maar heeft hetzelfde resultaat )

Je kan ook bijvoorbeeld aan je vriendin, huisgenoot of moeder (als je nog in die fase (zoals ik) zit) vragen of ze je willen helpen herinneren aan dingen/aansporen tot actie.

Succes Ik, als luie donder, heeft het iig altijd op elk gebied geholpen als anderen me helpen actiever te zijn, lang leven de sociale controle!
    ik ben sowieso da bomb
    pi_47823442
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 23:46 schreef releaze het volgende:
    Ik heb altijd al last gehad van gebrek aan discipline, volgens velen. Maar ik heb vooral altijd veel last gehad van mensen die vanalles van me eisten en daar dan een straf of beloning tegenover zetten. Doe je de vaat niet, dan word ik boos. Ik heb het als een soort van chantage ervaren en dan kan iedereen wat mij betreft de boom in. Dit zeg ik wel zo leuk en aardig, maar ik ben al jarenlang bezig met de vraag te beantwoorden waarom ik me niet tot bepaalde dingen kan zetten of waarom ik bepaalde dingen gewoonweg niet volhou, en dit is de uiteindelijke conclusie. Ik heb er gewoon een grafhekel aan om onvrijwillig iets voor een ander te moeten doen 'want anders'. Wat nou want anders? ik zal je eens een want anders laten zien

Vast heel erg egocentrisch, maar op het moment dat ik gedisciplineerd moet bezig zijn of denk gedisciplineerd bezig te moeten zijn voor iemand anders 'want anders' komt er een enorme weerstand in me naar boven. Daar tegen vechten is heel erg moeilijk en hou ik gewoonweg niet vol, tot het punt dat ik er volledig van overtuig raak dat het ook goed voor mezelf is, maw, dat ik het niet meer onvrijwillig doe, maar vrijwillig. De meeste argumenten kunnen me echter niet raken, ik vind ze totaal niet rationeel, dus de weerstand blijft. In uiterst zeldzame gevallen raak ik er wel van overtuigd en vind de verandering langzaam maar gestaag plaats. Tegenwoordig kook ik bijvoorbeeld veel meer, uit mezelf. Allemaal onderdeel van het 'huishoudelijke taken dilemma'.

Mja, en het grootste dilemma is mezelf accepteren daarin. Want schuldgevoel dat ik niet kan voldoen aan de eisen die bepaalde maatschappelijke situaties aan me stellen. Ik blijf constant schipperen tussen mensen pleasen of leren mezelf te accepteren. Moeilijk hoor, schijt hebben aan het systeem.
    Misschien toch wel kinderachtig van je dat je verantwoordelijkheden voor je uit schuift.
    ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten? als iemand dan boos op je wordt dan is dat geheel terrecht denk ik dan.
    pi_47823931
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 11:12 schreef moelan0e het volgende:

[..]

Misschien toch wel kinderachtig van je dat je verantwoordelijkheden voor je uit schuift.
    ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten? als iemand dan boos op je wordt dan is dat geheel terrecht denk ik dan.
    Mwoa, de meeste mensen die 'boos' worden zijn geen haar beter en gedisciplineerder. Ze kunnen alleen beter delegeren.

Ik heb stage gelopen bij een hele grote supranationale organisatie en het was een sport om zoveel mogelijk taken naar anderen te schuiven. Managers moeten daar zorgen dat de targets van de werknemers worden gehaald, maar echt hard werken deed niemand daar. Ik had ook het idee dat veel werknemers geen plezier hadden in hun werk, maar bleven vanwege het hoge salaris.
      vrijdag 30 maart 2007 @ 12:36:49 #79
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47826181
    Dat is niet kinderachtig. Dat is prioriteiten anders hebben liggen

En vandaag eens even rondgekeken in mijn appartementje en ik zag een hoop dingen die ik al lang heb laten liggen. Ik heb voorgenomen van het weekend eens wat eraan te gaan doen
    pi_47827126
    quote:

[..]

ik herken dit wel, maar je begrijpt zelf toch ook wel dat er dingen zijn die gebeuren moeten?
    ja, dat is ook waar het allemaal om draait bij mij bv.
    Dat ik me wel bewust ben van evt. nare gevolgen als ik iets niet doe.
    maar het dan toch nog niet doe..
    Dan vraag ik me af wat nou de oorzaak hiervan kan zijn en wat je eraan kunt doen om het te veranderen.
    net als TS heb ik ook van alles geprobeerd.

Ik denk trouwens dat jij een van diegenen bent, die ook wel lui aangelegd is.
    Maar ondanks dat toch wel dingen gewoon doet/afmaakt omdat je niet met de gevolgen wilt zitten.
    En dat je dat ook gewoon lukt, dat je dat kan. Dan heb je ws. nog een streepje voor op mensen als
    TS en mij.
    Want ik bv. doe echt alles op het laatst terwijl jij wellicht de taken verspreid over een wat
    langere periiode dan 1 dag.
    Echt zo bizar van mij.

Maar... lichtpuntje is wel dat het minder wordt, en dat ik nu eindelijk achter ben wat nou wel werkt voor mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lipton-Anubis op 30-03-2007 13:10:29 ]
    Als ik brak als een stuk metaal was het gelijk over. Nu lijd ik al 20 jaar.
      vrijdag 30 maart 2007 @ 13:26:47 #81
    81237 releaze
    best of both worlds
    pi_47827882
    quote:

[..]

Wie zegt dat die dingen niet zullen gebeuren? Ik doe de vaat bijvoorbeeld liever niet gelijk na het eten, maar laat het nog een poosje staan. Ik kan me ook totaal niet storen wanneer mijn kamer rommelig is, dus waarom zou ik het in godsnaam eerder opruimen? omdat het sociaal maatschappelijk 'geaccepteerd' is dat zoiets gebeurt? Dat is voor mij geen argument, het zijn de muren van mijn eigen huis notabene. Dat het fijner is om in een opgeruimde kamer te wonen? Is geen universele wet en ik ben er geen aanhanger van. De manier waarop ik mijn individuele leven wens in te richten, mijn prioriteiten stel en de manier waarop ik dingen aanpak daar heeft niemand anders zonder mijn persoonlijke toestemming invloed op. Je moet met goede argumenten aankomen waarom ik dingen anders zou moeten doen en er zijn weinig argumenten die mij kunnen overtuigen.

kijk, in een samenwerkingsverband of schoolsituatie is het natuurlijk anders. Maar in die situaties heb ik ook toestemming gegeven (door aan een opleiding te beginnen en het vak te volgen) om me te conformeren aan de voorop vastgestelde regels en eisen. maar wat ik voor de rest met m'n leven doe, gaat niemand wat aan. en degenen die vinden dat het hen wel wat aangaat op bepaalde vlakken die krijgen natuurlijk alle ruimte tot discussie en het verdere vervolg.
    pi_47829184
    .
    pi_47835154
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 13:04 schreef Lipton-Anubis het volgende:

[..]

Ik denk trouwens dat jij een van diegenen bent, die ook wel lui aangelegd is.
    Maar ondanks dat toch wel dingen gewoon doet/afmaakt omdat je niet met de gevolgen wilt zitten.
    En dat je dat ook gewoon lukt, dat je dat kan. Dan heb je ws. nog een streepje voor op mensen als
    TS en mij.
    Want ik bv. doe echt alles op het laatst terwijl jij wellicht de taken verspreid over een wat
    langere periiode dan 1 dag.
    Echt zo bizar van mij.
    Ik doe ook altijd alles op het laatste moment en ben net zo laks als jullie.
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 13:26 schreef releaze het volgende:

[..]

Wie zegt dat die dingen niet zullen gebeuren? Ik doe de vaat bijvoorbeeld liever niet gelijk na het eten, maar laat het nog een poosje staan. Ik kan me ook totaal niet storen wanneer mijn kamer rommelig is, dus waarom zou ik het in godsnaam eerder opruimen? omdat het sociaal maatschappelijk 'geaccepteerd' is dat zoiets gebeurt? Dat is voor mij geen argument, het zijn de muren van mijn eigen huis notabene. Dat het fijner is om in een opgeruimde kamer te wonen? Is geen universele wet en ik ben er geen aanhanger van. De manier waarop ik mijn individuele leven wens in te richten, mijn prioriteiten stel en de manier waarop ik dingen aanpak daar heeft niemand anders zonder mijn persoonlijke toestemming invloed op. Je moet met goede argumenten aankomen waarom ik dingen anders zou moeten doen en er zijn weinig argumenten die mij kunnen overtuigen.

kijk, in een samenwerkingsverband of schoolsituatie is het natuurlijk anders. Maar in die situaties heb ik ook toestemming gegeven (door aan een opleiding te beginnen en het vak te volgen) om me te conformeren aan de voorop vastgestelde regels en eisen. maar wat ik voor de rest met m'n leven doe, gaat niemand wat aan. en degenen die vinden dat het hen wel wat aangaat op bepaalde vlakken die krijgen natuurlijk alle ruimte tot discussie en het verdere vervolg.
    ja blabla lees ik. Zoveel woorden, je zou gewoon je verantwoording moeten nemen. Dan ruim je toch niet je kamer op, dat kan niemand ene ruk schelen.
    Wat is het probleem dan? Dat je lange projecten niet volhoudt? Zoals ik al zei, wees streng voor jezelf of vraag iemand die je zo af en toe wijst op wat je nog moet doen.

Ik begrijp dit gezeur echt niet, is dit topic geopend zodat jullie de was niet hoeven te doen?Pfft
    pi_47836622
    Herkenbaar, ik leefde altijd in de rotzooi, studeerde niet, at troep, maar ik ben er ongeveer 2 jaar geleden gewoon mee gestopt.
    Op dag x dacht ik: 'kom op zeg, wat ben je nou voor een slappe doos om steeds maar te zeggen dat je dit en dat zou moeten doen en het vervolgens niet te doen! Je weet dat het beter is als je op tijd de was doet, naar bed gaat, studeert, enz enz, dus doe het gewoon.'
    Nee, er is geen magische truc. Die is ook niet nodig. Doe het gewoon!

Ik heb een schoon huis. Altijd. Ik haal al mijn tentamens. Ik eet gezond. Ik sport. Ik slaap genoeg en sta vroeg op. Ik sta niet meer rood. Dat is gewoon heerlijk! En het beste is: iedereen die zijn best doet, kan het!

Dus: ga eens een keertje je best doen joh!
    In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
    pi_47836706
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 17:20 schreef Alcarin het volgende:

gewoon
    En daar gaat het mis. .
    pi_47836870
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 17:22 schreef DennisMoore het volgende:
    En daar gaat het mis. .
    Ach, als ik het kan, kan iedereen het.
    Ik werd altijd Ma Flodder genoemd. "Als je hoofd niet vast zat, zou je dat ook nog vergeten".

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat je het voor jezelf moet doen. Als mijn ouders vroeger zeiden dat ik mijn kamer op moest ruimen, had ik daar ook totaal geen zin in. Als ik de troep vervelend zou vinden, zou ik wel opruimen, maar ik ga niet opruimen omdat mijn moeder of wie dan ook dat wil
    In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
    pi_47837431
    Bij mij is de diagnose ADD gesteld, dus ik weet waar mensen het hier over hebben. Als ik zo openhartig mag zijn denk ik dat een topic openen gewoon een kutsmoes is om niet iets te hoeven doen dat je eigelijk moet doen.
    En zoals gezegd, dingen moet je voor jezelf doen maar zeer zeker ook omdat je een zekere verantwoording hebt af te leggen. Die verantwoording heeft iedereen mee gekregen op de dag dat je je moeders kut uit bent gevallen, en iedereen doet dat 'gewoon' dus er is geen enkele smoes die mensen hier verzinnen kunnen waarom ze het maar niet gedaan krijgen. Disicpline, verdomme. Ik zou het jullie luie donders in willen trappen.
    pi_47837482
    Om het allemaal wat zachter te maken voor jullie moet ik erbij zeggen dat ik twee weken geleden iemand een mailtje moest sturen en dat heb ik nog steeds niet gedaan.
    Echter ben ik niet zo'n iemand die lange kutpost gaat maken om te zeuren dat het maar niet lukt. Het is mijn eigen schuld, en ik zit straks zelf met de gebakken peren.
    pi_47838115
    uh niemand vraagt hier om smoesjes om dingen NIET te hoeven doen. Lijkt me een beetje onzin dat dit topic daar dus voor bedoeld is.

Trouwens, ik spreek hier voor mezelf, ik doe altijd wat ik moet doen. Uiteindelijk is mijn resultaat wel prima. Alleen stel ik dingen te lang uit, waardoor er soms nachten doorgehaald moeten worden. Daar heb dus alleen jezelf mee, niemand anders.

Dat gezegd: heb je een idee hoe iemand zichzelf kan disciplineren? En nu niet komen met 'gewoon doen' want dat is wel de meest hersenloze uitspraak die er bestaat.
    pi_47838356
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 18:07 schreef octopussy het volgende:
    En nu niet komen met 'gewoon doen' want dat is wel de meest hersenloze uitspraak die er bestaat.
    En toch is dat het enige dat je eraan kunt doen. Ik spreek uit ervaring.

Je hebt 2 opties:
    1. je blijft doen wat je nu doet. Kan prima, maar als je de gevolgen ervan niet leuk vindt:
    2. doe er wat aan.

Denk je nu echt dat er een truc is? Dat iemand gaat zeggen: oh, dan moet je zo en zo doen, dan gaat het vanzelf! Discipline houdt al in dat het niet vanzelf gaat. Je moet jezelf ertoe zetten. Er zijn geen trucs.
    pi_47838509
    Natuurlijk zijn er wel tips & trucs om gedrag te veranderen.
    pi_47838543
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 18:21 schreef DennisMoore het volgende:
    Natuurlijk zijn er wel tips & trucs om gedrag te veranderen.
    Die hebben bij mij nooit gewerkt.
    pi_47838971
    Om zes uur opstaan is niet tof, maar gewoon doen. Geen zin in je huiswerk? Gewoon doen. En als je vergeetachtig bent in dit soort dingen, gewoon een agenda kopen en dagelijks erin kijken en gewoon doen wat je moet doen.

dis·ci·pli·ne (de ~ (v.), ~s)
    1 gehoorzaamheid aan voorschriften en bevelen => tucht
    2 tak van wetenschap of sport

gehoorzamen, niet tegenstribbelen en gewoon doen.
    Staat dat je arme oortjes tegen? Och, dan mag je ook niet zeuren dat je soms nachten moet doorhalen en alle andere nadelige gevolgen van je lakse houding.
    pi_47839391
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 18:38 schreef moelan0e het volgende:
    Om zes uur opstaan is niet tof, maar gewoon doen. Geen zin in je huiswerk? Gewoon doen. En als je vergeetachtig bent in dit soort dingen, gewoon een agenda kopen en dagelijks erin kijken en gewoon doen wat je moet doen.

dis·ci·pli·ne (de ~ (v.), ~s)
    1 gehoorzaamheid aan voorschriften en bevelen => tucht
    2 tak van wetenschap of sport

gehoorzamen, niet tegenstribbelen en gewoon doen.
    Staat dat je arme oortjes tegen? Och, dan mag je ook niet zeuren dat je soms nachten moet doorhalen en alle andere nadelige gevolgen van je lakse houding.
    Als het allemaal zo makkelijk was zou iedereen het zo wel doen he? Het is niet alleen maar laksheid en luiheid. Er kan gewoon iets aan de hand zijn, waardoor het even niet zo makkelijk gaat. Een klein beetje begrip voor een dergelijk probleem mag wel...
    pi_47839864
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 08:41 schreef simmu het volgende:
    probeer het eens met een vaste dagindeling, waarbij je dan ook tijd inruimt voor "nutteloos geklooi waar je wel blij van wordt"
    Ja, dat ga ik proberen. Een tijd maken om bewust te mogen ontspannen met 'nutteloos geklooi'. Het stomme is dat als ik dat inplan ik eigenlijk realiseer dat ik daar geeneens tijd voor heb! Dus dan neig ik er naar om het toch niet in te plannen, omdat het per definitie onverantwoord is. Misschien een uurtje per dag dan?

Ik ben van nature 'spontaan'...dit gaat wel moeilijk voor me worden als er ineens iets in me opkomt, en ik mag het vervolgens niet even uitzoeken op internet, omdat dat alleen mag in het daarvoor geplande uurtje...EN TOCH GA IK HET PROBEREN. Nogmaals bedankt voor de tip. (Eh...doe je dat zelf ook dan?)
    pi_47839869
    Nou, in dat geval moet je het probleem aanpakken maar daar hoor je hier niemand over.
    Ik vraag me trouwens af welk een probleem je moet hebben om dingen te mogen verslonzen.
    pi_47839954
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:

ZEER WARE OPMERKING!!!
    Deze tegeltijds wijsheid ga ik echt in mijn hoofd stampen! In mijn hoofd gaat inderdaad continu van alles om wat denken betreft. Ik ben blijkbaar een denker... Met deze woorden van jou, heb ik vandaag dus de afwas gedaan. Wel in twee etappes...omdat het een grote afwas was!
    I
    pi_47840020
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 08:49 schreef Maisnon het volgende:
    ik heb hetzelfde, zak hier ook vaak in af, vooral met zaken waar ik niet direct door onder m'n kont geschopt wordt als ik iets verkeerd doe en als dat een paar keer gebeurt dan zit ik weer op een goed ritme
    Ja dat merk ik ook, dat ik eerst de pijn moet voelen voor de verandering echt komt...Maar nu dus, met mijn topic, probeer ik wat meer preventief te werk te gaan!
    pi_47840140
    Wanneer je een hekel hebt aan verplichtingen, en aan 'geleefd worden door een agenda' (die je welliswaar zelf vult), dan gaat het niet echt werken om je aan een strakke indeling te houden, en telkens te kijken wat je nu van jezelf mag doen.

Taken opdelen in kleine brokjes, jezelf een schouderklopje geven bij ieder klein stukje dat je hebt afgerond, en niet vermanend toespreken omdat er nog zoveel resteert.

En vooral: schijt hebben aan verplichtingen die niet keihard zijn (zoals tentamens ofzo).
    pi_47840143
    Discipline is iets wat je jong leert. Je leert datniet alles leuk hoeft te zijn, en daar ook naar te handelen. Je internaliseert deze inzichten. Of niet natuurlijk. En dat is wat het probleem is van onze generatie. Dat wordt ons helemaal niet meer geleerd. Door de toegenomen welvaart kunnen we het ons veroorloven om alleen maar leuke dingen te doen. Dit wordt met de generaties na ons alleen maar erger:(

Dit gezegd hebbende. Jij en ik hebben een probleem. We wetenwel hoe het moet, maar hebben het niet geinternaliseerd. Ik herken me in heel veel dingen die je zegt. Nachtenland op internet onzinnige dingen doen etcetc. Het enige wat voor mij helpt is deadlines. En dan niet zelfopgelegde deadlines, die lap ik aan mijn laars.

Als je werkt heb je verantwoordelijkheden tegenover je baas en je collega's. Dan zal het wel goed komen. Maar als je studeert heb je een probeem, je bent alleen verantwoordelijkheid schudlig aan jezelf. Probeer met een studiegenoot af te spreken een paar dagen voor een tentamen om vragen die je hebt met elkaar te bespreken. Zo dwing je jezelf om de stof te leren omdat je anders je studiegenoot in de steek laat. En als je essays moet schrijven en je wilt niet de nacht van tevoren nog de helft moeten schrijven, spreek af met een studiegenoot om een paar dagen voor de deadline elkaar een draftversie te overleggen en daar commentaar op te leveren. DIt zou bij mij helpen omdat ik afspraken wil nakomen, no matter what.

Ik hoop dat je wel plichtsgetrouw bent, dan kan dit je misschien helpen.
    Succes.

Edit: Je zei een paar keer dat je nieuwsgierigheid je parten speelt. Ik maak meelf dit ook wel eens wijs maar volgens mij klopt het niet. Ik betrap mezelf erop dat ik juist nieuwsgierig ben wanneer ik andere rotklusjes te doen hebt. Dan vind ik letterlijk ALLES interessant. Alles om maar te vluchten van mijn eigenlijke taak.

[ Bericht 9% gewijzigd door Overlast op 30-03-2007 19:22:49 ]
    Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    pi_47840245
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:12 schreef Oproerkraaier het volgende:
    Hmm... om je eerlijk te zeggen geloof ik niet zo in die diagnoses...Ik vermijd altijd bewust allerlei therapeuten, die je een stempel op kunnen plakken. Ik geloof dat de diagnoses gewoon een naam zijn voor een verzameling van kenmerken van een persoon. Ik wil die weg niet gaan. Ik zou best in het plaatje kunnen passen...Maar dan nog? Wat heb ik er dan aan? Niets. Ik zal toch mijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik wil niet het risico lopen om me te verschuilen achter een één of ander 'kwaaltje'.

Zo heb ik vroeger het stempel 'hoogbegaafd 'gekregen als kind. Maar ik heb altijd GEWEIGERD om daar verder op in te gaan.En wat ben ik er blij om! Ik heb het ook nooit aan mensen verteld. En ga dat ook nooit doen. Niets geen speciale verenigingen of speciale lesvormen. Ik ga mezelf niet in uitzonderingspositie plaatsen. En ik wens ook niet dat mensen mij zo zien. Ik ben gewoon een mens , met bepaalde karaktertrekken. Een mens, die net als een ieder moet werken aan het verwezenlijken van een leefbaar karakter...Misschien is dat voor mij moeilijker dan een ander, maar dat is geen reden om het niet te proberen.

Dus berichten over ADD en weet ik veel wat nog meer, daar zit ik niet zo op te wachten. Ook dat soort mensen zullen er ooit aan moeten geloven: werken aan jezelf om leefbaar te kunnen leven...
    pi_47840995
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:24 schreef wdn het volgende:

Waar het eigenlijk om gaat is dat je moet beseffen dat het DOEN minder werk is dan het denken erover. Plus het uitstellen zorgt ervoor dat je jezelf slechter gaat voelen en het dus weer uitstelt. Het kost allemaal zoveel minder tijd dan je denkt dat het is.
    MEER DOEN IN PLAATS VAN EROVER DENKEN

Got it!
      vrijdag 30 maart 2007 @ 19:44:07 #103
    41885 kless
    pi_47841037
    Vroeger deed ik dingen gewoon, vanaf 3de jaar middelbare school niet meer. Om dat ik niet meer het idee had iets "goeds" te doen bij een deel van de dingen?
    Luiheid, creatief problemen ontwijken, voor de lol? Het ontbreek aan aardigheid hebben aan de (kut)klusjes dus blijven ze liggen ofzo.
    iGEM
    pi_47841122
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:40 schreef Garisson72 het volgende:

[..]

hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...

Volgens mij is het vooral een patroon (of juist het gebrek daaraan) waar het bij jou aan schort. Je hebt teveel kans om met je verplichtingen te jongleren, en daar maak je lekker misbruik van. Misschien moet je juist iets zien te krijgen, een baan of zo, wat je verplicht om afspraken op tijd na te komen.
    Ga een baan aan bij defensie! daar weten ze wat discipline is... schijnt het.

Weinig verheffend wat ik hier zeg geloof ik, dit weet je allemaal al en anderen hebben het ook al gezegd, maar goed...!
    Die opluchting komt niet vanwege het feit dat ik het dan als excuus wil gebruiken om maar zo door te gaan met mijn gedrag...Maar deze kijk, dat niet alles perse een PROBLEEM IS, vind ik erg bij bepaalde dingen echt wel nuttig! Mijn verwachtingen zijn ook doorgaans hoger dan die van andere mensen om mij heen. Dus in zulke situaties kan ik deze tip zeker gebruiken...

Ik heb al een baan verder. Maar noem het meer een bijbaantje.
    pi_47841176
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 19:44 schreef kless het volgende:
    Vroeger deed ik dingen gewoon, vanaf 3de jaar middelbare school niet meer. Om dat ik niet meer het idee had iets "goeds" te doen bij een deel van de dingen?
    Luiheid, creatief problemen ontwijken, voor de lol? Het ontbreek aan aardigheid hebben aan de (kut)klusjes dus blijven ze liggen ofzo.
    Waren je ouders in jouw ogen ook zo, vraag ik me af? Mijn ouders hebben in mijn ogen weinig structuur ook...Ik ben me echt los aan het vechten van deze aangeleerde chaos en wanorde...
    pi_47841233
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:42 schreef Norro-tje het volgende:
    tvp
    Wat is tvp? Sorry ik ben dus geen oerfokker...
      vrijdag 30 maart 2007 @ 19:50:44 #107
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47841271
    geenlogica JE KUNT HET!

En af en toe roepen "en nu ga je afwassen, trut dat je bent". (Ik vervang trut voor klojo trouwens ) Maak jezelf kwaad. En dan: DOEN!

vrijdag 30 maart 2007 @ 19:51:40 #108
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47841300
    tvp = terug vind post
    posten zodat het topic in de MY active topics komt te staan
    pi_47841392
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:45 schreef most_wanted het volgende:
    Het kan ook zijn dat je zo weinig te bieden krijgt op je werk dat je je gaat vervelen en dus op internet zoekt naar interessantere dingen?
    Nou als ik geen werk heb , heb ik hetzelfde, ook in tijden dat ik leukere banen heb...Het is dus niet persé gerelateerd aan het werk.

Het werk wat momenteel ik doe is inderdaad niet iets wat ik voor altijd wil blijven doen, daarom heet het ook een bijbaan, naast de studie.

Die honger naar informatie/kennis, de lol vinden in het uitpluizen van zaken en daar dan voor 100% voor gaan...het is iets wat ik als kind al had. Ik wil er gewoon mee leren omgaan. De toewijding in dat soort dingen is niet verkeerd. Maar ik moet het leren in goede banen te leiden. Ik wil gewoon niet dat het mijn leven ruïneerd.
    pi_47841435
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 19:50 schreef wdn het volgende:

Maak jezelf kwaad. En dan: DOEN!
    Kwaad is geen positief motiverend gevoel. .
      vrijdag 30 maart 2007 @ 19:57:29 #111
    41885 kless
    pi_47841501
    Euh paps is huisman. mams werkt als juf ik woon thuis (hoef niet in die vuile stink stad te zintten, al ruikt het vandaag hier naar vers uitgereden stront.

Ze zijn gestructureerder in dag/week ritme. ik ben gestructureerder als ik WEL wat ga doen (Plannen, kijk of alles er is, uitvoeren. opruimen) de rest doet meer aan uitvoeren *mama vind vooruitschuiven van administratie ook mooi om te doen. En ze is ook nog eens "bang" voor computers. Dat schuift ze ook voor zich uit.

Huishouden is leuk, zolang ik maar naar radio 1 kan luisteren of wat te praten heb onderweil. anders is het idd suf werk.

*dit is mn uitbuik momentje en ga zometeen rusig afwasje doen en dan rondbellen wie op deze prachtige avond wat leuk weet te doen.
    iGEM
    pi_47841520
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:

Heb mijn vriend al gevraagd , dat als we samen in huis wonen, of hij mij af en toe wilt 'controleren' en naar bed wilt 'commanderen' als ik weer eens gefixeerd bezig ben met zinloos bezig zijn...(Hopelijk komen daar geen al te grote ruzies uit voort )
      vrijdag 30 maart 2007 @ 19:59:52 #113
    41885 kless
    pi_47841585
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 19:55 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Kwaad is geen positief motiverend gevoel. .
    Kwaad zijn moet zo nu en dan. Net zoals janken onder de douche ofzo.
    Altijd lachen is namelijk niet mogenlijk.
    iGEM
    pi_47841606
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 19:59 schreef kless het volgende:

Kwaad zijn moet zo nu en dan. Net zoals janken onder de douche ofzo.
    Altijd lachen is namelijk niet mogenlijk.
    Oja, TS is vrouw. .
    pi_47841642
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:50 schreef most_wanted het volgende:

[..]

Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?
    Zelf denk ik dat elke verslaving synoniem is aan 'een uitweg uit het echte leven'...Dus helaas kan dit nog wel een s waar zijn wat VOn Manstein beweert...Ik wil mijn echte leven dus weer de moeite waard gaan maken, zodat een uitvlucht niet noodzakelijk is...ofzo...
      vrijdag 30 maart 2007 @ 20:01:48 #116
    41885 kless
    pi_47841667
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 19:57 schreef geenlogica het volgende:

[..]

Heb mijn vriend al gevraagd , dat als we samen in huis wonen, of hij mij af en toe wilt 'controleren' en naar bed wilt 'commanderen' als ik weer eens gefixeerd bezig ben met zinloos bezig zijn...(Hopelijk komen daar geen al te grote ruzies uit voort )
    Het monster met fluweelen handschoentjes aanpakken en verleiden mee naar bed te gaan slapen
    iGEM
      vrijdag 30 maart 2007 @ 20:02:26 #117
    41885 kless
    pi_47841686
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:00 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oja, TS is vrouw. .
    Ja dus?
    iGEM
    pi_47841834
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:02 schreef kless het volgende:

Ja dus?
    Mannen huilen niet zomaar onder de douche. .

Maar hoe dan ook, ik denk dat het beter is om met 'positieve feedback' te werken (mentaal schouderklopje) na het volbrengen van een kleine (deel)taak, dan bij jezelf een negatief gevoel van kwaadheid op te roepen en uit schuldgevoel de taak te doen.

Veel prettiger. Dan voel je je beter over jezelf.
    pi_47841836
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:53 schreef kless het volgende:
    ja euh mn leven zelf ik geen zak opgeschoten in die afgelopen 26 jaar, op een berg kennis na. Niet dat er een doel is ofzo van "dan is het af" 'T ontbreekt aan een vrouw in mn leven denk ik, ofzo.
    Mag ik vragen of je een doel hebt qua beroep? Want je zegt dat je de afgelopen 26 jaar alleen hebt toegewerkt naar 'kennis'...Zelf heb ik namelijk geen die hard doel voor ogen wat ik precies wil doen na de studie.

Verder...zelf heb ik wel een vriend...dus een partner is niet persé DE oplossing...en zijn aanwezigheid in mijn leven heeft het probleem van geen discipline hebben zelfs een periode versterkt !!

Het blijft een strijd tegen jezelf, merk ik.
    pi_47841910
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:59 schreef Originele_Naam het volgende:
    Jammer genoeg herkenbaar
    En hoe is het bij jou ontstaan? En wat doe jij er tegen, als ik vragen mag?
    pi_47841962
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 10:01 schreef Morpheuzzz het volgende:
    Hoi

Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien voor de 20ste keer

Maar je verhaal is heel herkenbaar, voor een deel heeft iedereen er last van. Een 100% oplossing is er niet, maar het heeft wel veel te maken met regelmaat. Dus niet je hele leven willen plannen, maar wel iedere avond om 12.00 naar bed.

Probeer verder te denken in wat je wel wilt doen en niet in negatieve termen wat je niet moet / mag doen.

Ik kan je het boek "Doen!" van Ben Tiggelaar aanraden, dat gaat helemaal over dit onderwerp.

Succes
    Dankje voor de boekentip! 'Dromen, durven doen' heb ik eigenlijk al gelezen...dus de theorie zit al eeuwen in mijn kop. Het gaat nu gewoon om de moed en de praktijk.

Waarom heb jij dat boek gekocht? Had je ook dit probleem? En heeft het geholpen?
      vrijdag 30 maart 2007 @ 20:13:33 #122
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47842054
    geenlogica NIET TYPEN OP FOK!. DOEN

lol
    pi_47842244
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 10:05 schreef Ms.Poes het volgende:

Emails hetzelfde, meteen op die reply-knop rammen.

...en sinds mijn huis zo opgeruimd is, is het een veel stimulerender omgeving waar ik veel liever dingen in ga ondernemen.

er is in [LIF] ook een topic, Fok! FlyLadies of zo, misschien heb je daar wat aan?
    Jij komt me over als een lekker ondernemend type. Ik moet zeggen dat ik daar altijd wel een beetje tegenop kijk op een bepaalde manier. Maar ik onthou van jou vooral de tip: METEEN OP REPLY klikken bij e-mails. Ik ben echt erg daarin. Daarom verwateren ook veel contacten, omdat ik gewoon niet snel genoeg reageer op e-mails. Ik vind namelijk altijd dat ik eerst uren moet nadenken over de e-mail, alvorens er op in te gaan...mee stoppen dus.

Ja, dat is zo. Een opgeruimd huis,heerlijk! Ik ruim meestal alleen op als er mensen langs gaan komen e volgende dag. Die klus duurt dan meestal tot diep in de nacht, met een overgave van een topsporter! Weer op de 'deadline', maar wel weer tot het perfect schoon is...

Heb even snel naar die site van Flyladies gekeken...maar had even geen zin om alles in het engels te lezen op die site. Ik ga dat topic wel even doorspitten.

Dank je!
    pi_47842288
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:13 schreef wdn het volgende:
    geenlogica NIET TYPEN OP FOK!. DOEN

lol
    Haha...ja ik voel mij verplicht om iedereen eerst even netjes te antwoorden...(Anders schuldgevoel, ik weet het ziek...zeker bij mensen die total strangers zijn...)
    pi_47842302
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:17 schreef geenlogica het volgende:

Ik ga dat topic wel even doorspitten.
    .
    pi_47842375
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 10:14 schreef kless het volgende:
    voor de post? reclame dumpen, j/n stikker plakken
    direct opeen en plaaten "todo" en "opbergen"
    Dat onderscheid tussen 'todo'en 'opbergen'heb ik niet. Alles ligt op een grote stapel bij mij. Goed idee. Voor de rest wel alles netjes in mappen, zelfs op volgorde! (Valt mee dus )
    pi_47842460
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
    Ja ik woon alleen, niet lang meer trouwens.
    Ja ik heb een zwakke persoonlijkheid op deze gebieden. Moreel zit het allemaal juist weer prima. En ook op andere persoonlijkheidsvlakken gaat het ook naar wens. Een compleet labiele dame kan je mij dus niet echt noemen...

Ik ben juist ERG HARD voor mezelf. Vandaar ook de frustratie.

Hoe kom jij dan zo 'volmaakt' ?
    pi_47842670
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:23 schreef geenlogica het volgende:

Ik ben juist ERG HARD voor mezelf. Vandaar ook de frustratie.
    En daar gaat het mis. .
      vrijdag 30 maart 2007 @ 20:28:00 #129
    41885 kless
    pi_47842679
    quote:
    Op vrijdag 30 maart 2007 20:07 schreef geenlogica het volgende:

[..]

Mag ik vragen of je een doel hebt qua beroep? Want je zegt dat je de afgelopen 26 jaar alleen hebt toegewerkt naar 'kennis'...Zelf heb ik namelijk geen die hard doel voor ogen wat ik precies wil doen na de studie.

Verder...zelf heb ik wel een vriend...dus een partner is niet persé DE oplossing...en zijn aanwezigheid in mijn leven heeft het probleem van geen discipline hebben zelfs een periode versterkt !!

Het blijft een strijd tegen jezelf, merk ik.
    Mag hoor, Nee geen idee. Tis een opleiding tot onderzoeker. beetje beta stuff. maar dan met/naar zoiets onlogisch als leven.

Biologie, moet em omzetten naar bama stuctuur. Leek me wel zinvol het binnen de 10 jaar af te maken. Nog opnieuw planen hoe dat te doen "2 jarige sebaticals?"

het op mezelf wonen is het de 500¤? 800¤? 1200¤? pm niet waard vergeken met hoe ik nu woon. (hier hoef ik geen muziek hard aan te zetten om niet gestoord te worden lekker in de middle of niks)

BIJ verdiensten al 15 jaar de zelfde kranten wijk voor stap centjes en andere leuke dingen doen.

Geen richting idee wat ik wil doen? euh iets van partime werken partime lanterfanten huishouden nieuwsgaring puzzletjes oplossen spelletjes spelen enzo. * werk wat het ook mag worden wil ik ook doen tot ik er bij neerval aka niet als werk/klusje zien maar als mooi tijdverdrijf wat de andere kosten dekt. Hoeft niet in nederland. maar vind het hier wel ok zolang ik maar in in de (rand)stad hoef. behalve voor diensten/producten die anders niet te krijgen zijn

Beetje mannelijke zweefteef
    iGEM
    pi_47842696
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:26 schreef rival het volgende:
    stoppen met blowen
    Nooit gedaan, zal het ook niet doen.Verkeerd vooroordeel...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')