Hoi,
Grappig topic. Ik heb een Amerikaanse vriendin. Indien we trouwen kan ik werken in Amerika. Ik heb de mogelijkheden onderzocht of dit ook zonder trouwen kan, en dat was zo moeilijk dat ze bij mij hier in Nederland is komen wonen.
Het is helaas niet zo dat als je denkt "Ik wil in Amerika werken, dus dat ga ik doen" , je dat ook daadwerkelijk kunt doen. Volgens de weg zoals jij die wilt bewandelen zal een Amerikaans bedrijf een green card voor je aan moeten vragen. Dit is een flinke procedure voor ze, dus ze moeten je heel graag willen. Daarnaast stelt de Amerikaanse overheid nog eisen voordat ze aan zo'n aanvraag voldoen. Zo moet het bedrijf kunnen aantonen ze in Amerika hebben gezocht naar een werknemer met jouw skills en deze niet hebben kunnen vinden. Dit houdt dus in dat jouw skill-set schaars moet zijn in de VS. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de MBO opleiding die hier genoemd wordt uniek is. Het is natuurlijk wel zo dat als een Amerikaans bedrijf om de één of andere reden een medewerker zoekt die de nederlandse taal machtig is je al een stuk sterker staat maar ja, die kans is ook zeer klein.
Je opties zover ik ze kan zien:
- Bij een Amerikaans bedrijf in Nederland gaan werken. Daar veel kennis op doen van de organisatie en van je vakgebied. Misschien dat ze je dan eens uitzenden naar de states. Aangezien 1 van je skills dan "kennis van de bestaande organisatie" is, zal dit bijdragen aan het verkrijgen van een werkvergunning zodra die door je bedrijf wordt aangevraagd. Zo'n werkvergunning is trouwens altijd voor bepaalde tijd. Je kan van te voren niet inschatten of dit bedrijf je ook daadwerkelijk gaat uitzenden, dus dit is onzeker.
- Meedoen aan de Green Card Lottery. Om de instroom van veelal illegale migranten te compenseren deelt de Amerikaanse overheid per jaar ook 50.000 green cards uit via een loterij. Mensen uit niet-migranten landen kunnen hier gratis aan meedoen, waaronder Nederland dus. Voor meer info zie
http://www.usembassy.nl/green_card_lottery.html. Ook niet echt een grote kans maar meedoen is gratis dus waarom niet proberen?
- Een Amerikaanse vriendin opdoen en er mee trouwen.
- Na je MBO je HBO doen en dan nog een Masters aan de Uni doen. Als dat niet genoeg is promoveer je nog even, heb je je Ph. D. en dan moet het wel lukken met die unieke skill-set ;-).
- Illegaal naar de VS gaan en daar proberen op de klimmen. Eens in de zoveel jaar legaliseert de regering een grote groep illegalen die aan kan tonen daar al geruime tijd te zitten en deel te nemen in het arbeidsproces.
Succes in iedergeval!
PS Als je hier ooit veroordeeld bent voor een misdaad, TBC hebt of HIV+ bent kun je het sowieso vergeten.
[ Bericht 2% gewijzigd door Apache4U op 29-03-2007 10:49:12 (toevoeging) ]