abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47635700
Hoi

in de zomer hebben we altijd een zwembad in de tuin staan, je wel zo`n 3 meter ding en dan en een centimeter of 60 diep,

nou duurt dit best lang voor dit door de ZON op temperatuur is,
en om met emmers heet water te slepen is ook niet fijn,,,
dus we moeten iets bedenken om t water wat op te warmen!!

nou hebben we dus een tuinkachel,
die dus alleen nou is mn vraag gaat t werken als ik om zn hals,
een koperen ( of andere materiaal buis ) buig tegen t gietijzer aan,,
en daar met een pompje rustig water door laat stromen?
de kachel zelf wordt altijd loeiheet maar krijg ik die hitte wel in mn water op deze manier?
  zondag 25 maart 2007 @ 12:22:30 #2
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_47635804
Goed plan
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_47635906
misschien dat je een koperen buis een paar keer kan draaien zodat je een spiraal krijgt en deze binnen in de kachel kan plaatsen?

Weet alleen niet hoe warm dat koper wordt als er geen water door stroomt....
pi_47635995
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:27 schreef HeyFreak het volgende:
misschien dat je een koperen buis een paar keer kan draaien zodat je een spiraal krijgt en deze binnen in de kachel kan plaatsen?

Weet alleen niet hoe warm dat koper wordt als er geen water door stroomt....
denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..
  zondag 25 maart 2007 @ 12:32:21 #5
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_47636040
Wat je wil bouwen is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger
Het valt te doen, en volgens mij bestaan er al kant-en-klare oplossingen voor, dan hoef je het niet zelf te bouwen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_47636075
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:32 schreef Yildiz het volgende:
Wat je wil bouwen is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger
Het valt te doen, en volgens mij bestaan er al kant-en-klare oplossingen voor, dan hoef je het niet zelf te bouwen.
nja, dr in durf ik niet,

gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
pi_47636128
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..
nouja, als er water door stroomt wordt de buis mooi gekoeld Koper smelt pas bij +1000 graden C dus waarom niet?

Weet niet of dit ook voor het koper geldt dat voor leidingwerk gebruikt wordt.

Afsluiter er op en je kunt zo je watertemperatuur regelen (als je een echte tweaker bent kun je zelfs nog een thermostaat aansluiten en een elektrische afsluiter er op )
pi_47636167
mja t water zal hem wel koelen ja, alleen als die continu water zal krijgen en door t gietijzer krijg je zo fijn een gat ( dus niet )
daarom leek een uitwendige oplossing mij praktischer?
pi_47636178
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nja, dr in durf ik niet,

gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.
pi_47636180
* KiwiTjuHh houdt dit topic ffies in de gaten..

Hebben zelf ook altijd zo'n zwembad en de eerste weken dat die er staat kunnen ze me 4 straten verderop nog horen als ik erin ga
pi_47636268
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
mja t water zal hem wel koelen ja, alleen als die continu water zal krijgen en door t gietijzer krijg je zo fijn een gat ( dus niet )
daarom leek een uitwendige oplossing mij praktischer?
misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)
pi_47636276
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:38 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.
hangt natuurlijk ook van de dikte af die ketel zelf is geen dunnertje hoor
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:41 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)
mja, dan zal t rooster er ook niet meer voor passen denk ik..

vd week maar ff naar de leidingboer!
pi_47636395
of je wikkelt een redelijk stuk buis strak om de schoorsteen heen. Hoe langer de buis hoe sneller je de boel op kan warmen natuurlijk.
pi_47636458
Hier doen we het door een radiator van een binnehuisverwarming.

de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...

we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.

LET OP: pomp niet te snel teveel water door.
pi_47636478
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:47 schreef HeyFreak het volgende:
of je wikkelt een redelijk stuk buis strak om de schoorsteen heen. Hoe langer de buis hoe sneller je de boel op kan warmen natuurlijk.
mja

om de schoorsteen lijkt me een slecht idee omdat die er altijd af gaat.. en die is ook niet zo stevig

de hals van de ketel leek me zelf de beste plaats, gewoon van boven beginnen met draaien en dan naar beneden.. dan moet ik toch wel een wikkeling of 5 kunnen halen toch
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef nickklz het volgende:

de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...

we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.

was ik niet van plan! maar joun idee is leuk reserve idee.

volgens mij ligt er nog wel een radiator :]

Trouwens.. vreet t chloorhoudende water die zooi niet aan
pi_47636511
quote:

Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmen

heeft ook wel iets denk ik...
pi_47636550
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:52 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmen

heeft ook wel iets denk ik...
ja en t staat minder lelijk dan een zwarte radiator in je tuin ?
pi_47636562
quote:

Juist! Mijn broer doet dat ook zo. HIj heeft de radiator aan de zijkant van zijn schuurtje hangen, dus je ziet het ding amper. Hij heeft zwarte leidingen over zijn schuurtje liggen waar het water doorstroomt.

[edit] iets toegevoegd
E = mc2, E is de energie die vrijkomt
pi_47636586
ja inderdaad .. snap het..

het aanbijten gebeurt wel een beetje maar puur de resten van het eerdere gebruik, wel moet je het water langzaam laten lopen , of, sochtends eerst even wat water weg laten lopen ivm stilstaand water wat vervuild.
pi_47636624
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nja, dr in durf ik niet,

Uhm.... Glas smelt bij 1000 graden... koper bij 1360.
Zal allemaal nog wel meevallen dus he
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_47636654
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:54 schreef nickklz het volgende:
ja inderdaad .. snap het..

het aanbijten gebeurt wel een beetje maar puur de resten van het eerdere gebruik, wel moet je het water langzaam laten lopen , of, sochtends eerst even wat water weg laten lopen ivm stilstaand water wat vervuild.
hmm. maar krijg je dan als je het leeg laat staan geen reactie van de lucht?
pi_47636698
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja

om de schoorsteen lijkt me een slecht idee omdat die er altijd af gaat.. en die is ook niet zo stevig

de hals van de ketel leek me zelf de beste plaats, gewoon van boven beginnen met draaien en dan naar beneden.. dan moet ik toch wel een wikkeling of 5 kunnen halen toch

Trouwens.. vreet t chloorhoudende water die zooi niet aan
Ik bedoelde ook eigenlijk de hals

Je moet dan wel uitkijken dat je de buis niet gaat knikken. Ik weet trouwens niet hoe chloor met koper reageert. Hopelijk niet zo slecht als met RVS
pi_47636754
wij laten hem hier nooit leeg staan.. alleen in de winter wordt hij opgebergd opgeborgen

[ Bericht 26% gewijzigd door nickklz op 25-03-2007 13:00:36 (nou wat een taal ;)) ]
pi_47636826
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:58 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook eigenlijk de hals

Je moet dan wel uitkijken dat je de buis niet gaat knikken. Ik weet trouwens niet hoe chloor met koper reageert. Hopelijk niet zo slecht als met RVS
messing en chloor gaat wel gezien de pompkoppelingen daar van zijn
en flexibele koperbuis zonder mantel lijkt me wel makkelijk te bewerken?
quote:
Op zondag 25 maart 2007 13:00 schreef nickklz het volgende:
wij laten hem hier nooit leeg staan.. alleen in de winter wordt hij opgebergd opgeborgen
ah!
pi_47636861
iig succes ermee!.. laat horen hoe het is uitgepakt
pi_47636903
praktijk test zal nog wel ff op zich laten wachten denk ik
pi_47636925
Ik zou het gewoon zo proberen, een rolletje wicu van 5 meter ofzo kopen bij de gamma, zoveel mogelijk wikkelingen maken, een kogelkraantje er op knellen, rubberen slang naar het zwembad en van zwembad naar kachel.
pi_47636950
quote:
Op zondag 25 maart 2007 13:07 schreef HeyFreak het volgende:
Ik zou het gewoon zo proberen, een rolletje wicu van 5 meter ofzo kopen bij de gamma, zoveel mogelijk wikkelingen maken, een kogelkraantje er op knellen, rubberen slang naar het zwembad en van zwembad naar kachel.
en een pompje natuurlijk
pi_47642307
Gewoon een vuurtje onder je zwembad stoken? Dat heb ik ooit in Denemarken gezien. Gietijzeren kuipen een halve meter boven de grond, vuurtje eronder en je water is zo warm en blijft warm. Uiteraard zat er wel een extra plaat tussen de vlammen en de badkuip, anders verbrandt je je kont.
  zondag 25 maart 2007 @ 16:41:50 #30
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_47643164
quote:
Op zondag 25 maart 2007 16:15 schreef Walter-Ego het volgende:
Gewoon een vuurtje onder je zwembad stoken? Dat heb ik ooit in Denemarken gezien. Gietijzeren kuipen een halve meter boven de grond, vuurtje eronder en je water is zo warm en blijft warm. Uiteraard zat er wel een extra plaat tussen de vlammen en de badkuip, anders verbrandt je je kont.
Nadeel daarvan is dat je de temperatuur lastig kunt regelen. Je zou iets kunnen proberen met een thermostaatkraan, daar zit al een regelunit in. Maarja, een thermostaatkraan onder water in je bad is misschien ook zo wat...

Interessant project overigens.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 25 maart 2007 @ 18:28:57 #31
167723 sanni
Acima de seu
pi_47646536
quote:
Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
Hoi

in de zomer hebben we altijd een zwembad in de tuin staan, je wel zo`n 3 meter ding en dan
en een centimeter of 60 diep,
nou duurt dit best lang voor dit door de ZON op temperatuur is,
Ehm vriend, wat denk je? De zomers worden steeds warmer en dan ga jij emmeren over
" op temperatuur brengen? " Of ga je douchen? Man.. een zwembad is
dacht ik om af te koelen,wil jij het weer gaan verwarmen.
pi_47646602
True, de temperatuur is lastig te regelen. Gewoon niet teveel hout eronder leggen. Overigens waren alle drie de baden in een zogenaamde 'solar trap' geplaatst waardoor de omgevingstemperatuur iets later is dan buiten de solar trap.
pi_47650309
quote:
Op zondag 25 maart 2007 18:28 schreef sanni het volgende:

[..]

Ehm vriend, wat denk je? De zomers worden steeds warmer en dan ga jij emmeren over
" op temperatuur brengen? " [afbeelding] Of ga je douchen? [afbeelding] Man.. een zwembad is
dacht ik om af te koelen,wil jij het weer gaan verwarmen.[afbeelding]
ja maar 18 graden is wel wat koud :p

Trouwens iemand nog een suggestie om de warmte overdracht van de ketel naar de koperleiding te verhogen? gezien de koperbuis rond is dan heb je weinig direct contact..

En anders toch een uitneembare interne oplossing!!!!!!!

[ Bericht 17% gewijzigd door Ou-Tannu op 25-03-2007 20:42:06 ]
pi_47651665
heb je een foto van de kachel
en als je kunt lassen waarom niet iets van koker staal oid
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_47651849
quote:
Op zondag 25 maart 2007 21:10 schreef densmee het volgende:
heb je een foto van de kachel
en als je kunt lassen waarom niet iets van koker staal oid
zie OP
pi_47652681
quote:
Op zondag 25 maart 2007 21:14 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

zie OP
dies wat dood geloof ik
  zondag 25 maart 2007 @ 22:19:35 #37
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47654457
Waarom zou je een badje van 60cm diep willen verwarmen eigenlijk?

Met een paar dagen zon zit je zo op temperatuur, solarcover 's avonds er overheen en klaar.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_47654566
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:19 schreef popolon het volgende:
Waarom zou je een badje van 60cm diep willen verwarmen eigenlijk?

Met een paar dagen zon zit je zo op temperatuur, solarcover 's avonds er overheen en klaar.
water koelt snachts echt hard af hoor

Zeker omdat de filter ook nog loopt in de nacht
  zondag 25 maart 2007 @ 22:26:46 #39
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47654847
quote:
Op zondag 25 maart 2007 22:21 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

water koelt snachts echt hard af hoor

Zeker omdat de filter ook nog loopt in de nacht
Dat hoef je mij niet te vertellen. Koop een solarcover, dat scheelt al wat.

Ik ben al lang blij als m'n zwembad 's nachts wat afkoelt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 25 maart 2007 @ 22:30:11 #40
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47654990
Hier staan ook wat tips/bevindingen over het warm (of juist koel) houden van een zwembad.
pi_47659662
Ik wil je waarschuwen met het bouwen van deze oplossing, het water wat je langs de kachel wilt leiden gaat zeker koken, en kokend water is gevaarlijk want dat bouwt druk op, met alle mogelijke gevolgen.

Ook de uitstroom opening in het zwembad zul je goed moeten beschermen, ivm verbrandingsgevaar bij heet water.

Dit lijkt me een slechte oplossing.
pi_47660405
edit: als je iets nuttigs te melden hebt hoort de TS het graag.

[ Bericht 86% gewijzigd door nikky op 26-03-2007 01:00:24 ]
pi_47660442
Het is verdomme net lente.
Niet uit Galilea
pi_47661017
quote:
Op maandag 26 maart 2007 00:28 schreef Marsepein het volgende:
Ik wil je waarschuwen met het bouwen van deze oplossing, het water wat je langs de kachel wilt leiden gaat zeker koken, en kokend water is gevaarlijk want dat bouwt druk op, met alle mogelijke gevolgen.

Ook de uitstroom opening in het zwembad zul je goed moeten beschermen, ivm verbrandingsgevaar bij heet water.

Dit lijkt me een slechte oplossing.
hangt van de flow af eh als je genoeg water er door jaagt krijgt t al minder kans om warmte op te nemen

heb zowiezo 2 pompen,, dus ik kan het altijd laten mengen met t water van de filterpomp, welke meer liters per minuut verwerkt dan er uit je waterleiding komt

en zo efficient zal het ook niet zijn
  maandag 26 maart 2007 @ 01:48:35 #45
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47661051
Vraag me toch af, wat moet je met twee pompen met zo'n bad?

Lijkt me totale overkill.
pi_47666719
ik zag een tijd terug (op inet) een badkuip met verwarming door een open vuur..
dat werkte zonder pomp maar met t principe dat warmte stijgt en dus zelf koud water aanzuigt.. geen pomp nodig dus.. dat was een metalen pijp om een vuurkorf gewikkeld..

ik zal de link eens opzoeken

(gevonden)

http://www.dutchtub.nl/

als je zoiets kan namaken, geen probleem!
suck my asshole taco bender
pi_47667052
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:45 schreef Remco_h het volgende:
dat werkte zonder pomp maar met t principe dat warmte stijgt en dus zelf koud water aanzuigt.. geen pomp nodig dus.. dat was een metalen pijp om een vuurkorf gewikkeld..

(gevonden)

Hehe, grappig ding.
Oh, and that's a bad miss!
pi_47671511
quote:
Op maandag 26 maart 2007 01:48 schreef popolon het volgende:
Vraag me toch af, wat moet je met twee pompen met zo'n bad?

Lijkt me totale overkill.
t bijgeleverde filterpompje heeft echt niet voldoende capaciteit hoor

dus we hebben een extra pomp er bij, welke natuurlijk niet continudraait
pi_47671607
als je slim bent maak je in de leiding twee eenrichtingsventielen, dan werkt het als een koffiezetapparaat en zuigt het zijn eigen water aan, smelten zal het niet doen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_47671772
quote:
Op maandag 26 maart 2007 11:45 schreef Remco_h het volgende:

(gevonden)

mja alleen dan mis ik mn schoorsteen zo
quote:
Op maandag 26 maart 2007 14:15 schreef longinus het volgende:
als je slim bent maak je in de leiding twee eenrichtingsventielen, dan werkt het als een koffiezetapparaat en zuigt het zijn eigen water aan, smelten zal het niet doen.
Dat zou kunnen maar ik betwijvel als dat echt zal werken, denk dat de flow dan te langzaam is en dat je dan krijgt wat Marsepein zegt..
pi_47678098
Wat een enorme ******** ben je als je je zwembad wilt verwarmen met een kachel.

Ten eerste is dat superduur qua brandstof.
De efficientie van de warmtekoppeling is ook echt naadje. Een koperen buisje dat per ongeluk in de buurt van een kachel komt... het overdrachtmedium is dus in de eerste plaats lucht!
Je bent de hele buurt aan het verwarmen en je zwembad is zoveel water dat je er waarschijnlijk weinig van merkt.

Als je er wél iets aan wilt doen:
Neem iets zwarts; plastic bak, schaal die onder plantenpotten gaat, of een zwarte plastic slang.
Leg die op je terras en pomp daar met een aquariumpompje van 15 euro, of met de bestaande zwembadpomp water doorheen.
Dan warmt de zon het gratis op.

Iets dat minder ruimte inneemt : Zwart geverfde 2e hands radiator die je rechtop tegen een muurtje zet.

Oh, en een afdekzeil voor je zwembad, voor 's nachts, voorkomt dat je de warmte 's nachts kwijtraakt. Want die blijft echt niet in dat zwembad hangen omdat jij dat graag wilt.
pi_47678864
brandstof, snoeihout uit eigentuin,

en bij verbranding leverd dat net zoveel schadelijke rommel op dan als ik het weg laat rotten!
  maandag 26 maart 2007 @ 17:32:33 #53
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_47678993
Waarom hang je niet iets van een electrische dompelverwarmer erin ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_47679441
quote:
Op maandag 26 maart 2007 17:32 schreef Pikkebaas het volgende:
Waarom hang je niet iets van een electrische dompelverwarmer erin ?
brandhout kost minder en zo`n elektisch ding heeft veel meer vermogen nodig dan
  dinsdag 27 maart 2007 @ 17:44:20 #55
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47718786
quote:
Op maandag 26 maart 2007 17:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

brandhout kost minder en zo`n elektisch ding heeft veel meer vermogen nodig dan
In dat andere topic staat ook nog ergens en link naar verwarming dmv zonnepanelen.

Ik weet echter niet of het dat gedoe nou echt allemaal waard is.
pi_47719666
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 17:44 schreef popolon het volgende:

[..]

In dat andere topic staat ook nog ergens en link naar verwarming dmv zonnepanelen.

Ik weet echter niet of het dat gedoe nou echt allemaal waard is.
zonnepanelen moet je ook aanschaffen
en om zo`n ding zelf te maken en op de tegels te leggen zie ik ook niet zo zitten eigenlijks
pi_47720813
quote:
Op maandag 26 maart 2007 17:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
brandstof, snoeihout uit eigentuin,

en bij verbranding leverd dat net zoveel schadelijke rommel op dan als ik het weg laat rotten!
Mierenneuker modus
Als je organisch materiaal verbrand is het wel degelijk schadelijker voor het milieu dan dat je het natuurlijk zou laten wegrotten

Buiten dat. Het klinkt mij erg als een houtje-touwtje oplossing wat je van plan bent...

Nou ben je natuurlijk vrij om te doen wat je wilt. Maar ik denk dat een zwart geverfde radiator echt stukken beter zal werken.

Ben overigens wel benieuwd naar je constructie uiteindelijk, foto's zijn welkom
Profiel opgeheven.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 18:55:50 #58
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_47721116
Als je nou eens een drijvende metalen schaal neemt. En daar dan een vuur op stookt.
Is ook nog eens decoratief.
pi_47721284
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 18:47 schreef Bierie het volgende:

[..]

Mierenneuker modus
Als je organisch materiaal verbrand is het wel degelijk schadelijker voor het milieu dan dat je het natuurlijk zou laten wegrotten

Buiten dat. Het klinkt mij erg als een houtje-touwtje oplossing wat je van plan bent...

Nou ben je natuurlijk vrij om te doen wat je wilt. Maar ik denk dat een zwart geverfde radiator echt stukken beter zal werken.

Ben overigens wel benieuwd naar je constructie uiteindelijk, foto's zijn welkom
dat hout heeft in zn levensduur genoeg zooi omgezet naar zuurstof en rottings proces geeft ook schadelijke gassen!

en er is toch niks leukers dan zelf knutselen?!
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 18:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Als je nou eens een drijvende metalen schaal neemt. En daar dan een vuur op stookt.
Is ook nog eens decoratief.
Dat zou kunnen alleen ik denk dat die erg snel stuk gaat
  dinsdag 27 maart 2007 @ 19:49:47 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47723231
't Zal me benieuwen, wel foto's plaatsen van het resultaat graag.
pi_47731090
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 19:49 schreef popolon het volgende:
't Zal me benieuwen, wel foto's plaatsen van het resultaat graag.
uiteraard!

we zijn diverse opties aan het uitwerken!

interne als externe opties. alleen bijde hebben nadelen
pi_47748023
uhm stomme opmerking misschien maar wat gebeurd er als je onderin je bad (als er niemand in zwemt of thuis is, een stuk zwart zeil over de hele bodem legt?
60 cm water zou de zon toch moet doorkomen en scheelt iig weer iets als het werkt.
en trouwens, als het 30+ graden is dan heb ik liever een bad van 15 ipv 25 graden:-)
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_47748883
ik weet niet, zou kunnen maar zwartzeil is ook niet goedkoop volgens mij?
pi_47751986
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 14:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik weet niet, zou kunnen maar zwartzeil is ook niet goedkoop volgens mij?
wel eens geprobeerd een zwembad te verwarmen met een tuinkachel?

Vijverfolie is gitzwart en kost zo'n 1 - 2 euro per strekkende meter. Haal je bij het tuincentrum.
In theorie zou je het gewoon onderin kunnen laten liggen. Gewoon een paar strategisch geplaatste gewichtjes om het op zijn plaats te houden.

Dit is beslist het goedkoopste idee.
Je moet niet verwachten dat je zwembad ineens gaat overkoken, maar het zal absoluut effect hebben omdat je de zonnestraling die nu terugkaatst op een witte of lichtblauwe bodem laat absorberen.
pi_47752564
Volgens mij verwarmt de zon alleen de bovenste laag water, en die laag verwarmt vervolgens door. Een stuk zwart zeil onderin leggen zal dus niet werken.
  woensdag 28 maart 2007 @ 16:12:18 #66
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47753425
OuTannu, kijk ook eens hier

Het grootste poolforum wat ik ken, dat subforum is alleen al voor 'Pool Construction and Repair'. Daar zal je zeker ook wat kunnen vinden.

Ik heb er veel nuttige informatie kunnen vinden, zeker mbt het schoonhouden van je zwembad op een goedkope manier ipv dure chemicalien.
pi_47754311
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:12 schreef popolon het volgende:
OuTannu, kijk ook eens hier

Het grootste poolforum wat ik ken, dat subforum is alleen al voor 'Pool Construction and Repair'. Daar zal je zeker ook wat kunnen vinden.

Ik heb er veel nuttige informatie kunnen vinden, zeker mbt het schoonhouden van je zwembad op een goedkope manier ipv dure chemicalien.
chemi komt er toch al amper in filter wat we zelf geknutseld hebben werkt erg goed!, water wordt er niet groen van en als er een paar dagen niet in gebadderd is ff met de steel en borstel van de stofzuiger over de bodem ( welke natuurlijk aangesloten is op de filterpomp ) en schoon is het weer!

vorigjaar aant eind vd zomer eens zo`n testkit gekocht met wat zut er bij omdat t in de aanbieding was, t water was prima
  woensdag 28 maart 2007 @ 17:30:36 #68
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47756556
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

chemi komt er toch al amper in filter wat we zelf geknutseld hebben werkt erg goed!, water wordt er niet groen van en als er een paar dagen niet in gebadderd is ff met de steel en borstel van de stofzuiger over de bodem ( welke natuurlijk aangesloten is op de filterpomp ) en schoon is het weer!

vorigjaar aant eind vd zomer eens zo`n testkit gekocht met wat zut er bij omdat t in de aanbieding was, t water was prima
Je met 30cm diepte hoef je dat ook niet zo strak in de gaten te houden.
pi_47756626
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 17:30 schreef popolon het volgende:

[..]

Je met 30cm diepte hoef je dat ook niet zo strak in de gaten te houden.
verdubbel dat maar

en poolforum is stuk of ligt t aan moi?
  woensdag 28 maart 2007 @ 17:35:56 #70
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_47756738
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 17:32 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

verdubbel dat maar

en poolforum is stuk of ligt t aan moi?
Werkt gewoon.

Moet je deze thread eens lezen.

gewoon voor de grap, zie je de hele aanbouw van een zwembad
pi_47756880
ik geraak er niet op
  woensdag 28 maart 2007 @ 18:39:52 #72
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_47758911
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 17:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik geraak er niet op
Ik ook niet. Poolforum is verdronken
pi_47758969
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 18:39 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Ik ook niet. Poolforum is verdronken
aah! ben ik niet de enige

(ok via pr0xy doet die t wel :/ )
pi_47782114
quote:
Op woensdag 28 maart 2007 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
Aha, dus je hebt al een filterpomp enzo.
Dan zou ik je aanraden om eens een paar meter zwarte slang (meer=beter) extra eraan te koppelen en die opgerold (spiraalvorm) op het zuiden te richten. Dat is gewoon gratis verwarming, de hele dag door, en je hoeft geen ingewikkelde constructies te maken.

Wat betreft dat zwarte zeil; dat werkt ook (je kunt het ook prima allebei doen) en het werkt juist als je het op de bodem legt. De warmte zal dan natuurlijk ook op de bodem vrijkomen.
pi_47783224
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:31 schreef mgerben het volgende:

[..]

Aha, dus je hebt al een filterpomp enzo.
Dan zou ik je aanraden om eens een paar meter zwarte slang (meer=beter) extra eraan te koppelen en die opgerold (spiraalvorm) op het zuiden te richten. Dat is gewoon gratis verwarming, de hele dag door, en je hoeft geen ingewikkelde constructies te maken.

Wat betreft dat zwarte zeil; dat werkt ook (je kunt het ook prima allebei doen) en het werkt juist als je het op de bodem legt. De warmte zal dan natuurlijk ook op de bodem vrijkomen.
die pompt wat meer liters per uur weg dan dat die tuinslang kan opwarmen of ik moet zo veel slang nemen dat t ook niet meer leuk is
pi_47790756
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
die pompt wat meer liters per uur weg dan dat die tuinslang kan opwarmen of ik moet zo veel slang nemen dat t ook niet meer leuk is
Geeft toch niet?
Het hoeft toch niet persé met 36Co te worden teruggepompt?
Het gaat erom dat het warmer wordt, niet dat het meteen op de gewenste temperatuur wordt gebracht.

Jazeker, hoe langer die slang, hoe beter het is. Maar het water zal gewoon geleidelijk opwarmen.

Ik ben wel nieuwschierig naar hoe je dat filter hebt gemaakt. Zelf gedaan zei je?
pi_47791271
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 14:20 schreef mgerben het volgende:

[..]

Geeft toch niet?
Het hoeft toch niet persé met 36Co te worden teruggepompt?
Het gaat erom dat het warmer wordt, niet dat het meteen op de gewenste temperatuur wordt gebracht.

Jazeker, hoe langer die slang, hoe beter het is. Maar het water zal gewoon geleidelijk opwarmen.

Ik ben wel nieuwschierig naar hoe je dat filter hebt gemaakt. Zelf gedaan zei je?
in dat std pompje zit zo`n filtercasette. die ken je vast wel, kost een kapitaal en je kan ze ook niet echt schoon krijgen meer

oftewel laten we dat eens naapen,

beregeningspomp, tonnetje met deksel, aansluitingen, paar spuiten kit
wat PVC,

Water wordt onder in de ton gepompt, waar door t door t eerst door een groffe filter gaat, daarna door een fijn filter, en in de deksel een gat met pvcbuis er in en een bochtje zodat t water weer zo t bad in geloost wordt

Edit in de zoek actie naar iets om de warmte overdracht tussen de ketel en de uitwendige koperleiding te verbeteren, kwamen we speksteen kit tegen, dit hard uit bij 150graden, en kan temperaturen tot 1500 graden hebben! ruim voldoende dus, alleen het moet natuurlijk niet als een isolatie laag gaan werken

iemand die daar meer verstand van heeft mischien?

[ Bericht 17% gewijzigd door Ou-Tannu op 29-03-2007 17:03:17 ]
pi_48577895
tijd voor een kick, we hebben wat anders bedacht omdat de kachel gewoon NIET haalbaar blijkt te zijn

foto's van de nieuwe solution volgen nog :-)
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:36:37 #79
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48583919
't Zal me benieuwen.
pi_48584418
vd week eerst een berg parts binnen krijgen..

en ik ben nog niet eens jarig
pi_48590290
Op marktplaats staan wel eens ads van zonnecollectoren om een zwembad te verwarmen...
pi_48807694
hatseleflats!

www.xepo.nl/collector.JPG

een schoonheidsprijs wint het niet.. maar het werkt wel o/! nu alleen nog ff geleiders maken.. maar dat mag de pret niet drukken :p

zet hem express niet tussen de img tags

[ Bericht 2% gewijzigd door Ou-Tannu op 28-04-2007 16:09:47 ]
  zaterdag 28 april 2007 @ 17:24:16 #83
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_48809303
Was vandaag bij iemand die het toevallig over je constructie had.. ik zei: hej, die heeft ook een topic op fok!

Wereld is klein

Ik heb ook plannen om ons zwembad op een dergelijke manier te verwarmen. Op het garage dak kunnen we zwarte slang leggen. Voor het oppompen kunnen we een simpele opvoerpomp gebruiken. Daartussen een mooi filter en klaar.
Trotse mamma :)
pi_48811913
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 17:24 schreef Faithz het volgende:
Was vandaag bij iemand die het toevallig over je constructie had.. ik zei: hej, die heeft ook een topic op fok!

Wereld is klein

Ik heb ook plannen om ons zwembad op een dergelijke manier te verwarmen. Op het garage dak kunnen we zwarte slang leggen. Voor het oppompen kunnen we een simpele opvoerpomp gebruiken. Daartussen een mooi filter en klaar.
hehe, dit is wel bijna 70 meter slang wat er licht..

6 dwarsliggers zijn nog geel.. omdat de zwarteslang door een rekenfout van ons wat teweinig was

en idd een gewone opvoerpomp, ala 600 watt..

bad -> pomp -> collector -> Filter -> bad.

detail foto's etc on request als je er belang bij hebt :-)

ohja, waarom we niet 1 lange sliert hebben? omdat t water anders veel te hard stroomt door die sliert..
  zaterdag 28 april 2007 @ 19:24:34 #85
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_48811969
Misschien een stomme vraag maar waarom heb je dwarsliggers?

Ik had zelf gewoon een flinke tyleenslang in gedachten, opvoerpomp om het omhoog te krijgen de zwaartekracht zorgt voor de rest.
Trotse mamma :)
pi_48812039
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
hatseleflats!

een schoonheidsprijs wint het niet.. maar het werkt wel o/! nu alleen nog ff geleiders maken.. maar dat mag de pret niet drukken :p

Je had toch ook gewoon die zwarte slang zigzag op het dak kunnen leggen. Was het resultaat het zelfde. Waarom die pvc pijpen????
  zondag 29 april 2007 @ 20:58:39 #87
34156 Mirage
Smile !!!
pi_48848664
Hoi,

ik heb alleen de OP gelezen dus sorry als ik dingen herhaal.

Ja dat is best mogelijk,
maar ! waarom op deze manier brandstof verbruiken als je warmte gratis kan krijgen ?

In de periode dat je gebruik wil maken van het zwembad zal de zon lekker schijnen ---> gratis warmte

Ik heb het ooit zo gedaan dat het water over een dak geleid werd en dat werkte prima !
Het water was aangenaam van temperatuur.

(het hoeft natuurlijk niet perse over het dak, wees creatief )

Zwemse !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 29 april 2007 @ 20:59:23 #88
34156 Mirage
Smile !!!
pi_48848691
ow, nou dat wat hierboven allemaal genoemd wordt dus !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 29 april 2007 @ 20:59:58 #89
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_48848706
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
hatseleflats!

Ik zie hete hele plaatje niet. Figuurlijk dus.

Komt dit op de bodem?

En vergeet je solarcover niet.
  maandag 13 september 2010 @ 10:26:15 #90
318059 joylon
Appeltje eitje
pi_86374620
Jodeloooo allemaal,

Het is al even terug dat jullie op dit forum geschreven hebben, maar het is nog leuker om jullie te melden dat het systeem perfect werkt.
Heb deze zomer een zwembad ingebouwd, met zandfilter etc tec.
We hebben een gietijzeren houtkachel naast het bad geplaatst, met daarin 10 mtr al gedraaid koper.
Beide uiteinden ongeveer 30 cm uit da kachel.
Niks geen toestanden of smeltende delen, maar gewoon warm water in je bad.
topssysteem.
  maandag 13 september 2010 @ 13:02:30 #91
53151 T42
Pinball Wizard
pi_86379038
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:26 schreef joylon het volgende:
Jodeloooo allemaal,

Het is al even terug dat jullie op dit forum geschreven hebben, maar het is nog leuker om jullie te melden dat het systeem perfect werkt.
We hebben een gietijzeren houtkachel naast het bad geplaatst, met daarin 10 mtr al gedraaid koper.
topssysteem.
heb ik ook maar dan met een oude koelingbuis van een tap instalatie ;) 60graden water komt er uit
pi_86529188
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:26 schreef joylon het volgende:
Jodeloooo allemaal,

topssysteem.
Foto's?
Geen fratsen maar batsen!
  vrijdag 17 september 2010 @ 11:09:00 #93
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_86529325
ff snel gelezen en schiet me te binnen: altijd doorstroming houden ivm legionella?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_86532359
hehe ook wij hebben nog geexpirimenteerd met extra warmte bronnen.. naast onze DIY zonnecollector :D

20 meter koper in een tuinkachel gerold, fik er onder.. en.. heet water er uit :P

tot t tewarm werdt en ging koken in de leiding .. gevolg -> overkill waterkokert.. en plaatselijke mistbanken...

( maar hij werd ineens wel zelf aanzuigend 8)7 )
  vrijdag 17 september 2010 @ 14:38:20 #95
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86537087
Eigenlijk zou je iets als dit moeten kunnen maken:

Alleen moet het water dat in je zwembad stroomt niet te warm zijn, anders heb je kans dat je zwembad (kunststof) smelt.
pi_90170147
Dat klinkt allemaal we leuk, maar dit kan toch gewoon niet veilig zijn?
pi_94758347
Ik ben inmiddels benieuwd of er nog mensen zijn die het tuinkachel gebeuren hebben uitgeprobeerd. Wij zitten er namelijk ook aan te denken dit te gaan doen.
pi_94759721
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2010 14:38 schreef pdiscs het volgende:
Eigenlijk zou je iets als dit moeten kunnen maken:
[ afbeelding ]

Alleen moet het water dat in je zwembad stroomt niet te warm zijn, anders heb je kans dat je zwembad (kunststof) smelt.
moauw das zo op te lossen toch?
pi_95787815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:13 schreef wendy79 het volgende:
Ik ben inmiddels benieuwd of er nog mensen zijn die het tuinkachel gebeuren hebben uitgeprobeerd. Wij zitten er namelijk ook aan te denken dit te gaan doen.
Nog niet, maar ik hoop na het weekend meer te kunnen vertellen.
Ga het eerst uitwendig proberen door een koperen buis om de schoorsteen te wikkelen van een gietijzeren kachel.
Zwembad heb ik reeds vol laten lopen, zo'n bestway ding van 4,57m diameter.
Kachel dient tevens dienst als verwarming van de zitplek onder de overkapping (overkapping is er nog niet, maar die zal het weekend erna gemaakt worden).
Ben benieuwd.
pi_95788592
Is de mantel van zo'n Wicu zachtkoperen buis makkelijk te verwijderen?
Is het smeltpunt lager dan van een normale koperen buis?
Makkelijk te buigen, of heb ik zo'n pijpenbuiger nodig?
pi_95790039
ons badje is door de zon al tot een 20 graden gestegen! :o
pi_95972124
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 23:43 schreef sheriff1983 het volgende:

[..]

Nog niet, maar ik hoop na het weekend meer te kunnen vertellen.
Ga het eerst uitwendig proberen door een koperen buis om de schoorsteen te wikkelen van een gietijzeren kachel.
Zwembad heb ik reeds vol laten lopen, zo'n bestway ding van 4,57m diameter.
Kachel dient tevens dienst als verwarming van de zitplek onder de overkapping (overkapping is er nog niet, maar die zal het weekend erna gemaakt worden).
Ben benieuwd.
Heb van het weekend het eea geprobeerd met een koperen pijp 15mm bij 5 meter:

- Om de rvs schoorsteen gewikkeld.
Resultaat nihil, +/- 1 graad verschil als ik hem rustig laat rondpompen.

- In de kachel zelf.
Dit werkt wel redelijk, 6 graden verschil.
Echter kon ik er niet veel hout in doen omdat de koperen pijp een beetje in de weg zat.

Ga nu een langere koperen pijp gebruiken van 10 of 15 meter, dikte 12mm.
Deze ga ik zo buigen dat hij helemaal bovenin de kachel past zodat ik de kachel wel helemaal vol hout kan gooien.
Ik verwacht dat er op deze manier het water er veel warmer uit zal komen.
Zodra het af en werkend is plaats ik wat foto's.
pi_95973526
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:59 schreef sheriff1983 het volgende:

[..]

Heb van het weekend het eea geprobeerd met een koperen pijp 15mm bij 5 meter:

- Om de rvs schoorsteen gewikkeld.
Resultaat nihil, +/- 1 graad verschil als ik hem rustig laat rondpompen.

- In de kachel zelf.
Dit werkt wel redelijk, 6 graden verschil.
Echter kon ik er niet veel hout in doen omdat de koperen pijp een beetje in de weg zat.

Ga nu een langere koperen pijp gebruiken van 10 of 15 meter, dikte 12mm.
Deze ga ik zo buigen dat hij helemaal bovenin de kachel past zodat ik de kachel wel helemaal vol hout kan gooien.
Ik verwacht dat er op deze manier het water er veel warmer uit zal komen.
Zodra het af en werkend is plaats ik wat foto's.
je moet idd een beste oppervlak hebben.. wij hadden t met 5 meter in de kachel.. ( alleen die loeders van knelkoppelingen en soldeerkoppelingen gingen dus altijd lekken door de hitte.. :? maar als we hem heel rustig lieten rondpompen.. (ala pisstraal... ) dan was t water wel GOED heet.... ( wat lachen was.. pomp uitzetten als de leiding geheel vol was... :') werdt die zelf aanzuigend :') en een stoomgenerator :D )
pi_95974964
Ik ben daar al 2 jaar mee aan het spelen en kan koud leidingwater met de kraan wijd open met gemak naar een graad of 50 krijgen en als ik echt vol gas stook gaat het nog wel hoger ook.

1 Oude prullenbak van RVS als kachel ( 50 X 25 X 25 CM )
2 warmtewisselaar uit CV ketel ( goed schoonhouden ! )
3 CV pomp voor het circuleren ( alleen gebruiken als er niemand in bad zit want 230 V )
4 een paar oude computerkasten die we met de slijptol bewerkt hebben tot schoorsteen op maat ( Warmte wisselaar zit in de schoorsteen )
5 2 stukken koperbuis om de warmte wisselaar aan te sluiten en ervoor te zorgen dat de tuinslang niet af fikt in de buurt van de kachel

Foto's zal ik wel een keer plaatsen als het systeempje weer in werking is , moet een intex bad met 5 kuub water warmstoken.
Er zijn plannen om eens te kijken of we hetzelfde in de winter kunnen flikken

[ Bericht 0% gewijzigd door Martinovibes op 25-04-2011 22:58:04 ]
pi_95975477
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:52 schreef Martinovibes het volgende:
Ik ben daar al 2 jaar mee aan het spelen en kan koud leidingwater met de kraan wijd open met gemak naar een graad of 50 krijgen en als ik echt vol gas stook gaat het nog wel hoger ook.

1 Oude prullenbak van RVS als kachel ( 50 X 25 X 25 CM )
2 warmtewisselaar uit CV ketel ( goed schoonhouden ! )
3 CV pomp voor het circuleren ( alleen gebruiken als er niemand in bad zit want 230 V )
4 een paar oude computerkasten die we met de slijptol bewerkt hebben tot schoorsteen op maat ( Warmte wisselaar zit in de schoorsteen )
5 2 stukken koperbuis om de warmte wisselaar aan te sluiten en ervoor te zorgen dat de tuinslang niet af fikt in de buurt van de kachel

Foto's zal ik wel een keer plaatsen als het systeempje weer in werking is , moet een intex bad met 5 kuub water warmstoken.
Er zijn plannen om eens te kijken of we hetzelfde in de winter kunnen flikken
ja! pics vind ik een goede :)

( kan je je CV pomp niet vervangen door een vijverpomp op 12V? )
wij draaien nu op puur op de zonnecollector ( 25.6 Graden was t water deze middag op de top :D )
pi_95975783
hebben jullie ook een overdruk ventiel ofzo ergens in de leiding in de buurt van de kachel, want als hij op een of andere manier zijn druk niet kwijt kan is het niet fijn als een koperen leiding openscheurt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_95976051
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 23:08 schreef densmee het volgende:
hebben jullie ook een overdruk ventiel ofzo ergens in de leiding in de buurt van de kachel, want als hij op een of andere manier zijn druk niet kwijt kan is het niet fijn als een koperen leiding openscheurt
wij hadden destijds: vijverpomp int bad.. met een stukje tuinslang aan de koperbuis..

buis door de kachel en hop t andere eind een 10 cm boven de water spiegel terug t bad in

teweinig doorstroming leverde gewoon een stoomkanon op.. :D
pi_96022699
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2010 13:02 schreef T42 het volgende:

[..]

heb ik ook maar dan met een oude koelingbuis van een tap instalatie ;) 60graden water komt er uit
Maar dat is toch rvs?
Heb je dit in de kachel?
Tast chloor rvs niet aan dan?

/edit:

Zo'n ding dus.

[ Bericht 10% gewijzigd door sheriff1983 op 26-04-2011 23:37:02 ]
pi_96024134
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:07 schreef sheriff1983 het volgende:

[..]

Maar dat is toch rvs?
Heb je dit in de kachel?
Tast chloor rvs niet aan dan?
volgens mij wordt t tijd voor een centraaltje voor zwembaden in de tuin + aanverwante zaken :p
  woensdag 27 april 2011 @ 03:41:04 #110
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_96031165
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:29 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

volgens mij wordt t tijd voor een centraaltje voor zwembaden in de tuin + aanverwante zaken :p
Er was nog een oude: Zwembad in de tuin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')