Pim Fortuyn, de nieuwe Rasoel ?
Tim Mudde
België heeft zijn sex- en corruptieschandalen en zo hebben de Noordelijke Nederlanden de ‘varkenspest’ en ‘het Orakel van Amsterdam, Frits Bolkestein’. Een iets minder geruchtmakende gebeurtenis speelt zich af in de krochten van de (links) intellectuele geest: het boek van Pim Fortuyn.
Voormalig hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit, columnist in het conservatieve weekblad Elsevier en erkend querulant in intellectueel Nederland, Pim Fortuyn, heeft een nieuw boekje geschreven met de provocerende titel "Tegen de islamisering van onze cultuur", met als ondertitel "Nederlandse identiteit als fundament".
Fortuyn maakte zijn naam als stoker waar door het eerste exemplaar aan te bieden aan het Marokkaanse raadslid van GroenLinks, Mohammed Rabbae, en nog voor het boek in de winkel lag had de gehele linkse media zich als een hongerige troep wolven op de schrijver geworpen. Fortuyn werd afgeschilderd als racist, fascist en fundamentalist, terwijl hem door CD-leider Janmaat een zetel in de Tweede Kamer werd aangeboden. Fortuyn bedankte voor de eer met de woorden: "Een aardige geste, maar ik heb het aanbod afgeslagen. Ik voel me niet zo thuis in de Kamer. Te suf, te ingeslapen. Zoals ik nu werk, heb ik meer invloed".
Even terug naar de titel. Enkele jaren geleden kwam er een boekje uit met de titel "De ondergang van Nederland", van een onder pseudoniem schrijvende Pakistani, Mohammed Rasoel. In het boek waarschuwde de moslim Rasoel het Nederlandse volk dat overheersing van de Islam tot de letterlijke ondergang van Nederland zou leiden. Hij kwam met huiveringwekkende voorbeelden uit zijn jeugd, waarin vrouwen als beesten werden behandeld en de heilige oorlog overal dreigde. Nederland stond op zijn achterste poten. Rasoel werd nooit opgespoord en de zaak waaide na enkele maanden over. Maar de naam werd synoniem voor alles wat naar racisme in boekvorm riekt. Is Pim Fortuyn de nieuwe Rasoel ?
Waar gaat het nu allemaal om ? Fortuyn stelt dat onze Westerse samenleving een bepaald normen- en waardenpatroon kent dat gestoeld is op bepaalde joodse, christelijke en humanistische waarden. De drie meest bedreigde fundamenten van onze tolerante maatschappij zijn de scheiding van Kerk en Staat, de omgang tussen de seksen en de verhouding tussen kinderen en volwassenen.
Die bedreiging van de Islam uit zich in de allesomvattende macht van de moskee op het dagelijkse leven van de moslimgemeenschap, de discriminatie van vrouwen en homoseksuelen en de primitieve machtsverhoudingen in de moslimgezinnen. De oplossingen, voordat er rassenoorlogen uitbreken: integratie en de grenzen dicht.
Typische VVD-standpunten, en inderdaad, de enige politicus die in Fortuyns boekje op enige clementie kan rekenen is de man die tienduizenden hoopvolle Nederlanders in achterstandswijken voorloog voor de Provinciale Statenverkiezingen van 1995. Bolk zou de illegalen hard aanpakken, criminele allochtonen konden beter ook maar gauw verdwijnen, want de beruchte Lubbers-kampementen zouden op de Club Med lijken vergeleken bij wat Frits B. van plan was. Natuurlijk trok Bolkestein zijn ferme taal in na de verkiezingsoverwinning en de bedrogen burger verloor wederom zijn vertrouwen in de politiek.
Is de overspannen reactie van links Nederland terecht ? Goed, Fortuyn wil het dragen van hoofddoekjes verbieden, asielzoekers mogen alleen in de betere buurten worden opgevangen, zwarte scholen moeten weer wit worden door de spreiding van leerlingen en nieuwkomers moeten verspreid worden gehuisvest. Dus: hij tast het recht op vrije vestiging, vrijheid van godsdienst en onderwijs aan. Dat doet de Nederlandse regering echter ook. Weliswaar op beperkte schaal, maar toch. Maar verder: Fortuyn roept een beeld op van de Islam als een godsdienst van domme gelovigen die zich als de varkenspest (de vergelijking is misschien niet helemaal goed gekozen) over ons land verspreiden, beginnende vanuit haar toekomstige bastions in de achterstandswijken waar het fundamentalisme aan haar zegetocht zal beginnen wanneer er niet heel snel wordt begonnen met de massale integratie van de nieuwe-Nederlanders.
En onze kritiek ? Hoewel Fortuyn een leuke beschrijving geeft van de ontwikkeling van Nederland tot een moderne democratie heeft het boek en zijn gedachtengang nogal wat manco’s. De Nederlandse identiteit komt er met iets meer dan vier pagina’s bekaaid af. Het feit dat de veramerikanisering onze eigen Europese culturen verdringt is volgens Fortuyn wel iets om zich zorgen over te maken, maar "het biedt ons ook de mogelijkheid om met zeer uiteenlopende mensen uit zeer uiteenlopende culturen en maatschappijen te communiceren". Maar dat komt toch vooral omdat de uit Amerika overgenomen ‘cultuur’ een platte, commerciële massacultuur is. En het feit dat die massacultuur onze eigen cultuur stilaan volledig vervangt had Fortuyn beter kunnen aangrijpen om zijn boek mee te beginnen. Maar dat zou zijn VVD-vrienden, voor wie de massacultuur een onafwendbaar gegeven is, misschien wat al te veel voor het hoofd stoten. Natuurlijk is de Islam geen verrijking voor onze cultuur, maar zoals Alain de Benoist schreef: "Het is niet omdat er hier immigranten wonen dat onze identiteit bedreigd is, maar het is omdat die identiteit reeds op grote schaal ondergraven is, dat wij niet meer in staat zijn het hoofd te bieden aan de immigratie". Precies die stelling miste ik in Fortuyns verhaal.
Tussen haakjes nog dit. Dat Fortuyn nog geen aanklacht tegen zich ingediend kreeg en het grote publiek via Telegraaf, televisie en Nieuwe Revu nog niet werd bespeeld, komt misschien vanwege Fortuyns seksuele geaardheid en zijn toekomstvisie: "Het roer zal van de traditionele mannen worden overgenomen, door vrouwen en door mannen die zich openstellen voor het ontwikkelen en aanleren van vrouwelijke vaardigheden en eigenschappen, homoseksuelen bijvoorbeeld". Misschien had Janmaat die passage (of het hele boek ?) nog niet gelezen voordat hij Fortuyn een zetel aanbood ?
---------------------------------------------------------
Leuk om eens na te lezen
Bronvermelding
quote:En dit verschilt hoe met de geijkte methode?
Op vrijdag 26 oktober 2001 00:47 schreef calvobbes het volgende:
PaljasHoop blablah en yadayadayada om maar zoveel mogelijk aandacht te krijgen...
quote:Het artikel is absoluut niet overdreven, het leuke is dat dit artikele al behoorlijk oud is en nog steeds een goede beschrijving van deze heer geeft.
Op vrijdag 26 oktober 2001 00:35 schreef Witchfynder het volgende:
Ik vind het artikel een beetje overdreven. Fortuyn vind ik verre van een racist. Bij zoiets denk ik toch aan Janmaat en die voormalige CP86-knakkers. Persoonlijk sluit ik me geheel aan bij Fortuyns standpunten en visie op de islam m.b.t. Nederland. "Prins of paljas" vind ik een onzinnige keuze. Hij is geen van beide. Hij is gewoon een persoon die het Nederlandse volk waarschuwt voor een zeer reëel gevaar en die veel te vaak belachelijk wordt gemaakt. Doet me ergens wel denken aan een zekere Engelsman in de jaren '30. Rookt Pim Fortuyn ook sigaren?
Iedereen is helemaal vrij op deze heer/paljas te stemmen.
Ik zou me alleen eens goed verdiepen in de dingen die deze heer voorstaat.
Kijk eens wat hij met onderwijs en gezondheidszorg van plan is
Je kunt je blindstaren op zijn Islam ideeen, maar als hij van plan is de essentiele dingen in onze maatschappij nog verder uit te hollen vind ik dat zeer verwerpelijk.
Hoe schatten jullie zijn kansen in op daadwerkelijk te gaan regeren?
Juist, dan moet hij de 3 grote partijen verslaan.
En hoe groot is die kans?
Iedereen kan zich hedentendage populair maken met het uiten van allerlei onderbuikgevoelens, zelfs professoren, maar dat wil niet zeggen dat ze per definitie gelijk hebben,
kunstje is gestart door Bolkenstein en Pimmetje, slim als hij is volgt gaarne.
quote:Niet zo heel groot. Misschien krijg je wel weer hetzelfde als met de CD een aantal jaren terug, dat Leefbaar Nederland veel stemmen krijgt van mensen die tegen de huidige regerende partijen zijn.
Op vrijdag 26 oktober 2001 11:51 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik hoop eigenlijk dat hij met z'n partij eerst in de oppositie terechtkomt, want een nieuwe partij die gelijk gaat regeren vind ik niet echt een goed idee.
quote:Ik verwacht niet dat ie ooit op het ministerspluche zal kruipen, leet staan dat ie ooit minister-president zal worden. Ik weet niet wat de huidige polls aangeven als er al polls over Leefbaar Nederland worden gehouden, maar ik verwacht dat ze hoogstens een splinterpartijtje worden dat het misschien 1 regeerperiode volhoudt. Ook verwacht ik dat de journalistiek tussen nu en de verkiezingen in 2002 nog wel enkele rellen rond Leefbaar Nederland zullen aanwakkeren. Het schijnt nl. dat Leefbaar Nederland een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op alles wat rechtsextreem is. Fortuyn lijkt dus eigenlijk op de rattenvanger van Hamelen. Iedereen in Nederland die ontevreden is met de huidige situatie, vanwege echte, maar vooral vanwege warhoofdige ingebeelde redenen, wordt in de armen gedreven van Leefbaar Nederland. Kijk nou naar zo'n Henk Westbroek. Op de radio is hij een sympathieke spelletjesleider annex dj, tijdens Leefbaar Nederland optredens verandert deze van huis uit socioloog in een grofgebekte, paranoïde zemelaar. The medium is the message, zei Marshall MacLuhan, maar dat gaat zeker op in de politiek. Zo grofgebekt en paranoïa als Henk Westbroek is zo grofgebekt en paranoïde zal zijn electoraat zijn. Pim Fortuyn vergelijken met Winston Churchill lijkt me erg veel van het goede. En daarmee doet men iig Churchill tekort. Over de invloed van de Islam kan men met recht erg kritisch zijn, maar om te denken dat wij en ons staatsbestel on the brink staan om door de Islam te worden overgenomen, dat lijkt mij uit de lucht gegrepen. Vooralsnog blijkt uit recente onderzoekingen dat ook Islamitische Nedelanders (en Turken meer dan Marokkanen) zich aanpassen aan de gematigde Nederlandse politieke en maatschappelijke verhoudingen.
Op vrijdag 26 oktober 2001 11:51 schreef yvonne het volgende:[..]
Het artikel is absoluut niet overdreven, het leuke is dat dit artikele al behoorlijk oud is en nog steeds een goede beschrijving van deze heer geeft.
Iedereen is helemaal vrij op deze heer/paljas te stemmen.
Ik zou me alleen eens goed verdiepen in de dingen die deze heer voorstaat.Kijk eens wat hij met onderwijs en gezondheidszorg van plan is
Je kunt je blindstaren op zijn Islam ideeen, maar als hij van plan is de essentiele dingen in onze maatschappij nog verder uit te hollen vind ik dat zeer verwerpelijk.
Iedereen kan zich hedentendage populair maken met het uiten van allerlei onderbuikgevoelens, zelfs professoren, maar dat wil niet zeggen dat ze per definitie gelijk hebben,
kunstje is gestart door Bolkenstein en Pimmetje, slim als hij is volgt gaarne.
Ik ben dus een beetje voorzichtig met een harde afkeer van Pim. Stel dat de rechtsextreme relnicht echt weet waar hij mee bezig is? De vorige keer dat ik boos op hem was had hij tenslotte ook gelijk.
Brrr..... Een enge gedachte eigenlijk. Mijn Mening: Pim is intelligent en wil graag in de schijnwerpers staan. De partij LN is hierbij ondergeschikt aan de persoon PIM
quote:Gezellige site, trouwens...
Op donderdag 25 oktober 2001 22:04 schreef yvonne het volgende:
http://www.voorpost.org/Revolte/80PimFortuyn.htm
Mwah, ik vind persoonlijk dat Fortuyn schromelijk overdrijft met zijn 'gevaar voor de Nederlandse cultuur en samenleving'. Ik dacht dat Nederland juist een geschiedenis had als land dat tolerant is voor andere godsdienstopvattingen? Bovendien verwijst Pim telkens weer naar de levensomstandigheden in het Midden-Oosten als voorbeeld voor 'het moslim-gevaar'. Maar is dat echt vergelijkbaar met het Westen?
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 27-10-2001 01:53]
quote:Toen men in de Republiek en Pruisen etc. vrijheid van geloof installeerder kon men kiezen uit protestants of katholiek of orthodox christelijk en Joods. De Islam was toen niet echt welkom en dat is het niet in veel gebieden nog steeds niet.
Op zaterdag 27 oktober 2001 01:46 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Gezellige site, trouwens...
Mwah, ik vind persoonlijk dat Fortuyn schromelijk overdrijft met zijn 'gevaar voor de Nederlandse cultuur en samenleving'. Ik dacht dat Nederland juist een geschiedenis had als land dat tolerant is voor andere godsdienstopvattingen? Bovendien verwijst Pim telkens weer naar de levensomstandigheden in het Midden-Oosten als voorbeeld voor 'het moslim-gevaar'. Maar is dat echt vergelijkbaar met het Westen?
Anyway, Pim is natuurlijk een paljas. Een clown. Hij zal best een paar standpunten hebben waar ik het mee eens ben, maar goed, dat heeft de VVD ook, en dat heeft Groenlinks ook. Maar ik moet zeggen dat ik maar weinig standpunten van hem ken, behalve die over de moslims. En dat vind ik nou toch echt niet heel belangrijk. Wat ik gelezen heb aan interviews met hem gaf me de indruk van een arrogante, zelfingenomen, hypocriete, ongeloofwaardige, onuitstaanbare kwal.
quote:Daar ben ik het iig volledig mee eens.
Op zondag 28 oktober 2001 14:18 schreef links234 het volgende:
Wat ik gelezen heb aan interviews met hem gaf me de indruk van een arrogante, zelfingenomen, hypocriete, ongeloofwaardige, onuitstaanbare kwal.
Zijn ideëen zijn soms best goed, soms ook niet. In ieder geval zijn het maar ideëen, de vraag blijft wat er in de politieke praktijk van over zou blijven. Er zal nooit een meerderheid voor zijn radicale(re) ideëen komen, dus zal er ook met dhr. F. wel weer een gezapig compromisje komen.
quote:Tis wel koel: ik vind de verkiezingen nu al leuk
Op maandag 29 oktober 2001 22:32 schreef Tedda het volgende:
Ik vind dhr. Fortuyn een hele enge vent, met hele foute meningen.
Ik ben het daarom met yvonne eens en hoop echt dat Nederland hem afstraft en dus niet op hem stemt.
Aan de andere kant vind ik LB (Leefbaar Nederland, maar je kan ook denken Lekker Belangrijk) een beetje een lachertje worden. Fortuyn doet uitspraken die dhr. Nagel dan weer probeert te verzachten (weet er ff geen beter woord voor). Het lijkt wel of ze een beetje langs elkaar heen leven, en andere standpunten en verkiezingspunten hebben opgesteld.
quote:
Fortuyn ligt niet wakker van milieuROTTERDAM Nederland heeft helemaal geen milieuprobleem meer, vindt de beoogd lijsttrekker van Leefbaar Nederland, Pim Fortuyn. In het blad van de actiegroep Milieudefensie zegt Fortuyn dat het met water, lucht en bodem goed gaat. "We zijn hier volkomen doorgedraaid."
Verder gelooft de kandidaat-politicus niet dat het broekasgas CO2 leidt tot opwarming van de aarde. Bovendien vraagt hij zich af of het erg is dat de aarde opwarmt. "Ook in Egypte en Bangladesh kunnen ze de dijken best verhogen."
"Ze moeten daar de handen eens uit de mouwen steken. Dacht u soms dat wij de Deltawerken cadeau hebben gekregen?"
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 01-11-2001 15:45]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |