Een jaar geleden was Cloaca een toneelstuk, en een groot succes. Met een paar van Nederlands beste acteurs, en van een succesvol schrijf- en regieduo.
Het was keer op keer uitverkocht, en viel meer dan eens in de prijzen.
Nu is Cloaca een film, wederom met Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Jaap Spijkers en Peter Blok, geschreven door Maria Goos en geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen. En dat is een film die thuishoort op het Nederlands Filmfestival, waar 'ie dan ook opende - en de Publieksprijs en de Speciale Juryprijs won.
Nu gaat de film in reguliere première, het verhaal aangepast aan de nieuwe vorm.
Het speelt nu op meer dan één locatie, niet meer alleen in de huiskamer van een van de personages; sommige verhaallijnen die eerst door een personage aan ons verteld werden zijn nu uitgewerkt tot hele scènes.
Er is kortom een serieuze poging poging gedaan om het toneelstuk te verfilmen. En gelukkig maar, want anders heb je alleen een gefilmd toneelstuk.
Ik vond het stuk erg goed, en ik vond het idee om er een film van te maken heel interessant. Ik ben dan ook heel benieuwd, en ik ga er zeker heen, maar of het nu echt helemaal gelukt is, of het een goede verfilming is - ik weet het niet.
Eén ding weet ik wel: briljante marketing om op de poster van een film over vier mannen en hun midlife-crisis alleen een blote vrouw te zetten.
Ik ben echt benieuwd naar deze film.. 4 goeie acteurs en het verhaal lijkt me best goed.
V.
quote:en dat zijn? Lijkt me trouwens een leuke film.
Op vrijdag 24 oktober 2003 14:27 schreef Verbal het volgende:
...Maria Goos, die ook verantwoordelijk is voor twee van de beste tv-series die Nederland ooit heeft gehad? No discussion.V.
quote:filmhuizen zijn ook bioscopen he? Alleen draaien ze aparte kleine films
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:23 schreef Queen_Em het volgende:
Waar draait "Cloaca"?? Alleen in filmhuizen of ook in de bioscoop?
In amsterdam heb je het Pathe Tuschinski Arthouse, kleine zaaltjes, maar kwalitatief wel helemaal top . Ik heb 'm zelf in 'camera' gezien in Utrecht. Maar dat was alleen een sneak preview. Op film.veronica.nl staat wel een bioscoopagenda
quote:Pleidooi en Oud Geld.
Op vrijdag 24 oktober 2003 15:01 schreef spacemangraig het volgende:[..]
en dat zijn? Lijkt me trouwens een leuke film.
V.
quote:http://www.filmladder.nl/hello.aip?show=movie&list=city&movie=8385
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:23 schreef Queen_Em het volgende:
Waar draait "Cloaca"?? Alleen in filmhuizen of ook in de bioscoop?
quote:En welke is dat? Ze zijn allemaal goed namelijk
Op vrijdag 24 oktober 2003 14:27 schreef Verbal het volgende:
mijn favo Nederlandse acteurV.
quote:Gijs Scholten Van Aschat
Op zaterdag 25 oktober 2003 04:43 schreef California het volgende:En welke is dat? Ze zijn allemaal goed namelijk
.
V.
quote:Is ook de mijne denk ik. Gevolgd door Löw en Bokma.
Op zaterdag 25 oktober 2003 08:18 schreef Verbal het volgende:Gijs Scholten Van Aschat
V.
vind het echt een onwijs goeie film! Hoe ellende zo grappig kan zijn. Erg goed geacteerd ook. Best knap ook dat een film die 2 uur duurt met alleen dialogen geen moment verveeld.
Vind dit ook een van de beste (zoniet de beste) Nederlandse film.
Wat een goeie film zeg.
En Caro Lenssen.
quote:Op vrijdag 9 april 2004 18:15 schreef JvS het volgende:
Zaterdag 1 mei komt-ie op TV!
oh dan is Dit was het nieuws vast al afgelopen, ff zo de gids checken maar als het goed is kan je bijna van DWHN dan overgaan op Cloacaquote:Op zaterdag 1 mei 2004 18:03 schreef Gorro het volgende:
22:55 uur op Nederland 3
Ik zit voor de buis. Deze heb ik gemist in de sneak omdat ik ziek was
quote:Kevin Spacey regisseert Engelse Cloaca
Het Nederlandse toneelstuk 'Cloaca' van scenariste Maria Goos, dat eerder al tot een succesvolle speelfilm werd bewerkt, wordt dit najaar in Londen opgevoerd. Oscarwinnaar Kevin Spacey zal het stuk, dat op 28 september in het Old Vic Theatre in première gaat, regisseren. In de Nederlandse versie lag de regie in handen van Willem van de Sande Bakhuyzen.
'Cloaca' vertelt over vier veertigers die na jaren weer een weekend met elkaar optrekken, maar erachter komen dat ze hun vroegere vriendschap niet meer zoveel voorstelt. Het stuk werd in Nederland uitgevoerd door 'Het Toneel Speelt' met Gijs Scholten van Aschat, Pierre Bokma, Peter Blok en Jaap Spijkers, en was de grootste toneelhit van het jaar. De film, die in het najaar van 2003 uitkwam, was eveneens een succes: hij trok 140.000 bezoekers en won de publieksprijs op het Nederlands Filmfestival in Utrecht.
De Engelstalige versie is gemaakt door de Britse dichter Paul Evans, in samenspraak met Maria Goos. De scenariste zal de komende maanden regelmatig naar Londen overvliegen om supervisie te houden over het project. Aan het voor Engelse begrippen heftige stuk zijn een paar kleine aanpassingen gedaan. 'Cloaca' is behalve in het Engels inmiddels ook vertaald in het Italiaans, Spaans en Duits. Over deze versies kan Goos echter nog niets concreets melden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 2 mei 2004 00:52 schreef prinsrob het volgende:
Een vraagje voor de mensen die de film gezien hebben:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
nou ze mag er zijn hoor!quote:Op zondag 2 mei 2004 02:55 schreef Svensational het volgende:
Zag je Caro echt goed naakt of viel het tegen?
quote:Op zondag 2 mei 2004 09:18 schreef dolle_hond het volgende:
vergeten te tapen
quote:DVD Cloaca
Deze AVRO Telefilm is nu ook verkrijgbaar op DVD. Met schitterende rollen van Peter Blok, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Jaap Spijkers, Elsie de Brauw en Caro Lenssen e.a. Schrijver: Maria Goos Regisseur: Willem van de Sande Bakhuyzen. Prijs: ¤ 16,99 (incl. verzendkosten). Bel: 0900 - 1330 (¤ 0,25 pm).
http://www.avro.nl/cloaca
dat die hier nog niet staan!quote:Op zondag 2 mei 2004 10:11 schreef Svensational het volgende:
MM, ga 'ns op mokkels.nl de foto's jatten.
Hey wat leuk om jou hier weer te ontmoeten.quote:Op woensdag 9 juni 2004 22:29 schreef BaantjerWebby het volgende:
Ik heb hem sinds gister op dvd. Erg goeie film en al meerdere malen gezien. bios, tv en nu dvd. Hij blijft boeien. De audio track met commentaar van scenariste Maria Goos en regisseur Willem van de Sandebakhuyzen is ook erg leuk en informatie. Zeker binnenhalen op dvd dus!
Gisteren op DVD gezien. Briljante film. Shit! Audiocommentaar vergeten te beluisteren! Dat moeten ze ook bij extra's zetten vind ik en niet bij setup o.i.d......quote:Op woensdag 9 juni 2004 22:29 schreef BaantjerWebby het volgende:
Ik heb hem sinds gister op dvd. Erg goeie film en al meerdere malen gezien. bios, tv en nu dvd. Hij blijft boeien. De audio track met commentaar van scenariste Maria Goos en regisseur Willem van de Sandebakhuyzen is ook erg leuk en informatie. Zeker binnenhalen op dvd dus!
wat een titelquote:Op donderdag 23 oktober 2003 21:47 schreef KonnieKipke het volgende:
een cloaca is het gezamenlijke uitvoergat van poep en urine bij vogels
eens!quote:Op vrijdag 6 augustus 2004 20:03 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Eén van de beste Nederlandse films ooit. Deze acteurs zijn echt de top van Nederland en eigenlijk al wel 10 jaar, zonder dat veel mensen ze kennen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |