abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 maart 2007 @ 15:49:54 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_47675172
Rebel is een halve boskat en érg territoriaal en érg aanvallend.
Soms is ze best aanhankelijk hoor, maar als je bijv. in de keuken staat dan draait ze eerst 50 rondjes tegen je benen aan en doe je een stap dan krijg je een haal. Overdag gedraagt ze haarzelf maar als we erbij zijn dan springt ze achter de piano, hangt in de gordijnen enz.
Ligt ze naast je op de bank dan mag je haar heul soms even aaien maar niet te lang want dan krijg je een zooi halen van haar nagels...

Afgelopen zomer heeft ze twee weken in een pension gezeten toen we op vakantie waren en dat ging prima, geen enkele ruzie met andere katten en heel aanhankelijk. Zou een extra kat erbij kunnen leiden tot minder geirriteerd, bazig gedrag?

Komt het misschien omdat ze zich overdag alleen gelaten voelt en dat botviert op de tijden dat we er wel zijn? Als we de deur uitgaan dan mag ze alleen in de woonkamer en keuken (anders rent ze meteen de deur uit) en dat weet ze zodat ze zich meestal zo snel mogelijk verstopt als we de jassen aandoen. Gelukkig komt ze nog wel voor snoepjes. .

Maar eerlijk gezegd zou ik het wel leuk vinden als ik niet met gaten in m'n armen, enkels en handen rond zou kunnen lopen. .
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_47675519
Ze kan ook wel lief zijn hoor. En 's nachts komt ze gezellig tegen me aanliggen, dus ze zoekt wel gezelschap op.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_47675675
een extra kat er bij kan de oplossing zijn maar kan ook een hoop ellende veroorzaken.
want wie zegt dat je huidige kat het accepteert.

ik heb zelf ook een halve wilde buiten kat in huis , en die kan ook aardig krabbelen en bijten .

het enigste wat je kan doen is veel aandacht geven en spelen en kroelen met je kat dan trekt ze vanzelf in de loop der jaren bij.

ps: ik lees uit je bericht dat je een escape artist als kat hebt is ze wel gechipped ?
dan kunnen ze altijd als ze buiten wordt gevonden je adres vinden en hem terug bezorgen....
pi_47675709
Ik denk dat ze pissig is dat jullie haar zoveel alleen laten. Mijn beest had daar ook wat last van maar dat is beter nu we wat meer thuis zijn. Pas als we op de bank zitten wordt hij weer wat rustig anders is het mauwen, rennen, schijnaanvallen etc.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_47675761
Ik denk dat het wel handig is om 1 kat erbij te nemen. Katten zijn sociale dieren, en hebben dan ook behoefte aan gezelschap. Aangezien ze blijkbaar de gezelschap overdags mist, gaat ze dit afreageren. Ofwel op de gordijnen, of wel op de personen die op dat moment in de buurt zijn als er wel iemand is. Waarschijnlijk zal ze een stuk rustiger worden op het moment dat er wel iemand anders als gezelschap in de buurt is.

Op het moment dat je besluit om er een kat bij te nemen, zorg er dan wel voor dat ze op de juiste manier met elkaar geintroduceerd worden. Laat het daarna gewoon zijn beloop gaan. Misschien zal ze in beginsel erg teruggetrokken zijn, maar naar verloop van tijd (kan 1 a 2 weken duren) zal ze helemaal bijtrekken.

Succes in ieder geval.
  maandag 26 maart 2007 @ 16:05:11 #6
14827 Kogando
Modelprutser
pi_47675780
Lastig, als een kat eenmaal zo is dan verander je dat niet zomaar. Zo'n beestje vorm je alstie nog klein is. Verder gelden natuurlijk alle basisregels voor het houden van katten zoals consequent zijn, niet oppakken en plotseling weer loslaten, niet laten schrikken, niet mee 'vechten', etc.

Mijn ervaring is dat hoe rustigeren je met een kat omgaat, hoe makker hij wordt. Maar het zit er natuurlijk dik in dat een halve boskat (als het een echte wilde was) moeilijk helemaal te temmen is.

Overigens zou ik de kat wel gewoon buiten laten lopen, of je moet in een flat wonen oid.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_47675861
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:02 schreef trimoxa het volgende:
een extra kat er bij kan de oplossing zijn maar kan ook een hoop ellende veroorzaken.
want wie zegt dat je huidige kat het accepteert.
Hmmm, daar ben ik ook wel bang voor inderdaad. In de kennel had ze veel andere katten om zich heen, maar dat was een voor haar vreemde omgeving. Ze duldt al geen bezoek (mn familie heeft een hekel aan mn kat ), dus een andere kat vreet ze wellicht gewoon op. .
quote:
ik heb zelf ook een halve wilde buiten kat in huis , en die kan ook aardig krabbelen en bijten .

het enigste wat je kan doen is veel aandacht geven en spelen en kroelen met je kat dan trekt ze vanzelf in de loop der jaren bij.
Dat aandacht geven proberen we, maar na 3 minuten spelen verliest ze de interesse en gaat ze gewoon liggen. Knuffelen en aaien tollereert ze ook maar in beperkte mate; de ene keer mag je langdurig haar kopje aaien, maar de andere keer krijg je na 3 aaien een haal van haar nagels.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_47676148
ik heb ook een halve boskat en die is qua gedrag precies hetzelfde, een tweede kat erbij nemen, is leuk, maar bij mij heeft het niets geholpen/veranderd aan haar gedrag.

de mijne zoekt ook absoluut gezelschap... en is heel vriendelijk..... wanneer zij daar zin in heeft.. dus wij laten haar eigenlijk altijd zo veel mogelijk haar eigen gang gaan dan is ze op haar best!
(niet dat mevrouw de dienst bij ons thuis uitmaakt)

Overigens mag mijn kat wel naar buiten, dat heeft een heel stuk geholpen, daar werd ze ook een stuk rustiger van.....

Voor mijn gemoedrust is dat weer minder gezien hetfeit dat het een rasechte jager is, en met de meest rare/vieze en vooral dode dieren thuiskomt om als kado aan mij te geven!
  maandag 26 maart 2007 @ 16:15:14 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_47676207
Nee, dat lijkt mij niet echt een optie, naar buiten laten. Dan liggen er allemaal dode katten in de tuin die nu regelmatig langskomen als afsnijpaadje.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_47676302
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:13 schreef patje30 het volgende:
ik heb ook een halve boskat en die is qua gedrag precies hetzelfde, een tweede kat erbij nemen, is leuk, maar bij mij heeft het niets geholpen/veranderd aan haar gedrag.

de mijne zoekt ook absoluut gezelschap... en is heel vriendelijk..... wanneer zij daar zin in heeft.. dus wij laten haar eigenlijk altijd zo veel mogelijk haar eigen gang gaan dan is ze op haar best!
(niet dat mevrouw de dienst bij ons thuis uitmaakt)

Overigens mag mijn kat wel naar buiten, dat heeft een heel stuk geholpen, daar werd ze ook een stuk rustiger van.....

Voor mijn gemoedrust is dat weer minder gezien hetfeit dat het een rasechte jager is, en met de meest rare/vieze en vooral dode dieren thuiskomt om als kado aan mij te geven!
Je beschrijft mijn kat inderdaad. . Het zit dus in de aard van het beestje?
Ze mag overigens niet naar buiten, aangezien er veel te veel verkeer in de buurt is en ik bang ben dat ik haar dan de dood in jaag. Afgezien van het feit dat ik anderen niet wil belasten met mijn kat(tenpoep).
pi_47676317
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:15 schreef Dagonet het volgende:
Nee, dat lijkt mij niet echt een optie, naar buiten laten. Dan liggen er allemaal dode katten in de tuin die nu regelmatig langskomen als afsnijpaadje.
Ook dat idd. .
pi_47676325
bij mij viel dat reuze mee, het vechten met de "buurkatten"
zolang ze maar uit mijn tuin blijven vind ze het wel best.... en in het hofje achter, daar lopen meerdere katten rond, die laat ze eigenlijk links liggen, tot dat ze te dicht bij het tuinhek komen...

het is waarschijnlijk maar 1 of 2 keer een matpartij in de tuin zodat jou kat kan duidelijk maken dat het zijn/haar plek is, en daarna is het over hoor..
  maandag 26 maart 2007 @ 16:22:00 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_47676518
Hoe lang hebben jullie de kat al? Lang of zeg een jaar. Mijn eerste kat was er een met een gebruiksaanwijzing van hier tot Kioto. Maar naarmate de tijd versteek wende hij wel. Andere katten kwamen er echter niet in. Dat was echt uit den boze. Zelfs werd er een keer aangebeld of ik de dierenarts kosten van een herder wilde betalen. Kat was even de deur uit zonder mijn medeweten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_47676552
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:17 schreef Misstique het volgende:

[..]

Je beschrijft mijn kat inderdaad. . Het zit dus in de aard van het beestje?
Ze mag overigens niet naar buiten, aangezien er veel te veel verkeer in de buurt is en ik bang ben dat ik haar dan de dood in jaag. Afgezien van het feit dat ik anderen niet wil belasten met mijn kat(tenpoep).
ik vermoed zelf dat het inderdaad de aard van het beestje is, ik heb een aantal kennissen die volle boskatten hebben en die beschrijven het karakter van hun kat precies hetzelfde...
pi_47676585
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:22 schreef Megumi het volgende:
. Zelfs werd er een keer aangebeld of ik de dierenarts kosten van een herder wilde betalen. Kat was even de deur uit zonder mijn medeweten.
niks er van ik heb alles gezien je hond lokte het zelf uit
pi_47676593
Ze is bijna 2 jaar en ik heb haar van kitten's af aan.
  maandag 26 maart 2007 @ 16:25:55 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_47676691
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:15 schreef Dagonet het volgende:
Mijn kat was een halve boskat uit het asiel met ook een wat slecht leven achter de rug. Tegen mij was hij heel lief maar merkte dat er wel wat karakter in zat mijn broer moest eens met zijn kat naar de dierenarts en nam zijn kat mee en zette die gelukkig neer in zijn reiskoffer anders was het idd goet fout afgelopen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 26 maart 2007 @ 16:27:17 #18
8352 zaiga
The Keenest
pi_47676744
Ik heb ook zo'n "rebelse" kat die niet buiten komt en de boel aan gort maakte zodra we de deur uit waren.

Castreren scheelde al de helft. Verder veel met het beestje spelen als je er wel bent, dan kan ie zijn energie kwijt. Onze kat is gek op lichtjes, dus als de zon schijnt gaan we in de weer met een spiegeltje. Half uurtje rennen en dan is ie weer een paar dagen wat rustiger.

Verder is het belangrijk om hem te straffen als ie vervelend doet. Gaat ie krabben en bijten? Geef 'em een ferme tik, gooi 'em van je schoot af en geef hem vervolgens geen aandacht. Zit ie in je gordijnen of zit ie in je planten te wroeten, effe met de plantenspuit erover heen. Op een gegeven moment is even schudden met de plantenspuit al voldoende om hem weer rustig te krijgen.

Belangrijk is wel om consequent te zijn, als de ene keer iets wel mag en de andere keer niet dan snapt de kat er ook niks meer van...

Succes!
May the road rise to meet your feet
pi_47676811
de mijne is nu 11 jaar, en ik heb haar ook vanaf kitten af aan....
ik heb naast haar altijd andere katten gehad... helaas zijn die niet zo oud geworden.. maar....

we hebben nu sinds kort een nieuw poesebeest erbij... en die accepteerd ze tot op zekere hoogte (met andere woorden zolang hij haar met rust laat accepteerd ze hem)

verder heb ik nog een mechelse herder (bijna 11 jaar, heb ik ook van pup af aan) en daar heeft ze op zich ook geen moeite mee... zolang hij haar met rust laat en vooral niets doet wat zij niet goed vind... hihi

en inderdaad, ik heb weleens tussen de kat en hond in moeten gaan staan omdat ik dacht dat de kat mijn hond ging vermoorden! ongelofelijk...

zelfs de kinderen weten dat ze ChiChi met rust moeten laten...
  maandag 26 maart 2007 @ 16:30:26 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_47676882
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:23 schreef Misstique het volgende:
Ze is bijna 2 jaar en ik heb haar van kitten's af aan.
Dan is het denk ik de natuur van het diertje maar jong en kan een hoop nog willen leren. Met de klemtoon op willen. Als het echt te gek word kan je het eens met de plantenspuit proberen. Ik moest zelf een keer op een abasijn passen voor een paar maanden voor een vriendin van me die in het buitenland zat. En zat echt onder het bloed van de schrammen soms. Dus daar trok ik precies de grens. Af en toe een schram moet kunnen. Mozes de kat die ik nu heb is een joris goedbloed. Maar tja slapen op bed en ben bewegenlijk gaat wel eens mis.
pi_47694111
als je eenmaal een kat / katten hebt gehad kan je niet meer zonder.

hoe moorddadig ze ook zijn .
pi_47708874
quote:
Op maandag 26 maart 2007 23:13 schreef trimoxa het volgende:
als je eenmaal een kat / katten hebt gehad kan je niet meer zonder.

hoe moorddadig ze ook zijn .
dat is waar, mijn kat is werkelijk een monster af en toe.... maar ik zou niet zonder haar kunnen!
pi_47734681
ik vind het altijd leuk om te zien dat ze mij zit op te wachten op de trap tot ik thuis kom.

dan hoor ik van de buurvrouw dat ze daar heel de dag trouw heeft liggen wachten op het baasje

ik zou niet meer zonder kunnen ......
pi_53877398
De kat van mijn buren (tevens mijn opa en oma ) is ook zo'n kreng. Hij valt honden aan, de ritchbacks van mijn tante waren altijd bang voor hem. Pas dook hij ook op de puppy van me tante .
pi_53880977
quote:
Op maandag 26 maart 2007 15:49 schreef Dagonet het volgende:
Rebel is een halve boskat en érg territoriaal en érg aanvallend.
Soms is ze best aanhankelijk hoor, maar als je bijv. in de keuken staat dan draait ze eerst 50 rondjes tegen je benen aan en doe je een stap dan krijg je een haal. Overdag gedraagt ze haarzelf maar als we erbij zijn dan springt ze achter de piano, hangt in de gordijnen enz.
Ligt ze naast je op de bank dan mag je haar heul soms even aaien maar niet te lang want dan krijg je een zooi halen van haar nagels...

Afgelopen zomer heeft ze twee weken in een pension gezeten toen we op vakantie waren en dat ging prima, geen enkele ruzie met andere katten en heel aanhankelijk. Zou een extra kat erbij kunnen leiden tot minder geirriteerd, bazig gedrag?

Komt het misschien omdat ze zich overdag alleen gelaten voelt en dat botviert op de tijden dat we er wel zijn? Als we de deur uitgaan dan mag ze alleen in de woonkamer en keuken (anders rent ze meteen de deur uit) en dat weet ze zodat ze zich meestal zo snel mogelijk verstopt als we de jassen aandoen. Gelukkig komt ze nog wel voor snoepjes. .

Maar eerlijk gezegd zou ik het wel leuk vinden als ik niet met gaten in m\'n armen, enkels en handen rond zou kunnen lopen. .
Ik heb niet de hele draad gelezen dus wellicht is iemand me voor geweest...
Als ik het goed lees heb je twee problemen, ten eerste het drukke ongewenste gedrag en ten tweede haar agressie wanneer ze wordt geaaid.

Ik denk dat het eerste probleem zich voordoet omdat je kat zich de pleuris verveelt, ze heeft een sparringpartner nodig die haar prikkelt, aandacht vraagt en haar ook eens op d'r plek zet als dat nodig is.

Het tweede probleem kun je oplossen door daar heel consequent op te reageren. Het hangt een beetje af van of je kat het initiatief neemt om geknuffeld te worden of dat hij dat doet. Wanneer een kat zelf om aandacht vraagt en vervolgens haar nagels in je zet kun je het beste opstaan, weglopen en haar negeren. Goed gedrag belonen en bij slecht gedrag afhaken. Katten zijn slim, die hebben in no time door dat goed gedrag aandacht oplevert en slecht gedrag het tegenovergestelde. Wanneer het initiatief van jou komt liggen de belangen iets anders. In dat geval kun je het beste stoppen met aaien voordat die nagels komen en dus zonder het slechte gedrag boven te laten borrelen proberen dat langzaam verder op te bouwen.

Succes!
pi_53946824
Onze 1e kat van een zerf kat. Zij was waarschijnlijk veelvuldig geschopt en dus ook niet lief. Mijn zus en ik waren nog erg jong ik denk 1 1/2 en 3 1/2. Ik heb in ieder geval geen herinneringen zonder Vera. Wij hebben haar altijd met rust gelaten zomaar aaien was uit den boze. Als ze aandacht wilde kwam ze wel. Maar je kon haar alleen maar op een bepaalde manier aaien. Maar als wij op vakantie waren miste ze ons wel. Andere katten werden ook niet geaccpeteerd die werden letterlijk weggepest. Pas toen ze zelf 12 was hebben we er 2 kittens bij genomen en die werden getollereerd maar mochten niet in haar buurt komen. Ik denk dat het gewoon de aard van het beestje is en dat wanneer ze ouder wordt ze ook iets aanhankelijker wordt maar ik denk niet dat je een kat krijgt waar je alles mee kan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')