misschien had je de rest van de reply die je aanhaalde ook even kunnen lezen, want daar staat namelijk:quote:Op woensdag 28 maart 2007 11:26 schreef osho het volgende:
[..]
mja, de vergelijking gaat in zoverre op dat een gelovige gelooft dat ik als ongelovige slechts aan het tegenspartelen ben
Ik had je nog beloofd om hierop terug te komen. Wat wil je precies weten over de aangehaalde passages?quote:Op woensdag 28 maart 2007 10:36 schreef Burakius het volgende:
[..]
oja... met betrekking tot de drie-eenheid heb ik het volgende gevonden:
"Ik kan van mijzelf niets doen; gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet mijn wil, doch den wil van Hem, die mij gezonden heeft." (Johannes 5:30)
En met betrekking tot het laatste uur:
Maar van dien dag of van die ure weet niemand, ook de engelen in den hemel niet, ook de Zoon niet, alleen de Vader." (Marcus 13:32)
en hoe zit het met:
Spreuken 8:22-25 'De Heer schiep mij als de eersteling zijner wegen, voor zijn werken in den voortijd; in het grijs verleden ben ik gemaakt, in den aanvang, voordat de aarde er was; toen er nog geen oceanen waren ben ik geboren, toen er nog geen bronnen waren, rijk aan water; voordat de bergen waren neergelaten, voor de heuvelen ben ik geboren; '
Johannes 17:24 'Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.'
en
Markus 9:7 'Toen kwam er een wolk die hen helemaal omhulde en uit de wolk klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar hem.'
Is toch duidelijk? Hierin verklaard Jezus geen God te zijn, een God heeft namelijk kennis over het laatse Uur, jezus had dat niet. Dus die 3-eenheid kan je in de bak gooien, tenzij jezus 3 persoonlijkheden had, een menselijke een goddelijk en een geestelijke, maar dan is het wel een heel erg polutheitisch spelletje aan het worden, de meeste 3-eenheid gelovers zeggen dat jezus 1 is, en god is 1, 3 = 1.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:08 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik had je nog beloofd om hierop terug te komen. Wat wil je precies weten over de aangehaalde passages?
quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:26 schreef Leven het volgende:
Hel linkje van KB (wiki, islamitische heilige boeken) heb ik bekeken. Als ik het goed begrijp valt genisis onder de heilige boeken. Maar uit een van de reacties heb ik begrepen dat moslims niet geloven dat God ons naar zijn beeld heeft geschapen. Daarvan zeggen moslims dus dat dit boek aangepast/veranderd is? Waarop is dat gebaseerd en door wie?
Hieropquote:En voorzeker, onder hen zijn er, die hun tong verdraaien, terwijl zij het Boek voordragen, opdat gij het van het Boek moogt achten, hoewel het niet van het Boek is." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Aali Imraan: 78)
En:
"Zij rukken de woorden uit hun verband en hebben een deel van hetgeen hun was vermaand, vergeten." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah al Maidah: 13)
En:
"En toen Allah een verbond sloot met degenen, die het Boek gegeven was, zeide Hij: 'Gij zult dit aan de mensen bekend maken en het niet verbergen.' Maar zij verwaarloosden dat voor luttel gewin. Kwaad was hetgeen zij in ruil namen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Aali Imraan: 187)
ach, vervelend...ik vond het inderdaad vervelend om zondag vroeg op te moeten staan om naar de kerk te gaan. verder heb ik er weinig problemen mee gehad hoor.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:03 schreef Leven het volgende:
Je hebt eerder gezegd dat je ouders je het geloof proberen hebben op te leggen (tenminste ik geloof dat jij dat was), ik kan me voorstellen dat dat vervelend was, maar probeer dat svp los te zien van wat ik zeg.
wat wil je er over weten ?quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:26 schreef Leven het volgende:
Heeft iemand trouwens een linkje voor me naar waar ik iets over het boek enoch kan lezen? In voor leken begrijpelijke taal dan
Ik zal proberen uit te leggen wat ik hierover geloof.quote:Op woensdag 28 maart 2007 23:19 schreef Roku het volgende:
[..]
Is toch duidelijk? Hierin verklaard Jezus geen God te zijn, een God heeft namelijk kennis over het laatse Uur, jezus had dat niet. Dus die 3-eenheid kan je in de bak gooien, tenzij jezus 3 persoonlijkheden had, een menselijke een goddelijk en een geestelijke, maar dan is het wel een heel erg polutheitisch spelletje aan het worden, de meeste 3-eenheid gelovers zeggen dat jezus 1 is, en god is 1, 3 = 1.
ok maar waar vind je dan precies terug dat Genenis niet betrouwbaar is?quote:
Gaat dan ook nergens specifiek om Genesis.quote:Op donderdag 29 maart 2007 00:30 schreef Leven het volgende:
[..]
ok maar waar vind je dan precies terug dat Genenis niet betrouwbaar is?
tnx, ik had eigenlijk gehoopt op een nederlandse versiequote:Op woensdag 28 maart 2007 23:58 schreef osho het volgende:
[..]
wat wil je er over weten ?
hier de tekst in ieder geval:
http://www.sacred-texts.com/bib/boe/
aanleiding voor mij was omdat ik ergens las dat moslims niet geloven dat God ons naar Zijn beeld heeft geschapen, ik ben benieuwd waar dat vandaan komtquote:Op donderdag 29 maart 2007 00:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gaat dan ook nergens specifiek om Genesis.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 00:34 schreef Leven het volgende:
[..]
aanleiding voor mij was omdat ik ergens las dat moslims niet geloven dat God ons naar Zijn beeld heeft geschapen, ik ben benieuwd waar dat vandaan komt
quote:112. Zuiverheid van Geloof (Al-Ichlaas)
Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 4 strofen.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "Allah is de Enige.
2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."
God heeft ons naar Zijn beeld geschapen, dat is toch niet hetzelfde als dat wij gelijk zijn aan God?quote:
Je negeert 'enig', ook geen zelfbeeld dusquote:Op donderdag 29 maart 2007 00:39 schreef Leven het volgende:
[..]
God heeft ons naar Zijn beeld geschapen, dat is toch niet hetzelfde als dat wij gelijk zijn aan God?
ok, duidelijk.quote:Op donderdag 29 maart 2007 00:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je negeert 'enig', ook geen zelfbeeld dus
Nee, je raakt wel een kernpunt.quote:Op donderdag 29 maart 2007 01:24 schreef Leven het volgende:
[..]
ok, duidelijk.
Wat mij tot nu toe opvalt is dat (zoals ik het zie) moslims het hebben van ontzag voor God veel verder doorvoeren dan christenen. Alles wat ook maar heel in de verte afbreuk zou kunnen doen aan God, is verwerpelijk. Bijvoorbeeld dat God behoeftig is doordat Hij een relatie met ons wil of zoals dit, dat wij naar Zijn beeld zijn geschapen en daarbij in enig opzicht op Hem zouden lijken. Het voetstuk waar jullie God op hebben staan is (denk ik) hoger dan bij ons. Correct me if i'm wrong!
Bij christenen is liefde denk ik de belangrijkste motivatie om Gods wil te doen en niet ontzag. Hoewel ik beaam dat we ontzag voor God moeten hebben, is voor mij dat voetstuk te hoog. Het komt niet overeen met (naar ik geloof) wie God voor ons wil zijn en hoe Hij met ons om wil gaan.
komt dit bekend voor, of zit ik onzin uit te kramen.
Zou ik ook niet willen doenquote:Op woensdag 28 maart 2007 10:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
1.Je volledig overgeven in dat Allah jouw lot bepaald en al bepaald heeft. Dus daarom als een moslim bijvoorbeeld zijn bus mist zegt hij/zij: Allah wou het zo.
2. Alleen hulp vragen aan Allah. Ik denk dat de sura Al-Fatiha hier verduidelijking over zal geven:
In de naam van God, de erbarmer, de barmhartige
Lof zij God, de Heer der werelden
De erbarmer, de barmhartige
De heerser op de Dag des oordeels
U dienen wij en U vragen wij om bijstand
Leid ons op de juiste weg
De weg van degenen aan wie Gij Uw genade geschonken hebt, niet die van degenen op wie toorn rust en niet die der dwalenden.
3. Bij het bidden wordt het ook duidelijk. Je moet je lichaam helemaal bukken en nietig maken. Saillant detail: Satan (Iblis) wou niet bukken voor Adam.
misschien ff de url erbij zetten?quote:Op donderdag 29 maart 2007 01:41 schreef CrazyTaxi het volgende:
Ter verduidelijking, voor de ontwetende zoals ik. Daarbij respecteer ik elke vorm van geloof, ook het agnostische (laatste is mijn favo.)
De islam en het christendom zijn allebei monotheïstische godsdiensten. Dat wil zeggen dat mensen geloven dat er maar één god is. Christenen noemen hem God, moslims (islamieten) noemen hem Allah, dat is het Arabische woord voor 'God'. Christenen en moslims geloven allebei dat God/Allah van de mensen vraagt dat ze een goed leven leiden en aan God/Allah eer bewijzen, onder andere door te bidden. Als beloning daarvoor mag je na je dood naar de hemel. En wat je moet doen om een goed leven te leiden, dat staat in een heilig boek. Het heilige boek van de christenen heet de Bijbel, het heilige boek van de moslims heet de Koran.
Er zijn ook verschillen. De christenen geloven dat God zijn eigen zoon Jezus naar de wereld heeft gestuurd om de zonden (slechte daden) van alle mensen op zich te nemen, zodat ze toch naar de hemel kunnen, al hebben ze verkeerde dingen gedaan. De moslims geloven niet dat Jezus de zoon van God was (want als er maar één god is, hoe kan die dan een zoon hebben?), maar noemen hem een profeet: iemand die de bedoelingen van God aan de mensen uitlegt. En Jezus was volgens de moslims niet de belangrijkste profeet. Dat was Mohammed, de stichter van de islam
Bronvermeldingen zijn geplaatst, teksten zijn gestructureerd.quote:
Dat geldt niet voor alle christelijke stromingen. Een clubje als de SGP kan ik bijvoorbeeld bitter weinig liefde bij ontdekken.quote:Op donderdag 29 maart 2007 01:24 schreef Leven het volgende:
Bij christenen is liefde denk ik de belangrijkste motivatie om Gods wil te doen en niet ontzag.
Ook bij christenen zijn daar wel verschillende gradaties in. Het lijkt er op alsof in de tijd van de Romeinse overheersing dit ontzag heel anders was bij de Joden. In het OT werd godvrezend ook vrij letterlijk bedoeld (wees vooral bang van God). In het NT lijkt dat helemaal weg te zijn en lijkt de God waar je vooral bang voor moet zijn plaats gemaakt te hebben voor een God die zijn liefde geeft.quote:Hoewel ik beaam dat we ontzag voor God moeten hebben, is voor mij dat voetstuk te hoog. Het komt niet overeen met (naar ik geloof) wie God voor ons wil zijn en hoe Hij met ons om wil gaan.
even googlen en jawel.... http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htmquote:Op donderdag 29 maart 2007 00:32 schreef Leven het volgende:
[..]
tnx, ik had eigenlijk gehoopt op een nederlandse versie
na nog wat meer googlen ':') lijkt het erop dat het verhaal over het buigen van satan niet uit het boek van enoch komt, maar uit het ook apocriefe boek van adam en eva.quote:Op donderdag 29 maart 2007 08:33 schreef osho het volgende:
[..]
even googlen en jawel.... http://www1.tip.nl/~t961736/henoch.htm
wat meer info nog http://home.hetnet.nl/~kolos/overhenoch.htm
het boek van (h)enoch lijkt vooral gebruikt te worden in de ethiopische kerk.
Wat is apocrief?quote:Op donderdag 29 maart 2007 09:23 schreef osho het volgende:
[..]
na nog wat meer googlen ':') lijkt het erop dat het verhaal over het buigen van satan niet uit het boek van enoch komt, maar uit het ook apocriefe boek van adam en eva.
ja, er zijn nogal wat verschillende apocriefe boeken die dan weer niks in de bijbel te zoeken hebben blijkbaar
In deze context gaat het over de boeken die in de Bijbel opgenomen hadden kunnen worden, maar het om een of andere reden niet hebben gered.quote:
Hoe (hard) heb je geprobeerd dit te ontdekken?quote:Op donderdag 29 maart 2007 07:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat geldt niet voor alle christelijke stromingen. Een clubje als de SGP kan ik bijvoorbeeld bitter weinig liefde bij ontdekken.
[..]
Zoals ik het zie gaf God zijn liefde (en trouw) ook al in het OT. In het NT wordt het alleen veel explicieter benoemd.quote:Ook bij christenen zijn daar wel verschillende gradaties in. Het lijkt er op alsof in de tijd van de Romeinse overheersing dit ontzag heel anders was bij de Joden. In het OT werd godvrezend ook vrij letterlijk bedoeld (wees vooral bang van God). In het NT lijkt dat helemaal weg te zijn en lijkt de God waar je vooral bang voor moet zijn plaats gemaakt te hebben voor een God die zijn liefde geeft.
Mooi.quote:
Defineer 'jullie' en defineer 'ons', je snapt wel dat wanneer je Christenen en Moslims mee zegt dat je het daarmee niet dekt, veel stromingen in de Islamitische/Christelijke wereld kijken anders naar God, inderdaad, in de Soerah die ik hierboven heb gequote staat dat God zich zelfgenoeg is, op geen enkel manier aan geen enkel iets behoeftig. We zijn niet naar zijn zelfbeeld geschapen, wel hebben we eigenschappen van hem gekregen, verstand, wil, kennis, moraal etc, etc.quote:Wat mij tot nu toe opvalt is dat (zoals ik het zie) moslims het hebben van ontzag voor God veel verder doorvoeren dan christenen. Alles wat ook maar heel in de verte afbreuk zou kunnen doen aan God, is verwerpelijk. Bijvoorbeeld dat God behoeftig is doordat Hij een relatie met ons wil of zoals dit, dat wij naar Zijn beeld zijn geschapen en daarbij in enig opzicht op Hem zouden lijken. Het voetstuk waar jullie God op hebben staan is (denk ik) hoger dan bij ons. Correct me if i'm wrong!
Ik weet niet of je de vergelijking kunt maken, gezien de meeste Judea-Christelijke overleveringen ook terug te vinden is in de Koran/Hadith. Er zijn dan ook een paar voorbeelden te geven in hadiths waar Allah zelf het woord neemt:quote:Bij christenen is liefde denk ik de belangrijkste motivatie om Gods wil te doen en niet ontzag. Hoewel ik beaam dat we ontzag voor God moeten hebben, is voor mij dat voetstuk te hoog. Het komt niet overeen met (naar ik geloof) wie God voor ons wil zijn en hoe Hij met ons om wil gaan.
quote:"O Mijn dienaren, Ik heb voor Mijzelf onrecht verboden en heb dat onder jullie ook verboden gemaakt. Doe elkaar dan ook geen onrecht aan.
En het eerste wat Allah 'opschreef' was voor de schepping:quote:"O zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam , als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zoder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat ( dwz de aarde)."
Dus ik weet niet in hoeverre het jouw vragen beantwoord, Allah is ook in de Koran liefde, genade en barmhartigheid, er staat dan ook in de Koran Allah zal uw verdiende loon ten volle uit betalen of het nu goed of slecht is.quote:Mijn genade zal mijn woede overwinnen.
Die zijn niet opgenomen? door wie is het dan geschreven?? Was de Bijbel nou niet samengesteld door verhalen van Apostelen ?quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
In deze context gaat het over de boeken die in de Bijbel opgenomen hadden kunnen worden, maar het om een of andere reden niet hebben gered.
Er waren tientallen evangelien. Op een gegeven moment vond men dit te veel en besloot men om er een paar uit te kiezen. Men legde alles op een grote tafel, schudde aan de tafelpoten en toevallig bleven er 4 over en die vormen nu de Bijbel. Zo missen we bijvoorbeeld ook een Barnabas: http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Barnabasquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die zijn niet opgenomen? door wie is het dan geschreven?? Was de Bijbel nou niet samengesteld door verhalen van Apostelen ?
Ik heb er geen levenstaak van gemaakt, daar heb je gelijk aan.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:08 schreef Leven het volgende:
Hoe (hard) heb je geprobeerd dit te ontdekken?
Het ging me er meer om dat in het NT God geen gezag door angst meer lijkt te wensen of voeden en in het OT (nog) wel.quote:Zoals ik het zie gaf God zijn liefde (en trouw) ook al in het OT. In het NT wordt het alleen veel explicieter benoemd.
De Bijbel bestaat uit 66 boeken. Van veel boeken is de auteur onduidelijk, al is de auteur soms bekend. Dit geldt voor de apocriefe boeken net zo. De Bijbel die we nu kennen is ooit samengesteld door het Vaticaan (meen ik), waarbij besloten is om sommige boeken wel en sommige boeken niet op te nemen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:12 schreef Burakius het volgende:
[..]
Die zijn niet opgenomen? door wie is het dan geschreven?? Was de Bijbel nou niet samengesteld door verhalen van Apostelen ?
ja maar wie heb het dan opgeschreven .. en 'verzonnen' om het even zo in deze context te zeggen. niet beledigend bedoeld he!quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
De Bijbel bestaat uit 66 boeken. Van veel boeken is de auteur onduidelijk, al is de auteur soms bekend. Dit geldt voor de apocriefe boeken net zo. De Bijbel die we nu kennen is ooit samengesteld door het Vaticaan (meen ik), waarbij besloten is om sommige boeken wel en sommige boeken niet op te nemen.
Ik weet dat ik gegeneraliseerd heb, maar het gaat me nu dan ook om de grote lijnen. Voor mij helpt het om eerst de grote lijnen inzichtelijk te krijgen en vanuit daar verder te kijken. Ik bedoelde niet te zeggen, dat Allah niet ook liefde is, maar dat de motivatie van "de moslim" (tussen aanhalingstekens want je hebt gelijk "de moslim" bestaat net zomin als "de christen") om Zijn wil te doen voornamelijk uit ontzag lijkt te komen.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mooi.
[..]
Defineer 'jullie' en defineer 'ons', je snapt wel dat wanneer je Christenen en Moslims mee zegt dat je het daarmee niet dekt, veel stromingen in de Islamitische/Christelijke wereld kijken anders naar God, inderdaad, in de Soerah die ik hierboven heb gequote staat dat God zich zelfgenoeg is, op geen enkel manier aan geen enkel iets behoeftig. We zijn niet naar zijn zelfbeeld geschapen, wel hebben we eigenschappen van hem gekregen, verstand, wil, kennis, moraal etc, etc.
[..]
Ik weet niet of je de vergelijking kunt maken, gezien de meeste Judea-Christelijke overleveringen ook terug te vinden is in de Koran/Hadith. Er zijn dan ook een paar voorbeelden te geven in hadiths waar Allah zelf het woord neemt:
[..]
[..]
En het eerste wat Allah 'opschreef' was voor de schepping:
[..]
Dus ik weet niet in hoeverre het jouw vragen beantwoord, Allah is ook in de Koran liefde, genade en barmhartigheid, er staat dan ook in de Koran Allah zal uw verdiende loon ten volle uit betalen of het nu goed of slecht is.
quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
ja maar wie heb het dan opgeschreven .. en 'verzonnen' om het even zo in deze context te zeggen. niet beledigend bedoeld he!
quote:Want in de Islam is het duidelijk. Allah-->Gabriël--> Muhammad --> Haviz Koran.
Muhammad(vzmh) kon niet schrijven ..quote:
Mja, maar weet je wat het is, het is of de één of de ander, of zij liefde of zijn woede, dus dan ga je tuurlijk streven naar zijn liefde, het vrezen van Allah in de Islam is erg ironisch, uitleg er van is dan ook:quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:31 schreef Leven het volgende:
[..]
Ik weet dat ik gegeneraliseerd heb, maar het gaat me nu dan ook om de grote lijnen. Voor mij helpt het om eerst de grote lijnen inzichtelijk te krijgen en vanuit daar verder te kijken. Ik bedoelde niet te zeggen, dat Allah niet ook liefde is, maar dat de motivatie van "de moslim" (tussen aanhalingstekens want je hebt gelijk "de moslim" bestaat net zomin als "de christen") om Zijn wil te doen voornamelijk uit ontzag lijkt te komen.
Dus zelfs in zijn woede vergeeft hij je, zoals in de hadith een paar posts boven, alles behalve afgoderij.quote:"Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. "
Mohammed as. was de eerste hafiz, alles wat hij zei werd ook direct op geschreven dus bestond de Koran ook al meteen, al was het nog niet als bundel gevormd.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:34 schreef Burakius het volgende:
[..]
Muhammad(vzmh) kon niet schrijven ..
Dus er zitten Haviz in die tussenstap![]()
Uiteraard Uiteraard nee oke dan heb je gelijkquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mohammed as. was de eerste hafiz, alles wat hij zei werd ook direct op geschreven dus bestond de Koran ook al meteen, al was het nog niet als bundel gevormd.
ik moet toegeven dat ik die visie helemaal niet kenquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb er geen levenstaak van gemaakt, daar heb je gelijk aan.Wel ben ik uitsluitend afgegaan op wat de partij zelf zegt over haar visie.
[..]
In het OT staat meer over Gods toorn, wat angst bij mensen oproept, maar of dat ook betekent dat God toen Zijn gezag ook daadwerkelijk heeft willen vestigen op die angst... ik weet het echt niet. Ik ga daar zeker verder over nadenken, dus bedankt hiervoor.quote:Het ging me er meer om dat in het NT God geen gezag door angst meer lijkt te wensen of voeden en in het OT (nog) wel.
dit: "Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. " vind ik echt heel mooi.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, maar weet je wat het is, het is of de één of de ander, of zij liefde of zijn woede, dus dan ga je tuurlijk streven naar zijn liefde, het vrezen van Allah in de Islam is erg ironisch, uitleg er van is dan ook:
[..]
Dus zelfs in zijn woede vergeeft hij je, zoals in de hadith een paar posts boven, alles behalve afgoderij.
Christenen geloven dat God (door Zijn Heilige Geest) hierin geleid heeft.quote:Op donderdag 29 maart 2007 10:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
ja maar wie heb het dan opgeschreven .. en 'verzonnen' om het even zo in deze context te zeggen. niet beledigend bedoeld he!
Want in de Islam is het duidelijk. Allah-->Gabriël--> Muhammad --> Haviz
Daar ben ik het ook met je eens, zo is er ook een hadith dat spreekt over wanneer je een stap tot Allah zet hij twee stappen richting jou zet, wanneer je een hand lengte strekt hij een armlengte strekt etc, dus het komt inderdaad wel van twee kanten.quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:09 schreef Leven het volgende:
[..]
dit: "Er is geen persoon bij wie ik toevlucht kan zoeken van U dan bij U. " vind ik echt heel mooi.
Ik kan verder alleen maar uitleggen hoe het volgens mij werkt met de motivatie vanuit de liefde voor God bij christenen, misschien dat je daarmee begrijpt waarom het verschil me zo opvalt. Het gaat er niet om Zijn liefde te zoeken, uit angst voor zijn woede. Als je christen wordt geeft God je de Heilige Geest. Hoe meer je daarvan vervult raakt, hoe beter Hij zijn werk kan doen. Hij geeft je Zijn liefde en je wordt a.h.w. ook een doorgeefluikje van Zijn liefde. Hoe meer je die liefde leert (her)kennen, hoe minder "zin" om zonde te doen.
gaat dit niet meer over Zijn barmhartigheid?quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook met je eens, zo is er ook een hadith dat spreekt over wanneer je een stap tot Allah zet hij twee stappen richting jou zet, wanneer je een hand lengte strekt hij een armlengte strekt etc, dus het komt inderdaad wel van twee kanten.
Ik weet niet waarom je dat denkt, onwetendheid, weet ik niet, zou ik eerst al je kennis over de Islam moeten weten, ik denk wel dat je je op een bepaalde gedeelte teveel gefocust hebt .quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:31 schreef Leven het volgende:
[..]
gaat dit niet meer over Zijn barmhartigheid?
Heeft volgens jou mijn beeld dat in de Islam de liefde ondergeschikt is aan ontzag puur te maken met mijn onwetendheid, of zit er ook ergens een kern van waarheid in?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |