abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2905485
Ok dit is absoluut niet om een heftige discussie los te maken, ik ben alleen benieuwd.
Ik las in onderstaand artikel dat een hoop Black Metal bands er fascistische ideeën op na houden, zijn er hier mensen die zelf naar Black luisteren of op een andere manier hier meer vanaf weten.
Is Black metal nu een aanduiding die alleen op dit soort bands slaat of is het gewoon een metal genre waar net als in een hoop muzieksoorten ook fascistische bands tussen zitten? En wat is de omvang en sfeer binnen van deze scene?

het artikel van Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka

NewOldSkoolHardcoreNuMetalTriphopTechnoBreakBeatPopAcidDrumnBassHiphop
pi_2905595
Mja, niet alles. Veel bands wel, maar lang niet allemaal denk ik. Sowieso blijft Black Metal vaak een dubieuze scene, maar dit artikel generaliseerd wel een beetje. Maar ach.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 23 januari 2002 @ 00:59:13 #3
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_2905703
Ach ja, kafka....
quote:
Wie denkt dat het slechts gaat om smakeloze podiumacts, heeft het mis. Black Metal is een miljoenenindustrie en diverse bands dringen af en toe door tot de bakken in de gewone platen zaak.
Jaja, black-metal bands verkopen overal de grootste zalen helemaal uit, enorm veel airplay en de clips vliegen je om de oren...

Kom op zeg, wat een gelul.

quote:
Er zijn vanuit de Black Metalscene diverse contacten met serieuzere extreemrechtse bewegingen en organisaties. Muziek wordt daarbij als middel gebruikt om politieke propaganda te verspreiden
Dat is vrijwel met iedere "hardere" muzieksoort zo.

Tja, kafka. "Wij doen eerst en dan denken wij pas". Namen noemen, en er dan achter komen dat het helemaal niet zo is....

Om antwoord te geven op je vraag: Ja, er zijn fascistische black metal bands,en ja, dat met die moorden is allemaal echt gebeurt. Meer info hierover kan je vinden in het boek "Lords of chaos".

Nog een antwoord: Nee, niet alle black metal bands zijn fascistisch.

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_2905948
Hoe je van bier ?
Doh..
pi_2906148
Weer zo'n voorbeeld van hoe een muziekgenre een slechte naam krijgt wegens een aantal rotte appels...Zonde...
pi_2906216
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 01:22 schreef babyface het volgende:
Hoe je van bier ?
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  woensdag 23 januari 2002 @ 09:09:06 #7
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_2906963
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 00:59 schreef Elegy eigenlijk alles al
Amen.

Met de huidige CD prijzen is waarschijnlijk elk muziekgenre een miljoenenindustrie

We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_2907047
Mhah welke muzieksoort kan niet fascistisch zijn?
Ik bedoel Hardcore net alsof dat niet zo is.
pi_2907646
Men vergeet wel weer, dat de meeste andere black metal bands en labels de in het artikel genoemde bands en labels (vooral berzeker records) boycotten.

tsja, het is natuurlijk altijd gemakkelijk een subcultuur aan te pakken op basis van vooroordelen en een paar rotte appels.

pi_2907730
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 00:59 schreef Elegy het volgende:
Ach ja, kafka....
[..]
Wat is dat voor een halve zool? Gereformeerde netpriester?

Voor mij liever black metal dan zwarte kous

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 23 januari 2002 @ 11:18:38 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_2907847
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 11:05 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Wat is dat voor een halve zool? Gereformeerde netpriester?

Voor mij liever black metal dan zwarte kous

Zwarte netkousen

Maarre...jij weet niet wie Kafka was?

pi_2908351
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 11:18 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Zwarte netkousen

Maarre...jij weet niet wie Kafka was?

Kamiel kafka is mijn alter-ego Franz was een beroemd schrijver. Deze kafka klinkt als geen van beiden.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_2908355
het is i.i.d. wel erg generaliserend dat stukje, in dit stukje over de band "Zyklon" laat Kafka zich en stuk genuanceerder uit.

http://www.xs4all.nl/~afa/alert/3_5/pop.html

Het is inderdaad geen verschijnsel wat niet alleen in de Black scene voorkomt; in de Punk en Hardcore scene komt het ook voor.
om nog maar te zwijgen over sommige rasistische("zwarte")hiphop groepen.

[off-topic]
p.s. zij er ook fascistiche lounge of disco bands ?
[/off-topic]

NewOldSkoolHardcoreNuMetalTriphopTechnoBreakBeatPopAcidDrumnBassHiphop
  woensdag 23 januari 2002 @ 12:28:49 #14
17266 xLenorex
Cute little dead girl
pi_2908441
Kafka is een organisatie die je niet serieus KAN nemen heb ik helaas uit ervaring gemerkt. In hun heksenjacht naar alles wat maar een beetje rechts eruiztiet zijn ze al lang uit het oog verloren waar het nou eigenlijk om draait. Ik heb zelf wel een keer met ze gemailt omdat ze ervoor gezorgd hadden dat Dies natalies niet in nederland op kon treden. Ook een band waar geruchten over rondgaan dat ze extreem rechts zouden zijn, iets wat ze zelf echter ten stelligste ontkennen en ze hebben er zelfs een rechtzaak over gewonnen. iets wat kafka allemaal niet interesseert, ze hebben letterlijk gezegd dat als iemand of iets alleen beschuldigt wordt van extreem rechtse sympathien dat voor hun genoeg is voor een heksenjacht. bewijzen e.d vinden ze niet interessant.

Natuurlijk zijn er wel fascistische bands in de black metalscene, net als in veel andere scenes. Maar dit is zeker niet representatief voor de rest van de black metalscene. Ik heb een paar jaar in die scene rondgehangen (tot ik m'n interesse verloor)en in al die tijd maar een incident meegemaakt van een paar skinheads die de hitlergroet maakten op een concert.

winst: geheim 8)
pi_2908601
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 12:28 schreef xLenorex het volgende:
[..] Ik heb zelf wel een keer met ze gemailt omdat ze ervoor gezorgd hadden dat Dies natalies niet in nederland op kon treden. Ook een band waar geruchten over rondgaan dat ze extreem rechts zouden zijn, iets wat ze zelf echter ten stelligste ontkennen en ze hebben er zelfs een rechtzaak over gewonnen. iets wat kafka allemaal niet interesseert, ze hebben letterlijk gezegd dat als iemand of iets alleen beschuldigt wordt van extreem rechtse sympathien dat voor hun genoeg is voor een heksenjacht. bewijzen e.d vinden ze niet interessant.
[..]
Weet je dat Kafka harstikke fascistisch is? ECHT WAAR HOOR!

dus ze zouden nu een heksenjacht opzichzelf moeten ontketenen... handig

pi_2909500
Ach ik heb ook wel eens problemen thuis.
pi_2909646
Bezerker Records (Nah ja, 1 18 jarig jochie is dat, heb hem eens gezien) heeft het goed verprutst voor de rest. Maar ja, die Kafka is slechts een van de zovele Anti-Fascistische organisaties, die elkaar allemaal proberen te overtreffen, door voornamelijk metal zwart te maken. Zo heeft mijn huisforum regelmatig de Antifa over de vloer.
  woensdag 23 januari 2002 @ 20:19:43 #18
1358 Xhorder
He's back...
pi_2914380
quote:
Bezerker Records (Nah ja, 1 18 jarig jochie is dat, heb hem eens gezien) heeft het goed verprutst voor de rest.
Ach.. hij is al een paar keer gepakt voor het verspreiden van racistische flyers enzo. En er zijn al eens invallen geweest. Elk land heeft wel zo'n labeltje, stellen niks voor..
... na vijf jaar
  woensdag 23 januari 2002 @ 20:27:42 #19
17645 Soundlevel
Nu in een nieuw vel !
pi_2914459
Dit is dus echt zware onzin !!!
Een paar jaar geleden wilden ze Slayer ook al aanklagen omdat een paar jochies door de teksten van Slayer zouden zijn aangezet tot het vermoorden van iemand.

En ja, er zitten weirdo's tussen, zoals bijvoorbeeld de zanger van Deicide die een Satanskruis in z'n voorhoofd heeft laten branden (AUW), maar dat zijn weer de uitzonderingen op de regel.
Flink over-gegeneraliseerd !!

Mundus vult decipi, ergo decipiatur
pi_2914617
Een heel aantal Noorse Black metal bands kreeg begin jaren 90 inderdaad het predikaat fascistisch opgedrukt. Dit was heel kortzichtig. Ze waren wel verschrikkelijk nationalistisch ja en wilde de oude Viking Cultuur herstellen in hun land. Voor een aantal bands hoorde buitenlander haat daar ook bij ja. Ging vroeger veel naar black metal concerten en heb slecht 1 keer een puber met z'n handje in de lucht zien staan. Ga voor de gein eens naar een harcore party, dat zijn de plekken waar neo nazi's op afkomen, geen black metal feesten

Whahaaaaaaaaaaa het stukje van Kafka is echt om te huilen. Het slaat de plank echt helemaal mis. Grnishnack (Vikarnes) heeft helemaal geen fan vermoord, maar heeft een bandlid van Mayhem om zeep geholpen. Dit laat duidelijk zien dat kafka wel erg slecht geinformeerd is. Reden genoeg om de rest van het stuk totaal niet serieus te nemen.

[b] You don't need to, emerge from nothing.... you don't need to tear away... [/b]
pi_2914772
Hmm, ik ga toch een beetje advocaat van de duivel spelen... (hoor ik daar een driedubbele woordspeling? )

Het mag dan best zo zijn dat er vreselijk gegeneneraliseerd wordt in dat artikel, dat er genoeg andere muziekstromingen zijn waarin ook fascistische denkbeelden worden uitgedragen, en dat Kafka zelf ook geen geweldige organisatie is, het is wel een feit dat het gebeurt. Dat er bandleden zijn die mensen vermoord hebben is toch wel schokkend. En kennelijk is het dan heel makkelijk om van black metal en satanisme te vervallen naar rechts-extremisme. Dat vind ik best wel eng eigenlijk... zeker omdat ik de muziek zelf best kan verdragen

Gelukkig heeft het recht-extremisme geen grote groepen aanhangers (in vergelijking met andere overtuigingen) en moet alles vrij stil georganiseerd worden, vandaar dat ook het aantal excessen onder de black metal bands of hun aanhangers wel meevalt. Maar dat het verband er duidelijk is kan ik niet ontkennen...

Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
  woensdag 23 januari 2002 @ 21:14:55 #22
17645 Soundlevel
Nu in een nieuw vel !
pi_2915065
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 20:55 schreef Anton het volgende:
Maar dat het verband er duidelijk is kan ik niet ontkennen...
Ben ik wel met je eens, maar dat zegt nog nix.
Dan krijg je ook weer dat soort verhalen dat alle mensen met een haakneus en kleine oogjes crimineel zijn.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur
  woensdag 23 januari 2002 @ 21:22:39 #23
13973 ranja
image means nothing
pi_2915217
quote:
(...) en maakte zijn Black Metal band Absurd belachelijk

En dat dit:

quote:
elter beschrijft in een interview Adolf Hitler als "A very powerful and strong caracter.
Also a master in giving speeches, also thanks to Goebles".
Tja, dat is toch ook zo? Ik bedoel, zonder het ook maar 1 letter eens te zijn met wat hij zei kun je moeilijk ontkennen dat hij meester was in het overtuigen van de mede (duitse) mens... maar das geen discussie voor muziek.
  woensdag 23 januari 2002 @ 21:35:17 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_2915412
En als laatste dit:
quote:
Het zou echter zeker niet de eerste keer zijn dat extreemrechts
probeert via een subcultuur toegang te krijgen tot de hoofden van jonge
mensen.

Klopt, maar dat zegt toch niks? Proberen ok... er zijn meer tegenstanders dan medestanders voor zover ik weet. Je kunt van black metal vinden wat je wilt, maar ooit iemand met hakenkruis of van de kkk een bijbel zien verbranden? Of met een omgekeerd kruis getekent/getatoeeerd zien rond lopen? Nee, naar mijn beleving is een fascist iemand die met de bijbel in de hand op alles kotst wat niet arisch en 'christelijk' is, en black metal iets wat kotst op alles wat met de bijbel te maken heeft, in elk geval het 'god goed, duivel fout' deel... dat er mensen zijn die weer eigen ideeen hebben hou je altijd, concerten van Toy dolls en Dead kennedys zijn/waren ook berucht vanwege de nazi's, wat bij de DK natuurlijk leidde tot de song 'nazi punks fuck off'.
Waar het om gaat is dat naar mijn idee mensen die het Black metal leven 'serieus' nemen, nooit iets met een fascist te maken zal willen hebben....
  woensdag 23 januari 2002 @ 21:47:32 #25
12572 terabyte
ongelooflijke nerd
pi_2915580
quote:
Op woensdag 23 januari 2002 20:41 schreef ProgressiveHouseDude het volgende:
Ga voor de gein eens naar een harcore party, dat zijn de plekken waar neo nazi's op afkomen, geen black metal feesten
Idd!

Daarom ga ik (=hardcore liefhebber, niet blank) tegenwoordig niet meer naar hardcore feestjes. Tevaak op mn bek gerost. 1tje kan ik misschien wel aan, maar vooral als ze met een groep zijn kan je niks meer.

Triest eigenlijk.

Dual AMD Ahtlon XP 3000+, 1024 MB PC3100 DDR-RAM, 2x 100 GB 10.000 RPM HDD SCSI, GeForce4 Ti4600 128MB+DVI, 17" TFT, DVD+RW/R 228K 12/10/32/2,5[br][br]Vraag gratis een @ik.besta.niet.meer e-mailadres aan!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')