Wat ik wil zeggen is wat ik de filosofie van de nu-punkers. Is het niet gewoon een slap aftreksel van de punk van voeger, of is het een nieuwe stroom die de naam Punk heeft mee gekregen of, of, of, wat zijn uw gedachten hierover.
PS. Ik heb me wel prima vermaakt trouwens in de Melkweg!
I've got nothing to say
I've got nothing to do
All of my neurons are functioning smoothly
But still I'm just a cyborg just like you
(modern man, Bad Religion)
Ik was zaterdag op een foto-tentoonstelling van grafisch ontwerpster/concert-fotografe Carla van der Marel (Rotterdam) waar een hoop oude punkers rondliepen. Was een beetje een weird gevoel...iedereen heeft nu keurig een baan, of is gelukkig getrouwd. (!)
Het ergste was dat een van de grootste alcoholisten uit die scene van 10-15 jaar terug daar rond liep in een drie-delig pak! iedereen liep er een beetje angstig omheen, je gelooft dat gewoon niet. Rookt niet meer, drinkt niet meer...gelukkig?
wel leuke tentoonstelling trouwens, ga eens kijken in Waterfront, als je in de buurt bent.
Ik ken er ook zo eentje, ziet er zo punk uit als het maar kon, maar zei wel, ik moet om 12 uur thuis zijn.
PS Vlasbaard heeft een stoer icoon
PPS Waar is "Waterfront" precies in Rotterdam, ik ga volgende week naar Jeroen Bosch in het Booymans dus dan kan ik meteen door!
quote:Jongeren is het niet te verwijten dat ze niet eerder zijn geboren. Ik was laatst ook in de Melkweg. Daar (en elders in diverse filmhuizen in Nederland) draait The Filth And The Fury, een sexpistol-docu van Julian Temple die ook The Great Rock&RollSwindle heeft gemaakt. Onder de paar bezoekers waren een stel keurige jongerrrrrren, type corpsstudent, met buttons op: heel punk! In elk geval identificerrrrrden ze zich met punk. Tijdens de film lachten ze op de verkeerde momenten. Naderhand bespraken ze dat het "alles wel errrrug overrrrrtrrrrrokken was in de docu". Ze bedoelden de opwinding die punk 25 jaar geleden teweeg bracht. Ook vonden ze de punks in de docu erg erg on-punk uitzien.
Op dinsdag 18 september 2001 12:07 schreef Z het volgende:
De zwaar bekakte r dus. Ik was dus algelopen zaterdag in de Melkweg bij een "punk" festival en daar liepen allemaal gezonde, jonge, punkerrrrrrrrrs rond. De punkerrrrrrs van nu komen bijna allemaal uit gelukkige gezinnetjes met vaders die dokter of architect zijn, ze hebben nix te klagen. Boos zijn ze ook niet en ze zijn doorgaans erg jong. Ze hebben dan wel af en toe een hanekam of spikes maar volgens mij is dat de enige overeenkomst met de punk van vroeger! Er waren een paar oudere punkers maar dat is echt een schril contrast met de punk van nu...
Die vind je in kraakpanden en wat meer independent concertzaaltjes...
Je gaat toch niet naar Bon Jovi in het Gelredome en dan lopen zeuren dat echte hardrock/metal niet meer bestaat??
Waterfront is een 'nieuw' pop-centrum met concert-zaal (ook wel dansgelegenheid) en oefenruimtes voor bands. (het vroegere Via Ritmo, voor de bekenden onder ons ?)
Punk was inderdaad absoluut niet bedoeld om mode te worden, maar zoals alle trends werd het dat natuurlijk wel. Niet dat ik in die tijd punk was, trouwens, ik liep er met grote verbaasde ogen omheen. Pas jaren later werd ik een beetje bekend met de 'alternatieve' scene. (DIY-beweging e.d.)
Ik vond het wel een spannende tijd. Toen bestond er nog bijna nix voor bandjes, en was alles nog nieuw. Nu is het allemaal redelijk gesubsidieerd.
Wie kent Anarcrust of de Debiele Eenheid nog?
quote:
Op dinsdag 18 september 2001 12:09 schreef Tweek het volgende:
* Tweek houdt lach in en wacht op een nieuwe eindeloze discussie
Ik ken trouwens twee mensen die er ook waren, ze zouden ook bij de nieuwe generatie moeten horen (17 en 18 jaar oud) maar ik weet zeker dat ze zo punk zijn als punk maar kan zijn. Ze zijn wel degelijk boos op het systeem, willen anarchie.. etc...
Maar dat zullen dan wel uitzonderingen op de regel zijn...
quote:Jaha paar keer zien spelen: Heftig!
Op dinsdag 18 september 2001 13:44 schreef JooB het volgende:
Wie kent Anarcrust of de Debiele Eenheid nog?
*offtopic* Bestaan ze nog?
quote:Helaas...Anarcrust is al 3/4 jaren geleden gesplit door "interne strubbelingen" ZangerAnarcrust werkt zover ik weet in 'de Effenaar' Drummer en gitarist afgelopen zaterdag gezien, spelen in 'Budrot'Bassiste leeft gelukkig in Zwitserland met vriendje.
*offtopic* Bestaan ze nog?
Debiele Eenheid was samen met Vissepunk oudste punk-formatie van R'dam. Bestaat (zover ik weet) niet meer...
ah, gouwe tijden!
Maargoed tis maar net waar je je aan ergert.
quote:Het gaat mij erom dat de muziek waarom het gaat Punk genoemd wordt terwijl dat het nauwelijx is!
Op dinsdag 18 september 2001 15:57 schreef Noodles het volgende:
Wat een onzin topic weer zeg... die nu-punkers van jou zijn gewoon kids die allemaal op de zelfde manier anders willen zijn dan de rest en dan maar wijde broeken en KoRn truien gaan dragen en alles met distorted gitaren, spikes, en lange haren vinden ze goed, of het nou rock, metal of punk is.Maargoed tis maar net waar je je aan ergert.
quote:Tja, net zoals wat nu 'R&B' genoemd wordt ook nauwelijks meer lijkt op de R&B van Otis Redding of Marvin Gaye. Zo gaat dat nu eenmaal.
Op dinsdag 18 september 2001 16:10 schreef Z het volgende:
Het gaat mij erom dat de muziek waarom het gaat Punk genoemd wordt terwijl dat het nauwelijx is!
quote:Dat is nog wel het grootse gat ja. Als je The Yardbirds vergelijkt met wat ze nu R&B noemen dan is dat van nu echt super drie-dubbele rotzooi!
Op dinsdag 18 september 2001 16:13 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Tja, net zoals wat nu 'R&B' genoemd wordt ook nauwelijks meer lijkt op de R&B van Otis Redding of Marvin Gaye. Zo gaat dat nu eenmaal.
quote:Een
Op dinsdag 18 september 2001 17:19 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Dat is nog wel het grootse gat ja. Als je The Yardbirds vergelijkt met wat ze nu R&B noemen dan is dat van nu echt super drie-dubbele rotzooi!
quote:Daarom juist moet je de Filth and The Fury zien van dezelfde cineast: hierin draaien de rollen 180 graden om. De 'Pistols hebben er nooit een cent van gezien: dit is 'hun eigen verhaal'. Kortom materiaal van toen dat McLaren niet kon gebruiken voor z'n Swindle. Het had elke andere band kunnen overkomen: slachtoffer van het management. De beelden in de docu/film zeggen meer over punk en die tijd dan het 'concept' van een situationistische kunstenaar.
Op dinsdag 18 september 2001 15:49 schreef Zanderrr het volgende:
waren de Sex Pistols bijv. ook niet gewoon een gehaaid marketingconcept van de heer Malcolm McLaren? Kijk bijv. maar naar de al eerder genoemde 'Rock & Roll Swindle': "Jongens, als jullie maar tegen zoveel mogelijk dingen aanschoppen, dan komt die $$$ vanzelf wel".
Terzijde maakt trouwens de kunststroming van het situationisme, zoals de naam al aangeeft, gebruik van een bestaande situatie. Dus ga maar gewoon ff naar The Filth' kijken voor je Punk-Nu op 1 hoop gooit met Punk-toen.
JooB: Anarcrust uiteen, jammer!
Debiele eenheid gelijk met Vissenpunk? Dacht 't niet. Vissenpunk was eerder: '77/'78?. De term Mobiele Eenheid en de confrontatie van punks daarmee duikt namelijk pas op in 1980.
Algemeen: waarom zijn er op geen punksmileys:
deze kijken te blij *-)
deze te cokey
deze te neutraal
Deze domkop komt er t dichtst bij: direkte aktie
quote:The Yardbirds vind ik een erg slecht voorbeeld voor oude R&B. Een paar Engelsen die nummers uit Amerika naspeelden en al snel een hele andere kant opgingen. Het is wel een goede band maar niet echt originele r&b ofso.
Op dinsdag 18 september 2001 17:19 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Dat is nog wel het grootse gat ja. Als je The Yardbirds vergelijkt met wat ze nu R&B noemen dan is dat van nu echt super drie-dubbele rotzooi!
quote:Nou ja, misschien. Ze gingen pas vaag doen toen Jeff Beck wegging. Hoe dan ook, het moderne spul heeft echt geheel niets te doen met het genre waar het vandaan zou komen.
Op dinsdag 18 september 2001 17:26 schreef ullie het volgende:[..]
The Yardbirds vind ik een erg slecht voorbeeld voor oude R&B. Een paar Engelsen die nummers uit Amerika naspeelden en al snel een hele andere kant opgingen. Het is wel een goede band maar niet echt originele r&b ofso.
Luister trouwens een naar Radicaal Kapitaal van de Heideroosjes,goeie tekst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |