Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:14 schreef geenlogica het volgende:
@Boschkabouter
Hoi, dankje ook voor je reactie zo vroeg in de ochtend ...
Jij kent het probleem dus ook. Hoe lang vecht je er al tegen dan? En is het gelukt of niet? Waarom wel of niet?
En waarom ga je dat nu dan niet even doen ? Pats, computer uit. Dat lullige papiertje (want dat is het) invullen en buiten even een frisse neus halen om dat ding te posten. Heb je vandaag al wat gedaan.quote:[b]Op donderdag 29 maart 2007 05:40
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
Juist precies...ik kan belachelijk GEDREVEN zijn in zeer irrelevante zaken....quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:59 schreef JoeDank het volgende:
Ik moet wel zeggen dat je op dit uur nog wel erg gedreven bent om dat allemaal uit te gaan pluizen!![]()
Nou werkt het misschien voor iedereen anders maar ik ben gewoon met iets kleins begonnen of dingen waar je niet onderuitkomt (bijvoorbeeld toen dagelijks met wat vrienden in de bibliotheek afspreken om te studeren). Alles in één keer veranderen lukte bij mij in iedergeval niet en ja, dan heb je die teleurstelling. Het moest er bij mij gewoon inslijten zodat het geen opgave is "normale" dingen te doen maar een prettig resultaat geeft zonder dat zwaard boven je hoofd.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:04 schreef geenlogica het volgende:
@JOEDANK
Ja, ik heb uiteraard al to-do lijstjes gemaakt. Mijn agenda staat ook vol met dingen die ik plan te doen.
Maar ik stel mezelf (en daarmee anderen) bijna altijd weer teleur, als ik de to do dingen toch niet doe...
Soms gil ik het uit van frustratie...want ik voel alsof ik niets nuttigs bereik in het leven...tenminste het gaat ERG LANGZAAM bij mij om concrete dingen te bereiken. Ik weet ook dat ik bepaalde talenten heb die door deze geringe mate van discipline niet verder ontwikkeld worden...Dat doet me vaak pijn. De potentie die er is, komt er niet uit door mijn eigen idiote tijdsbesteding...
Maar om een klaagzang van dergelijke punten te voorkomen even wat anders...
Bij jou werken de to do lijsten dus? Voor grote dingen (studie, werk) of voor keine dingen (afwas, rekeningen)?
quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:44 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Een feest van herkenning. Ik was ook altijd een uitsteller, en niet zo'n klein beetje ook. Een zielenknijper heb je nodig als je schizofreen bent, het is veel makkelijker om jezelf te helpen, je moet al die dingen gewoon doen. Gewoon om 11, 12 uur je bed in. Geen gezeik. Afwas zo snel mogelijk doen, niet laten staan. De ervaring leert mij namelijk dat ik vanzelf in een normale slaapcyclus terecht kom en dat ik veel prettiger leef als m'n kamer geen puinhoop is. En dat het eigenlijk alleen maar slecht gaat als je dingen uitstelt.
Niet dat ik nu jezus ben ofzo. Aan de slag gaan is voor iedereen moeilijk
Omdat je dan even lekker kan vluchten terwijl je toch met iets zogenaamd "nuttigs" bezig bent. Als je de hele nacht naar de muur had zitten staren (wat dus ongeveer net zoveel toevoegd als je nu hebt gedaan), heb je geen excuus voor wat je met je tijd hebt gedaan.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:14 schreef geenlogica het volgende:
Waarom wel uren bezig zijn met 'onzin' ? En daar ALLES in geven?
Ok, je hebt dus hetzelfde probleem...quote:Op donderdag 29 maart 2007 05:40 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Ik heb het al zo lang ik het me kan herinneren. Sinds de basisschool kreeg ik praktisch iedere week strafwerk omdat ik mijn huiswerk niet gedaan had.
Tot het HBO kwam ik er redelijk ongezien mee door. Het onderwijssysteem op het HBO was echter zo dat er zware consequenties aan mijn werkstijl zaten. Dus na meer dan een half jaar gestopt. Op MBO begonnen, maar daar was het hetzelfde (na 2 weken niet meer gekomen).
Tussendoor wel wat gewerkt, maar dat is natuurlijk ook niet alles (geestdodend).
Dus nu een inschrijfformulier ingevuld voor nieuwe HBO-opleiding, in een compleet andere richting. (en die ligt al 2 weken op mijn bureau, wachtend om op de post geduwd te worden.:') )
Ik weet zelf ook eigenlijk niet wat ik er tegen moet doen, maar zodra dingen me interesseren, kan ik er echt uren/dagen mee bezig zijn, terwijl ik me niet echt kan motiveren om kleine dingen te doen. Dus ik poog nu een opleiding waar ik nog weinig van weet, maar wat wel interessant lijkt.
En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.quote:Vimes's approach to paperwork was not to touch it until someone was shouting, and then at least there would be someone to help him sort through the stacks.
Haha...je tot op het bot verdiepen in de levensloop van een mier. Herkenbaar zulke 'aanvallen'. Vannacht dus ook gehad, met vele onderwerpen. En heeft het je meer salaris gegeven? Heb je er studiepunten mee verdiend? Nee...quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:05 schreef Shira het volgende:
Hahaha, je stukje mbt " jumpen" is erg leuk om te lezen. Gelukkig heb je de eerste (en een hele belangrijke) stap al gedaan, je geeft het toe, je weet het van jezelf en je wilt eraan werken.
Ook ik herken mezelf in je verhaal, ben met 100 dingen tegelijk bezig die eigenlijk helemaal geen nut hebben.
De dingen waar ik voor ga ga ik voor 1000% voor, dus idd precies hetzelfde wat jij doet. Afgelopen weekend heb ik me compleet zitten verdiepen in de levensloop van de mier, nav een stukje wat ik zag op national geographic![]()
De discipline is een lastige, idd tegen jezelf zeggen, hup je bed in, gaat zo makkelijk maar lastig is het wel. Ik heb mezelf wat dat betreft een vaste tijd gegeven door de week, en dan geen tv aan, maar een boek mee en gewoon een aantal pagina's lezen om je hoofd leeg te maken.
Elke dag jezelf een uurtje of misschien 2, op vaste tijden, geven waarin je schoonmaakt, hup muziekje aan en doorzetten.
Veel suuk6![]()
Dat werkt soms wel/ soms niet. Je moet het toch echt zelf doen. Dus niet het patientje uithangen, eigenlijk moet die mede-bewoner er niets toe doen, hoewel het wel een steun kan zijn naast je eigen wil. En eerlijk is eerlijk, DennisMoore heeft ook wel een beetje een punt. Het hoort er ook een beetje bij, voorzover het je leven niet gaat overheersen. Ik denk als je een enquete gaat houden wie die paar lullige schermpjes van de belastingdienst nog moet invullen, dat dat er echt nog heel veel zijn.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:39 schreef geenlogica het volgende:
Hebben jullie lotgenoten ook weleens hulp gehad van partner of ander persoon wat in hetzelfde huis woont/woonde? Werkte dat?
Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:35 schreef DennisMoore het volgende:
Heel veel 'problemen' zijn helemaal geen problemen.Dat die afwas er staat? Boeien, je gaat er niet dood aan. En later koop je gewoon een vaatwasser waar je slechts op een knopje hoeft te drukken. Dat rekeningen laat betaald worden? Boeien, dan betaal je maar incassokosten. Want je bent vast wél slim genoeg om die niet tot honderden euro's te laten oplopen, of tot deurwaarderoverdracht etc. 't Is gewoon een prijs die je betaalt en er blijkbaar voor over hebt, prima. Slaapgebrek? Wat maakt het uit. Blijkbaar val je overdag achter je toetsenbord niet in slaap, en functioneer je overdag nog voldoende, dus who cares. Studievertraging, ach... jammer, maar ook daar ga je niet dood aan, het kost je alleen weer geld.
Wanneer je erachter komt dat veel 'problemen' vanzelf verdwijnen als je ze voor je uitschuift, en dat veel andere 'problemen' ook maar relatief zijn ("omdat het zo hoort"), dan valt er al een druk van je af. Dan raak je al een heel stuk schuldgevoel kwijt. En dat leeft veel prettiger.
Wat overblijft zijn de zaken die écht prioriteit moeten krijgen, en die je waarschijnlijk ook wel doet, omdat bv anders je GWE wordt afgesloten.
Kortom, je levensstijl, je karakter, brengt gewoon bepaalde kosten met zich mee. So be it. Daar moet je niet te moeilijk over doen. En alles wat je er stap voor stap aan weet te verbeteren dmv trucjes ofzo is mooi meegenomen, maar zie het niet als een verplichting (omdat andere mensen wél meteen zouden afwassen...).
Dit is in ieder geval wel mijn ervaring. Ik bén nu eenmaal een luie hond, en ik vind het gewoon léuk om te lummelen, en om verplichtingen te ontlopen en het leven niet al te serieus te nemen. Da's misschien wel een beetje mijn manier om de 'rebel' te spelen..
Oh, en een quote uit een Discworld-boekje:
[..]
En vandaag ga ik écht m'n belastingaangifte doen! Denk ik.
juist! herkenbaar!quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:44 schreef type_29 het volgende:
Het denken eraan is vaak erger als de uitvoering.
Als je denkt ah gatver die kutafwas van 2 weken heb ik helemaal geen zin in.
En dat denk je dan een paar dagen achter elkaar denkt totdat je het gaat doen en je binnen 15 minuten klaar bent.
hier reageer je wel erg opgelucht, als of je een excuus zocht om gewoon door te kunnen blijven gaan met je patroon. Gelukkig wordt het in de rest van je reactie wel minder, maar toch...quote:Op donderdag 29 maart 2007 06:51 schreef geenlogica het volgende:
[..]
Zo dat is vreemd... ik lees je bericht en er valt METEEN a la minute een last van me af!! Wat een heerlijke kijk heb jij op het leven zeg! Onbewust heb ik me inderdaad weleens afgevraagd of ik het ZELF wel zo erg vind om bepaalde consequenties van mijn uitstelgedrag/structuurloosheid te ervaren. Nu moet ik bekennen dat een boete bij de bibliotheek van 40 euro mij in wezen niet eens zoveel boeit bijvoorbeeld.
Je doet nu net of ie verslaafd is, ik krijg eerlijk gezegd het idee dat hij niet verslaafd is maar gewoon iets anders zoekt, hij gebruikt het internet als een soort van uitweg uit het echte leven. Dus dan heeft zoiets geen zin, want dan bedenkt ie toch gewoon weer iets anders?quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:47 schreef von_manstein het volgende:
Laat een vriend/kennis de adult control op je PC (user account)/router instellen en dat je alleen maar tussen b.v. 16:00 en 19:00 mag internetten
Mocht dat niet helpen laat dan een vriend/kennis de complete ICT infrastructiuur mee nemen thuis.
Zo heb ik een maat geholpen die een soort download verslaving had.
Als dit niet werkt of je gaat jezelf voor de gek houden dan zou ik prof. hulp zoeken via de huisarts of zo.
Lijstjes werken alleen voor dingen die je niet moet vergeten (voor boodschappen of het menemen naar andere locaties)quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:22 schreef moelan0e het volgende:
Je hebt geen reet aan mensen die zeggen dat je lijstjes moet maken zolang er niemand is die je op je flikker geeft wanneer je geen ene ruk doet. Woon je alleen? Je kan bijvoorbeeld een huisgenoot vragen je af en toe een beetje te pushen. Klinkt een beetje kinderachtig, maar blijkbaar heb je het nodig. En na een tijdje kan je het toch wel zelf? Of heb je zo'n zwak persoonlijkheid? Je moet wat harder voor jezelf zijn.
vrouwloos,quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:33 schreef DennisMoore het volgende:
Je kunt je beter eerst afvragen waaróm je je eraan stoort, en kijken of die redenen eigenlijk wel geldig zijn.
Blowen wordt je alleen maar lui van. dan zit je nieteens meer internet af te struinen op jacht naar "kennis"quote:
- TS is vrouwquote:Op donderdag 29 maart 2007 11:40 schreef kless het volgende:
vrouwloos,
sociale druk,
levenstijl is niet vol te houden tm 65ste?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |