Nu we volgend jaar zoveel lidstaten erbij krijgen, en natuurlijk geeft dat in het begin een domper, maar geef het 10 jaar en de europese economie draait in zijn geheel op volle toeren. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je nu gewoon polen in kunt rijden zoals je belgie in kunt rijden, of is dit geen voorwaarde voor toe treding van de EU ?
Na 2 grote oorlogen, veel kleine oorlogen lijkt Europe eindelijk de goeie weg ingeslagen te zijn, de economie is sterker dan ooit (relatief dan, we zitten wel in een recessie).
Nog een plaatje van de toekomstige en de handel van nu al tussen NL en de nieuwe lidstaten.
Korte samenvatting EU Historisch gezien liggen de wortels van de Europese Unie in de Tweede Wereldoorlog. Om te voorkomen dat het ooit weer tot bloedvergieten en verwoestingen zou komen, werd het idee voor de Europese integratie opgevat. Dit idee werd voor het eerst geformuleerd in een toespraak van Robert Schuman (toenmalig minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk) op 9 mei 1950. Op die dag - uitgeroepen tot Europadag - wordt nu ieder jaar de "verjaardag" van de Europese Unie gevierd. Deze instellingen worden geflankeerd door vijf andere belangrijke organen: De rechtsstaat is van fundamenteel belang voor de Europese Unie. Alle beslissingen en procedures van de Europese Unie zijn gebaseerd op de Verdragen die zijn overeengekomen door alle EU-landen. In het begin bestond de EU slechts uit zes landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk werden lid van de EU in 1973, Griekenland in 1981, Spanje en Portugal in 1986, en Oostenrijk, Finland en Zweden in 1995. Met de toetreding van tien nieuwe landen in 2004 staat de Europese Unie voor de grootste uitbreiding uit haar geschiedenis. In de beginjaren ging het bij de samenwerking tussen de EU-landen veelal om de handel of de economie, maar vandaag de dag houdt de EU zich ook bezig met tal van andere vraagstukken die rechtstreeks te maken hebben met het dagelijkse leven, zoals: burgerrechten; het garanderen van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid ; het scheppen van banen ; regionale ontwikkeling ; milieubescherming ; globalisering in ieders voordeel laten werken. Een halve eeuw Europese eenwording staat voor stabiliteit, vrede en welvaart. De Unie heeft bijgedragen tot een hogere levensstandaard, bracht een Europese interne markt tot stand, voerde de euro in als Europese gemeenschappelijke munt en gaf Europa een krachtiger stem in de wereld . Eenheid in verscheidenheid: Europa is niet alleen tal van uiteenlopende tradities en talen rijk, maar heeft ook een aantal gemeenschappelijke waarden. De EU verdedigt deze waarden. Zij moedigt de samenwerking tussen de volkeren in Europa aan door eenheid na te streven zonder daarbij de verscheidenheid uit het oog te verliezen, en door ervoor te zorgen dat de burgers haar beslissingen niet ervaren als een ver-van-mijn-bedshow. In deze eenentwintigste eeuw leven we in een wereld waarin we steeds afhankelijker van elkaar worden. Het is dan ook noodzakelijker dan ooit tevoren dat iedere Europeaan zich openstelt en in een geest van tolerantie en solidariteit samenwerkt met mensen van andere landen.
De Europese Unie (EU) vormt een familie van democratische Europese landen die gezamenlijk aan vrede en welvaart willen werken. De Europese Unie is geen nieuwe staat die in de plaats komt van de bestaande staten, maar verschilt wel van alle andere internationale organisaties. Meer nog, de Europese Unie is uniek. De lidstaten van de EU hebben gemeenschappelijke instellingen opgericht waaraan zij een deel van hun soevereiniteit overdragen, zodat er op Europees niveau democratische beslissingen kunnen worden genomen over specifieke vraagstukken van gemeenschappelijk belang. Het fenomeen waarbij staten hun bevoegdheden steeds meer gaan delen is ook gekend als "Europese integratie".
Er zijn vijf EU-instellingen, elk met een specifieke rol:
Europees Parlement (verkozen door de volkeren van de lidstaten);
Raad van de Europese Unie (vertegenwoordigt de regeringen van de lidstaten);
Europese Commissie (drijvende kracht en uitvoerend orgaan);
Hof van Justitie (toezicht op de naleving van de EU-wetgeving);
Rekenkamer (oefent controle uit op een verantwoord en rechtmatig beheer van de EU-begrotingsmiddelen).
Europees Economisch en Sociaal Comité (spreekbuis voor maatschappelijke belangenorganisaties op economisch en sociaal gebied);
Comité van de Regio's (spreekbuis voor regionale en plaatselijke autoriteiten);
Europese Centrale Bank (verantwoordelijk voor het monetair beleid en de euro);
Europese Ombudsman (behandelt klachten van burgers over wanbeheer door EU-instellingen of -organen);
Europese Investeringsbank (financiert investeringsprojecten die bijdragen tot het bereiken van EU-doelstellingen).
Een aantal agentschappen en andere instanties vervolledigen het systeem.
Hoe vinden jullie dat het verder moet? En denk dan ook aan punten zoals defensie, handel (wat sowiezo al vrij is tussen de EU lidstaten) en de toe treding van de nieuwe lidstaten.
Probeer je het hier in hoop hier meer geinteresseerden te treffen?
quote:Offtopic
Op dinsdag 2 september 2003 16:14 schreef apophis4u het volgende:
Dit topic ken ik volgens mijProbeer je het hier in hoop hier meer geinteresseerden te treffen?
quote:Ik ook.
Op dinsdag 2 september 2003 16:14 schreef apophis4u het volgende:
Dit topic ken ik volgens mij
Thunder, kijk eens hier.
quote:Ik heb al die topics al tijden terug gelezen.
Op dinsdag 2 september 2003 16:17 schreef Extremini het volgende:[..]
Ik ook.
Thunder, kijk eens hier.
quote:Neuh, deelname aan het Schengen-akkoord is niet verplicht. Uiteindelijk zal het er wel van komen, dat de 10 nieuwe leden daaraan deelnemen, maar ik verwacht niet dat dat meteen vanaf het begin zal zijn.
Op dinsdag 2 september 2003 16:11 schreef _ThundeR_ het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je nu gewoon polen in kunt rijden zoals je belgie in kunt rijden, of is dit geen voorwaarde voor toe treding van de EU ?
quote:Kijk jij snapt het, ben het met je eens behalve dat patriotisme zal altijd blijven, het kunnen wel gewoon "provincies" worden, en de rest (dus 1 regering, 1 leger enz) moet wel realiteit worden.
Op dinsdag 2 september 2003 16:22 schreef King_Knife het volgende:
-een post-
quote:Word al door 4 lidstaten aan gewerkt, als dit succesvol word volgt de rest snel! En hopelijk verdomme ook Nederland met zijn grote broer amerika houding
Op dinsdag 2 september 2003 16:22 schreef Gijsje het volgende:
Ik ben nog steeds voor een groot europees leger. Waarom ook niet het wordt eens tijd dat we moeten beseffe dat dit gewoon nodig is in de huidige wereld.
quote:Je vraagt erom, hé?
Op dinsdag 2 september 2003 16:22 schreef TinTinAuTibet het volgende:
Sterkte....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |