quote:
Omhoog springen doe je niet alleen bij je 2de service maar ook bij de eerste.
Zoals Chris2k al zei geef je dan de bal meer vaart mee.
Niet recht omhoog springen maar ietsje naar voren.
Daarnaast is het geen hoogspringwedstrijd. Je hoeft het dus niet overdrijven.
Gewoon bal iets voor je opgooien, door je knieën gaan, opveren en de bal op het hoogste punt raken. Dat laatste is ook belangrijjk. Als je de bal weer laat zakken is het moeilijker om hem een goede lengte mee te geven.
Op die manier serveer je inprincipe het hardste en het meest gecontroleerd.
Mijn service is 1 van mijn wapens en ik probeer altijd op deze manier te serveren. Ontspannen arm houden en vooral goed bedenken waar de bal heen moet en als je hem niet goed opgooit oid gewoon de service niet slaan. (dat is iets wat ik nogal eens fout doe. Verkeerd opgooien en toch slaan. Ziet er grappig uit
![]()
)
2de service kun je ietsje meer achter je opgooien en dan wat meer langs de bal slaan. Dit is wel een slag die je niet makkelijk onder de knie krijgt. Als je het goed doet heb je een grotere kans dat de bal in gaat, maar dan moet je het wel goed doen.
![]()
Als je zo'n service met een redelijke vaart slaat kan het ook zeker een goed middel zijn om de tegenstander in de problemen te brengen. Als je het goed doet kun je de bal heel vreemd laten opstuiteren
![]()
Je kunt je opgooi ook iets meer naar voren maken en dan een sliceservice doen (met naar voren bedoel ik niet naar het net maar echt voor je lichaam. Je staat immers bij je service niet met je lichaam recht naar het net)
Op die manier kun je ook langs de bal slaan. Dat is over het algemeen wel effectief als je op gras tennist of op (snellere) indoorbanen.
Op Gravel werkt spin wat beter en op hardcourt werkt eigenlijk alles wel redelijk
![]()
Ik probeer altijd te varieren. Dan weer een spinservice, dan weer vlak en heel soms slice. Vooral op de rechterkant (als je rechts bent) is met slice naar buiten serveren vaak erg effectief. Op gras betekent het vaak gelijk punt als hij goed geplaatst is
![]()
Maar ik heb wel me voorkeuren.
Spin is het lekkerste op me 2de service, wat vlakker met soms een beetje spin op me eerste. Ik sla er regelmatig aces mee
![]()
Een service met effect (spin of slice) slaan is trouwens best moeilijk. Dus daar moet je echt wel ff op oefenen. Ik heb het geleerd van naar de TV kijken, proberen en gecorrigeerd worden door trainers enzo. Maar het is niet iets wat je ff in een wedstrijd wilt gaan uitproberen want in het begint zul je geen bal goed slaan. als je helemaal niet met spin kunt slaan in je service, zul je waarschijnlijk het eerste half uur dat je alleen maar aan het serveren bent geen bal goed slaan. Maar eenmaal onder controle is het een mooi wapen.
Zeker op een iets hoger niveau (vanaf 5 ongeveer) is het bijna onmisbaar...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"