Eerst ontkende ik dat NL een eigen cultuur had. Maar later herrinderde ik de woorden van een wijze Antiliaan, die omschreef hoe je Nederlanders op een Antiliaans strand kon herkennen.
Mijn landgenoten zijn meestal te herkennen aan afgetrapte gympies en een oude spijkerbroek. Als Antilianen naar het strand gaan is het feest. Dan gaat de BBQ mee, en een grote ghettoblaster met muziek en veel drank en eten. Maar als een Nederlander naar het strand gaat, dan komt 'ie met een flesje water en een broodtrommeltje.
Dat is dus Nederlandse cultuur. Namelijk zieligheid en zuinigheid.
De Hollandse cultuur heeft al zijn sporen nagelaten in het buitenland. In Amerika hebben ze zelfs een spreekwoord naar ons vernoemd. Als iedereen voor zichzelf betaalt heet dat "Going Dutch". Dankzij de trieste gewoonte van mijn landgenoten om vooral niet te trakteren.
En dan het Hollandse eten. Dat is het toppunt van gebrek aan smaak en fantasie. Ongekruide en smaakloze gerechten met als overeenkomst: de aardappel. Bijna al onze gerechten zijn gebasseerd op dat smaakloze ding, dat niet eens van oorsprong Hollands is, maar uit 'de nieuwe wereld' is komen overwaaien. Hutspot, boerekool, stampot, enz.
Geen wonder dat de buitenlandse keuken het zo goed doet hier, want van onszelf hebben we geen bijzondere keuken.
En dan onze feesten. Overal ter wereld viert men uitbundig feest. Ga maar eens naar het carnaval in Rio of naar het Chinese nieuwjaar. Maar als Hollanders feest vieren staan ze maar een beetje dom met een vlaggetje te zwaaien. Nou hoera!
Nederlanders zijn ook nergens toe te motiveren. Lenin zei ooit eens dat in Nederland geen revolutie mogelijk was. En mochten ze ooit eens een station willen bezetten, dan zouden ze eerst braaf een toegangsbewijsje kopen. Aldus Lenin (niet mijn held verder, maar wel rake uitspraak).
Daarom begroet ik met liefde en open armen al die buitenlandse culturen, in de hoop dat we zo snel mogelijk van die rare, trieste Hollandse cultuur bevrijd mogen worden!
quote:Dutch courage
Op woensdag 22 oktober 2003 22:24 schreef Karzeuler het volgende:
De Hollandse cultuur heeft al zijn sporen nagelaten in het buitenland. In Amerika hebben ze zelfs een spreekwoord naar ons vernoemd. Als iedereen voor zichzelf betaalt heet dat "Going Dutch". Dankzij de trieste gewoonte van mijn landgenoten om vooral niet te trakteren.
Effe moed verzamelen door een borrel te nemen.
Daarbij kijk je nogal negatief tegen de cultuur aan, je laat de maatschapij buiten beschouwing en geeft af op wat je lijkt dwars te zitten.
Ik zie een stuk meer cultuur in alleen je reactie dan je eigenlijk schrijft.
[Dit bericht is gewijzigd door Vampier op 22-10-2003 22:31]
quote:Ben het met Bigwig eens. Pak je fiets vriend en fiets naar Siberie. Daar heb je pas cultuur zoals jij het wilt en beschrijfd.
Daarom begroet ik met liefde en open armen al die buitenlandse culturen, in de hoop dat we zo snel mogelijk van die rare, trieste Hollandse cultuur bevrijd mogen worden!
quote:Vindt dat je helemaal gelijk hebt, waar het de grote meerderheid der buitenlandse culturen betreft i.i.g.; snap alleen niet wat families uit de Marokkaanse Moslim-cultuur voor positiefs hebben mee te brengen, kun je met dát uitleggen???
Op woensdag 22 oktober 2003 22:24 schreef Karzeuler het volgende:Daarom begroet ik met liefde en open armen al die buitenlandse culturen, in de hoop dat we zo snel mogelijk van die rare, trieste Hollandse cultuur bevrijd mogen worden!
[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 22-10-2003 22:38]
quote:Als je eens wist hoeveel mensen in Nederland dit doen dan zou je best wel erg schrikken. En er is ook een reden om te z**ken over hun (die groep die het weer verkloot voor de rest), maar als jij je daar zo over aangesproken voelt zegt dit al meer dan genoeg.
dit stuk was een reactie van mij op een topic waar een stel figuren liepen te kankeren op buitenlanders.
Zo te zien aan wat je schrijft is het je meer te doen om het Nederlandse eten dan om wat anders. Je weet gewoon niet wat je moet zeggen, daarom effe afreageren op het eten.
[Dit bericht is gewijzigd door Ferrari412T2 op 22-10-2003 22:43]
De cultuur wat Al-quida voert, is ook niet bepaalt lekker. Vrouwen mogen niets, ze worden helemaal opgehitst door het geloof. Is ook niet echt lekkere cultuur dus.
Of in bepaalde stammen in Afrika, worden vrouwen gestenigd als ze ongetrouwd zwanger worden. Komop we leven toch niet meer in de middeleeuwen?
En zo zijn er nog zeker andere culturen waar altijd wel iets op aan te merken is (ik nam ff wat extremere culturen)
quote:Je noemt nu allemaal voorbeelden uit de Moslim-culturen, en die vindt ik i.t.t. andere buitenlandse culturen absoluut géén verrijking op welk vlak dan ook!
Op woensdag 22 oktober 2003 22:40 schreef bierglas het volgende:
Je kan ook de voordelen bekijken:De cultuur wat Al-quida voert, is ook niet bepaalt lekker. Vrouwen mogen niets, ze worden helemaal opgehitst door het geloof. Is ook niet echt lekkere cultuur dus.
Of in bepaalde stammen in Afrika, worden vrouwen gestenigd als ze ongetrouwd zwanger worden. Komop we leven toch niet meer in de middeleeuwen?
En zo zijn er nog zeker andere culturen waar altijd wel iets op aan te merken is (ik nam ff wat extremere culturen)
Ik zou zeggen, leer de moslims een beter kennen. Dan zul je merken dat je veel positieve dingen van ze kunt leren.
quote:goed met kritiek om kunnen gaan, das ook zo nederlands
Op woensdag 22 oktober 2003 22:29 schreef bigwig het volgende:
Waarom emigreer je dan niet gewoon??? Hebben we weer een zeikerd minder in dit land!!
quote:Oh? Ik vind juist dat in andere landen dan in Nederland daar moeilijk over gedaan wordt. Ik ben gewend van 'geef hier een beetje' en als ik in het buitenland ben dan zie ik zeer vaak mensen alleen voor zichzelf bestellen of het moet een zakelijke aangelegenheid zijn. Verder is je verhaal nogal zwartwil...er zijn zat saaie nederlanders maar ook zat gezellige feestbeesten in dit land. Ik denk dat jij eerder eens een andere omgeving moet gaan opzoeken of jezelf eens afvragen wat jij nu eigenlijk bent. Want zegt men niet dat iedereen de vrienden krijgt die hij of zij verdient?
quote:Is alleen heel moeilijk als ze de hele tijd groepjes vormen. Een enkeling daar gelaten.
Als je moslims persoonlijk leert kennen zijn het heel socialere en fatsoelijke mensen dan menig Hollander denkt
[Dit bericht is gewijzigd door Ferrari412T2 op 22-10-2003 22:49]
quote:Zoals?
Op woensdag 22 oktober 2003 22:43 schreef Karzeuler het volgende:
Ik zou zeggen, leer de moslims een beter kennen. Dan zul je merken dat je veel positieve dingen van ze kunt leren.
quote:Dan heb je niet goed gelezen. ik had het ook over het gedrag.
Op woensdag 22 oktober 2003 22:39 schreef Ferrari412T2 het volgende:
Zo te zien aan wat je schrijft is het je meer te doen om het Nederlandse eten dan om wat anders. Je weet gewoon niet wat je moet zeggen, daarom effe afreageren op het eten.
Waarom zingen veel Nederlandse artiesten in buitenlandse talen (met name engels)? Omdat ze zich schijnbaar in het Nederlands niet goed kunnen uiten.
En ga zo maar door.
quote:nee hoor, slechts een uilenspiegel
Op woensdag 22 oktober 2003 22:46 schreef palpatine het volgende:
eigenlandhaattopique
quote:Had de rest van Nederland maar Fries moeten leren.........
Op woensdag 22 oktober 2003 22:48 schreef Karzeuler het volgende:[..]
Dan heb je niet goed gelezen. ik had het ook over het gedrag.
Ik kan het ook nog over de taal hebben. Ons vocabulair (frans woord) is zo arm dat we veel woorden uit het buitenland hebben over genomen.Waarom zingen veel Nederlandse artiesten in buitenlandse talen (met name engels)? Omdat ze zich schijnbaar in het Nederlands niet goed kunnen uiten.
En ga zo maar door.
quote:LEES!!! Heb ik net gezegd
Op woensdag 22 oktober 2003 22:47 schreef Lithion het volgende:[..]
Zoals?
quote:Hahahahahaha, denk eens na man. Ze zingen in het engels omdat het beter verkoopt. Hahahahaha.
Waarom zingen veel Nederlandse artiesten in buitenlandse talen (met name engels)? Omdat ze zich schijnbaar in het Nederlands niet goed kunnen uiten.
Ik noem:
Koninginnedag/nacht
De passie voor sport (denk Sydny olympics)
De beste Dancefeesten van de wereld
Roemruchte Nachtclubs als De iT
Onze handelsgeest
Overigens is de Hollandse keuken onstaan door vette armoe.
Leer je pappenheimers! rijstvreter!!!
[Dit bericht is gewijzigd door DaBuzzzzz op 22-10-2003 22:52]
quote:Nou..... kan niets ontdekken behalve de keuken dan........
Op woensdag 22 oktober 2003 22:50 schreef Karzeuler het volgende:[..]
LEES!!! Heb ik net gezegd
quote:Dat maakt ons vocabulair helemaal niet arm. Indien er weinig synoniemen in een taal voorkomen en de meeste uitdrukkingen ontzettend star zijn, dán kun je spreken over een beperkt vocabulair. Het aantal leenwoorden heeft daar helemaal niets mee te maken.
Op woensdag 22 oktober 2003 22:48 schreef Karzeuler het volgende:
Ons vocabulair (frans woord) is zo arm dat we veel woorden uit het buitenland hebben over genomen.
quote:Dat zegt meer over die artiesten
quote:Ik heb anders wel genoeg gehoord.
En ga zo maar door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |