Wie nog wel of niet?
Bovendien ben ik op zondagochtend veelste brak van zaterdagavond, dus dan ga ik echt niet vroeg mn bed uit om naar de kerk te gaan om daar liedjes te zingen en wat geprevel aan te horen.
... maar een mis? Nee, dank je feestelijk. Bovendien slaap ik liever uit op zondag.
Kweenie hadden we zin in, er was een tentoonstelling van de world press photo ofzow
Ik vind het trouwens wel tof om in grote steden de kerken af te gaan. Die zijn gewoon op architectonisch gebied prachtig gebouwd dus dat trekt me dan wel weer.
Maar om kerken te bezoeken om te geloven, nou nee!
Mijn conclusie: De kerk is ouderwets.
De bijbel is gewoon een boek verzonnen door wijze heren, en diende als een soort wetsboek.
Vroeger (Bijbel tijdperk) zagen ze een Vulkaan uitbarsting aan als een Boze God, direct werden er overs gebracht, idem met Aardbevingen enz.
Zelfde met 90% van alle oorlogen, deze werden meestal door Geloofsovertuigingen begonnen.
Zijn er nog meer mensen hier die naar de kerk gaan (voor henzelf en niet voor je ouders?)
quote:Met m'n ex ging ik in Amsterdam wel 's naar 'n Christen-kerk, speciaal voor mensen uit Afrika. Op zich zijn dat soort kerken veel meer relaxed dan katholieke kerken. Alleen staat 't geloof me gewoon tegen, omdat er teveel ellende door onstaat, hoofdzakelijk door 'n stel fanatiekelingen die teveel geloven (oorlogen & overbevolking). Zolang ik in mezelf geloof ben ik tevreden & hoef ik niet te "vluchten" in 'n bepaald geloof. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb op zich niks tegen gelovige mensen, daar heb ik dan ook alle respekt voor, maar ik ben 't gewoon niet met 'n hoop dingen eens, die bepaalde geloven verspreiden (tegen homo's, tegen anti-conceptie ed.)
Op zondag 28 oktober 2001 13:56 schreef Chickendorp het volgende:
Ik ben dus 1 van de weinigen die wel gaan.
Zo weinig zijn het er overigens niet hoor, maar de gemiddelde forumbezoeker hier zal wel niet gaan.
Zonet ben ik er nog geweest, ik snap best dat jullie het ouderwets vinden, maar als je eenmaal erdoor geraakt bent dan ben je helemaal verkocht.
Het is zo mooi dat iemand voor je wilt sterven zodat jij in de hemel kan komen zonder dat je het verdient hebt.
Maar met dat ouderwetse heb ik soms ook nog wel moeite, maar als je met een boel jeugd in de kerk zit dan valt dat heel erg mee.Zijn er nog meer mensen hier die naar de kerk gaan (voor henzelf en niet voor je ouders?)
quote:Dat jij zo denkt komt voort uit je geloof of uit jezelf, en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Het is zo mooi dat iemand voor je wilt sterven zodat jij in de hemel kan komen zonder dat je het verdient hebt.
Mensen zoals ik echter, die niet in bijvoorbeeld een hemel geloven, voelen zich hier niet door aangesproken. Daarom ga ik (wij) dus niet naar de kerk
quote:Het zal er wel erg druk zijn zeg
vroeg ons of we wat kwamen rondkijken fzow...
hebben toen best een boeiend gesprek gehad eik
maaruh, ben atheist, ga alleen nog naar de kerk met pasen en kerstmis. Doe ik voor m'n oma.
Door de gebeden leer je meer over jezelf als mens dan over God (of hoe je Haar ook wilt noemen). Als je er werkelijk mee bezig bent, dwingt het je na te denken over wie je bent, wie je wilt zijn en hoe je in het leven wilt staan.
Kan natuurlijk allemaal ook zonder gebeden en/of God, maar ik kan niet geloven dat het allemaal een toevalstreffer van een enkel molecuul en een knal is geweest, er moet een groter Denkraam aan te pas zijn gekomen. Wanneer het allemaal door een toeval komt, is mijn leven ook een toeval en wat voor kader heb ik dan? Het maakt het allemaal te los, te onverbindend, te
Maar goed, nu geen tijd om daar dieper op in te gaan, volgens mij is/zijn daarover ook al (een) ander(e) topic(s), en ik denk dat de discussie tussen gelovige en atheist niet in een aantal posts is op te lossen.
quote:- Er is geen god (bewijs maar dat ie wel bestaat)
quote:Niet te doen en een onredelijk verzoek.
Op maandag 29 oktober 2001 01:06 schreef Aaargh! het volgende:
- Er is geen god (bewijs maar dat ie wel bestaat)
quote:Jezus heeft bestaan, punt. Ik ben atheïst, maar er zijn bewijzen genoeg dat Jezus bestaan heeft. Hij is volgens mij alleen gestorven aan het kruis.
- Jezus is dus, als ie al bestaan heeft, voor niets gestorven
quote:
- Als jezus tegenwoordig geleefd zou hebben zat ie al lang in een tehuis
quote:Waarom geloven mensen in astrologie, wonderen, de NS, ...
- Hoe kan een mens nu in zoiets onwaarschijnlijks als een god geloven zonder daarvoor bewijs te hebben ?
quote:Dat is het mooie ervan, het heet geloof omdat je geen aantoonbaar bewijs hebt, als je gelooft, heb je geen bewijs nodig.
Op maandag 29 oktober 2001 01:06 schreef Aaargh! het volgende:[..]
- Er is geen god (bewijs maar dat ie wel bestaat)
- Jezus is dus, als ie al bestaan heeft, voor niets gestorven
- Als jezus tegenwoordig geleefd zou hebben zat ie al lang in een tehuis
- Hoe kan een mens nu in zoiets onwaarschijnlijks als een god geloven zonder daarvoor bewijs te hebben ?
Voor veel mensen is het onbegrijpelijk, dat ik zoveel 'leuke' dingen opzij zet omdat het 'van de bijbel moet', maar dat zie je dan verkeerd: ik doe het niet, omdat God het niet wil, en om mezelf eraan te herinneren dat ik hetzelfde wil als wat God wil, ga ik elke zondag naar de kerk.
ach, ik kan nog zoveel redenen noemen dat ik geloof, maar ik heb al zo vaak zulkke discussies gehad, heel erg leerzaam, zowel dat ik van andere kanten op mijn geloof leer kijken, als dat ik zo leer om mijn mening goed te formuleren.
Het probleem is echter altijd dat de discussie eindigt en dat beide partijen overtuigd blijven van hun gelijk ,dus in zekere zin heeft het geen nut als je je niet openstelt voor de mening van de ander.
Oplossing: gewoon op zondagmiddag terug gaan naar mn eigen flatje (zondagmorgen durven ze me niet te storen, hebben ze 1x gedaan en dat hebben ze geweten...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |