abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15838716
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:32 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

5 procent van die begrippen ken ik, 15 procent rings a bell en van 80 procent weet ik echt niet wat het is. Allemaal bagger.

Als je ze niet kent is dat bagger idd .

Kennis van het verleden is de basis voor een goede toekomst?

Hoe lang gaat het nog duren voordat WO2 is vergeten?

Nog een vraagje wanneer was WO1?

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_15838844
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:31 schreef du_ke het volgende:
[..]

Ach ik vind de methode die gebruikt wordt fout. Kapitalisme is niet zo erg het moet alleen niet te ver doorgedreven worden en de staatsinvloed moet groot genoeg blijven .

Het kapitalisme zorgt er juist voor dat de burger weer de macht in handen krijgt. En toch wil je dat de politiek de macht in handen blijft houden omdat anders de 'democratie' in gevaar komt. Beetje tegenstrijdig.
quote:
[..]

Het was een periode waar in Nederland een wereldmacht werd, ter land ter zee en in de technologie. De opkomst van de VOC, onafhankelijkheid van Spanje, belangrijke technologische vondsten (als de microscoop en vele polders). De start was zo rond 1600 en rond het "Rampjaar" (welk jaar ws dat ook al weer?) was het zo'n beetje afgelopen.

Ik heb er idd laatst wat over gelezen, maar dan meer in economisch verband Natuurlijk
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_15838927
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:38 schreef UnderWorld_ het volgende:
Het kapitalisme zorgt er juist voor dat de burger weer de macht in handen krijgt. En toch wil je dat de politiek de macht in handen blijft houden omdat anders de 'democratie' in gevaar komt. Beetje tegenstrijdig.
Vrije markt, want dat wordt waarschijnlijk bedoeld met kapitalisme, is een groot goed en kan veel dingen veel beter doen dan een bureaucratische overheid, maar moet in ieder geval altijd onder controle worden gehouden, anders krijgen we vroeg-kapitalistische streken als in Rusland en soms kan de overheid beter een dienst beheren. Dat laatste is dan natuurlijk weer een andere discussie.
pi_15838935
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:38 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik heb er idd laatst wat over gelezen, maar dan meer in economisch verband Natuurlijk

Ik had niet anders verwacht. Maar er was echt op vele vlakken sprake van grote veranderingen.

De grootste economische prestatie was uiteraard de tulpenkolder .

pi_15838974
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:34 schreef du_ke het volgende:

[..]
Kennis van het verleden is de basis voor een goede toekomst?

Niet iedereen heeft alle kennis van het verleden nodig voor een goede toekomst. In vele gevallen zijn stukken voldoende.
quote:
Hoe lang gaat het nog duren voordat WO2 is vergeten?
Totdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt is overleden.
quote:
Nog een vraagje wanneer was WO1?
Oke, zonder google: volgensmij duurde de oorlog 4 jaar en was het van 1912 - 1916. Is het goed?En volgensmij was het een imperialistische oorlog; met alle kolonieen, etc.
pi_15839050
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:42 schreef UnderWorld_ het volgende:
Oke, zonder google: volgensmij duurde de oorlog 4 jaar en was het van 1912 - 1916. Is het goed?En volgensmij was het een imperialistische oorlog; met alle kolonieen, etc.
1914-1918, maar welke oorlog is nou niet imperialistisch, in de letterlijke zin van het woord? Waar gaat zo'n oorlog nou over? Ja, er zijn veel mogelijke verklaringen te vinden.
pi_15839061
eind 18e eeuw had Engeland iets van 30.000 overheidsdienaren, en China ook zo'n groot aantal, met het verschil dat in Engeland iets van 9-12 miljoen mensen woonden en in China ca 300 miljoen, en dat overheidsapparaat in Engeland zorgde er mede voor dat Engeland zo'n goed georganiseerde economie had, althans beter dan bv. in China
  dinsdag 30 december 2003 @ 21:46:45 #33
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_15839098
quote:

[..]

en rond het "Rampjaar" (welk jaar ws dat ook al weer?) was het zo'n beetje afgelopen.

1672. "Bommen" Berend van Galen, bisschop van Münster belegert Groningen, tot het Groningens Ontzet, ergens eind augustus van dat jaar. Ik kan alleen de exacte datum nooit onthouden, en ik woon er al 5 jaar verdorie. .
pi_15839132
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:42 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft alle kennis van het verleden nodig voor een goede toekomst. In vele gevallen zijn stukken voldoende.

Je hoeft niet alles te weten maar een goede brede basis is van groot belang wil je echt iets bereiken.
quote:
Totdat de generatie die de oorlog heeft meegemaakt is overleden.
Dat vrees ik ook. Maar wanneer zullen kinderen vergeten of niet meer weten wat het was en waar het om draaide?
quote:
Oke, zonder google: volgensmij duurde de oorlog 4 jaar en was het van 1912 - 1916. Is het goed?
Bijn 14-18 het is. La Grande Guerre ofwel de grote oorlog in landen als Frankrijk en België veel ingrijpender dan de 2e.
quote:
En volgensmij was het een imperialistische oorlog; met alle kolonieen, etc.
Ja zoiets een, eigenlijk logisch, gevolg van oplopende spanningen op het continent.
pi_15839156
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:40 schreef Monidique het volgende:

[..]

Vrije markt, want dat wordt waarschijnlijk bedoeld met kapitalisme, is een groot goed en kan veel dingen veel beter doen dan een bureaucratische overheid, maar moet in ieder geval altijd onder controle worden gehouden, anders krijgen we vroeg-kapitalistische streken als in Rusland en soms kan de overheid beter een dienst beheren. Dat laatste is dan natuurlijk weer een andere discussie.

Dat ben ik volkomen met je eens. De overheid dient de rechten van het individu te waarborgen. Ik merk alleen aan du_ke een groots wantrouwen richting de markt. Ook al zouden er vanuit het buitenland sterke voorbeelden zijn dat de markt een sector beter kan 'exploiteren' dan de overheid, dan nog zou du_ke zijn twijfels hebben en waarschijnlijk de vrije markt nog steeds afwijzen!
pi_15839162
1672, Aardenburg belegerd door de Fransen, maar dat mislukte: ze werden verjaagd
pi_15839208
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:46 schreef freako het volgende:

[..]

1672. "Bommen" Berend van Galen, bisschop van Münster belegert Groningen, tot het Groningens Ontzet, ergens eind augustus van dat jaar. Ik kan alleen de exacte datum nooit onthouden, en ik woon er al 5 jaar verdorie. .

. In de kerk in Meppel zitten nog een paar kanonskogels van hem ingemetselt .
pi_15839221
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

1914-1918, maar welke oorlog is nou niet imperialistisch, in de letterlijke zin van het woord? Waar gaat zo'n oorlog nou over? Ja, er zijn veel mogelijke verklaringen te vinden.

Zoveel oorlogen zijn in imperialistisch. Een algemeen voorbeeld is een burgeroorlog.
pi_15839259
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Zoveel oorlogen zijn in imperialistisch. Een algemeen voorbeeld is een burgeroorlog.

Hm, ja, hoewel dat ook een machtsstrijd* is, maar dan uitgevochten in het binnenland.

Voor de rest zijn het merendeel van de oorlogen slechts voortgekomen uit het verkrijgen van meer macht voor het land, het rijk, het imperium.

*: nee, imperialisme is niet machtsvergaring per definitie, .

[Dit bericht is gewijzigd door Monidique op 30-12-2003 21:53]

pi_15839316
-dubbel-

[Dit bericht is gewijzigd door Monidique op 30-12-2003 21:53]

pi_15839327
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:48 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat ben ik volkomen met je eens. De overheid dient de rechten van het individu te waarborgen. Ik merk alleen aan du_ke een groots wantrouwen richting de markt. Ook al zouden er vanuit het buitenland sterke voorbeelden zijn dat de markt een sector beter kan 'exploiteren' dan de overheid, dan nog zou du_ke zijn twijfels hebben en waarschijnlijk de vrije markt nog steeds afwijzen!

Oh nee de markt mag van mij allerlei sectoren beheren maar er zijn er ook een aantal (degene die het algemeen belang dienen, zorg, veiligheid, nutsvoorzieningen OV). Die door bedrijven met groot winstoogpunt naar mijn idee niet goed beheert kunnen worden. Was dit wel het geval geweest dan waren er vast wel overduidelijke voorbeelden uit het buitenland aanwezig .
pi_15839479
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je hoeft niet alles te weten maar een goede brede basis is van groot belang wil je echt iets bereiken.

Maar voor vmbo leerlingen is ongeveer de 20e eeuw voldoende. In het andere topic was het volgensmij ook jij die deze leerlingen de gehele geschiedenis lijn wil leren (figuurlijk natuurlijk ).
quote:
[..]

Dat vrees ik ook. Maar wanneer zullen kinderen vergeten of niet meer weten wat het was en waar het om draaide?

Nooit, dat zal altijd in onze maatschappij verwerkt blijven (denk aan de grondwet, verdragen, etc wat allemaal zal worden verwerkt in de toekomst)

In het jaar 2300 is het echter niet meer nodig dat de vmbo leerlingen van dan weten hoe het er precies aan toe ging in die tijd.

pi_15839544
quote:

De start was zo rond 1600 en rond het "Rampjaar" (welk jaar ws dat ook al weer?) was het zo'n beetje afgelopen.

1672. Overigens had Nederland daarna nog enkele hoogtepunten, zoals de verheffing van Willem II en de gezamenlijke veldtocht tegen de Zonnekoning.
Er wordt ook wel gedacht dat de achteruitgang in de achttiende eeuw wordt overdreven.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_15839644
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hm, ja, hoewel dat ook een machtsstrijd* is, maar dan uitgevochten in het binnenland.

Voor de rest zijn het merendeel van de oorlogen slechts voortgekomen uit het verkrijgen van meer macht voor het land, het rijk, het imperium.

*: nee, imperialisme is niet machtsvergaring per definitie, .

Internationale oorlogen zijn niet per definitie imperialistisch. Vaak is een regionaal conflict de oorzaak van de oorlog (b.v. Kashmir).

Imperialisme is meer de drang om de wereld te regeren.

pi_15839708
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 22:02 schreef UnderWorld_ het volgende:
Internationale oorlogen zijn niet per definitie imperialistisch. Vaak is een regionaal conflict de oorzaak van de oorlog (b.v. Kashmir).

Imperialisme is meer de drang om de wereld te regeren.

Nee, dat is waar. Foutje van mijn kant. Het Imperialisme gaat inderdaad verder dan machtsbehoud of machtsvergaring.
pi_15839811
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh nee de markt mag van mij allerlei sectoren beheren maar er zijn er ook een aantal (degene die het algemeen belang dienen, zorg, veiligheid, nutsvoorzieningen OV). Die door bedrijven met groot winstoogpunt naar mijn idee niet goed beheert kunnen worden. Was dit wel het geval geweest dan waren er vast wel overduidelijke voorbeelden uit het buitenland aanwezig .

Kijk nou bijvoorbeeld eens naar de ziekenhuizen. In Duitsland bestaat een deel van de markt uit particuliere ziekenhuizen. De kwaliteit en prijs zijn aanzienlijk verbeterd. Ook het personeel is positiever. Een resultaat dat de publieke sector nooit zou kunnen bereiken omdat de resultaten juist voortkomen uit concurrentie en het winstkenmerk.

Het topic:

Alle ziekenhuizen commercieel maken

Dit is een situatie waaruit duidelijk blijft uit het buitenland dat de markt een sector beter kan exploiteren. En nog zal du_ke volhouden dat de overheid het beter kan. Het lijkt wel angst ... angst voor de markt.

[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 30-12-2003 22:09]

pi_15839875
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:57 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Maar voor vmbo leerlingen is ongeveer de 20e eeuw voldoende. In het andere topic was het volgensmij ook jij die deze leerlingen de gehele geschiedenis lijn wil leren (figuurlijk natuurlijk ).

Ik denk dat het juist op het VMBO ook belangrijk is dat de leerlingen weten wat Nederland is en hoe dit land is ontstaan. (liefst meer natuurlijk ben zelf erg belangstellend in de geschiedenis). Ze hoeven natuurlijk niet te weten wanneer het 12-jarig bestand plaats had.
quote:
Nooit, dat zal altijd in onze maatschappij verwerkt blijven (denk aan de grondwet, verdragen, etc wat allemaal zal worden verwerkt in de toekomst)
Ik hoop het .
quote:
In het jaar 2300 is het echter niet meer nodig dat de vmbo leerlingen van dan weten hoe het er precies aan toe ging in die tijd.
Oh nee maar de lijn is wel degelijk van belang. Hoewel dat tegen die tijd zal gaan over het zich verenigende Europa en de kleiner wordende wereld.
pi_15840146
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 22:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik denk dat het juist op het VMBO ook belangrijk is dat de leerlingen weten wat Nederland is en hoe dit land is ontstaan. (liefst meer natuurlijk ben zelf erg belangstellend in de geschiedenis). Ze hoeven natuurlijk niet te weten wanneer het 12-jarig bestand plaats had.

Maar dat zorgt juist voor afzwakking zodat de leerlingen van alle onderwerpen bijna niks leren. Laat deze groep zich toch concentreren op de geschiedenis die de meeste invloed nog steeds heeft op de huidige maatschappij; de laatst 100 jaar.

Je kan beter twee tijdsvlakken goed kennen dan 10 matig.

quote:
[..]

Oh nee maar de lijn is wel degelijk van belang. Hoewel dat tegen die tijd zal gaan over het zich verenigende Europa en de kleiner wordende wereld.

Ik denk dat we in 2300 al ver gevorderd zullen zijn met één wereld. Economisch in ieder geval wel. Politiek zullen er nog wel bepaalde verschillen zijn.
pi_15840212
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 22:07 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Kijk nou bijvoorbeeld eens naar de ziekenhuizen. In Duitsland bestaat een deel van de markt uit particuliere ziekenhuizen. De kwaliteit en prijs zijn aanzienlijk verbeterd. Ook het personeel is positiever. Een resultaat dat de publieke sector nooit zou kunnen bereiken omdat de resultaten juist voortkomen uit concurrentie en het winstkenmerk.

Het topic:

Alle ziekenhuizen commercieel maken

Dit is een situatie waaruit duidelijk blijft uit het buitenland dat de markt een sector beter kan exploiteren. En nog zal du_ke volhouden dat de overheid het beter kan. Het lijkt wel angst ... angst voor de markt.

Sommige sectoren, zoals juist gezondheidszorg, zijn te belangrijk om winst op te maken. Hoe je dat organiseerd is een tweede. Neem België de zorg is er goedkoper en er zijn geen wachtlijsten.
In dat duitse geval blijft er sprake van streng overheidstoezicht. Dan is er dus geen marktwerking. Elk ziekenhuis moet aan de zelfde regels voldoen. Het is nu slechts zo dat het geld van het ziekenfonds naar een beursgenoteerde organisatie gaat in plaats van naar het ziekenhuisbestuur. Wat is daar het voordeel van?

Angst is het niet, eerder gebrek aan vertrouwen omdat het in het verleden wereldwijd veel te vaak mis is gegaan.

pi_15840587
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 22:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sommige sectoren, zoals juist gezondheidszorg, zijn te belangrijk om winst op te maken. Hoe je dat organiseerd is een tweede. Neem België de zorg is er goedkoper en er zijn geen wachtlijsten.
In dat duitse geval blijft er sprake van streng overheidstoezicht. Dan is er dus geen marktwerking. Elk ziekenhuis moet aan de zelfde regels voldoen. Het is nu slechts zo dat het geld van het ziekenfonds naar een beursgenoteerde organisatie gaat in plaats van naar het ziekenhuisbestuur. Wat is daar het voordeel van?

Kapitalisme is juist het systeem van vallen en opstaan. In de markt kan dit wel, in tegenstelling tot de overheid, omdat het maar kleine belangen zijn die op het spel staan. Ja, dat geld ook voor de ziekenhuizen (ookal is het daar wat minder het geval). Als een ziekenhuis valt is dat geen probleem (mits het geregeld gebeurt).

In de situatie van de Duitse ziekenhuizen is er wel sprake van een markt. Er vindt immers concurrentie plaats en er wordt naar winst gestreeft.

Ik zou zeggen, lees het topic eens door (het is maar anderhalve pagina). Ook is het misschien leuk om de uitzending van NieuwEconomischPeil te bekijken, ze gaan op bezoek bij een van die ziekenhuizen! (20 minuten):
Smallband
Breedband

quote:
Angst is het niet, eerder gebrek aan vertrouwen omdat het in het verleden wereldwijd veel te vaak mis is gegaan.
Maar o.a. in dit voorbeeld heeft het zich ruim bewezen. Het is dus wel degelijk de angst die overheerst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')