denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..quote:Op zondag 25 maart 2007 12:27 schreef HeyFreak het volgende:
misschien dat je een koperen buis een paar keer kan draaien zodat je een spiraal krijgt en deze binnen in de kachel kan plaatsen?
Weet alleen niet hoe warm dat koper wordt als er geen water door stroomt....
nja, dr in durf ik niet,quote:Op zondag 25 maart 2007 12:32 schreef Yildiz het volgende:
Wat je wil bouwen is dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger
Het valt te doen, en volgens mij bestaan er al kant-en-klare oplossingen voor, dan hoef je het niet zelf te bouwen.
nouja, als er water door stroomt wordt de buis mooi gekoeldquote:Op zondag 25 maart 2007 12:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk heel heet.. teheet eigenlijks denk ik..
Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nja, dr in durf ik niet,
gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)quote:Op zondag 25 maart 2007 12:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
mja t water zal hem wel koelen ja, alleen als die continu water zal krijgenen door t gietijzer krijg je zo fijn een gat ( dus niet
)
daarom leek een uitwendige oplossing mij praktischer?
hangt natuurlijk ook van de dikte afquote:Op zondag 25 maart 2007 12:38 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Gietijzer zou moeten smelten bij zo'n 1200 graden C, dus ik denk niet dat het daadwerkelijk zo heet is.
mja, dan zal t rooster er ook niet meer voor passen denk ik..quote:Op zondag 25 maart 2007 12:41 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
misschien een kleine spiraal met de aansluitingen door de opening van de kachel heen (maar wel ruimte houden om nog hout enzo er in te kunnen gooien natuurlijk)
mjaquote:Op zondag 25 maart 2007 12:47 schreef HeyFreak het volgende:
of je wikkelt een redelijk stuk buis strak om de schoorsteen heen. Hoe langer de buis hoe sneller je de boel op kan warmen natuurlijk.
was ik niet van plan! maar joun idee is leuk reserve idee.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef nickklz het volgende:
Hier doen we het door een radiator van een binnehuisverwarming.
de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...
we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.
LET OP: pomp niet te snel teveel water door.
Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmenquote:Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef nickklz het volgende:
de radiator zwart schilderen, goed doorspoelen!!!!!!!!, snoeren eraan, de waterzuiveringspomp ertussen (die bij die 3m zwembaden zit) en dan doorpompen met het water...
we hebben vorig jaar 31 graden gered. wel is dit afhankelijk van diverse factoren.
ja en t staat minder lelijk dan een zwarte radiator in je tuin ?quote:Op zondag 25 maart 2007 12:52 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Maar met zo'n kachel kun je ook 's nachts de boel opwarmen![]()
heeft ook wel iets denk ik...
Juist! Mijn broer doet dat ook zo.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef nickklz het volgende:
Uhm.... Glas smelt bij 1000 graden... koper bij 1360.quote:Op zondag 25 maart 2007 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nja, dr in durf ik niet,
gezien koper op zo`n 1100 graden al smelt? en ik GLAS in dat ding heb zitten smelten.. en daar heb je 1800~2000 graden voor nodig
hmm. maar krijg je dan als je het leeg laat staan geen reactie van de lucht?quote:Op zondag 25 maart 2007 12:54 schreef nickklz het volgende:
ja inderdaad.. snap het..
het aanbijten gebeurt wel een beetje maar puur de resten van het eerdere gebruik, wel moet je het water langzaam laten lopen , of, sochtends eerst even wat water weg laten lopen ivm stilstaand water wat vervuild.
Ik bedoelde ook eigenlijk de halsquote:Op zondag 25 maart 2007 12:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja
om de schoorsteen lijkt me een slecht idee omdat die er altijd af gaat.. en die is ook niet zo stevig
de hals van de ketel leek me zelf de beste plaats, gewoon van boven beginnen met draaien en dan naar beneden.. dan moet ik toch wel een wikkeling of 5 kunnen halen toch
Trouwens.. vreet t chloorhoudende water die zooi niet aan![]()
messing en chloor gaat wel gezien de pompkoppelingen daar van zijnquote:Op zondag 25 maart 2007 12:58 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook eigenlijk de hals![]()
Je moet dan wel uitkijken dat je de buis niet gaat knikken. Ik weet trouwens niet hoe chloor met koper reageert. Hopelijk niet zo slecht als met RVS
ah!quote:Op zondag 25 maart 2007 13:00 schreef nickklz het volgende:
wij laten hem hier nooit leeg staan.. alleen in de winter wordt hij opgebergdopgeborgen
en een pompje natuurlijkquote:Op zondag 25 maart 2007 13:07 schreef HeyFreak het volgende:
Ik zou het gewoon zo proberen, een rolletje wicu van 5 meter ofzo kopen bij de gamma, zoveel mogelijk wikkelingen maken, een kogelkraantje er op knellen, rubberen slang naar het zwembad en van zwembad naar kachel.
Nadeel daarvan is dat je de temperatuur lastig kunt regelen. Je zou iets kunnen proberen met een thermostaatkraan, daar zit al een regelunit in. Maarja, een thermostaatkraan onder water in je bad is misschien ook zo wat...quote:Op zondag 25 maart 2007 16:15 schreef Walter-Ego het volgende:
Gewoon een vuurtje onder je zwembad stoken?Dat heb ik ooit in Denemarken gezien. Gietijzeren kuipen een halve meter boven de grond, vuurtje eronder en je water is zo warm en blijft warm. Uiteraard zat er wel een extra plaat tussen de vlammen en de badkuip, anders verbrandt je je kont.
Ehm vriend, wat denk je? De zomers worden steeds warmer en dan ga jij emmeren overquote:Op zondag 25 maart 2007 12:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
Hoi
in de zomer hebben we altijd een zwembad in de tuin staan, je wel zo`n 3 meter ding en dan
en een centimeter of 60 diep,
nou duurt dit best lang voor dit door de ZON op temperatuur is,
ja maar 18 graden is wel wat koud :pquote:Op zondag 25 maart 2007 18:28 schreef sanni het volgende:
[..]
Ehm vriend, wat denk je? De zomers worden steeds warmer en dan ga jij emmeren over
" op temperatuur brengen? " [afbeelding] Of ga je douchen? [afbeelding] Man.. een zwembad is
dacht ik om af te koelen,wil jij het weer gaan verwarmen.[afbeelding]
zie OPquote:Op zondag 25 maart 2007 21:10 schreef densmee het volgende:
heb je een foto van de kachel
en als je kunt lassen waarom niet iets van koker staal oid
water koelt snachts echt hard af hoorquote:Op zondag 25 maart 2007 22:19 schreef popolon het volgende:
Waarom zou je een badje van 60cm diep willen verwarmen eigenlijk?
Met een paar dagen zon zit je zo op temperatuur, solarcover 's avonds er overheen en klaar.
Dat hoef je mij niet te vertellen.quote:Op zondag 25 maart 2007 22:21 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
water koelt snachts echt hard af hoor
Zeker omdat de filter ook nog loopt in de nacht
hangt van de flow af ehquote:Op maandag 26 maart 2007 00:28 schreef Marsepein het volgende:
Ik wil je waarschuwen met het bouwen van deze oplossing, het water wat je langs de kachel wilt leiden gaat zeker koken, en kokend water is gevaarlijk want dat bouwt druk op, met alle mogelijke gevolgen.
Ook de uitstroom opening in het zwembad zul je goed moeten beschermen, ivm verbrandingsgevaar bij heet water.
Dit lijkt me een slechte oplossing.
Hehe, grappig ding.quote:Op maandag 26 maart 2007 11:45 schreef Remco_h het volgende:
ik zag een tijd terug (op inet) een badkuip met verwarming door een open vuur..
dat werkte zonder pomp maar met t principe dat warmte stijgt en dus zelf koud water aanzuigt.. geen pomp nodig dus.. dat was een metalen pijp om een vuurkorf gewikkeld..
ik zal de link eens opzoeken
(gevonden)
http://www.dutchtub.nl/
als je zoiets kan namaken, geen probleem!
t bijgeleverde filterpompje heeft echt niet voldoende capaciteit hoorquote:Op maandag 26 maart 2007 01:48 schreef popolon het volgende:
Vraag me toch af, wat moet je met twee pompen met zo'n bad?
Lijkt me totale overkill.
mja alleen dan mis ik mn schoorsteen zoquote:Op maandag 26 maart 2007 11:45 schreef Remco_h het volgende:
ik zag een tijd terug (op inet) een badkuip met verwarming door een open vuur..
dat werkte zonder pomp maar met t principe dat warmte stijgt en dus zelf koud water aanzuigt.. geen pomp nodig dus.. dat was een metalen pijp om een vuurkorf gewikkeld..
ik zal de link eens opzoeken
(gevonden)
http://www.dutchtub.nl/
als je zoiets kan namaken, geen probleem!
Dat zou kunnen maar ik betwijvel als dat echt zal werken, denk dat de flow dan te langzaam is en dat je dan krijgt wat Marsepein zegt..quote:Op maandag 26 maart 2007 14:15 schreef longinus het volgende:
als je slim bent maak je in de leiding twee eenrichtingsventielen, dan werkt het als een koffiezetapparaat en zuigt het zijn eigen water aan, smelten zal het niet doen.
brandhout kost minderquote:Op maandag 26 maart 2007 17:32 schreef Pikkebaas het volgende:
Waarom hang je niet iets van een electrische dompelverwarmer erin ?
In dat andere topic staat ook nog ergens en link naar verwarming dmv zonnepanelen.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
brandhout kost minderen zo`n elektisch ding heeft veel meer vermogen nodig dan
zonnepanelen moet je ook aanschaffenquote:Op dinsdag 27 maart 2007 17:44 schreef popolon het volgende:
[..]
In dat andere topic staat ook nog ergens en link naar verwarming dmv zonnepanelen.
Ik weet echter niet of het dat gedoe nou echt allemaal waard is.
Mierenneuker modusquote:Op maandag 26 maart 2007 17:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
brandstof, snoeihout uit eigentuin,
en bij verbranding leverd dat net zoveel schadelijke rommel op dan als ik het weg laat rotten!
dat hout heeft in zn levensduur genoeg zooi omgezet naar zuurstofquote:Op dinsdag 27 maart 2007 18:47 schreef Bierie het volgende:
[..]
Mierenneuker modus![]()
Als je organisch materiaal verbrand is het wel degelijk schadelijker voor het milieu dan dat je het natuurlijk zou laten wegrotten
Buiten dat. Het klinkt mij erg als een houtje-touwtje oplossing wat je van plan bent...
Nou ben je natuurlijk vrij om te doen wat je wilt. Maar ik denk dat een zwart geverfde radiator echt stukken beter zal werken.
Ben overigens wel benieuwd naar je constructie uiteindelijk, foto's zijn welkom![]()
Dat zou kunnenquote:Op dinsdag 27 maart 2007 18:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Als je nou eens een drijvende metalen schaal neemt. En daar dan een vuur op stookt.
Is ook nog eens decoratief.
uiteraard!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 19:49 schreef popolon het volgende:
't Zal me benieuwen, wel foto's plaatsen van het resultaat graag.
quote:Op woensdag 28 maart 2007 14:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik weet niet, zou kunnen maar zwartzeil is ook niet goedkoop volgens mij?
chemi komt er toch al amper inquote:Op woensdag 28 maart 2007 16:12 schreef popolon het volgende:
OuTannu, kijk ook eens hier
Het grootste poolforum wat ik ken, dat subforum is alleen al voor 'Pool Construction and Repair'.Daar zal je zeker ook wat kunnen vinden.
Ik heb er veel nuttige informatie kunnen vinden, zeker mbt het schoonhouden van je zwembad op een goedkope manier ipv dure chemicalien.
Je met 30cm diepte hoef je dat ook niet zo strak in de gaten te houden.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
chemi komt er toch al amper infilter wat we zelf geknutseld hebben werkt erg goed!, water wordt er niet groen van en als er een paar dagen niet in gebadderd is ff met de steel en borstel van de stofzuiger over de bodem ( welke natuurlijk aangesloten is op de filterpomp
) en schoon is het weer!
vorigjaar aant eind vd zomer eens zo`n testkit gekocht met wat zut er bij omdat t in de aanbieding was, t water was prima
verdubbel dat maarquote:Op woensdag 28 maart 2007 17:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Je met 30cm diepte hoef je dat ook niet zo strak in de gaten te houden.
Werkt gewoon.quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
verdubbel dat maar
en poolforum is stuk of ligt t aan moi?
Ik ook niet. Poolforum is verdronkenquote:
aah! ben ik niet de enigequote:Op woensdag 28 maart 2007 18:39 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ik ook niet. Poolforum is verdronken![]()
Aha, dus je hebt al een filterpomp enzo.quote:Op woensdag 28 maart 2007 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
chemi komt er toch al amper infilter wat we zelf geknutseld hebben werkt erg goed!, water wordt er niet groen van en als er een paar dagen niet in gebadderd is ff met de steel en borstel van de stofzuiger over de bodem ( welke natuurlijk aangesloten is op de filterpomp
) en schoon is het weer!
die pompt wat meer liters per uur weg dan dat die tuinslang kan opwarmenquote:Op donderdag 29 maart 2007 10:31 schreef mgerben het volgende:
[..]
Aha, dus je hebt al een filterpomp enzo.
Dan zou ik je aanraden om eens een paar meter zwarte slang (meer=beter) extra eraan te koppelen en die opgerold (spiraalvorm) op het zuiden te richten. Dat is gewoon gratis verwarming, de hele dag door, en je hoeft geen ingewikkelde constructies te maken.
Wat betreft dat zwarte zeil; dat werkt ook (je kunt het ook prima allebei doen) en het werkt juist als je het op de bodem legt. De warmte zal dan natuurlijk ook op de bodem vrijkomen.
Geeft toch niet?quote:Op donderdag 29 maart 2007 11:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
die pompt wat meer liters per uur weg dan dat die tuinslang kan opwarmenof ik moet zo veel slang nemen dat t ook niet meer leuk is
![]()
in dat std pompje zit zo`n filtercasette. die ken je vast wel, kost een kapitaal en je kan ze ook niet echt schoon krijgen meerquote:Op donderdag 29 maart 2007 14:20 schreef mgerben het volgende:
[..]
Geeft toch niet?
Het hoeft toch niet persé met 36Co te worden teruggepompt?
Het gaat erom dat het warmer wordt, niet dat het meteen op de gewenste temperatuur wordt gebracht.
Jazeker, hoe langer die slang, hoe beter het is. Maar het water zal gewoon geleidelijk opwarmen.
Ik ben wel nieuwschierig naar hoe je dat filter hebt gemaakt. Zelf gedaan zei je?
hehe, dit is wel bijna 70 meter slang wat er licht..quote:Op zaterdag 28 april 2007 17:24 schreef Faithz het volgende:
Was vandaag bij iemand die het toevallig over je constructie had.. ik zei: hej, die heeft ook een topic op fok!
Wereld is klein
Ik heb ook plannen om ons zwembad op een dergelijke manier te verwarmen. Op het garage dak kunnen we zwarte slang leggen. Voor het oppompen kunnen we een simpele opvoerpomp gebruiken. Daartussen een mooi filter en klaar.
quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
hatseleflats!
www.xepo.nl/collector.JPG
een schoonheidsprijs wint het niet.. maar het werkt wel o/! nu alleen nog ff geleiders maken.. maar dat mag de pret niet drukken :p
zet hem express niet tussen de img tags
Ik zie hete hele plaatje niet. Figuurlijk dus.quote:Op zaterdag 28 april 2007 16:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
hatseleflats!
www.xepo.nl/collector.JPG
een schoonheidsprijs wint het niet.. maar het werkt wel o/! nu alleen nog ff geleiders maken.. maar dat mag de pret niet drukken :p
zet hem express niet tussen de img tags
heb ik ook maar dan met een oude koelingbuis van een tap instalatiequote:Op maandag 13 september 2010 10:26 schreef joylon het volgende:
Jodeloooo allemaal,
Het is al even terug dat jullie op dit forum geschreven hebben, maar het is nog leuker om jullie te melden dat het systeem perfect werkt.
Heb deze zomer een zwembad ingebouwd, met zandfilter etc tec.
We hebben een gietijzeren houtkachel naast het bad geplaatst, met daarin 10 mtr al gedraaid koper.
Beide uiteinden ongeveer 30 cm uit da kachel.
Niks geen toestanden of smeltende delen, maar gewoon warm water in je bad.
topssysteem.
Foto's?quote:Op maandag 13 september 2010 10:26 schreef joylon het volgende:
Jodeloooo allemaal,
Het is al even terug dat jullie op dit forum geschreven hebben, maar het is nog leuker om jullie te melden dat het systeem perfect werkt.
Heb deze zomer een zwembad ingebouwd, met zandfilter etc tec.
We hebben een gietijzeren houtkachel naast het bad geplaatst, met daarin 10 mtr al gedraaid koper.
Beide uiteinden ongeveer 30 cm uit da kachel.
Niks geen toestanden of smeltende delen, maar gewoon warm water in je bad.
topssysteem.
moauw das zo op te lossen toch?quote:Op vrijdag 17 september 2010 14:38 schreef pdiscs het volgende:
Eigenlijk zou je iets als dit moeten kunnen maken:
[ afbeelding ]
Alleen moet het water dat in je zwembad stroomt niet te warm zijn, anders heb je kans dat je zwembad (kunststof) smelt.
Nog niet, maar ik hoop na het weekend meer te kunnen vertellen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:13 schreef wendy79 het volgende:
Ik ben inmiddels benieuwd of er nog mensen zijn die het tuinkachel gebeuren hebben uitgeprobeerd. Wij zitten er namelijk ook aan te denken dit te gaan doen.
Heb van het weekend het eea geprobeerd met een koperen pijp 15mm bij 5 meter:quote:Op woensdag 20 april 2011 23:43 schreef sheriff1983 het volgende:
[..]
Nog niet, maar ik hoop na het weekend meer te kunnen vertellen.
Ga het eerst uitwendig proberen door een koperen buis om de schoorsteen te wikkelen van een gietijzeren kachel.
Zwembad heb ik reeds vol laten lopen, zo'n bestway ding van 4,57m diameter.
Kachel dient tevens dienst als verwarming van de zitplek onder de overkapping (overkapping is er nog niet, maar die zal het weekend erna gemaakt worden).
Ben benieuwd.
je moet idd een beste oppervlak hebben.. wij hadden t met 5 meter in de kachel.. ( alleen die loeders van knelkoppelingen en soldeerkoppelingen gingen dus altijd lekken door de hitte..quote:Op maandag 25 april 2011 21:59 schreef sheriff1983 het volgende:
[..]
Heb van het weekend het eea geprobeerd met een koperen pijp 15mm bij 5 meter:
- Om de rvs schoorsteen gewikkeld.
Resultaat nihil, +/- 1 graad verschil als ik hem rustig laat rondpompen.
- In de kachel zelf.
Dit werkt wel redelijk, 6 graden verschil.
Echter kon ik er niet veel hout in doen omdat de koperen pijp een beetje in de weg zat.
Ga nu een langere koperen pijp gebruiken van 10 of 15 meter, dikte 12mm.
Deze ga ik zo buigen dat hij helemaal bovenin de kachel past zodat ik de kachel wel helemaal vol hout kan gooien.
Ik verwacht dat er op deze manier het water er veel warmer uit zal komen.
Zodra het af en werkend is plaats ik wat foto's.
ja! pics vind ik een goedequote:Op maandag 25 april 2011 22:52 schreef Martinovibes het volgende:
Ik ben daar al 2 jaar mee aan het spelen en kan koud leidingwater met de kraan wijd open met gemak naar een graad of 50 krijgen en als ik echt vol gas stook gaat het nog wel hoger ook.
1 Oude prullenbak van RVS als kachel ( 50 X 25 X 25 CM )
2 warmtewisselaar uit CV ketel ( goed schoonhouden ! )
3 CV pomp voor het circuleren ( alleen gebruiken als er niemand in bad zit want 230 V )
4 een paar oude computerkasten die we met de slijptol bewerkt hebben tot schoorsteen op maat ( Warmte wisselaar zit in de schoorsteen )
5 2 stukken koperbuis om de warmte wisselaar aan te sluiten en ervoor te zorgen dat de tuinslang niet af fikt in de buurt van de kachel
Foto's zal ik wel een keer plaatsen als het systeempje weer in werking is , moet een intex bad met 5 kuub water warmstoken.
Er zijn plannen om eens te kijken of we hetzelfde in de winter kunnen flikken
wij hadden destijds: vijverpomp int bad.. met een stukje tuinslang aan de koperbuis..quote:Op maandag 25 april 2011 23:08 schreef densmee het volgende:
hebben jullie ook een overdruk ventiel ofzo ergens in de leiding in de buurt van de kachel, want als hij op een of andere manier zijn druk niet kwijt kan is het niet fijn als een koperen leiding openscheurt
Maar dat is toch rvs?quote:Op maandag 13 september 2010 13:02 schreef T42 het volgende:
[..]
heb ik ook maar dan met een oude koelingbuis van een tap instalatie60graden water komt er uit
volgens mij wordt t tijd voor een centraaltje voor zwembaden in de tuin + aanverwante zaken :pquote:Op dinsdag 26 april 2011 23:07 schreef sheriff1983 het volgende:
[..]
Maar dat is toch rvs?
Heb je dit in de kachel?
Tast chloor rvs niet aan dan?
Er was nog een oude: Zwembad in de tuinquote:Op dinsdag 26 april 2011 23:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
volgens mij wordt t tijd voor een centraaltje voor zwembaden in de tuin + aanverwante zaken :p
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |