Toen de machtige Europa van het toneel verdween, werd het onrustig in de wereld. En het was een ruzie tussen VS en Sovjet-Unie wie de wereldmacht mocht zijn. Zoiets noemen we wel de Koude Oorlog. En we weten ook wie het gewonnen heeft. Nu op dit moment is Europa weer erop vooruitgegaan, economisch gezien is het bijna gelijk aan de VS, op sommige gebieden zelfs nog beter. Misschien wordt het wel tijd dat de Europa de wereldmacht-fakkel overneemt van de VS, helaas zet de VS alles in om voorkomen dat Europa nog verder groeit, denk maar aan hun schotels in Groenland en Engeland die het telefoon/fax/mail -vekeer in Europa onderscheppen en nalezen.
Maar Europa moet wel machtig worden om voldoende tegengewicht te brengen tegen VS (denk maar aan Irak, de VS trok zich niks van aan wat de wereld vond, misschien kan dat veranderen) Dan moet er wel wat gebeuren, zoals bijvoorbeeld dat Europa nog sneller een eenheid moet worden. Ten eerste moet het huidige corrupte, inefficiente, trage en geldverslindende Europese parlement afgeschaft worden. Er moet een Europese Federale Regering (EFR) gevormd worden als een soort van overkoepelende macht. Deze moet ten eerste democratisch gekozen worden door alle Europeanen. De regering moet de macht krijgen over zaken die op landelijk/Europees niveau geregeld moeten worden, zoals buitenlandse zaken, financiën, defensie, volksgezondheid, etcerta. Op defensie kom ik later nog op terug. De regeringen in de Europeese landen moeten wel wat van hun macht en integriteit behouden. Denk maar aan de Provinciale staten in Nederland.
Het systeem moet kortom gaan lijken op het Duitse systeem van Bundeslanden met hun eigen regering overkoepeld door een federale regering.Tterugkomend op het domein defensie waar ik het eerder over had, vind ik het volgende. Er moet zo snel mogelijk een Europees federaal leger gevormd worden, dat alle huidige Europese legers vervangt. De defensie en de leidende rol in de wereld van Europa zal hierdoor sterk verbeterd worden. Europa kan bijvoorbeeld een vloot van eigen grote vliegdekschepen aanleggen.
Nu hebben alleen de grootste Europese landen als Frankrijk een vliegdekschip. En met één vliedekschip zoals de Fransen hebben stel je ook weinig voor. Europa kan ook aandacht besteden aan het zelf ontwikkelen van technologie. In de toekomst bijvoorbeeld een opvolger voor het Europese jachtvliegtuig 'Eurofighter Typhoon'. Op die manier worden we minder afhankelijk van de Amerikanen, en zal de Europese economie een sterke impuls krijgen. Zoals gezegd moet defensie dus onder de bevoegdheid komen van de EFR. domeinen als buitenlandse zaken, Europese infrastructuur, en in beperkte zin ook economische zaken, kunnen op die manier op Europees niveau geregeld worden.
Al deze voorstellen zijn er uiteraard op gericht van Europa een nieuw machtsblok te maken, voor onze eigen bestwil en die van de wereld. Maar vooral als tegengewicht voor het Amerikaanse machtsblok. Het is niet zo dat Europa een tegen de VS gekeerde eenheid moet worden, ik zeg alleen een tegengewicht.
Er moet een gezond evenwicht heersen tussen beiden. Door de te grote machtspositie van de VS is de wereld uit balans geraakt. Een erg sterke en machtig Europa kan deze balans herstellen. Hierdoor zouden eenzijdige Amerikaanse beslissingen zoals een aanval op Noord-Korea stukken moeilijker worden. Europa zal erop vooruit gaan, en de wereld wordt weer een stukje veiliger. Ik wil echter weten wat jullie ervan vinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Scepsis op 29-03-2003 22:46]
TimmyAsd, treffend plaatje!
[Dit bericht is gewijzigd door Pindaatje op 29-03-2003 22:36]
Voor de rest, Europa wordt ook wel 1, dat heeft gewoon tijd nodig.
quote:idd helemaal mee eens.
Op zaterdag 29 maart 2003 22:47 schreef nikky het volgende:
ik vind al veel langer dat europa samen moet gaan en 1 federatie moet vormen.
Vraag me af of dit ooit zal gebeuren
Wat ik wel wil is een Euroleger. Dit leger wordt gevoed door 70% van de defensieuitgaven van elk land. De eenheden worden zoveel mogelijk in het eigen land gelegerd, maar komen onder hetzelfde bevel. Dit opperbevel roeleert tussen de kleine landen. 30% van de uitgaven kunnen aan het eigen leger worden besteed, wat de landen onafhankelijk van elkaar kunnen inzetten. Voor zichzelf dus.
Het euro leger bestaat voor een groot gedeelte uit elite-eenheden (beste materiaal voor het euroleger), waarbij de expertise van elk land wordt uitgebuit.
wat dachten jullie van:
3 vliegdekschepen
1,5 miljoen soldaten
5000 hypermoderne tanks
2500 jagers
elite-commando's
En alles beste kwaliteit beste technologie.
Voor Nederland zou dus 30% in eigen bezit blijven
Dit zouden dus 50 tanks zijn, 12.000 manschappen, 35 jagers.
[Dit bericht is gewijzigd door ondersoeker op 29-03-2003 23:38]
Die Zahlen und Argumente, die er für seine These beibringt, wirken auf den ersten Blick durchaus überzeugend:
- die Bevölkerungszahl Europas sei größer als die der USA
- Europas Wirtschaftskraft habe inzwischen annähernd die der USA erreicht
- der Euro habe mit dem Dollar gleichgezogen und bilde für internationale Anleger bereits eine echte Alternative zum Dollar
- das europäische Zusammengehörigkeitsgefühl sei im Wachsen begriffen; es werde einen gewaltigen Schub erhalten, wenn Europas Führer sich zu einer politischen Verfassung, einer straffen Entscheidungsstruktur und dem Aufbau einer gemeinsamen Streitmacht durchgerungen haben
- durch die Osterweiterung werde Europa zu einer "beachtlichen Gegenmacht" und ein Gegenmodell oder gar "Gegengift" zur USA darstellen.
Sollte ihre räumliche "Ausdehnung" nach Osten gar ein wirtschaftlicher und politischer Erfolg werden, könnte die EU die globale Vorherrschaft der USA attackieren, eine Schlüsselposition im Kampf um den "geopolitischen Pivot" einnehmen und mit ihr um die Aufteilung und Pfründe dieser Welt zu ringen. Anders als die USA sitze die EU am "Herzland" des Planeten näher dran (Wachsende Räume).
Neben dem räumlichen Vorteil, der geographischen Nähe und der kurzen Distanzen, könnte die EU aber auch ihre geschichtlichen Erfahrungen in die Waagschale werfen und ihre traditionell engen Bande und guten Beziehungen mit den slawischen Völkern gegen die USA ausspielen. Befehlsgewalt (imperium) und Schiedsrichterrolle über Eurasien würden dann von Moskau nicht nach Washington, sondern nach Brüssel wandern, an ein prosperierendes Europa, das sein Heil und seine Zukunft dann vielleicht wieder eher im Osten als im Westen suchen wird.
--------------------------------------------------------------------------------
En zo gaat het nog even door. Er wordt uitgebreid ingegaan op culturele verschillen tussen de twee werelddelen, en daarbij wordt kritiek op beide zijden niet geschuwd.
Persoonlijk geloof ik zonder meer dat de 'Europese stijl' op de lange duur een stabieler fundament is dan het egoïsme van de heetbloedige Amerikanen. Maar kan Amerika een concurrent naast zich dulden? Zoals het artikel stelt:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Pax Americana is over.
Will the United States learn to fade quietly, or will U.S. conservatives resist and thereby transform a gradual decline into a rapid and dangerous fall?
Immanuel Wallerstein
En nog sorry voor moeilijk-duitstaligen, maar dit is al duidelijk! De Europese machtblok tegenover VS is al een feit, dan al zwak. Dit moet dus nog vesterkt worden, maar, hoe?
quote:Het is misschien wat serieus voor een zaterdagavond. Dat Telepolis artikel had ik hier trouwens ook al eens geprobeerd, maar dat vond toendertijd weinig weerklank..
Op zaterdag 29 maart 2003 23:35 schreef Scepsis het volgende:
Ik ben zo'n beetje teleurgesteld in jullie, na een dikke kwartier of zo zitten schrijven over Europa naar mijn visie, komen hier alleen maar korte (onnuttige) antwoorden erop.
Een federaal Europa zie ik liever vandaag dan morgen vorm nemen. Gewoon het parlement in Brussel, defensie samenvoegen etc.
Voor!
Viva L'europe! .
oh ja......en een keer het lef hebben om anderen te helpen ipv alleen politieke steun te geven.........alleen maar piepen en zeiken.....tot hier iets gebeuren gaat waardoor veel onschuldige mensen sterven....
dan kan het ineens wel en zou men hier ook de steun van anderen verwachten....maar ja..............
GO ALLIES
GO COALITION
GO BRITAIN !!!!
Laten we vooral doorgaan met het stimuleren van een Overpayed ambtenaren apparaat in Brussel (of was het nou Straatsburg). Met als resultaat 0. Zou er nog eens iemand op afgerekend worden.?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |