abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47778784
Beste Fokkers,

Ik ben hier nieuw. Ik lees zo nu en dan mee, maar vandaag mijn eerste topic, omdat ik denk dat hier mensen zijn die mijn misschien wat kunnen confronteren of hun 'succes verhaal' met mij kunnen delen...

Ik ben een midden twintigster. En heb een vervelend probleem: Ik heb TOTAAL geen structuur of discipline in mijn leven...
Zo zit ik nu bijvoorbeeld al uren op internet te prutsen, terwijl ik morgen gewoon moet werken ! Ik heb mezelf niet in de hand. Het lijkt alsof ik soms in een soort staat van 'verdoving' zit, en alle verantwoordelijkheden in dit leven negeer. (Struisvogel politiek/verslaving/younameit).

Voordat mensen meteen denken dat ik een niet om aan te zien nerdy type ben zonder sociaal leven . Nee dus...Ik denk dat de meeste mensen die mij oppervlakkig kennen nooit zouden denken dat ik nachtenlang achter internet zit om mijn tijd te verdoen.

Wat ik op internet doe? Lezen. Ik ben erg nieuwsgierig en lees veel. Prop alle informatie in mijn hoofd. Dat geeft mij een soort bevrediging. Maar tegelijkertijd een soort deprimerend gevoel. Want mijn 'echte leven' staat gewoon stil !

Wat concrete voorbeelden van de gevolgen van het niet hebben van discipline :

-rekeningen te laat betalen
-afwas van een week ligt er nog
-niet gereageerd hebben na een paar weken op e-mails van mensen...
-studievertraging
-deadlines niet halen
-slaapgebrek
-etc

Zelf omschrijf ik mijn probleem met de volgende kernwoorden (dit zijn géén officiele diagnoses ofzo :

uitstelgedrag, vluchtgedrag, faalangst, wanna-be perfectionisme,ongeduld...

Nu plaats ik dit topic omdat ik er VANAF WIL en niet om zielig te lopen doen, want dat haat ik. Ik zoek dus hulp in feite. Hulp voor gedragsverandering. Dat hoop ik te krijgen in de vorm van ervaringen.

Iemand ?

[ Bericht 8% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 05:23:28 ]
  donderdag 29 maart 2007 @ 04:59:56 #2
124655 DarkManta
Tiepvouten onder voorbehout
pi_47778797
Je zoekt hulp, waarom in godsnaam dan uitgerekend hier?
Bel de doktor en weerleg je probleem, die kan je een therapie aanbieden of een psychiater.

Hier lachen ze jouw alleen uit.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.
pi_47778807
Ik ken het probleem.
Probeer anders eens een lijst te maken van wat je allemaal moet doen, voor wanneer, en wanneer je dat doet.

Maar jezelf de discipline aanleren om het te doen is denk ik het lastigste,

Ik zou waarschijnlijk zelf de lijst langzaam onder een berg ongeopende brieven zien verdwijnen.
pi_47778811
@Darkmanta , dank je voor je reactie. Nou ja, ik zoek meer ervaringen eigenlijk van mensen die WEL discipline hebben aangeleerd terwijl ze het niet hadden. Dus mensen GRAAG ERVARINGEN .

Waarom ik geen therapeut benader ? Omdat ik eerst zelf wil proberen mijn slechte eigenschappen te overwinnen.

Ren jij voor elk probleem meteen naar een 'prof' ?

Een therapeut kan me misschien tips geven, maar er zijn zat mensen op FOK die genoeg ervaring hebben hiermee, waar ik vast ook wat aan kan hebben.

[ Bericht 18% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 05:20:07 ]
pi_47778817
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
pi_47778825
Ik denk dat het voor heel veel mensen in min of meerdere mate wel herkenbaar is (en niet in de minste mate voor mezelf ), dus je bent in niet alleen.
Nou heb je al een beetje structuur door je werk ook al had je nu natuurlijk moeten slapen. Maar dat wreekt zich aan het einde van de dag wel weer (tenzij je 24/7 zonder slaap kan ).
Heel simpel gezegd, kom je hier niet "even" af en komt het (is mijn ervaring) ook vaak terug. Sowieso als je nog studeert en nog niet in het burger-leven rondloopt. Bij vrienden van mij en mezelf zie je dan toch vaak een ommekeer.
Je kan inderdaad to-do lijstjes maken maar die moeten wel realistisch zijn, in de zin dat je het kan opbrengen. Pak eens bijvoorbeeld alleen zo'n afwas en focus je daar een maand op. Pak er vervolgens weer wat bij of als het goedgaat doe je al wat extra's. Op die manier houd je het prettig voor jezelf ipv dat je direct alles "perfect" wilt hebben en kan het oude gedrag slijten en overgaan in iets nieuws.
Dit is maar een voorbeeldje hoe je het zou kunnen aanpakken, je kan je bijvoorbeeld ook 's-morgens even gaan wandelen / hardlopen om de dag mee te beginnen. Op steeds dezelfde momenten eten, etc.
Maar goed, het is niet iets wat je zo maar even wegdraait.
pi_47778826
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:14 schreef geenlogica het volgende:
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.

Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )

Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
  donderdag 29 maart 2007 @ 05:44:41 #8
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_47778828
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.

Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_47778830
quote:
[b]Op donderdag 29 maart 2007 05:40
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
En waarom ga je dat nu dan niet even doen ? Pats, computer uit. Dat lullige papiertje (want dat is het) invullen en buiten even een frisse neus halen om dat ding te posten. Heb je vandaag al wat gedaan.
pi_47778836
Voordat ik inga op alle reacties even een vers voorbeeld. Ik zit net op FOK te lezen over een dansstijl genaamd 'jumpen'. Ik ken het niet dus interesse gewekt.

Ik leg nu even uit hoe ik met zoiets onbenulligs uren zoet ben/ tijd verspil/ leven vergooi. Zojuist ging als volgt.

Stappenplan:hoe verspil ik mijn tijd
1. Hey een leuk interessant fenomeen 'jumpen' op het forum
2. Even googlen en filmpje zoeken op youtube
3.15 filmpjes later op idee gebracht om te lezen over de 'geschiedenis'van het dansen in Nederland
4.Googlesessie om antwoorden te krijgen op de vraag waar de dansstijl vandaan komt, hoe het zich heeft ontwikkeld...blabla
5. En daarna nog een paar stappen, die te vermoeiend zijn om op te noemen.

Conclusie: Ik ben weer een uur verder met een 'explorerend onderzoekje' waar ik in mijn persoonlijke leven geen moer aan heb !

Ik ga van het ene onderwerp naar het andere, verdiep me in dingen, associaties worden weer opgewekt. En nu heb ik praktisch niet geslapen!!!

Pff moe van mezelf hoor...mijn nieuwsgierigheid lijkt wel een ziekte!

[ Bericht 3% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 06:10:27 ]
pi_47778839
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!
pi_47778846
@JOEDANK

Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...

Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...

Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...

Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
  donderdag 29 maart 2007 @ 06:05:21 #13
120443 Shira
*Free Spirit*
pi_47778847
Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.

Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic

De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.

Veel suuk6
pi_47778859
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:59 schreef JoeDank het volgende:
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!
Juist precies...ik kan belachelijk GEDREVEN zijn in zeer irrelevante zaken....
En als ik gedreven ben, ga ik er mee door tot ik bij wijze van spreken neerval...

Maar waarom heb ik die gedrevenheid niet in dingen die er werkelijk toe doen in het dagelijks leven?
Studeren, boetes betalen van de bibliotheek, het pak melk weggooien wat al twee weken over datum is...

Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?

Ik heb wel momenten GELUKKIG dat ik wel gedreven/contionu bezig ben met iets wat wél verantwoordelijk is. Maar die momenten zijn in de minderheid. Nog wel...Want ik ben het ZAT...
pi_47778863
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 06:04 schreef geenlogica het volgende:
@JOEDANK

Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...

Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...

Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...

Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
Nou werkt het misschien voor iedereen anders maar ik ben gewoon met iets kleins begonnen of dingen waar je niet onderuitkomt (bijvoorbeeld toen dagelijks met wat vrienden in de bibliotheek afspreken om te studeren). Alles in één keer veranderen lukte bij mij in iedergeval niet en ja, dan heb je die teleurstelling. Het moest er bij mij gewoon inslijten zodat het geen opgave is "normale" dingen te doen maar een prettig resultaat geeft zonder dat zwaard boven je hoofd.
Maar tijdens je studie heb je ook gewoon vaak een heel ongeregelmatig leven dus het is lastig (zeker als je er aanleg voor hebt) discipline en structuur te hebben en houden. Als je echt gaat werken laat je het na een paar keer wel uit je hoofd om met een verlopen kop op je werk te komen. Tijdens mijn studie-jaren is het mij eigenlijk ook niet echt gelukt overigens. Dat helpt niet echt, he, zo'n opmerking. Maar okee.
pi_47778864
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:44 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.

Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk

WOW! Ik ben blij te lezen dat jij deze irritante gewoonte van belangerijke dingen uitstellen hebt om kunnen zetten!!!
Wanneer ging bij jou dan de knop om?
En hou je het vol?

[ Bericht 2% gewijzigd door geenlogica op 29-03-2007 06:32:37 ]
pi_47778870
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 06:14 schreef geenlogica het volgende:
Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?
Omdat je dan even lekker kan vluchten terwijl je toch met iets zogenaamd "nuttigs" bezig bent. Als je de hele nacht naar de muur had zitten staren (wat dus ongeveer net zoveel toevoegd als je nu hebt gedaan), heb je geen excuus voor wat je met je tijd hebt gedaan.
pi_47778873
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 05:40 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.

Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).

Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
Ok, je hebt dus hetzelfde probleem...
Momenteel doe ik ongeveer 7 jaar over de uni... . Dus dat met die opleidingen herken ik. Ik krijg gewoon tranen in mijn ogen als ik denk hoe ik vroeger als kind was. Negens en tienen... . En nu, al moeite om uberhaupt een college te volgen...

Maar goed, nogmaals ik ga niet te veel zeuren.

Mag ik je vragen hoe jij denkt dat het komt dat je zo weinig discipline hebt? Wat is jouw eigen analyse van jezelf?
Of heeft het geen zin om over oorzaken te praten om een oplossing te vinden?

Oh ja, en waarom heb je het formulier nog niet opgestuurd? Twijfel je over de keus? Ben je er te veel mee bezig in je hoofd?
pi_47778880
Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.

• Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken.
  • Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima.
  • Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares.
  • Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.

Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.

Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.

Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).

Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen. .

Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
    quote:
    Vimes's approach to paperwork was not to touch it until someone was shouting, and then at least there would be someone to help him sort through the stacks.
    En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.

[ Bericht 6% gewijzigd door DennisMoore op 29-03-2007 06:40:56 ]
  • pi_47778887
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:05 schreef Shira het volgende:
    Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.

Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
    De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic

De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
    Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.

Veel suuk6
    Haha...je tot op het bot verdiepen in de levensloop van een mier. Herkenbaar zulke 'aanvallen'. Vannacht dus ook gehad, met vele onderwerpen. En heeft het je meer salaris gegeven? Heb je er studiepunten mee verdiend? Nee...

VASTE TIJDEN
    Iets wat ik nooit heb geleerd van huis uit...ik woon nu nog alleen, dus kan ik mezelf niet zo goed helpen daarmee. Gelukkig ga ik binnenkort met vriend in één huis leven. Dan ga ik vragen of hij me wilt helpen om me aan vaste tijden te laten houden...Daar heb ik wel goede hoop in.

Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
    pi_47778897
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:39 schreef geenlogica het volgende:
    Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
    Dat werkt soms wel/ soms niet. Je moet het toch echt zelf doen. Dus niet het patientje uithangen, eigenlijk moet die mede-bewoner er niets toe doen, hoewel het wel een steun kan zijn naast je eigen wil. En eerlijk is eerlijk, DennisMoore heeft ook wel een beetje een punt. Het hoort er ook een beetje bij, voorzover het je leven niet gaat overheersen. Ik denk als je een enquete gaat houden wie die paar lullige schermpjes van de belastingdienst nog moet invullen, dat dat er echt nog heel veel zijn.

Edit: Die vaste tijden zijn voor jullie beiden wel prettig en dus een plus. Weet een ieder wanneer er bijvoorbeeld wordt gegegeten / afgewassen / boodschappen gedaan.

[ Bericht 9% gewijzigd door JoeDank op 29-03-2007 06:53:14 ]
    pi_47778910
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:35 schreef DennisMoore het volgende:
    Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.

• Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken.
  • Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima.
  • Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares.
  • Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.

Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.

Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.

Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).

Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen. .

Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
    [..]

En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.
  • Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.

Maar op een gegeven moment lopen kosten inderdaad op vanwege uitstel gedrag/ geen discipline toepassen. Denk aan de studieschuld...dat is toch niet niks.

Toch neem ik je kijk even mee in mijn hersenpan. Ik leef denk ik ook gewoon van nature wat meer relaxed. 'Traag maar intens'...Ik raak alleen af en toe gefrustreerd omdat deze maatschappij toch wat anders verwacht. En dan heb ik inderdaad dat schuldgevoel zoals jij het noemt. Maar dat heb ik wel aardig geinternaliseerd inmiddels. Want soms kan ik deze ongedisciplineerde kant van mezelf echt haten...

Vooral ook omdat het in de weg kan zitten in vriendschappen...

Maar jij noemt jezelf gewoon ongeneerd lui ? Voel jij je er dan niet bezwaard bij? Want luiheid heeft een zeer negatieve lading. Krijg je dan geen complexen daarvan of zorgen in je hoofd? Ben je er trots op?

HAHA en die belastingaangifte moet ik ook nog doen !
    pi_47778932
    Maar beste aardbewonders...ik voel een vlaag van verantwoordelijkheidsgevoel in me opkomen. En ik ga nog snel even wat slapen. Opzich hoef ik pas om 12:00 te beginnen met werkzaamheden...Dus ik kan nog wat slapen hoop ik...

Ik zal zo af en toe op het topic kijken. Maar ik wil voorkomen dat ik nu 24 uur per dag gekluistert zit aan dit topic...Dat risico is groot bij mij...dus meteen een praktijk oefening:

IK NEEM MIJ VOOR OM ALLEEN 1 X PER DAG OP HET TOPIC TE KIJKEN IN DE AVOND...

Of is deze forumlering van de regel te vaag zodat ik het gemakkelijk kan overtreden met laffe argumentjes ?

Nou welterusten in ieder geval!
    Ik waardeer jullie reacties tot zover.

(Jullie mogen mij sanctioneren als ik een post doe vóór 20:00 )
    pi_47779613
    probeer het eens met een vaste dagindeling, waarbij je dan ook tijd inruimt voor "nutteloos geklooi waar je wel blij van wordt"
    Your mind don't know how you're taking all the shit you see
    Dont believe anyone but most of all dont believe me
    God damn right it's a beautiful day Uh-huh
      donderdag 29 maart 2007 @ 08:44:37 #25
    62729 type_29
    be cool online! da sjizzle
    pi_47779657
    Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
    Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
    En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
    ╔╗╔═╦╗
    ║╚╣║║╚╗
    ╚═╩═╩═╝
    pi_47779717
    ik heb hetzelfde, zak hier ook vaak in af, vooral met zaken waar ik niet direct door onder m'n kont geschopt wordt als ik iets verkeerd doe en als dat een paar keer gebeurt dan zit ik weer op een goed ritme
    pi_47780075
    Klink mij als ADD in de oren...
    Mensen die thee drinken plassen zittend.
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:21:35 #28
    102533 Gizmo112
    Dat meen je niet
    pi_47780283
    inderdaad, laat je opereren en zet er een ruggegraat bij.
    Tot zover de kwaliteitspost
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:24:09 #29
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_47780338
    GeenLogica: er moet gewoon iets gebeuren in je leven waardoor je een knop omzet.
    Ik ken een hoop van de dingen die je hier post. Er zijn tijden geweest dat ik de bieb uitliep met tig boeken over van alles en nog wat. En ja, en dat ging ook over mieren Websites heb ik hetzelfde mee: zie ik in google een keer een link naar iets dan kan ik uren later gaan bedenken waarom ik ook alweer google startte Zeer irritant.

Afwas... Kleren op de grond laten liggen... Reclameblaadjes ongezien 2 weken op de tafel...
    Afval langer laten liggen dan nodig. Vuilnisbak pas legen als die meer dan vol is (of gewoon een 2de zak beginnen en die langs de vuilnisbak leggen).

Indien je dit in je eentje moet oplossen gaat het lastig worden. Maar begin met kleine stapjes. Doe de komende week 1 ding wat je normaal laat liggen. Voorbeeld: doordeweeks verplicht je jezelf om meteen de afwas te doen. Laat de overige problemen even nog maar. Gewoon alleen de afwas doen. Op een moment zul je zien dat je 2 of 3 minuten per dag met de afwas bezig bent en zal het een routine worden. Ik ben nu zover dat als ik een ietsnaar de keuken breng ik meteen de kraan opezet en het schoonmaak. Wat achteraf gezien, voor mij, best een overwinning was

Pak daarna het volgende probleem aan: leg op een avond alle rekeningen op een stapel en haal ze uit enveloppen (kost je 1 of 2 minuten) De volgende dag neem je de stapel even door en beslis je wat meteen weg kan (kost je 1 of 2 minuten met wat ervaring ) De volgende avond betaal je de rekeningen die betaald moeten worden (kost de eerste keer iets meer tijd).

In MIJN situatie heb ik dit alsvolgt opgelost: rekeningen die ik maandelijks moet betalen staan bij internet bankieren vastgezet. De rekening voor de huur kan ik (na openen van de envelop) dus zondermeer al weggooien. Hetzelfde geldt voor ziekenfonds en Essent (internet enzo). Het resultaat voor mij was echt iets dat me de ogen opent: Van de +- 8 rekeningen die ik per maand krijg kan ik er aan het begin van de maand zondermeer 6 of 7 al weggooien omdat ik ze al geregeld heb. En die overige betreffen dan waterschap, naheffingen, afrekeningen ed. En deze komen niet elke maand maar meestal 1x of 2x per jaar. Toen ik dit op de rit had bleek ik nog geen 5 minuten PER MAAND te besteden aan het betalen van rekeningen. Het enige waar ik nog aan moet werken is de jaarlijkse aanpassing van de bedragen.Dat laat ik iedere jaar te lang liggen (begin januari daardoor zelfs de huur 2x betaald).

Waar het eigenlijk om gaat is dat je moet beseffen dat het DOEN minder werk is dan het denken erover. Plus het uitstellen zorgt ervoor dat je jezelf slechter gaat voelen en het dus weer uitstelt. Het kost allemaal zoveel minder tijd dan je denkt dat het is.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:24:28 #30
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_47780343
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:
    Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
    Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
    En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
    juist! herkenbaar!
    je maakt er in je hoofd een enorm drama van ("hééél die belastingaangifte... ben ik wééér een hele avond aan kwijt natuurlijk...") maar op een bepaald moment moet je gewoon, of heb je toch inspiratie gevonden, en blijkt het in een vloek en een zucht opgelost te zijn. En zowat de hele avond nog over!
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:40:26 #31
    94676 Garisson72
    weten is weten dat je nix weet
    pi_47780712
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 06:51 schreef geenlogica het volgende:

[..]

Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.
    hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...

Volgens mij is het vooral een patroon (of juist het gebrek daaraan) waar het bij jou aan schort. Je hebt teveel kans om met je verplichtingen te jongleren, en daar maak je lekker misbruik van. Misschien moet je juist iets zien te krijgen, een baan of zo, wat je verplicht om afspraken op tijd na te komen.
    Ga een baan aan bij defensie! daar weten ze wat discipline is... schijnt het.

Weinig verheffend wat ik hier zeg geloof ik, dit weet je allemaal al en anderen hebben het ook al gezegd, maar goed...!
    Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
    pi_47780766
    tvp
    (__/)
    (='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
    (")_(") signature to help him gain world domination
    pi_47780830
    Het kan ook zijn dat je zo weinig te bieden krijgt op je werk dat je je gaat vervelen en dus op internet zoekt naar interessantere dingen?
    pi_47780907
    Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten

Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.

Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.

Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
    pi_47780971
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:
    Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten

Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.

Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.

Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
    Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?
      donderdag 29 maart 2007 @ 09:53:15 #36
    41885 kless
    morgen? waarom niet overmorgen
    pi_47781047
    hier ook zo een "lui klik zwijn"
    *maar ik vind al het huishoudelijk werk wel leuk om te doen en doe het ook, *mits mp3 speler op de kop met colleges/boeken/radio 1/docu's Alleen stofzuigen heb ik een hekel aan, maakt te veel lawaai.
    *in de tuin is ook prima "werk".

*woon wel thuis, werk niet en studie ook op laag pitje*
    Ja ik heb ook een schop onder mn kont nodig.

*voor mij, Afstreep methode werkt niet, agenda's is ook onzin "schema's zitten in mn kop of bij de roosters zelf. i tried"effectief studeren" dingetjes.
    Mezelf dingen onthouden/ na iets gedaan te hebben als oplossing geven prik ik voor mezelf wel doorheen. En goede cijfers? leuk alsj e zehebt. had ze vroeger schoot er toen ook al geen zak mee op.

*payoff lijkt er niet te zijn, "voor mezelf" doen? ja euh mn leven zelf ik geen zak opgeschoten in die afgelopen 26 jaar, op een berg kennis na. Niet dat er een doel is ofzo van "dan is het af" 'T ontbreekt aan een vrouw in mn leven denk ik, ofzo.
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_47781211
    Jammer genoeg herkenbaar
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:00:49 #38
    41885 kless
    pi_47781253
    *Is het een typisch mannenkwaaltje of "lijden" vrouwen hier ook aan?
    Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
    iGEM
    pi_47781265
    Hoi

Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien voor de 20ste keer

Maar je verhaal is heel herkenbaar, voor een deel heeft iedereen er last van. Een 100% oplossing is er niet, maar het heeft wel veel te maken met regelmaat. Dus niet je hele leven willen plannen, maar wel iedere avond om 12.00 naar bed.

Probeer verder te denken in wat je wel wilt doen en niet in negatieve termen wat je niet moet / mag doen.

Ik kan je het boek "Doen!" van Ben Tiggelaar aanraden, dat gaat helemaal over dit onderwerp.

Succes
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:04:04 #40
    41885 kless
    pi_47781340
    "ik wil van een schoon bord eten" ipv "ik moet de afwas doen"?
    iGEM
    pi_47781368
    Doe dingen gewoon meteen als je ze voor je kiezen krijgt! Klinkt moeilijker dan het is, maar bijvoorbeeld als je post op de mat valt, pak ze meteen en haal ze uit de enveloppe. Enveloppen en reclame kan meteen weg en er blijft al weinig post meer over. De rest van de post leg je op twee stapels: Nog af te handelen, en kennisgevingen die ook meteen opgeborgen kunnen worden. Als je alle kennisgevingen hebt opgeborgen blijven er mss nog 1 of 2 dingen over waar je even aandacht aan moet besteden. Emails hetzelfde, meteen op die reply-knop rammen.

Afwas: Doe een keer je hele keuken, laat je afdruiprekje staan. Telkens als je een kopje of bordje hebt, meteen afwassen, kleine moeite want niks aangekoekt oid. Na het avondeten, eerst afwassen, dan pas pc. Dat moet je gewoon keihard met jezelf afspreken, en het is echt niet zo'n verstikkende afspraak.

Ik ruim verder graag 's ochtends op. Misschien doe jij het liever voor je naar bed gaat, maar als ik wakker word ga ik eerst een klein rondje door het huis, asbakjes, papiertjes, dingen rechtzetten. Als je het bijhoudt is het maar een paar minuten en hoef je jezelf echt geen schop onder je kont te geven om eraan te beginnen.

Doe elke zaterdag (of andere vrije dag) 1 grote klus in huis: De badkamer, of de tuin, of de slaapkamer. Niet te veel tegelijk want dan gaat het je zo tegenstaan...

Ik heb dus wel afspraken met mezelf, en dat werkt echt goed: Pas na het opruimen 's ochtends krijg ik van mezelf koffie, pas na het hondje uitlaten ga ik lekker een boek lezen, als ik na het eten de afwas gedaan heb mag ik een film kijken, alleen als ik al mijn taakjes af heb ga ik internetten, zoiets. Soms maak ik daar aan het begin van de dag een lijstje voor, begin ik met de minst leuke klusjes en eindig ik met iets leukers, zoals het huis versieren voor pasen.

Hou intussen lekker de gordijnen wijd open en zie dat je je in een schoon huis waar alles geregeld is veel beter voelt dan in een dump waar nog zoveel taken op je liggen te wachten... merk dat ik nu ook andere dingen met veel meer goede moed aanpak, omdat ik ook kwa humeur veel opgeruimder ben en meer in mezelf vertrouw, ik kan per slot mijn huishouden in mijn eentje bestieren, is ook niet niks, en sinds mijn huis zo opgeruimd is, is het een veel stimulerender omgeving waar ik veel liever dingen in ga ondernemen.

er is in [LIF] ook een topic, Fok! FlyLadies of zo, misschien heb je daar wat aan?

[ Bericht 8% gewijzigd door Ms.Poes op 29-03-2007 10:11:36 ]
    some things you lose, and some things you just give away
      donderdag 29 maart 2007 @ 10:14:35 #42
    41885 kless
    pi_47781622
    voor de post? reclame dumpen, j/n stikker plakken
    direct opeen en plaaten "todo" en "opbergen"

Koop eens 4bander mappen en zo een perforator

Voor bankzaken(maar die heb je denk ik alwel)
    voor ibg
    voor belastingdienst
    voor verzekringen/ zorgverzerkingen/tandarst
    voor de huur
    voor waterschap
    voor auto
    internet/telefony/tv-kabel?

Ben ik nog wat vergeten?
    iGEM
    pi_47783684
    Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
    pi_47783848
    stoppen met blowen
    pi_47784102
    Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:40:08 #46
    41885 kless
    pi_47784385
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
    Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
    Lijstjes werken alleen voor dingen die je niet moet vergeten (voor boodschappen of het menemen naar andere locaties)

Waarom moet je harder zijn voor je zelf? Er moet een payoff liggen die berijkbaar is en niet te ver weg.
    (en nee jezelf voor de gek houden met "dat heb ik verdient" kunnen veel mensen niet.)

schoonbord/afwas enzo is makkelijk maar projecten van 4 jaar ala studie enzo (die toch bijna altijd wel uitlopen)
    *als je nog niks hebt kunnen ze je ook niks afpakken.

Lekker met een Eigen (vrijstaand) huisje bezig zijn kan in nederland pas als je bouwvakker bent, of grof geld 2 verdiener bent. waar je je hele leven dan voor aan de bak moet om dat in stand te kunnen houden.

Zolang dat nie in zicht is. lijkt alles zo zinloos.
    en Moelan0e dat moment krijg je ook nog wel, "midlifecrisis halverwege de 20 "
    iGEM
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:40:52 #47
    41885 kless
    pi_47784408
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:33 schreef DennisMoore het volgende:
    Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
    vrouwloos,
    sociale druk,
    levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
    iGEM
      donderdag 29 maart 2007 @ 11:41:54 #48
    41885 kless
    pi_47784452
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:26 schreef rival het volgende:
    stoppen met blowen
    Blowen wordt je alleen maar lui van. dan zit je nieteens meer internet af te struinen op jacht naar "kennis"
    iGEM
    pi_47785031
    quote:
    Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:

vrouwloos,
    sociale druk,
    levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
    - TS is vrouw
    - Sociale druk zit tussen je eigen oren, je kunt ook kiezen om dat met een korreltje zout te nemen.
    - Als het niet vol te houden zou zijn, dan verandert het voor je 65e vanzelf wel, geleidelijk.

De meeste verplichtingen zijn helemaal geen verplichtingen, maar voélen alleen maar zo.
    Dus waarom jezelf frustreren, tegen jezelf vechten, al die energie erin steken, schuldgevoelens kweken etc, wanneer dat allemaal niet nodig is? .
      donderdag 29 maart 2007 @ 12:10:25 #50
    174867 Qunak
    Dwarrel, dwarrel
    pi_47785604
    Lees eens het boekje "Niet morgen, maar nu' van Wayne W. Dyer. (ISBN: 9022953297)

Leuk geschreven en geen taaie kost. Misschien heb je er wat aan.

Edit: Nieuwe editie
    Gravitation cannot be held responsible for people falling in love.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')